γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Παρασκευή 6 Μαρτίου 2015

Δουλεία και ανθρωποθυσίες στην αρχαία Ελλάδα


ΤΕΥΧΟΣ 74                ΤΡΙΠΟΛΙΣ                ΜΑΪΟΣ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2011

Η ΔΟΥΛΕΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΘΥΣΙΕΣ
ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

πό τά σκοτεινά
στά σκοτεινότερα τς ρχαίας λληνικς θρησκείας

Στό προηγούμενο τεχος το ντύπου μας παρουσιάσαμε τό πρτο μέρος μις παλαιότερης εσήγησης το μακαριστο ρχιμανδρίτου Δανιλ Γοβαλη στν ΙΓ' Πανορθδοξο Συνδισκεψη γι θματα Αρσεων κα Παραθρησκεας (σιος ωννης Ρσσος, 2001), μ θμα «Μελαν σημεα τς ρχαιοελληνικς θρησκεας». π. Δανιήλ ταν νας πό τούς πρωτεργάτες το ντιαιρετικο ργου τς κκλησίας μας. Μέ τήν εσήγησή του ατή μς δηγε μέ τρόπο μεθοδικό, πιστημονικό καί τεκμηριωμένο σ’ ναν σκοτεινό χρο, στόν χρο τς ρχαίας λληνικς εδωλολατρίας. πλή παράθεση πλήθους παράδεκτων θρησκευτικν ντιλήψεων καί λατρευτικν παρακτικν, πού ταν συνυφασμένες μέ τή ζωή τν ρχαίων προγόνων μας, δίνει τήν καλύτερη πάντηση σ’ σους ναπολον τόν κόσμο τς ρχαίας λληνικς θρησκείας καί τόν παρουσιάζουν σάν κόσμο το φωτός, τς ρμονίας καί τς τελειότητας. πό τήν λλη πλευρά ξηγε γιατί, ταν μφανίσθηκε Χριστιανισμός, ο ρχαοι λληνες γκατέλειψαν εκολα τήν παραδοσιακή τους θρησκεία καί προσχώρησαν στή νέα πίστη.

Στό τεχος ατό θά δηγηθομε πό τά σκοτεινά στά σκοτεινότερα τς ρχαίας λληνικς θρησκείας, παρουσιάζοντας τό δεύτερο μέρος τς παραπάνω εσήγησης, πού ναφέρεται συνοπτικά στόν θεσμό τς δουλείας στήν ρχαία λλάδα καί ναλυτικότερα στήν πρακτική τν νθρωποθυσιν, τό πιό σκοτεινό προφανς στοιχεο το λληνικο πολιτισμο στή διαχρονική πορεία του. ς παρακολουθήσουμε, μως, τή σκέψη καί τόν λόγο το π. Δανιήλ.

«Πιπράσκοντες ἀνδράποδα»

ταν γνεται μεγλη πανγυρις σ Χριστιανικ να, ταν μλιστα πανγυρις διαρκε πολλς μρες, μπορε στ πριξ το ναο ν δομε πολλος μπρους ν κθτουν διαφόρων εδν μπορεματα. Κα στν ρχαα λλδα συνβαινε κτι ντστοιχο. λλ κε διετθετο κι να μπρευμα, πο δν τ βζει νος μας.
ς δομε τ θμα πι παραστατικά. Μεταφερμαστε στν περιοχ τς Τιθορας. Ττε κε δν πρχαν Χριστιανικο ναο. Συναντομε τ μεγλο προσκνημα τς θες σιδας. Δυό φορς τν χρνο γνονταν μεγλες ορτς, πο διαρκοσαν τρες μρες. Τν τρτη μρα γινταν μεγλη μποροπανγυρις. κε πωλοσαν κθε εδους νδματα, σημικ κα χρυσαφικ εδη καί κθε εδους ζα. λλ, πωλοσαν κα κάτι λλο: πωλοσαν καί «νδρποδα», δηλαδ νθρπους! «Τ τελευταίᾳ δ τν τριν μερν πανηγυρζουσι πιπρσκοντες κα νδρποδα κα κτνη τ πντα, τι δ σθτα, κα ργυρον κα χρυσν» (Παυσανου, Φωκικ, 32, 15-16). Μλιστα! «Πιπρσκοντες κα νδρποδα». Πωλοσαν δολους! τσι κποιος μποροσε ν' γορσει να λογο, να βδι κι ναν νθρωπο. Κα τ τρα γι ν τά χει στή δούλεψή του.
Τν Παλαιά Διαθκη δν τν γαπον ο ρχαιολτρες. Στν πρτη σελδα το πρτου βιβλου της διδσκεται τι νθρωπος πλσθηκε «κατ' εκνα» Θεο. ν πρχε ττοια λθεια στν ρχαιοελληνικ χρο, δν θ πουλοσαν τος νθρπους σν τ ζα, δπλα στ ζα.
Νά προσθέσουμε σέ σα ναφέρει π. Δανιήλ τι θεσμός τς δουλείας εχε βαθιές ρίζες στόν ρχαο κόσμο. Ο μεγάλοι λληνες σοφοί (Σωκράτης, Πλάτωνας, ριστοτέλης) τόν στήριζαν, φανερά σιωπηρά (δέν το σκοσαν κριτική). θεσμός ατός καταργήθηκε στά λεγόμενα βυζαντινά χρόνια μέ τήν πικράτηση το Χριστιανισμο. Χριστιανισμός δέν νθάρρυνε, βέβαια, τίς ξεγέρσεις τν δούλων, λλά δίδαξε τι δολοι καί λεύθεροι εναι σοι νώπιον το Χριστο. θεσμός τς δουλείας δέν καταργήθηκε πό κοινωνικές παναστάσεις. ντίθετα, κατέρρευσε φυσικά καί βίαστα, πειδή πικράτησε χριστιανική ντίληψη τι «οκ νι δολος οδέ λεύθερος ... πάντες γάρ μες ες στε ν Χριστ ησο» (Γαλ. 3,28).

Οἱ ἀνθρωποθυσίες

σως τ πι μελαν σημεο τς ρχαιοελληνικς θρησκεας εναι ο νθρωποθυσες. Τος νθρπους δν τος πουλοσαν μνο. π πλον τος θυσίαζαν.
Δηλαδ, προκειμνου ο ρχαοι λληνες ν ποτρψουν να μεγλο κακ, ναν μεγλο κνδυνο, προκειμνου ν ξιλεωθον γι μιά μεγλη νομα γι κποιο εδεχθς γκλημα, κατφευγαν στν νθρωποθυσα. Τχαινε ν πολιορκεται μιά πλις κα κνδυνος γινταν μεγλος. Εχαν σν λπδα τν βοθεια τν θεν, φο θ τος θυσαζαν νθρπους. πεφτε σ μιά χρα λοιμδης νσος. Κα σ' ατ τν περπτωση, γι ν' ποτραπε τ κακ, κατέφευγαν στν νθρωποθυσα. Κπου φονεθηκε δικα νας νθρωπος, κα κδηλθηκε κακ. Κα σ' ατν τν περπτωση θυσαζαν νθρπους. Ατ τ θυσα τν θεωροσαν καθαρτρια πράξη. Σ ρισμνες περιπτσεις ο νθρωποθυσες εχαν μνιμο χαρακτρα. Δηλαδ παναλαμβνονταν κατ τακτ χρονικ διαστματα, λ.χ. ν τος.
Ἀπεικόνιση ἀνθρωποθυσίας σέ ἀρχαῖο ἑλληνικό ἀγγεῖο.
ς μεταφερθομε νοερ στν ρχαα λλδα. ς περιδιαβομε κποια ερ τν θεν κι ς παρακολουθσουμε τ δρμενα.
Πηγανουμε στν Φκαια. κε συναντομε τν βωμ τς Ταυροπλου ρτμιδος. Κα βρισκμαστε μπροστ σ τραγικ θαμα: νβουν στν βωμ φωτι κα ρχνουν μσα νθρπους γι ν καον! Τ διο θ δομε ν πμε καί στ Βραυρνα στν μφπολη. Κι κε τς ορτς τς Ταυροπλου ρτμιδος τς συνοδεουν νθρωποθυσες!
Μεταφερμεθα στ Λευκδα. ταν νοισουν ο κτοικοι το νησιο κτι μεγλο ν βαρανει τ συνεδησ τους, προσφρουν νθρωποθυσα στν πλλωνα. χι, μως, μ ρξιμο στήν πυρά, λλ σ βραχδη κρημν, πο καταλγει στ θλασσα. Κα σμερα μπορε ν δε κανες, στ ντιο κρωτρι τς Λευκδας τν πκρημνη ατ περιοχ, που γνονταν ο νθρωποθυσες γι ν χορηγσει πλλων τν ξιλωση. Μεταφερμεθα στν ντια Γαλλα, στν λληνικ ποικα τς Μασσαλας. Κα κε συναντομε παρμοιο εδος θυσας: ο λληνες ποικοι παρνουν ναν ζητινο, τν ντνουν λαμπρ κα πσημα κα τν κατακρημνζουν π ψηλ βρχο!
Δν γνονταν νθρωποθυσες μνο στν πλλωνα κα στν ρτεμη, λλ κα στν Δινυσο. Στ Χο κοβαν σ κομμτια ζωνταν νδρα κα τν πρσφεραν θυσα στν Δινυσο! Ατ γινταν κα στν Τνεδο: κθε χρνο στν ορτ το Διονσου θυσαζαν νθρπους.
Φυσικ, νθρωποθυσες προσφρονταν κα στν Δα. Ατ συνβαινε μεταξ λλων κα στ Λκαιο ρος, στν Πελοπννησο, που σκετο λατρεα το Λκαιου Δα. Νας το Δα πρχε κα στν κορυφ τς θμης. κε λατρευταν Δας θωμτας, κα κθε τος όρταζαν τ θμαια. Δν χθηκε λγο νθρπινο αμα σ' ατν τν να. Μεσσνιος ρωας ριστομνης (7ος π.Χ. α.) θυσασε κποτε τριακσιους νδρες! δ νθυμομαι μ μικρ παραλλαγ μιά φρση π δημδες σμα· «Ζαλζομαι, ζαλζομαι, ταν τ συλλογζομαι»: οτε ναν, οτε δο, οτε κατ, λλ τριακσιους!
Ο περισσότερες νθρωποθυσες γίνονταν κατπιν χρησμο το Μαντεου τν Δελφν. πλλων, ταν κοβε συνταγ γι τν ρρωστο, συνιστοσε νθρωποθυσα, λς κα πρκειτο γι σπιρνη. Κα προτιμοσε θυσα νεαρν γυναικν: «Ν θυσισετε μιά παρθνο κρη» («κρην χραντον θυηπολετε»)!
ρεχθες, ρχαος βασιλες τς θνας, εχε πλεμο μ τν Εμολπο, βασιλα τς Θρκης. Σκφθηκε ν καταφγει στν πλλωνα. Ατς θ τν συμβολευε τ πρεπε ν κνει γι ν νικσει. ρεχθες εχε ρκετ παιδι,  γιος κα θυγατρες. χρησμς π τ Μαντεο τν Δελφν συνιστοσε ν θυσισει μι κρη του. Μνο τσι θ νικοσε τος Θρκες. τσι, θυσασαν τ λεγομνη Χθονα.
ταν Παυσανας στ ττικ (5,2) περιγρφει τ ξιοθατα τς θνας, μιλε κα γι γλματα διαφρων ρων. νμεσα σ' ατος μιλε κα γι τν Λε. Λες ταν φιλπατρις στ πακρο. ταν κποια φορ διτρεξε μεγλο κνδυνο θνα, χρησμς συνστησε ν θυσιαστον κοπλες (ατ τ φορ χι μα, λλ πολλς). Κα Λες, προκειμνου ν σωθε πατρδα του, θυσασε τς θυγατρες του.
Κποτε ο Μεσσνιοι βρθηκαν σ δυσχερ θση. Ο χθρο τους ο Σπαρτιτες περσχυαν στν πλεμο. π πλον, μφανστηκε κα μιά βαρει ρρστια, πο φοβθηκαν μπως εναι λοιμδης. στειλαν ττε ναν πσημο ν ρωτσει τ Μαντεο τν Δελφν. χρησμς συνιστοσε ν θυσιαστε σ νυκτεριν θυσα μιά γν κοπλα. πρεπε ν νκει σ πσημο γνος κα ν πιλεγε μ κλρο. «Θύσατε χραντον κρην». Κι δ πλι θυσιάζεται μιά κοπλα.
Πολλς φορς τ πργματα γνονταν χειρότερα. Ατ θ τ δομε στν πμενη περπτωση. φορ στν Τεμσα, πλη τς κτω ταλας. κε σ ρχαους χρνους συνβαιναν κποιες ζημις, τυχματα κα λλα δυσρεστα, πο τ πδιδαν σ κποιον δικο φνο. πευθνθηκαν, λοιπν, στν πλλωνα, στος Δελφος, γι ν ζητσουν συμβουλ, στε ν σταματήσει τ κακ. χρησμς λεγε ν φιερσουν ναν χρο στν δικοσκοτωμνο νδρα, ν το νεγερουν ρο, να, κα ν θυσισουν τν ραιτερη παρθνο τς πλεως. δ, μως, μανα το πλλωνα ν φαιρε τ ζω π παρθνες φνηκε πι σκληρ. Δηλαδ, δν ρκοσε μιά φορ ν θανατωθε μιά νεαρ λληνδα κα ν λξει τ θμα. πρεπε κθε χρνο ν θυσιζεται πι μορφη κρη τς Τεμσας. Γι τ ρο ατ, που γινταν ατ νθρωποθυσα, κνει λγο Στρβων στ Γεωγραφικ (ΣΤ', 5). πλλων, δηλαδ, μ τος μντεις του γινταν ατα ν πσει θρνος κα δνη σ λληνικς οκογνειες κα ν πλττεται μητρτητα καί αξηση το λληνισμο.
Μπορε ν φαντασθε κανες τν κατσταση, πο πικρατοσε σ' να σπίτι, ταν πλησαζαν ο μρες, που θ σφαζε ερες τν εδλων τν κρη τους; Κα ο πλοιποι τς οκογνειας θ μποροσαν ν συνεχσουν τ ζω τους σν γι κα δυναμικ τομα, χρσιμα στ κοινωνικ σνολο; Μπορε κανες ν πολογσει τς σχημες παρενργειες, πο συνεπαγταν θνατος τς γνς κα ραας θυγατρας;
Σχετικ μ’ ατ τ θμα ς πανλθουμε στν περπτωση το βασιλως τς θνας, πο, προκειμνου ν ντιμετωπσει νικηφρα τν βασιλα τν Θρακν, πακοοντας στ Μαντεο τν Δελφν, θυσασε τν κρη του Χθονα. Προσξτε τ δυνηρς συνπειες εχε ατ στ σπιτικ το ρεχθως. Ο δελφς τς Χθονας, Πρωτογνεια, Κρουσα κα ρειθνα, δν μπρεσαν μετ τ θυσα τς δελφς τους ν ντξουν τ ζω. Μετ τν θνατ της ατοκτνησαν κα ο τρες!
Ὁ Ἀπόλλωνας.
Πίσω ἀπό τήν «ἀθώα» μορφή τοῦ «θεοῦ» τοῦ φωτός, τῆς ποίησης καί τῆς μουσικῆς 

κρυβόταν ἕνα πονηρό δαιμόνιο,
πού χαιρόταν ἰδιαίτερα στίς ἀνθρωποθυσίες καί στίς ἀνθρωποκτονίες!
Ατο ο χρησμο π τν Πθιο πλλωνα, πο πολλς φορς κφρονταν ποιητικ, μ λογοτεχνικ χρη, ταν ,τι πι πικρ γι τν λληνισμ. Μεταφερμεθα νοερ στος Δελφος κα κομε ναν ττοιο χρησμ: «Λιμο τε κα λοιμο τλος σεται νπερ αυτν σματ' π κλρου ρσεν κα θλυ, νμητε Μνωϊ, ες λα δαν ποστλλοντες, μοιβν τν δκων ργων· οτω θες λαος σται» (Διοδ. Συκελιτου, Δ', 61, 1-3). Τ συνπειες εχε ατς χρησμς; Γι τν θνατο νς νθρπου, πο ταν γις το Μνωα, κα γι τν λιμ κα τόν λοιμ πο πακολοθησε, θ πρεπε ο θηναοι ν στλνουν στν Κρτη πτ νους κα πτ νες γι ν θυσιζονται. Μνωας χασε να γι, κα ο θηναοι στελναν στν Μνωα δεκατσσερις νους. Κι ατ παναλαμβανταν κθε τος.
Πσω π τν πλλωνα κρυβταν να πονηρ δαιμνιο. Κα ατ χαιρταν στς νθρωποκτονες. διβολος γαπ ατς τς πρξεις. Κριος επε: «κενος ( διβολος) νθρωποκτνος ν π' ρχς» (ων. η', 44).
Σχολιζοντας κκλησιαστικς στορικς Εσβιος τν προηγομενο χρησμ, παρατηρε: «Θ νμιζε κανες τι ( πλλων) θ παντοσε ν φροντζουν στ ξς (ο θηναοι) τ φιλανθρωπα κα τν λλη ρετ ν δεξουν μετνοια γι τ μρτημα κα ν πιτελσουν κτι σιο κα εσεβς, στε μ ατ ν ξευμενισθον ο θεο. Τποτε, μως, π' ατ δν συνβη. λλωστε, τ τος νδιφερε γι' ατ τος θαυμσιους θεος μλλον τος παμπνηρους δαμονες; Πλι συνιστον ατ πο εναι οκεα κα συγγενικ τους, ατ πο εναι νηλε, γρια κα πνθρωπα, κακ πνω στ κακ κα θαντους πνω στν θνατο. Δνει, λοιπν, ντολ πλλων ν στλνουν κθε τος τ παιδι τους, πτ φβους κα πτ περθνες· δηλαδ γι ναν ν στλνουν δεκατσσερις θους κα φιλσυχους κα μλιστα χι μιά φορ, λλ κθε τος, γι ν θυσιασθον στν Κρτη π τν Μνωα» (Εαγγελικ Προπαρασκευ, Ε', ιη').
Ποις μφιβλλει τι πλλωνας ργαζταν συστηματικ γι τν αμορραγα τς λληνικς φυλς; Ποτ δν επε Πυθα του ν θυσισουν κποιον γρο κποια γρι. Μνο νους νθρπους ζητοσε νά θυσιάσουν.
Τελεινοντας ατ τν ντητα, παρουσιζουμε να πσπασμα π τν Παγκσμιο στορα το W. Durant: «(Τ μαντεα) πεκρτουν τς νθρωπνας θυσας, κμη κα ταν ρχισε ν ξεγερεται κατ' ατν συνεδησις τς λλδος» (Β', 209). Μχρι τν ποχ το Παυσανα (β' α. μ.Χ.) συνεχζονταν ν θυσιζονται νθρωποι.
Χρειζεται ν τ γνωρζει ατ σμερα λληνικς λας, γι ν νοισει τν πρπουσα εγνωμοσνη στν ησο Χριστ, ποος μς πλλαξε π τσα δειν πο προκυπταν π τος εδωλολατρικος θεος. Μς γλτωσε π θεος, πο διπρεπαν στς μθες, στς πορνεες, στς μοιχες, στς παιδεραστες, στς αμομιξες· π θεος πο καναν τ λληνικ θνος ν αμορραγε μ τς τελετς τν νθρωποθυσιν καί μ τος νθρωποκτνους χρησμος το πλλωνος. Μς βγαλε π τ σκοτδι κα μς φερε στ φς.

Συμπεράσματα

λοκληρώνοντας τήν παρουσίαση τς εσήγησης το π. Δανιήλ Γούβαλη γιά τά σκοτεινά σημεα τς ρχαίας λληνικς θρησκείας, χουμε νά παρατηρήσουμε τι, μέ σα ναφέραμε, δέν πιδιώκουμε νά προσβάλλουμε νά ποτιμήσουμε τόν λληνικό πολιτισμό, το ποίου ξία καί σημασία εναι πανθομολογούμενη. ντίθετα, θελήσαμε νά δώσουμε μιά πιό ρεαλιστική εκόνα τν πραγμάτων, συμβατή μέ τήν στορική πραγματικότητα. Εναι λήθεια τι κάθε πολιτισμός χει τά θετικά καί τά ρνητικά στοιχεα του. Στόν λληνικό πολιτισμό, τό κατ’ ξοχήν σως σκοτεινό στοιχεο ταν, πως εδαμε, πατρώα εδωλολατρική θρησκεία του. νας πολιτισμός χει διάρκεια ζως ταν, βαδίζοντας πρός τό μέλλον, ποβάλλει τά ρνητικά καί κατέχει σταθερά τά θετικά στοιχεα του. Πράγματι, ταν λληνικός πολιτισμός συναντήθηκε μέ τόν Χριστιανισμό, δέν δίστασε νά ποβάλλει παράδεκτες συνήθειες καί πρακτικές, μέ τίς ποες πί αἰῶνες εχε συμβιώσει, καί νά προσχωρήσει στή νέα πίστη. Τό βμα ατό ταν, ντως, τολμηρό γιά τόν λληνισμό, ταν, μως, να βμα προόδου, παραίτητο γιά τήν πιβίωσή του. Εναι χαρακτηριστικό τι τό βμα ατό δέν ταν ξαφνικό καί πρόσμενο. Πολύ πρίν τήν μφάνιση το Χριστιανισμο λληνισμός ναζητοσε διεξόδους πό τόν σκοτεινό χρο μις πάνθρωπης θρησκείας. Ατή τήν τάση κφράζει πίστη τν θηναίων στόν «γνωστο θεό». Ατήν κφράζουν καί ο ντιλήψεις τν μεγάλων σοφν τς ρχαιότητας (Πλάτωνα, ριστοτέλη καί πολλν λλων), πού ποτελον στήν πράξη ναίρεση τς ρχαίας πολυθεϊστικς εδωλολατρίας, πρός τήν κατεύθυνση τς πίστης σέ ναν καί μόνο Θεό.
πιστροφή στήν πατρώα θρησκεία, πού ἐπιδιώκουν οἱ νεοειδωλολάτρες τῆς ἐποχῆς μας, εἶναι κάτι ἐντελῶς ἀνέφικτο καί ἐξωπραγματικό. Στόν χῶρο τοῦ πνεύματος καί τοῦ πολιτισμοῦ δέν ὑπάρχει ἐπιστροφή, ἀλλά μόνο πρόοδος καί πορεία πρός τά ἐμπρός. Ἄλλωστε, τί σημαίνει ἐπιστροφή στήν ἀρχαία θρησκεία; Μήπως σημαίνει ἐπαναφορά τοῦ θεσμοῦ τῆς δουλείας καί τῆς συνήθειας τῶν ἀνθρωποθυσιῶν; Ὁ ἑλληνικός πολιτισμός εἶναι ἕνας καί ἑνιαῖος, μέ τή διαφορά ὅτι κάποτε ἦταν εἰδωλολατρικός κι ἔπειτα ἔγινε χριστιανικός. Κάποτε ἀγνοοῦσε τόν Χριστό καί ἦταν ὑποταγμένος στήν πλάνη τῶν εἰδώλων. Ἔπειτα γνώρισε τόν Χριστό καί ἔκτοτε πορεύεται μαζί Του πρός τό ἐσχατολογικό τέλος τῆς ἱστορίας, πρός τή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου