γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τετάρτη 1 Ιουλίου 2015

Η αλήθεια για τη δημιουργία του κόσμου και τό «μποζόνιο Higgs»



ΤΕΥΧΟΣ 80       ΤΡΙΠΟΛΙΣ       ΙΟΥΛΙΟΣ - ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2012

Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ
ΚΑΙ ΤΟ «ΜΠΟΖΟΝΙΟ HIGGS»

Μιά νέα «πιστημονική» πρόκληση: τό «σωματίδιο το Θεο»

Θεωρήσαμε σκόπιμο νά φιερώσουμε τό τεχος ατό το ντύπου μας σέ μιά πρόσφατη πιστημονική νακάλυψη καί στίς συνέπειες, πού νδεχομένως χει γιά τήν ρθόδοξη διδασκαλία περί τς δημιουργίας το κόσμου. πως εναι γνωστό, στίς 4/7/2012 νακοινώθηκαν τά πρτα ποτελέσματα νός μακροχρόνιου καί πολυδάπανου πειράματος στόν τομέα τς σωματιδιακς Φυσικς (πείραμα CERN), σύμφωνα μέ τά ποα ντοπίστηκε τελικά τό σωματίδιο, πού προσδίδει μάζα στήν λη («μποζόνιο Higgs»). Λόγω ατς κριβς τς «δημιουργικς» του δύναμης, τό σωματίδιο ατό χει χαρακτηριστε «σωματίδιο Θεός» «σωματίδιο το Θεο», πως σφαλμένα μεταφράζεται στή γλώσσα μας. Μέ φορμή ατή τήν νακάλυψη, ο χθρικά διακείμενοι πρός τήν κκλησία σπευσαν νά πανηγυρίσουν, διακηρύσσοντας πρός κάθε κατεύθυνση τι λύθηκε πλέον τό μυστήριο τς ρχς το σύμπαντος καί τι διδασκαλία γιά τήν δημιουργία το κόσμου εναι νας μθος, πως λλωστε καί λόκληρη Χριστιανική πίστη.

Βέβαια, ποτίμηση τν συμπερασμάτων το πειράματος CERN θά γίνει, ταν ποχωρήσει πρτος νθουσιασμός καί ταν κπνεύσει περαισιοδοξία πού συνοδεύει συνήθως κάθε νέα πιστημονική νακάλυψη, λλά καί ταν θά χουμε μιά πιό λοκληρωμένη εκόνα τν ποτελεσμάτων το πειράματος. Τότε, ν χρειαστε, θά τοποθετηθον μεγάλοι θεολόγοι καί δια κκλησία ναντι το ζητήματος. Μέ σα κολουθον θά προσπαθήσουμε, χωρίς νά εσέλθουμε σέ λεπτομέρειες καί πλοποιώντας κατά τό δυνατόν τά θέματα, α) νά περιγράψουμε τά γενικά πλαίσια, ντός τν ποίων πρέπει νά κατανοεται σχέση ρθόξοξης πίστης καί πιστήμης, μέ σκοπό νά διασκεδαστον σφαλμένες ντυπώσεις, καί β) νά πογραμμίσουμε τή σημασία καί τίς συνέπειες το κκλησιαστικο δόγματος γιά τή δημιουργία το κόσμου.
Εναι γεγονός τι πιστήμη χει πανειλημμένα πιχειρήσει νά ξηγήσει τήν ρχή το κόσμου. Στήν προσπάθεια ατή χουν διατυπωθε διάφορες πιστημονικές θεωρίες, μέ πιό γνωστή τή θεωρία γιά τή «μεγάλη κρηξη» (big bang), κατά τήν ποία τό σύμπαν προλθε μέ μιά ρχέγονη κρηξη πό να πειρα πυκνό καί μηδενικν διαστάσεων σημεο. Τό 1964 Βρεττανός φυσικός Peter Higgs (1929-), καθηγητής σέ διάφορα Πανεπιστήμια, διατύπωσε τή θεωρία γιά τήν παρξη νός σωματιδίου (μποζονίου), πού προσδίδει μάζα στήν λη καί ξηγε κατά μέγα μέρος τήν ρχή το κόσμου. πό τότε ρχισαν ρευνες καί πειράματα γιά τόν ντοπισμό ατο το σωματιδίου. Λόγω το τι ο ρευνες γιά πολλά χρόνια πέβαιναν καρπες, μερικανός φυσικός Leon Lederman, σέ βιβλίο του πού κδόθηκε τό 1993, τό ποκάλεσε «ναθεματισμένο σωματίδιο» («Goddamn particle»), μως, μετά πό πίεση τν κδοτν του, μετέτρεψε τόν χαρακτηρισμό σέ «σωματίδιο Θεός» («The God particle»). τσι, πεκράτησε ατή σφαλμένη καί παραπλανητική νομασία, ντί τς ρθς («μποζόνιο Higgs»). Τό 2008 ρχισε να νέο, ντυπωσιακό καί πολυδάπανο πείραμα μέ τόν Μεγάλο πιταχυντή νδρονίων CERN. πό στοιχεα, πού λθαν στή δημοσιότητα, συμμετοχή τς χώρας μας στή δαπάνη το πειράματος νέρχεται στό τεράστιο ποσό τν 15 κατομμυρίων ερώ τησίως! Στίς 4/7/2012 νακοινώθηκε τι ντοπίστηκαν χνη νός όρατου καί θνησιγενος σωματιδίου, πό τά ποα φαίνεται τι ατό πάρχει. Προφανς, πρόκειται γιά τό «μποζόνιο Higgs», πού ζε μόνο γιά να κατομμυριοστό το δισεκατομμυριοστο το δισεκατομμυριοστο το δευτερολέπτου! τσι, φαίνεται νά πιβεβαιώνεται , τουλάχιστον, νά νισχύεται σημαντικά θεωρία το Higgs γιά τήν προέλευση τς μάζας. Ποιά εναι, μως, θέση τν θεωριν στό σμα τς πιστήμης;


πιστημονικές θεωρίες καί πιστημονική λήθεια

Εναι φανερό τι πιστήμη εναι μιά μέθοδος, πού δηγε στήν λήθεια γιά τόν κόσμο, πού μς περιβάλλει. πιστημονική λήθεια θεωρεται γκυρη καί ξιόπιστη, πειδή ποδεικνύεται μπειρικά καί πειραματικά. μως, στό σμα τς πιστήμης ξέχουσα θέση κατέχουν καί ο θεωρίες. πιστημονική θεωρία εναι να σύνολο πεποιθήσεων, περισσότερο λιγότερο συνεκτικό, μέ τό ποο προσπαθομε νά ξηγήσουμε να μέρος τς πραγματικότητας πού εναι νεξήγητο. Κάποιες πό τίς πεποιθήσεις ατές, πού συνιστον μιά θεωρία, μπορε νά ποδεικνύονται μπειρικά καί πειραματικά καί, κατά συνέπειαν, νά ποτελον πιστημονικές λήθειες, κάποιες λλες, μως, χι. Ατό σημαίνει τι ο πιστημονικές θεωρίες δέν ταυτίζονται μέ τήν πιστημονική λήθεια. Εναι μέσα πού δηγον στήν λήθεια, εναι ργανα γιά τήν νακάλυψή της, λλά δέν ταυτίζονται μ’ ατήν. Ο θεωρίες ποτελον πιστημονικές ποθέσεις, πού πρέπει νά ποδειχθον πειραματικά. Γι’ ατό ο πιστημονικές λήθειες εναι ποδεκτές πό λους τούς εδικούς νός χώρου, ν ο πιστημονικές θεωρίες, κόμη κι ν χουν μιά γενικότερη ποδοχή, χουν ντιπάλους μφισβητονται πό εδικούς το χώρου τους. ς δομε δύο πό τίς πιό γνωστές θεωρίες: Ο περισσότεροι παλαιοντολόγοι δέχονται τή θεωρία το Δαρβίνου γιά τήν ξέλιξη τν εδν, λλοι μως τήν μφισβητον μέ σοβαρά πιχειρήματα. Κατά τόν διο τρόπο, ο περισσότεροι φυσικοί πιστήμονες δέχονται τή θεωρία τς «μεγάλης κρηξης» (big bang) γιά τή γένεση το σύμπαντος, πάρχουν μως καί σφοδροί πολέμιοι ατς τς θεωρίας. Ατό μόνο καταδεικνύει, τι ο πεποιθήσεις ατές κινονται στόν χρο τς πιστημονικς θεωρίας καί χι τς πιστημονικς λήθειας. στόσο, ο θεωρίες εναι διαίτερα χρήσιμες, φο σπουδαες πιστημονικές νακαλύψεις μφανίσθηκαν πρτα ς θεωρίες κι πειτα παληθεύτηκαν πειραματικά.
π’ ριθμ. 1610/14-2-2012 πόφαση 
τς Γενικς Γραμματείας ρευνας καί Τεχνολογίας 
το π. Παιδείας (2η σελίδα), 
μέ τήν ποία γκρίνεται δαπάνη 8.409.729,97 ερώ 
γιά μία πό τίς δύο δόσεις 
τς τήσιας συμμετοχς τς χώρας μας 
στή δαπάνη το πειράματος CERN.
πειραματική παλήθευση τν θεωριν δέν εναι κάτι πλό καί εκολο. Ο σύγχρονες πιστημονικές θεωρίες εναι, συνήθως, πολύπλοκες καί σύνθετες, μέ πλθος πιμέρους πεποιθήσεων. Τά πειράματα παληθεύουν κάποιες πό τίς πεποιθήσεις ατές, ν λλες παραμένουν ναπόδεικτες. Τό γεγονός, λλωστε, τι τά δια τά πειράματα προϋποθέτουν δη μιά θεωρία, δηλ. μιά ναπόδεικτη λογική κατασκευή, κλονίζει τό κύρος τν συμπερασμάτων τους. Παρά τατα, μπορε ο θεωρίες νά γίνονται περισσότερο συνεκτικές ελογες μέσω τς πειραματικς διαδικασίας, μπορε νά συγκεντρώνουν πιχειρήματα πέρ τους, μπορε, μως, παράλληλα τά ναντίον τους πιχειρήματα νά παραμένουν κλόνητα μπορε νά παραμένει δυναμία τους νά ξηγήσουν πλήρως τήν πραγματικότητα, στήν ποία ναφέρονται. Πολλές φορές ο θεωρίες ναθεωρονται καί ναπροσαρμόζονται μέ τήν πίεση τν πειραματικν δεδομένων. Γιά παράδειγμα, θεωρία το Δαρβίνου πό τή δεκαετία το 1940 μφανίζεται ναθεωρημένη σέ πολλά σημεα ς «συνθετική θεωρία τς ξέλιξης» «νεοδαρβινισμός». Σήμερα πολλοί πιστεύουν τι τά ποτελέσματα το πειράματος CERN ναθεωρον δη τή θεωρία γιά τή «μεγάλη κρηξη»: «μεγάλη κρηξη» δέν θεωρεται πλέον τό «σημεο μηδέν», λλά μία πό τίς πολλές μεταβολές στήν στορία το σύμπαντος, ν καί πιθανότατα πιό δραματική (http://www.physics.ntua.gr/POPPHYS/articles/bigbang.html). λλοτε πάλι νέες θεωρίες κτοπίζουν καί ποκαθιστον παλαιότερες, κάτι πού συμβαίνει κόμη καί στίς πιστημονικές «λήθειες». ντίληψη τι λιος κινεται πό τήν νατολή στή δύση θεωρετο γιά πολλούς αἰῶνες πιστημονική λήθεια καθολικά ποδεκτή. Σήμερα γνωρίζουμε τι συμβαίνει κριβς τό ντίθετο: γ κινεται γύρω πό τόν λιο. Κάτι νάλογο προβλέπεται καί γιά τό μέλλον: «τό μεγαλύτερο μέρος ατν πού τώρα θεωρομε κοινή γνώση στό μέλλον θά ποκηρυχθε», ν «εναι σχεδόν σίγουρο τό τι πάρχουν πολλά πεδία ατο πού σήμερα νομάζεται κοινή γνώση, μερικά κ τν ποίων προέρχονται κατευθείαν πό τήν πιστήμη ν λλα χι, τά ποα θά πεικονίζουν τήν μωρία τς ποχς μας στά γχειρίδια το πόμενου αἰῶνα» (W. Quine - J. Ullian, στός τς πεποίθησης, θήνα 2002, σ. 63).
Τό πρόβλημα εναι τι, ν ατά σχύουν ντός τς πιστήμης, στά μέσα νημερώσεως (κόμη καί στά σχολικά μας βιβλία!) ο πιστημονικές θεωρίες προβάλλονται κατά κανόνα ς πιστημονικές λήθειες, μέ ποτέλεσμα νά κυριαρχε σύγχυση, πού παρατηρομε στό ερύ κοινό. Ποιό εναι, μως, τό κύρος τν διων τν πιστημονικν ληθειν;
πως εναι γνωστό, Νεωτερικότητα, δηλ. περίοδος το πολιτισμο πού ρχισε μέ τήν ναγέννηση καί, κυρίως, μέ τόν Διαφωτισμό, πέρριψε κάθε μεταφυσική αθεντία καί στήριξε λες τίς λπίδες το νθρώπου στόν ρθό λόγο. Στά πλαίσια ατά θεοποιήθηκε πιστήμη καί πολυτοποιήθηκε ξία τς γνώσης. νθρωπος, ντυπωσιασμένος πό τήν λματώδη πρόοδο τν θετικν πιστημν, τή βιομηχανική πανάσταση καί τήν τεχνολογική κρηξη το 20ο αἰῶνα, πίστεψε τι μέ τή λογική καί τήν πιστήμη θά λύσει λα του τά προβλήματα, κόμη καί τά παρξιακά. μως, δη πό τό τελευταο τέταρτο το 20ο α. παντοδυναμία το ρθο λόγου καί πίστη στήν πόλυτη ξία τς γνώσης ρχισαν νά κλονίζονται σοβαρά. Ατό τό γεγονός καί πολλά λλα σήμαναν τό τέλος νός λόκληρου πολιτισμο καί τήν ναρξη μις λλης ποχς, πού νομάστηκε Μετανεωτερικότητα ( στερη Νεωτερικότητα). «Τώρα πλέον πιστημονική γνώση καί πιβολή μις πόλυτης καί ντικειμενικς λήθειας γιά τόν κόσμο, τόν νθρωπο καί τήν στορία του χι πλά μφισβητονται, λλά θεωρονται τό διο σχετικές μέ ποιαδήποτε θρησκευτική γνώση» (Στ. Γιαγκάζογλου, «Φιλοσοφία τς στορίας καί Θεολογία τς στορίας», στό ρθοδοξία ς πολιτισμικό πίτευγμα καί τά προβλήματα το σύγχρονου νθρώπου, τ. Γ', κδ. ΕΑΠ, Πάτρα 2008, σ. 20). πό τήν λλη πλευρά, σύγχρονη πιστημολογία νέδειξε να πλθος προβλημάτων, πού σχετίζονται μέ τό κύρος τν πιστημονικν ληθειν, πως π.χ. τό πρόβλημα τς παγωγς (βλ. A. Chalmers, Τί εναι ατό πού τό λέμε πιστήμη;, ράκλειο 20079, σ. 19 ξ.).


Πίστη καί πιστήμη

ναγκαστικά, σα λέγονται γιά τά ποτελέσματα το πειράματος CERN φέρνουν καί πάλι στό προσκήνιο τή σχέση πίστης καί πιστήμης, θέμα γιά τό ποο χουν γραφε πάρα πολλά. Νεωτερικότητα εδε τή σχέση ατή ς ντίθεση, ς σύγκρουση. Τέτοια σύγκρουση εναι διανόητη γιά τήν ρθόδοξη Παράδοση, πού δέχεται τι πιστήμη εναι δρο το Θεο. γ. Γραφή διερωτται· «οχί Κύριός στιν διδάσκων σύνεσιν καί πιστήμην;» (ώβ 21,22), καί προτρέπει· «κουσόν μου, τέκνον, καί μάθε πιστήμην» (Σοφ. Σειρ. 16,24), ν λλο τονίζει τι Κύριος «προσέθηκεν ατος (τος νθρώποις) πιστήμην» (Σοφ. Σειρ. 17,11). σύγκρουση προκύπτει ταν κάποια πλευρά περβαίνει τά ριά της. Ποιά εναι, μως, τά ρια τς (ρθόδοξης) πίστης ( Θεολογίας) καί ποιά τά ρια τς πιστήμης;
πως εναι γνωστό, ντικείμενο τς πιστήμης εναι τό πιστητό, δηλ. ,τι γίνεται ντιληπτό μέ τίς ασθήσεις μας (καί μέ τά διάφορα ργανα, πού ποτελον προέκταση τν νθρώπινων ασθήσεων). ,τι δέν νήκει στό πιστητό εναι ξ ρισμο ξω πό τά ρια τς πιστήμης. Π.χ., τό νά μιλ πιστήμη περί Θεο ποτελε πέρβαση τν ρίων της, φο Θεός οτε μέρος το πιστητο (το κόσμου πού μς περιβάλλει) εναι, οτε ντιληπτός μέ τίς φυσικές ασθήσεις μας γίνεται. ταν, λοιπόν, πιστήμη «ποφαίνεται» περί Θεο, περβαίνοντας τά ριά της, τότε σύγκρουση μέ κάθε θρησκευτική πίστη εναι ναπόφευκτη. πιστήμη εναι (μεθοδολογικά, καί χι δογματικά) «θεη» (ρευν τόν κόσμο, σάν νά μήν πρχε Θεός). πιστήμη δέν γνωρίζει ν πάρχει δέν πάρχει Θεός (πολύ περισσότερο δέν γνωρίζει τί εναι Θεός).
ν ργανο τς πιστήμης εναι λογική, ργανο τς Θεολογίας εναι πίστη. μως, στήν ρθόδοξη Παράδοση πίστη δέν εναι μιά αθαίρετη πεποίθηση, χωρίς μπειρικά ρείσματα. ντίθετα, χει σχυρά ρείσματα στήν μπειρία, πως καί πιστημονική γνώση. Ατό συμβαίνει πειδή Χριστός, τό κέντρο τς πίστης μας καί κορύφωση τς ποκάλυψης το Θεο, μφανίστηκε μέσα στόν χρόνο καί στήν στορία, λλά καί συνεχίζει νά πανεμφανίζεται μέχρι σήμερα στίς θεοπτικές μπειρίες τν γίων. Ο μπειρίες ατές, ν καί περβαίνουν τή λογική καί τήν ασθηση, χουν πίσης στορικό χαρακτρα, δηλ. εναι καταστάσεις μέσα στόν χρόνο καί τήν στορία. Γι’ ατό ο Πατέρες τς κκλησίας τονίζουν τι πίστη εναι «γνσις» καί «σχέσις» (Μάξιμος μολογητής, PG, τ. 90, στ. 1224-1225) καί εαγγελιστής ωάννης τονίζει τι δέν μιλμε γιά κάτι πού δέν εδαμε, λλά γιά « κηκόαμεν, ωράκαμεν τος φθαλμος μν, θεασάμεθα καί α χερες μν ψηλάφησαν» (Α' ω. 1,1).
Μέ βάση τή θεοπτική μπειρία τν γίων καί, γενικά, τήν ποκάλυψη, ρθόδοξη Θεολογία διακρίνει τήν πραγματικότητα σέ «κτιστή» καί «κτιστη»: «Πάντα τά ντα κτιστά στιν κτιστα» (ω. Δαμασκηνο, κδοσις ρθ. πίστεως, Α,3). διάκριση νάμεσα στά «κτιστά» καί στά «κτιστα» εναι πρώτη καί θεμελιώδης διάκριση τς Πατερικς Θεολογίας. Στά «κτιστα» νήκει μόνο Θεός, δηλ. οσία Του, ο ποστάσεις Του καί ο νέργειές Του, ν στά «κτιστά» νήκει δημιουργημένος κόσμος, τόσο ρατός, σο καί όρατος, δηλ. κόσμος τν γγέλων καί τν δαιμόνων. Πατερική μπειρία μαρτυρε τι μεταξύ «κτιστο» καί «κτίστου» δέν πάρχει καμμία πολύτως μοιότητα. ντικείμενο τς πιστήμης, σύμφωνα μέ τά παραπάνω, εναι τά «κτιστά», καί μάλιστα να μέρος τν «κτιστν», σα φαίνονται, τά «ρατά». ντικείμενο τς Θεολογίας εναι τό «κτιστο», πως τό διο ποκαλύπτεται στόν χρόνο καί στήν στορία, καθώς καί σχέση του μέ τό «κτιστό». ν εναι τσι τά πράγματα, τότε δέν πάρχει χρος σύγκρουσης μεταξύ Θεολογίας καί πιστήμης. πιστήμη οτε τό «κτιστο» γνωρίζει, οτε τή σχέση το «κτιστο» μέ τό «κτιστο» μπορε νά ντιληφθε, δέ Θεολογία δέν σχολεται μέ λήθειες πού φορον στόν κτιστό κόσμο. Γι’ ατό, ο Πατέρες τς κκλησίας κάνουν λόγο γιά διπλή λήθεια καί διπλή γνώση. λήθεια πού φορ στά «κτιστά» προσεγγίζεται μέ τή λογική καί τήν ασθηση καί δέν σώζει, λλά χει πρακτική χρησιμότητα. ντίθετα, λήθεια πού φορ στά «κτιστα» εναι σωτηριώδης καί προσεγγίζεται μέ μιά μπειρία, πού εναι καί λογική καί ασθητή, λλά ταυτόχρονα περβαίνει καί τή λογική καί τήν ασθηση.


δημιουργία το κόσμου στήν ρθόδοξη Παράδοση

λήθεια τι κόσμος εναι δημιούργημα το Θεο φορ στή σχέση το «κτιστο» μέ τό «κτιστο», δηλ. πρόκειται γιά σαφς θεολογική (καί χι πιστημονική) λήθεια. Εναι τόσο σημαντική λήθεια ατή, στε διδάσκεται δη στίς πρτες γραμμές τς γ. Γραφς καί κτοτε παναλαμβάνεται συνεχς στή Βιβλική καί Πατερική Παράδοση. Πηγή της εναι ποκάλυψη. στόσο, δέν πρόκειται γιά κάτι πού ποκαλύφθηκε μία μόνο φορά στόν Μωϋσ, τόν συγγραφέα το βιβλίου τς Γενέσεως, λλά γιά κάτι πού ποκαλύπτεται συνεχς μέσω τς θεοπτικς μπειρίας τν γίων. ν τό πρτο, πού γνωρίζει μπειρικά κάθε γιος, φτάνοντας στήν κατάσταση τς θεώσεως, εναι διάκριση μεταξύ «κτιστο» καί «κτίστου» καί τό τι μεταξύ «κτιστο» καί «κτίστου» δέν πάρχει καμμία πολύτως μοιότητα, τότε πρώτη λήθεια πού διδάσκει θεοπτική μπειρία εναι τι κόσμος πού μς περιβάλλει καί μες ο διοι εμαστε κτίσματα - δημιουργήματα.
ς θεολογική, λήθεια ατή περβαίνει τή λογική καί πάντοτε ποτελοσε σκάνδαλο γιά τήν νθρώπινη νόηση, φο ρχεται σέ ντίθεση μέ τή βασική λογική ρχή τι ex nihilo nihil est (τίποτε δέν προέρχεται πό τό μηδέν). ς σημειωθε τι ρθόδοξη Παράδοση κάνει λόγο γιά δημιουργία πό τό μηδέν (πό τό πόλυτο μηδέν), γιά δημιουργία «ξ οκ ντων» (Β' Μακ. 7,28). κόσμος δέν εναι «κ το Θεο», πως συχνά λέγεται, λλά εναι (δημιούργημα το Θεο) «κ το μηδενός». στόσο, λήθεια ατή πεκράτησε πλήρως στόν λληνιστικό κόσμο μέ τίς γνωστές σχυρές λογικές καί φιλοσοφικές βάσεις, διασπώντας καί κτοπίζοντας τή βαθύτατα ριζωμένη ρχαία λληνική κοσμοκεντρική ντολογία. Εναι γνωστό τι στή ζωή καί τή σκέψη τν ρχαίων λλήνων πρωταρχική ξία χει κόσμος. κόσμος εναι αώνιος καί τέλειος, πως Θεός. Εναι τελειότητα καί ρμονία. κόμη καί Θεός ο θεοί εναι μέρος ατο το κόσμου, πού μοιάζει μέ κλειστό σύστημα, μέ κύκλο, πού διέπεται πό αώνιες καί παράβατες ρχές, πως μοίρα, νάγκη. Στό κλειστό ατό σύστημα δέν χει καμμία θέση λευθερία καί τό νδεχόμενο (ς τό προσέξουν ατό σοι πολυτοποιον τόν ρχαο λληνισμό). κε δέν στερεται μόνο νθρωπος λευθερίας, λλ’ κόμη καί ο θεοί (πρβλ. «νάγκα καί θεοί πείθονται»)! ν κάποιος πιχειρε να λμα πρός τήν λευθερία, διαπράττει «βριν», συγκρούεται μέ τή μοίρα του καί συντρίβεται. Ατήν κριβς τή διαδικασία περιγράφει ρχαία τραγωδία. κόσμος εναι ναρχος (χωρίς χρονική ρχή) καί δημιούργητος. που γίνεται λόγος γιά «δημιουργία» στόν ρχαο λληνισμό, ατή νοεται ς «δημιουργία» πό προϋπάρχουσα λη, ς «δημιουργία» μέ βάση αώνια καί αθύπαρκτα πρότυπα - «δέες» (Πλάτων). Πρόκειται δηλ. γιά διαμόρφωση διακόσμηση το κόσμου καί χι γιά πραγματική δημιουργία.
τσι, διδασκαλία γιά τή δημιουργία το κόσμου πό τό μηδέν, ταν μιά νατροπή στά θεμέλια τς ρχαίας ντολογίας. Ο συνέπειες ατς τς νατροπς εναι διαίτερα σοβαρές. Τό τι κόσμος προέρχεται πό τή βούληση το Θεο σημαίνει τι κόσμος εναι προϊόν λευθερίας. λευθερία το Θεο γγυται καί τήν λευθερία το νθρώπου, το ποίου οσιδες στοιχεο εναι τό «ατεξούσιον» ( λεύθερη βούληση) κατά τήν ρθόδοξη Παράδοση. ς δημιούργημα, κόσμος εναι μέν «καλός λίαν», λλά δέν εναι τόσο ερός, στε νά συγχέεται μέ τόν Θεό καί νά λατρεύονται τά πί μέρους στοιχεα του (εδωλολατρία). Πρακτικά, ατή ποϊεροποίηση το κόσμου μέσω το δόγματος τς δημιουργίας, νοιξε τόν δρόμο γιά τήν νάπτυξη τν πιστημν: ν κόσμος (διαίτερα μετά τήν πτώση του) δέν εναι τόσο τέλειος καί ερός, σο πίστευε ρχαία λληνική σκέψη, σημαίνει τι πιδέχεται βελτιώσεις κι ατές μπορε νά τίς πιφέρει πιστήμη ς νθρώπινη νέργεια. Βέβαια, καί στήν ρχαία λλάδα πρχε πιστήμη· μως ατή πέβλεπε μόνο στήν κατανόηση το κόσμου (διαίτερα στήν κατανόηση τς θαυμαστς τάξης καί ρμονίας πού τόν διέπει) καί χι στή βελτίωση το κόσμου.
λοκληρώνοντας καί πιχειρώντας μιά πρώτη καί γενική ποτίμηση τν συμπερασμάτων το πειράματος CERN μέ βάση σα προναφέραμε, παρατηρομε τι ατό μς δίνει προφανς κάποιες πιπλέον πληροφορίες γιά τόν κόσμο πού μς περιβάλλει, δηλ. γιά τά «κτιστά», λλά δέν δίνει καμμία πολύτως πληροφορία γιά τόν Θεό, δηλ. γιά τά «κτιστα», οτε γιά τή σχέση Του μέ τόν κόσμο. πίσης, δέν μς δίνει καμμία πληροφορία γιά τήν ρχή το κόσμου, γιά τό «σημεο μηδέν», φο ναφέρεται στό τί γινε πό να σημεο καί μετά, καί χι στό τί γινε πρίν π’ ατό τό σημεο, δεδομένου τι προϋποθέτει τήν παρξη λης πού μετατρέπεται σέ μάζα, καθώς καί τήν παρξη σωματιδίων, πως τό «μποζόνιο Higgs».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου