γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2016

Εισηγητικό κείμενο: «Η σπουδαιότης της νηστείας και η τήρησις αυτής σήμερον»


Η ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΗΣ ΤΗΣ ΝΗΣΤΕΙΑΣ ΚΑΙ Η ΤΗΡΗΣΙΣ 
ΑΥΤΗΣ ΣΗΜΕΡΟΝ

πό τς Ε Προσυνοδικς Πανορθοδόξου Διασκέψεως (Σαμπεζύ-Γενεύη, 10-17 κτωβρίου 2015) γκριθέν σχέδιον κειμένου τς γίας καί Μεγάλης Συνόδου τς ρθοδόξου κκλησίας. Δημοσιεύεται συμφώνως πρός τήν πόφασιν τς Συνάξεως τν Προκαθημένων τν ρθοδόξων κκλησιν, Σαμπεζύ-Γενεύη, 21-28 ανουαρίου 2016].

νηστεία εναι θεία ντολή (Γεν. 2, 16-17). Κατά τόν Μ. Βασίλειον, «συνηλικιτίς στι τς νθρωπότητος· νηστεία γάρ ν τ παραδείσ νομοθετήθη» (Περί νηστείας, 1,3. PG 31, 168 A). Εναι μέγα πνευματικόν γώνισμα καί κατ’ ξοχήν κφρασις το σκητικο δεώδους τς ρθοδοξίας. ρθόδοξος κκλησία παρεγκλίτως στοιχοσα ες τε τά ποστολικά θεσπίσματα καί τούς συνοδικούς κανόνας καί ες τήν καθ’ λου πατερικήν παράδοσιν, διεκήρυξε πάντοτε τήν ψίστην ξίαν τς νηστείας διά τόν πνευματικόν βίον το νθρώπου καί τήν σωτηρίαν ατο. Ες τόν κύκλον τς λατρείας το νιαυτο το Κυρίου προβάλλεται λη περί τς νηστείας πατερική παράδοσις καί διδασκαλία διά τήν συνεχ καί διάπτωτον γρήγορσιν το νθρώπου καί τήν πίδοσιν ατο ες τούς πνευματικούς γνας. Διό καί μνεται ες τό Τριδιον ς χάρις πολύφωτος, ς πλον καταμάχητον, ς πνευματικν γώνων ρχή, ς καλλίστη τρίβος ρετν, ς τροφή ψυχς, ς πηγή φιλοσοφίας πάσης, ς φθάρτου διαγωγς καί σαγγέλου πολιτείας τό μίμημα, ς μήτηρ τν γαθν πάντων καί τν ρετν καί ς εκών τς μελλούσης ζως.

νηστεία ς ρχαιότατος θεσμός παντ δη ες τήν Παλαιάν Διαθήκην (Δευτ. 9, 18. σ. 58, 4-10. ωήλ 2, 15. ωνς 3, 5-7), βεβαιοται δέ πό τς Καινς. Ατός Κύριος νήστευσεν πί τεσσαράκοντα μέρας πρό τς νάρξεως τς δημοσίας δράσεως ατο (Λουκ. 4, 1-2) καί δωκεν δηγίας ς πρός τόν τρόπον σκήσεως τς νηστείας (Ματθ. 6, 16-18). Ες τήν Καινήν Διαθήκην γενικώτερον συνιστται νηστεία ς μέσον γκρατείας, μετανοίας καί πνευματικς νατάσεως (Μάρκ. 1, 6. Πράξ. 13, 2. 14, 23. Ρωμ. 14, 21). κκλησία, πό τς ποστολικς ποχς, διεκήρυξε τήν ψίστην σημασίαν τς νηστείας καί ρισε τήν Τετάρτην καί τήν Παρασκευήν ς μέρας νηστείας (Διδαχή 8, 1), ς πίσης καί τήν πρό το Πάσχα νηστείαν (Ερηναος Λουγδούνου, ν: Εσεβίου, κκλησιαστική στορία 5, 24. PG 20, 497B-508 AB). Βεβαίως, ες τήν κκλησιαστικήν πρξιν, τήν νά τούς αἰῶνας μαρτυρουμένην, πρξεν ποικιλία οχί μόνον ες τήν κτασιν τς νηστείας πρό το Πάσχα (Διονυσίου λεξανδρείας, πιστολή πρός Βασιλείδην πίσκοπον, ΡG 10, 1277), λλά καί ς πρός τόν ριθμόν καί τό περιεχόμενον τν πολοίπων περιόδων νηστείας, ατινες διεμορφώθησαν πό τήν πιρροήν ποικίλων παραγόντων, πρωτίστως λειτουργικν καί μοναστικν, προκειμένου νά συντελται μεταξύ λλων καί κατάλληλος προετοιμασία πρό τν μεγάλων ορτν. Οτως, ρρηκτος δεσμός νηστείας καί λατρείας παρέχει τό μέτρον καί τόν σκοπόν τς νηστείας καί ναδεικνύει τόν πνευματικόν χαρακτρα ατς, διό καί παντες ο πιστοί καλονται νά νταποκριθον, καστος κατά τήν δίαν ατο δύναμιν καί δυνατότητα, χωρίς μως νά παρέχηται καί λευθερία καταφρονήσεως το ερο τούτου θεσμο: «ρα μή τις σέ πλανήσ πό ταύτης τς δο τς διδαχς… Ε μέν γάρ δύνασαι βαστάσαι λον τόν ζυγόν το Κυρίου, τέλειος σει· ε δέ ο δύνασαι, δύν τοτο ποίει. Περί δέ τς βρώσεως, δύνασαι, βάστασον» (Διδαχή 6, 1-3).
ληθής νηστεία, ς πνευματικόν γώνισμα, συνδέεται πρός τήν διάλειπτον προσευχήν καί τήν ελικριν μετάνοιαν. «Μετάνοια χωρίς νηστείας ργή» (Μ. Βασιλείου, Περί νηστείας 1, 3. PG 31, 168 A), ς πίσης καί νηστεία νευ ργων εποιΐας εναι νεκρά, δί δέ κατά τήν σύγχρονον ποχήν, καθ ν νισος καί δικος κατανομή τν γαθν στερε καί ατο το πιουσίου ρτου λοκλήρους λαούς. «Νηστεύοντες δελφοί σωματικς, νηστεύσωμεν καί πνευματικς· λύσωμεν πάντα σύνδεσμον δικίας· διαρρήξωμεν στραγγαλιάς βιαίων συναλλαγμάτων· πσαν συγγραφήν δικον διασπάσωμεν· δώσωμεν πεινσιν ρτον, καί πτωχούς στέγους εσαγάγωμεν ες οκους» (Στιχηρόν, διόμελον Τετάρτης, Α’ βδομάδος Νηστειν. Πρβλ. σαου 58,6-7). νηστεία δέν ξαντλεται ες πλν καί τυπικήν ποχήν κ τινων μόνον καθωρισμένων τροφν. «Ο μέντοι ξαρκε καθ’ αυτήν ποχή βρωμάτων πρός τήν παινετήν νηστείαν, λλά νηστεύσωμεν νηστείαν δεκτήν, εάρεστον τ Θε. ληθής νηστεία το κακο λλοτρίωσις, γκράτεια γλώσσης, θυμο ποχή, πιθυμιν χωρισμός, καταλαλις, ψεύδους, πιορκίας. τούτων νδεια νηστεία στίν ληθής. ν τούτοις μέν νηστεία καλόν» (Μ. Βασιλείου, Περί νηστείας 2, 7. PG 31, 196 D). κατά τήν νηστείαν ποχή κ τινων καθωρισμένων τροφν καί κατ’ ατήν λιγάρκεια, ο μόνον κατά τό εδος, λλά καί κατά τήν ποσότητα τν μεταλαμβανομένων τροφν, ποτελον τό ασθητόν στοιχεον το πνευματικο γωνίσματος. « νηστεία ποχή τροφς στι κατά τό σημαινόμενον. Τροφή δέ οδέν δικαιοτέρους μς δικωτέρους περγάζεται· κατά δέ τό μυστικόν δηλο τι, σπερ τος καθ’ να κ τροφς ζωή, δέ τροφία θανάτου σύμβολον, οτως καί μς τν κοσμικν νηστεύειν χρή, να τ κόσμ ποθάνωμεν, καί μετά τοτο, τροφς θείας μεταλαβόντες, Θε ζήσωμεν» (Κλήμεντος λεξανδρέως, κ τν Προφητικν κλογαί, ΡG 9, 704D-705A). Oτως, ληθής νηστεία ναφέρεται ες τήν καθ’ λου ν Χριστ ζωήν τν πιστν καί κορυφοται διά τς συμμετοχς ατν ες τήν θείαν λατρείαν καί δί ες τό μυστήριον τς Θείας Εχαριστίας.
τεσσαρακονθήμερος νηστεία το Κυρίου κατέστη πόδειγμα τς νηστείας τν πιστν, ποία νεργοποιε τήν μετοχήν ατν ες τήν πακοήν το Κυρίου, να δι’ ατς, « μή φυλάξαντες ποβεβλήκαμεν, φυλάξαντες πολάβωμεν» (Γρηγορίου Θεολόγου, Λόγος ΜΕ´, Ες τό γιον Πάσχα, 28. PG 36, 661C). χριστοκεντρική κατανόησις το πνευματικο χαρακτρος τς νηστείας, δί τς Μ. Τεσσαρακοστς, κανών ες τήν καθ’ λου πατερικήν παράδοσιν, συγκεφαλαιοται χαρακτηριστικς πό το γίου Γρηγορίου το Παλαμ: «άν οτω νηστεύς, ο μόνον συμπάσχων σ καί συννεκρούμενος, λλά καί συνανιστάμενος καί συμβασιλεύων Χριστ ες αἰῶνας τούς περάντους· σύμφυτος γάρ γεγονώς διά τς τοιαύτης νηστείας τ μοιώματι το θανάτου ατο, καί τς ναστάσεως κοινωνός σ καί τς ν ατ ζως κληρονόμος» (μιλία ΙΓ, τ Ε´ Κυριακ τν Νηστειν, ΡG 151, 161AB).
Κατά τήν ρθόδοξον παράδοσιν, τό μέτρον τς πνευματικς τελειώσεως εναι τό «μέτρον λικίας το πληρώματος το Χριστο» (φεσ. 4,13) καί καστος φείλει, ν θέλ νά φθάσ ες ατό, νά άγωνισθ καί ψωθ ναλόγως. κριβς δέ διά τοτο, σκησις καί πνευματικός γών δέν χουν τέλος ν τ παρόντι βί, πως καί τελειότης τν τελείων. Πάντες καλονται νά νταποκρίνωνται, ση δύναμις ατος, ες τάς πιταγάς το ρθοδόξου ψηλο μέτρου μέ σκοπόν τήν κατά χάριν θέωσιν. Καί ατοί, παρ’ τι πράττουν πάντα τά διατεταγμένα, οδέποτε ψηλοφρονον, λλ’ μολογον τι «δολοι χρεοί σμεν, φείλομεν ποισαι πεποιήκαμεν» (Λουκ. 17,10). Πάντες χουν – κατά τήν ρθόδοξον περί πνευματικς ζως ντίληψιν – χρέος νά μήν γκαταλείπουν τόν καλόν τς νηστείας γνα, λλ’ ν ατομεμψί καί συναισθήσει τς ταπεινότητος τς καταστάσεως ατν, νά παφίενται διά τάς παραλείψεις των ες τό λεος το Θεο, καθ’ σον ρθόδοξος πνευματική ζωή εναι νεπίτευκτος χωρίς τόν πνευματικόν γνα τς νηστείας.
ρθόδοξος κκλησία, ς φιλόστοργος μήτηρ, ρισε τά ες σωτηρίαν συμφέροντα καί προέταξε τούς ερούς καιρούς τς νηστείας ς θεοδώρητον «φυλακτήριον» τς καινς ν Χριστ ζως τν πιστν κατά πάσης πιβουλς το λλοτρίου. Στοιχοσα τος θείοις Πατρσι, φυλάσσει, ς καί πρότερον, τά ερά ποστολικά θεσπίσματα, τούς συνοδικούς κανόνας καί τάς εράς παραδόσεις, προβάλλει πάντοτε τάς εράς νηστείας ς ρίστην ν τ σκήσει τρίβον πνευματικς τελειώσεως καί σωτηρίας τν πιστν καί κηρύσσει τήν νάγκην τηρήσεως π’ ατν τν τεταγμένων νηστειν το νιαυτο το Κυρίου, τοι τς Μ. Τεσσαρακοστς, τς Τετάρτης καί τς Παρασκευς, ατινες μαρτυρονται πό τν ερν κανόνων, ς καί τν νηστειν τν Χριστουγέννων, τν γίων ποστόλων, τς Κοιμήσεως τς Θεοτόκου, καί τν μονοημέρων τς ψώσεως το Τιμίου Σταυρο, τς παραμονς τν Θεοφανείων καί τς ποτομς τς τιμίας κεφαλς ωάννου το Προδρόμου, πρός τούτοις δέ καί πασν τν κατά ποιμαντικήν μέριμναν ριζομένων κάστοτε νηστειν τν κατά τήν προαίρεσιν τν πιστν τηρουμένων.
κκλησία μως θετο μα, κατά ποιμαντικήν διάκρισιν, καί ρια φιλανθρώπου οκονομίας το καθεσττος τς νηστείας. Διό καί προέβλεψε τήν δι’ σθένειαν το σώματος δι’ δήριτον νάγκην καί διά τήν χαλεπότητα τν καιρν νάλογον φαρμογήν τς ρχς τς κκλησιαστικς οκονομίας κατά τήν πεύθυνον κρίσιν καί ποιμαντικήν μέριμναν το σώματος τν πισκόπων τν κατά τόπους κκλησιν.
Εναι γεγονός, τι σήμερον πολλοί πιστοί δέν τηρον πάσας τάς περί νηστείας διατάξεις, ετε ξ λιγωρίας ετε λόγ τν παρχουσν συνθηκν ζως, οαιδήποτε κν σιν αται. πασαι μως α περιπτώσεις αται τς χαλαρώσεως τν περί νηστείας ερν διατάξεων, ετε εναι γενικώτεραι, ετε τομικαί, δέον πως τυγχάνουν τς ποιμαντικς μερίμνης κ μέρους τς κκλησίας, διότι Θεός «ο θέλει τόν θάνατον το μαρτωλο ς τό πιστρέψαι καί ζν ατόν» (πρβλ. εζ. 33,11), χωρίς μως νά περιφρονται ξία τς νηστείας. θεν δι τος χοντας δυσκολίαν ες τν τήρησιν τν σχυουσν περ νηστείας διατάξεων ετε κ λόγων τομικν (σθένεια, στράτευσις, συνθκαι ργασίας κ.λπ.) ετε γενικωτέρων (εδικα συνθκαι πικρατοσαι ες τινας χώρας πό πλευρς κλίματος, καθώς καί κοινωνικο-οκονομικαί διαιτερότηται τινν χωρν λ.χ. δυναμία ερέσεως νηστησίμων τροφν) παφίεται ες τήν διάκρισιν τν κατά τόπους ρθοδόξων κκλησιν νά καθορίσουν τήν φιλάνθρωπον οκονομίαν καί πιείκειαν, παλύνουσαι, κατά τάς εδικάς ταύτας περιπτώσεις, τό τυχόν «στύφον» τν ερν νηστειν. Πάντα δέ τατα ντός τν πλαισίων τν ς νω λεχθέντων καί πί τ σκοπ νά μήν τονήσ ποσς ερός θεσμός τς νηστείας. φιλάνθρωπος ατη συγκατάβασις πρέπει νά σκηθ πό τς κκλησίας μετά πάσης φειδος, πωσδήποτε δέ πί τό πιεικέστερον διά τάς νηστείας κείνας, δι’ ς δέν πάρχει μοιόμορφος πάντοτε καί ες πάσας τάς περιπτώσεις παράδοσις καί πρξις ν τ κκλησί. «…Καλόν τό νηστεύειν πσαν μέραν, λλ’ μή σθίων τόν σθίοντα μή κρινέτω. ν τος τοιούτοις ο νομοθετεν, ο βιάζεσθαι, οκ ναγκαστικς γειν τό γχειρισθέν προσήκει ποίμνιον, πειθο δέ μλλον, καί πιότητι, καί λόγ λατι ρτυμέν...» (ωάννου Δαμασκηνο, Περί τν γίων νηστειν, 3. PG 95, 68 B).
σαύτως, φείλει τό σύνολον τν πιστν τς κκλησίας νά τηρ τάς εράς νηστείας καί τήν πό μεσονυκτίου σιτίαν προκειμένου νά προσέρχηται τακτικς ες τήν θείαν Μετάληψιν, τις εναι κατ ξοχήν κφρασις τς κκλησιαστικς ντότητος, νά θισθ δέ στε νά νηστεύ ες νδειξιν μετανοίας, ες κπλήρωσιν πνευματικς ποσχέσεως, πρός πίτευξιν ερο τινος σκοπο, ες καιρούς πειρασμο, ν συνδυασμ πρός ατήματα ατο παρά το Θεο, πρό το βαπτίσματος (διά τούς προσερχομένους ες τό βάπτισμα νηλίκους), πρό τς χειροτονίας, ες περιπτώσεις πιτιμίων, κατά τάς εράς ποδημίας καί ες λλας παρομοίας περιστάσεις.

Σαμπεζύ, 16 κτωβρίου 2015

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου