γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τετάρτη 4 Μαρτίου 2015

«Χαρίσματα» και «γλωσολλαλία» στους Πεντηκοστιανούς


ΤΕΥΧΟΣ 70    ΤΡΙΠΟΛΙΣ      ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ - ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2010

ΤΑ «ΧΑΡΙΣΜΑΤΑ» ΚΑΙ Η «ΓΛΩΣΣΟΛΑΛΙΑ»
ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΩΝ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΙΑΝΩΝ

παρχές καί ξάπλωση το «χαρισματικο κινήματος»

Εναι γεγονός τι σπουδαιότερος σως λόγος, γιά τόν ποο γνωρίζει μεγάλη ξάπλωση αρεση τν Πεντηκοστιανν στίς μέρες μας, εναι σχυρισμός τι μεταξύ τν μελν της μφανίζονται τά πνευματικά «χαρίσματα» τς πρώτης κκλησίας καί διαίτερα «γλωσσολαλία» «γλωσσολαλιά». Τό κίνημα τν Πεντηκοστιανν καί πολλές λλες «χαρισματικές» μάδες θεωρον τά «χαρίσματα» ς πόδειξη γνησιότητας τς «κκλησίας» τους, ς σφραγίδα το γίου Πνεύματος, ς ναβίωση τς κκλησίας τν ποστόλων, ς πανάληψη το γεγονότος τς Πεντηκοστς. σα μέλη διαθέτουν τέτοια «χαρίσματα», χουν τήν πόλυτη βεβαιότητα, τι βρίσκονται στόν σωστό δρόμο, τι κατέχουν τό πλήρωμα τς «λήθειας», τι εναι μέλη μις ζωντανς «κκλησίας», σέ ντίθεση μέ τίς νεκρές παρηκμασμένες θρησκευτικές κοινότητες (αρέσεις) το περιβάλλοντός τους. Κατά συνέπειαν, εναι πολύ δύσκολο νά ντιληφθον τι, σα θεωρον ς πνευματικά «χαρίσματα» δέν εναι τίποτε λλο πό φαινόμενα δαιμονικς πλάνης, πολύ γνωστά στόν ρθόδοξο χριστιανικό χρο.

Τό λεγόμενο «χαρισματικό κίνημα» μφανίσθηκε στίς Η.Π.Α στίς ρχές το περασμένου (20ο) αἰῶνα, ς ποτέλεσμα τς πνευματικς πενίας (πουσίας τς Χάριτος το Θεο), πού, πως εναι φυσικό, διακρίνει τίς προτεσταντικές καί λλες χριστιανικές αρέσεις κάθε ποχς. Κάποιοι πιστοί ναζητοσαν να βαθύτερο περιεχόμενο, μιά γνήσια πνευματική μπειρία, πέρα πό τόν στερο θικισμό καί τήν πιφανειακή προσέγγιση τς Βίβλου, πού παρεχε τό θρησκευτικό περιβάλλον τς τότε μερικανικς κοινωνίας. Τό κενό ατό λθε νά καλύψει μφάνιση τς «γλωσσολαλίας» σέ ναζητητές τν πνευματικν μπειριν, πού περιγράφονται στή Βίβλο, πως στούς John Alexander Dowie (1847-1910), Maria Woodworth Etter (1844-1924), Charles F. Parham (1875-1929) κ.. Σημεα τς παρουσίας ατο το «χαρίσματος» θεωρήθηκαν τό νά βγάζει πιστός παράξενους χους κραυγές (πέφτοντας πολλές φορές στό δαφος), τό νά μιλε γλσσες πού δέν γνωρίζει (καί πού δέν κατανοον συνήθως ο παριστάμενοι) κ..
Parham θεωρεται «πατέρας τς Πεντηκοστς» καί 1/1/1901 γενέθλια μέρα το «χαρισματικο κινήματος». Τό «Κίνημα τς γιότητας» «Δεύτερη Πεντηκοστή» ρχισε νά διασπται καί νά ξαπλώνεται πό τό «περο» τς δο Azousa το Λός ντζελες σέ λόκληρη τήν μερική καί μετέπειτα σέ λο τόν κόσμο. Φυσικά, δέν λειψαν ο λληλοκατηγορίες. Κάποιοι διέκριναν σωστά, τι κενο πού νέπνευε ατά τά «χαρίσματα», δέν ταν τό γιο Πνεμα, λλά κάποιο λλο πνεμα, καί κατηγοροσαν συνανθρώπους τους γιά «καταστάσεις πνωτισμο, καταστάσεις δαιμονικές, καταστάσεις πνευματιστικές ... λα τά εδη μαγείας, παροξυσμούς, καταληψίες καί λλα ... μιά συνάρτητη φλυαρία πού δέν εναι καθόλου γλωσσολαλία» (βλ. ερομ. λεξίου Καρακαληνο, ν ερήν το Κυρίου δεηθμεν, κδ. Μακρυγιάννης, Κοζάνη 2006, σ. 197). Μέ βάση τά παραπάνω, δέν πρέπει νά μφιβάλλουμε τι μεταξύ τν σύγχρονων Πεντηκοστιανν μφανίζονται μπειρίες, κάποτε μάλιστα πολύ ντονες. Δέν πρέπει νά θεωρομε τι ο κάτοχοι τέτοιων μπειριν ψεύδονται, τι πρόκειται πάντοτε γιά φαινόμενα αθυποβολς καί λλα παρόμοια. Τό πρόβλημα εναι χι παρξη, λλά ατία καί προέλευση ατν τν μπειριν. Ποιό πνεμα μπνέει κάθε φορά καταστάσεις, πού μφανίζονται ς πνευματικά χαρίσματα; Ατό μπορε εκολα νά διαπιστωθε κόμη καί μέ τήν πλή σύγκριση τν μπειριν πού περιγράφει Βίβλος μέ ατές πού παρατηρονται στούς σύγχρονους «χαρισματικούς». πί πλέον λόκληρη ρθόδοξη Παράδοση, μέ τίς πλούσιες μαρτυρίες της, μς διδάσκει συστηματικά τήν «πιστήμη» τς διακρίσεως τν γνήσιων (θείων) χαρισμάτων πό τά μή γνήσια (δαιμονικά) «χαρίσματα», πως θά δομε στή συνέχεια.

 Ἡ μαρτυρία τῆς Βίβλου γιά τά χαρίσματα

Κύριος σέ μιά χαρακτηριστική παραβολή Του παρομοίασε τόν κόσμο μέ γρό, κύριος το ποίου σπειρε σ’ ατόν «καλόν σπέρμα» (Ματθ. 13, 24-30). μως, τήν νύκτα («ν τ καθεύδειν») μπκε χθρός καί σπειρε ζιζάνια. Τό «καλόν σπέρμα» στήν προκειμένη περίπτωση εναι τά γνήσια χαρίσματα, πού προέρχονται πό τόν Χριστό, ν τά ζιζάνια εναι τά κίβδηλα, πού προέρχονται πό τόν διάβολο. Χαρακτηριστικό τν ζιζανίων εναι τι μοιάζουν πολύ μέ τόν καλό σίτο· μόνο στόν καιρό τς καρποφορίας καί το θερισμο διακρίνεται σαφς σίτος πό τά ζιζάνια. Δίπλα, λοιπόν, σέ κάθε γνήσιο πνευματικό χάρισμα πάρχει να δαιμονικό κακέκτυπό του, πού σκοπό χει νά καταστήσει τόν δθεν χαρισματοχο πόδουλο το «χθρο». τσι, διος Κύριος κάνει λόγο γιά τήν μφάνιση «ψευδοχρίστων» καί «ψευδοπροφητν» (Ματθ. 24,24), πού νομίζουν τι προφητεύουν μέ τό γιο Πνεμα, ν μιλον μέ δαιμονική μπνευση. Κάνει, πίσης, λόγο γιά κάποιους, πού πιτελον «σημεα μεγάλα καί τέρατα», μέ κίνδυνο νά πλανήσουν κόμη καί τούς «κλεκτούς» (Ματθ. 24,24). λοι ατοί ο πλανημένοι ψευδοχαρισματοχοι θά πολλαπλασιάζονται, σο πλησιάζουν τά σχατα, τό τέλος το κόσμου. π. Παλος πισημαίνει τι « Σατανς μετασχηματίζεται ες γγελον φωτός» καί «ο διάκονοι ατο μετασχηματίζονται ς διάκονοι δικαιοσύνης» (Β΄ Κορ. 11,14-15). Στούς βίους τν γίων συναντμε πάμπολλες περιπτώσεις, πού Σατανς μφανίζεται ς φς παίρνει τίς μορφές τν γίων, τς Θεοτόκου, κόμη καί το ησο Χριστο, δηλ. μιμεται λα, σα πιτελε Θεός γιά τή σωτηρία το κόσμου. Δέν εναι, λοιπόν, καθόλου δύσκολο νά μιμεται καί τά πνευματικά χαρίσματα.
γιος Μεγαλομάρτυς Παντελεήμων (3ος μ.Χ. α.), πασίγνωστος γιά τό αματικό του χάρισμα, τό ποο νεργε καί μετά τόν σωματικό του θάνατο, μέχρι σήμερα!

Στήν γ. Γραφή, μως, γίνεται λόγος καί γιά τά γνήσια πνευματικά χαρίσματα. π. Παλος, μέ φορμή κάποιες παρανοήσεις μεταξύ τν χαρισματούχων τς Κορίνθου, φιερώνει τρία λόκληρα κεφάλαια τς Α΄ Πρός Κορινθίους πιστολς του στό ζήτημα τν χαρισμάτων (12, 13, 14). ς παρακολουθήσουμε τή σκέψη του, διευκρινίζοντας προκαταβολικά τι τά πνευματικά χαρίσματα, πως τά περιγραφόμενα στήν παραπάνω πιστολή, διακρίνονται σαφς πό τά φυσικά χαρίσματα, πως τά πονούμενα πό το Κυρίου στήν παραβολή τν ταλάντων (Ματθ. 25, 14-30). Βέβαια, καί ο δύο κατηγορίες χαρισμάτων ποτελον δωρεές το γ. Πνεύματος· μως τά μέν φυσικά χαρίσματα διανέμονται σέ κάθε νθρωπο γενικά καί ξ ρχς, ν τά πνευματικά χορηγονται κ τν στέρων, συνήθως μετά πό πίπονη προσωπική προσπάθεια, καί μόνο σέ βαπτισμένους Χριστιανούς - μέλη τς κκλησίας το Χριστο. Τό νά διαθέτει κάποιος εστροφία εγλωττία σωματική δύναμη εναι φυσικό χάρισμα, πού φείλει νά τό ξιοποιήσει σύμφωνα μέ τίς ντολές το Κυρίου. Τό νά θεραπεύει, μως, νίατες σθένειες μέ τήν πίκληση το νόματος το Χριστο εναι πνευματικό χάρισμα («χάρισμα αμάτων»), πού συναντται κατά κανόνα σέ γίους. πιστρέφοντας στή σκέψη το Παύλου, παρατηρομε τι πόστολος το Χριστο διευκρινίζει κατ’ ρχήν τι τά πνευματικά χαρίσματα εναι πολλά, πάρχουν δηλ. «διαιρέσεις χαρισμάτων» (Α΄ Κορ. 12,4)· λα, μως, τά «νεργε τό ν καί τό ατό Πνεμα», τό ποο τά διανέμει «καθώς βούλεται», πως κενο θέλει (12,11). κατανομή τν χαρισμάτων παραλληλίζεται μέ τή λειτουργία τν μελν στό νθρώπινο σμα: πως να σμα δέν μπορε νά χει μόνο χέρια μόνο πόδια, τσι καί στό Σμα το Χριστο, τήν κκλησία, δέν πάρχει να μόνο χάρισμα, λλά πολλά (12,12-27). Χωρίς χαρίσματα, δέν συγκροτεται τό Σμα. Ατό σημαίνει τι τά χαρίσματα δέν χορηγονται χάριν το κατόχου τους, λλά γιά τήν οκοδομή το Σώματος τς κκλησίας , πιό πλά, γιά τήν φέλεια τν πολλν, σων δέν διαθέτουν τέτοια χαρίσματα, τούς ποίους πόστολος ποκαλε «διώτας» (14, 16). Γι’ ατό Κύριος πισήμανε τι πάρχουν χαρισματοχοι, ο ποοι, τελικά, δέ θά εσέλθουν στή βασιλεία τν ορανν (Ματθ. 7, 22-23), προφανς, πειδή τούς δόθηκαν τά χαρίσματα μόνο καί μόνο γιά τήν φέλεια τν λλων. λλά καί π. Παλος τονίζει τι πάνω πό τά χαρίσματα εναι νιδιοτελής χριστιανική γάπη (13, 1-8). Τά χαρίσματα εναι προσωρινά καί κάποτε θά καταργηθον, γάπη, μως, «οδέποτε κπίπτει» (13,8).
Ποιά εναι, μως, τά πνευματικά χαρίσματα; π. Παλος παριθμε ρκετά, πως «προφητεία», «διδασκαλία», «λόγος σοφίας», «λόγος γνώσεως», «πίστις», «δυνάμεις», «χαρίσματα αμάτων», «ντιλήψεις», «κυβερνήσεις», «διακρίσεις πνευμάτων», «ρμηνεία γλωσσν», «γένη γλωσσν» «γλσσαι» (12, 8-10, 12,28). Προχωρώντας πόστολος, τονίζει τι λα τά χαρίσματα δέν χουν τήν δια ξία. πως στό νθρώπινο σμα πάρχουν «σχυρότερα» καί «σθενέστερα» μέλη, τσι πάρχουν «κρείττονα» καί «λάσσονα» (μεγαλύτερα καί μικρότερα) χαρίσματα (12,22, 12,31). λλο παραθέτει μιά ξιολογική κατάταξη τν χαρισμάτων, ναφέροντας χαρακτηριστικά: «Ος μέν θετο Θεός ν τ κκλησί πρτον ποστόλους, δεύτερον προφήτας, τρίτον διδασκάλους, πειτα δυνάμεις, ετα χαρίσματα αμάτων, ντιλήψεις, κυβερνήσεις, γένη γλωσσν» (12,28). Παρατηρομε τι πικεφαλς τν πνευματικν χαρισμάτων εναι τό ποστολικό χάρισμα καί μέσως πεται τό προφητικό, ν τελευταο εναι τό χάρισμα τν γλωσσν ( γλωσσολαλία). ν τό ποστολικό χάρισμα φορ στούς Δώδεκα καί στούς βδομήκοντα μαθητές το Κυρίου, τότε πικεφαλς τν χαρισμάτων εναι τό προφητικό χάρισμα. π. Παλος παραγγέλει σαφς νά πιδιώκουμε τά νώτερα χαρίσματα («ζηλοτε τά χαρίσματα τά κρείττονα», 12,31) καί μάλιστα τήν προφητεία (14,1). ποιος προφητεύει, πωσδήποτε περέχει κείνου πού «λαλε γλώσσαις» (14,5).

Τά «κρείττονα χαρίσματα» καί ἡ ἐμμονή στή «γλωσσολαλία»

Παρά τίς σαφέστατες ατές διευκρινίσεις το π. Παύλου, ο Πεντηκοστιανοί καί πολλοί λλοι «χαρισματικοί» τν μερν μας διακατέχονται πό μιά μμονή στό χάρισμα τς γλωσσολαλίας, στό κατώτερο πό τά πνευματικά χαρίσματα. Τί ταν, μως, γλωσσολαλία; Πρέπει στό σημεο ατό νά πισημανθε τι λόκληρο τό κείμενο το π. Παύλου γιά τά χαρίσματα (τά κεφ. 12, 13 καί 14 τς Α΄ Πρός Κορινθίους πιστολς) παρουσιάζει πολλά ρμηνευτικά προβλήματα, πειδή προφανς, γιά νά κατανοήσει κάποιος τί κριβς ννοε π. Παλος, πρέπει νά χει νάλογες μπειρίες, δηλ. νά εναι διος φορέας τν διων κριβς χαρισμάτων, γιά τά ποα μιλε πόστολος. ν δέν εναι φορέας τέτοιων χαρισμάτων, καί πολύ περισσότερο, ν χει πλανηθε μέ δαιμονικές μπειρίες, δηγεται σέ κραυγαλαίες ντιφάσεις καί σέ παράδοξες ρμηνεες τν κειμένων. γιος ωάννης Χρυσόστομος πισημαίνει ατά τά προβλήματα καί διος παναλαμβάνει πλς τήν ρμηνεία τν δασκάλων του στήν ντιόχεια, σύμφωνα μέ τήν ποία γλωσσολαλία ταν τό χάρισμα νά μιλε κάποιος ξένες γλσσες. Τό χάρισμα ατό ταν προσωρινό, γιά νά διαδοθε νέα πίστη, καί πολύ νωρίς παψε νά πάρχει.
γιος Νελος Μυροβλήτης (1601-1651). Τιμήθηκε μέ τό γνωστο στήν κκλησία τς ποστολικς ποχς χάρισμα νά πηγάζει γιο μύρο πό τά λείψανά του, τό ποο ρεε πό τούς πόκρημνους βράχους το γίου ρους μέχρι τή θάλασσα!
μως, λλοι Πατέρες τς κκλησίας δίνουν μιά διαφορετική ρμηνεία, πισημαίνοντας κάποια χωρία, τά ποα δέν πρόσεξαν ο σύγχρονοι Πεντηκοστιανοί. Γιά παράδειγμα, λέει σαφς π. Παλος τι, ταν κάποιος γλωσσολαλε, «οδείς κούει» (14,2). γλωσσολαλία δηλ. εναι κάτι σωτερικό, δέν χει ξωτερικές κδηλώσεις καί δέν κφράζεται οτε μέ νθρώπινες γλσσες, οτε μέ παράδοξους χους μέ κραυγές! « λαλν γλώσσ» δέν πευθύνεται στούς νθρώπους, λλά στόν Θεό, καί «πνεύματι λαλε τά μυστήρια» (14,2). γιος Νικήτας Στηθτος (1014-1090) καί παλαιότερα ριγένης (185 -254) κ.. δέχονται τι πρόκειται γιά να εδος σωτερικς προσευχς («νοερά προσευχή», πρβλ. τίς κφράσεις «γλώσσ προσευχέσθω», «προσεύχομαι γλώσσ», 14, 13-14), ποία γίνεται μέ τήν νέργεια το γ. Πνεύματος «ν τ καρδί» το νθρώπου. Εναι χαρακτηριστικό τι λεγόμενη «νοερά προσευχή» (εδος προσευχς, πού γίνεται διά το γ. Πνεύματος «ν τ καρδί»), πως συστηματοποιήθηκε πό τήν ρθόδοξη Παράδοση καί χει καταγραφε στά ργα τν Πατέρων καί στή Φιλοκαλία, εναι μιά κατάσταση δη γνωστή στόν π. Παλο καί στούς συγγραφες τς Καινς Διαθήκης. ναφέρει, γιά παράδειγμα, πόστολος, τι Θεός ξαπέστειλε τό Πνεμα το Υο Του «ες τάς καρδίας μν», τό ποο κράζει «ββ πατήρ» (Γαλ. 4,6). Ατό τό Πνεμα προσεύχεται συνεχς («περεντυγχάνει») γιά μς μέ λάλητους στεναγμούς (Ρωμ. 8,26). λλο προτρέπει τούς πιστούς, λέγοντας: «πληροσθε ν Πνεύματι, λαλοντες αυτος ψαλμος καί μνοις καί δας πνευματικας, δοντες καί ψάλλοντες ν τ καρδί μν τ Κυρί» (φ. 5,19). Ο ψαλμοί ατοί, ο μνοι καί ο πνευματικές δές, πού λαλονται δονται ψάλλονται «ν τ καρδί» καί «ν Πνεύματι», ταυτίζονται μέ τίς γλσσες μέ τά «γένη γλωσσν», γιά τά ποα μιλε δ π. Παλος. Εναι φανερό τι κατάσταση ατή δέν ταυτίζεται μέ τή «γλωσσολαλία» τν ποστόλων μετά τό γεγονός τς Πεντηκοστς, που ο πόστολοι μιλοσαν σέ μία γλσσα καί τό γιο Πνεμα μετέφερε τά λεγόμενά τους στή γλσσα καθενός πό τούς κροατές (Πραξ. 2,1-13).
Μέ βάση ατή τήν πατερική ρμηνεία διαφωτίζονται πολλά λλα σκοτεινά σημεα το κειμένου. Λέει π.χ. π. Παλος τι πάρχουν πολλά «γένη φωνν» στόν κόσμο. Κανένα, μως, δέν εναι «φωνον» (14,10), ννοεται πως στήν προκειμένη περίπτωση ο «γλσσες». ν σάλπιγκα δώσει φωνή, πού δέν κούγεται («δηλον φωνήν»), τότε ποιός θά τοιμασθ γιά πόλεμο; (14,8). φωνή πού βγαίνει πό φωνα («ψυχα») ργανα, ετε εναι αλός, ετε κιθάρα, πς θά γίνει γνωστή στούς κροατές της; (14,7). ν μπον στήν κκλησία «διται πιστοι», ταν λοι «γλώσσαις λαλσιν», φυσικά θά νομίσουν πρόκειται γιά παράφρονες (14,23), χι πειδή λένε κατανότητες φράσεις, πως νομίζουν ο σύγχρονοι αρετικοί, λλά, πειδή λοι μένουν σιωπηλοί καί δέν πικοινωνον καθόλου μεταξύ τους. λλωστε, μιά σύναξη, στήν ποία λοι βγάζουν κραυγές καί μιλον κατανόητες γλσσες, μοιάζει μέ κκλησία το Χριστο μέ συγκέντρωση δαιμονιζομένων; λλά καί «διώτης», ατός πού δέν χει πνευματικά χαρίσματα, δέν γνωρίζει πού τελειώνει προσευχή γιά να πε τό «μήν» (14,10). ποιος «γλώσσ λαλε», συνιστ π. Παλος, δέν πρέπει νά μιλε στήν κκλησία («σιγάτω ν τ κκλησί»), δηλ. δέν πρέπει νά προσπαθε νά κφράσει τήν σωτερική του προσευχή μέ νθρώπινα λόγια, κτός ν χει τό εδικό χάρισμα νά «ρμηνεύει» («διερμηνευτής») τήν προσευχή (14, 27-28).
τσι, κατά τόν π. Παλο, γλωσσολαλία εναι μιά κατώτερη πνευματική κατάσταση, πού πρέπει νά ξεπεραστε (14,5), γιατί μοιάζει μέ τή νηπιακή τήν παιδική λικία το νθρώπου (14,20). πιστός πρέπει νά ναζητ τά «κρείττονα χαρίσματα» καί μάλιστα τήν προφητεία (12,31, 14,5). ρθόδοξη Παράδοση, σέ πόλυτη συμφωνία μέ τά δώ λεγόμενα το π. Παύλου, θεωρε τή νοερά προσευχή (ν γλωσσολαλία ταυτίζεται μέ τή νοερά προσευχή) ς κατάσταση πρίν πό τή θεοπτία τή θέωση, δηλ. πρίν πό τόν πλήρη δοξασμό το νθρώπου ν Χριστ. γλωσσολαλν πευθύνεται μόνο στόν Θεό καί φελε μόνο τόν αυτό του, ν προφητεύων φελε λόκληρη τήν κκλησία (14, 2-4).
Μέ βάση τά παραπάνω καθίσταται διαίτερα ποπτη καί προβληματική μμονή τν σύγχρονων αρετικν στό χάρισμα τς γλωσσολαλίας ες βάρος τν «κρειττόνων χαρισμάτων» καί μάλιστα μέ τόν τρόπο πού κλαμβάνεται τό παραπάνω χάρισμα. κόμη κι ν γλωσσολαλία ταν χάρισμα μιλίας ξένων γλωσσν, τό χάρισμα ατό θά εχε δοθε γιά νά γίνει κατανοητό τό Εαγγέλιο, καί χι γιά νά γίνει κατανόητο, πως συμβαίνει στούς «χαρισματικούς» τν μερν μας. Ποιός λόγος νά δοθε να τέτοιο «χαρισμα» σέ σους μιλον τήν δια γλσσα; Τά γνήσια πνευματικά χαρίσματα χουν λόγο καί νόημα, δέ λόγος καί τό νόημά τους εναι «οκοδομή» (πνευματική φέλεια) τν λλων καί χι σύγχυσή τους. Κι π’ ατό κόμη τό πλό δεδομένο καταδεικνύεται τι «γλωσσολαλία» τν Πεντηκοστιανν εναι χαρακτηριστική περίπτωση δαιμονικς πλάνης.

Συμπέρασμα: Τά χαρίσματα στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία

ρθόδοξη Παράδοση μς διδάσκει πς, ,τι φαίνεται ς πνευματικό χάρισμα, πέχει πολύ πό τό νά εναι ντως πνευματικό χάρισμα. Γι’ ατό εαγγελιστής ωάννης συνιστ νά μήν πίστεύουμε διάκριτα σέ κάθε «πνεμα», λλά νά δοκιμάζουμε τά «πνεύματα» ν εναι ντως «κ το Θεο», γιατί «πολλοί ψευδοπροφται ξεληλήθασιν ες τόν κόσμον» (Α΄ ω. 4,1). Ετυχς, χουμε τά κριτήρια γιά νά διακρίνουμε τά γνήσια χαρίσματα το γ. Πνεύματος πό τά ποικίλα φαινόμενα τς δαιμονικς πλάνης. σύγκριση κάθε συγκεκριμένης περίπτωσης μέ τό πλθος νάλογων περιπτώσεων, πού χουν καταγραφε στήν ρθόδοξη Παράδοση, θά καταδείξει τελικά, ν ατή εναι «κ το Θεο» χι.
π. Παλος σαφς ναφέρει, πως εδαμε, τι τά χαρίσματα δίδονται γιά τήν οκοδομή τς κκλησίας. φυσικός χρος, στόν ποο κδηλώνονται, εναι κκλησία, μία καί μοναδική κκλησία το Χριστο, ατή πού δρύθηκε πό τόν ησο, πού πάρχει διάκοπα μέχρι σήμερα καί πού θά πάρχει ς τό τέλος το κόσμου. ξω πό τήν κκλησία σέ νεοεμφανισθεσες μάδες «χαρισματικν» δέν κδηλώνονται πνευματικά χαρίσματα. Τά χαρίσματα τς ποστολικς κκλησίας ποτέ δέν ξέλειψαν στήν ρθόδοξη κκλησία μέχρι σήμερα. Φορες τους (χαρισματοχοι) εναι ο γιοι, φο Θεός κατοικε σέ καθαρές ψυχές καί φο κάθαρση πό τά πάθη εναι κατά κανόνα μιά μακρά καί πίπονη διαδικασία. Εναι χαρακτηριστικές ο περιπτώσεις γνωστν γίων μέ κδηλα χαρίσματα προφητείας (προοράσεως), διοράσεως, άσεως σθενειν, θεόπνευστης διδασκαλίας κ.. (τά «κρείττονα χαρίσματα» το π. Παύλου).
σο γιά τούς σύχρονους «χαρισματικούς» σχύουν ο προειδοποιήσεις το Κυρίου: Προσέξτε τούς ψευδοπροφτες, πού ρχονται μέ νδύματα προβάτων. Θά τούς ντιληφθετε πό τούς καρπούς τους. Τά καλό δένδρο κάνει καλούς καρπούς καί τό σάπιο δένδρο κάνει κακούς καρπούς. Εναι δύνατο τό καλό δένδρο νά κάνει κακούς καρπούς καί τό σάπιο δένδρο νά κάνει καλούς καρπούς (Ματθ. 7, 15-19).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου