γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Παρασκευή 6 Μαρτίου 2015

Σκοτεινά σημεία της αρχαίας ελληνικής θρησκείας


ΤΕΥΧΟΣ 73           ΤΡΙΠΟΛΙΣ            ΜΑΡΤΙΟΣ - ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2011

ΣΚΟΤΕΙΝΑ  ΣΗΜΕΙΑ
ΤΗΣ  ΑΡΧΑΙΑΣ  ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ  ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ

Εσαγωγικ: Μιά πολύ διαφωτιστική εσήγηση

πως εναι γνωστό, στή χώρα μας χει μφανισθε τά τελευταα χρόνια τό κίνημα τς ρχαιολατρίας, πού δραστηριοποιεται ντονα μέ διάφορες μάδες καί ργανώσεις, πιδιώκοντας τήν κατάργηση το Χριστιανισμο καί τήν παναφορά τς ρχαίας (εδωλολατρικς) λληνικς θρησκείας. Στά πλαίσια τς προπαγάνδας, πού σκεται πό τό κίνημα ατό, λλά καί στό κλμα τς ντονης χθρότητας καί ντιπαράθεσης μέ τόν Χριστιανισμό, ξιδανικεύεται ρχαος λληνισμός στό σύνολό του, συμπεριλαμβανομένης καί τς θρησκείας. τσι, μέν Χριστιανισμός παρουσιάζεται ς σκοταδισμός, φανατισμός, μισαλλοδοξία, κατάπτωση καί πισθοδρόμηση, λλά καί ς πεύθυνος γιά ,τιδήποτε κακό ρνητικό χει μφανισθε στόν κόσμο, δέ ρχαία εδωλολατρία μφανίζεται ς , δθεν, τελειτερη θρησκεα, « πιό ξευγενισμένη θρησκεία, πού πρξε ποτέ στήν στορία», « γνησιότερη θρησκευτική κφραση το λληνισμο», θρησκεα το φωτός, τς ρμονας κα τς τελειτητας καί πολλά λλα παρόμοια.

Βέβαια, πό τήν ποχή, πού σβησε ρχαία λληνική θρησκεία, πέρασαν πολλοί αἰῶνες. ναμφίβολα, εδωλολατρικός λληνισμός εχε τά θετικά καί τά ρνητικά του στοιχεα. Τά θετικά εναι φιλοσοφία, πιστήμη, ο τέχνες, τά γράμματα κ.. Τά ρνητικά εναι κάποια ντως σκοτεινά στοιχεα, πού θά δομε στή συνέχεια. Στό πέρασμα τν αώνων, πως εναι φυσικό, κρατήσαμε τά θετικά στοιχεα καί πορρίψαμε λησμονήσαμε τά ρνητικά. Ατό εναι, πωσδήποτε, ρθό καί λογικό, μως, ξιδανικευμένη εκόνα, πού χουμε σχηματίσει γιά τόν ρχαο λληνικό κόσμο, δέν νταποκρίνεται στήν πραγματικότα.
Πρός ποκατάστασιν τς στορικς λήθειας, λλά καί ς πντηση στος παραπνω σχυρισμος τν πολεμίων το Χριστιανισμο νεοειδωλολατρν καί ρχαιολατρν, κρίναμε σκόπιμο νά παρουσιάσουμε στό τεχος ατό τό πρτο μέρος μις παλαιότερης εσήγησης το μακαριστο ρχιμανδρίτου Δανιλ Γοβαλη, πο γινε στν ΙΓ' Πανορθδοξο Συνδισκεψη γι θματα Αρσεων κα Παραθρησκεας στν σιο ωννη τν Ρσσο τ 2001, μ θμα «Μελαν σημεα τς ρχαιοελληνικς θρησκεας». φιερώνουμε τό τεχος ατό στή μνήμη το μακαριστο π. Δανιήλ, ποος κοιμήθη σχετικά πρόσφατα (ούλιος 2009) καί πρξε νας πό τούς πρωτεργάτες το ντιαιρετικο ργου τς κκλησίας μας. Μέ πιστημονικό καί μεθοδικό τρόπο π. Δανιήλ παραθέτει διάψευστες μαρτυρίες καί παραδείγματα πό ρχαες πηγές, χι γιά νά ποτιμήσει τόν ρχαιοελληνικό πολιτισμό, τόν ποο, λλωστε, λοι σεβόμεθα καί κτιμομε, λλά γιά νά καταδείξει τήν νεπάρκεια τς θρησκείας του καί τήν ναμφισβήτητη περοχή το Χριστιανισμο.

Μιά εὔλογη ἀπορία

να ελογο ρώτημα, πού γεννται στούς σύγχρονους μελετητές το ρχαίου λληνισμο, εναι τό «Πς νας λας, τσο σπουδαος κα εφυς, πο νπτυξε πρωτοφαν πολιτισμ, εχε τσο χαμηλ δα περ το θεου»; Τό ρώτημα δέν εναι σύγχρονο. Τά παρδεκτα καί σκοτεινά σημεα τς θρησκεας τν προγνων μας εχαν δη πισημνει ο μεγλοι σοφοί τς ρχαιότητας. Ο ντιλήψεις το Πλάτωνα π.χ. γιά τό «ντως ν» το ριστοτέλη γιά τό «πρτον κινον» εναι προφανς ντελς συμβίβαστες μέ τήν πολυθεα καί τήν εδωλολατρία τν λαϊκν στρωμμάτων τς ποχς τους. Πλτωνας μέμφεται σαφς τν μηρο, τι παρουσιάζει τος θεος γεμτους πθη, παρέχοντας μιά πολύ ρνητική ντίληψη το θεου. κμη κα ο Σκθες, πισημαίνει π. Δανιήλ, λας βρβαρος κα πολεμικς, ταν πληροφορθηκαν σα συνέβαιναν στ λατρεα το Διονσου, ποροσαν γιά τό πς ο λληνες δχονται ν λατρεουν ναν θε, πο φαιρε τν νο τους. Κάποιους αἰῶνες ργότερα πό τούς Πατέρες τς Χριστιανικς κκλησίας ερς Χρυσστομος (350-407 μ.Χ.) πισημαίνει τι «ο λληνες δι τοτο εσί βδελυκτο, τι τ πθη θεοποουν, τν μν πιθυμαν φροδτην, τν δ θυμν ρην, τν δ μθην Δινυσον προσειπντες» (7η μ. στν πρς Ρωμαους).
Κατά τόν π. Δανιήλ, ατό ταν να εδος οκονομίας, γιά νά πικρατήσει φυσικά καί βίαστα πίστη στόν Χριστό. σως, Θες πτρεψε ατ τν κατσταση, γιά ν ναζητσει λληνισμς μι θρησκεα, ντάξια το μεγαλείου του. Τήν ναζήτηση μις νώτερης θρησκείας κφράζει, λλωστε, λατρεία στόν «γνωστο θεό», πού δωσε τήν φορμή στόν πόστολο Παλο νά μιλήσει γιά τόν ησο Χριστό στήν Πνύκα τν θηνν. Μλιστα, κποια φωτειν πνεματα τς ρχαας λλδος, πως Ασχλος, Σωκρτης, Πλτων, νέμεναν ναν μεσσία λυτρωτή καί, κατά κάποιον τρόπο, «προφτευσαν» τήν λευση το Χριστο. Μή λησμονομε δέ τι ρχαία εδωλολατρία χει τίς ρίζες της σέ πρωτόγονες ποχές, πού λληνικός πολιτισμός ταν οσιαστικά νύπαρκτος βρισκόταν σέ νηπιακή κατάσταση.

Ἡ Μοίρα καί οἱ μάντεις στήν ἀρχαία Ἑλλάδα

να πό τά βασικά χαρακτηριστικά τς ρχαίας λληνικς θρησκείας ταν πίστη στή μοίρα καί στόν ρόλο τν μάντεων στήν καθημερινή ζωή. Μέ τήν πίδραση το Χριστιανισμο χουν λησμονηθε ο πρακτικές συνέπειες τέτοιων ντιλήψεων. πως εναι γνωστό, στν χριστιανικ χρο Θες εναι πρσωπο παντοδναμο κα λεθερο. Εναι πρόσωπο λεθερο σ πλυτο βαθμ. Δν δεσμεεται π τποτε. νθρωπος χει δημιουργηθε «κατ' εκνα» το Θεο, πού σημαίνει τι διαθτει κι ατός λευθερα βουλσεως, τ «ατεξοσιον» κατά τή θεολογική γλσσα.
Σάτυρος καί Μαινάδα. 
πεικόνιση σκηνς πό τή διονυσιακή λατρεία σέ ρχαο γγεο.
Τέτοιες ντιλήψεις σαν ντελς γνωστες στ θρησκεα τν ρχαων λλνων. κε τμσφαιρα δν ταν ραα κι νλαφρη, λλ πολ βαρει. Πνω π' λα πρχε νγκη, μιά ναπδραστη ναγκαιτητα, πού νομαζταν κα «Μορα». ταν να εδος τυφλς κα ψυχρς δύναμης, στν ποα ποτσσονταν χι μνο ο νθρωποι, λλ κα ο θεο. Πολύ διαφωτιστικά εναι ν προκειμέν κποια γνωστά ρχαα ρητ: «Τ νγκ οδ' ρης νθσταται» (στή Μοίρα δέν ντιστέκεται οτε ρης, θεός το πολέμου), «νγκα κα θεο πεθονται» (στή Μοίρα πακούουν κόμη καί ο θεοί). μηρος μαρτυρε τι κα διος Δας ποτασσταν στ Μορα. Κατά τίς ντιλήψεις τς ποχς, Μορα χει ρσει τίς λεπτομέρειες τς ζως το νθρώπου, χει προκαθορίσει τό μέλλον του, ,τι ναλογε στόν καθένα, ,τι ποτελε τ «μερδι» του. ποιος προσπαθε ν νεργσει «πρ μρον» (πνω π’ ,τι ρισε Μοίρα), τ μετανοε πικρ.
Στν γωνα το λληνα ν γνωρζει τ μλλον, τό τ το πιφυλσσει Μορα τό πς πρεπε ν νεργσει σ μι δεδομνη στιγμ, μφανζονται ο μντεις. Ο μντεις παιζαν καταλυτικ ρλο στ ζω τν ρχαων λλήνων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ποτελε τ πμενο περιστατικ.
Μι σκοτεινή σελδα στ ζω τς ρχαας θνας ταν περφημη πιχερηση στν Σικελα (415-413 π.Χ.), που ο θηναοι πέστησαν πλρη καταστροφ. Σ' ατ τν θλιβερ στορία καθοριστικό ρλο παιξαν ο μντεις. Σ κποια φση τν πιχειρσεων, ο θηναοι νικθηκαν στς Συρακοσες κα κατπιν στς πιπολς. Τ στρατπεδ τους βρισκταν σ τπο λδη, μ συνπεια ν σθενον ο στρατιτες. πιπλον, χρος ταν στενς. ταν πιτακτικ νγκη ν φγουν μσως πό κε. Κι ν λα σαν τοιμα, ξαφνικ, συνβη να στρονομικ φαινμενο: κλειψη σελνης, πού βρισκταν τότε στ φση τς Πανσελνου. πικεφαλς τν θηναων ταν στρατηγς Νικας, ποος, πρν φγει γι τν Σικελα, πρε μαζ του μι μδα π μντεις κα οωνοσκπους. φο γινε κλειψη Πανσελνου, πρεπε ν ξηγσουν ο μντεις τ θελε ν πε Μορα μ' ατ τ σημεο κα τ πρεπε ν κνουν. Ο μντεις καναν ναν πολογισμό: 3 Χ 9 = 27. π 27 μρες ο θηναοι πρεπε ν μενουν κνητοι. Καί πράγματι: πάκουσαν στος μντεις καί δν μετακινθηκαν! νέργεια ατή συντλεσε στν πλρη καταστροφή τους. τσι θέλησε Μορα! Μορα ρισε τν κλειψη τς σελνης. Μορα ρισε τν πμβαση τν μντεων. τσι ταν «γραμμνα» ν γνουν.
Εναι χαρακτηριστικό τι ο ντιλήψεις ατές διατηρονται κέραιες καί στίς ψηλότερες κφάνσεις το λληνικο πολιτισμο. Στήν ρχαία τραγωδία π.χ., προσβολή στόν μάντη, περιφρόνηση τν χρησμν του, θεωρεται βρις, πού πληρώνεται κριβά. μάντης, τελικά, δικαιώνεται καί συμβαίνει ,τι κριβς χει προδιαγράψει Μοίρα.

Ἀπαράδεκτες λατρευτικές συνήθειες

Ο ρχαοι λληνες, ταν θελαν ν εαρεστσουν κποιον θε τους ν λάβουν κτι π τν δναμ του, προβαιναν σ λατρευτικς πρξεις, πο σμερα στ φς το Χριστιανισμο θεωρονται ντελς παρδεκτες. Πρόκειται γιά συνήθειες ντελς συμβίβαστες μ τ πολιτιστικ τους ππεδο, μ τν προδο στ γρμματα, στς πιστμες, στ φιλοσοφα, στς τχνες. ς δομε κάποια χαρακτηριστικά παραδείγματα.
Στ Σπρτη, κοντ στν Ερτα, πρχε τ «Λιμναον ερν» (λμναζαν κε τ νερ το ποταμο), που φυλσσονταν ξανο τς «ρθας ρτμιδος». Στν ορτ τς θες γινταν μι τελετουργα, πο νομαζταν «διαμαστγωσις». Περιλάμβανε μαστίγωση φήβων στν βωμ τς θες. Ατο πο κρατοσαν τ μαστγια πρεπε ν χτυπον τόσο δυνατ, στε ν ρεύσει αμα π τ σμα τν νέων. πρεπε βωμς ν ραντισθε μ τ αμα τους. σοι ντεχαν σ' ατν τν βρβαρη διαδικασα, χαρακτηρζονταν «βωμονκαι».
Στν λέα τς ρκαδας ορτζονταν τ «Σκιρεια». πρχε κε νας κα γαλμα το Διονσου καί ορτή γινταν πρς τιμν του. Τό τυπικό προέβλεπε πίσης τελετουργα μαστιγσεως. δ, μως, τ πργματα ταν πι κραα, φο μαστιγνονταν γυνακες: «ν Διονσου τ ορτ κατ μντευμα κ Δελφν μαστιγονται γυνακες» (Παυσανου, ρκαδικ, 23,1). μαστίγωση γυναικν δν ταν πιθυμία τν κατοίκων, λλά ντολή - χρησμς το Μαντεου τν Δελφν!
φροδίτη, ρωτας καί δαινονόμορφος Πάνας.
Τό τρίδυμο τ
ς θεοποίησης τν σαρκικν παθν.
Στν θνα, στό κέντρο το λληνισμο, τελοντο τ «Θεσμοφρια», μι τριμερη ορτ πρς τιμν τς θες Δμητρας κα τς κρης της Περσεφνης. Τ διατερο στοιχεο της ταν τι συμμετεχαν μνο γγαμες γυνακες, πού πρεπε νά λένε ασχρά λόγια. Κάθε εδους σεμνες φρσεις, βωμολοχες κα ασχρολογες βγαιναν π τ στμα τους, γιατί τ τελετουργικ προβλεπε «ασχρν λγον». Διδωρος Σικελιτης (Ε, 4,7) ναφρει τι ορτ γινταν κα στ Σικελα, που διαρκοσε δκα μρες. «Κατ' ατν ο κτοικοι μιμονται τν ρχαο βο κα συνθιζαν ν ασχρολογον, μ τν δικαιολογα τι Δμητρα, λυπημνη  π τν ρπαγ τς κρης, γλασε π τν ασχρολογα»!
Στν θνα γινταν καί μι λλη τελετ, πο νομαζταν «Αἰώρα». Σ’ ατήν νεαρς κοπλες προσπαθοσαν ν προστατευθον π τν κατρα τς ριγνης, αωρούμενες σέ αἰῶρες μ συνοδεα τραγουδιο καί θυσιάζοντας ναν σκύλο γιά εφορα τς γς κα πλοσια συγκομιδ!
Μιά λλη εκνα προέρχεται πό μιά πνθιμη ορτ. φροδτη εχε να σντροφο, τν δωνι, πο διθετε περβολικ κλλος. λλ τν διεκδικοσε κα Περσεφνη, πο ζοσε στν δη. Μ πφαση το Δα δωνις γι να διστημα παρμενε στν κτω κσμο κα γι να λλο μεγαλτερο στν πνω κσμο. κθοδς του στν δη θεωρετο θνατος καί νοδός του στν πνω κσμο νσταση. Στά «δνια», πο συνθως διαρκοσαν δο μρες, πρτα όρταζαν τν θνατο κι πειτα τν νσταση το δωνι. Τήν πρτη μρα λα εχαν χαρακτρα πνθιμο. Γινταν πομπ γυναικν μ λυπητερ τραγοδια. Τ τελετουργικ ριζε ο γυνακες, πο λμβαναν μρος στν πομπ, ν κψουν τ μαλλι τους σ νδειξη πνθους κα ν τ προσφρουν θυσα στν δωνι. ν κποιες ρνοντο, προβλεπταν ποιν. Κα τ ποιν! πρεπε ν στκονται λη τ μρα στν γορ κα ν κδδονται, δηλ. ν διαθτουν τ σμα τους στος ξνους, πο ρχονταν στν ορτ. παιρναν κα χρματα, πο προορζονταν γι τ ταμεο το ναο.
Εναι γνωστό τ γινταν στς ορτς τς φροδτης. Σ κάποιους ναος της τν μρα τς ορτς συντελοντο πορνεες ερως φσματος, θεωρομενες ς ερς πρξεις. Ατ συνβαινε στν Πφο τς Κπρου, που θε ταν πολιοχος, στν ρυνα τς Σικελας, στν Κρινθο κ.. Σ χρνους κμς τς Κορνθου ο πρνες, πο πηρετοσαν τ λατρεα τς θες, φθαναν τίς χλιες καί ποκαλοντο «ερδουλες» (ρος, πού πιβίωσε μέχρι σήμερα).
λατρεία το Διονύσου περιελάμβανε διάφορες ορτς: τ Κατ' γρος Διονσια, τ Μεγλα Διονσια, τ Λήναια, τ νθεστρια. ,τι κακ συμβαίνει σμερα στ καρναβλια, συνβαινε ττε στς ορτς το Διονσου σ πολύ μεγαλύτερη κταση. Μεταμφιέσεις, βαψματα, βωμολοχες, μθες μ λα τ παρεπμενα, χορο μέ μανα κα παραφορ, πο δηγοσαν σ νεξλεγκτες καταστσεις, πομπς φαλλο συνοδευμενες μ φαλλικ σματα. Στ νθεστρια, τν πι πσημη ορτ, κτς π τος γνες ονοποσας, τς μθες κ.λπ, τελονταν «ερο γμοι» μέ τόν ξς τρόπο: στος βωμος το θεο πρχαν κρεββτια, που ερέας το Διονύσου τελοσε δημόσια σεξουαλική πράξη μέ τή σζυγο το ρχοντα το βασιλιά νς πισμου προσπου το τόπου! Ο ορτές περιελάμβαναν, συνήθως, διονυσιακ ργια. Στος ξαλλους διονυσιακος χορος συμμετεχαν γυνακες, πο νομζονταν «Βκχες». ταν κάποιες ρνοντο τ συμμετοχ, Δινυσος ( μλλον τ δαιμνιο, πο κρυβταν πσω π’ ατν) νεργοσε κδικητικ. Γιά παρδειγμα, στν ρχομεν τς Βοιωτας πρχε να προελληνικ φλο, ο Μνυες. Τρες γυνακες, κόρες το βασιλιά τους, ρνθηκαν ν λβουν μρος στ διονυσιακ λατρεα. γιναν προσπθειες ν μεταπεισθον, λλ’ ατς δν ποχωροσαν. Τ ποτλεσμα ταν ν χσουν τν νο τους, ν παραφρονσουν. Ο θεο τν ρχαων σαν διαίτερα κδικητικο.
Νά καί κάποια παραδείγματα κδικητικότητας: Στ Λκειο ρος τς Πελοποννσου, πρχε τμενος το Δα μέ ρκετ χρο γρω του. Σ' ατν δν πιτρεπταν ν μπε κανες, κτς π τος ερες. κε συνβαιναν περεργα φαινμενα. ν κποιος εσερχταν στόν χρο, εχε κακ τλος. Δν θ ζοσε πνω π να τος! Τν φνευε Δας ( μλλον τ δαιμνιο, πο κρυβταν πσω π’ ατν). Στν Τιθορα πρχε ερ τς θες σιδος. Στν πγειο χρο του, πο θεωρετο δυτο κα εχαν δικαωμα ν κατέβουν μνο, σοι προσκαλοσε θε μ νειρο, γνονταν μυστηριδη πργματα: ποιος τ παρακολουθοσε χωρς γκριση τς θες, εχε κακ τλος. Παυσανας ναφρει στ Φωκικ (32,17) τι κποιος πο νργησε τσι, μλις πστρεψε στν Τιθορα κα διηγθηκε τ εδε, μσως ξεψχησε: «διηγησμενον θεσατο φεναι τν ψυχν». Τν φνευσε θε, πο π τν Αγυπτο εσχθη στν λλδα, σιδα ( μλλον τ δαιμνιο, πο κρυβταν πσω π’ ατήν). γα Γραφ εναι κατηγορηματικ: «Πντες ο θεο τν θνν δαιμνια» (Ψαλμ. 95,5). Τ πονηρ πνεματα χαρονται στν κδκηση, στ μσος καί στν νθρωποκτονα.

Τό ἠθικό παραδείγμα τῶν θεῶν

ς δομε, μως, καί τό παράδειγμα τν θεν, πού λάτρευαν ο ρχαοι. Στν ρχαο λληνικ κσμο, καθς κα στν ρωμαϊκ, ταν κάποιος κατηγορετο γιά μιά νθικη πράξη, μποροσε νά σχυρισθε: «Γιατί κατηγορετε μνα, ναν πλό νθρωπο; Ατ τ κανε κα μεγλος θες, Δας». Ποις μπορε ν παριθμήσει τς μοιχες, πο διπραξε Δας, μ μεγλες κα μικρς θες (Δμητρα, Θμιδα, Μνημοσνη, Λητ, Αγινα, Καλλιστ κ..), λλά κα μέ πλές θνητς (Νιβη, Λδα, Δανη, Λρισα, Νμεση, Ερπη, Λαοδμεια, Ἰώ κ.); ταν συναντοσε μπδια, μεταμορφωνόταν σέ κάτι καί πετχαινε τν σκοπ του. Γι τν Αγινα μεταμορφθηκε σ ετ, γι τν Ερπη σ ταρο, γι τν Δανη σ χρυσ βροχ, γι τν Λδα σέ κκνο. Σ κποια περπτωση, γι ν παραπλανήσει τήν ρα, μεταμρφωσε τν ρωμνη του σ ρκοδα.
παιδεραστία καί μοφιλοφιλία στήν ρχαία λλάδα χουν θεολογικά ρείσματα. Ο πράξεις ατές δδιδάσκονται πό τούς θεούς. « ναγνωρισμνη κα ερτατα διαδεδομνη νμεσα στος λληνες παιδεραστα, τς ποας σκηση ρυθμιζταν μ νμους, βρκε κα τν ντστοιχη ορνια κφραση μ τν προβολ της στ λυμπιακ πνθεο. πτε κα μ ατν τν τρπο δικαιωνταν θρησκευτικ γϊνη ξσκησ της» (. Λεντκη, ρωτας στν ρχαα λλδα, 1,116). Γιά παράδειγμα, πλλων πιθυμε τν πανέμορφο Ὑάκινθο καί κακοποιε τν ντζηλ του ποιητ Θμυρι. Δας θέλγεται πό τόν ραο Γανυμδη καί τόν παγάγει μέ δόλο. Τό διο συμβαίνει καί μέ τήν αμομιξα: Ποσειδνας καταδιώκει ρωτικά τν δελφ του Δμητρα, πού μεταμορφνεται σ φορδα γιά νά τόν ποφύγει (σχετικ μ ατό τό περιστατικό εναι τ γεγονς τι στ Φυγαλεα τς ρχαίας ρκαδας παρσταναν τν Δμητρα μ κεφλι λγου). Δίας πίσης συνέρχεται μέ τήν δελφή του καί γενιέται Περσεφόνη. φροδίτη, γιά νά κδικηθε μιά θνητή, τή Σμύρνα, μπνέει σ’ ατήν αμομικτικό ρωτα πρός τόν πατέρα της! λες ατές ο πράξεις νακαλον στή μνήμη μας τόν στχο το ποιητ, νοούμενον, βέβαια, ντστροφα: «μορφος κσμος, θικς, γγελικ πλασμνος»!
Τά στοιχεα πού εδαμε, παρουσιάζοντας προσαρμοσμένο να μέρος τς εσήγησης το π. Δανιήλ Γούβαλη, ρκον γιά νά καταρρίψουν τήν πολυτοποίηση το ρχαίου λληνικο κόσμου καί διαίτερα τς εδωλολατρικς θρησκείας του, πως προβάλλεται πό διάφορους κύκλους ρχαιολατρν τς ποχς μας. Δυστυχς, πάρχουν πολύ πιό συγκλονιστικά στοιχεα. Πρόκειται γιά σα φορον στήν ποτίμηση το νθρώπινου προσώπου καί, διαίτερα, στήν πρακτική τν νθρωποθυσιν στήν ρχαία λλάδα, στά ποα θά ναφερθομε στό πόμενο τεχος το ντύπου μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου