γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2016

Εισηγητικό κείμενο: «Σχέσεις της Ορθοδόξου Εκκλησίας προς τον λοιπόν χριστιανικόν κόσμον»


ΣΧΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΟΙΠΟΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΝ ΚΟΣΜΟΝ

πό τς Ε Προσυνοδικς Πανορθοδόξου Διασκέψεως (Σαμπεζύ-Γενεύη, 10-17 κτωβρίου 2015) γκριθέν σχέδιον κειμένου τς γίας καί Μεγάλης Συνόδου τς ρθοδόξου κκλησίας. Δημοσιεύεται συμφώνως πρός τήν πόφασιν τς Συνάξεως τν Προκαθημένων τν ρθοδόξων κκλησιν, Σαμπεζύ-Γενεύη, 21-28 ανουαρίου 2016]

ρθόδοξος κκλησία, οσα Μία, γία, Καθολική καί ποστολική κκλησία, ν τ βαθεί κκλησιαστικ ατοσυνειδησί ατς πιστεύει κραδάντως τι κατέχει κυρίαν θέσιν ες τήν πόθεσιν τς προωθήσεως τς νότητος τν Χριστιανν ντός το συγχρόνου κόσμου.
ρθόδοξος κκλησία θεμελιο τήν νότητα τς κκλησίας πί το γεγονότος τς δρύσεως ατς πό το Κυρίου μν ησο Χριστο καί πί τς κοινωνίας ν τ γί Τριάδι καί τος μυστηρίοις. νότης ατη κφράζεται διά τς ποστολικς διαδοχς καί τς πατερικς παραδόσεως καί βιοται μέχρι σήμερον ν ατ. ρθόδοξος κκλησία χει τήν ποστολήν καί ποχρέωσιν να μεταδίδ καί κηρύττ πσαν τήν ν τ γί Γραφ καί τ ερ Παραδόσει λήθειαν, τις καί προσδίδει τ κκλησί τόν καθολικόν ατς χαρακτρα.

εθύνη τς ρθοδόξου κκλησίας διά τήν νότητα, ς καί οκουμενική ατς ποστολή ξεφράσθησαν πό τν Οκουμενικν Συνόδων. Αται διαιτέρως προέβαλον τόν μεταξύ τς ρθς πίστεως καί τς μυστηριακς κοινωνίας φιστάμενον ρρηκτον δεσμόν.
ρθόδοξος κκλησία, διαλείπτως προσευχομένη «πέρ τς τν πάντων νώσεως», καλλιέργει πάντοτε διάλογον μετά τν ξ ατς διεστώτων, τν γγύς καί τν μακράν, πρωτοστάτησε μάλιστα ες τήν σύγχρονον ναζήτησιν δν καί τρόπων τς ποκαταστάσεως τς νότητος τν ες Χριστόν πιστευόντων, μετέσχε τς Οκουμενικς Κινήσεως πό τς μφανίσεως ατς καί συνετέλεσεν ες τήν διαμόρφωσιν καί περαιτέρω ξέλιξιν ατς. λλωστε, ρθόδοξος κκλησία χάρις ες τό διακρνον ατήν οκουμενικόν καί φιλάνθρωπον πνεμα, θεοκελεύστως ατούμενον «πάντας νθρώπους σωθναι καί ες πίγνωσιν ληθείας λθεν» (Α Τιμ.2, 4), είποτε γωνίσθη πέρ ποκαταστάσεως τς χριστιανικς νότητος. Διό, ρθόδοξος συμμετοχή ες τήν κίνησιν πρός ποκατάστασιν τς νότητος τν Χριστιανν οδόλως τυγχάνει ξένη πρός τήν φύσιν καί τήν στορίαν τς ρθοδόξου κκλησίας, λλ’ ποτελε συνεπ κφρασιν τς ποστολικς πίστεως καί παραδόσεως, ντός νέων στορικν συνθηκν.
Ο σύγχρονοι διμερες θεολογικοί διάλογοι τς ρθοδόξου κκλησίας, ς καί συμμετοχή ατς ες τήν Οκουμενικήν Κίνησιν ρείδονται πί τς συνειδήσεως ταύτης τς ρθοδοξίας καί το οκουμενικο ατς πνεύματος πί τ τέλει τς ναζητήσεως, βάσει τς πίστεως καί τς παραδόσεως τς ρχαίας κκλησίας τν πτά Οκουμενικν Συνόδων, τς πολεσθείσης νότητος τν Χριστιανν.
Κατά τήν ντολογικήν φύσιν τς κκλησίας νότης ατς εναι δύνατον νά διαταραχθ. ρθόδοξος κκλησία ναγνωρίζει τήν στορικήν παρξιν λλων χριστιανικν κκλησιν καί μολογιν μή ερισκομένων ν κοινωνί μετ ατς, λλά καί πιστεύει τι α πρός ταύτας σχέσεις ατς πρέπει νά στηρίζωνται πί τς π’ ατν σον νεστι ταχυτέρας καί ντικειμενικωτέρας ποσαφηνίσεως το λου κκλησιολογικο θέματος καί διαιτέρως τς γενικωτέρας παρ’ ατας διδασκαλίας περί μυστηρίων, χάριτος, ερωσύνης καί ποστολικς διαδοχς. Οτω, το ενους καί θετικς διατεθειμένη τόσον διά θεολογικούς, σον καί διά ποιμαντικούς λόγους, πρός θεολογικόν διάλογον μετά διαφόρων χριστιανικν κκλησιν καί μολογιν καί πρός τήν συμμετοχήν γενικώτερον ες τήν Οκουμενικήν Κίνησιν τν νεωτέρων χρόνων, ν τ πεποιθήσει τι διά το διαλόγου δίδει δυναμικήν μαρτυρίαν το πληρώματος τς ν Χριστ ληθείας καί τν πνευματικν ατς θησαυρν πρός τούς κτός ατς, μέ ντικειμενικόν σκοπόν τήν προλείανσιν τς δο τς δηγούσης πρός τήν νότητα.
πό τό νωτέρω πνεμα, πασαι α κατά τόπους γιώταται ρθόδοξοι κκλησίαι συμμετέχουν σήμερον νεργς ες πισήμους θεολογικούς διάλογους, δέ πλειονότης ξ ατν καί ες διαφόρους θνικούς, περιφερειακούς καί διεθνες διαχριστιανικούς ργανισμούς, παρά τήν προκύψασαν βαθεαν κρίσιν ες τήν Οκουμενικήν Kίνησιν. πολυσχιδής ατη δραστηριότης τς ρθοδόξου κκλησίας πηγάζει κ το ασθήματος πευθυνότητος καί κ τς πεποιθήσεως τι μοιβαία κατανόησις, συνεργασία καί α κοιναί προσπάθειαι πρός ποκατάστασιν τς χριστιανικς νότητος τυγχάνουν οσιώδεις, «να μή γκοπήν τινα δμεν τ Εαγγελί το Χριστο» (Α’ Κορ. 9, 12).
Βεβαίως, ρθόδοξος κκλησία, διαλεγομένη μετά τν λοιπν Χριστιανν, δέν παραγνωρίζει τάς δυσκολίας το τοιούτου γχειρήματος, κατανοε μως ταύτας ν τ πορεί πρός τήν κοινήν κατανόησιν τς παραδόσεως τς ρχαίας κκλησίας καί πί τ λπίδι τι τό γιον Πνεμα, περ «λον συγκροτε τόν θεσμόν τς κκλησίας» (στιχηρόν σπερινο πεντηκοστς), θά «ναπληρώσ τά λλείποντα» (εχή χειροτονίας). ν τ ννοί ταύτ, ρθόδοξος κκλησία ες τάς σχέσεις ατς πρός τόν λοιπόν χριστιανικόν κόσμον δέν στηρίζεται μόνον ες τάς νθρωπίνας δυνάμεις τν διεξαγόντων τούς διάλογους, λλ’ πεκδέχεται πρωτίστως τήν πιστασίαν το γίου Πνεύματος ν τ χάριτι το Κυρίου, εχηθέντος «να πάντες ν σιν» (ω. 17, 21).
Ο σύγχρονοι διμερες θεολογικοί διάλογοι, κηρυχθέντες πό Πανορθοδόξων Διασκέψεων, κφράζουν τήν μόθυμον πόφασιν πασν τν κατά τόπους γιωτάτων ρθοδόξων κκλησιν, α ποαι χουν χρέος νά συμμετέχουν νεργς καί συνεχς ες τήν διεξαγωγήν ατν, να μή παρακωλύηται μόφωνος μαρτυρία τς ρθοδοξίας πρός δόξαν το ν Τριάδι Θεο. ν περιπτώσει τοπική τις κκλησία θελεν ποφασίσει νά μή ρίσ κπροσώπους ατς ες τινα διάλογον συνέλευσιν διαλόγου, άν πόφασις ατη δέν εναι πανορθόδοξος, διάλογος συνεχίζεται. Πρό τς νάρξεως το διαλόγου τς συνελεύσεως ντιστοίχως, πουσία τοπικς κκλησίας τινός δέον πως συζητηθ πωσδήποτε πό τς ρθοδόξου πιτροπς το διαλόγου πρός κφρασιν τς λληλεγγύης καί τς νότητος τς ρθοδόξου κκλησίας.
Τά προβλήματα, τά ποα νακύπτουν κατά τάς θεολογικάς συζητήσεις τν Μεικτν Θεολογικν πιτροπν δέν συνιστον πάντοτε παρκ ατιολόγησιν μονομερος νακλήσεως τν ντιπροσώπων ατς καί ριστικς διακοπς τς συμμετοχς ατς πό τινος κατά τόπον ρθοδόξου κκλησίας. ποχώρησις κ το διαλόγου κκλησίας τινός δέον πως κατά κανόνα ποφεύγηται, καταβαλλομένων τν δεουσν διορθοδόξων προσπαθειν διά τήν ποκατάστασιν τς ντιπροσωπευτικς λοκληρίας τς ν τ διαλόγ τούτ ρθοδόξου Θεολογικς πιτροπς. άν τοπική τις κκλησία καί λλαι τινές ρθόδοξοι κκλησίαι ρννται νά συμμετάσχουν ες τάς συνελεύσεις τς Μεικτς Θεολογικς πιτροπς ρισμένου διαλόγου, πικαλούμεναι σοβαρούς κκλησιολογικούς, κανονικούς, ποιμαντικούς θικς φύσεως λόγους, κκλησία α κκλησίαι αται κοινοποιον γγράφως τήν ρνησιν ατν ες τόν Οκουμενικν Πατριάρχην καί ες πάσας τάς ρθοδόξους κκλησίας κατά τά πανορθοδόξως σχύοντα. Κατά τήν πανορθόδοξον διαβούλευσιν Οκουμενικς Πατριάρχης ναζητε τήν μόφωνον συναίνεσιν τν λοιπν ρθοδόξων κκλησιν διά τά φεξς δέοντα γενέσθαι, συμπεριλαμβανομένης καί τς παναξιολογήσεως τς πορείας το συγκεκριμένου θεολογικο διαλόγου, φ σον τοτο κριθ μοφώνως ναγκαον.
κατά τήν διεξαγωγήν τν θεολογικν διαλόγων κολουθουμένη μεθοδολογία ποσκοπε ες τε τήν λύσιν τν παραδεδομένων θεολογικν διαφορν τν τυχόν νέων διαφοροποιήσεων καί ες τήν ναζήτησιν τν κοινν στοιχείων τς χριστιανικς πίστεως, προϋποθέτει δέ τήν σχετικήν πληροφόρησιν το πληρώματος τς κκλησίας πί τν διαφόρων ξελίξεων τν διαλόγων. ν περιπτώσει δυναμίας περβάσεως συγκεκριμένης τινός θεολογικς διαφορς θεολογικός διάλογος δύναται νά συνεχίζηται, καταγραφομένης τς διαπιστωθείσης πί το συγκεκριμένου θέματος θεολογικς διαφωνίας καί νακοινουμένης τς διαφωνίας ταύτης πρός πάσας τάς κατά τόπους ρθοδόξους κκλησίας διά τά φεξς δέοντα γενέσθαι.
Εναι ενόητον τι κατά τήν διεξαγωγήν τν θεολογικν διαλόγων κοινός πάντων σκοπός εναι τελική ποκατάστασις τς ν τ ρθ πίστει καί τ γάπ νότητος. πωσδήποτε μως α φιστάμεναι θεολογικαί καί κκλησιολογικαί διαφοραί πιτρέπουν ποιάν τινα εράρχησιν ς πρός τάς φισταμένας δυσχερείας διά τήν πραγμάτωσιν το πανορθοδόξως τεθειμένου σκοπο. τερότης τν προβλημάτων κάστου διμερος διαλόγου προϋποθέτει διαφοροποίησιν μέν τς τηρηθησομένης ν ατ μεθοδολογίας, λλ’ οχί καί διαφοροποίησιν σκοπο, διότι σκοπός εναι νιαος ες πάντας τούς διαλόγους.
ν τούτοις, πιβάλλεται, ν περιπτώσει νάγκης, πως ναληφθ προσπάθεια συντονισμο το ργου τν διαφόρων Διορθοδόξων Θεολογικν πιτροπν, τοσούτ μλλον σ πάρχουσα ρρηκτος ντολογική νότης τς ρθοδόξου κκλησίας πρέπει νά ποκαλύπτηται καί κδηλοται καί ν τ χώρ τν διαλόγων τούτων.
περάτωσις οουδήποτε πισήμως κηρυχθέντος θεολογικο διαλόγου συντελεται διά τς λοκληρώσεως το ργου τς ντιστοίχου Μεικτς Θεολογικς πιτροπς, πότε Πρόεδρος τς Διορθοδόξου πιτροπς ποβάλλει κθεσιν πρός τόν Οκουμενικόν Πατριάρχην, ποος, ν συμφωνί καί μετά τν Προκαθημένων τν κατά τόπους ρθοδόξων κκλησιν, κηρύσσει τήν λξιν το διαλόγου. Οδείς διάλογος θεωρεται περατωθείς πρίν κηρυχθ λήξας διά τοιαύτης πανορθοδόξου ποφάνσεως.
μετά τήν τυχόν πιτυχ λοκλήρωσιν το ργου θεολογικο τινος διαλόγου πανορθόδοξος πόφασις διά τήν ποκατάστασιν τς κκλησιαστικς κοινωνίας δέον πως ρείδηται πί τς μοφωνίας πασν τν κατά τόπους ρθοδόξων κκλησιν.
ν κ τν κυρίων ργάνων ν τ στορί τς Οκουμενικς Κινήσεως εναι τό Παγκόσμιον Συμβούλιον κκλησιν (Π.Σ.Ε.). ρισμέναι ρθόδοξαι κκλησίαι πρξαν δρυτικά μέλη καί ν συνεχεί πασαι πέβησαν μέλη ατο. Τό Π.Σ.Ε. εναι ν συγκεκροτημένον διαχριστιανικόν σμα, παρά τό γεγονός τι τοτο δέν συμπεριλαμβάνει πάσας τάς Χριστιανικάς κκλησίας καί μολογίας. Παραλλήλως, φίστανται καί λλοι διαχριστιανικοί ργανισμοί καί περιφερειακά ργανα, ς Διάσκεψις τν Ερωπαϊκν κκλησιν (Κ.Ε.Κ.) καί τό Συμβούλιον κκλησιν Μέσης νατολς (Σ.Ε.Μ.A.). Τατα μετά το Π.Σ.Ε. πληρον σημαντικήν ποστολήν διά τήν προώθησιν τς νότητος το χριστιανικο κόσμου. Α ρθόδοξοι κκλησίαι Γεωργίας καί Βουλγαρίας πεχώρησαν κ το Παγκοσμίου Συμβουλίου κκλησιν, μέν πρώτη ν τει 1997, δέ δευτέρα ν τει 1998, ς χουσαι δίαν ατν γνώμην περί το ργου το Παγκοσμίου Συμβουλίου κκλησιν καί οτω δέν συμμετέχουν ες τάς π ατο καί τν λλων διαχριστιανικν ργανισμν δραστηριότητας.
Α ρθόδοξοι κατά τόπους κκλησίαι–μέλη το Π.Σ.Ε., μετέχουν πλήρως καί σοτίμως ν τ ργανισμ το Παγκοσμίου Συμβουλίου κκλησιν καί συμβάλλουν δι’ λων τν ες τήν διάθεσιν ατν μέσων ες τήν μαρτυρίαν τς ληθείας καί τήν προαγωγήν τς νότητος τν Χριστιανν. ρθόδοξος κκλησία πεδέχθη προθύμως τήν πόφασιν το Π.Σ.Ε. νά νταποκριθ ες τό ατημά της περί συστάσεως Εδικς πιτροπς διά τήν ρθόδοξον συμμετοχήν ες τό Π.Σ.Ε., συμφώνως πρός τήν ντολήν τς Διορθοδόξου Συναντήσεως τς Θεσσαλονίκης (1998). Τά πό τς Εδικς πιτροπς καθιερωθέντα κριτήρια, τά ποα προετάθησαν πό τν ρθοδόξων καί γένοντο δεκτά πό το Π.Σ.Ε., δήγησαν ες τήν σύστασιν τς Μονίμου πιτροπς Συνεργασίας καί Συναινέσεως, πεκυρώθησαν καί νετάχθησαν ες τό Καταστατικόν καί ες τόν Κανονισμόν λειτουργίας το Π.Σ.Ε.
ρθόδοξος κκλησία πιστή ες τήν κκλησιολογίαν ατς, ες τήν ταυτότητα τς σωτερικς ατς δομς καί ες τήν διδασκαλίαν τς ρχαίας κκλησίας τν πτά Οκουμενικν Συνόδων, συμμετέχουσα ν τ ργανισμ το Π.Σ.Ε., οδόλως ποδέχεται τήν δέαν τς «σότητος τν μολογιν» καί οδόλως δύναται νά δεχθ τήν νότητα τς κκλησίας ς τινα διομολογιακήν προσαρμογήν. ν τ πνεύματι τούτ, νότης ποία ναζητεται ν τ Π.Σ.Ε. δέν δύναται νά εναι προϊόν μόνον θεολογικν συμφωνιν, λλά καί τς ν τος μυστηρίοις τηρουμένης καί βιουμένης ν τ ρθοδόξ κκλησί νότητος τς πίστεως.
Α ρθόδοξοι κκλησίαι–μέλη θεωρον ς παραίτητον ρον τς συμμετοχς ες τό Π.Σ.Ε τό ρθρον-βάσιν το Καταστατικο ατο, συμφώνως τ ποί, μέλη ατο δύνανται νά εναι μόνον α κκλησίαι καί α μολογίαι, α ναγνωρίζουσαι τόν Κύριον ησον Χριστόν ς Θεόν καί Σωτρα κατά τάς Γραφάς καί μολογοσαι τόν ν Τριάδι Θεόν, Πατέρα, Υόν καί γιον Πνεμα κατά τό Σύμβολον Νικαίας-Κωνσταντινουπόλεως. χουν δέ βαθεαν τήν πεποίθησιν τι α κκλησιολογικαί προϋποθέσεις τς Δηλώσεως το Toronto (1950), τιτλοφορουμένης « κκλησία, α κκλησίαι καί τό Παγκόσμιον Συμβούλιον κκλησιν» εναι κεφαλαιώδους σημασίας διά τήν ρθόδοξον συμμετοχήν ες τό Συμβούλιον. θεν, ατονόητον, τι τό Π.Σ.Ε. δέν εναι καί ν οδεμι περιπτώσει πιτρέπεται νά καταστ πέρ-κκλησία. «Σκοπός το Παγκοσμίου Συμβουλίου κκλησιν δέν εναι νά διαπραγματεύεται νώσεις μεταξύ τν κκλησιν, περ δύναται νά γίν μόνον πό τν κκλησιν, νεργουσν ξ δίας πρωτοβουλίας, λλά νά φέρ τάς κκλησίας ες ζσαν παφήν πρός λλήλας καί νά προαγάγ τήν μελέτην καί συζήτησιν τν ζητημάτων τς χριστιανικς νότητος» (Δήλωσις το Toronto, § 2).
Α προοπτικαί τν θεολογικν διαλόγων τς ρθοδόξου κκλησίας μετά τν λλων χριστιανικν κκλησιν καί μολογιν προσδιορίζονται πάντοτε πί τ βάσει τν κανονικν κριτηρίων τς δη διαμορφωμένης κκλησιαστικς παραδόσεως (κανόνες 7 τς Β καί 95 τς Πενθέκτης Οκουμενικν συνόδων).
ρθόδοξος κκλησία πιθυμε τήν νίσχυσιν το ργου τς πιτροπς «Πίστις καί Τάξις» καί μετ διαιτέρου νδιαφέροντος παρακολουθε τήν μέχρι τοδε θεολογικήν ατς προσφοράν. κτιμ θετικς τά π ατς κδοθέντα θεολογικά κείμενα, τ σπουδαί συνεργί καί ρθοδόξων θεολόγων, τά ποα ποτελον ξιόλογον βμα ες τήν Οκουμενικήν Κίνησιν διά τήν προσέγγισιν τν κκλησιν. ν τούτοις ρθόδοξος κκλησία διατηρε πιφυλάξεις διά κεφαλαιώδη ζητήματα πίστεως καί τάξεως.
ρθόδοξος κκλησία θεωρε καταδικαστέαν πσαν διάσπασιν τς νότητος τς κκλησίας, πό τόμων μάδων, πί προφάσει τηρήσεως δθεν προασπίσεως τς γνησίας ρθοδοξίας. ς μαρτυρε λη ζωή τς ρθοδόξου κκλησίας, διατήρησις τς γνησίας ρθοδόξου πίστεως διασφαλίζεται μόνον διά το συνοδικο συστήματος, τό ποον νέκαθεν ν τ κκλησί πετέλει τόν ρμόδιον καί σχατον κριτήν περί τν θεμάτων πίστεως.
ρθόδοξος κκλησία χει κοινήν τήν συνείδησιν περί τς ναγκαιότητος το διαχριστιανικο θεολογικο διαλόγου, διό καί κρίνει ναγκαον νά συνοδεύηται οτος πάντοτε πό τς ν τ κόσμ μαρτυρίας διά πράξεων μοιβαίας κατανοήσεως καί γάπης, α ποαι κφράζουν τήν «νεκλάλητον χαράν» το Εαγγελίου (Α’ Πετρ. 1, 8), ποκλειομένης πάσης πράξεως προσηλυτισμο λλης προκλητικς νεργείας μολογιακο νταγωνισμο. πό τό πνεμα ατό, ρθόδοξος κκλησία θεωρε σημαντικόν πως λοι ο χριστιανοί, μπνεόμενοι πό τν κοινν θεμελιωδν ρχν τς πίστεως μν, προσπαθήσωμεν νά δώσωμεν ες τά κανθώδη προβλήματα, διά τν ποίων προκαλε μς σύγχρονος κόσμος, μίαν λοπρόθυμον καί λληλέγγυον πάντησιν, βασιζομένην ες τό δανικόν πρότυπον το ν Χριστ καινο νθρώπου.
ρθόδοξος κκλησία χει συνείδησιν το γεγονότος, τι κίνησις πρός ποκατάστασιν τς νότητος τν Χριστιανν λαμβάνει νέας μορφάς, να νταποκριθ ες τάς νέας συνθήκας καί ντιμετωπίσ τάς νέας προκλήσεις το συγχρόνου κόσμου. Εναι παραίτητος συνέχισις τς μαρτυρίας τς ρθοδόξου κκλησίας ες τόν διρημένον χριστιανικόν κόσμον πί τ βάσει τς ποστολικς παραδόσεως καί πίστεώς της.
Δεόμεθα πως ο χριστιανοί ργασθσιν πό κοινο, στε νά ποβ γγύς μέρα, καθ’ ν Κύριος θά κπληρώσ τήν λπίδα τν ρθοδόξων κκλησιν καί «γενήσεται μία ποίμνη, ες ποιμήν» (ω. 10, 16).

Σαμπεζύ, 15 κτωβρίου 2015

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου