γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τετάρτη 1 Ιουλίου 2015

Ασθένεια και θεραπεία στην Ορθοδοξία και στίς αιρέσεις


ΤΕΥΧΟΣ 85       ΤΡΙΠΟΛΙΣ      ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2013

ΑΣΘΕΝΕΙΑ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑ
ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΑΙΡΕΣΕΙΣ

νθρώπινος πόνος ς ντικείμενο κμετάλλευσης

να φαινόμενο, πού καθημερινά προσλαμβάνει τεράστιες διαστάσεις στήν ποχή μας, εναι δράση τόμων καί μάδων, πού σχυρίζονται τι θεραπεύουν κάθε σθένεια καί μπορον νά ξαλείψουν τόν νθρώπινο πόνο. Μιά νεξέλεγκτη καί χωρίς ρια βιομηχανία «ναλλακτικς» «λιστικς» ατρικς ξαπλώνεται μέ ραγδαίους ρυθμούς σέ λο τόν κόσμο, ποσχόμενη εκολες καί γρήγορες λύσεις καί ποστηριζόμενη πό μέσα νημερώσεως, κδότες, ρθρογράφους φημερίδων, περιοδικν κ.. πως λοι γνωρίζουμε, ρμόδια γιά τή θεραπεία τν σθενειν εναι ατρική πιστήμη. μως, παρά τό γεγονός τι πιστήμη ατή χει κάνει τεράστια λματα στόν τομέα της, σώζοντας καθημερινά κατομμύρια νθρώπινες ζωές, ο φαρμογές της σήμερα μφισβητονται πό κάποιους συγκεκριμένους χώρους. Γιά παράδειγμα, μάδες καί τομα πό τούς χώρους το ποκρυφισμο καί τς Νέας ποχς σχυρίζονται τι κλασική ατρική πέτυχε νά θεραπεύσει γενικά τόν νθρωπο. πικεντρώνεται στήν σθένεια καί χι στόν διο τόν σθεν, χορηγώντας του «δηλητήρια» (φάρμακα), τά ποα, τελικά, τόν καταστρέφουν. σο πολλαπλασιάζονται τά νοσοκομεα, τά ργοστάσια παραγωγς φαρμάκων, τά δια τά φάρμακα καί ο γιατροί, τόσο πολλαπλασιάζονται ο σθένειες καί ο σθενες, διαπιστώνουν ο μάδες ατές (πρβλ. Φ. Χαλ, ποκρυφισμός - Θεοσοφία, 1977, σ. 60), προβάλλοντας διάφορες θεωρίες γιά τή γένεση καί τή θεραπεία τς σθένειας, τίς ποες θεωρον πολύ ποτελεσματικότερες π’ ατές τς κλασικς ατρικς. Σέ λλους χώρους, Προτεστάντες «θεραπευτές», πού σχυρίζονται τι διαθέτουν τό «χάρισμα» τν αμάτων, διοργανώνουν παραστάσεις μέ ντυπωσιακές «θεραπεες» σθενν μπροστά σέ πλήθη παδν τους. Τέλος, μεμονωμένα τομα, μφανιζόμενα ς δθεν πιστήμονες ρευνητές, σχυρίζονται τι νακάλυψαν τό κλειδί τς θεραπείας τή μέθοδο πού ξαλείφει λες τίς σθένειες (τήν ποία, παραδόξως, κανείς πό τούς «συναδέλφους» τους πιστήμονες δέν ποδέχεται!), μέ ποτέλεσμα νά δημιουργον να πέπλο ντυπωσιασμο γύρω πό τόν αυτό τους καί νά παραπλανον.

Τά φαινόμενα ατά πολλαπλασιάζονται, πειδή κριβς βασίζονται στήν κμετάλλευση το νθρώπινου πόνου. νθρωποι καταπληγωμένοι πό βαρειές καί νίατες σθένειες, πελπισμένοι καί πογοητευμένοι πό λλους χώρους, προσπαθον νά καταφύγουν κάπου, μέ ποτέλεσμα νά γίνονται θύματα κμετάλλευσης καί κάποιοι πιτήδειοι νά πλουτίζουν ες βάρος τους, χωρίς νά προσφέρουν τό ποθούμενο ποτέλεσμα, τή θεραπεία! κατάσταση γίνεται διαίτερα πικίνδυνη, ταν σθενες μέ σοβαρά προβλήματα γείας, πείθονται νά διακόψουν τήν γωγή τς κλασικς ατρικς (π.χ. τά παραίτητα γιά τή διατήρηση τς γείας τους φάρμακα), γιά νά κολουθήσουν τίς συμβουλές τέτοιων πατεώνων κομπογιαννιτν «θεραπευτν». πως εναι ναμενόμενο, πολλές πό τίς περιπτώσεις ατές καταλήγουν πολύ συντομώτερα στόν θάνατο! Στό σημεο ατό εναι τεράστια εθύνη τς Πολιτείας, ποία, καί μέ πιταγή το Συντάγματος, φείλει νά προστατεύει τό ννομο γαθό τς γείας.
Σέ προηγούμενα τεύχη το ντύπου μας (Νο 5, 76, 77) εχαμε σχοληθε ναλυτικά μέ μία πό τίς «νορθόδοξες Θεραπευτικές Μεθόδους», πως χαρακτηρίζονται πό ατρικό Σύλλογο θηνν, τήν μοιοπαθητική. στόσο, ραγδαία ξάπλωση ατν τν μεθόδων μς ναγκάζει νά πανέλθουμε στό θέμα. Γιά τούς διους λόγους φετεινή «Πανορθδοξη Συνδισκεψη ντεταλμνων ρθο­δ­ξων κκλη­σιν κα ερν Μητροπλεων γι θματα αρ­σεων κα παραθρησκεας», πού διοργανώνει κάθε χρόνο ερά Σύνοδος τς κκλησίας τς λλάδος (Βόλος, Νοέμβριος 2013), εχε ς θμα «Τό πρόβλημα τς σθενείας, αρετικές καί ποκρυφιστικές προσεγγίσεις», καί ξέδωσε πολύ νδιαφέροντα Πορίσματα. Θά παρακολουθήσουμε στή συνέχεια τό φαινόμενο τς «θεραπείας» α) στόν χρο τν χριστιανικν αρέσεων καί β) στόν χρο το ποκρυφισμο καί τν μάδων πού νήκουν στό κίνημα τς Νέας ποχς καί, τέλος, θά δομε πς θεωρε τό θέμα ρθόδοξη χριστιανική Παράδοση.


Ο Προτεστάντες «θεραπευτές»

Μεταξύ τν χριστιανικν αρέσεων το ερύτερου προτεσταντικο χώρου ρχισαν νά μφανίζονται μετά τόν Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο στήν μερική καί στήν Ερώπη Εαγγελιστές, ο ποοι διοργάνωναν λαϊκές συναθροίσεις μέ συμμετοχή μεγάλου πλήθους πιστν καί διακήρυτταν τι θεραπεύουν λες τίς σθένειες. Ο πιό γνωστοί εναι ο William Branham, Oral Roberts, T.L. Osborn, Reinhard Bonnke κ.. Κοινό χαρακτηριστικό τους εναι λεγόμενος «δυναμικός εαγγελισμός», δηλαδή τό κήρυγμα πού συνοδεύεται μέ «σημεα» (ποτιθέμενα θαύματα) καί διαίτερα μέ «θεραπεες». T.L. Osborn, γιά παράδειγμα, στό βιβλίο του μέ τίτλο «Θεραπεία πό τόν Χριστό» σχυρίζεται τι χει θεραπεύσει κατοντάδες χιλιάδες ρρώστους «σων εδν μπορε κανείς νά φαντασθε» καί τι πέτυχε «κόμη καί νάσταση νεκρν» (ντ. λεβιζοπούλου, γχειρίδιο αρέσεων καί παραχριστιανικν μάδων, 1994, σ. 334).
Χιλιάδες πιστοί παρακολουθον τό «σόου θεραπείας» το Εαγγελιστ «θεραπευτ» Reinhard Bonnke.
Στούς «θεραπευτές» ατούς καί στίς μάδες τους σθένεια ξιολογεται πάντοτε ρνητικά. Κάθε σθένεια θεωρεται καρπός τς μαρτίας καί πιστεύεται τι προέρχεται ποκλειστικά πό τόν διάβολο. Τά παιδιά το Θεο δέν ρρωσταίνουν. λλά, καί ν ρρωστήσουν λόγ τν προσωπικν μαρτιν τους, θεραπεύονται μέ τήν πίστη. Δέν θεραπεύονται σοι δέν πιστεύουν σοι δέν χουν ρκετή πίστη. Σέ πολλές περιπτώσεις προϋποτίθεται ντίληψη γιά ναν σκληρό καί τιμωρό Θεό, ποος τιμωρε τούς μαρτωλούς μέ σθένειες τούς γκαταλείπει στά χέρια το διαβόλου. ληθινός χριστιανός δέν σθενε ποτέ, γιατί Χριστός νέλαβε ντιπροσωπευτικά τίς ρρώστιες. Θεός δέν θέλει τήν σθένεια, τόν πόνο, τίς κάθε εδους θλίψεις.
Βέβαια, πολλά πό τά παραπάνω φαινόμενα «θεραπείας» εναι πλς περιπτώσεις πάτης, γι’ ατό πολλές φορές μάδες Προτεσταντν «θεραπευτν» λληλοκατηγορονται γιά ξαπάτηση παδν τους μέ ποτιθέμενες θεραπεες προσποιούμενων σθενν. Δέν ποκλείεται, στόσο, κάποιες πό τίς «θεραπεες» ατές νά εναι ργα πλάνες το διαβόλου. Στίς περισσότερες περιπτώσεις, βέβαια, θεραπεία δέν πιτυγχάνεται καί τότε πονεμένοι καί πογοητευμένοι νθρωποι δηγονται σέ μεγαλύτερη πόγνωση, φο τούς καταλογίζεται καί εθύνη γιά τήν ποτυχία τς θεραπείας: « πίστη σου εναι δύνατη. Θεός δέν θέλει νά θεραπευθες, γι’ ατό δέν γινες καλά»!
Πάντως, ο παραπάνω «θεραπευτές» παραβλέπουν τό γεγονός τι καί πόστολος Παλος ταν σθενής, χωρίς ατό νά σημαίνει τι παψε νά εναι «παιδί το Θεο» καί γινε «παιδί το διαβόλου»! διος μάλιστα γραφε: «καυχήσομαι ν τας σθενείαις μου», « γάρ δύναμίς μου ν σθενεί τελειοται» (Β' Κορ. 12, 7-10)!


Ο «λιστικές θεραπεες» τς Νέας ποχς

ντελς διαφορετική εναι προσέγγιση τς σθένειας καί τς θεραπείας της στούς χώρους το ποκρυφισμο καί τς Νέας ποχς. Οσιαστικά, πρόκειται γιά συγγενες χώρους, φο ο μάδες τς Νέας ποχς ντλον ντιλήψεις καί πρακτικές πό τόν ποκρυφιστικό χρο (Μαγεία, λχημεία, στρολογία, Θεοσοφία κ.λπ.), πως ντλον καί πό τίς νατολικές θρησκεες (νδουϊσμό καί Βουδισμό). Ο χροι ατοί προϋποθέτουν ντιλήψεις γιά τόν Θεό, τόν νθρωπο καί τόν κόσμο, ντελς διαφορετικές καί συμβίβαστες μέ τίς ντίστοιχες χριστιανικές. Κατά συνέπειαν, ο θεραπευτικές τους μέθοδοι, ο λεγόμενες «ναλλακτικές» «λιστικές θεραπεες» (μοιοπαθητική, Βελονισμός, Ρεφλεξολογία, Ρέϊκι, γιουρβέδα, ριδολογία, ρωματοθεραπεία, Κρυσταλλοθεραπεία, Βιοενεργειακές Θεραπεες, σωτέρα Θεραπευτική, Σιάτσου, ψευδοεπιστημονικές ψυχοθεραπεες κ..), θεμελιώνονται σέ κοσμοθεωριακό πόβαθρο ντίθετο καί συμβίβαστο μέ τήν ρθόδοξη πίστη. Στήν οσία, ποτελον φαρμογή στό χρο τς γείας τν περί Θεο, νθρώπου καί κόσμου ντιλήψεων τν νατολικν θρησκειν καί συνιστον τήν «ατρική τς Νέας ποχς». Μέσα π’ ατές νύποπτοι ρθόδοξοι χριστιανοί ρχονται σέ παφή μέ τόν ποκρυφισμό καί καταλήγουν νά λατρεύουν εδωλα καί θεότητες ρχαίων προχριστιανικν πολιτισμν.
Κατά τή διδασκαλία τν μάδων ατν, Θεός ταυτίζεται μέ τή Φύση μέ τό Σύμπαν. λα εναι Θεός, λα εναι να (λιστική θεώρηση τν πάντων) καί λα εναι νέργεια. νέργεια ατή εναι γνωστή μέ διάφορα νόματα στίς μάδες το χώρου, πως «Συμπαντική νέργεια», «περσυνειδητότητα», «Ζωτική νέργεια», «Πράνα», «Τσί», «Αρα» κ.. πό τήν μαλή μή ροή της στόν νθρωπο ξαρτται γεία σθένεια. « νθρωπος ντλε τό νεργειακό του πόθεμα πό τό Σύμπαν πού εναι μιά θάλασσα νεργειν ... Τό Σύμπαν εναι μέ λλα λόγια πρίζα, ν τό νευρικό σύστημα το νθρώπου τό καλώδιο πού τόν τροφοδοτε μέ νέργεια. ν κάποια στιγμή νεργειακή σορροπία στόν νθρωπο διαταραχθε ... παρουσιάζονται βλάβες» (Χρ. Τσιάκκα, γκυκλοπαιδικό Λεξικό θρησκειν καί αρέσεων, 2002, σ. 389-390). θεραπεία ταυτίζεται κριβς μέ τήν ποκατάσταση τς μαλς ρος ατς τς νέργειας στόν νθρωπο, δηλαδή μέ τήν πεμπλοκή («ξεμπλοκάρισμά») της. Ο διάφορες μάδες το χώρου εσηγονται τρόπους πεμπλοκς («ξεμπλοκαρίσματος») ατς τς νέργειας. τσι, μοιοπαθητική προτείνει τό δυναμοποιημένο μοιοπαθητικό φάρμακο, Βελονισμός τήν τοποθέτηση βελονν σέ κατάλληλα σημεα τν, κατ’ ατούς, «νεργειακν καναλιν» το νθρωπίνου σώματος. λλες πάλι «θεραπεες», πως τό Ρέϊκι, προτείνουν τό «ξεμπλοκάρισμα» «δι’ πιθέσεως τν χειρν πό να ψηλς πνευματικς στάθμης τομο, … πού στην πραγματικότητα εναι κανάλι παγκόσμιων νεργειν» κ.. δ, μπορομε νά διακρίνουμε σαφς τόν ρόλο το «θεραπευτ» - «ατρο» στίς λεγόμενες «ναλλακτικές θεραπεες». Ατός δέν θεραπεύει, συνήθως, μέ φάρμακα μέ μηχανήματα, λλά μόνο μέ τά χέρια του. ρόλος του μοιάζει μέ ατόν το μάγου το θαυματοποιο καί θεωρεται τομο μέ «χαρισματικές διότητες». Μπορε νά χειρίζεται κοσμικές δυνάμεις καί νά τίς μεταδίδει σέ λλους γιά τή θεραπεία τους!
Ο «θεραπευτές» τς ατρικς τς Νέας ποχς δέν «θεραπεύουν» μέ φάρμακα μέ ατρικά μηχανήματα, λλά μόνο μέ τά χέρια τους. ποτίθεται τι χουν «χαρισματικές διότητες» καί τι μπορον νά χειρίζονται κοσμικές δυνάμεις, μεταδίδοντάς τες σέ λλους γιά τή θεραπεία τους.
Εναι φανερό, τι ο ντιλήψεις ατές στηρίζονται σέ προεπιστημονικά μυθικά δεδομένα καί σέ ναπόδεικτες ρχές, ο ποες, κατά κανόνα, ντλονται πό τόν χρο το φανταστικο. Δέν συμβαδίζουν μέ τίς σύγχρονες ξελίξεις καί μεθόδους τς πιστήμης καί γι’ ατό χαρακτηρίζονται, πό πίσημους λληνικούς καί διεθνες ατρικούς φορες καί συλλόγους, ς ψευδοεπιστμες. στόσο, συνιστον γιά τούς παδούς τους τό «μέγιστον μυστικόν τς ατρικς», τό ποο γνοε σύγχρονη κλασική ατρική καί τό ποο ποκαλύφθηκε στόν κόσμο πό τήν εραρχία τς «Μεγάλης Λευκς δελφότητος» μέσω προσώπων πως λενα Μπλαβάτσκυ (1831-1891), δρύτρια τς Θεοσοφίας. Ο μέθοδοι, πού κατέχουν ατό τό μυστικό, ποκαλονται «λιστικές», γιατί δέν θεραπεύουν μία μόνο σθένεια λλά τόν νθρωπο στό σύνολό του, τόν νθρωπο ς «λον». προσφερόμενη «θεραπεία» δέν περιορίζεται στίς σθένειες το σώματος, λλά πεκτείνεται καί στά πάθη τς ψυχς. παλλάσσει τόν νθρωπο πό κάθε κακία: πό τήν γνοια, τόν φόβο, τό μσος, τόν θυμό, τήν περηφάνεια, τν φθόνο κ.λπ. Εναι φανερό, τι ο λεγόμενες «ναλλακτικές θεραπεες» δέν προτείνουν πλά μιά θεραπευτική μέθοδο, λλά να σύστημα σωτηρίας, γιά τήν κρίβεια να σύστημα ατοσωτηρίας, μέ τό ποο ποκτ κάποιος θεϊκές διότητες καί γίνεται διος «Θεός». σχυρίζονται τι, κάθε νθρωπος μπορε νά ποκτήσει τό πόκρυφο μυστικό τς ατρικς καί νά ατοθεραπεύεται, νακαλύπτοντας τόν «Θεό - αυτό» του καί νεργοποιώντας τίς πόκρυφες δυνάμεις, πού δθεν κρύβει μέσα του. Σέ λλες περιπτώσεις καθένας καλεται νά ταυτιστε μέ τή «Φύση» καί μέ τούς «Φυσικούς Νόμους», πού κρύβουν μέσα τους τήν παντοδυναμία καί μπορον νά τόν βοηθήσουν νά θεραπεύεται νά ποκτ θεες διότητες. Καλεται «νά νώσει τήν ψυχήν του μέ τά Νοητά, μέ τήν Ψυχήν το παντός τς Φύσεως, πότε πλέον νθρωπος κενος, καθιστάμενος θεουργός, νεργε παραδειγματικς πως Φύσις, παράγουσα τά πάντα»  (Φ. Χαλ, .π., σ. 7). Κατά τούς ποκρυφιστές τς Νέας ποχς, μέ ατή κριβς τή μέθοδο θεράπευε καί ησος Χριστός καί μέ τήν δια μέθοδο θεραπεύουν ο γιοι τς κκλησίας. μως, ο Βυζαντινοί χουν φαιρέσει τά ποκρυφιστικά στοιχεα πό τούς βίους τους καί δέν ποπνέουν πλέον τό ρωμα το ποκρυφισμο!
στόσο, ν σχύουν τά παραπάνω, παραμένει ναπάντητο τό ρώτημα: Γιατί, σοι νακάλυψαν ατό τό «μέγιστον μυστικόν τς ατρικς», «τό λιξίριον τς ζως τό μυστικόν τς θανασίας» (στό διο, σ. 7), τελικά ο διοι ρρώστησαν καί πέθαναν;


σθένεια καί θεραπεία στήν ρθόδοξη Παράδοση

Εναι γεγονός, τι τόσο ο «λιστικές θεραπεες» τς Νέας ποχς, σο καί τό κήρυγμα τν Προτεσταντν «θεραπευτν», περιέχουν στοιχεα λήθειας. ντίληψη τι νθρωπος πρέπει νά θεραπεύεται στό σύνολό του εναι, γενικά, ρθή. ν «πάσχει ν μέλος, συμπάσχει πάντα τά μέλη», παρατηρε π. Παλος (Α' Κορ. 12, 26), ν εναι γνωστό, τι Χριστός, ταν θαυματουργοσε, πέβλεπε καί στή θεραπεία τς ψυχς: «δε γιής γέγονας· μηκέτι μάρτανε» (ω. 5,14). Τό χάρισμα τν αμάτων, πού σχυρίζονται τι κατέχουν ο Προτεστάντες «θεραπευτές», εναι γνωστό στήν γ. Γραφή καί στήν ρθόδοξη Παράδοση. στόσο, τό πλαίσιο, στό ποο θεωρεται θεραπεία, εναι ντελς ξένο πρός τόν Χριστιανισμό στήν πρώτη περίπτωση καί σφαλμένο (αρετικό) στή δεύτερη περίπτωση.
Κατά τήν ρθόδοξη Παράδοση, Θεός δέν εναι πρόσωπη νέργεια πού ταυτίζεται μέ τό σύμπαν, λλά Πρόσωπο, γιά τήν κρίβεια τρία Πρόσωπα, πού εναι ντελς ξω πό τόν κόσμο ς πρός τήν οσία Τους καί «πανταχο παρόντα» στόν κόσμο κατά τήν νέργειά Τους, ποία διατηρε τά πάντα στήν παρξη καί στή ζωή. κόσμος εναι δημιούργημα το Θεο πό τό μηδέν, πως καί νθρωπος. νθρωπος περέχει το κόσμου, ς «βασιλεύς τς κτίσεως», καί δέν χει νάγκη νά ταυτιστε μέ τόν κόσμο μέ τούς «νόμους το σύμπαντος» γιά νά ξελιχθε νά θεραπευθε.
Εναι γεγονός, τι Θεός κατασκεύασε τόν νθρωπο γι καί δέν θέλει τήν σθένεια, οτε διος εναι πηγή ατία της. σχατη ατία τν σθενειν μας εναι μαρτία. ταν πρτος νθρωπος παράκουσε τήν ντολή το Θεο καί μάρτησε στόν Παράδεισο, τότε νοιξαν διάπλατα ο πλες γιά νά εσέλθει θάνατος στήν νθρώπινη ζωή, λλά καί ο προάγγελοι το θανάτου, δηλαδή ο σθένειες. πό τότε «κατηρρώστησεν το νθρώπου φύσις», κατά τή χαρακτηριστική κφραση το γίου Κυρίλλου λεξανδρείας. στόσο, τό τι παρουσία τς σθένειας γενικά στήν νθρώπινη ζωή φείλεται στήν μαρτία, δέν σημαίνει τι κδήλωσή της σέ κάθε περίπτωση φείλεται ποκλειστικά στά προσωπικά μαρτήματα το σθενος, πως σχυρίζονται κάποιοι Προτεστάντες «θεραπευτές». Τότε δέν θά σθενοσαν ο γιοι. μως, στίς περισσότερες περιπτώσεις συμβαίνει τό ντίθετο. Βέβαια, σέ πολλές περιπτώσεις ο σθένειες φείλονται σέ προσωπικά μαρτήματα: «Τίς μαρτεν, οτος ο γονες ατο, να τυφλός γεννηθ;», ρωτον ο Μαθητές τόν Κύριο πρίν τή θεραπεία το κ γενετς τυφλο (ω. 9,2), γιά νά λάβουν τήν πάντηση τι «οτε οτος μαρτεν οτε ο γονες ατο, λλ’ να φανερωθ τά ργα το Θεο ν ατ» (ω. 9,3). πάρχουν, λοιπόν, σθένειες πού φείλονται στά προσωπικά μας μαρτήματα καί σθένειες πού συμβαίνουν γιά νά φανερωθε δόξα το Θεο. πάρχουν, μως, καί σθένειες πού προκαλε διάβολος, πως στήν περίπτωση τς συγκύπτουσας το Εαγγελίου, τήν ποία κρατοσε δεμένη γιά 18 τη (Λουκ. 13, 11-16). ν διάβολος μπορε νά προκαλε σθένειες, μπορε καί νά πελευθερώνει πό σες σθένειες εχε προκαλέσει διος, καί τότε τό γεγονός ατό κλαμβάνεται, συνήθως, ς θεραπεία ς θαμα.
Γιά τή σωτηρία μας καί γιά τή ζωή το κόσμου, Υός το Θεο λθε στόν κόσμο καί γινε νθρωπος. Μεταξύ λλων, λθε γιά νά ναιρέσει τά ποτελέσματα τς νθρώπινης πτώσης, στά ποα νήκουν καί ο σθένειες. ντως, Χριστός εναι μόνος πραγματικός Θεραπευτής, «ατρός τν ψυχν καί τν σωμάτων μν», μόνος πού μπορε νά ξαλείψει κάθε σθένεια. Βέβαια, λοκληρωτική κατάργηση το θανάτου καί τν σθενειν μας θά γίνει στά σχατα, μετά τή Δευτέρα Παρουσία Του. στόσο, νανθρώπιση καί νίκη το Χριστο κατά το θανάτου μετέτρεψαν τόν πόνο καί τήν σθένεια σέ «τόπο» καί «τρόπο» γιά τή σωτηρία μας. Ατό σημαίνει τι Θεός, ν καί δέν θέλει («κατ’ εδοκίαν») τίς σθένειες, τίς πιτρέπει πολλές φορές («κατά συγκατάβασιν»), ταν π’ ατές πρόκειται νά προκύψει κάποια μεγαλύτερη φέλεια.
Γιά τήν νακούφιση πό τά πλήγματα τς σθένειας, Χριστός, δη πρίν τήν νανθρώπισή Του, εχε δώσει στόν νθρωπο τήν ατρική πιστήμη καί τούς ατρούς. Εναι σαφής μαρτυρία τς γίας Γραφς τι τόσο πιστήμη, σο καί ατρός εναι δρα το Θεο στόν νθρωπο: «Ατός δωκεν νθρώποις πιστήμην» (Σοφ. Σειράχ 38,6), «τίμα ατρόν ... καί γάρ ατόν κτισεν Κύριος» (38,1) καί «Κύριος κτισεν κ γς φάρμακα» (38,4). Τά παραπάνω σημαίνουν τι, σέ σχατη νάλυση, διά το ατρο θεραπεία εναι διά το Χριστο θεραπεία! στόσο, Χριστός δέν χει κχωρήσει λόκληρη τήν ρμοδιότητα τς θεραπείας στούς πιστήμονες ατρούς. Διατηρε τό δικαίωμα, ετε νά παρεμβαίνει διος καί νά θεραπεύει, ταν θέλει καί που θέλει, ετε νά θεραπεύει μέσω το χαρίσματος τν αμάτων, πού παρέχει στούς γίους Του. τσι, παράλληλα μέ τίς ατρικές θεραπεες, πάρχουν καί νεργον τά γνήσια θαύματα καί ο γνήσιες θαυματουργικές άσεις. πάρχουν, μως, καί ο κακότροπες πομιμήσεις τν γνήσιων θαυμάτων, ο ψευδοϊάσεις, ο πάτες ο πλάνες το διαβόλου, πως ο «θεραπεες» στόν ερύτερο χρο το Προτεσταντισμο.
Μέ βάση τά πραπάνω, ρθόδοξος πιστός, ταν σθενε, φείλει νά πευθύνεται πρτα στόν ησο Χριστό, τόν «ατρό τν ψυχν καί τν σωμάτων μν», δηλαδή νά ντάσσει τή θεραπεία στή σχέση του μέ τόν Θεό. Παράλληλα, φείλει νά καταφεύγει στούς κατάλληλους πιστήμονες ατρούς καί, πωσδήποτε, φείλει νά ποφεύγει μέ κάθε τρόπο τίς λεγόμενες «ναλλακτικές» «λιστικές θεραπεες» τς Νέας ποχς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου