γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 1 Μαρτίου 2014

Καρνάβαλος: «Ο εντιμότερος των υποκριτών»!

(Ἱστορική Ὁμιλία τοῦ ἀειμνήστου Μητροπολίτου Χαλκηδόνος ΜΕΛΙΤΩΝΟΣ τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου στόν Μητροπολιτικό Ναό Ἀθηνῶν τήν Κυριακή τῆς Τυρινῆς τοῦ ἔτους 1970)

δελφοί μου,
Τίποτε δν καυτηρίασε Κύριος τόσο πολύ, σο τν ποκρισία. Κα ρθς, ες ατν εδεν, τι πάρχει πάντοτε μεγαλύτερος παραπλανητικς κίνδυνος, δηλαδ τ ωσφορικν γγελοφανς φς. Εναι πράγματι φοβερ δύναμις τς ποκρισίας. Τόσο γι’ ατν πο τ ζ κα τν σκε, σο κα γι’ ατος πο τν φίστανται. Κα εναι πικίνδυνη ποκρισία, διότι νταποκρίνεται πρς βαθύτατον ψυχολογικν ατημα το νθρώπου.
νθρωπος θέλει ν φαν ατς πο δν εναι. κόμη κα νώπιον το αυτο του κα νώπιον το Θεο. Κα τσι ξεφεύγει π τν λήθεια κα τν πλότητα κα φυσικ κα π τν μετάνοιαν κα τν σωτηρίαν.
Σ λίγες ρες ξω π ατν τν Ναόν, ξω π τν γαλήνην του, ες τος δρόμους ατς τς Πολιτείας, θ παρελάσ  Καρνάβαλος. Μ τν περιφρονήσετε κα μ τν χλευάσετε κα μ μ κατακρίνετε, πο τν ναφέρω ατ τ στιγμή. Δν εναι καθόλου σχετος μ τ μέγιστο πρόβλημα τς ποκρισίας. Ν τν προσέξετε φέτος τν Καρνάβαλο μ σεβασμ κα βαθ στοχασμό. Εναι πανάρχαιο τ φαινόμενο κα εναι φαινόμενο βαθυτάτου κα γχώδους ατήματος τς ψυχς το νθρωπου, ν λυτρωθ π τν καθημερινή του ποκρισία μ μίαν κφρασιν νωνύμου, διονυσιακς νέας ποκρισίας.

Εναι τραγικ μορφ Καρνάβαλος. Ζητε ν λυτρωθ π τν ποκρισίαν ποκρινόμενος. Ζητεν καταλύσ λες τς ποικίλες προσωπίδες, πο φορε κάθε μέρα μ μία νέα, τν πι πίθανη. Ζητε ν κκενώσ ,τι πάρχει πωθημένο μέσα στ ποσυνείδητό του κα ν λευθερωθ, λλ λευθερία δν πάρχει,  τραγωδία το Καρνάβαλου παραμένει λυτη. Τ βαθύτατο ατημά του εναι νμεταμορφωθ.
δ, λοιπόν, εναι θέσις τς κκλησίας, κοντ στν Καρνάβαλο. Σ᾿ ατν πο ζητε μεταμόρφωση, τ κεντρικ κήρυγμα τς ρθοδοξίας. Τν μεταμόρφωσι.
Ν μ τν καταδικάσουμε, λοιπόν, τν Καρνάβαλο, λλ ν σταθομε κα κάτω π τν προσωπίδα του ν κούσωμε τν γωνία του, τν κκλησί του κα τδάκρυ του.
παναλαμβάνω, τς ρθοδοξίας τ βαθύτερο κήρυγμα ζητε Καρνάβαλος, περιφερόμενος ες τος δρόμους τς Πολιτείας: Τμεταμόρφωσι. Κα εναι ελικρινέστερος κα ντιμότερος τν ποκριτν!
σως θ νομίσετε, τι στειεύομαι. πολύτως χι. Δν πάρχει σοβαρώτερο πρόβλημα ατη τν ρα δι τν κκλησίαν. Δν εναι δυνατν κκλησία, κα μάλιστα ρθόδοξος, δική μας κκλησία, ν νοηθ ς σχετη πρς τ ζωή, πρς τος καιρούς, πρς τν γωνίαν ατς τς ρας, πρς τ φλέγοντα προβλήματα ατς τς στιγμς, πλς ς πόλις πάνω ρους κειμένη κα θεωροσα τ περ ατήν. ς κκλησία εμεθα μπεπλεγμένοι ες τν πορείαν το γένους τν νθρώπων, ες τν μεγάλην ατν περιπέτεια, πο νομάζεται στορία, γουσα ες τν τελείωσιν τν σχάτων.
ποκρινόμενοι τν χθές, πουσιάζομεν π τν σήμερον κα αριον ρχεται νευ μν. μιλν ες τν 4ην Πανορθόδοξον Διάσκεψιν τς Γενεύης, εχον επε: « χθς παρλθε πρ πολλο, οτε κν τν σήμερον ζμεν, μς προέλαβεν μεθαύριον». Τ παναλαμβάνω ατ σήμερον ντονώτερον. Διότι εναι πέραν τς ατάρκους ποκρισίας λήθεια, πλή, εκολωτέρα ντιμετώπισις τν προβλημάτων εναι ν τ χλευάσ κα ν τ κατακρίν κανες κα ν ντιπαρέλθ, πως ερες κα λευΐτης τς Σαμαρειτικς παραβολς. λλ πληγ εναι δ κα κράζει!
Ποις μπορε πευθύνως ν μς π, τι εναι ξω κάθε στορικς, ξελικτικς πραγματικότητας λα ατ τ συνταρακτικ γεγονότα κα φαινόμενα τς νέας γενες τς νθρωπότητος, ξαλλος μουσική, ο ξαλλοι χοροί, ξαλλος πένδυσις, λη ατ παγκόσμιος πανάστασις τς νεολαίας;
Άν λοι ο μικρόνοες, λοι ο θελοτυφλοντες, λοι ο παρελθοντολόγοι κα γκαυχώμενοι δι τν ρετν τς ποχς των συνωμοτήσουν, δι ν κατακρίνουν λα ατ τ πράγματα, κκλησία χει χρέος ν σταθ μ θεανδρικν κατανόησιν, νανθρωπιζομένη πως Κύριός της ν μέσ νς νέου κόσμου, ποὺ ἔρχεται μακρόθεν, κα ν κούση ατ τν γωνιώδη κραυγήν, πο ναπηδ π λα ατ τ θεωρούμενα π μς ξαλλα πράγματα. Κάτι χει ν μς π μ λα ατ τ φαινόμενα ατς κόσμος, πο ρχεται νέος ες τ προσκήνιον τς στορίας.
Τ νομιζόμενα ξαλλα δι᾿ μς τος παλαιούς, ταν λάβωμεν π᾿ ψιν τ φοβερν γεγονός, τι να π τ χαρακτηριστικ τς ποχς μας εναι τεραστία πόστασις, πο πάρχει στ διαδοχ τν γενεν, δηλαδ γενεά, ποία ρχεται πειτα π μένα χει πόστασιν τριν γενεν. Πς χομεν τν ξίωσιν ν τν κατανοήσωμεν μες ατν τν νέαν γενεάν, πο ρχεται, ἐὰν δν εμεθα κκλησία Χριστο συνεχς νανθρωπίζομενη, συνεχς μεταμορφουμένη κα συνεχς μεταμορφώνουσα;
Δν θ πιζήσωμεν ς χριστιανικα π μέρους κκλησίαι κα μολογίαι το κύματος ατο τν περχομένων, ἐὰν δν νωθμεν λοι ν Χριστ ησο. Εναι πλέον ρα ν λυτρωθμεν κ τς ντιπατερικς δέας, τι κκλησία μόνον μέχρις νς ρισμένου σημείου τς στορίας το δυνατν ν ρμηνεύσ τν θείαν ποκάλυψιν. Πρέπει, π πλέον το πατερικο πνεύματος, ν ναλάβωμεν ς κκλησία τν θείαν πευθυνότητα κα τόλμην κα γενναιότητα τν Πατέρων κα ν θεολογήσωμεν τν Χριστόν, τ Εαγγέλιον κα τν κκλησίαν. χι μ νομοκρατικν φαρμακίδειον, φερ᾿ επεν, σωματειακν ντίληψιν τς κκλησίας, λλ τς κκλησίας ς Σώματος Χριστο, ζντος ν τ ναστάσει.
δελφοί μου,
Τώρα εσερχόμεθα ες τν γίαν Τεσσαρακοστν κα στ βάθος μς ναμένει τ δράμα, τ θαμα κα τ βίωμα τς ναστάσεως, τ κατ ξοχν βίωμα τς ρθοδόξου κκλησίας. ς πορευθμεν πρς ατ τ ραμα κα βίωμα, χι συγχώρητοι, χι μ συγχωρήσαντες, χι ν νηστεί πλς κρέατος κα λαίου, χι ν ποκρισί, λλ ν θεί λευθερί ν πνεύματι κα ληθεί. ν τ πνεύματι τς ληθείας, ν τ ληθεί το πνεύματος.

Χαλκηδόνος ΜΕΛΙΤΩΝ

(Δημοσιεύεται στόν Τόμο: Μητροπολίτου Γέροντος Χαλκηδόνος κυρο Μελίτωνος, Λόγοι καὶ Ὁμιλίαι, ἔκδ. Πανσέληνος, 1991 καί στήν Ἰστοσελίδα http://users.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/gerontikon/accuse_hypocrisy.htm)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου