γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τετάρτη 26 Μαρτίου 2014

Το φαινόμενο του δαιμονισμού


ΤΕΥΧΟΣ 63          ΤΡΙΠΟΛΙΣ           ΙΟΥΛΙΟΣ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2009

ΤΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΔΑΙΜΟΝΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ  ΠΑΡΑΔΟΣΗ

δαιμονισμός ς «σημεον ντιλεγόμενον»

Σέ συνέχεια σων ναφέραμε στό προηγούμενο τεχος το ντύπου μας γιά τό φαινόμενο τς μαγείας, θεωρήσαμε σκόπιμο νά ναφερθομε στό τεχος ατό σέ να λλο φαινόμενο το ποκρυφιστικο χώρου, τό ποο πασχολε κατά καιρούς τά μέσα νημερώσεως καί προκαλε ντονες ντυπώσεις, στό φαινόμενο το δαιμονισμο. Τί εναι δαιμονισμός; Τί εναι ο δαιμονιζόμενοι; πάρχουν τέτοιοι στήν ποχή μας μήπως πρόκειται γιά συνηθισμένες περιπτώσεις ψυχασθενν; Τί δέχεται κκλησία μας καί τί πιστήμη; Τί εναι ο ξορκισμοί καί πότε πρέπει νά διαβάζονται; Ατά εναι ρισμένα συνήθη ρωτήματα, σχετικά μέ τό θέμα, στά ποα θά προσπαθήσουμε νά παντήσουμε.

πως στήν περίπτωση τς μαγείας, τσι κι δ, πάρχουν διαμετρικά ντίθετες κτιμήσεις. Κάποιοι θεωρον κάθε παρεκκλίνουσα συμπεριφορά, κόμη καί τίς περιπτώσεις πού παιτον σαφς ψυχιατρική ντιμετώπιση, ς φαινόμενα δαιμονισμο, καί προσπαθον νά τά «θεραπεύσουν» κάνοντας ξορκισμούς μέ θεαματικό τρόπο. Τέτοια ντιμετώπιση συναντμε συνήθως μεταξύ τν Παλαιοημερολογιτν, που σκεται νεύθυνη κκλησιαστική «ποιμαντική». λλοι πορρίπτουν ντελς τό φαινόμενο, ντάσσοντας τίς κδηλώσεις του στίς περιπτώσεις τν ψυχικν νόσων. Κατ’ ατούς, δέν πάρχουν δαιμονιζόμενοι, λλά μόνο ψυχικά σθενες. θεώρηση ατή εναι μέν φυσιολογική, ταν συναντται σέ θέους καί σέ σους δέν ποδέχονται τήν αθεντία το ησο Χριστο, τό κρος τν Εαγγελίων κ.λ.π., εναι, μως, ντελς παράλογη, ταν συναντται σέ Χριστιανούς καί μάλιστα σέ κληρικούς.
πως εναι γνωστό, ρθόδοξη Παράδοση, τς ποίας μαρτυρία μς νδιαφέρει δ, ποδέχεται τήν πραγματική παρξη το διαβόλου. Δέχεται τι πάρχουν «λεγενες» δαιμονίων καί τι διάβολος μετά τήν πτώση το νθρώπου κυριάρχησε στόν κόσμο (βλ. καί σα ναφέρονται στό προηγούμενο τεχος το ντύπου μας). νθρωπος στή μεταπτωτική του κατάσταση εναι κτεθημένος σ’ να πλθος δαιμονικν πιδράσεων (πως ο πειρασμοί μέσ τν ασθήσεων, μέσ ασχρν, πονηρν καί ματαίων λογισμν, μέσ συνανθρώπων μας, μέσ τς μαρτίας γενικά, μέσ νεργειν πλάνης, μέσ ασθητν μφανίσεων το διαβόλου κ.λ.π.). Προφανς πιό χαρακτηριστική π’ ατές εναι δαιμονισμός. Δαιμονισμός εναι τό φαινόμενο, κατά τό ποο διάβολος (νας πλθος δαιμόνων) δέν κπειράζει πλς τόν νθρωπο (ξωτερικά σωτερικά), λλά καταλαμβάνει τό κέντρο τς νθρώπινης προσωπικότητας, τόν νο, μέ ποτέλεσμα δαιμονιζόμενος νά χει κδηλώσεις παρόμοιες μέ ατές το ψυχασθενος, το πάσχοντος πό βαρύτατη ψυχική νόσο. δαιμονική κατάληψη συνήθως δέν εναι μόνιμη: νθρωπος πανέρχεται στή φυσική κατάσταση καί πάλι καταλαμβάνεται πό τό δαιμονικό πνεμα. ρθόδοξη Παράδοση, λοιπόν, ποδέχεται τόν δαιμονισμό καί τήν παρξη δαιμονιζομένων, τόσο παλαιότερα, σο καί σήμερα. Κι ατό εναι φυσικό, φο πάρχει σαφής μαρτυρία τς γ. Γραφς.


μαρτυρία τν ερν Εαγγελίων

σοι κ τν Χριστιανν μας δυσκολεύονται νά ποδεχθον τόν δαιμονισμό, δέν παρατήρησαν προφανς (ετε πό γνοια, ετε πό σφαλμένη - αρετική προσέγγιση τς γ. Γραφς) τι ατή ναφέρεται σαφς στό φαινόμενο. Τά ερά Εαγγέλια καταγράφουν πλθος περιπτώσεων θεραπείας δαιμονιζομένων (καί χι ψυχασθενν) πό τόν διο τόν Κύριο (βλ. Ματθ. 8,16, 8,28-34, 9,32-34, 12,22-29, 15,21-28, 17,14-21, Μαρκ. 1,32-34, 5,1-20, 7,24-30, 9,17-29, Λουκ. 4,33-36, 4,41, 8,26-39, 9,37-43, 11,14-26 κ..). Περισσότερο γνωστές εναι ο περιπτώσεις τς θεραπείας το δαιμονιζομένου τν Γαδαρηνν (Μαρκ. 5,1-20, Λουκ. 8,26-39) καί το δαιμονιζομένου νέου (Μαρκ. 9,17-29). Χαρακτηριστικός εναι διάλογος το ησο μέ τά πονηρά πνεύματα, πού κατοικοσαν στούς πάσχοντες, πως καταγράφεται στίς σχετικές διηγήσεις. ταν κενος πλησιάζει, τά δαιμόνια ταράζονται καί ρχίζουν νά φωνάζουν. Δεσμευμένα πό τήν θεϊκή παρουσία, μολογον τήν λήθεια: ναγνωρίζουν τι ησος εναι «Χριστός» (Λουκ. 4,41), «Υός το Θεο το ψίστου» (Μάρ. 5,7, Λουκ. 8,28). κόμη, «προσπίπτουν» νώπιόν Του (Λουκ. 8,28) καί Τόν προσκυνον (Μαρκ. 5,6). ναγνωρίζουν τι χει ξουσία «βασανίσαι» ατά (Ματθ. 8,29) καί κλιπαρον γιά τήν ποτροπή τς τιμωρίας τους (Ματθ. 8,31).
Γιά νά κατανοήσουμε τή σημασία ατς τς συμπεριφορς, ς θυμηθομε τι πρό τς Παρουσίας το Χριστο διάβολος παραπλανοσε τήν νθρωπότητα, μφανιζόμενος ς μόνος «σχυρός» καί κυρίαρχος το κόσμου (βλ. καί Ματθ. 12,29). ταν μφανίζεται νώπιόν του σαρκωμένη λήθεια ( Χριστός), διάβολος ναγκάζεται νά ποκαλύψει τό πραγματικό του πρόσωπο καί νά μολογήσει τι πάρχει κάποιος λλος σχυρότερος π’ ατόν. μολογε, λοιπόν, τι νώπιον το Χριστο δέν χει καμμία δύναμη καί καμμία ξουσία. ς σημειωθε τι, πως φαίνεται πό τά παραπάνω κείμενα, τά δαιμόνια γνωρίζουν καλά ποιός εναι Χριστός. «Τά δαιμόνια πιστεύουσι καί φρίττουσι» (ακ. 1,19), μως «πίστη» τους εναι νεκρή καί δέν σώζει, φο δέν συνοδεύεται πό καλά ργα καί πό λλα παραίτητα στοιχεα, πως πραγματική ταπείνωση νώπιον το Θεο, νυπόκριτη γάπη κ.λ.π.
Χριστός, ς χων πραγματική ξουσία, «πιτιμ» τά πονηρά πνεύματα καί θεραπεύει ριστικά καί μετάκλητα τούς δαιμονιζομένους. Ο Μαθητές, μως, ν καί θαυματουργον ν νόματί Του, δυνατον νά θεραπεύσουν τόν δαιμονιζόμενο νέο (Ματθ. 17,16). Κύριος πισημαίνει τι ατό παιτε μεγαλύτερη πίστη καί τονίζει τι τό «γένος» τν δαιμόνων «οκ κπορεύεται ε μή ν προσευχ καί νηστεί» (Ματθ. 14,21).


διάκριση μεταξύ ψυχασθενος καί δαιμονιζομένου

πειδή τά συμπτώματα το δαιμονιζομένου μοιάζουν πολύ μέ ατά το ψυχασθενος, διάκριση τν δύο καταστάσεων εναι ξαιρετικά δύσκολη γιά σους δέν διαθέτουν ρθόδοξα κριτήρια καί θεωρον συνήθως λες ατές τίς περιπτώσεις ς περιπτώσεις ψυχασθενείας. Οσιαστικά, μως, πρόκειται γιά ντελς διαφορετικές καταστάσεις, πού χρήζουν διαφορετικς ντιμετώπισης. ντιμετώπιση το ψυχασθενος νήκει στήν ρμοδιότητα τς ψυχιατρικς πιστήμης καί το ψυχιάτρου, ν ντιμετώπιση το δαιμονιζομένου νήκει στήν ρμοδιότητα τς κκλησίας καί το κατάλληλου Πνευματικο (ξομολόγου).
Πρέπει δ νά σημειωθε τι τά κριτήρια πού χρησιμοποιε πιστήμη εναι ντελς διαφορετικά π’ ατά πού χρησιμοποιε ρθόδοξη κκλησία. Σέ γενικές γραμμές τό κριτήριο μέ τό ποο ντοπίζει τή νόσο ψυχιατρική πιστήμη εναι τό ξς: ,τι παρεκκλίνει πό τόν μέσο ρο τς νθρώπινης συμεριφορς, θωρεται ψυχοπαθολογική κατάσταση, δηλ. νόσος, πού χρήζει θεραπείας μέσ τν μεθόδων τς ψυχιατρικς. Μ’ ατό τό κριτήριο, μως, ψυχασθενής θά θεωρηθε καί γιος τς κκλησίας, γιατί τρόπος ζως του δέν μοιάζει καθόλου μέ τόν τρόπο ζως καί συμπεριφορς το μέσου νθρώπου (δέν εναι π.χ. ντελς «παράλογη» στάση τν γίων Μαρτύρων μπροστά στό μαρτύριο, ν κριθε μέ τά κριτήρια τς λογικς καί τς πιστήμης;). φαρμόζοντας, λοιπόν, τό παραπάνω κριτήριο στήν περίπτωση τν δαιμονιζομένων, ψυχιατρική ντοπίζει μιά παρεκκλίνουσα συμπεριφορά, δηλ. μιά ψυχική νόσο. ψυχιατρική δέν μπορε νά νακαλύψει τήν σχατη ατία ατς τς συμπεριφορς, γιατί παρξη το διαβόλου δέν ποδεικνύεται πιστημονικά. Τά ριά της φτάνουν μέχρι ατο το σημείου, φο διάβολος βρίσκεται ξω πό τό πεδίο τς πιστήμης. ψυχιατρική πιστήμη, λοιπόν, δέν μπορε (ς πιστήμη) νά ναχθε στή διάκριση μεταξύ ψυχασθενος καί δαιμονιζομένου. Τό πολύ πολύ μπορε νά μιλε γιά περιπτώσεις πού δέν χουν κόμη ρμηνευθε πιστημονικά πού δέν γνωρίζουμε τήν ατία τους. Τά παραπάνω, μως, σημαίνουν τι ψυχιατρική λειτουργε μέ μιά λλιπή καί ποσπασματική εκόνα τς πραγματικότητος, ποία τήν πομακρύνει πό τήν λήθεια καί τήν καθιστ μέθοδο πιζήμια σέ ρισμένες περιπτώσεις (π.χ. ταν πιχειρε νά «θεραπεύσει» περιπτώσεις δαιμονιζομένων, θεωρώντας τες ς περιπτώσεις ψυχασθενν καί ς φυσικό ντικείμενό της).
ρθόδοξη Παράδοση, ντίθετα, χει πιό λοκληρωμένη εκόνα τς πραγματικότητος, φο διαθέτει κανά κριτήρια διακρίσεως μεταξύ ψυχασθενος καί δαιμονιζομένου. τσι μπορε νά παραπέμπει τίς περιπτώσεις τν ψυχασθενν στόν ψυχίατρο καί τίς περιπτώσεις τν δαιμονιζομένων στούς δικούς της λειτουργούς, πού φαρμόζουν τά δικά της μέσα θεραπείας. ρθόδοξη Παράδοση δέν ρνεται τήν ξία καί τή χρησιμότητα τς ψυχιατρικς. Δέν τή θεωρε, μως, ρμόδια γιά λες τίς περιπτώσεις, πού μφανίζονται ς περιπτώσεις ψυχασθενείας, καί χει πιφυλάξεις γιά κάποιες προϋποθέσεις της.
Ποιά εναι τά κριτήρια, πού χρησιμοποιε ρθόδοξη Παράδοση; δη στά ερά Εαγγέλια μπορομε νά διακρίνουμε κάποια χαρακτηριστικά τν δαιμονιζομένων, πού θεράπευσε Κύριος. ρισμένα π’ ατά εναι ταυτοχρόνως καί κριτήρια διακρίσεως μεταξύ ψυχασθενος καί δαιμονιζομένου. ς δομε, μως, τά χαρακτηριστικά τν σχετικν εαγγελικν διηγήσεων, συμπληρωμένα μέ κάποια λλα, γνωστά πό τήν ρθόδοξη Παράδοση:
α) δαιμονισμός κατά κανόνα δέν εναι μόνιμη καί νιαία κατάσταση, λλά προσωρινή καί κατά διαστήματα κατάληψη πό δαιμονικό πνεμα, μετά τήν ποία δαιμονιζόμενος συμπεριφέρεται ντελς φυσιολογικά: «που ν ατόν καταλβ, ρσσει ατν, καί φρζει καί τρζει τούς δντας ατο, καί ξηρανεται» (Μαρκ. 9,18). ψυχασθενής χει νδεχομένως παρόμοιες ξάρσεις, μως δέν πανέρχεται τόσο εκολα στή φυσιολογική κατάσταση, παρά μόνο μέ τή βοήθεια φαρμάκων. λλά καί τότε συμπεριφορά του συνήθως δέν εναι ντελς φυσιολογική. σως κάποιος θά ντέτεινε τι καί πιληπτικός πανέρχεται εκολα στή φυσιολογική κατάσταση. μως, τά πόλοιπα συμπτώματα το δαιμονιζομένου, πως θά δομε, δέν μοιάζουν καθόλου μέ ατά το πιληπτικο.
β) «δών ατόν (τόν ησον) εθέως τό πνεμα σπάραξεν ατόν (τόν δαιμονιζόμενον), καί πεσών πί τς γς κυλίετο φρίζων» (Μαρκ. 9,20). Ο δαιμονιζόμενοι τν Εαγγελίων νοχλοντο πό τήν παρουσία το Χριστο. Τό δαιμονικό πνεμα γενικά νοχλεται ταν πλησιάζουν ερά πράγματα. Καί ο δαιμονιζόμενοι ταράζονται κυριολεκτικά ταν πλησιάζουν ντικείμενα, πως τίμιος Σταυρός, ο ερές εκόνες, τά για λείψανα, γιασμός, ταν πλησιάζουν ερες, ταν τούς σταυρώνουν ερες κόμη καί λαϊκοί. Ο ψυχασθενες, ντίθετα, δέν νοχλονται πό ερά ντικείμενα. π. Πασιος, γιασμένος Γέροντας τς ποχς μας, χρησιμοποιοσε τό ξς «τέχνασμα» σέ παιδιά, πού ο γονες τους λεγαν τι πάσχουν πό δαιμόνια: κρατοσε στό να του χέρι, τσι στε νά μήν φαίνεται, μικρό τεμάχιο ερο λειψάνου. ταν τό πλησίαζε στό παιδί, κενο, ν εχε τέτοιο πρόβλημα, ντιδροσε καί φώναζε, ταν μως πλησίαζε τό λλο χέρι, πού δέν κρατοσε τίποτε, δέν κδήλωνε καμία ντίδραση.
γ) Ο δαιμονιζόμενοι χι μόνο νοχλονται πό τά ερά ντικείμενα, λλά καί ξεσπον σέ κατανόμαστες βρεις καί βλασφημίες ναντίον το Θεο, τς Θεοτόκου, τν γίων, τν ερν ντικειμένων, τς κκλησίας γενικά, τν Κληρικν κ.λ.π.
δ) δαιμονιζόμενος γνωρίζει μυστικά καί ποκαλύπτει κρυφά μαρτήματα σων τόν πλησιάζουν. Πολλοί, πού χουν πλησιάσει δαιμονιζομένους (συνήθως πό περιέργεια καί μέ ντονες μφιβολίες) χουν πάθει κυριολεκτικά ψυχρολουσία, ταν δαιμονιζόμενος ρχιζε νά τούς «βγάζει στή φόρα» μαρτήματα, πού μόνο ο διοι γνώριζαν. Κάτι τέτοιο, πού προφανς δέν συμβαίνει στήν περίπτωση τν ψυχασθενν, εναι πόλυτα φυσικό γιά τούς δαιμονιζομένους: διάβολος γνωρίζει λα τά παρελθόντα καί τά παρόντα περιστατικά. Γνωρίζει πίσης πολύ καλά τά μαρτήματα καθενός, φο στίς περισσότερες περιπτώσεις εναι ποκινητής ατν τν μαρτημάτων. Καί τά ποκαλύπτει, προκειμένου νά προσβάλλει καί νά κθέσει τόν μαρτάνοντα.
ε) ψυχασθενής, παρά τίς νδεχόμενες ξάρσεις τς συμπεριφορς, διατηρε τά βασικά χαρακτηριστικά τς προσωπικότητός του. δαιμονιζόμενος, μως, δέν τά διατηρε. Μεταβάλλεται συνήθως ψη του,  μεταβάλλεται ντελς φωνή του (π.χ. πό γυναικεα γίνεται νδρική καί τό ντίστροφο), «γυρίζουν» τά μάτια του, μιμεται ζα κ.. Γενικά δαιμονιζόμενος εναι θέαμα φοβερό. Ο δαιμονιζόμενοι τν Εαγγελίων σαν «χαλεποί λίαν» (Ματθ. 8,28), προκαλώντας τόν τρόμο στούς διερχομένους.
στ) Ο δαιμονιζόμενοι ποκτον περβολική σωματική δύναμη. Τόν δαιμονιζόμενο τν Γαδαρηνν τόν δεναν «πέδαις καί λύσεσι», μως σπαγε τίς λυσίδες, συνέτριβε τά σιδηρά δεσμά «καί οδείς σχυεν ατόν δαμάσαι» (Μάρκ. 5,4). Στούς ψυχασθενες μόνο ν μέρει συμβαίνει κάτι τέτοιο. Κανείς δέν ποκτ τέτοια δύναμη, στε νά σπάει λυσίδες! ς δομε, μως, καί κάποια λλα χαρακτηριστικά, πού νδεχομένως πάρχουν καί σέ ψυχασθενες.
ζ) δαιμονιζόμενος τν Γαδαρηνν «μάτιον οκ νεδυδίσκετο» (Λουκ. 8,27). διάβολος χει τήν τάση νά ξεγυμνώνει τόν νθρωπο, χι μόνο στήν περίπτωση τν δαιμονιζομένων, λλά καί γενικότερα. ροπή πρός τή γυμνότητα, πού πικρατε στήν ποχή μας, δέν ποτελε «σημεον» τς κυριαρχίας το διαβόλου στόν κόσμο;
η) πίσης, δαιμονιζόμενος τν Γαδαρηνν «ν οκί οκ μενεν, λλ’ ν τος μνήμασιν» (Λουκ. 8,27). οκία καί τό οκογενειακό περιβάλλον δέν εναι καθόλου γαπητά στόν διάβολο, ποος θε σέ ξοδο πό τό σπίτι καί πιχειρε τήν διάλυση τς οκογένειας.
θ)   δαιμονιζόμενος χει τάσεις ατοκαταστροφς καί ατοκτονίας. Τό πνεμα πού κατεχε τόν νέο το Εαγγελίου «πολλάκις ατόν ες πρ βαλε καί ες δατα, να πολέσ ατόν» (Μαρκ. 9,22). λλά καί δαιμονιζόμενος τν Γαδαρηνν «ν ... κατακόπτων αυτόν λίθοις» (Μάρκ. 5,6). ταν, μάλιστα, θεραπεύτηκε καί τά δαιμόνια πγαν στούς χοίρους, «ρμησε πσα γλη τν χορων κατά το κρημνο ες τήν θλασσαν καί πθανον ν τος δασιν» (Ματθ. 8,32).


ντιμετώπιση το δαιμονισμο καί ο ξορκισμοί

δαιμονισμός εναι να σοβαρότατο πρόβλημα γιά τόν διο τόν πάσχοντα καί τούς οκείους του, το ποίου (προβλήματος) δέν γνωρίζουμε κριβς τήν ατία, δηλ. δέν γνωρίζουμε γιά ποιόν λόγο συγκεκριμένος νθρωπος δαιμονίζεται. Γενικά γνωρίζουμε τι μαρτία εναι κείνη πού νοίγει τίς θύρες εσόδου το διαβόλου στήν ψυχή το νθρώπου. πλήρης ποχή πό τά βαριά μαρτήματα καί κατά τό δυνατόν ποφυγή τν μικρότερων εναι παραίτητη προϋπόθεση τόσο γιά τήν πρόληψη σο καί γιά τή θεραπεία το προβλήματος.
Πς θεραπεύεται δαιμονισμός; Τά ερά Εαγγελία διδάσκουν, πως εδαμε, τι θεραπεύεται διά το Χριστο, καί μόνο διά το Χριστο. Χριστός λθε «να λύσ τά ργα το διαβόλου» (Α' ω. 3,8), δέ παρουσία Του στόν κόσμο συνεχίζεται μέχρι σήμερα μέσ τς κκλησίας, πού τελε τά ερά Μυστήρια, ς μέσα σωστικά καί θεραπευτικά γιά τόν νθρωπο. μετοχή στά Μυστήρια, διαίτερα στήν ξομολόγηση καί στή Θ. Κοινωνία, εναι παραίτητη προϋπόθεση γιά τήν ντιμετώπιση το κατ’ ξοχήν «χθρο» το νθρωπίνου γένους: τίποτε δέν φοβται περισσότερο διάβολος πό τήν ξομολόγηση καί τή Θ. Κοινωνία. Γιά νά νεργήσουν, μως, τά Μυστήρια παιτεται καί προσωπική συμμετοχή, γώνας γιά τόν γιασμό, ποος πρέπει νά εναι ντονος. πλή ποφυγή τς μαρτίας δέν ρκε γιά τήν ντιμετώπιση το δαιμονισμο. παιτεται προσπάθεια γιά τήν τήρηση τν ντολν το Χριστο καί τήν πόκτηση τν χριστιανικν ρετν. Γι’ ατό Κύριος τόνισε χαρακτηριστικά τι τό γένος τν δαιμόνων δέν κδιώκεται παρά μόνο μέ προσευχή καί νηστεία (Ματθ. 17,21). γώνας πρέπει νά γίνεται καί πό τόν διο τόν πάσχοντα, λλά καί πό τούς οκείους του, πρέπει δέ νά νισχύεται καί μέ τήν προσφυγή στή Χάρη καί στίς μεσιτεες τς Θεοτόκου καί τν γίων τς κκλησίας, διαιτέρα δέ σων γίων χουν τό εδικό χάρισμα νά κδιώκουν δαίμονες.
Στά θεραπευτικά μέσα, πού χρησιμοποιε κκλησία, νήκουν καί ο ξορκισμοί. Ο ξορκισμοί εναι προσευχές ναντίον το διαβόλου, εναι εχές, πού «πιτιμον» τά πονηρά πνεύματα. Διαβάζονται πό ερες (π’ λους τούς ερες - δέν πάρχουν ξειδικευμένοι ερες, πού διαβάζουν ξορκισμούς) μέ τήν ξουσία πού τούς χει δοθε πό τόν Χριστό καί χουν μεγάλη ποτελεσματικότητα. Δυστυχς, μως, τρόπος μέ τόν ποο τελονται κάποιες φορές (δημόσια καί πιδεικτικά) διακομωδε τό σοβαρότατο πρόβλημα τς θεραπείας τν δαιμονιζομένων, γι’ ατό παιτεται μεγάλη προσοχή καί διάκριση. Κατ’ ρχήν ερεύς πρέπει νά διακρίνει σέ κάθε περίπτωση, ν πρόκειται περί ψυχασθενος δαιμονιζομένου (κάθε ερεύς φείλει νά εναι γνώστης καί φορεύς τς ρθοδόξου Παραδόσεως, στε νά μπορε νά διακρίνει μεταξύ τν δύο καταστάσεων). καταλληλότερος χρόνος τελέσεως, ταν πρέπει, εναι μετά τή Θ. Λειτουργία, στε νά χει κοινωνήσει καί ερεύς καί δαιμονιζόμενος (ν μπορε) μέ τούς συνοδούς του. Ο συνοδοί πρέπει πωσδήποτε νά χουν νηστέψει καί κοινωνήσει, γιά νά εναι προστατευμένοι πό κάθε δαιμονική προσβολή. Σέ καμία περίπτωση ο ξορκισμοί δέν πρέπει νά τελονται δημοσίως, παρά μόνο νώπιον το πάσχοντος καί σων εναι ναγκαο νά τόν συνοδεύουν. πίσης δέν πάρχει λόγος νά διαβάζονται μεγαλοφώνως, μπορε νά διαβάζονται καί χαμηλοφώνως.

Θεραπεύονται λες ο περιπτώσεις δαιμονιζομένων μέ τά μέσα πού διαθέτει κκλησία; Προφανς δέν θεραπεύονται λες, πως κριβς δέν θεραπεύονται καί λες ο περιπτώσεις ψυχασθενν πό τούς ψυχιάτρους καί πως πάρχουν γενικά θεράπευτες σθένειες, πού δηγον στόν θάνατο. Θεραπεύονται, μως, πολλές περιπτώσεις δαιμονιζομένων, μλλον ο περισσότερες. λοκληρωτική πελευθέρωση πό τά δαιμονικά «ργα» εναι σχατολογικό γεγονός καί θά συμβε στή μέλλουσα Βασιλεία το Θεο. Τώρα ζομε μόνο τήν «παρχή» καί τόν «ρραβνα» ατς τς μελλούσης ζως καί Βασιλείας καί προγευόμεθα τς μελλούσης «λευθερίας τς δόξης τν τέκνων το Θεο» (Ρωμ. 8,21).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου