γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τετάρτη 26 Μαρτίου 2014

Το Μυστήριο του αγίου Βαπτίσματος


ΤΕΥΧΟΣ 64      ΤΡΙΠΟΛΙΣ    ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ - ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2009

ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΒΑΠΤΙΣΜΑΤΟΣ
ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΕΣ ΑΙΡΕΣΕΙΣ

Ο χριστιανικές αρέσεις καί τό Βάπτισμα

Ο αρέσεις ποτελον «σποράν» καί «βοτάνην» το διαβόλου, κατά τούς Πατέρες τς κκλησίας. Μέ ατές εσηγητής τς πλάνης, « πλανν τήν οκουμένην λην» (ποκ. 12,9), πιχειρε νά πλήξει καίρια στοιχεα τς κκλησίας το Χριστο, πως τά ερά Μυστήρια, πό τά ποα ξαρτται πόλυτα σωτηρία μας. Ο προτεσταντικές αρέσεις, πως εναι γνωστό, μέ τήν μφάνισή τους πέρριψαν λα τά Μυστήρια τς κκλησίας καί δέχονται μόνο τό Βάπτισμα καί τή Θεία Εχαριστία, διαστρέφοντας, μως, τό νόημα καί τή σημασία τους. Τό Βάπτισμα, ς να πό τά κορυφαα κκλησιαστικά Μυστήρια, ποτέλεσε νωρίς στόχο ποικίλων αρέσεων, παλαιότερων καί σύγχρονων, διαίτερα δέ τν αρέσεων το προτεσταντικο χώρου: ν, κατά τήν γία Γραφή, τό Μυστήριο ατό πραγματικά σώζει (Α' Πέτρ. 3,21) καί, κατά τούς λόγους το Κυρίου, ποτελε παραίτητη προϋπόθεση γιά τήν εσοδό μας στή Βασιλεία το Θεο (ω. 3,5), ο προτεσταντικές αρέσεις καί ο προερχόμενες π’ ατές τό χουν ποτιμήσει σέ πλή τελετή μή ναγκαία γιά τή σωτηρία. Γιά τούς Προτεστάντες τό Βάπτισμα δέν εναι Μυστήριο. Εναι μιά τελετή πού πρέπει νά γίνεται μόνο καί μόνο πειδή τό ζήτησε Χριστός. Σέ λλες περιπτώσεις, πάλι, διαστρέφεται πλήρως τπος το Μυστηρίου: Ο Ρωμαιοκαθολικοί πρό πολλν αώνων χουν καταργήσει τήν τριπλή κατάδυση στό νερό (να οσιαστικό στοιχεο το γίου Βαπτίσματος) καί τελον τό διά ραντισμο «βάπτισμα»! ς δομε, μως, κάποιες χαρακτηριστικές περιπτώσεις διαστροφς τς ννοιας καί τς οσίας το Μυστηρίου.

Ο γνωστοί στή χώρα μας Πεντηκοστιανοί τς «λευθέρας ποστολικς κκλησίας τς Πεντηκοστς» καί λλων παρόμοιων μάδων, ποτελον χαρακτηριστικό παράδειγμα ποτίμησης το γίου Βαπτίσματος, μέ φετηρία μιά διεστραμμένη ντίληψη γιά τή σωτηρία καί τήν ναγέννηση το νθρώπου. Γιά τίς μάδες ατές σωτηρία δέν εναι ποτέλεσμα νός Μυστηρίου, διά το ποίου νεργε καί σώζει Χριστός, που προϋποτίθεται, βέβαια, πίστη το μετέχοντος, λλά εναι ποτέλεσμα τς προσωπικς πόφασης κάποιου νά σωθε. σωτηρα εναι να τομικό καί στιγμιαο γεγονς: τ στιγμ πο θ πε κποιος τι πιστεει στν Χριστ κα Τν δχεται ς σωτρα κα λυτρωτ του, τ στιγμ κριβς κενη πραγματοποιεται «ναγννηση» καί σωτηρία του. Θ κολουθσει, βέβαια, κα τ Βπτισμα, λλ’ ς πράξη χωρίς διατερη σημασα, φο «σωτηρα» χει δη πραγματοποιηθε. Σέ περίπτωση παραλείψεώς του «ναγεννημένος» δέν στερεται κάτι οσιαστικό, λλ, σάν ντολ το Χριστο, πρπει κι ατ ν τελεται. Κατ’ ξοχήν Βάπτισμα θεωρεται τό λεγόμενο «βάπτισμα το γίου πνεύματος», δηλ. δθεν πιβεβαίωση τς «ναγέννησης» μέ κδηλώσεις ρατν «χαρισμάτων», πως γλωσσολαλία, φαινόμενα πού ποτελον, βέβαια, δαιμονικές πλάνες – κακέκτυπες πομιμήσεις γνήσιων πνευματικν χαρισμάτων (μέ τά «χαρίσματα», πού κδηλώνονται στίς τάξεις τν Πεντηκοστιανν, καί τόν χαρακτρα τους θά σχοληθομε σέ προσεχές τεχος το ντύπου μας).
λλη χαρακτηριστική περίπτωση ποτίμησης το Μυστηρίου εναι γνωστή αρεση τν Μαρτύρων το εχωβ, που τό Βάπτισμα θεωρεται πλό σύμβολο τς σωτηρίας τς νταξης στήν ργάνωση (πως καί Θεία Εχαριστία θεωρεται πλό σύμβολο το Σώματος καί το Αματος το Χριστο σέ λόκληρο τόν προτεσταντικό κόσμο). Διαβάζουμε σχετικά σέ ντυπα τς αρεσης: « κατάδυση στό νερό εναι πλς σύμβολο τι κάποιος κανε καθιέρωση πως θά λέγαμε σήμερα φιέρωση νά πράξει τό θέλημα το Θεο» (Σκοπιά, 15/9/ 1934), «τό βάπτισμα συμβολίζει τήν φιέρωση στόν εχωβ» (Σκοπιά, 15/1/1998), «βάπτισμα στό νομα το Πατρός καί το Υο καί το γίου Πνεύματος = συνταύτιση μέ τήν ργάνωση» (Γνώση, κδ. 1995, σ. 176). αρεση, γνωστή λλωστε γιά τίς ντιφατικές της διδασκαλίες, τελε να εδος «βαπτίσματος», τό ποο, βέβαια, δέν ποδέχεται ς Μυστήριο: «ο Γραφές δέν ποστηρίζουν τήν ερέως παραδεδομένη θρησκευτική ντίληψη τι τό βάπτισμα εναι μυστήριο» (Σκοπιά, 1/4/1993).
Γιά τή μετατροπή το Βαπτίσματος σέ ράντισμα στήν περίπτωση τν Παπικν χουμε νά παρατηρήσουμε τι, κόμη καί κατά τήν ννοιολογική προσέγγιση τν ρων, «βάπτισμα» σημαίνει κατάδυση καί νάδυση καί χι «ράντισμα». Κύριος βαπτίσθηκε στόν ορδάνη ποταμό, που «ναβαίνων πό το δατος εδε σχιζομένους τούς ορανούς» (Μάρκ. 1,10). λες ο μαρτυρίες τς Καινς Διαθήκης καί τς ρχαίας κκλησίας ναφέρονται σαφς σέ Βάπτισμα σέ νερό. Ατό ποδεικνύει καί παρξη εδικν Βαπτιστηρίων σέ πρωτοχριστιανικούς Ναούς, που λόκληρος βαπτιζόμενος μπαινε στό νερό το Βαπτίσματος. Σέ κείμενα το β' μ.Χ. α. μαρτυρεται καί Βάπτισμα μέ τριπλή πίχυση δατος, λλά μόνο γιά περιπτώσεις νάγκης (Διδαχή, ΒΕΠΕΣ, τ. 1, σ. 217), πως καί σήμερα κκλησία μας δέχεται τό Βάπτισμα στόν έρα (εροβάπτισμα) σέ νάλογες περιπτώσεις. Λίγο ργότερα καί πρίν πινοηθε τό «διά ραντισμο βάπτισμα» τν Παπικν ο κανόνες τν Συνόδων τς κκλησίας εναι πολύ αστηροί γιά σους λλοιώνουν τόν τπο το γίου Βαπτίσματος: ρίζουν τι πρέπει νά καθαιρεται πίσκοπος πρεσβύτερος πού βαπτίζει σέ μία κατάδυση ντί σέ τρες (Πηδάλιον, κδ. στήρ, 1982, σ. 62-63) καί τι πρέπει πωσδήποτε νά ναβαπτίζονται σοι προσέρχονται στήν κκλησία πό αρέσεις, πού τελον Βάπτισμα μέ μία κατάδυση (ατόθι, σ. 163).


μαρτυρία τς Καινς Διαθήκης

Σέ ντίθεση μέ τίς παραπάνω αρετικές διαστρεβλώσεις, γία Γραφή δέχεται τι τό Βάπτισμα εναι πράξη, ποία σώζει πραγματικά τόν νθρωπο, εναι δηλ. σωστικό Μυστήριο. Θεός «σωσεν μς δι λουτρο παλιγγενεσας κα νακαινσεως Πνεματος γου», ναφέρει π. Παλος (Ττ. 3,5). «Λουτρόν παλιγγενεσίας» εναι τό γιο Βάπτισμα. Καί π. Πέτρος, κάνοντας λόγο γιά τή σωτηρία πό τόν κατακλυσμό, τονίζει τι «νττυπον νν κα μς σζει βπτισμα» (Α' Πτρ. 3,21): πως τότε σωσε Κιβωτός, τσι τρα μς σζει τ Βπτισμα. Σμφωνα μ τούς λόγους το διου το Κυρίου, «ναγννηση» δέν προηγεται το Βαπτίσματος, λλά ταυτίζεται μ ατ: «Ἐάν μ τις γεννηθ ξ δατος κα Πνεματος, ο δναται εσελθεν ες τν βασιλεαν το Θεο» (ω. 3,5). ν κποιος δν γεννηθε, γι δετερη φορ, π τ νερ το Βαπτσματος κα π τ γιο Πνεμα, πο νεργε στ Βπτισμα, δέν πρόκειται ν μπε στ βασιλεα το Θεο! Κύριος πρίν ρχίσει τό δημόσιο ργο Του βαπτίσθηκε στόν ορδάνη ποταμό, γιά τονίσει μεταξύ λλων τή σημασία καί τήν ναγκαιότητα το Βαπτίσματος. διος μετά τήν νάστασή Του πέστειλε τούς γίους ποστόλους στόν κόσμο, λέγοντας «πορευθντες μαθητεσατε πντα τά θνη, βαπτζοντες ατούς ες τό νομα το Πατρός καί το Υο καί το γου Πνεματος» (Ματθ. 28,19).
Σύμφωνα μέ τή διαβεβαίωση το Κυρίου, πίστη καί τό Βάπτισμα εναι δυό ναγκαες προϋποθέσεις τς σωτηρίας: « πιστεσας κα βαπτισθες σωθσεται» (Μρκ. 16,16). νθρωπος σζεται, ταν πιστψει πρτα στν Χριστ κα στ συνχεια βαπτιστε. Οτε πστη χωρς Βπτισμα σζει, οτε Βπτισμα χωρς πστη. κενο, μως, πο πραγματοποιε τ σωτηρα εναι τ Βπτισμα. Ββαια, πστη πρπει ν συνοδεεται π καλ ργα, γι ν εναι ζωνταν, γιατ σέ ντθετη περπτωση καθίσταται νεκρ: « πστις, ἐάν μ ργα χ, νεκρ στι» (ακ. 2, 17). Τ ργα δέν εναι ατά πού σζουν τόν νθρωπο, μέ λλα λόγια τά καλά ργα δέν εναι «ξιόμισθα», ποτελον, μως, παρατητη προϋπόθεση γι ν εναι πστη μας ποτελεσματικ, σωτρια.
Μ βση τν πίστη στήν ναγκαιότητα καί τή σωτηριώδη νέργεια το γίου Βαπτίσματος, κκλησα μας δχθηκε πολ νωρς τν πρξη το Νηπιοβαπτισμο Βπτισμα στ νηπιακ λικα). Ο αρέσεις συνήθως διαφωνον, σχυριζόμενες τι τό νπιο δν χει κμη κρση γι ν κφρσει τν πστη του, ρα το λείπει πρώτη προϋπόθεση τς σωτηρίας, δηλ. πίστη. μως, Κύριος δέν παιτε τήν πίστη πό τά νήπια, πού δέν χουν κόμη κρίση. κκλησία βαπτζει τά νήπια, γιατ ν τχει κα πεθνουν βάπτιστα, δν θ εσέλθουν στ Βασιλεα το Θεο, σύμφωνα μέ τούς λόγους το Κυρίου. λλωστε, δν ρωτμε τ βρφη οτε γι τν φυσικ τους γννηση, οτε ν συμφωνον π.χ. μ τν μβολιασμ τους, γι ν παραμενουν στ ζω. ταν λθουν σέ κατάλληλη λικία, τότε θά τούς παιτηθε καί πίστη ς προϋπόθεση τς σωτηρίας καί τότε θά ποφασίσουν λεθερα γι τίς πιλογές τους. ν πορρίψουν τήν πίστη στόν Χριστό, τότε, φυσικά, δέν θά σωθον, πως λλωστε δέν σώζονται λοι ο βαπτισμένοι. Τό Βάπτισμα οτε βιάζει τήν νθρώπινη λευθερία, οτε σώζει ναγκαστικά, ταν δέν συγκατατίθεται Βαπτιζόμενος. Ο πρτες στορικές πληροφορίες γιά τόν Νηπιοβαπτισμό προέρχονται πό τόν γιο Ερηναο καί τόν Τερτυλλιανό, πού ζησαν στά τέλη το β' μ.Χ. α., μως ο ρίζες ατς τς κκλησιαστικς πράξης σως βρίσκονται στήν δια τήν Καινή Διαθήκη, που γίνεται λόγος γιά βάπτιση λόκληρων οκογενειν, πως τς Λυδίας «καί το οκου ατς» (Πράξ. 16,15), το δεσμοφύλακος τν Φιλίππων «καί τν ατο πάντων» (Πράξ. 16,33) καί «το Στεφαν οκου» (Α' Κορ. 1,16) πό τόν π. Παλο.


ρθόδοξη ντίληψη περί το γίου Βαπτίσματος

Ο Πατέρες τς κκλησίας μας στό γεγονός κατά τό ποο «ξλθεν αμα καί δωρ» ταν νας πό τούς στρατιτες «νυξε» τήν πλευρά το Κυρίου πάνω στόν Σταυρό, βλέπουν τόν συμβολισμό τν δύο κορυφαίων Μυστηρίων τς κκλησίας, το Βαπτίσματος καί τς Θ. Εχαριστίας. ν Θ. Εχαριστία εναι τό Μυστήριο μέ τό ποο νθρωπος νώνεται μέ τόν Δημιουργό του καί θεοται, τό Βάπτισμα εναι τό Μυστήριο, τό ποο μς εσάγει στήν κκλησία το Χριστο, στόν χρο, στόν ποο συντελεται σωτηρία μας. Τό Βάπτισμα εναι θύρα τς κκλησίας, κατά τούς γίους Πατέρες, καί «κτός κκλησίας δέν πάρχει σωτηρία». πίσης, τό Βάπτισμα καθαρίζει τόν νθρωπο πό κάθε μαρτία καί διαίτερα πό τό προπατορικό μάρτημα, πού λοι μας κληρονομομε μέ τή γέννησή μας: «μολογ ν Βάπιτισμα ες φεσιν μαρτιν», διακηρύσσουμε στό Σύμβολο τς Πίστεως. Κατά τή Βιβλική καί Πατερική Παράδοση, μετά τήν πτώση τν Πρωτοπλάστων διάβολος κυριάρχησε στόν κόσμο καί καθυπέταξε λόκληρη τήν κτίση, μαζί της δέ καί τόν νθρωπο. Χριστός, μέ τό Πάθος καί τήν ναστασή Του, συνέτριψε τό κράτος το διαβόλου καί δωσε τή δυνατότητα σωτηρίας σέ ποιον Τόν κολουθε. πράξη μέ τήν ποία καθένας πό μς οκειοποιεται τά ποτελέσματα τς Θυσίας το Χριστο εναι τό Βάπτισμα. κε νθρωπος πελευθερώνεται πό τήν ξουσία το διαβόλου καί καθίσταται πραγματικά λεύθερος. Τή θέση, πού κατεχε πρτα διάβολος στήν ψυχή του, καταλαμβάνει τώρα Θεία Χάρις.
Τά βασικά σημεα τς ρθόδοξης διδασκαλίας γιά τό γιο Βάπτισμα φαίνονται κδηλα στήν κολουθία το Μυστηρίου, πως τελεται στήν κκλησία μας. ταν πρόκειται κάποιος νά βαπτισθε, προσέρχεται στόν Ναό νώπιον το ερέως, πού θά τελέσει τό Βάπτισμα, μαζί μέ τόν νάδοχό του. νάδοχος (Νουνός) εναι τό πρόσωπο, πού μς δηγε στήν κκλησία το Χριστο. Σήμερα, πού σχύει πρακτική το Νηπιοβαπτισμο, εναι πεύθυνος γιά τήν Κατήχησή μας, καθώς καί γιά τήν πρακολούθηση τς πνευματικς μας πορείας μέσα στήν κκλησία. Παλαιότερα, ταν ο περισσότεροι Βαπτιζόμενοι σαν νήλικες (λλά καί σήμερα, που ατό συμβαίνει), πρίν τό Βάπτισμα γινόταν συστηματική Κατήχηση στούς προσερχομένους στήν κκλησία, δηλ. διδασκαλία λόκληρης τς χριστιανικς πίστεως. Ο Κατηχούμενοι ποτελοσαν εδική τάξη, γιά τήν ποία πάρχουν μέχρι σήμερα συγκεκριμένες εχές καί δεήσεις τς κκλησίας. Σήμερα Κατήχηση χει μετατοπισθε μετά τό Βάπτισμα καί χει τονίσει, πρέπει, μως, πωσδήποτε νά γίνεται, μέ εθύνη το ναδόχου, λλά καί τν γονέων το Βαπτισμένου, στε καστος νά γνωρίζει καλά τήν ρθόδοξη πίστη, κόμη κι ν τήν πορρίψει μετέπειτα.
κολουθία το Βαπτίσματος ρχίζει μέ τούς ξορκισμούς ναντίον το διαβόλου. Πρόκειται γιά εχές, μέ τίς ποες φυγαδεύεται διάβολος καί νθρωπος πελευθερώνεται πό τήν δαιμονική κυριαρχία. κολουθε μολογία το λεύθερου πλέον λογικο δημιουργήματος τι «ποτάσσεται τ σαταν» (δέν θέλει νά χει καμία σχέση μ’ ατόν καί μέ κάθε δαιμονικό ργο) καί τι «συντάσσεται τ Χριστ» (θέλει νά εναι πάντοτε μαζί μέ τόν Χριστό). Στή συνέχεια Βαπτιζόμενος παγγέλει τό Σύμβολο τς Πίοτεως, μιά συμπερίληψη λόκληρης τς διδασκαλίας το Χριστο πό τούς γίους Πατέρες τς Α' καί τς Β' Οκουμενικς Συνόδου, καί μέ τόν τρόπο ατό δηλώνει τι ποδέχεται λόκληρη τή χριστιανική διδασκαλία, χωρίς μεταβολές, χωρίς προσθκες, χωρίς «διορθωτικές» παρεμβάσεις. ταν πρόκειται γιά νήπιο, λα ατά τά κάνει νάδοχος ν νόματι το Βαπτιζομένου. κολουθε πέκδυση, μιά κίνηση συμβολικο περιεχομένου, μέ τήν ποία Βαπτιζόμενος ποθέτει τά ροχα του, δεικνύοντας τι ρνεται - γκαταλείπει τόν παλαιό του αυτό, γιά νά «νδυθε» τόν ησο Χριστό.
Μετά τό πέρας το εσαγωγικο ατο μέρους το Μυστηρίου, ερεύς ρχεται νώπιον τς Κολυμβήθρας το γίου Βαπτίσματος καί διαβάζει εχές, μέ τίς ποες κατέρχεται Θεία Χάρις καί γιάζει τό νέρο, στό ποο θά γίνει τό Βάπτισμα. Μέσα πό λικά στοιχεα μεταδίδουν τή Θεία Χάρη τά Μυστήρια τς κκλησίας, καί τό λικό στοιχεο στήν προκειμένη περίπτωση εναι τό νερό. Κατά τόν διο τρόπο διαβάζει μιά εχή, μέ τήν ποία κατέρχεται Θεία Χάρις καί γιάζει τό λάδι, πού προσφέρεται γιά τήν πάλειψη το Βαπτιζομένου. Μέ τό λάδι ατό, καί φο πρτα ερεύς σημειώσει τό σημεο το Σταυρο στά σημαντικότερα μέρη το σώματος το Βαπτιζομένου, παλείφεται λόκληρος Βαπτιζόμενος πό τόν νάδοχό του. πράξη ατή συμβολίζει τήν προστασία το Θεο, λλά καί τήν τοιμότητα γιά πνευματικούς γνες ντός τς κκλησίας, πως ο θλητές στά στάδια τς ρχαίας ποχς.
κολουθε κατ’ ξοχήν Βάπτιση μέ τριπλή κατάδυση καί νάδυση στό νερό. πράξη ατή εναι συστατικό στοιχεο το γίου Βαπτίσματος καί δέν μπορε νά ντικατασταθε μέ ράντισμα μέ λλες παρόμοιες πράξεις. Τό Βάπτισμα τελεται στό νομα τς γίας Τριάδος, γι’ ατό ερεύς μνημονεύει ξεχωριστά τά νόματα «το Πατρός καί το Υο καί το γίου Πνεύματος» σέ κάθε κατάδυση καί νάδυση. ξερχόμενος πό τό νερό, Βαπτιζόμενος εναι πλέον πλρες μέλος το Σώματος το Χριστο, δηλ. τς κκλησίας, καί χει λάβει τήν Χάρη το Μυστηρίου, σάν να εδος σφραγδος μέ μόνιμο καί νεξάλειπτο χαρακτρα. Μέ τήν Χάρη Του διος ησος Χριστός εναι παρών στόν Βαπτιζόμενο, ποος κατά κάποιον τρόπο «νδύεται» τόν Χριστό: «σοι ες Χριστόν βαπτίσθητε, Χριστόν νεδύσασθε». Μέ τήν τριπλή κατάδυση καί νάδυση μετέχει στόν Θάνατο, στήν Ταφή καί στήν νάσταση το Χριστο. Μέσα στό νερό πεθαίνει καί θάπτεται παλαιός νθρωπος, νθρωπος τς μαρτίας καί το διαβόλου, καί γεννιέται νας νέος νθρωπος, νθρωπος το Χριστο. Τό Βάπτισμα ποτελε πραγματική «ναγέννηση» γιά τόν νθρωπο, δηλ. γέννηση γιά δεύτερη φορά «ξ δατος καί Πνεύματος», πως επε Χριστός (ω. 3,5). Τό παρελθόν του διαγράφεται ριστικά καί δέν σκε πιά καμιά πίδραση, κόμη κι ν Βαπτιζόμενος ταν νας μεγάλος μαρτωλός. νέος νθρωπος χει πλέον λες τίς δυνάμεις καί τίς προϋποθέσεις νά φθάσει μέχρι τά ψη τς γιότητας.
κολουθε σφράγιση μέ τό γιο Μρο, δηλ. τό Μυστήριο το Χρίσματος, πού δίδεται μαζί μέ τό Βάπτισμα, καθώς πίσης κάποιες λλες πράξεις, ες νδειξιν τν δωρεν πού λαβε Βαπτιζόμενος. Μιά π’ ατές εναι νδυση μέ λευκά νδύματα, σύμβολο τς ψυχικς καθαρότητας, πού παρέχει τό Βάπτισμα, φο τελεται, πως προαναφέραμε, «ες φεσιν μαρτιν» καί συγχωρε λα τά μαρτήματα. Βαπτιζόμενος νδύεται «χιτνα φωτεινόν», τόν ποο πρέπει νά διατηρε κατά τό δυνατό λευκό καί μόλυντο πό πάθη καί μαρτήματα, πως τόν παρέλαβε στό Βάπτισμά του. Το δίδεται ναμένη λαμπάδα, πού συμβολίζει τό φς το Χριστο καί τή Χάρη το γίου Βαπτίσματος. Το δίδεται, πίσης, Σταυρός το Χριστο, γιά νά τόν φορ πάντοτε στόν λαιμό του, καί «κείρεται» (κόπτεται) να μέρος τν μαλλιν τς κεφαλς του, ες νδειξιν φιέρωσης στόν Χριστό. Στή συνέχεια γίνεται πανηγυρικός χορός γύρω πό τήν Κολυμβήθρα, ν ψάλλεται μνος «σοι ες Χριστόν βαπτίσθητε, Χριστόν νεδύσασθε». Τό Βάπτισμα εναι ατία χαρς: χαίρονται καί πανηγυρίζουν τά πίγεια καί τά οράνια γιά τήν πνευματική ναγέννηση καί σωτηρία νός νθρώπου.

Τό Βάπτισμα εναι Μυστήριο μοναδικό καί νεπανάλειπτο. Τελεται μόνο μιά φορά στή ζωή το νθρώπου. πάρχει μόνο να καί μοναδικό Βάπτισμα («μολογ ν Βάπτισμα»), ατό πού τελε ρθόδοξη κκλησία, μία κκλησία το Χριστο. κτός ατο δέν πάρχει λλο «βάπτισμα»: «μηδένα βαπτίζεσθαι δύνασθαι ξω τς Καθολικς κκλησίας, νός ντος Βαπτίσματος, καί ν μόν τ Καθολικ κκλησί πάρχοντος» (α' κανών γ. Κυπριανο, Πηδάλιον, σ. 368). Τό «βάπτισμα» τν αρετικν, γιά παράδειγμα, εναι κυρο, πως καί «τά π’ ατν γενόμενα ψευδ καί κενά πάρχοντα, πάντα στίν δόκιμα» (ατόθι, σ. 362), γι’ ατό καί ο εροί κανόνες ρίζουν τήν καθαίρεση τν Κληρικν πού ποδέχονται τό «βάπτισμα» αρετικν: «πίσκοπον Πρεσβύτερον αρετικν δεξαμένους Βάπτισμα θυσίαν, καθαιρεσθαι προστάσσομεν» (μστ' ποστ. κανών, Πηδάλιον, σ. 51). πάρχουν, βέβαια, κανόνες πού κάνουν ποδεκτό τό Βάπτισμα κάποιων ρχαίων αρέσεων. Ατό, μως, γίνεται γιά λόγους οκονομίας, «οκονομίας νεκα τν πολλν», πως ναφέρει χαρακτηριστικά Μ. Βασίλειος (α' κανών, Πηδάλιον, σ. 587) καί δέν μπορε νά σχύσει γιά σύγχρονους αρετικούς, πού λλοιώνουν χι μόνο τόν τπο, λλά καί τήν οσία το μεγάλου ατο Μυστηρίου, διά το ποίου συντελεται σωτηρία μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου