γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 20 Απριλίου 2013

Τα σαρκικά πάθη και η θεραπεία τους


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος ΙΓ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ζ΄, τους 2012-2013.


πορνεία ς πάθος καί μάρτημα: Κατά τούς Πατέρες, τά δύο πρτα πάθη πού προέρχονται ἀπό τή Φιληδονία, εναι γαστριμαργία καί πορνεία. Ατά συνδέονται στενά μεταξύ τους: τό πρτο πάθος τρέφει τό δεύτερο. Πορνεία εναι «παράχρησις» (παθολογική κακή χρήση) τς σεξουαλικότητας. πάρχει καλή καί κακή χρήση τς σεξουαλικότητας, πως πάρχει καλή καί κακή χρήση τς δονς. Κατά τούς Πατέρες, σεξουαλικότητα δέν εναι μφυτη στήν νθρώπινη φύση, δηλ. δέν εναι κάτι «φυσικό» γιά τόν νθρωπο, μέ τήν ννοια πού δίνει Πατερική Παράδοση στό «φυσικό». σεξουαλικότητα μφανίζεται μετά τήν πτώση τν Πρωτοπλάστων καί δέν εναι ατία τς πτώσης τους: «τε διά τς παραβάσεως θάνατος ες τόν κόσμον εσλθε, τότε γνω δάμ τήν γυνακα ατο» (ω. Δαμασκηνός). Ο Πρωτόπλαστοι σαν γυμνοί «καί οκ σχύνοντο» (Γεν. 2,25), «παθείας γάρ κρας τοτό στιν» (ω. Δαμασκηνός). Χριστός, ν καί νέλαβε τά «φυσικά καί διάβλητα» πάθη, δέν νέλαβε τή νθρώπινη σεξουαλικότητα, γιατί ατή εναι μέν «φυσικό» (=κοινό μετά τήν πτώση), λλά χι ναγκαο στοιχεο το νθρώπου. στόσο, ν καί παρθενία συνιστ κανόνα τελειότητος, παρξη ρθή χρήση τς σεξουαλικότητας δέν συνιστ μαρτία. σεξουαλικότητα εναι μιά πανίσχυρη δύναμη στόν νθρωπο (καί στά ζα), πού συμβάλλει στή διαιώνιση το εδους. Στά ζα ατή δύναμη εναι λογη, δηλ. νστικτώδης, ν στόν νθρωπο μπορε νά εναι «λλογος» («κατήκοος τ λόγ», λεγχόμενη πό τόν λόγο), δηλ. σεξουαλικότητα εναι μιά δύναμη πού μπορομε νά τήν λέγξουμε. χρήση της δέν συνιστ πορνεία, α) ταν λειτουργε ντός το Γάμου καί β) ταν πολυτοποιεται δονή, πού προέρχεται π’ ατήν. πορνεία δέν εναι ποκλειστικά σαρκικό πάθος, λλά καί ψυχικό, γιατί δέν πάρχουν ποκλειστικά σωματικές δονές. Γι’ ατό, τό πνεμα (δαιμόνιο) τς πορνείας πολεμ κόμη καί περήλικες.

θεραπεία τς πορνείας στόν Μοναχισμό: πόλεμος κατά το πνεύματος τς πορνείας εναι σχυρότερος καί μεγαλύτερος σέ διάρκεια στή ζωή το Χριστιανο. πορνεία θεραπεύεται μέ δύο δραστικά φάρμακα: α) μέ τή νηστεία καί β) μέ τήν γκράτεια. ταν γκράτεια εναι μόνιμη ποχή πό τή σεξουαλικότητα, ποκαλεται παρθενία. Κατά τούς Πατέρες, παρθενία εναι κατάσταση φυσικότερη πό τήν (ρθή) χρήση τς σεξουαλικότητας καί ποτελε κανόνα τελειότητος. Παράδοση τς κκλησίας γνωρίζει δύο «δούς» γιασμο: α) τήν παρθενία (Μοναχισμό), καί β) τόν Γάμο. Μοναχισμός εναι τελειότερη «δός» γιασμο πό τόν Γάμο καί ποτελε μίμηση γγελικς πολιτείας, λλά καί πιστροφή στόν προπτωτικό παρθενικό βίο. Ατή κολούθησαν ο μεγαλύτεροι γιοι τς κκλησίας: Θεοτόκος, Τίμιος Πρόδρομος, π. Παλος κ.. μως, δέν εναι «δός» φικτή γιά λους. Στόν Μοναχισμό παρθενία εναι λεύθερη πιλογή καί πόσχεση.
θεραπεία τς πορνείας στόν Γάμο: Γάμος εναι μόνος χρος, στόν ποο εναι πιτρεπτή χρήση τς σεξουαλικότητας. διος Γάμος ποτελε πό μιά ποψη θεραπεία τς πορνείας. Χριστός καθαγίασε τόν Γάμο μέ τήν παρουσία Του στόν Γάμο τς Κανά, πως καθαγίασε καί τίς σεξουαλικές σχέσεις σ’ ατόν. Γάμος εναι «μυστήριον μέγα» κατά τόν π. Παλο. Ο σχέσεις στόν Γάμο μεταβάλλονται σέ πορνεία, α) ταν δέν λέγχονται β) ταν ποκλειστικός σκοπός τους εναι δονή. γκράτεια στόν Γάμο συνιστ λεγχο τς σεξουαλικότητας. γκράτεια ατή δέν εναι μόνιμη, λλά πρέπει νά γίνεται, κατά τόν π. Παλο, α) «κ συμφώνου» (μέ τή συμφωνία τν δύο συζύγων) καί β) «πρός καιρόν» (γιά συγκεκριμένο χρονικό διάστημα), «να μή πειράζ σατανς». Καταλληλότερες περίοδοι γκράτειας καί λέγχου τς σεξουαλικότητας εναι ο νηστεες τς κκλησίας. Σκοπός τς σεξουαλικότητας δέν εναι τεκνογονία (εναι μλλον ποτέλεσμα τς σεξουαλικότητας), λλά βαθύτερη κοινωνία τν συζύγων. τσι, ντός το Γάμου σεξουαλικότητα ποκτ λλη προοπτική, ντάσσεται στήν προοπτική τς σωτηρίας, πηρετε τήν σωτηρία. Στήν προπτική ατή δονή ποχωρε σέ δευτερεύουσα θέση.
θεραπεία τς πορνείας κτός το Γάμου: κκλησία συνιστ τήν πλήρη ποχή πό τίς σεξουαλικές σχέσεις (γκράτεια) πρίν καί ξω πό τόν Γάμο, ς θεραπεία το πάθους τς πορνείας. ξω πό τόν Γάμο ο σχέσεις ατές συνιστον πορνεία, γιατί α) ποσκοπον συνήθως στήν κανοποίηση μις σχυρς δονς, ποία, βέβαια, ποκόπτει πό τόν Θεό καί β) κινονται ποκλειστικά σέ νθρώπινο πίπεδο καί στερονται τςΧάριτος το Θεο. Γενικά, χρήση τς σεξουαλικότητας δημιουργε σχυρούς δεσμούς μέ πρόσωπα. Γιά νά εναι ο δεσμοί ατοί γιες, πρέπει α) νά ντάσσονται στό πλαίσιο τς μονογαμίας καί β) νά μήν γίνονται «πρός δονήν». δονή συσκοτίζει καί μποδίζει τή βαθύτερη γωριμία τν νθρώπων. Γι’ ατό καί ο σεξουαλικές σχέσεις χι μόνο δέν συμβάλλουν στή βαθύτερη γνωριμία τν μελλονύμφων, πως πιστεύεται, λλά τήν μποδίζουν, λόγω το σκοτασμο πού πιφέρει δονή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου