γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2015

Βαμπιρισμός και δαιμονοπληξία


ΤΕΥΧΟΣ 69          ΤΡΙΠΟΛΙΣ          ΙΟΥΛΙΟΣ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2010

ΒΑΜΠΙΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΑΙΜΟΝΟΠΛΗΞΙΑ

Τό φαινόμενο το βαμπιρισμο σήμερα

Στίς μέρες μας μπορομε νά μιλήσουμε γιά «βαμπιρομανία» καί φρενίτιδα μέ τούς ζωντανούς - νεκρούς, δηλαδή τούς βρυκόλακες τν λαϊκν προλήψεων καί παραδόσεων. μύθος το αμοδιψος Πρίγκηπα τς Τρανσυλβανίας καί ο ταινίες τς δεκαετίας το ’50 ταν μόνον ρχή. Σήμερα παρατηρεται στίς Η.Π.Α. τό φαινόμενο σέ διάφορα μαδικά πάρτυ νά γίνεται αμοληψία ς κραία μορφή κοινωνικς νατροπς καί πρόκλησης (!) πό μεθυσμένους νεαρούς, ν στόν μερήσιο τύπο μερικές φορές καταγράφονται νυχτερινές πιθέσεις πό φήβους πού μέ εδική σύριγγα θέλησαν νά «δοκιμάσουν» τό αμα νύποπτων περαστικν. Τό φηβικό μυθιστόρημα «Τό Λυκόφως» (Twilight) τς Stephenie Meyer γιά τό δεκαεπτάχρονο κορίτσι, πού ρωτεύτηκε ναν μορφο βρυκόλακα, τό μπνεύστηκε συγγραφέας πό να παράξενο νειρό της (!) στίς 2 ουνίου 2003 μέ τό διο θέμα καί τό διασκεύασε στό 13ο κεφάλαιο το βιβλίου της. Τό βιβλίο τς Meyer γινε νάρπαστο, σέ σημεο νά ξεπεράσει στά επώλητα γιά παιδιά (!) το 2005 μέσα σέ να μήνα κόμη καί τόν «μάγο» Χάρρυ Πότερ τς Ρόουλινγκ, ν πρξε τό πρτο μις τετραλογίας «The Twilight Saga» (κολούθησαν «Νέα Σελήνη» (New Moon), «κλειψη» (Eclipse) καί «Χαραυγή» (Breaking Dawn). Στό ξώφυλλο το πρώτου βιβλίο της συγγραφέας θεσε να μλο νάμεσα σέ δύο χέρια, τό ποο κατά τή δήλωσή της ναπαριστάνει τόν παγορευμένο καρπό το βιβλίου τς Γενέσεως καί συμβολίζει τήν ληθινή γνώση το καλο καί το κακο (Γεν. 2,17), δηλαδή τόν παγορευμένο ρωτα τς δεκαεπτάχρονης σαβέλλας καί το μορφου βρυκόλακα ντουαρντ. κινηματογραφική μεταφορά το πρώτου βιβλίου (μέ πρωταγωνιστές τήν Kristen Stewart καί τόν Romert Pattinson) τόν Νοέμβριο το 2008 πέφερε λιγγιώδη σοδα στήν ταιρεία Summit Entertainment πού τό φρόντισε, ν στοίχειωσε τά νειρα πολλν φήβων κοριτσιν νά τήν φήλιο. Ο λογοτεχνικοί κριτικοί τν μερικανικν φημερίδων γραψαν διθυραμβικές κριτικές γιά τά βιβλία τς Meyer, τονίζοντας μεταξύ λλων τόν συνδυασμό σεξουαλικν φαντασιώσεων, τς νεανικς ποξένωσης καί τάσης γιά ατονόμηση, καί το σκοτεινο ρομαντισμο γιά τόν ποον διψ νεολαία (… Τά σχόλια ναπόκεινται στούς χέφρονες ναγνστες μας). Συγχρόνως, τηλεοπτικές σειρές πού προβάλλονται δ καί καιρό καί πό λληνικούς διωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς, μέ ρωες βρυκόλακες πού ντιμάχονται τό κακό (…!), πως τό «True Blood» πού βρίσκεται δη σέ τρίτη σαιζόν τηλεοπτικς προβολς, καθηλώνουν πολλούς νεαρούς τηλεθεατές, ν σέ πολλές περιπτώσεις ο «μοντέρνοι» γονες παρακολουθον τέτοιες σειρές μέ τούς νεαρούς βλαστούς τους. φρενίτιδα γιά τά σκοτεινά πλάσματα παρουσιάζει νησυχητικές διαστάσεις καί σέ ψυχιατρικά κρούσματα σέ σχέση μέ τά λλόκοτα γκλήματα καί τήν ξαρση τς τυφλς βίας στήν ποχή μας, παράλληλα μέ φαινόμενα νεοσατανιστικν τελετν καί ναβιώσεων πρωτογονικν θρησκειν μέ τελετές νθρωποθυσίας.


Ἱστορία καί μυθιστορηματική φαντασία

ς γνωστόν, τήν στορική μορφή του γενναίου πρίγκηπα τς Βλαχίας Βλάντ Γ΄ Τσέπες (στά ρουμανικά σημαίνει «παλουκωτής») Ντρακούλ (κύρια βασιλεία του 1456-1462), πού ντιστάθηκε ρωϊκά μπρός στήν πικείμενη κατάκτηση τς πατρίδας του πό τούς Τούρκους, διαμόρφωσε στό φρικτό τέρας τς κολάσεως ρλανδός συγγραφέας Bram Stoker (1897) μπνευσμένος πό ψευδοϊστορικά στοιχεα γιά τίς γριότητες (στόν πόλεμο) το Βλάχου γεμόνα, λαϊκές βαλκανικές δεισιδαιμονίες, λχημιστικά καί νεοσατανιστικά δρώμενα, καθώς καί λλα σκοτεινά μυθιστορήματα τρόμου (gothic) πού ταν τότε τς μόδας (πως «Φρανκενστάϊν» τς Μαίρης Σέλλεϋ). Σημειώνουμε γιά τήν στορία τι μετά τή βουβή κινηματογραφική ταινία το F. Murnau «Nosferatu: Μιά συμφωνία τρόμου» (1922) καί τίς ταινίες που πρωταγωνιστοσε Κόμης Δράκουλας - Christopher Lee τν δεκαετιν το ’50 καί το ’60, ασθηση προκάλεσε μεταφορά το μυθιστορήματος το Στόουκερ στόν «Δράκουλα» το Φρ. Κόπολα (1992) μέ πρωταγωνιστές τόν Γκάρυ λντμαν καί τή Γουϊνόνα Ράϊντερ. Μάλιστα, ατές τίς μέρες καί ως τόν κτώβριο στό θνικό Μουσεο Τεχνν στό Βουκουρέστι παρουσιάζεται κθεση μέ θέμα «Δράκουλας, βοεβόδας καί βρυκόλακας», προκειμένου νά παρακολουθήσει τό πνευματικό κοινό τς ρουμανικς πρωτεύουσας τίς στορικές μαρτυρίες πού ποδεικνύουν τι Κόμης Δράκουλας πρξε θύμα προπαγάνδας σέ βάρος του πό τή Δυτική Ερώπη καί πό τούς προύχοντες πολιτικούς ντιπάλους του, μέ στόχο νά παρουσιαστε νατολική Ερώπη σάν πρωτόγονη καί πηγή το κακο, πως δήλωσε πεύθυνη πιμελήτρια γιά τήν κθεση στορικός Μάργκοτ Ράουχ. Ατή κθεση εχε φιλοξενηθε στή Βιέννη τό 2008 γιά τά 111 χρόνια πό τήν κδοση το μυθιστορήματος το Στόουκερ. ποιος νδιαφέρεται νά διαβάσει περισσότερα γιά τήν παραφιλολογική διασκευή το γενναίου πρίγκηπα τς Βλαχίας στό πρόσωπο τς φρίκης το πιστολικο μυθιστορήματος το Στόουκερ, δέν χει παρά νά νατρέξει στήν κλασική μελέτη «In Search of Dracula» (1972) τν εδημόνων περί τήν βαμπιρική λογοτεχνία καί λαογραφία Radu Florescu καί Raymond McNally. Καταλαβαίνουμε τι τό φρικιαστικό λογοτεχνικό ργο το Στόουκερ, πού νέχεται στή διατράνωση τς βαμπιρικς φιλολογίας, παρουσιάζει συμβολικά διάφορα κοινωνικά καί στορικά στοιχεα: τή θέση τν γυναικν στή Βικτωριανή γγλία, τήν νθρώπινη μαρτία στίς παρυφές το χριστιανικο κόσμου καί μέ τήν γνοια το νατολικο Χριστιανισμο πό Τουρκοκρατία, τόν νασκολοπισμό τν Τούρκων εσβολέων (περί τούς 100.000…) γιά κφοβισμό τν περχομένων σιατικν ρδν, κ.., ν ρισμένοι μελετητές πιστεύουν τι διαφορώντας γιά τίς ρουμανικές πηγές ρλανδός συγγραφέας πηρεάστηκε πό τήν στορική φημολογία γιά τήν Κόμησσα λισάβετ Barhory πό τήν Ογγαρία, ποία λέγεται τι πί τν μερν της βασάνισε καί σκότωσε πό 36 ς 700 νεαρές συντοπίτισσές της, προκειμένου νά κάνει μπάνιο στό αμα τους πού, πως πίστευε θά τήν καθιστοσε αωνίως νέα καί γέραστη. λλωστε, τίς λογοτεχνικές ρετές ατές διαισθάνθηκε πό ,τι φαίνεται καί λέξανδρος Παπαδιαμάντης πού ποδείχθηκε σχάτως τι πρξε πρτος μεταφραστής στή γλώσσα μας το μυθιστορήματος το Στόουκερ σέ συνέχειες στήν φημερίδα «Νέον στυ» τό 1903 (βλ. περισσότερα στό βιβλίο το Λάμπρου Καμπερίδη μέ τίτλο «"... μέ ντάφια κτερίσματα": Πύργος το Δράκουλα καί "μεταφραστής" Παπαδιαμάντης», κδ. Δόμος, 2010) – μέ πρωτεύουσα νάμεσά τους τήν κατάληξη το ποστασιοποιημένου πό τόν Θεό νθρώπου (πως καί στή «Φόνισσα»).
 
Στήν ποκρυφιστική παραγωγή, πού κατακλύζει κυριολεκτικά τόν χρο τν κδόσεων (βιβλίων, περιοδικν καί λλων ντύπων) σέ παγκόσμιο πίπεδο, ξέχουσα θέση κατέχει βαμπιρική «λογοτεχνία» μέ ργα πού ναφέρονται σέ βρυκόλακες, ζόμπι, τέρατα μέ «περφυσικές» (δαιμονικές) δυνάμεις κ.λ.π. Τά βιβλία τς Stephenie Meyer μέ τίτλους «Twilight» «New Moon», «Eclipse» καί «Breaking Dawn» γίνονται νάρπαστα, διαβάζονται μέ πάθος καί ξεπέρασαν σέ πωλήσεις κόμη καί τόν γνωστό «μάγο» Χάρρυ Πότερ τς Ρόουλινγκ. 
Ἡ λαογραφική μελέτη

Περισσότερο γνωστές στό κοινό εναι ο παραδόσεις τς Ρουμανίας καί τς Κεντρικς Ερώπης γιά τά βαμπίρ, μως καί στόν λληνικό χρο συναντνται πλούσιες παραδόσεις (βουρβούλακες βρυκολάκιοι καταχανάδες), δίως στή Μ. σία, τόν Πόντο καί τά νησιά τν Κυκλάδων (εεξήγητες γιά τήν πολύπαθη καί αμοστάλακτη στορία τν τόπων ατν). Πρόκειται γιά σώματα νεκρν πού πανέρχονται νήσυχα στή ζωή μετά πό κκλησιαστικό φορισμό, νεξομολόγητο γκλημα πού διέπραξαν ταν βρίσκονταν στή ζωή (φόνο, βιασμό, εροσυλία, κ.τ..), δαιμονοκατοχή κ.. καί μπορον νά μεταμορφώνονται σέ διάφορα ζα (λύκους, σκύλους, νυχτερίδες) τή νύχτα. Συνδέονται μεσα μέ τό κακό καί τόν διάβολο τή μαύρη μαγεία, σάν τά ζόμπι τν φρικανικν καί ϊτινν παραδόσεων (θρησκειν βουντού), καί, κατά τή λαϊκή ντίληψη, εναι «τυμπανιαα» πτώματα, φουσκωμένοι πό τό νθρώπινο αμα πού γεύτηκαν. «Μαγαρίζουν» (λερώνουν) τό σπίτι συγγενικν τους προσώπων καί βασανίζουν πρτα τούς συγγενες τους. Δέν πρέπει νά συγχέονται μέ τά βαμπίρ τς νατολικς Ερώπης, πού διαθέτουν δικές τους παραδόσεις, οτε μέ τά προϊόντα λογοτεχνικς φαντασίας, πως Δράκουλας το Στόουκερ, τό Βαμπίρ το Τζών Πολλιντόρι, Καμίλλα το Λέ Φανού. Τά τελευταα τρέφονται μέ τό αμα τν ζωντανν. Μένουν στούς τάφους τους κατά τή διάρκεια τς μέρας καί βγαίνουν π' αυτούς μόλις νυχτώσει, ξαιτίας τς δυναμίας τους στό λιακό φς. Συνήθως παρουσιάζονται μέ κυνόδοντες μεγαλύτερους το κανονικο, τούς ποίους χρησιμοποιον γιά νά τρυπον τόν λαιμό καί τό λλο σμα τν θυμάτων τους. Ναί μέν ρισμένες παρανοήσεις χωρίων τς Παλαις Διαθήκης μπορε νά γέννησαν τέτοιες δοξασίες (π.χ. «Πρόσεξε ξάπαντος νά μή φς αμα, γιατί τό αμα εναι ψυχή το ζώου» Δευτερ. 12, 23, που κατά γράμμα προσκολλήθηκαν καί ο Μάρτυρες το εχωβ), λλά σέ λες τίς μυθικές περιπτώσεις, κύρια ατία πού «ξυπν» τέτοια τέρατα εναι ετε τό δικαίωτο γκλημα, πού πληρώνεται πό κδικητή - νεκρό, ετε προσβολή τν θείων καί φορισμός (κατάρα - ποκοπή) πό τήν κκλησία.
 
Τή σκυτάλη τς ποκρυφιστικς «λογοτεχνίας» στόν χρο τς «τέχνης» λαμβάνει κατά κανόνα κινηματογραφική παραγωγή, γύρω πό τήν ποία διακινονται λιγγιώδη χρηματικά ποσά. Ο ταινίες μέ θέμα τόν μθο το Κόμη Δράκουλα  δέν εναι φαινόμενο μόνο τν δεκαετιν το ’50 καί το ’60, πως μαρτυρε κινηματογραφική μεταφορά το ρχικο μυθιστορήματος το Στόουκερ στόν «Δράκουλα» το Φράνσις Φόρντ Κόπολα (1992) μέ πρωταγωνιστές τούς Γκάρυ λντμαν καί Γουϊνόνα Ράϊντερ. 
Ἡ ψυχιατρική προσέγγιση τοῦ φαινομένου

Καθώς γίνεται ντιληπτό, λλο εναι λογοτεχνική κριτική καί λλο ποβόσκουσα παραθρησκευτική κουλτούρα σέ θεάματα καί ναγνώσματα πού δέν λείπει τό σύμβολο το Σταυρο καί ο μεταμορφώσεις τν νθρωπίνων πλασμάτων σέ αμοδιψ τέρατα μέ ρωτισμό καί περφυσικές δυνάμεις. Ψυχιατρικά, τέτοια θεάματα σκον ντονη ποβολή μέ τάσεις κοινωνικο πομονωτισμο ψυχογενος πιθετικότητας σέ φήβους πού ασθάνονται μειονεκτικά στερημένοι, στό πλαίσιο μις κοινωνίας πού πικροτε τήν δικία καί τό εκολο κέρδος μέ κάθε τίμημα. Τό «πελευθερωμένο» πό κοινωνικές συμβάσεις πνεμα, πού παροτρύνεται νά ξωτερικεύει τά ζωώδη ρμέμφυτά του (πείνα, δίψα, ναπαραγωγή, ξουσία) ναντι τν «κατωτέρων» συνανθρώπων του, θεωρεται παλλαγμένο πό νοοτροπίες πού τό κρατον σέ κοινωνική στασιμότητα. συνδυασμός μοτίβων τύπου «περιφρόνηση γνωστν θρησκειν», «πρόκληση τν τετριμμένων θν», «ντίστροφη θική», «μαύρη μαγεία καί πανσεξουαλισμός», «προσβολή ποφυγή θρησκευτικν συμβόλων» (π.χ. το Σταυρο, πού συναιρε τή χριστολογία τς πίστεώς μας), «πρωτόγονος ρωτισμός», «κατάργηση οκογενειακν δεσμν ξ αματος καί ντικατάστασή τους μέ πρωτόγνωρες σχέσεις» (π.χ. σεξουαλικς ξάρτησης κτλ.) προκαλε παραβατική σύγχυση στά νυποψίαστα θύματα το κοινωνικο συρμο καί τς παντοδύναμης τηλεοπτικς εκόνας· δίως ταν συνδυάζονται καί μέ καθεύδουσα κκλησιαστική μέριμνα τήν γγλοσαξονικο τύπου παραλογοτεχνία τρόμου (μεταποικιοκρατικό σύνδρομο στή λογοτεχνία καί στόν πολιτισμό). πίσης, τό σπάνιο αματολογικό νόσημα πού εναι γνωστό ς «πορφυρία», μπορε νά νέτεινε τίς μεσαιωνικές ναφορές γιά τά αμοβόρα κτήνη. ν λόγ σθένεια ντοπίζεται στήν ρυθροποιητίνη καί περιγράφεται κυρίως ς λλειψη ρυθρν αμοσφαιρίων πό τό αμα, πιφέροντας μιά περευαισθησία (περαλλεργία) στό φς το λιου, μέ παράλληλα νευρολογικά καί παθολογικά συμπτώματα (μέλη, νύχια, πολλαπλασιασμό παθογένειας μετά τή βρώση σκόρδου, κ..).
γκριτοι ψυχίατροι χουν πισημάνει (βλ. χαρακτηριστικά τό δημοσίευμα «Case report: Vampirism and schizophrenia» τν Brendan D Kelly, Zainab Abood & David Shanley, Ir J Psych Med 1999; 16(3): 114-117) τι δέν πρόκειται πλς γιά μία μορφή δεοληψίας στό πλαίσιο τς ντιδραστικότητας το φήβου, λλά τι βαμπιρισμός μπορε νά ξελιχθε σέ νεργητική μορφή ψύχωσης, ως καί σχιζοειδες μορφές, μέ σεξουαλική διέγερση καί ψυχωτικές παραισθήσεις πόσης πομύζησης αματος διαίτερα σέ εαίσθητες κοινωνικές μάδες (φήβους θύματα ψυχοδιεγερτικν οσιν, τρομολαγνείας, παιδιά μέ σχολική πομόνωση καί πό διαλυμένες οκογένειες, κτλ.). Βλ. πίσης τή μελέτη «An Adolescent Vampire Cult in Rural America: Clinical Issues and Case Study», τν Thomas W. Miller, Lane J. Veltkamp, Robert F. Kraus, Tina Lane καί Tag Heister στό Child Psychiatry & Human Development 29 (3), 209-212, που γίνεται λόγος γιά τς σχετικές μεθόδους προσηλυτισμο φήβων σέ παρχίες τς μερικανικς πείρου. Τέλος, δέν πρέπει νά ξεχάσουμε καί στή χώρα μας τόν πόηχο τν πεχθεστάτων γκλημάτων τς σατανιστικς σπείρας τς Παλλήνης, πού συνελήφθησαν παραμονές Πρωτοχρονις το 1994, στή δράση τν ποίων λατρεία καί αμοποσία (κυριολεκτική καί συμβολικ) βρισκόταν στήν μερήσια διάταξη καί ποτελοσε μία πό τίς τελετές μύησης τν νέων μελν, δίως τν θηλυκν (μαζί μέ τούς βιασμούς καί τίς γκληματικές πιδόσεις…).
Γιά νά λοκληρώσουμε τό βαμπιρικό προφίλ το νεοσατανισμο, θυμίζουμε καί τό εδεχθές γκλημα πού σχετιζόταν μέ τόν διάσημο σκηνοθέτη (καί μαίτρ το εδους γιά ταινίες σατανιστικο περιεχομένου, πως «Τό μωρό τς Ρόζμαρι»), Ρομάν Πολάνσκυ (καταζητούμενο καί γιά ποπλάνηση νήλικης στίς Η.Π.Α.): κατά τή διάρκεια μαδικς σατανιστικς τελετς καί ργίων στή βίλλα το σκηνοθέτη στό Λός ντζελες στίς 9 Αγούστου 1969, μία μάδα τεσσάρων παδν το ψυχοπαθος σατανιστ Τσάρλς Μάνσον, το λεγομένου καί «σαταν Μάνσον», πιστήθιου φίλου καί μέντορα το σκηνοθέτη, δολοφόνησαν βίαια τήν κτώ μηνν γκυο θοποιό Σάρον Τέϊτ, σύζυγο το Πολάνσκι, μαζί μέ τέσσερις φίλους της καί τόν γιό το κηπουρο τους. Τέϊτ κέτευε γιά τό γέννητο παιδί της, τό ποο διαμέλισαν μπροστά της φο τς τό βγαλαν μέ μαχαίρι καί νόσ χαροπάλευε ζητώντας βοήθεια, χωρίς μως ποτέλεσμα. Τό ργιο νθρωποθυσίας περιλάμβανε αμοποσία πό τά θύματά τους πό τό βλέμμα το Μάνσον. σκηνοθέτης θωώθηκε ς πουσιάζων γιά γυρίσματα στήν Ερώπη (ποία σύμπτωσις… ν γύριζε τή «Νύχτα τν Βρυκολάκων»!), ν στή συνέχεια πιδόθηκε σε λλες ταινίες μέ θέμα τή διαβολική παρουσία.

Ἡ παραθρησκευτική πλευρὰ

Δυστυχς, ο συμπτώσεις στίς παραστάσεις καί στά κρούσματα δεολογικς (καί χι μόνο, πως προαναφέρθηκε) βίας μς ναγκάζει νά καταφύγουμε καί στή θρησκευτική - , μλλον, παραθρησκευτική - ποψη γιά τό θέμα. Στό κανονικό βιβλίο - δηγό τς ρθόδοξης πατερικότητας, τό «Πηδάλιον» τς ρθοδόξου κκλησίας, γιος Νικόδημος γιορείτης σημειώνει γιά τούς λαφροσκιωτους Χριστιανούς, πού βλεπαν καί κυνηγοσαν φαντάσματα καί βρυκόλακες, τι πρόκειται γιά μεθοδεες το πονηρο. γιος Νικόδημος ρθοτομε καί διατυπώνει τήν αθεντική θέση τς κκλησίας, καθς αμοδιψία λειτουργε ς ντίτυπος τς Θείας Μεταλήψεως το Σώματος καί το Αματος Χριστο. Στς δαιμονόπληκτες φαντασιώσεις τν βρυκολακοφρόνων ρχέκακος φις καί π’ ρχς νθρωποκτόνος νταποκρίνεται λλοτε προκαλώντας τρόμο μέ «περφυσικές μφανίσεις» κακοποιν πνευμάτων νεκρν καί λλοτε μέ τήν ταύτιση τν φοβουμένων μέ τά τρομακτικά πλάσματα πού ρρωδον πρό τς σημείωσης το τιμίου Σταυρο, πάντοτε γιά νά πιβάλλει τήν ντύπωση τι εναι κοσμοκράτορας το αἰῶνος τούτου. Τήν πίστη στίς ηδιαστικές φαντασίες τν πονηρν πνευμάτων κμεταλλεύεται πλέον βιομηχανία το «μοντέρνου» κόσμου μας, ναπτύσσοντας παράλληλα μία βιομηχανία τρόμου καί ρωτικν παραισθήσεων: μέθοδος ατή, πού χρησιμοποιεται ερέως πό πολλά παραθρησκευτικά γκρουπούσκουλα καί τρομοκρατικές σέκτες, εναι γνωστή ς «χειρισμός νθρώπινου δυναμικο», δηλαδή μία μορφή πιβολς καί δημιουργίας σχέσεων ψυχολογικς ξάρτησης μέ τούς ποκείμενους στά φοβικά σύνδρομα. Πού δηγε, σέ τελευταία νάλυση, ατή διαφημιστική προαγωγή το βαμπιρισμο;
Τά πράγματα μιλνε πό μόνα τους. Τό φαινόμενο θυμίζει καί τόν Χάρρυ Πότερ, τήν παιδική ποβολή μαγικοθρησκευτικν παραστάσεων, μέ σκοπό τήν ψυχολογική ξοικείωση το νεανικο κοινο μέ τόν κόσμο τς μαγείας  ντιπρόταση στήν κκλησαστική συμμετοχή καί λατρεία. Μέ τόν βαμπιρισμό εσάγεται προκάλυπτα σκοτεινή λατρεία το ωσφόρου καί τν συνοδν του, πού μισον τό φς καί πόσχονται θανασία διά τς αμοποσίας…! Μήπως ο γονες καί ο ψυχολογικοκοινωνικοί φορες πρέπει νά ρχίσουν νά νησυχον; γνήσια κκλησιαστική ζωή καί συμμετοχή στά θεα Μυστήρια, κυρίως τς ερς ξομολογήσεως, μπορε συχνά νά δώσει προσδόκητες παντήσεις στά ρωτήματα μις φηβικς ψυχς… πωσδήποτε, πιό σοβαρές πό τήν προσφυγή στήν πηρέσσουσα καί χι νιδιοτελή φαντασία ρρώστων νόων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου