γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Δευτέρα 16 Νοεμβρίου 2015

Όρος Πίστεως ΣΤ΄ Οικουμενικής Συνόδου (680-681 μ.Χ.)


ΟΡΟΣ ΠΙΣΤΕΩΣ
ΤΗΣ ΕΝ ΚΩΝ/ΠΟΛΕΙ ΣΤ' ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ
(680-681 μ.Χ.)

γία κα μεγάλη κα οκουμενικ μν Σύνοδος,  κατ Θεο χάριν κα πανευσεβς θέσπισμα το ελαβεστάτου κα πιστοτάτου μεγάλου βασιλέως Κωνσταντίνου συναχθεσα ν ταύτ τ θεοφυλάκτ κα βασιλίδι Κωνσταντινουπόλει νέ ώμ, ν τ σεκρέτ το θείου παλατίου τ πιλεγομέν Τρούλλ, ρισε τ ποτεταγμένα.

το Θεο κα Πατρς μονογενς Υός τε κα Λόγος κατ πάντα μοιος μν χωρς μαρτίας γενόμενος νθρωπος Χριστς ληθινς Θες μν ν εαγγελικας διαπρυσίως κήρυξε φωνας· «᾿Εγώ εμι τ φς το κόσμου· κολουθν μο ο μ περιπατήσ ν τ σκοτί, λλ’ ξει τ φς τς ζως»[1]· κα πάλιν· «Ερήνην τν μν φίημι μν, ερήνην τν μν δίδωμι μν»[2].  Ταύτ τοι τ θεολέκτ τς ερήνης διδασκαλί θεοσόφως πρότατος μν βασιλες δηγούμενος, τς μν ρθοδοξίας πέρμαχος τς δ κακοδοξίας ντίμαχος, τν καθ’ μς γίαν ταύτην κα οκουμενι­κν συναθροίσας μήγυριν τ τς κκλησίας παν νωσε σύγκριμα. θεν καθ’ μς γία κα οκουμενικ Σύνοδος τν πό τινων κα δε χρόνων τς δυσσεβείας πλάνην πόρρωθεν πελάσασα κα τ τν γίων κα κκρί­των Πατέρων πλανς εθεί τρίβ κατακολουθήσασα, τας γίαις κα οκουμενικας πέντε Συνόδοις ν πασιν εσεβς μοφώνησε· φαμν δ τ τν τριακοσίων δέκα κα κτ ν Νικαί συνελθόντων γίων Πατέ­ρων κατ το μανιώδους ρείου, κα τ μετ’ ατν ν Κωνσταντινουπόλει τν κατν πεντήκοντα θεοφόρων νδρν κατ Μακεδονίου το πνευμα­τομάχου κα πολιναρίου το δυσσεβος, μοίως κα τ ν φέσ τ πρότερον κατ Νεστορίου το ουδαιόφρονος συναγηγερμένων διακοσίων θεσπεσίων νδρν, κα τ ν Χαλκηδόνι τν ξακοσίων τριάκοντα θεο­πνεύστων Πατέρων κατ’ Ετυχος κα Διοσκόρου τν θεοστυγν, πρς ταύταις κα τ τελευταί τούτων πέμπτ γί Συνόδ τ νταθα συνα­θροισθείσ κατ Θεοδώρου το Μοψουεστίας, ριγένους, Διδύμου τε κα Εαγρίου, κα τν συγγραμμάτων Θεοδωρήτου τν κατ τν δώδεκα κεφαλαίων το οιδίμου Κυρίλλου κα τς λεγομένης βα πιστολς πρς Μάρην γεγράφθαι τν Πέρσην· καινοτόμητα μν ν πσι τ τς εσε­βείας νανεωσαμένη θεσπίσματα, τ βέβηλα δ τς δυσσεβείας κδιώ­ξασα δόγματα, κα τ παρ τν τριακοσίων δέκα κα κτ Πατέρων κτεθν κα αθις παρ τν κατν πεντήκοντα θεοφρόνως βεβαιωθέν, περ κα α λοιπα γιαι Σύνοδοι π’ ναιρέσει πάσης ψυχοφθόρου αρέσεως σπα­σίως δέξαντο κα πεκύρωσαν Σύμβολον, κα καθ’ μς γία κα οκου­μενικ θεοπνεύστως πεσφράγισε Σύνοδος.
κθεσις Πίστεως τν ν Νικαί τριακοσίων δέκα κα κτ γίων κα μακαρίων Πατέρων.
Πιστεύομεν ες να Θεόν, πατέρα, παντοκράτορα, πάντων ρατν τε κα οράτων ποιητήν. Κα ες να Κύριον ησον Χριστόν, τν Υἱὸν το Θεο, γεννηθέντα κ το Πατρς μονογεν, τουτέστιν κ τς οσίας το Πατρός, Θεν κ Θεο, φς κ φωτός, Θεν ληθινν κ Θεο ληθινο, γεννηθέντα ο ποιηθέντα, μοούσιον τ Πατρί, δι’ ο τ πάντα γένετο, τά τε ν οραν κα τ ν τ γ· τν δι’ μς τος νθρώπους κα δι τν μετέραν σωτηρίαν κατελθόντα κα σαρκωθέντα ‹κανανθρωπήσαντα, παθόντα κα ναστάντα τ τρίτ μέρ, νελθόντα ες τος ορανούς, κα ρχόμενον κρναι ζντας κα νεκρούς. Κα ες τ γιον Πνεμα. Τος δ λέγοντας «ν ποτε τε οκ ν», κα «πρν γεννηθναι οκ ν», κα τι «ξ οκ ντων» γένετο, «ξ τέρας ποστάσεως» «οσίας» φάσκοντας εναι, «κτιστν» «τρεπτν» «λλοιωτν» τν Υἱὸν το Θεο, ναθεματίζει Καθολικ κα ποστολικ κκλησία.
κθεσις Πίστεως τν ν Κωνσταντινουπόλει κατν πεντήκοντα γίων κα μακαρίων Πατέρων.
Πιστεύομεν ες να Θεόν, πατέρα, παντοκράτορα, ποιητν ορανο κα γς, ρατν τε πάντων κα οράτων. Κα ες να Κύριον ησον Χριστόν, τν Υἱὸν το Θεο τν μονογεν, τν κ το Πατρς γεννηθέντα πρ πάντων τν αώνων· φς κ φωτός, Θεν ληθινν κ Θεο ληθινο, γεννηθέντα ο ποιηθέντα, μοούσιον τ Πατρί, δι’ ο τ πάντα γένετο. Τν δι’ μς τος νθρώπους κα δι τν μετέραν σωτηρίαν κατελθόντα κ τν ορανν κα σαρκωθέντα κ Πνεύματος γίου κα Μαρίας τς Παρθένου κα νανθρωπήσαντα. Σταυρωθέντα τε πρ μν π Ποντίου Πιλάτου κα παθόντα κα ταφέντα. Κα ναστάντα τ τρίτ μέρ κατ τς Γραφάς. Κα νελθόντα ες τος ορανος κα καθεζόμενον κ δεξιν το Πατρός. Κα πάλιν ρχόμενον μετ δόξης κρναι ζντας κα νεκρούς, ο τς βασιλείας οκ σται τέλος. Κα ες τ Πνεμα τ γιον, τ κύριον, τ ζωοποιόν, τ κ το Πατρς κπορευόμενον, τ σν Πατρ κα Υἱῷ συμπροσκυνούμενον κα συνδοξαζόμενον, τ λαλσαν δι τν Προφητν. Ες μίαν, γίαν, καθολικν κα ποστολικν κκλησίαν. μολογομεν ν βάπτισμα ες φεσιν μαρτιν. Προσδοκμεν νάστασιν νεκρν. Κα ζων το μέλλοντος αἰῶνος. μήν.
γία κα οκουμενικ Σύνοδος επεν· ρκει μν ες ντελ τς ρθοδόξου Πίστεως πίγνωσίν τε κα βεβαίωσιν τ εσεβς κα ρθόδοξον τοτο τς θείας χάριτος Σύμβολον· λλ’ πε οκ παύσατο ρχθεν τς κακίας φευρετς συνεργν τν φιν εράμενος κα δι’ ατο τν οβό­λον τ νθρωπεί φύσει προσαγόμενος θάνατον, οτω κα νν ργανα πρς τν οκείαν ατο βούλησιν ερηκς πιτήδεια, Θεόδωρόν φαμεν τν γενόμενον τς Φαρν πίσκοπον, Σέργιον, Πύρρον, Παλον, Πέτρον τος γενομένους προέδρους τς βασιλίδος ταύτης Πόλεως, τι δ κα νώριον τν γενόμενον πάπαν τς πρεσβυτέρας ώμης, Κρον τν λεξανδρείας πισκοπήσαντα, Μακάριόν τε τν ντιοχείας προσεχς γενόμενον πρόε­δρον κα Στέφανον τν τούτου μαθητήν, οκ ργησε δι’ ατν τ τς κκλησίας πληρώματι τς πλάνης πεγείρειν τ σκάνδαλα, νς θελή­ματος κα μις νεργείας π τν δύο φύσεων το νς τς γίας Τριάδος Χριστο το ληθινο Θεο μν, τ ρθοδόξ λα καινοφώνως νσπεί­ρας τν αρεσιν τ πολιναρίου, Σεβήρου κα Θεμιστίου τν δυσσε­βν φρενοβλαβε κακοδοξί συνδουσαν, κα τ τέλειον τς νανθρωπήσεως το ατο νς Κυρίου ησο Χριστο το Θεο μν νελεν διά τινος δολερς πινοίας σπουδάζουσαν, θέλητον ντεθεν κα νενέργητον τν νοερς ψυχωμένην ατο σάρκα δυσφήμως εσάγουσαν.
ξήγειρε τοίνυν Χριστς Θες μν τν πιστν βασιλέα, τν νέον Δαυίδ, «νδρα κατ τν αυτο καρδίαν ερηκώς», ς «οκ δωκε», κατ τ γεγραμμένον, «πνον τος φθαλμος ατο κα τος βλεφάροις ατο νυσταγμόν»[3], ως του δι τς καθ’ μς θεοσυλλέκτου ταύτης κα ερς μηγύρεως τ τς ρθοδοξίας ερε τέλειον κήρυγμα· κατ γρ τν θεόλε­κτον φωνν «που εσ δύο τρες π τ μ νόματι συνηγμένοι, κε εμι ν μέσ ατν»[4]· τις παροσα γία κα οκουμενικ Σύνοδος πι­στς δεξαμένη κα πτίαις χερσν σπασαμένη τήν τε το γιωτάτου κα μακα­ριωτάτου πάπα τς πρεσβυτέρας ώμης γάθωνος γενομένην ναφο­ρν πρς τν εσεβέστατον κα πιστότατον μν βασιλέα Κωνσταντνον, τν ποβαλλομένην νομαστ τος κηρύξαντας κα διδάξαντας, ς προδεδήλωται, ν θέλημα κα μίαν νέργειαν π τς νσάρκου οκονομίας Χρι­στο το ληθινο Θεο μν· σαύτως δ προσηκαμένη κα τν κ τς π τν ατν γιώτατον πάπαν ερς Συνόδου τν κατν εκοσι πέντε θεοφι­λν πισκόπων τέραν συνοδικν ναφορν πρς τν ατο θεόσοφον γα­ληνό­τητα, οά τε συμφωνούσας τ τε γί ν Χαλκηδόνι Συνόδ κα τ Τόμ το πανιέρου κα μακαριωτάτου πάπα τς ατς πρεσβυτέρας ώμης Λέ­οντος, τ σταλέντι πρς Φλαβιανν τν ν γίοις, ν κα «στήλην ρθοδοξίας» τοιαύτη Σύνοδος πεκάλεσεν· τι μν κα τας συνοδικας πιστο­λας τας γραφείσαις παρ το μακαρίου Κυρίλλου κατ Νε­στορίου το δυσσεβος κα πρς τος τς νατολς πισκόπους.
πομένη τε τας γίαις κα οκουμενικας πέντε Συνόδοις κα τος γίοις κα κκρίτοις Πατράσι κα συμφώνως ρίζουσα, μολογε τν Κύριον μν ησον Χριστν τν ληθινν Θεν μν, τν να τς γίας μοουσίου κα ζωαρχικς Τριάδος, τέλειον ν θεότητι κα τέλειον τν ατν ν νθρωπότητι, Θεν ληθς κα νθρωπον ληθς τν ατν κ ψυχς λογικς κα σώματος, μοούσιον τ Πατρ κατ τν θεότητα κα μοούσιον μν τν ατν κατ τν νθρωπότητα, κατ πάντα μοιον μν χωρς μαρτίας[5]· πρ αώνων μν κ το Πατρς γεννηθέντα κατ τν θεότη­τα, π’ σχάτων δ τν μερν τν ατν δι’ μς κα δι τν μετέραν σωτηρίαν κ Πνεύματος γίου κα Μαρίας τς παρθένου –τς κυρίως κα κατ λήθειαν Θεοτόκου– κατ τν ν­θρωπότητα· να κα τν ατν Χριστόν, Υόν, Κύριον, μονογεν, ν δύο φύσεσιν συγχύτως τρέπτως χωρίστως διαιρέτως γνωριζόμενον· οδαμο τς τν φύσεων διαφορς νρημένης δι τν νωσιν, σζο­μένης δ μλλον τς διότητος κατέρας φύσεως, κα ες ν πρόσωπον κα μίαν πόστασιν συντρεχούσης· οκ ες δύο πρόσωπα μεριζόμενον διαιρούμενον, λλ’ να κα τν ατν Υἱὸν μονογεν Θεο Λόγον, Κύριον ησον Χριστόν, καθάπερ νωθεν ο προφ­ται περ ατο κα ατς μς ησος Χριστς ξεπαίδευσε κα τ τν γίων Πατέρων μν παραδέδωκε Σύμβολον.
Κα δύο φυσικς θελή­σεις τοι θελήματα ν ατ κα δύο φυσικς νεργείας διαιρέτως τρέπτως μερίστως συγχύτως κατ τν τν γίων Πατέρων διδασκα­λίαν σαύτως κηρύττομεν· κα δύο μν φυσι­κ θελήματα οχ πεναντία, μ γένοιτο, καθς ο σεβες φησαν αρετι­κοί, λλ’ πόμενον τ νθρώ­πινον ατο θέλημα κα μ ντιππτον ντιπα­λαον, μλλον μν ον κα ποτασσόμενον τ θεί ατο κα πανσθενε θελήματι· «δει γρ τ τς σαρκς θέλημα κινηθναι, ποτα­γναι δ τ θελήματι τ θεϊκ» κατ τν πάνσοφον θανάσιον· σπερ γρ ατο σρξ σρξ το Θεο Λόγου λέγεται κα στιν, οτω κα τ φυσικν τς σαρκς ατο θέλημα διον το Θεο Λόγου λέγεται κα στι, καθά φησιν ατός, «τι καταβέβηκα κ το ορανο, οχ να ποι τ θέλημα τ μόν, λλ τ θέλημα το πέμψαντός με Πατρός»[6]· διον λέγων θέλημα ατο τ τς σαρκός, πε κα σρξ δία ατο γέγονεν· ν γρ τρόπον παναγία κα μωμος ψυχωμένη ατο σρξ θεωθεσα οκ νρέθη, λλ’ ν τ δί ατς ρ τε κα λόγ διέμεινεν, οτω κα τ νθρώπινον ατο θέλημα θεωθν οκ νρέθη, σέσωσται δ μλλον κατ τν θεολό­γον Γρηγόριον λέγοντα· «τ γρ κείνου θέλειν, το κατ τν Σωτρα νοου­μένου, οδ πεναντίον Θε, θεωθν λον»[7].
Δύο δ φυσικς νεργείας διαιρέτως τρέπτως μερίστως συγ­χύτως ν ατ τ Κυρί μν ησο Χριστ τ ληθιν Θε μν δοξά­ζομεν· τουτέστι θείαν νέργειαν κα νθρωπίνην νέργειαν κατ τν θεη­γόρον Λέοντα τρανότατα φάσκοντα· «νεργε γρ κατέρα μορφ με­τ τς θατέρου κοινωνίας, περ διον σχηκε, το μν Λόγου κα­τεργαζομένου τοτο περ στ το Λόγου, το δ σώματος κτελοντος περ στ το σώματος». Ο γρ δήπου μίαν δώσομεν φυσικν τν νέργειαν Θεο κα ποιήματος, να μήτε τ ποιηθν ες τν θείαν να­γάγωμεν οσίαν μήτε μν τς θείας φύσεως τ ξαίρετον ες τν τος γεννητος πρέποντα καταγά­γωμεν τόπον. «νς γρ κα το ατο τά τε θαύματα κα τ πάθη γινώ­σκομεν, κατ’ λλο κα λλο τν ξ ν στι φύσεων κα ν ας τ εναι χει», ς θεσπέσιος φησε Κύριλλος. Πάντοθεν γον τ σύγχυτον κα διαίρετον φυλάττοντες συντόμ φων τ πν ξαγγέλλομεν· να τς γίας Τριάδος κα μετ σάρκωσιν τν Κύριον μν ησον Χριστν τν ληθινν Θεν μν εναι πιστεύοντες, φαμν τς δύο ατο φύσεις ν τ μι ατο διαλαμπούσας ποστάσει, ν τά τε θαύματα κα τ παθήματα δι’ λης ατο τς οκονομικς ναστροφς ο κατ φαντασίαν λλ’ ληθς πεδείξατο, τς φυσικς ν ατ τ μι ποστάσει διαφορς γνωριζομένης τ μετ τς θατέρου κοινωνίας κατέραν φύσιν θέλειν τε κα νεργεν τ δια· καθ’ ν δ λό­γον κα δύο φυσικ θελήματά τε κα νεργείας δοξάζομεν πρς σωτη­ρί­αν το νθρωπίνου γένους καταλλήλως συντρέχοντα.
Τούτων τοίνυν μετ πάσης πανταχόθεν κριβείας τε κα μμε­λείας παρ’ μν διατυπωθέντων ρίζομεν τέραν πίστιν μηδεν ξεναι προφέρειν γον συγγράφειν συντιθέναι φρονεν διδάσκειν τέρως, τος δ τολμντας συντιθέναι πίστιν τέραν προκομίζειν διδάσκειν παραδιδόναι τερον Σύμβολον τος θέλουσιν πιστρέφειν ες πίγνωσιν τς ληθείας ξ λληνισμο ξ ουδαισμο γον ξ αρέσεως οασον, καινοφωνίαν τοι λέξεως φεύρεσιν πρς νατροπν εσάγειν τν νυν παρ’ μν διορισθέντων, τούτους, ε μν πίσκοποι εεν κληρικοί, λλο­τρίους εναι τος πισκόπους τς πισκοπς κα τος κληρικος το κλή­ρου· ε δ μονάζοντες εεν λαικοί, ναθεματίζεσθαι ατούς.

ΠΗΓΗ: ω. Καρμίρη, Τ Δογματικ κα Συμβολικ Μνημεα τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας, τ. Α΄, κδ. β΄, ν θήναις 1960, σ. 221-224.



[1] Ἰω. 8,12.
[2] Ἰω. 14,27.
[3] Ψαλμ. 131,4.
[4] Ματθ. 18,20.
[5] Ἑβρ. 4,15.
[6] Ἰω. 6,38.
[7] Λογ. 30,12, MPG, 36,117.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου