γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου 2016

Εισηγητικό κείμενο: «Η Ορθόδοξος Διασπορά»


Η ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΔΙΑΣΠΟΡΑ

[πόφασις τς Δ’ Προσυνοδικς Πανορθοδόξου Διασκέψεως, Σαμπεζύ-Γενεύη, 6-13 ουνίου 2009. Δημοσιεύεται συμφώνως πρός τήν πόφασιν τς Συνάξεως τν Προκαθημένων ν Σαμπεζύ-Γενεύῃ, 21-28 ανουαρίου 2016].

Δ’ Προσυνοδική Πανορθόδοξος Διάσκεψις, συγκληθεσα πό τς Α.Θ. Παναγιότητος, το Οκουμενικο Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου, τ συμφών γνώμ τν Μακαριωτάτων Προκαθημένων τν γιωτάτων ρθοδόξων κκλησιν, κφρασθείσ κατά τήν ν Φαναρί εράν Σύναξιν ατν τόν κτώβριον το τους 2008, συνλθεν ες τό ν Σαμπεζύ ρθόδοξον Κέντρον το Οκουμενικο Πατριαρχείου πό 6ης μέχρι 13ης ουνίου 2009, πό τήν προεδρίαν το Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Περγάμου κ. ωάννου, κπροσώπου το Οκουμενικο Πατριαρχείου.

Διάσκεψις ατη, ες τήν ποίαν προσεκλήθησαν καί ξεπροσωπήθησαν πσαι α γιώταται ρθόδοξοι Ατοκέφαλοι κκλησίαι, σχολήθη περί τό θέμα τς κανονικς ργανώσεως τς ρθοδόξου Διασπορς καί συνεζήτησε, συμφώνως πρός τό ρθρον 16 το Κανονισμο Λειτουργίας τν Προσυνοδικν Πανορθοδόξων Διασκέψεων, τά πό τς Διορθοδόξου Προπαρασκευαστικς πιτροπς τν τν 1990 καί 1993 ποβληθέντα ατ σχετικά κείμενα, τροποποιήσασα καί γκρίνασα ατά ς κολούθως:
1. α) Διεπιστώθη τι ποτελε κοινήν βούλησιν πασν τν γιωτάτων ρθοδόξων κκλησιν, πως πιλυθ τό ζήτημα τς ρθοδόξου Διασπορς τό ταχύτερον δυνατόν καί πως ργανωθ ατη κατά τρόπον σύμφωνον πρός τήν ρθόδοξον κκλησιολογίαν καί τήν κανονικήν παράδοσιν καί πρξιν τς ρθοδόξου κκλησίας.
β) Διεπιστώθη σαύτως τι κατά τήν παροσαν φάσιν δέν εναι φικτή δι’ στορικούς καί ποιμαντικούς λόγους μεσος μετάβασις ες τήν αστηρς κανονικήν τάξιν τς κκλησίας ς πρός τό ζήτημα τοτο, τοτέστιν ες τήν παρξιν νός μόνου πισκόπου ες τόν ατόν τόπον. Διά τόν λόγον τοτον χθη ες τήν πόφασιν, πως προτείν τήν δημιουργίαν μεταβατικς τινος καταστάσεως, τις καί θά προετοιμάσ τό δαφος διά τήν αστηρς κανονικήν λύσιν το προβλήματος, πί τ βάσει ρχν καί κατευθύνσεων, α ποαι διαγράφονται κατωτέρω. τοιαύτη προετοιμασία δέν θά πρέπει νά βραδύν πέραν τς μελλούσης νά συνέλθ γίας καί Μεγάλης Συνόδου τς ρθοδόξου κκλησίας, στε νά δυνηθ ατη νά προβ ες μίαν κανονικήν λύσιν το προβλήματος.
2. α) Προτείνεται, πως κατά τό μεταβατικόν στάδιον, κατά τό ποον θά προετοιμασθ κανονική λύσις το ζητήματος δημιουργηθον ( δρυθον) ες κάστην κ τν κατωτέρω μνημονευομένων περιοχν «πισκοπικαί Συνελεύσεις» πάντων τν ν τ περιοχ κείν ς κανονικν ναγνωριζομένων πισκόπων, οτινες θά ξακολουθον νά πάγωνται ες τάς κανονικάς δικαιοδοσίας, ες ς πάγονται σήμερον.
β) Α συνελεύσεις αται θά συνίστανται κ πάντων τν ν κάστ περιοχ πισκόπων, οτινες ερίσκονται ν κανονικ κοινωνί μετά πασν τν γιωτάτων ρθοδόξων κκλησιν καί θά προεδρεύωνται πό το πρώτου κ τν ες τήν κκλησίαν Κωνσταντινουπόλεως παγομένων ρχιερέων, λλείψει δέ τούτου συμφώνως πρός τήν τάξιν τν Διπτύχων. Αται θά χουν κτελεστικήν πιτροπήν, ποτελουμένην κ τν πρώτων εραρχν τν διαφόρων δικαιοδοσιν, α ποαι πάρχουν ες τήν περιοχήν.
γ) ργον καί εθύνη τν πισκοπικν τούτων συνελεύσεων θά εναι μέριμνα διά τήν φανέρωσιν τς νότητος τς ρθοδοξίας καί τήν νάπτυξιν κοινς δράσεως λων τν ρθοδόξων κάστης περιοχς πρός θεραπείαν τν ποιμαντικν ναγκν τν κε διαβιούντων ρθοδόξων, κοινήν κπροσώπησιν πάντων τν ρθοδόξων ναντι τν τεροδόξων καί τς λης κοινωνίας τς περιοχς, καλλιέργειαν τν θεολογικν γραμμάτων καί τς κκλησιαστικς παιδείας κ.λπ. Α πί τν θεμάτων τούτων ποφάσεις θά λαμβάνωνται καθ’ μοφωνίαν τν κκλησιν α ποαι κπροσωπονται ες τήν συγκεκριμένην Συνέλευσιν.
3. Α περιοχαί, ες τάς ποίας θά δημιουργηθον ες ν πρτον στάδιον πισκοπικαί συνελεύσεις, ρίζονται ς ξς:
i. Bόρειος καί Κεντρική μερική.
ii. Νότιος μερική.
iii. Αστραλία, N. Ζηλανδία καί κεανία.
iv. Μ. Βρεταννία καί ρλανδία.
v. Γαλλία.
vi. Βέλγιον, λλανδία καί Λουξεμβοργον.
vii. Αστρία.
viii. ταλία καί Μάλτα.
ix. λβετία καί Λιχτενστάϊν
x. Γερμανία.
xi. Σκανδιναυϊκαί Χραι (κτός τς Φιλλανδίας).
xii. σπανία καί Πορτογαλία.
Ο πίσκοποι τς Διασπορς, ο ποοι κατοικον ες τήν Διασποράν καί χουν νορίας ες περισσοτέρας περιοχάς, θά εναι μέλη τν πισκοπικν Συνελεύσεων καί τν περιοχν ατν.
4. Ες τάς συνελεύσεις ταύτας, α ποαι συγκροτονται κατ’ πόφασιν τς παρούσης Διασκέψεως, νατίθεται εθύνη, πως λοκληρώσουν ν τας λεπτομερείαις τόν π’ ατς γκριθέντα κανονισμόν λειτουργίας ατν καί φαρμόσουν ατόν τό ταχύτερον δυνατόν καί πωσδήποτε πρό τς συγκλήσεως τς γίας καί Μεγάλης Συνόδου.
5. Α πισκοπικαί Συνελεύσεις δέν ποστερον πό τούς πισκόπους μέλη ατν ρμοδιότητας διοικητικο καί κανονικο χαρακτρος οτε περιορίζουν τά δικαιώματα ατν ες τήν Διασποράν. Α πισκοπικαί Συνελεύσεις ποβλέπουν ες τήν διαμόρφωσιν κοινς θέσεως τς ρθοδόξου κκλησίας πί διαφόρων θεμάτων, τοτο οδόλως μποδίζει τούς πισκόπους μέλη, ο ποοι μένουν πόλογοι ες τάς δικάς των κκλησίας, νά κφράσουν τάς πόψεις τν δικν των κκλησιν νώπιον το ξω κόσμου.
6. Ο πρόεδροι τν πισκοπικν Συνελεύσεων συγκαλον καί προεδρεύουν πασν τν κοινν συνάξεων τν πισκόπων τς περιοχς ατν (λειτουργικν, ποιμαντικν, διοικητικν κ.λπ.). Ες ζητήματα γενικωτέρου νδιαφέροντος, παιτοντα, κατ’ πόφασιν τς πισκοπικς Συνελεύσεως, πανορθόδοξον ντιμετώπισιν πρόεδρος ατς χει τήν ναφοράν ατο ες τόν Οκουμενικόν Πατριάρχην διά τά περαιτέρω κατά τά πανορθοδόξως σχύοντα.
7. Α ρθόδοξοι κκλησίαι δεσμεύονται, πως μή προβαίνουν ες νεργείας δυναμένας νά παραβλάψουν τήν ς νω διαγραφομένην πορείαν πρός κανονικήν πίλυσιν το θέματος τς Διασπορς, θά πράττωσι δέ πν τό δυνατόν πρός διευκόλυνσιν το ργου τν πισκοπικν Συνελεύσεων καί ποκατάστασιν τς μαλς κανονικς τάξεως ν τ Διασπορ.

Σαμπεζύ - Γενεύη, 21-28 ανουαρίου 2016

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου