γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τετάρτη 12 Μαρτίου 2014

Η Ορθόδοξη Εκκλησία και οι «άλλες θρησκείες»


ΤΕΥΧΟΣ 61           ΤΡΙΠΟΛΙΣ             ΜΑΡΤΙΟΣ – ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2009

Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ ΟΙ «ΑΛΛΕΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ»

θέση το προβλήματος στην ποχή μας

κοινωνία, στήν ποία ζομε, χαρακτηρίζεται συνήθως ς «πολυπολισμική». χι μόνο στόν πόλοιπο κόσμο, λλά καί στή χώρα μας τά τελευταα χρόνια χουν πέλθει κοινωνικές λλαγές, πού μς φέρνουν καθημερινά σέ παφή μέ παδούς «λλων θρησκειν», δογμάτων καί παραδόσεων. θρησκευτική μας μοιογένεια δέχεται σχυρούς κλονισμούς, ετε πό τήν εσρροή μεταναστν πό λλες χρες, ετε πό τίς συνθκες πού δημιουργον τά σύγχρονα μέσα συγκοινωνίας καί πικοινωνίας, λλά καί θέση μας στήν Ερωπαϊκή νωση. Στίς νέες ατές συνθκες, εναι φυσικό νά τίθεται καί πάλι ντονα καί πιτακτικά τό ρώτημα γιά τή σχέση μας μέ τούς παδούς τν «λλων θρησκειν». Πς πρέπει νά τούς ντιμετωπίζουμε στήν καθημερινή μας ζωή; Πς ντιμετωπίζει τό πρόβλήμα Πολιτεία; Ποιά στάση πρέπει νά τηρε πίσημη κκλησία;  

Ο παντήσεις γιά μς τούς ρθοδόξους πρέπει νά ντλονται πό τήν ρθόδοξη Παράδοση, ποία, στή μακραίωνη στορία της, χει ντιμετωπίσει νάλογες περιπτώσεις. ς δομε δυό χαρακτηριστικά παραδείγματα: α) ρχαος σραήλ ταν σέ συνεχ παφή  μέ να πλθος λαν, πού πίστευε σέ λλες θρησκεες καί λάτρευε κάθε λογς εδωλα. Παλαιά Διαθήκη ναφέρεται σαφς στή σχέση μέ τίς θρησκεες ατές. β) Χριστιανισμός μφανίστηκε μέσα σέ να ντονα συγκριτιστικό περιβάλλον, πού θά μποροσε νά χαρακτηρισθε ς χοάνη λαν, πολιτισμν, θρησκειν καί ντιλήψεων. Στήν Καινή Διαθήκη καί στούς ρχαίους Πατέρες, μπορομε νά νιχνεύσουμε σαφς τή στάση τς πρωτοχριστιανικς κκλησίας ναντι ατο το περιβάλλοντος. μαρτυρία τς ρθόδοξης Παράδοσης εναι ν προκειμένω κοινή: σωτηρία προέρχεται μόνο πό τόν να καί ληθινό Θεό, στόν ποο καί μόνο ποδίδεται λατρεία (ξ. 20, 2-5), σωτηρία πρόερχεται μόνο πό τόν ησο Χριστό (Πράξ. 4,12), τόν μοναδικό Υό το Θεο.
Βέβαια, στήν ποχή μας δέν κυριαρχε ρθόδοξη Παράδοση. Κυριαρχον λλες «παραδόσεις». Κυριαρχε περισσότερο τό φρόνημα τς Νέας ποχς, νός κινήματος - ρεύματος, πού τείνει νά «περβε» νά ποκαταστήσει τίς θρησκεες καί νά πικρατήσει ς θρησκεία το μέλλοντος. Παραδόξως Νέα ποχή δέν χει ρνητική ντίληψη γιά τίς θρησκεες. χει μλλον θετική ντίληψη. πό τήν πίδρασή της ο θρησκεες ξιολογονται θετικά στήν ποχή μας, χι μόνο στό πίπεδο τς πρακτικς συνεργασίας (το φειλόμενου σεβασμο πρός τούς παδούς τν «λλων θρησκειν» στίς καθημερινές μας σχέσεις), λλά καί στό πίπεδο τς λήθειας. Μέ τό πρόσχημα τς «ποδοχς» το λλου το σεβασμο τς «τερότητας» πιχειρεται συνήθως σχετικοποίηση τς λήθειας τς ρθόδοξης πίστης καί προωθονται ντονα ο διαχριστιανικοί καί διαθρησκειακοί διάλογοι, μέ πώτερο σκοπό τή συγκριτιστική συγχώνευση τν πιμέρους θρησκειν μολογιν μέσα στή χοάνη τς Νέας ποχς.


Τό φρόνημα τς Νέας ποχς

Τί εναι, μως, Νέα ποχή; Δέν εναι μιά συγκεκριμένη θρησκεία αρεση. Εναι να σύνολο μάδων αρέσεων μέ κοινά στοιχεα. Εναι να κίνημα, να ρεμα, πού πηρεάζει καί διαποτίζει πί μέρους τομα σέ λο τόν κόσμο καί εσέρχεται σέ λους τούς τομες τς ζως. ρχισε νά διαμορφώνεται στά τέλη το 19ου α. πό χαρακτηριστικούς κπροσώπους το ποκρυφιστικο χώρου (λενα Μπλαβάτσκυ, λίκη Μπέϊλι, κ..), πού συνδύασαν στοιχεα το ποκρυφισμο καί τς στρολογίας μέ ντιλήψεις τν νατολικν θρησκειν (μετενσάρκωση, διαλογισμός κ..). τσι διαμορφώθηκε δεολογία το κινήματος, κατά τήν ποία: α) δέν πάρχει πραγματική διάκριση μεταξύ Θεο καί κόσμου («τά πάντα εναι να»), β) Θεός εναι μιά πρόσωπη δύναμη, πού διαχέεται στό σύμπαν, γ) κάθε στοιχεο το κόσμου (πρόσωπο, ζο, πργμα) χει θεϊκή οσία καί ποτελε μορφή κδήλωσης τς πρόσωπης θεότητας, δ) προορισμός το νθρώπου εναι νά «ξελιχθε» σέ «νώτερα πίπεδα» μέ πώτερο στόχο τήν «νωση» (=διάλυσή του) μέσα στήν πρόσωπη θεότητα κ..
Στά πλαίσια ατά κατανοεται στση τς Ν. ποχς ναντι το Χριστιανισμο κα τν θρησκειν γενικά, ποα, ξωτερικ τουλχιστον, δν χει τή μορφή σαφος ντιπαρθεσης καί προσδιορίζεται πό δυό βασικς ρχς: α) «δν πρχει θρησκεα ντερη π τν λθεια», κα β) «δν πρχει θρησκεα, ντερη π κποια λλη θρησκεα». Σύμφωνα μέ τίς ρχές ατές, λες ο θρησκεες εναι τ διο· μεταξ τους δν πρχει οσιαστική διαφορ. Ο θρησκεες εναι διαφορετικο «δρμοι», πο δηγον στν διο προορισμ, στν διο «θε». Πνω π’ τς θρησκεες εναι «λθεια» ( «λήθεια» τς Ν. ποχς, ο ντιλψεις της). Κάθε θρησκεία κατέχει να μέρος τς λήθειας, ν Ν. ποχή κπροσωπε τό «πλήρωμα» (τό σύνολο) τς λήθειας. πιπλέον, ο θρησκεες σαν γι τος τελες νθρπους λλων ποχν καί ο μεταξ τους διαφορς φελονται στν περβολικ προσκληση στν τπο κα στ γρμμα. Ν. ποχ φέρνει, ποτίθεται, μι βαθτερη κατανηση τν θρησκειν, μ σκοπ τν νακλυψη τς κοινς τους οσας κα μ προοπτικ τ μεταξ τους συνεργασα, τ συννωσ τους κα τ δημιουργα μις «πανθρησκεας». Ατ φορ κα τ Χριστιανικ κκλησα, γι' ατ προτενεται μι «να κατανηση» τς γ. Γραφς, μι «να νγνωση» τν ερν κειμνων, μι «να νοηματοδτηση» τν χριστιανικν ρων. τσι, Ν. ποχ δν λει, συνθως, «βγές πό τήν κκλησα σου γι ν σωθες», δν πιδικει, πως ο περισσότερες αρσεις, ν δεισει τς κκλησες γι ν γεμσει τς δικς της αθουσες. Δέχεται ν εναι γεμτες ο Χριστιανικές κκλησες, λλ σοι βρσκονται μσα σ' ατς ν χουν λλοιωμένο φρόνημα, δηλ. νά εναι στήν οσία αρετικοί!
νοποηση τν θρησκειν εναι να μνο βμα πρς τήν νοποηση λου το κσμου. Παρλληλα πιδικεται φυλετικ, ταξικ, δεολογικ κα, τέλος, πολιτικ νοποηση, στε λκληρη νθρωπτητα ν γίνει μι «παγκσμια δελφτητα». Τότε θ τεθε κτω π τν πνευματικ, σως κα τν πολιτικ, γεσα το «βατρ» τς Ν. ποχς, το νου μεσσα, πού θά μφανισθε γιά ν τν δηγσει, ποτθεται, στν κσμο τς προδου, τς τελειτητας καί το φωτς (ς πενθυμίσουμε τή διδασκαλία τς κκλησίας μας γιά τό πρόσωπο το ντιχρίστου, πού θά μφανισθε ς «νέος μεσσίας» πρίν τ Δευτρα Παρουσα το Χριστο). Ατό εναι τό φρόνημα τς Ν. ποχς γιά τίς θρησκεες, πού προβάλλεται συνεχς στίς μέρες μας. Τί δέχεται μως, ρθόδοξη Παράδοση;


μαρτυρία τς ρθόδοξης Παράδοσης

Πρίν δομε ναλυτικά τή μαρτυρία τς ρθόδοξης Παράδοσης γιά τίς «λλες θρησκεες», φείλουμε νά παντήσουμε στό ρώτημα: Εναι Χριστιανισμός θρησκεία; Εναι κκλησία το Χριστο θρησκεία; Εναι μιά π’ τίς θρησκεες το κόσμου; Ποιά εναι θεολογική πάντηση στό ρώτημα; χι θρησκειολογική , γενικά, πιστημονική, λλά θεολογική πάντηση. Ατή ξαρτται πό τό νόημα πού δίνουμε κάθε φορά στόν ρο «θρησκεία». ν θρησκεία εναι σχέση το νθρώπου μέ τόν Θεό (τόν ληθινό Θεό), τότε καμμία πό τίς ποκαλούμενες θρησκεες δέν εναι ντως θρησκεία, γιατί καμμία π’ ατές δέν δηγε σέ πραγματική σχέση μέ τόν Θεό. λες δηγον σέ σχέσεις μέ ψεύτικους «θεούς», σέ «θεούς» πλάσματα τς νθρώπινης λογικς καί φαντασίας, πως θά δομε στή συνέχεια. Μ’ ατή τήν ννοια θρησκεία εναι μόνο κκλησία το Χριστο. ν, μως, χρησιμοποιομε τόν ρο θρησκεία μέ τήν τρέχουσα σημασία του, τήν καθημερινή, μέ τήν ποία θρησκεία εναι καί τό σλάμ καί νδουϊσμός καί Βουδισμός κ.λ.π., τότε κκλησία δέν εναι σέ καμμιά περίπτωση θρησκεία. Εναι μιά μέθοδος σωτηρίας, πού δέν χει σχέση μέ τίς θρησκεες καί ρχεται σέ πλήρη ντίθεση μ’ ατές. Γι’ ατό στήν ρθόδοξη Παράδοση ποφεύγεται γενικά χαρακτηρισμός τς πίστης μας ς «θρησκείας». Στήν Καινή Διαθήκη ρος παντται μόνο τέσσερις φορές. Σέ καμμία π’ ατές δέν ναφέρεται εθέως στό περιεχόμενο τς πίστεως. Σέ μία περίπτωση ναφέρεται στόν ουδαϊσμό (Πράξ. 26,5), σέ λλη (Κολ. 2,18) σέ λατρεία γγέλων (αρεση) καί σέ λλες δύο (ακ. 1,26 καί 27) στήν σωτερική διάθεση το νθρώπου νά πικοινωνήσει μέ τόν Θεό (στήν «πιστεύουσα» καί χι στήν «πιστευόμενη πίστη»).
Ποιά εναι μαρτυρία τς ρθόδοξης Παράδοσης γιά τήν προέλευση τν θρησκειν; Στήν Παλαιά Διαθήκη πάρχει διήγηση γιά τή δημιουργία καί πτώση το νθρώπου (Γεν. κεφ. 1-3). Θεός δημιούργησε τόν νθρωπο καί τόν βαλε νά κατοικήσει στόν Παράδεισο, που πρχε προσωπική καί μεση κοινωνία μέ τόν Θεό. Ατή εναι φυσική κατάσταση το νθρώπου: νά εναι μαζί μέ τόν Θεό, νά πικοινωνε μαζί Του. κοινωνία, μως, ατή διεκόπη μέ τήν πτώση, ταν μεταξύ Θεο καί νθρώπου περενεμβλήθη τό «μεσότοιχον το φραγμο» τό «κάλλυμα τν παθν», δέ φυσική κατάσταση ξέπεσε σέ παρά φύσιν κατάσταση. λλά καί σ’ ατή τήν κατάσταση νθρωπος δέν παψε νά ναζητ τόν Θεό, νά ασθάνεται ντονα τήν πουσία Του. πειδή, μως, δέν μποροσε νά Τόν νακαλύψει μέ τίς δικές του δυνάμεις, καί πειδή χωρίς Ατόν δέν μποροσε νά ζήσει, «νακάλυψε» λλους «θεούς» καί πινόησε θρησκεες. Πς, μως, νακάλυψε «θεούς» καί θρησκεες; Προφανς μέ τή λογική καί τή φαντασία του, δηλ. πίστεψε στόν Θεό, πως Τόν διανοήθηκε καί πως Τόν φαντάστηκε. Κατά τήν ρθόδοξη Παράδοση, λες ο θρησκεες εναι προϊόντα τς λογικς καί τς φαντασίας, δηλ. λες εναι νθρώπινα κατασκευάσματα. λες χουν νθρώπινη προέλευση καί λες φείλονται στήν φυσική τάση το νθρώπου νά γνωρίσει τόν Θεό. ποικιλία τους φείλεται στίς κάστοτε εδικές συνθκες σων τίς πινοον (σέ πρωτόγονο στάδιο νθρωπος θεοποιε ,τι το προξενε ντύπωση φόβο, π.χ. τά φυσικά φαινόμενα, σέ λλο στάδιο κατασκευάζει γάλματα νύπαρκτων «θεν» καί τά προσκυνε καί σέ λλο πινοε θρησκεες μέ πεξεργασμένη διδασκαλία καί θική). Τελικά, λες ο θρησκεες λατρεύουν «εδωλα» (θεοποιον δημιουργήματα το Θεο), λες χωρίς ξαίρεση χουν εδωλολατρικό χαρακτρα (καί χι μόνο ο θρησκεες, λλά καί πολλές λλες νθρώπινες δραστηριότητες, πως σχέση σέ πολλές περιπτώσεις μέ μιά συγκεκριμένη δεολογία, σχέση το φανατικο παδο μέ τό ποδόσφαιρο, σχέση το φιλάργυρου μέ τό χρμα, σχέση το πιδειξιομανος μέ τόν αυτό του κ..). Τελικά λες ο θρησκεες εναι νεκρές! ς δομε πς κφράζεται ατό στήν ρθόδοξη Παράδοση, τς ποίας ο ρίζες εναι στήν Παλαιά Διαθήκη: «Τά εδωλα τν θνν ργύριον καί χρυσίον, ργα χειρν νθρώπων· στόμα χουσι καί ο λαλήσουσιν, φθαλμούς χουσι καί οκ ψονται· τα χουσι καί οκ νωτισθήσονται» («ο θεοί τν θνν, ο λλες θρησκεες, εναι μόνο χρυσός καί σήμι, εναι πλά κατασκευάσματα τν νθρώπινων χεριν· χουν στόμα, λλά δέν μπορον νά μιλήσουν· χουν μάτια, λλά δέν βλέπουν· χουν ατιά, λλά δέν κονε», Ψαλμ. 134, 15-17).
οσιαστική διαφορά τοθεντικο) Χριστιανισμο πό τίς θρησκεες εναι τι ο μέν θρησκεες ποτελον κίνηση το νθρώπου πρός τόν Θεό, δέ Χριστιανισμός θεμελιώνεται στήν κίνηση το Θεο πρός τόν νθρωπο. Χριστιανισμός εναι ποκάλυψη, εναι φανέρωση το Θεο στόν κόσμο, τόν ποο οτε γνωρίσαμε (Α' Κορ. 1,21), οτε πρόκειται νά γνωρίσουμε ποτέ μέ τίς δικές μας δυνάμεις, δηλ. ξω πό τήν ποκάλυψή Του. Ο θρησκεες, ντίθετα, δέν εναι ποκάλυψη, εναι ποκατάστατα τς ποκαλύψεως.
ς δομε, μως, καί μιά λλη πιό σοβαρή διάσταση το θέματος. ρθόδοξη Παράδοση δέχεται τήν παρξη το διαβόλου καί τή συνεχή δράση του μέσα στόν κόσμο. Γνωρίζουμε τι διάβολος πιχειρε νά διαστρέψει κάθε καλό καί νά τό μεταβάλλει σέ κακό. τσι, πιχειρε νά διαστρέψει καί τή φυσική τάση το νθρώπου πρός τόν Θεό, πως ατή κφράζεται στίς θρησκεες. Πρακτικά ατό σημαίνει τι εσχωρε στά ντικείμενα λατρείας τν θρησκειν (στά «εδωλα τν θνν») γιά νά δέχεται τήν προσκύνηση τν νθρώπων. πό τό πρίσμα ατό λες ο θρησκεες εναι δαιμονικές καταστάσεις. Γι’ ατό, κατά τήν γ. Γραφή (Ψαλμ. 95,5), «πάντες ο θεοί τν θνν δαιμόνια» (πισημαίνουμε τό «πάντες») καί ποιος θυσιάζει σ’ ατούς «θύει τος δαιμονίοις» (Ψαλ. 105,37).
Μέ βάση τά παραπάνω, κατανοομε γιατί στήν ρθόδοξη Παράδοση τό νά γκαταλείψει κάποιος τήν κκλησία το Χριστο καί νά προσχωρήσει σέ λλη θρησκεία (πως στήν περίπτωση τν ξισλαμισμν τς Τουρκοκρατίας) σοδυναμε μέ τόν πνευματικό θάνατο, μέ τόν ποκλεισμό πό τή σωτηρία. Κατανοομε γιατί ο «πεπτωκότες» τς ποχς τν διωγμν (σοι εχαν θυσιάσει στά εδωλα γιά νά ποφύγουν τά βασανιστήρια καί τόν θάνατο) ντιμετωπίζονταν ς βαρύτατα μαρτήσαντες καί γίνονταν πολύ δύσκολα ποδεκτοί στήν κκλησία, ταν πέστρεφαν. Κατανοομε γιατί ο γιοι Μάρτυρες ρνοντο πεισματικά νά θυσιάσουν στά εδωλα. θυσία τους δέν θά ταν πλς πόδοση θεϊκν διοτήτων σ’ να νεκρό καί ψυχο εδωλο, λλά καί σαφής λατρεία το διαβόλου. λλωστε, διάχυτη ταν ντίληψη μεταξύ τν Χριστιανν, τι μέσα στά εδωλα κατοικοσαν δαίμονες γιά νά δέχονται τήν προσκύνηση τν νθρώπων, πως μαρτυρεται σαφς στά Μαρτυρολόγια τς κκλησίας. ς δομε να χαρακτηριστικό παράδειγμα πό τόν βίο το γίου Γεωργίου: « δέ παρανομώτατος βασιλεύς Διοκλητιανός, τό πρω, ταν ξημέρωσεν, λθεν ες τόν ναόν το πόλλωνος ... προσέταξε δέ νά φέρουν κε καί τόν γιον ... Τότε το Χριστο Μάρτυς Γεώργιος γειρε τήν δεξιάν του χερα πρός τό εδωλον το πόλλωνος καί επε· "Θέλεις σύ, εδωλον ψυχον, νά λάβς, ς θεός, πό μέ θυσίαν"; μο δέ μέ τόν λόγον καμε καί τόν σταυρόν του· τό δέ δαιμόνιον, τό ποον κατώκει ες τό εδωλον, διά φωνς μεγάλης βόησε· "Δέν εμαι γώ θεός, οτε λλος τις πό μς· μόνον ατός τόν ποον σύ κηρύττεις εναι Θεός ληθινός. μες εμεθα λλοτε γγελοι καί λόγ τς περηφανείας μας γίναμεν διάβολοι, πό τότε δέ περιπαίζομεν τούς νθρώπους πό τόν φθόνον μας καί μς προσκυνοσιν ς θεούς". Λέγει τότε γιος· "Διατί λοιπόν παραμένετε τώρα δ, που παρευρίσκομαι καί γώ δολος το ληθινο Θεο"; Παρευθύς τότε μέ τόν λόγον το γίου βοή καί σύγχυσις καί κλαυθμοί κούσθησαν προερχόμενοι πό τά εδωλα το βωμο, καταπεσόντα δέ τατα ες τήν γν συνετρίβησαν ες τεμάχια» (Μέγας Συναξαριστής, τ. Δ', κδ. Μ. Λαγγ, θναι 1998, σ. 477-478).


στάση μας ναντι τν παδν τν «λλων θρησκειν»

Ο παραπάνω ντιλήψεις προκαλον πορίες, πως: Δέν περιέχουν ο θρησκεες λήθειες; Δέν προβάλλουν πολλές φορές τό καλό; Πς θά κριθον πό τόν Θεό σοι κάνουν τό καλό, λλά τυχε νά νήκουν σέ «λλες θρησκεες»;
Βέβαια, κρίση το Θεο εναι γνωστη σέ μς. Θεός θά κρίνει τόν κόσμο, χι μες. Γνωρίζουμε τι εναι φιλάνθρωπος καί τι δέν θά δικήσει κανέναν. Δέν γνωρίζουμε, μως, πς κριβς θά ντιμετωπίσει ατές τίς περιπτώσεις. ποιαδήποτε κρίση Του, βέβαια, δέν δικαιώνει τίς θρησκεες. ν Θεός κρίνει μέ φιλανθρωπία περιπτώσεις κάποιων παδν, ατό δέν σημαίνει τι καί ο θρησκεες εναι καλές καί ποδεκτές. Κάτι νάλογο συμβαίνει καί μέ τίς λήθειες τν θρησκειν. ν ο θρησκεες περιέχουν λήθειες, ατό δέν τίς δικαιώνει οτε τίς καθιστ ποδεκτές. Ο λήθειες ατές ναφέρονται συνήθως στόν κόσμο πού μς περιβάλλει καί εναι σχετες μέ τή σωτηρία (δέν σώζουν) ναφέρονται σέ γενικότητες περί Θεο (π.χ. Θεός εναι νας, Θεός εναι καλός). Στήν καθαυτό ντίληψη περί Θεο, πό τήν ποία ξαρτται σωτηρία μας, ο θρησκεες δέν περιέχουν λήθειες, λλά πλάνες. Κατά συνέπειαν, δέν ποτελον «δρόμους», πού δηγον στόν Θεό, λλά δρόμους, πού δηγον μακριά πό τόν Θεό. Τό διο σχύει καί γιά τό καλό, πού πάρχει στίς θρησκεες. Κάποιες θρησκεες προβάλλουν ντως τό καλό, προβάλλουν μως καί τό κακό (τόν «ερό πόλεμο», τή μισαλλοδοξία, τόν φανατισμό, τήν τρομοκρατία). Τό «καλό» τν θρησκειν δέν εναι τίποτε παραπάνω π’ ,τι μπορε νθρωπος νά νακαλύψει μέ τίς φυσικές του δυνάμεις καί δέν συναντται ποκλειστικά στίς θρησκεες.
Πς πρέπει νά ντιμετωπίζουμε πρακτικά τούς παδούς τν «λλων θρησκειν»; χριστιανική πίστη, πως γνωρίζουμε, εναι στήν οσία της γάπη. γάπη το Χριστο περβαίνει λες τίς διακρίσεις, κόμη καί τίς θρησκευτικές, καί γκαλιάζει τούς πάντες, κόμη καί τούς χθρούς. ρα φείλουμε νά γαπμε τούς παδούς τν «λλων θρησκειν», φείλουμε νά συνεργαζόμεθα μαζί τους, φείλουμε νά τούς σεβόμεθα, φείλουμε νά προστρέχουμε στίς νάγκες τους. Πάντοτε ρθόδοξη κκλησία, ταν προέκυπταν σοβαρά προβλήματα (πενα, πανδημίες σθενειν κ.λ.π), προσέφερε τή βοήθεια της σέ Χριστιανούς καί μή Χριστιανούς διακρίτως. πίσης φείλουμε νά σεβόμεθα πόλυτα τό δικαίωμά τους νά χουν λλη πίστη καί ν σκον λεύθερα τή λατρεία τους (πό προϋποθέσεις, πού ρίζει συνήθως Πολιτεία). εραποστολή πρός ατούς πρέπει νά γίνεται μέ διάκριση καί μέ σεβασμό τς θρησκευτικς τους λευθερίας.

χριστιανική γάπη, μως, καί σεβασμός στούς παδούς τν θρησκειν δέν σημαίνει καί ποδοχή ναγνώριση τς διδασκαλίας τους. Τό διο σχύει καί γιά τόν πίσημο διάλογο μέ τίς θρησκεες, πού εναι καλός καί φέλιμος, ν περιορίζεται σέ πρακτικά θέματα καί προβλήματα. Δέν θεωρομε τίς θρησκεες ς κάτι νάλογο μέ τήν κκλησία μας ς φορες λήθειας. γαπμε τούς παδούς τους, λλά τούς γαπμε ς νθρώπους πού βρίσκονται σέ πλάνη. ν, μάλιστα, ασθανόμεθα κίνδυνο πό τήν πλάνη, τότε ναγκαστικά περιορίζουμε τίς συναναστροφές μας μ’ ατούς, φαρμόζοντας τή συμβουλή το εαγγελιστο ωάννου (Β' ω. 10-11), χωρίς, βέβαια, νά πάψουμε νά τούς γαπμε. Γενικά στάση μας παιτε ψηλή διάκριση, στε καί χριστιανική γάπη νά μή θυσιάζεται καί τό πνεμα τς Νέας ποχς νά μή γίνεται ποδεκτό, τό ποο, πως εδαμε, πιχειρε νά δικαιώσει τίς θρησκεες, σέ πλήρη ντίθεση μέ ,τι πρεσβεύει ρθόδοξη Παράδοση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου