γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Παρασκευή 6 Φεβρουαρίου 2015

Από την Αποστολική Εκκλησία στη Χριστιανική «Οικουμένη»


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Δ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Θ', τους 2014-2015.

Τό πολιτιστικό περιβάλλον τς πρώτης κκλησίας: Ο ουδαϊκή προέλευση - ουδαϊσμός καί Παλαιά Διαθήκη. Ρωμαϊκή Ατοκρατορία. ρωμαϊκή «Οκουμένη» καί «pax romana». ασθηση τς σχύος καί συνείδηση τς παντοκρατορίας. λληνικός πολιτισμός τς Ρώμης καί τς Ατοκρατορίας. δίγλωσσος χαρακτρας τς Ατοκρατορίας (λληνική καί λατινική γλσσα). λληνόφωνη Ρώμη (μέχρι τά τέλη το 4ου μ.Χ. α.). Ο διότητες το «ρωμαίου πολίτη» («romanitas») καί το «λατίνου πολίτη» («latinitas»). εδωλολατρικός χαρακτρας τς Ατοκρατορίας. Τό ρωμαϊκό «Πάνθεον» (=πανδαιμόνιον) καί λατρεία το ατοκράτορα, ς νοποιητικό στοιχεο. θέση το ουδαϊσμο στό Ρωμαϊκό κράτος. εδική νοχή πρός τήν ουδαϊκή θρησκεία.

κκλησία τν Μαρτύρων: κκλησία ζε τό μυστήριον το Σταυρο: συναντ τήν ντίδραση το εδωλολατρικο κόσμου. «Ε μέ δωξαν, καί μς διξουσιν» (ω. 15,20). «Παραδοθσεσθε δέ καί πό γονων καί συγγενν καί φλων καί δελφν, καί θανατσουσιν ξ μν, καί σεσθε μισομενοι πό πντων διά τό νομ μου» (Λουκ. 21,12). Τό μαρτύριο, ς ναπόφευκτο στοιχεο το κατά Χριστόν βίου. Ο πρτοι διωγμοί κ μέρους τν ουδαίων καί τό μαρτύριο το γ. Στεφάνου (34 μ.Χ.). θέση τν Χριστιανν στό Ρωμαϊκό κράτος. Χριστιανισμός ς «αρεση» το ουδαϊσμο. Α' περίοδος τν Διωγμν (64-238 μ.Χ.): Νέρων (54-68) - Μαξιμνος (235-238). Ο Χριστιανοί διώκονται μόνο γιά τό νομά τους (nomen ipse - nomen christianorum). Χριστιανισμός ς «παγορευμένη ταιρεία» (collegium illicitum). Β' περίοδος τν Διωγμν (249-313): Δέκιος (249-253) - Μαξέντιος (+312). Χριστιανισμός ς «παγορευμένη θρησκεία» (religio illicita). Μάρτυρες καί πεπτωκότες (lapsi). κκλησία τν Κατακομβν: Θεία Εχαριστία καί λατρεία το ησο. Τί νίσχυε τούς Χριστιανούς στά μαρτύρια: πραγματική κοινωνία μέ τόν Κύριο τς Δόξης. Τά πνευματικά χαρίσματα καί τά θαύματα τν Μαρτύρων κατά τό μαρτύριο, λλά καί πρό το μαρτυρίου. Γιατί πικράτησε Χριστιανισμός, κόμη καί σέ συνθκες διωγμν: α) Λόγ τς ρατς παρουσίας το Θεο στούς πιστούς του καί β) λόγ τς σχυρς νακαινιστικς καί θεραπευτικς του δύναμης.
πό τίς Κατακόμβες στό φς τς λευθερίας: Τό «Διάταγμα τς νεξιθρησκείας» (Μεδιόλανα - Μιλάνο, 313 μ.Χ.): Χριστιανισμός γίνεται πλέον «πιτρεπομένη θρησκεία» (religio licita). Τό πρόσωπο καί τό ργο το Μ. Κων/νου (324-337). Γιατί τό Ρωμαϊκό κράτος πεδέχθη τή «νέα θρησκεία»: πειδή παρήγαγε γιες πολίτες καί οκοδομοσε γι κοινωνία πολιτν. κκλησία, ς «ταιρεία ψυχιατρικν κλινικν» (π. ω. Ρωμανίδης). κκλησία ργανώνεται ξωτερικά. Ο συνέπειες τν Διωγμν: α) Μάρτυρες καί μολογητές. β) Τό ζήτημα τς μετανοίας τν πεπτωκότων. τρόπος εσόδου στήν κκλησία: Κατήχηση καί τό Βάπτισμα. σύνδεση τν ερν Μυστηρίων μέ τά τρία στάδια «τν σωζομένων» (Κάθαρση, Φωτισμός, Θέωση). Κάθαρση ς προβαπτισματική διαδικασία καί θέση τν «διωτν» στήν κκλησία. Πς γίνεται κάποιος Χριστιανός, κατά τόν γ. Μακάριο Αγύπτιο (301-391). Τά στάδια «τν σωζομένων» καί ο βαθμοί τς ερωσύνης.
Χριστιανική «Οκουμένη»: Ρωμαϊκή Ατοκρατορία μεταβάλλεται σταδιακά σέ χριστιανική. διαδικασία ατή εχε σχεδόν λοκληρωθε μέ τήν κοίμηση το Μ. Κων/νου (337). τσι, δημιουργεται Χριστιανική «Οκουμένη» («Οκουμένη» = Ρωμαϊκή Ατοκρατορία) μέ τά ξς χαρακτηριστικά: α) Τόν λληνικό πολιτισμό, ποος διατηρεται καί ντός το Χριστιανισμο. β) Τή «νέα θρησκεία» (τόν Χριστιανισμό). γ) να σχυρό νομικό σύστημα («dura lex, sed lex» = «σκληρός νόμος, λλά νόμος»!). Ο συνέπειες τς δημιουργίας τς Χριστιανικς «Οκουμένης» (θετικές καί ρνητικές): α) κκλησία πολαμβάνει πλέον τς σφάλειας καί τς προστασίας τς Πολιτείας. β) Διαμορφώνονται καί ναπτύσσονται κκλησιαστική λατρεία, Θεολογία καί τέχνη. γ) κκλησία ργανώνεται θεσμικά (διαμόρφωση κκλησιαστικο πολιτεύματος, συνοδικο συστήματος, κανονικο δικαίου κ.λπ.) δ) Παράλληλα, ποκτ «ξουσίες» (νομική προσωπικότητα, περιουσία κ.λπ.), ες βάρος το πνευματικο της χαρακτρα, τόν ποο, στόσο, διασώζει κέραιο. ε) Πολιτεία πεμβαίνει σέ κάποιες περιπτώσεις στά σωτερικά τς κκλησίας· λλοτε πιχειρε νά πιβάλλει τή «νέα πίστη» διά τς βίας νά κτοπίσει τεροθρήσκους αρετικούς. στ) Τά θη το κατά Χριστόν βίου χαλαρώνουν, μέ ποτέλεσμα νά μφανισθε (ρχές δ' μ.Χ. α.) Μοναχισμός, ς ντίδραση στήν τάση «κκοσμίκευσης» τς κκλησίας. πό τό «μαρτύριο το αματος» στό «μαρτύριο τς συνειδήσεως». Μοναχισμός διατηρε κέραιο τόν οσιώδη πυρνα το Χριστιανισμο. Κάποτε (395 μ.Χ.) Χριστιανική «Οκουμένη» διαιρεται σέ νατολικό καί Δυτικό κράτος (μέ σύμβολο τόν δικέφαλο ετό). Τό Δυτικό Κράτος καταλύεται (φαινομενικά, τουλάχιστον) τό 476 μ.Χ. διαίρεση το κράτους κληροδότησε τούς μέχρι σήμερα χρησιμοποιούμενους πολιτιστικούς ρους «νατολή» καί «δύση» («νατολικός πολιτισμός» καί «δυτικός πολιτισμός»).
Ο μεγάλες αρέσεις: Παρά τίς ενοϊκότατες ξωτερικές συνθκες, κκλησία συνεχίζει νά πολεμεται σκληρά πό τόν «κοσμοκράτορα το αἰῶνος τούτου». Τούς ξωτερικούς χθρούς διαδέχονται ο σωτερικοί (αρέσεις). μέσως μετά τούς διωγμούς μφανίζονται ο μεγάλες αρέσεις. Ο αρετικοί, ς χθροί περισσότερο πικίνδυνοι πό τούς δικτες τς κκλησίας, πειδή μφανίζονται ς οκεοι καί φίλοι. Ο αρέσεις, ς πόπειρες κφιλοσόφησης τς πίστεως ς ποτελέσματα πέρβασης τν δυνατοτήτων το νθρωπίνου λόγου σύγχυσης τν ρίων μεταξύ Θεολογίας καί φιλοσοφίας. Ο αρέσεις ντιμετωπίστηκαν μέ τό ργο τν μεγάλων Πατέρων τς κκλησίας καί μέ τόν θεσμό τν Οκουμενικν Συνόδων. Ο γνωστές μεγάλες αρέσεις: α) ρειανισμός καί ντιμετώπισή του πό τόν Μέγα θανάσιο (295-373) καί τήν Α' Οκουμενική Σύνοδο (325). β) Ενομιανισμός (κραος ρειανισμός) καί Πνευματομαχία καί ντιμετώπισή τους πό τόν Μέγα Βασίλειο (330-378), τόν γ. Γρηγόριο τόν Θεολόγο (328-390), τόν γ. Γρηγόριο Νύσσης (335-395) καί τήν Β' Οκουμενική Σύνοδο (381). γ) Νεστοριανισμός καί ντιμετώπισή του πό τόν γ. Κύριλλο λεξανδρείας (370-444) καί τήν Γ' Οκουμενική Σύνοδο (431). δ) Μονοφυσιτισμός καί ντιμετώπισή του πό τόν γ. Κύριλλο λεξανδρείας καί τήν Δ' Οκουμενική Σύνοδο (451). ε) Νεονεστοριανισμός καί ντιμετώπισή του πό τόν γ. Κύριλλο λεξανδρείας καί τήν Ε' Οκουμενική Σύνοδο (553). στ) Μονοθελητισμός καί Μονοενεργητισμός καί ντιμετώπισή τους πό τόν γ. Μάξιμο μολογητή (580-662), τόν γ. Κύριλλο λεξανδρείας, τόν γ. Σοφρώνιο εροσολύμων (575-639) καί τήν ΣΤ' Οκουμενική Σύνοδο (680-681). ζ) Εκονομαχία καί ντιμετώπισή της πό τόν γ. ωάννη Δαμασκηνό (680-755) καί τήν Ζ' Οκουμενική Σύνοδο (787).
Ο σχέσεις Θεολογίας, πιστήμης καί φιλοσοφίας: Ο αρετικοί «θεολογον» ριστοτελικς (=διά συλλογισμν). Ο συλλογισμοί ς παράδεκτη μέθοδος Θεογνωσίας καί Θεολογίας. ατονομία τν συλλογισμν ναντι το προσώτου καί το ργου το ησο Χριστο νευ Χριστο «θεολογία»: «Οδείς ρχεται πρός τόν Πατέρα ε μή δι’ μο» (ω. 14,6), «οδέ τόν Πατέρα τις πιγινώσκει ε μή Υός καί άν βούληται Υός ποκαλύψαι» (Ματθ. 11,27). νθρωποκεντρικότητα τς «θεολογίας» τν συλλογισμν: Τό ργανο δημιουργίας τν συλλογισμν ( νθρώπινος «λόγος») δέν πηρεάστηκε πό τό γεγονός τς νθρώπινης πτώσης. Ο συνέπειες τς νευ Χριστο (= νευ Θεο) «θεολογίας»: σύγχρονη ρνηση το Θεο (θεα) - Θεός εχε δη κτοπισθε πρό πολλο πό τόν χρο τς Θεολογίας καί εχε ντικατασταθε πό (λογικά) εδωλα. χρος δημιουργίας τς Θεολογίας: στίβος το ν τ κκλησί γωνιζομένου πιστο καί χι τά σφυτικά ργαστήρια τν δυτικν Πανεπιστημίων. Ο ν αθεντί μιλοντες πανεπιστημιακοί θεολόγοι καί παραμερισμός τν γίων. Τό ρώτημα: «Εναι Θεολογία πιστήμη»; Ο σχέσεις Θεολογίας, πιστήμης καί φιλοσοφίας, ν συγκρίσει πρός α) τό ντικείμενο, β) τό ργανο καί γ) τή μέθοδο. σχετική μοιότητα τς Θεολογίας μέ τήν πιστήμη καί μάλιστα μέ τίς θεραπευτικές πιστμες (ατρική κ..): Θεολογία ς «θεραπευτική πιστήμη» (=μέθοδος). διάκριση μεταξύ «Θεολογίας» καί «στορίας τς Θεολογίας» καί δυνατότητα παρξης «πιστημονικς Θεολογίας»: « Θεολογία ς Θεο-λογία δέν εναι πιστήμη. Θεολογία ς πιστήμη δέν εναι Θεο-λογία» (Κ. Παπαπέτρου).

----
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
ΟΡΓΑΝΟ
ΜΕΘΟΔΟΣ
ΕΠΙΣΤΗΜΗ
πιστητό
«Λόγος»
μπειρία
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
Εναι - ν
«Λόγος»
Συλλογισμός
ΘΕΟΛΟΓΙΑ
Θεός
«Νος»
μπειρία


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου