γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Πέμπτη 5 Μαρτίου 2015

Θείος και ανθρώπινος έρωτας


ΤΕΥΧΟΣ 72           ΤΡΙΠΟΛΙΣ             ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ - ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2011

ΘΕΙΟΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΣ ΕΡΩΤΑΣ
ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΠΕΠΛΑΝΗΜΕΝΕΣ ΘΕΩΡΗΣΕΙΣ

ρωτας, ς «σημεον ντιλεγόμενον» το Χριστιανισμο

ποχή μας χαρακτηρίζεται, κτός τν λλων, πό τήν λεύθερη διακίνηση καί νταλλαγή γαθν καί προϊόντων στήν πολυπολιτισμική καί διαπολιτισμική κοινωνία πού ζομε. νταλλαγή τέτοιων στοιχείων δέν εναι, βέβαια, χαρακτηριστικό μόνο τν μερν μας. λληνικός πολιτισμός εδικότερα (προχριστιανικός καί χριστιανικός) δέν πρξε ποτέ να κλειστό σύστημα. Πάντα εχε τήν κανότητα νά διακρίνει καί νά πιλέγει θετικά στοιχεα πό λλους πολιτισμούς καί νά τά ντάσσει ργανικά στό σμα του, χωρίς νά φίσταται οσιαστικές λλοιώσεις. Εχε, πίσης, τή φυσική κανότητα νά διακρίνει κάθε κατώτερο ρνητικό στοιχεο καί νά τό πορρίπτει. Κάτι τέτοιο δέν φαίνεται νά συμβαίνει στίς μέρες μας, που πολιτισμικά προϊόντα διακινονται καί προσλαμβάνονται κριτα, μέ ποτέλεσμα νά λλοιώνεται οσία τόσο το λληνικο πολιτισμο, σο καί τς ρθόδοξης πίστης μας. να πρόχειρο λλά νδεικτικό παράδειγμα ατο το φαινομένου εναι γιο-Βασίλης τς δυτικς σύγχυσης, γνωστός Santa-Claus μέ τήν κόκκινη κάπα καί τά λόλευκα γένια, πού πινοήθηκε, πως εναι γνωστό, πό μιά διαφήμιση τς Coca Cola, πρωτοεμφανίσθηκε δέ ς γιος Νικόλαος καί «μετωνομάστηκε» στήν πορεία σέ γιο-Βασίλη. Εναι τόσο σχυρή παρουσία του τίς μέρες τν ορτν, πού χουμε σχεδόν ξεχάσει τόν πραγματικό γιο τς κκλησίας, τόν σκητικό εράρχη μέ τά μαρα γένια.

Κάτι νάλογο συμβαίνει καί μέ τήν «ορτή» το «γίου» Βαλεντίνου, πού χει εσαχθε τά τελευταα χρόνια στή χρα μας. δυτικς προελεύσεως «γιος» προβάλλεται πό να κύκλωμα μπόρων - κερδοσκόπων καί πό τά μέσα διαμορφώσεως τς κοινς γνώμης ς προστάτης το ρωτα καί τν ρωτευμένων, μέ ποτέλεσμα νά κερδίζει συνεχς δαφος μεταξύ μικρν καί μεγάλων, θρησκευομένων καί θέων! Στή συγκεκριμένη περίπτωση δέν πρόκειται πλς γιά πορευματοποίηση νθρώπινων ασθημάτων, λλά καί γιά μιά βαθύτατη σύγχυση, πού προκαλεται μεταξύ τν ρθοδόξων, σχετικά μέ τό ποιός εναι γιος καί ποιός δέν εναι, ποιός πρέπει νά τιμται καί ποιός χι, τί εναι ποδεκτό πό τόν Θεό καί τί δέν εναι.
«ορτή» το «γίου» Βαλεντίνου (14 Φεβρουαρίου) φέρνει κάθε φορά στό προσκήνιο τό θέμα το ρωτος καί τήν ναντι ατο στάση τς ρθόδοξης κκλησίας. ποδέχεται κκλησία τόν «φυσικό» ρωτα τν νθρώπων τόν πορρίπτει; Μήπως ποδέχεται τόν γνό καί γνήσιο ρωτα καί πορρίπτει μόνο τίς χυδαες κδηλώσεις του; Συμβιβάζεται ρωτας πρός νθρώπους (πρός τό λλο φλο) μέ τόν ρωτα πρός τόν Θεό; Ποιά εναι σχέση το νθρώπινου ρωτα μέ τή χριστιανική γάπη; Στά ρωτήματα ατά θά προσπαθήσουμε νά παντήσουμε στό τεχος ατό το ντύπου μας. Τό θέμα, βέβαια, εναι πολύ μεγάλο καί εναι δύνατο νά ξαντλήσουμε λες τίς πλευρές του. Θά περιορισθομε, λοιπόν, ναγκαστικά στή σχέση το θείου μέ τόν νθρώπινο ρωτα, καί σέ λλο τεχος θά μς δοθε, πως πιστεύουμε, εκαιρία νά σχοληθομε πιό ναλυτικά μέ λλες πλευρές, πως τό Μυστήριο το Γάμου, ο προγαμιαες καί ξωγαμιαες σχέσεις κ.λπ.
πάντηση στά παραπάνω ρωτήματα εναι ναγκαία καί γιά ναν λλο λόγο. Στά πλαίσια τς σφοδρς πίθεσης ναντίον τς κκλησίας μας πό διάφορες ρχαιολατρικές μάδες, πού πιδιώκουν τήν πιστροφή στήν ρχαία εδωλολατρική θρησκεία, προβάλλονται ο σχυρισμοί τι Χριστιανισμός κατέστρεψε τόν κόσμο τς ζως καί το ρωτα, πού δθεν πρχε στήν ρχαία λλάδα, πέβαλε τή στέρηση καί τό σκοτάδι, μετέβαλε κάθε ξία σέ παξία, κάθε λήθεια σέ ψέμα, κάθε ντιμότητα σέ χρειότητα, ποτελε τή μεγαλύτερη κατάρα καί διαστροφή, πέβαλε τή σεξουαλική καταπίεση, πού εναι τό φαρμακερό δηλητήριο το Χριστιανισμο, ποτελε θρησκεία νέραστων καί σκοταδιστν κ.λπ. Τέτοιες κφράσεις «πολιτισμένων» καί «φωτισμένων» συνανθρώπων μας καί πολύ χειρότερες συναντμε συχνά στό διαδίκτυο καί σέ ρχαιολατρικά ντυπα καί περιοδικά. ς δομε, μως, τά πράγματα μέ τή σειρά.


«ορτή» το «γίου» Βαλεντίνου

στορική λήθεια σχετικά μέ τό πρόσωπο το «γίου» Βαλεντίνου δέν εναι καθόλου ξεκάθαρη. Τά λάχιστα στορικά στοιχεα συμπλέκονται μέ θρύλους καί παραδόσεις προχριστιανικς προέλευσης. Στήν ρθόδοξη κκλησία γιος μέ τό νομα Βαλεντνος («Οαλεντνος) τιμται στίς 24 κτωβρίου. Πρόκειται γιά Μάρτυρα τς κκλησίας, πού μαρτύρησε μαζί μέ λλους δύο, τούς Μρκο καί Σωτήριχο. Τό μόνο στοιχεο πού γνωρίζουμε γι’ ατούς εναι τι μαρτύρησαν «κατά γς συρόμενοι». Πέραν ατο δέν γνωρίζουμε τίποτε πολύτως. σχέση τους μέ τόν «γιο τν ρωτευμένων» φαίνεται ντελς πίθανη. λλος γιος τς ρθόδοξης κκλησίας φέρεται μέ τό νομα Βαλεντίων καί τιμται στίς 24 πριλίου. Ατός, μως, μαρτύρησε σέ μιά πόλη τς Βουλγαρίας καί τά λίγα στοιχεα πού γνωρίζουμε γιά τή ζωή του δέν συμφωνον μέ τίς παράδοσεις πού κυκλοφορον γιά τόν «γιο τν ρωτευμένων».
σιος Συμεών Νέος Θεολόγος: « γιος το φωτός καί το θείου ρωτος», πως εστοχα χει χαρακτηρισθε, κυρίως γιά τό ργο του μέ τίτλο «μνοι θείων ρώτων».
Σύμφωνα μέ τήν πιό διαδεδομένη πό τίς παραδόσεις ατές, Βαλεντνος εναι γιος τς «Καθολικς κκλησίας» καί πρξε ερεύς στή Ρώμη τήν ποχή το ατοκράτορα Κλαυδίου το Β' τόν 3ο μ.Χ. α. Λόγω τν αματηρν κστρατειν τς ποχς καί τς ρνησης τν πολιτν νά μετέχουν σ’ ατές μέ πρόφαση τίς οκογενειακές τους ποχρεώσεις, ατοκράτορας παγόρευσε αστηρά γιά να διάστημα τούς γάμους. Τότε Βαλεντνος μαζί μέ ναν λλον ερέα, νομαζόμενο Μάριο, τελοσαν κρυφά γάμους ζευγαριν, μέ ποτέλεσμα νά γίνουν ντιληπτοί πό τίς ρχές καί νά θανατωθον μέ φρικτά μαρτύρια. Σύμφωνα μέ τήν παράδοση ατή, «γιος» Μάριος σχεδόν ξεχάστηκε, ν «γιος» Βαλεντνος παρέμεινε στή μνήμη τν νθρώπων, ς προστάτης τν ρωτευμένων.
Πιό πιθανή φαίνεται μιά λλη κδοχή, πού συνδέει τήν ορτή τν ρωτευμένων μέ ρχαες εδωλολατρικές συνήθειες. Αἰῶνες πρό Χριστο ο Ρωμαοι γιόρταζαν τήν δια ποχή (14-15 Φεβρουαρίου) μιά ασθησιακή ορτή πρός τιμήν κάποιου Λούπερκους, κυνηγο λύκων, πού νομαζόταν «Λουπερκάλια» (Lupercallia). Μέρος τς ορτς ταν καί τό θιμο τς νταλλαγς δώρων μεταξύ «γαπημένων», πως γίνεται καί σήμερα στήν περίπτωση το «γίου» Βαλεντίνου. Σύμφωνα μέ λλο θιμο, βαζαν τά νόματα νέων κοριτσιν σ' να κουτί, πό τό ποο ο ντρες πέλεγαν λαχνούς καί κατέληγαν συνήθως στήν πορνεία καί τά ργια μέ τήν «τυχερή» τς κλήρωσης. ορτή, φαίνεται, συνεχίστηκε καί στή χριστιανική ποχή, που γιναν προσπάθειες κατάργησής της. μως, ατό πού τελικά κατορθώθηκε, ταν ν' λλάξει χαρακτρα καί πό Λουπερκάλια νά μεταβληθε σέ ορτή το «γίου» Βαλεντίνου!
Πρόκειται, λοιπόν, γιά εδωλολατρικς προέλευσης ορτή, πού δέν χει σχέση μέ τή Χριστιανική πίστη καί Παράδοση. Εναι μιά προσπάθεια διείσδυσης ξένων (εδωλολατρικν - ασθησιακν) στοιχείων ντός το Χριστιανισμο. Νά γιατί τήν συμπαθον διαίτερα ο σύγχρονοι ρχαιολατρες! ς δομε, μως, καί τίς δικές τους πόψεις γιά τό θέμα.


ρωτας στήν ρχαία λλάδα

σχυρισμός τι Χριστιανισμός διέστρεψε τήν περί ρωτος ντίληψη τν ρχαίων λλήνων δέν εσταθε, γιά τόν πλούστατο λόγο, τι στήν ρχαία λλάδα δέν πρχε μία συγκεκριμένη, λλά πολλές ντιλήψεις περί ρωτος. Χριστιανισμός, ντίθετα, χει μία συγκεκριμένη καί διαχρονική ντίληψη στό θέμα. πως εναι γνωστό, στήν ρχαία λλάδα συνατμε ντιλήψεις καί πρακτικές πό τίς πιό κραες γιά τά χριστιανικά δεδομένα, πως πορνεία, μοφυλοφιλία, παιδεραστία, βιασμός κ.λπ., μέχρι ντιλήψεις παραπλήσιες μέ τή χριστιανική καί πιό «σκητικές» πό τή χριστιανική.
Γιά παράδειγμα, πό τή μιά πλευρά ο πρόγονοί μας εχαν εροποιήσει θεοποιήσει τά σαρκικά πάθη, μέ τήν ννοια τι ατά τά συναντ κανείς κόμη καί στόν «τέλειο» κόσμο τν θεν. τσι Δίας, μέγας θεός τν ρχαίων, μοιχεύει πανειλημμένα μέ θεές (Δμητρα, Θμιδα, Μνημοσνη, Λητ, Αγινα, Καλλιστ κ..) κα θνητς (Νιβη, Λδα, Δανη, Λρισα, Νμεση, Ερπη, Λαοδμεια, Ἰώ κ.). ταν συναντ μπδια, μεταμορφνεται (συνήθως σέ ζο), γιά νά πετχει τν σκοπ του. Σ κποια περπτωση, γι ν παραπλανήσει τήν ρα, μεταμρφωσε τν ρωμνη του σ ρκοδα. Ο θεοί διδάσκουν πίσης τήν παιδεραστα κα τήν μοφυλοφιλα: πλλων πιθυμε τν Ὑάκινθο καί κακοποιε τν ντζηλ του ποιητ Θμυρι. Δας θέλγεται πό τόν ραο Γανυμδη καί τόν παγάγει μέ δόλο. Τό διο συμβαίνει καί μέ τήν αμομιξα: Ποσειδνας καταδιώκει ρωτικά τν δελφ του Δμητρα, πού μεταμορφνεται σ φορδα γιά νά τόν ποφύγει. Δίας πίσης συνέρχεται μέ τήν δελφή του καί γενιέται Περσεφόνη. φροδίτη μπνέει σέ μιά θνητή, τή Σμύρνα, αμομικτικό ρωτα πρός τόν πατέρα της! Τά παραδείγματα εναι νδεικτικά καί δικαιολογον πόλυτα τή γνώμη το ερο Χρυσοστόμου τι «ο λληνες δι τοτο εσι βδελυκτο, τι τ πθη θεοποουν, τν μν πιθυμαν φροδτην, τν δ θυμν ρην, τν δ μθην Δινυσον προσειπντες» (Ζ' μ. Πρς Ρωμαους).
πό τήν λλη πλευρά, κπρόσωποι το ρχαίου λληνισμο κφράζουν ντιλήψεις σχεδόν ταυτόσημες μέ τίς χριστιανικές. Πυθαγόρας συμβούλευε τίς μαθήτριές του «νά προσέχουν καί τοτο: νά χουν σχέσεις μόνο μέ τούς συζύγους τους». διος πίστευε τι «τό μικρό γόρι πρέπει ν' νατρέφεται μ' ατόν τόν τρόπο, στε νά μήν ναζητ στά πρτα του 20 τη τήν συνουσία ... (Ο Πυθαγόρειοι) θεωροσαν τι πρέπει νά περισταλον λες ο παρά φύση γεννητικές λειτουργίες, καθώς καί ατές πού γίνονται μέ κόλαστο τρόπο, καί νά παραμείνουν σες γίνονται μέ σωφροσύνη καί νομιμότητα, σες δηλαδή στοχεύουν στήν τεκνοποιία». Δημόκριτος ποδοκίμαζε τίς σαρκικές πολαύσεις, διότι, λεγε, καταβάλλουν τή συνείδηση διά τς δονς. κόμη καί πίκουρος, κπρόσωπος το δονισμο, λεγε τι « σοφός δέ θά συνευρεθε μέ γυνακα, μέ τήν ποία ο νόμοι παγορεύουν κάτι τέτοιο ... Ο πικούριοι πιστεύουν τι σοφός δέ θά ρωτευτε. κόμη, τι ρωτας δέν εναι θεόπεμπτος ... συνουσία ποτέ δέν φέλησε. Καλό θά ταν καί νά μήν βλαπτε» (λες ο μαρτυρίες στό http://www.oodegr.com/neopaganismos/politismos/sex1.htm).


ννοια καί οσία τς χριστιανικς γάπης

ρθόδοξη Παράδοση, ταν ρευν τόν νθρωπο γιά νά κατανοήσει τό βάθος καί τήν οσία του, δέν ξεκιν πό περιγραφές τς νθρώπινης συμπεριφορς στήν παροσα κατάσταση το νθρώπου. παροσα κατάσταση εναι μεταπτωτική ( μετά τήν πτώση τν Πρωτοπλάστων), ποία ποτελε ρρωστημένη κατάσταση, φο μέ τήν πτώση «κατηρρώστησεν το νθρώπου φύσις», πως λέει γιος Κύριλλος λεξανδρείας. Κατά συνέπειαν, κάθε νθρωπολογική νάλυση, πού βασίζεται στόν μέσο ρο τς συμπεριφορς το σύγχρονου (μεταπτωτικο) νθρώπου, δέν εναι τίποτε λλο πό περιγραφή τς σθένειας ς γείας, το παρά φύσιν ς φυσιολογικο. Κατά τήν ρθόδοξη Παράδοση, αθεντικός νθρωπος, φυσικός νθρωπος εναι προπτωτικός, δηλ. κατάσταση το νθρώπου πρίν παρεμβληθε σθένεια τς πτώσεως.
γιος σαάκ Σρος: «Καρδία λεήμων στί κασις πέρ πάσης τς κτίσεως, πέρ νθρώπων καί τν ρνέων καί τν ζων καί τν δαιμόνων καί πέρ παντός κτίσματος».
Ο παραπάνω παρατηρήσεις χουν διαίτερη σημασία γιά τήν κατανόηση τς ρθόδοξης ντίληψης περί ρωτος. πως γνωρίζουμε πό τά ερά κείμενα ς Παλαις Διαθήκης, νθρωπος δημιουργήθηκε πό τόν Θεό «κατ’ εκόνα» καί «καθ’ μοίωσιν» (Γεν. 1,26). Ατό σημαίνει τι εχε κάποια δεδομένη (σχετική, βέβαια) μοιότητα μέ τόν Θεό («κατ’ εκόνα»), λλά καί τή δυνατότητα νά μοιάσει κόμη περισσότερο («καθ’ μοίωσιν»). Ατή τή φυσική δυνατότητα το νθρώπου νά θέλει νά μοιάσει μέ τόν Θεό, νά πιθυμε τόν Θεό, ο Πατέρες τς κκλησίας τήν νομάζουν «θεο ρωτα». Διαπνεόμενος πό τόν θεο ρωτα προπτωτικός νθρωπος γαπ πρτα «ξ λης τς ψυχς καί ξ λης τς καρδίας καί ξ λης τς διανοίας του» τόν Θεό (πρβλ. Λουκ. 10,27) καί κατά δεύτερο λόγο γαπ λόκληρη τήν δημιουργία, δηλ. τόν φυσικό κόσμο, τούς συνανθρώπους του καί, φυσικά, τά πρόσωπα το λλου φύλου, μέ μιά διαίτερη, λλά παλλαγμένη πό κάθε διοτέλεια γάπη.
μως, πτώση διέστρεψε λες σχεδόν τίς φυσιολογικές λειτουργίες το νθρώπου. τσι καί θεος ρωτας μετεστράφη σέ ρωτα καί γάπη το νθρώπου πρός τόν αυτό του. μεταπτωτικός νθρωπος δέν γαπ πλέον τόν Θεό, λλά τόν αυτό του (διέπεται πό τό νστικτο τς ατοσυντηρήσεως), μέσω δέ το αυτο του γαπ πράγματα πού τόν περιβάλλουν καί, διά τς διοτελος γάπης, συνδέεται μέ τά πράγματα το κόσμου μέσω διοτελν (μπαθν) σχέσεων. Μέ λλα λόγια, νθρωπος τς πτώσεως καί τς μαρτίας, μέσος νθρωπος πού γνωρίζουμε, συνεχίζει νά γαπ, λλά γάπη του ατή δέν εναι γνήσια χριστιανική γάπη, ποία κατά τόν πόστολο Παλο (Α' Κορ. 13,5) «ο ζητε τά αυτς» (δέν ζητ νταπόδοση), λλά διοτελής μεταπτωτική γάπη, πού «ζητε τά αυτς» (ζητ νταπόδοση καί κανοποίηση). Στήν αθεντική γάπη παρεισφρύει τό στοιχεο το πάθους. «Πάθος στί κίνησις ψυχς παρά φύσιν, πί φιλίαν λογον, πί μσος κριτον, τινος, διά τι τν ασθητν» (τό πάθος εναι κίνηση τς ψυχς παρά φύσιν, ετε πρός μιά παράλογη γάπη, ετε πρός να κριτο μίσος γιά κάποιο πό τά ασθητά), κατά τόν γιο Μάξιμο τόν μολογητ. Τό πάθος εναι σθένεια τς ψυχς. Τό πάθος εναι μπόδιο μεταξύ Θεο καί νθρώπου. Τό πάθος τυφλώνει τόν πνευματικό φθαλμό, στε νθρωπος οτε βλέπει, οτε ασθάνεται τόν Θεό. σο νθρωπος δένεται μέ σχυρές μπαθες σχέσεις μέ πρόσωπα καί πράγματα το κόσμου τούτου, τόσο ποξενώνεται πό τόν Θεό, καί ντίθετα, σο χαλαρώνουν ο μπαθες του σχέσεις μέ πρόσωπα καί πράγματα το κόσμου, τόσο σχυροποιεται σχέση του μέ τόν Θεό. Νά γιατί ο Πατέρες τς κκλησίας τονίζουν τι, γιά νά γαπήσει νθρωπος πραγματικά τόν Θεό, πρέπει νά «μισήσει» τόν κόσμο.
,τι συμβαίνει στίς λλες μορφές γάπης, συμβαίνει καί στόν νθρώπινο ρωτα, τήν γάπη μεταξύ προσώπων το λλου φύλου. «γνός» καί «δανικός» ρωτας, ποος νδεχομένως δέν συνδέεται μέ σαρκικές σχέσεις καί ποος χει τόσο μνηθε πό ποιητές καί καλλιτέχνες, δέν εναι τόσο δανικός, σο φαίνεται μέ τήν πρώτη ματιά. ντίθετα, χει ντονα τά στοιχεα τς διοτέλειας καί το πάθους (πάθους, μέ τήν ρθόδοξη, πατερική ννοια). Κέντρο τς σχέσης δέν εναι τό λλο πρόσωπο, γιά τό ποο κάποιες φορές «θυσιάζεται» κάποιος, λλά τό γώ, τό ποο θέλει νά κανοποιηθε μέσω το γαπώμενου προσώπου. Πρόκειται γιά γάπη, πού πωσδήποτε «ζητε τά αυτς» (τήν νταπόδοση καί κανοποίηση). Γιά νά ντιληφθομε τόν κατά βάθος μπαθ χαρακτρα ατς τς σχέσης, ς ναλογισθομε πς ασθάνεται κάποιος ν τό γαπώμενο π’ ατόν πρόσωπο γαπται ξ σου καί μέ τήν δια νταση καί πό κάποιον λλο, τόν φίλο τόν «πλησίον» του, ν τό γαπώμενο πρόσωπο μοιράζει ξ σου τήν γάπη του στόν γαπντα καί σέ λλα πρόσωπα.
Τά παραπάνω σημαίνουν τι ρθόδοξη Παράδοση πορρίπτει τόν νθρώπινο ρωτα; Εναι φανερό τι σέ κάποιες περιπτώσεις σαφς τόν πορρίπτει. Πρόκειται γιά τίς περιπτώσεις πού διεκδικε πόλυτη ποκλειστικότητα καί ποβαίνει μπόδιο πρός τόν θεο ρωτα, δηλ. τήν γάπη πρός τόν Θεό. ντως, στίς περισσότερες περιπτώσεις νθρώπινος ρωτας λειτουργε ς πολυτοποίηση (δηλ. θεοποίηση) το λλου προσώπου καί ποκλείει κάθε δυνατότητα νάπτυξης λλου (θείου) ρωτα. π’ ατό φαίνεται πόσο σφάλουν, σοι ποστηρίζουν, τι νθρώπινος ρωτας μπορε νά ποτελέσει βαθμίδα γιά νά φθάσει νθρωπος στόν θεο ρωτα. ποδεκτός γίνεται νθρώπινος ρωτας, ταν ποκαθαίρεται, κατά τό φικτό, πό τά μπαθ καί διοτελ του στοιχεα. Τότε, χωρίς νά ποβάλλει τόν συναισθηματικό του χαρακτρα μπορε νά ποτελέσει παράγοντα βαθύτατης γνωριμίας τν νθρώπων, νακάλυψης τν κοινν τους στοιχείων καί, κατά συνέπειαν, οκοδόμησης μις σωστς σχέσης. Ατό πιτυγχάνεται μόνο ντός τς κκλησίας καί π’ σους γνωρίζουν τήν μέθοδο τς θεραπείας τν παθν καί τς ποκατάστασης τς πνευματικς γείας το νθρώπου.
Μέ λλα λόγια, γάπη ρωτας δέν εναι κάτι πλό καί νιαο, πως πιστεύουν, σοι κρίνουν πιφανειακά τά πράγματα πορρίπτουν τίς σχετικές θέσεις τς κκλησίας. Εναι μιά κατάσταση μέ πολλές διαβαθμίσεις. Στίς κατώτερες βαθμδες βρίσκεται «γάπη» πού βασίζεται στό στυγνό συμφέρον: «γάπη» μεταξύ τν μελν μις μάδας ληστν συγκροτε τήν μάδα νωμένη, γιατί τσι παγορεύει τό κοινό συμφέρον, ληστεία. Καθκον το Χριστιανο εναι νά νέρχεται πό τίς κατώτερες στίς νώτερες βαθμδες τς γάπης. οσία τς χριστιανικς ζως εναι μεταβολή τς διοτελος γάπης, πού ζητ νταπόδοση, σέ νιδιοτελ γάπη, ποία «ο ζητε τά αυτς» καί ποία γκαλιάζει τούς πάντες καί τά πάντα, κόμη καί τούς χθρούς, πως χαρακτηριστικά τόνισε διος Κύριος. Μιά τέτοια γάπη πιτυγχάνεται μόνο «ν Χριστ» καί διά το Χριστο (φο « Θεός γάπη στιν», Α' ω. 4,8) καί προϋποθέτει τήν κάθαρση πό τά πάθη. Νά γιατί ο γιοι Πατέρες, ταν μιλον περί γάπης, ναφέρονται κτενς στό ζήτημα τν παθν.
Κορυφαία κδήλωση τς γάπης εναι θεος ρωτας. ποιος ποκτήσει ατήν τήν γάπη, μέσω το Θεο γαπ λον τόν κόσμο καί καθίσταται ατό πού γιος σαάκ Σρος ποκαλε «λεήμων καρδία». Γράφει χαρακτηριστικά: «Καρδία λεήμων στι κασις πέρ πάσης τς κτίσεως, πέρ νθρώπων καί τν ρνέων καί τν ζων καί τν δαιμόνων καί πέρ παντός κτίσματος. Καί κ τς μνήμης ατν καί τς θεωρίας ρέουσιν ο φθαλμοί ατο δάκρυα. Καί κ τς πολλς καί σφοδρς λεημοσύνης καί συνεχούσης τήν καρδίαν καί κ τς πολλς καρτερίας σμικρύνεται καρδία ατο καί ο δύναται βαστσαι κοσαι δεν βλάβην τινά λύπην μικράν ν τ κτίσει γινομένην. Διά τοτο πέρ τν λόγων καί πέρ τν χθρν τς ληθείας καί πέρ τν βλαπτόντων ατόν ν πάσ ρ εχήν μετά δακρύων προσφέρει το φυλαχθναι ατούς καί λασθναι ατούς» (Καρδία λεήμων εναι καρδιά πού καίγεται γιά λόκληρη τήν κτίση, γιά τούς νθρώπους, γιά τά ρνια, γιά τά ζα, γιά τούς δαίμονες καί γιά λα τά κτίσματα. Στήν νάμνηση καί στή θέα τους τρέχουν πό τά μάτια δάκρυα κι π τήν πολλή καί σφοδρή γάπη, πού συνέχει τήν καρδιά, δέν μπορε νά νεχθε νά κούσει νά δε κάποια βλάβη μικρή φθορά μέσα στήν κτίση. Γι’ ατό καί γιά τά λογα ζα καί γιά τά ρπετά καί γιά τούς χθρούς τς ληθείας καί γι’ ατούς πού τόν βλάπτουν, κάθε στιγμή προσφέρει προσευχή μέ δάκρυα, γιά νά τούς διαφυλάξει καί νά τούς λεήσει Θεός) (σκητικά, Λόγος πα').

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου