γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2016

Εισηγητικό κείμενο: «Το Αυτόνομον και ο τρόπος ανακηρύξεως αυτού»


ΤΟ ΑΥΤΟΝΟΜΟΝ
ΚΑΙ Ο ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΚΗΡΥΞΕΩΣ ΑΥΤΟΥ

[πόφασις τς Ε Προσυνοδικς Πανορθοδόξου Διασκέψεως, Σαμπεζύ-Γενεύη, 10-17 κτωβρίου 2015. Δημοσιεύεται συμφώνως πρός τς ποφάσεις τς Συνάξεως τν Προκαθημένων τν ρθοδόξων κκλησιν, Σαμπεζύ-Γενεύη, 21-28 ανουαρίου 2016]

Ε Προσυνοδική Πανορθόδοξος Διάσκεψις, ργασθεσα πί τ βάσει το συμφωνηθέντος καί γκριθέντος πό τς Διορθοδόξου Προπαρασκευαστικς πιτροπς ν Chambésy πό 9ης ως 17ης Δεκεμβρίου 2009 κειμένου «Τό Ατόνομον καί τρόπος νακηρύξεως ατο», ξήτασε τάς κκλησιολογικάς, τάς κανονικάς καί τάς ποιμαντικάς πτυχάς το θεσμο το Ατονόμου, νεζήτησε δέ τήν μόφωνον διατύπωσιν τς νιαίας πανορθοδόξου θέσεως πί το θέματος.

Τά πασχολήσαντα τήν Ε Προσυνοδικήν Πανορθόδοξον Διάσκεψιν ζητήματα, τά ποα προκύπτουν κ το πί το θέματος κειμένου τς ς νω Διορθοδόξου Προπαρασκευαστικς πιτροπς, νεφέροντο:
α) ες τήν ννοιαν, τό περιεχόμενον καί τά ποικίλα σχήματα το θεσμο το Ατονόμου,
β) ες τάς προϋποθέσεις τοπικς τινος κκλησίας διά νά ζητήσ τήν Ατονομίαν ατς κ τς ες ν πάγεται Aτοκεφάλου κκλησίας,
γ) ες τήν ποκλειστικήν ρμοδιότητα τς Aτοκεφάλου κκλησίας νά κινήσ καί νά λοκληρώσ τήν διαδικασίαν ποδόσεως τς Ατονομίας ες τμμα τς κανονικς δικαιοδοσίας ατς, Ατονόμων κκλησιν μή δρυομένων ες τόν γεωγραφικόν χρον τς ρθοδόξου Διασπορς, καί
δ) ες τάς συνεπείας τς κκλησιαστικς ατς πράξεως διά τάς σχέσεις τς νακηρυχθείσης Ατονόμου κκλησίας τόσον πρός τήν ες ν ναφέρεται Ατοκέφαλον κκλησίαν, σον καί πρός τάς λλας Aτοκεφάλους ρθοδόξους κκλησίας.
1. θεσμός το Ατονόμου κφράζει κατά κανονικόν τρόπον τό καθεστώς τς σχετικς μερικς νεξαρτησίας νός συγκεκριμένου κκλησιαστικο τμήματος κ τς κανονικς δικαιοδοσίας τς Aτοκεφάλου κκλησίας, ες τήν ποίαν κανονικς ναφέρεται.
α) Κατά τήν φαρμογήν το θεσμο τούτου ες τήν κκλησιαστικήν πρξιν διεμορφώθησαν βαθμίδες ξαρτήσεως, φορσαι ες τάς σχέσεις τς Ατονόμου πρός τήν Ατοκέφαλον κκλησίαν, ες τήν ποίαν ατη ναφέρεται.
β) κλογή το Πρώτου τς Ατονόμου κκλησίας γκρίνεται διενεργεται πό το ρμοδίου κκλησιαστικο ργάνου τς Aτοκεφάλου κκλησίας, τόν Προκαθημένον τς ποίας οτος μνημονεύει καί ες τόν ποον κανονικς ναφέρεται.
γ) Ες τήν λειτουργίαν το θεσμο το Ατονόμου φίστανται διάφορα σχήματα κατά τήν φαρμογήν ατο ες τήν κκλησιαστικήν πρξιν, τά ποα προσδιορίζονται κ τς κτάσεως τς ξαρτήσεως τς Ατονόμου πό τήν Ατοκέφαλον κκλησίαν.
δ) Ες σχήματά τινα βαθμός ξαρτήσεως τς Ατονόμου κκλησίας κφράζεται καί διά τς συμμετοχς το Πρώτου ατς ες τήν Σύνοδον τς Aτοκεφάλου κκλησίας.
2. κίνησις καί λοκλήρωσις τς διαδικασίας διά τήν πόδοσιν το Ατονόμου ες τμμα τς κανονικς δικαιοδοσίας τς Aτοκεφάλου κκλησίας νήκει ες τήν κανονικήν ρμοδιότητα ατς, πρός τήν ποίαν ναφέρεται νακηρυσσομένη Ατόνομος κκλησία. Oτως:
α) ζητοσα τήν Ατονομίαν ατς τοπική κκλησία, άν διαθέτ τάς ναγκαίας κκλησιαστικάς καί ποιμαντικάς προϋποθέσεις, ποβάλλει τό σχετικόν ατημα ες τήν πρός ν χει τήν ναφοράν ατς Ατοκέφαλον κκλησίαν, ξηγοσα καί τούς σοβαρούς λόγους, ο ποοι παγορεύουν τήν ποβολήν το ατήματος ατς.
β) Ατοκέφαλος κκλησία, δεχομένη τό ατημα ατς, ξιολογε ν Συνόδ τάς προϋποθέσεις καί τούς λόγους τς ποβολς το ατήματος καί ποφασίζει διά τήν πόδοσιν μή το Ατονόμου. Ες περίπτωσιν θετικς ποφάσεως κδίδει τόν σχετικόν Τόμον, ποος καθορίζει τά γεωγραφικά ρια καί τάς σχέσεις τς Ατονόμου πρός τήν ες ν ναφέρεται Ατοκέφαλον κκλησίαν, συμφώνως πρός τά καθιερωμένα κριτήρια τς κκλησιαστικς παραδόσεως.
γ) Προκαθήμενος τς Aτοκεφάλου κκλησίας νακοινο πρός τό Οκουμενικν Πατριαρχεον καί τάς λλας Aτοκεφάλους ρθοδόξους κκλησίας τήν νακήρυξιν τς Ατονόμου κκλησίας.
δ) Ατόνομος κκλησία κφράζεται διά τς ξ ς λαβε τν ατονομίαν ατς Aτοκεφάλου κκλησίας ες τάς διορθοδόξους, διαχριστιανικάς καί διαθρησκειακάς σχέσεις ατς.
ε) κάστη Ατοκέφαλος κκλησία δύναται νά παραχωρ ατόνομον καθεστώς μόνον ντός τν ρίων τς κανονικς γεωγραφικς περιφερείας ατς. Ες τόν χρον τς ρθοδόξου Διασπορς δέν δρύονται Ατόνομοι κκλησίαι, ε μή μόνον μετά πανoρθόδοξον συναίνεσιν, ξασφαλιζομένην πό το Οκουμενικο Πατριάρχου κατά τά πανορθοδόξως σχύοντα.
στ) Ες περιπτώσεις πονομς ατονόμου καθεσττος ες τήν δίαν γεωγραφικήν κκλησιαστικήν περιοχήν πό δύο Ατοκεφάλων κκλησιν, καί, ς κ τούτου, γειρομένης μφισβητήσεως κατέρου Ατονόμου, α μπλεκόμεναι πλευραί ναφέρονται, μο κεχωρισμένως, ες τόν Οκουμενικόν Πατριάρχην να οτος ξεύρ τήν κανονικήν λύσιν πί το θέματος κατά τά πανορθοδόξως σχύοντα.
3. Α κ τς νακηρύξεως το Ατονόμου προκύπτουσαι διά τήν Aτόνομον κκλησίαν καί τήν σχέσιν ατς πρός τήν Ατοκέφαλον κκλησίαν συνέπειαι εναι α κάτωθι:
α) Πρτος τς Ατονόμου κκλησίας μνημονεύει μόνον το νόματος το Προκαθημένου τς Aτοκεφάλου κκλησίας.
β) Τό νομα το Πρώτου τς Ατονόμου κκλησίας δέν ναγράφεται ες τά Δίπτυχα.
γ) Ατόνομος κκλησία παραλαμβάνει τό γιον Μύρον κ τς Aτοκεφάλου κκλησίας.
δ) Ο πίσκοποι τς Ατονόμου κκλησίας κλέγονται καί καθίστανται πό το ρμοδίου κκλησιαστικο ργάνου ατς. Ες περίπτωσιν βεβαίας πρός τοτο δυναμίας τς Ατονόμου κκλησίας, πικουρεται ατη πό τς Aτοκεφάλου κκλησίας ες ν ναφέρεται.

Σαμπεζύ, 15 κτωβρίου 2015

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου