γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2016

Το Μυστήριο του Γάμου και η πολεμική του


ΤΕΥΧΟΣ 93       ΤΡΙΠΟΛΙΣ      ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2015

ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ
ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑ ΚΑΙΡΟΥΣ ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΤΟΥ

να νέο πλγμα στόν θεσμό το Γάμου

Ζητήματα, σχετικά μέ τόν Γάμο καί τήν οκογένεια, ρχονται κατά καιρούς στό προσκήνιο, χι τόσο μέ φορμή νέργειες ντιλήψεις κάποιας αρετικς παραθρησκευτικς μάδας, σο μέ φορμή νέργειες τς λληνικς Πολιτείας, ποία νομοθετε γιά τά θέματα ατά μέ τρόπο, πού ποτιμ παραδοσιακές ξίες καί δημιουργε νταση στίς σχέσεις της μέ τήν κκλησία. Πρόσφατα, τίς παραμονές τν Χριστουγέννων (22/12/2015) καί μέσα στή δίνη τν τεράστιων προβλημάτων πού μαστίζουν τή χώρα, λληνική Κυβέρνηση σπευσε νά φέρει στή Βουλή τό νομοσχέδιο γιά τό «σύμφωνο συμβίωσης» τν μοφυλοφίλων, τό ποο, τελικά, ψηφίστηκε μέ ερεία πλειοψηφία καί γινε νόμος το Κράτους. Τό γεγονός, πως ταν ναμενόμενο, προκάλεσε ντονες ντιδράσεις, πό ρχιερες, Κληρικούς, κκλησιαστικούς παράγοντες, φορες, σωματεα καί μεμονωμένα πρόσωπα. ερά Σύνοδος τς κκλησίας τς λλάδος ξέφρασε τήν ντίθεσή της σέ Δελτίο Τύπου (9/12/2015), στό ποο, σύμφωνα καί μέ παλαιότερη σχετική πόφασή της (17/10/2013), χαρακτηρίζει «κτροπές» το οκογενειακο θεσμο, φαινόμενα πως « πολιτικός γάμος, μονογονεϊκή οκογένεια, λεύθερη συμβίωση καί λεγόμενος γάμος των μοφυλοφίλων». νάλογη παρέμβαση γινε καί πό τήν ερά Κοινότητα το γίου ρους, μέ πιστολή της πρός τόν πουργό Δικαιοσύνης καί τούς λληνες Βουλευτές τίς παραμονές τν ορτν.

Βέβαια, κκλησία σέ καμμία περίπτωση δέν πιχειρε νά περιορίσει τήν λευθερία κάθε νθρώπου νά ζε, πως θέλει, στήν προσωπική του ζωή, κόμη καί νά θέτει τόν αυτό του κτός κκλησίας, ν εναι μέλος της. Γνωρίζοντας, μως, μπειρικά τίς τραγικές συνέπειες τς μαρτίας στήν προσωπική καί κοινωνική ζωή, χει χρέος νά πισημαίνει τίς συνέπειες ατές σέ κάθε κατεύθυνση καί μέ κατηγορηματικό τρόπο, διαίτερα, ταν μαρτία γίνεται κανόνας καί νόμος. λλωστε, χει πισημανθε τι κρίση τς ποχς μας, οκονομική, κοινωνική, πολιτική κ.λπ., εναι ποτέλεσμα μις λλης βαθύτερης κρίσης, τς πνευματικς, πού σημαίνει τι, τελικά, εναι ποτέλεσμα τς μαρτίας. κκλησία λειτουργε θεραπευτικά ς πρός τήν μαρτία, δηλαδή ποσκοπε στό νά θεραπεύει τή νόσο τς μαρτίας καί τά ποτελέσματά της, καί, κατά συνέπειαν, λειτουργε εεργετικά γιά τήν κοινωνία, σέ ντίθεση μέ θεσμούς πού καλλιεργον τήν μαρτία καί, κατά συνέπειαν, λειτουργον βλαπτικά γιά τήν κοινωνία.
πί πλέον, κκλησία διαπιστώνει τι μέ νέργειες καί νομοθετήματα, πως τό παραπάνω, θίγεται, τουλάχιστον μμεσα, νας θεσμός θεμελιώδης γιά τή συνοχή, λλά καί γιά τήν δια τήν παρξη τς κοινωνίας, θεσμός το Γάμου. θεσμός ατός χει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά κατά τήν ρθόδοξη Παράδοση, τά ποα, ν λλοιωθον, φ’ νός μέν κινδυνεύει σωτηρία τν νθρώπων, φ’ τέρου δέ προκύπτουν ρνητικές συνέπειες γιά τό κοινωνικό σύνολο. ς δομε, μως, α) τί εναι Γάμος κατά τήν ρθόδοξη Παράδοση, β) πς λλοιώνεται χαρακτήρας του σέ διάφορες αρετικές μάδες καί γ) πς ντιμετωπίζεται ς θεσμός στίς σύγχρονες ργανωμένες κοινωνίες.

Ὁ Γάμος, ὡς «μυστήριον μέγα»

Κατά τήν ρθόδοξη Παράδοση, Γάμος δέν εναι μιά συμφωνία, μιά σύμβαση μιά νωση, βασισμένη στά κοινά στοιχεα, στή σύμπνοια καί στήν μοιβαία γάπη τν συζύγων, λλά εναι Μυστήριο τς κκλησίας. πόστολος Παλος τόν ποκαλε «μυστήριον μέγα» (φ. 5,32). διος Κύριος τόν καθηγίασε μέ τήν προσωπική παρουσία Του στόν «ν Καν Γάμο», που πιτέλεσε καί τήν «ρχήν τν σημείων», δηλαδή τό πρτο θαμα Του (ω. 2, 1-11). Ατό σημαίνει τι οτε τά κοινά στοιχεα, οτε λεγόμενη «συμφωνία χαρακτήρων», οτε ψυχική πικοινωνία, οτε σωματική λξη, οτε μοιβαία γάπη εναι στοιχεα κανά νά δημιουργήσουν μιά σχυρή καί κλόνητη νωση. λα ατά, βέβαια, πρέπει νά πάρχουν καί ποτελον προϋποθέσεις, λλά πραγματική νωση πραγματοποιεται μέ τή Χάρη το Θεο, «ες Χριστόν καί ες τήν κκλησίαν» (φ. 5,32). Γάμος εναι τό Μυστήριο, στό ποο Χάρη το Θεο νώνει δύο πρώην ξένους, ναν νδρα καί μία γυνακα, σέ να σμα, «ες σάρκα μίαν» (φ. 5,31).
Ὁ Κύριος τίμησε ἰδιαίτερα τόν θεσμό τοῦ Γάμου μέ τήν προσωπική παρουσία Του στόν «ἐν Κανᾷ Γάμο».
ς Μυστήριο, Γάμος τελεται μόνο ντός τς κκλησίας καί πό τούς κανονικούς Λειτουργούς της, ερες πισκόπους. πό τούς ποστολικούς χρόνους παραίτητο στοιχεο του ταν πισκοπική δεια. Κάθε λλη μορφή «γάμου», πού τελεται κτός τς κκλησίας, χωρίς πισκοπική δεια καί χωρίς τήν ερολογία τν Λειτουργν της δέν ποτελε Γάμο. τσι, κκλησία πορρίπτει τόν «πολιτικό γάμο» γιά τά μέλη της. «γάμος» ατός μπορε νά σχύει γιά τούς τεροδόξους, γιά τούς τεροθρήσκους καί γιά τούς θέους, χι μως γιά τούς ρθοδόξους Χριστιανούς. πό ρθόδοξη ποψη, φ’ νός μέν ποτελε προσβολή ρνηση νός Μυστηρίου τς κκλησίας, φ’ τέρου δέ θεωρεται μαρτωλή σαρκική σχέση κτός το θελήματος το Θεο.
πως εναι γνωστό, κκλησία, κολουθώντας τό θέλημα το Θεο, πως ατό κφράζεται στήν γία Γραφή, στά ργα τν Πατέρων, στούς ερούς Κανόνες καί, γενικά, στήν Παράδοσή της, δέχεται ς ελογημένες καί ποδεκτές πό τόν Θεό μόνο τίς ντός το Μυστηρίου το Γάμου σαρκικές σχέσεις. λες τίς λλες σχέσεις (προγαμιαες καί ξωγαμιαες) τίς θεωρε μαρτωλές. Πολύ περισσότερο θεωρε μαρτωλές τίς σαρκικές σχέσεις μέ τρίτα πρόσωπα, ν φίσταται Γάμος, δηλαδή τό μάρτημα τς μοιχείας. Ατά σως φαίνονται περβολικά νεφάρμοστα στήν ποχή μας, στήν ποία κυριαρχε κλυση τν θν καί σχυρή ροπή πρός τήν μαρτία. μως, στόν χρο τς κκλησίας, τό καλό καί τό κακό, τό μαρτωλό καί τό γιο, δέν διακρίνονται μέ βάση τήν νθρώπινη λογική, οτε μέ τό τί πικρατε καθε φορά στήν περιρέουσα τμόσφαιρα, λλά ποκλειστικά καί μόνο μέ τό θέλημα το Θεο. Καλό εναι ,τι θέλει Θεός καί κακό μαρτωλό εναι ,τι δέν θέλει Θεός. Στίς περισσότερες περιπτώσεις, βέβαια, τό θέλημα το Θεο καί νθρώπινη κρίση ταυτίζονται, γιατί στόν νθρωπο χει δοθε δυνατότητα νά διακρίνει καί φ’ αυτο μεταξύ καλο καί κακο. Σέ λλες περιπτώσεις, μως, ,τι φαίνεται στόν νθρωπο φυσικό, νδέχεται νά προσκρούει στό θεο θέλημα καί νά εναι κακό καί μαρτωλό. Ατό συμβαίνει, γιατί μόνο Θεός γνωρίζει σέ βάθος τίς συνέπειες τν νθρώπινων πράξεων. ν παγορεύει κάτι, τό παγορεύει πό γάπη καί φιλανθρωπία καί λόγω τν ρνητικν συνεπειν του, τίς ποες γνοομε, συνήθως, μες. ’Επί πλέον, ν κάποια δανικά τς κκλησίας εναι σέ ψηλό σημεο γιά τά δεδομένα μας, ατό γίνεται γιά νά τά προσεγγίζουμε, νά προοδεύουμε καί νά τελειοποιούμεθα, σχετα ν ατό πιτυγχάνεται πάντοτε στήν πράξη. Τό γεγονός τι πολλοί στήν ποχή μας τά πιτυγχάνουν, ποδεικνύει τι τά δανικά ατά καί προσιτά εναι καί φαρμόσιμα.
σκοπός το Γάμου, δέν εναι λλος πό τήν ν Χριστ τελείωση τν συζύγων καί τς οκογένειας, πού προέρχεται π’ ατούς. στόσο, Γάμος δέν εναι τελειότερη δός πρός τή σωτηρία καί τήν τελείωση. πάρχει καί δός τς ν Χριστ παρθενίας το Μοναχισμο, δός τς λοκληρωτικς φιέρωσης στόν Θεό, τήν ποία βάδισαν ναρίθμητοι σκητές καί σιοι τς κκλησίας. π. Παλος, τονίζοντας τήν περοχή ατς τς δο ναντι το Γάμου, παρατηρε τό ατονόητο: « γαμος φροντίζει σα σχετίζονται μέ τόν Κύριο, πς νά ρέσει στόν Κύριο, ν γγαμος φροντίζει σα σχετίζονται μέ τόν κόσμο, πς νά ρέσει στή γυνακα» (Α' Κορ. 7,33). Μέ ατά τά δεδομένα, Γάμος δέν εναι Μυστήριο αώνιο, δηλαδή Μυστήριο πού πεκτείνεται καί στή Βασιλεία το Θεο. Τότε, κατά τή διαβεβαίωση το Κυρίου, δέν θά πάρχει Γάμος, λλά ο νθρωποι θά ζον «ς γγελοι ν τ οραν» (Ματθ. 22,30).
Τά παραπάνω σημαίνουν τι τό Μυστήριο το Γάμου λύεται μέ φυσικό τρόπο μέ τόν θάνατο νός κ τν δύο συζύγων. στόσο, πάρχει καί λλος τρόπος λύσεως το Γάμου καί ατός εναι τό Διαζύγιο (πνευματική λύση πό τόν οκεο πίσκοπο). Τό Διαζύγιο ποτελε σχατη πιλογή γιά κραες περιπτώσεις, φο κανόνας εναι: « Θεός συνέζευξεν νθρωπος μή χωριζέτω» (Ματθ. 19,6). Κύριος τό πιτρέπει μόνο γιά λόγους μοιχείας (Ματθ. 5,32). κκλησία πιτρέπει «κατ’ οκονομίαν» τόν δεύτερο καί τρίτο Γάμο, γιά σους δέν μπορον νά ζήσουν μόνοι τους μετά τή φυσική τήν πνευματική λύση το πρώτου Γάμου. Δέν πιτρέπει, μως, τόν τέταρτο περισσότερους πό τόν τέταρτο Γάμους.

Ὁ Γάμος σέ παλαιότερες καί σύγχρονες αἱρέσεις

Γάμος, ς Μυστήριο καί ς θεμέλιο τς οκογένειας καί τς κοινωνίας, πολεμήθηκε πό παλαιότερες καί σύγχρονες αρέσεις. Ο περισσότερες πό ατές κατανοοσαν μέ σφαλμένο τρόπο τή λειτουργία τν σεξουαλικν σχέσεων ντός καί κτός του. τσι, προέκυψαν αρέσεις πού ποδέχονταν πέβαλαν τίς λεύθερες σεξουαλικές σχέσεις καί αρέσεις αρετικές τάσεις πού τίς πέρριπταν.
Νικολαϊτισμός στήν ρχαία κκλησία ταν αρεση τς πρώτης μορφς. Τό νομά του νάγεται, μλλον σφαλμένα, στόν Νικόλαο, να τν πτά Διακόνων τς Καινς Διαθήκης. Ο Νικολατες πίστευαν τι κολασία καί λεύθερη σεξουαλική δράση εναι θικς διάφορα, μλλον δέ συντελον στήν πίτευξη ψηλότερου πνευματικο βίου: «ε μή τις καθ’ μέραν λαγνεύει, ζως ο δύναται μετέχειν τς αωνίου» (γ. πιφανίου, Κατά αρέσεων, 25)! Παρόμοιες ντιλήψεις πρχαν καί σέ λλες αρέσεις το κινήματος το Γνωστικισμο τν πρώτων χριστιανικν αώνων (.π., 25). ναβιώσεις το Νικολαϊτισμο συναντμε σέ ντιλήψεις τς ποχς μας, πού θεωρον θικς διάφορες τίς κτός το Γάμου σεξουαλικές σχέσεις θεωρον τόν νθρώπινο ρωτα ς προϋπόθεση γιά τόν θεο ρωτα (Νεονικολαϊτισμός).
πό τήν λλη πλευρά, πολύ νωρίς μφανίστηκαν ντονες σκητικές καί γκρατιτικές τάσεις πρτα ντός το αρετικο συστήματος το Γνωστικισμο καί πειτα ντός τς διας τς κκλησίας. Τέτοιες ντιμετωπίζει δη π. Παλος, ταν ναφέρεται σέ «προσέχοντες πνεύμασι πλάνοις καί διδασκαλίαις δαιμονίων» (Α' Τιμ. 4,1), ο ποοι μποδίζουν τόν Γάμο καί τήν λήψη ρισμένων τροφν. Ο τάσεις ατές μφανίζονται ντονες τόν 4ο μ.Χ. αἰῶνα σέ κάποιες περιοχές, διαίτερα μεταξύ αρετιζόντων Εσταθιανν μοναχν. Πολλοί θεωροσαν τόν Γάμο «βδέλυγμα» καί σους εχαν σεξουαλικές σχέσεις ντός του ς ποκλεισμένους πό τή Βασιλεία το Θεο. λλοι πέφευγαν νά κοινωνον καί νά λειτουργονται σέ Ναούς πού ερουργοσαν γγαμοι ερες, λλοι γκατέλειπαν αθαίρετα τούς συζύγους τίς συζύγους τους πό περιφρόνηση πρός τόν Γάμο καί λλοι σκοσαν παρθενία γκράτεια χι πό γάπη πρός τόν Θεό, λλά πό ποτίμηση πρός τόν Γάμο καί τίς σαρκικές σχέσεις. λες ατές τίς παρεκτροπές καταδίκασε Τοπική Σύνοδος στή Γάγγρα τς Παφλαγονίας τό 340 μ.Χ. μέ Κανόνες της, ο ποοι πικυρώθηκαν πό τήν Πενθέκτη Οκουμενική Σύνοδο (691 μ.Χ.). Παρόμοια φαινόμενα εχαν καταδικαστε καί πό Κανόνες λλων Συνόδων τς κκλησίας.
Μέ τήν πίδραση τέτοιων σκητικν τάσεων, ετε μέ τήν προοπτική το δανικο τς ν Χριστ γκρατείας, κάποιοι κκλησιαστικοί συγγραφες Πατέρες περιορίζουν τίς σεξουαλικές σχέσεις το Γάμου μόνο στόν σκοπό τς τεκνογονίας. στόσο, τό θέμα ατό χει λυθε δη πό τόν π. Παλο, κατά τόν ποο γκράτεια ντός το Γάμου μέ σκοπό τήν καθαρότερη προσευχή εναι κάτι καλό, πρέπει μως νά γίνεται μέ δύο προϋποθέσεις: α) μέ τή σύμφωνη γνώμη καί τν δύο συζύγων καί β) προσωρινά καί γιά συγκεκριμένο διάστημα, μετά τό ποο θά παναλαμβάνονται ο σχέσεις (Α' Κορ. 7, 1-5).
Στήν ποχή μας πό τίς μεγάλες χριστιανικές μάδες Ρωμαιοκαθολικισμός τηρε τήν παραδοσιακή κκλησιαστική θέση ναντι το Μυστηρίου το Γάμου, μέ κάπως αστηρότερη στάση ναντι θεμάτων πως ο ντός το Γάμου σαρκικές σχέσεις, τό Διαζύγιο καί ναγκαστική γαμία το Κλήρου λων τν βαθμν, μέτρο πού ξέθρεψε φαινόμενα μοφυλοφιλίας καί παιδεραστίας ντός το παπικο Κλήρου. Προτεσταντισμός θεωρε, γενικά, τόν Γάμο «ερή τελετή» «ερό θεσμό», χι μως Μυστήριο τς κκλησίας. ντός του μφανίστηκαν ντονες «σκητικές» τάσεις, μέ τίς μορφές το Πιετισμοσεβισμο) καί το Πουριτανισμο. πό τούς γέτες του ωάννης Καλβνος (1509-1564) πιχείρησε νά πιβάλει στούς παδούς του να εδος «γκόσμιου σκητισμο», μέ καταναγκαστικά μέσα, πως πόλυτη βία, στυνόμευση τν θν, ο αφνίδιες πιθεωρήσεις τς οκογενειακς ζως (λεγχοι κόμη καί στίς κουζίνες, στίς ντουλάπες καί στίς κρεβατοκάμαρες τν σπιτιν) καί ο σκληρές τιμωρίες τν παραβατν, μέχρι καί τς ποινς το θανάτου. Μέ τά μέσα ατά πιχείρησε νά ργανώσει τήν λβετία σέ πρότυπο χριστιανικς πόλης. Στό λλο κρο, κάποιες σύγχρονες «κκλησίες» γγλικανν, «ελογον» κόμη καί τόν γάμο τν μοφυλοφίλων. Τέλος, σέ λλες αρετικές μάδες συναντμε φαινόμενα πως πολυγαμία (Μορμόνοι) καί σκηση πορνείας πρός φελος τς ργάνωσης (αρεση «Τά Παιδιά το Θεο» το David Berg).

Ὁ Γάμος, ὡς θεσμός στίς σύγχρονες κοινωνίες

Γάμος, κτός πό Μυστήριο τς κκλησίας, εναι, πως χουμε δη ναφέρει, καί κοινωνικός θεσμός, προστατευόμενος πό τήν Πολιτεία. Σέ παλαιότερες ποχές, ταν τό πολιτειακό δίκαιο τελοσε σέ ρμονία μέ τό κκλησιαστικό, κρατική προστασία το θεσμο ταν σχυρότερη καί ποτελεσματικότερη. Σήμερα, στά πλαίσια το κοσμικο κράτους, γάμος θεωρεται πλή σύμβαση μέ κάποιες νομικές συνέπειες καί θεσμός πογυμνωμένος κάθε ερο στοιχείου. τσι, προστασία το θεσμο μφανίζεται ξασθενημένη, δεδομένης καί τς εκολίας μέ τήν ποία λύεται πό νομική ποψη («ατόματο διαζύγιο», «συναινετικό διαζύγιο» κ.λπ.), λλά καί τς νομιμοποίησης πρακτικν, πως τό λεγόμενο «σύμφωνο λεύθερης συμβίωσης». πό τή στιγμή πού τό χριστιανικό θος παψε νά πηρεάζει τό πολιτειακό δίκαιο, ταν ναμενόμενη καί πέκταση το θεσμο σέ πρόσωπα πού ποκλείονται πό τό κκλησιαστικό Μυστήριο το Γάμου, πως ο μοφυλόφιλοι.
Ἡ παραδοσιακή οἰκογένεια γύρω ἀπό τήν τράπεζα: ἰδανικά πού πρόβαλλε κάποτε ἔντονα ἡ παιδεία μας. Ἀπό τά στοιχεῖα τῆς εἰκόνας ἐπισημαίνουμε ἰδιαίτερα α) τήν πολυτεκνία (τέσσερα παιδιά) καί β) τήν παρουσία τῆς γιαγιᾶς στήν οἰκογένεια.
λα ατά, μως, κλονίζουν σοβαρά τό κύτταρο τς κοινωνίας, τήν οκογένεια, καί, κατ’ πέκτασιν, τήν δια τήν κοινωνία. κοινωνία το μέλλοντος δέν πρέπει νά θεμελιώνεται μόνο στήν σχύ το νόμου, λλά καί σέ στοιχεα, πως ερότητα το νθρωπίνου προσώπου καί ερότητα διαπροσωπικν σχέσεων, πως γάμος. Σήμερα οκογένεια στίς δυτικές κοινωνίες διέρχεται σοβαρή κρίση, μέ ποτέλεσμα τν πολλαπλασιασμό τν κοινωνικν προβλημάτων.
Στή χώρα μας, πως λοι διαπιστώνουμε, θεσμός τς οκογένειας δέχεται σκληρές πιθέσεις πό πολλές πλευρές. στόσο, διατηρε, γενικά, τήν σχύ του, γιατί χει βαθειές ρίζες στό κκλησιαστικό θος. Διαφορετικά, σέ μιά ποχή δεινς καί παρατεταμένης κρίσης, κοινωνικός στός θά εχε διαλυθε. Εναι γεγονός, τι χιλιάδες νεργοι τν μερν μας, ο ποοι διαφορετικά θά ταν στούς στέγους καί στά σισίτια τς κκλησίας, πιβιώνουν μέ τίς οκονομίες καί τίς συντάξεις τν γονέων καί τν παπούδων τους. Ατό συμβαίνει πειδή λειτουργε κόμη οκογένεια, κάτι τό ποο δέν συμβαίνει, προφανς, στίς λεγόμενες πολιτισμένες κοινωνίες τς Δύσης.

Γενικές παρατηρήσεις καί συμπεράσματα

κκλησία το Χριστο, ρθόδοξη κκλησία, γιά νά ναποκρίνεται στήν ποστολή της καί γιά νά συνεχίσει νά εναι θεσμός πολύτιμος γιά τή συνοχή τς κοινωνίας, φείλει νά προβάλλει σέ κάθε κατεύθυνση τίς θέσεις τς μακραίωνης Παράδοσής της γιά τά παραπάνω θέματα. Χριστός «χθές καί σήμερον ατός» (βρ. 13,8) καί λόγος Του «μένει ες τόν αἰῶνα» (Α' Πέτρ. 1,25). πως εναι ατονόητο,  λόγος ατός δέν κφράζεται μέ φανατισμό, οτε μέ βίαια μέσα, ετε πρός τήν Πολιτεία, ετε πρός σους τόν πορρίπτουν. «λα πιτρέπονται, λλά λα δέν συμφέρουν», τονίζει π. Παλος, «πάντα μοι ξεστιν, λλ’ ο πάντα συμφέρει» (Α' Κορ. 6,12).
Κατά τήν ρθόδοξη Παράδοση, Γάμος εναι Μυστήριο τς κκλησίας, μέ σκοπό τή σωτηρία καί τήν ν Χριστ τελείωση τν συζύγων. παραδοσιακή οκογένεια εναι τό φυσικό περιβάλλον γιά τή σωστή νάπτυξη τν παιδιν. Ο σαρκικές σχέσεις εναι ελογημένες, λλά ντός το Γάμου, καί μέ δανικό τή μονογαμία καί τήν ποκλειστικότητα. Ο μεταξύ μοφύλων σχέσεις, σχετα ν θεωρονται πό πολλούς «φυσικές» «λεύθερη πιλογή», κατά τό θέλημα το Θεο εναι «παρά φύσιν» σχέσεις καί συνιστον σοβαρή πτώση καί μαρτία, πως πισημαίνει τό «στόμα Χριστο», π. Παλος. ναφέρεται κάπου πόστολος σέ σεβες καί δικους, τούς ποίους «παρέδωσε Θεός σέ ασχρά πάθη. Ο γυνακες τους μετέβαλλαν τή φυσική χρήση το σώματος σέ παρά φύσιν. Τό διο καί ο νδρες· γκατέλειψαν τή φυσική σχέση μέ γυνακα καί φλέγονται πό πιθυμία νας γιά τόν λλο, σελγώντας νδρες μέ νδρες ... Θεός τούς γκατέλειψε στή μωρία τους, στε νά πράττουν σα δέν πρέπει, ... ν γνωρίζουν τι σοι κάνουν τέτοια εναι κληρονόμοι (πνευματικο) θανάτου» (Ρωμ. 1, 18-32). Καί λλο πισημαίνει: «μή πλανσθε· οτε πόρνοι οτε εδωλολάτραι οτε μοιχοί οτε μαλακοί οτε ρσενοκοται οτε κλέπται οτε πλεονέκται οτε μέθυσοι ο λοίδοροι οχ ρπαγες βασιλείαν Θεο κληρονομήσουσι» (Α' Κορ. 6, 9-10).
στόσο, ν κκλησία καταδικάζει καί μισε τήν μαρτία, ποδέχεται καί γαπ τόν μαρτωλό. Εναι πρόθυμη νά τόν βοηθήσει, νά τόν θεραπεύσει καί νά τόν ξυψώσει, ν κενος συνειδητοποιε τό σφάλμα του καί πιζητε τή θεραπεία. κενο τό ποο ποστρέφεται ντονα κκλησία, εναι τό νά γίνεται μαρτία κανόνας νόμος καί τό νά προβάλλεται σθένεια ς γεία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου