γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου 2015

Μιχαήλ Κηρουλαρίου Προς Πέτρον Αντιοχείας Επιστολή Α΄ (1054 μ.Χ.)


ΜΙΧΑΗΛ ΚΗΡΟΥΛΑΡΙΟΥ
ΠΡΟΣ ΠΕΤΡΟΝ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ ΕΠΙΣΤΟΛΗ Α'
(1054 μ.Χ.)

Μιχαλ το γιωτάτου ρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως νέας ώμης κα οκουμενικο πατριάρχου το Κηρουλαρίου πρς Πέτρον τν γιώτατον πατριάρχην θεουπόλεως μεγάλης ντιοχείας.

1. Τ γράμματα τς μακαριότητός σου νέγνω μετριότης μν κα ναμαθοσα δι το τατα διακομίσαντος, ς καλς, Θεο χάριτι, τ κατ’ ατν διεξάγεται, τ Ατο ηχαριστήσαμεν, ς εκός, γαθότητι, ζωήν σοι μακραίωνα κα λυπον πευχόμενοι. Ος δ κα περιείχετο περ το ελαβος διακόνου κα βασιλικο κληρικο Πέτρου, τι τε κατ τς μετέρας πρς τν σν γιότητα εσηγήσεις σιγίλλιον ατς τούτ πεπόρισται π τ φιλοτιμηθέντι ατ παρ το πρ σο πατριάρχου κληρικοτόπ, κα τι τέρας οτοσ προτυχν εεργεσίας παρ τς σς τελειότητος, γνωμόνησε, μηδ γραφς ατο καταξιώσας ατήν.

2. Κα μετριότης μν εδυα, οαν ο νν οδ’ κ νέου, λλ’ ρχθεν εχες πρς ατν διάπυρον στοργν κα διάθεσιν, κα ς ο παρ φαλον λογίζ τς πέρ τινων παρ’ ατς πεμπομένας σοι γραφάς, τούτου χάριν κα γράφει κα ξιο, μα μν εεργετεσθαι δι σο τος ξιοντας θέλουσα, πρς παινον κα νακήρυξιν τς μεγαλοδώρου κα φιλοτίμου ψυχς σου, μα δ κα μισθν οκ λίγων πρόξενος μν γενομένη, τό γε ες μέρος κον ατς. δέ γε διάκονος νάξιον το πρς σ γράφειν αυτόν, ς φησι, κεκρικώς, τούτου χάριν οδ γράψαι ποτ πρς τν σν τόλμησεν γιότητα. Ο παύεται δ ατ πάμπολλα εχαριστν κα περευχόμενος, τν ες ατν πείρων ατς εεργεσιν νεκεν κα χαρίτων, κα ατεται μειφθναι ατ τ σιγίλλιον, δι τ βραχναι κα σχεδν μηδ ναγινώσκεσθαι δύνασθαι. Κα τατα μν περ τούτου.
3. Πρ καιρο δέ τινος ναμαθόντες παρ τν κ τς πρε­σβυτέρας ώμης νταθα φικνουμένων περ τς ρετς κα εγενείας κα γνώσεως το νν τελευτήσαντος πάπα ταύτης, φημ περ τς ες τατν μν μοφροσύνης τε κα συμβάσεως δι τ περ τν ρθόδοξον πίστιν περ ατν θρυλούμενα σκάνδαλα, οκ λίγα δι’ μετέρων συλλαβν μετ πολλς ταπεινοφροσύνης, ς κα ατς χεις γνναι κ τς τοιαύτης γραφς, ατ δηλώσαμεν· τοτο μν κερδσαι τοτον πά­ντως βουλόμενοι, τοτο δ κα ενουν χειν κα οκεον πραγ­ματευόμενοι ες τν περ μς ατο κατ τν Φράγκων πικουρίαν. στινας δ συλλαβς κα γχειρίσαντες τ τ πρς κενον πιφερομέν βασιλικ γράμματα βεστιαρίτ, λπίζομεν ποκομίσαι μν ατν κα μφω τ γράμματα πρς ν πεστάλησαν, ντίγραμμα δ ξ ατο λαβεν κα πρς μς γαγεν.
4. δ τ τοιατα λαβν γράμματα, κα μέχρις ατο φθάσας το μαγίστρου κα δουκς ταλίας το ργυρο, τ γράμματα μέν, εμηχάνως ατν ατο πελθοντος φ’ τατα δι ταχέων ες τν πάπαν ξαποστελαι, ατ νεχείρισεν· μάγιστρος δέ, ς κριβς μεμαθήκαμεν, οδέποτε τς οκείας πιλελησμένης θρησκείας κα διπλόης, λλ’ ε τναντία κατ τς Βασιλείας κα τς ωμανίας φρονν, οδ’ ν τούτ μέλησε τν συνήθων, λλ’ ατά τε τ νομίσματα, πρς βασιλέως βεστιαρίτης λαβν πεφέρετο, νελάβετο, ν κέρδει πά­ντως δί θέσθαι κα τατα βουλόμενος, ς τ προαποσταλέντα, τε περ οκείων διαπονούμενος κάστρων οκοδομς κα τς περ ατν πιμελείας.
5. Κα ταύτην, ς ρομεν, τν συσκευν σκαιώρησε. Προσκαλεσάμενος γάρ τινας, ος μλλον, ς οικε, τν λλων εχε θαρρεν, ν μν ν μάλφ πισκοπήσας ποτέ, ς κουσται, στερον δ τς τοιαύτης πελαθες κκλησίας δι’ ατίας ελό­γους, π πέντε δη λους νιαυτος δεδιωγμένος πάρχει· δ νομα μόνον χει ρχιεπισκόπου, πράγματος παντάπασιν ρημον· οδ γρ που κα ρχιεράτευσεν οχ ερηται· τ δέ γε τρίτ προσωπεον, ς ατ δόκει, περιθες καγκελλαρίου, κα τούτ δ τ ωμαϊκ ξιώματι ξ περβαλλούσης πα­νουργίας κα πονηρίας τοτον ναπείσας καλεσθαι, να χ π τος σκαιωρηθεσι κρατεν δι’ ατο, ς διά τινος δθεν τείχους προσμαχήτου. Κα τν μν γραμμάτων φελν τν σφραγίδα κα τ μφερόμενα ατ ναγνούς, τερα δ πρς μς π το πάπα δθεν πεσταλμένα συνθείς, κα τούτοις τος ερήμενους φοδιάσας νέπεισε τος θλίους (φε τς πλάνης κα τς σκαιότητος) τν μεγαλόπολιν καταλαβεν κα τ τοιατα μφανίσαι γράμματα πρς μς.
6. Ο κα εσελθόντες τν βασιλεύουσαν, πρτον μν τ κραται κα γί μν βασιλε θεάθησαν μετ σοβαρο κα γαύρου σχήματος κα φρονήματος κα βαδίσματος. πειτα δ πρς τν μετέραν μετριότητα νεληλυθότες, τί ν τις εποι πόσ περηφανεί κα λαζονεί κα αθαδεί χρήσαντο; μηδ τν οανον πρόσρησιν επόντες μν, κν γον μικρν κλναι τς αυτν κεφαλς κα προσαγαγεν μν τν συνήθη προσκύνησιν νασχόμενοι, μήτε μν πισθεν τν μητροπο­λιτν μεθ’ μν ν τ σεκρέτ σηνηθροισμένων καθίσαι λως καταδεξάμενοι, κατ τν κρατήσασαν ρχθεν συνήθειαν, λλ’ οκείαν τοτο βριν νενομικότες. Τί μ λέγω τ τούτων νοητότερον; λλ’ οδ πρς βασιλικν λως περιωπν κα μεγαλειότητα τεταπείνωνται· μλλον μν ον αυτος μεγάλως ξαίροντες κα τ πρ ατος φανταζόμενοι, μετ σταυρο κα σκήπτρων ντς βασιλείων εσέρχονται.
7. Μηδν τοίνυν τούτων, ς εκός, δεδρακότες, πιστολν σφραγισμένην μν πέδωκαν κα εθς πεχώρησαν. ν κα λαβοσα μετριότης μν κα φελεν τν σφραγίδα πιχειρήσασα κα κριβς περιεργασαμένη, ατήν τε ταύτην ερε νενοθευμένην κα τ γράμματα πλήρη δόλου κα περινοίας. κενα γρ κα δήλουν παραλλάκτως, περ ν τ μεγαλοπόλει ργυρς νδημν πρς τν μετέραν πολλάκις λεγε μετριότητα, μάλιστα δ περ τν ζύμων· δι’ κα οχ παξ μόνον, λλ κα δς δη κα τρς κα τετράκις τς θείας ξώσθη κα πεβλήθη παρ’ μν κοινωνίας κα μεταλήψεως.
8. Τ δ σον τς πρς τν πάπαν μετέρας γραφς, λλ μν κα ατς τς πρς μς δθεν π το πάπα δι τν λιτηρίων ποκομισθείσης κα ες τν λλάδα μεθερμηνευθείσης φωνν πρς τν σν μακαριότητα ξεπέμψαμεν, ς ν γνοίης, τ μν μες πρς κενον γράψαμεν, τίνα δ δι τς πιδοθείσης μν πιστολς δηλοντο· κα κριβς καταμάθς ντεθεν, ς ο ψιλν πόνοιαν πενοήσαμεν, λλ’ ατς τς ληθείας γυμνς δραξάμεθα. Φανερώτερον δ τ τοιοτον λέγχθη δρμα κα δι το ρχιεπισκόπου Τράνας κα συγκέλλου κεθεν πρ τούτων πρς μς φιγμένου κα τν λήθειαν πσαν διασαφήσαντος, ν τρόπον ερηκα τ κραται κα γί μν βασιλε.
9. Φήμη δέ τις τος μετέροις σν νηχήθη, ς τν δηλωθέντα πάπαν κα τελειότης σου ν τος ερος ναφέρει διπτύχοις, λλ μν κα λεξανδρείας κα εροσολύμων. Κα οκ ομαι τοσοτον γνοσαι γνόημα, μάλιστα πρ τν λ­λων τν σν σύγκριτον ρετήν. Οδας γάρ, τι π τς γίας κα οκουμενικς κτης συνόδου κα πίταδε ν τος ερος διπτύχοις ναφορ τας καθ’ μς δηλαδ γίαις κκλησίαις ξεκόπη το πάπα, δι τν τηνικατα πάπαν ώμης τν Βιγίλιον μ παντσαι κατ ταύτην τν σύνοδον, μήτε μν ναθεματίσαι τ παρ Θεοδωρήτου κατ τς ρθς πίστεως κα τν δώδεκα κεφαλαίων το γίου Κυρίλλου γραφέντα, τι δ κα τν το βα πιστολήν· κα κτοτε κα μέχρι το νν ποτμηθναι τς καθ’ μς γιωτάτης κα καθολικς κκλη­σίας τν πάπαν. Ο χάριν κα πιστον μν τοτο παντάπασιν δοξεν, ο τοσοτον περ κείνων, σον περ τς σς πολυμαθείας τε κα ξρημένης συνέσεως.
10. Κα ο τοτο δ μόνον, λλ’ τι κα ο δηλωθέντες δύο ρχιερες, ο μόνον λλους τ ζυμα σθίοντας καταδέχονται, λλ’ στιν τε κα ατο δι’ ζύμων τν θείαν κτελοσι μυστα­γωγίαν. Κα μες μν μήτινος εποροντες κ το προχείρου, δι’ ο τν περ τούτου πρς κείνους ρώτησιν ποιησόμεθα, λλως δ μηδ λλοις περ τούτων θαρρεν χοντες, τ πν τς ρεύνης τ σ νατίθεμεν γιότητι, ς ν ατ περ το πραγ­ματος κριβς ξετάσασα γνωρίσ τ μν μετριότητι. Κα περ μν τούτων οτως.
11. Ες μετέρας δ χερας πεδόθη δι το λαμπροτάτου προέδρου κα δουκς ντιοχείας το Σκληρο κα τ σον τς πρς τν Γρανδέσης τοι κυλίας γραφς σου· κα ναγνωσθέν, καταδρομν ατ πολλν περ τν ζύμων μόνον ερέθη ποιούμενον, τν λλων ωμαϊκν σφαλμάτων πολλ τού­των χαλεπωτέρων φέμενον. Ε τάχα δ κα γραψεν οτωσ πρς τν σν γιότητα, τι περ τούτων γραψεν ατ με­τριότης μν· λλ’ ον περ οδενς τούτων δήλωσέ ποτε ατ τ πάπα τινι λλ τν πισκόπων ατο, πλν τς πιστολς, ς νν πρς σ τ σον ξαπεστείλαμεν. λλ’ ς φαίνεται πό τε τν γραμμάτων ατν κα τν πράξεων λως εσ φιλοψευδες κα περίεργοι. λλ’ ε σθι, ς οχ ν μόν βέλει τ περ τν ζύμων περιπείρονται ο ωμαοι, τ τ προδήλως πσι γινωσκομέν, λλ πολλος τε κα διαφόροις, δι’ κα κτρέπεσθαι τούτους πάναγκες.
12. Κα μν πιτελοσι ουδαζοντες, τατά στιν· ατό τε τ περ ζύμων ατος πικρεμάμενον γκλημα, κα τ τ πνικτ τούτους σθίειν, κα τ ξυρσθαι, κα τ φυλάττειν τ Σάββατα, κα τ μιαροφαγεν, κα τ τος μοναχος κρεωφαγεν τ στέαρ τ χοίρειον κα τν δερματίδα πσαν τν διήκουσαν μέχρι το κρέατος, κα τ κατ τν πρώτην τν νηστειν βδομάδα κα τν πόκρεων ν ταυτ κα τν τυρίνην κτελεν, κα τ τ τετράδι κρεωφαγεν, τ δ Παρασκευ σθίειν τυρν κα ά, ν τ Σαββάτ δ νηστεύειν πσαν τν μέραν. Τ δ’ κτς τού­των τοιατα κα οτως χοντα· ν τ γί Συμβόλ τοιάνδε τιν ποιονται προσθήκην, κακς κα πικινδύνως φρονοντες· χει δ οτως· «κα ες τ Πνεμα τ γιον, τ κύριον κα ζωο­ποιόν, τ κ το Πατρς κα Υο κπορευόμενον». Κα ν τ θεί δ μυσταγωγί τό, «ες γιος, ες Κύριος, ησος Χριστός, ες δόξαν Θεο Πατρός, δι Πνεύματος γίου», κφωνοσιν.
13. Πρς δ τούτοις κα τν γάμον τν ερέων κωλύουσι, τουτέστι τος γυνακας χοντας μ καταδέχεσθαι τ τς ερωσύνης ξίωμα, λλ’ ζύγους εναι τος ερσθαι θέλοντας, Κα δύο δελφς δύο λαμβάνουσι. Κα ν τ λειτουργί κατ τν καιρν τς μεταλήψεως ες τν λειτουργούντων σθίων τ ζυμα τος λοιπος σπάζεται. Κα δακτυλίους φοροντες ν τας χερσν ο πίσκοποι, ς δθεν γυνακας τς κκλησίας λαμβάνοντες, τν ρραβνα φορεν λέγουσι. Κα ες πολέμους δ ξιόντες, αμασι τς αυτν χερας χραίνουσι κα πρ ατν τς φυχς ναιροντες κα ναιρούμενοι. ς δέ τινες μς διεβεβαιώσαντο, κα τ θεον βάπτισμα πιτελοντες, τος βαπτιζομένους βαπτίζουσιν ες μίαν κατάδυσιν, τ νομα το Πατρς κα το Υο κα το γίου Πνεύματος πιλέγοντες· λλ κα λατος πρς τοτο τ τν βαπτιζομένων πληροσι στόματα. Κακς δ κα τ ποστολικν κενο η­τν κλαμβάνοντες, τ φσκον «μικρ ζύμη λον τ φύραμα ζυμο»[1], οτως κενο γεγραμμένον χουσι, «μικρ ζύμη λον τ φύραμα φθείρει», πειρώμενοι δι τς μικρς ταύτης το ήματος φορμς νατρέπειν τν ζύμην, τν τν ναβατν ρτον αρουσαν.
14. λλ’ οδ τ λείψανα τν γίων νέχονται προσκυνεν, τινς δ ατν οδ τς γίας εκόνας. Οτε μν τος γίους κα μεγάλους Πατέρας μν κα διδασκάλους κα ρχιερες, τόν τε θεολόγον φημ Γρηγόριον κα τν μέγαν Βασίλειον κα τν θεον Χρυσόστομον, τος λοιπος συναριθμοσιν γίοις λως τν διδαχν ατν καταδέχονται. Κα λλα δέ τινα δρσιν, ργδές στι κατ μέρος παριθμεσθαι. Οτω τοίνυν βιοντες κα τοιούτοις θεσιν ντεθραμμένοι, κα τ προδήλως θέμιτα κα πηγορευμένα τολμντες κα ποτρόπαια, ν ρθοδόξων λως μορα τος ε φρονοσι τετάχθαι δόξουσιν; Οκ γωγε ομαι. Ο δ ρθς σως ατος φρονεν οτω ποιοντας ποφαινόμενοι, τύχοιεν τς μερίδος ατν. Οδ γρ ταύτης ατος ποτε τς μονοίας κα συμπνοίας φθονήσαιμεν. Μ οτω μανείημην κσταίημεν τν οκείων φρένων.
15. Τατα κατ πάροδον διεξήλθομεν, να εδέναι χουσα τελειότης σου τ τούτοις τελούμενα, μ οηται ς περ μόνα τ ζυμα σφάλλονται, καθς κα ατο μέχρι το παρόντος πελαμβάνομεν, λλ διαγνοσα κα τ πέκεινα τούτων ατν λαττώματα, συγκαταριθμ τούτους μεθ’ ν εσιν ξιοι. Τ δ πάντων βαρύτερον κα νυποιστότερον κα τν πόνοιαν ατν κ το περιόντος μφανον, τοτό στι· λέγουσι γάρ, τι ο διδαχθησόμενοι διαλεχθησόμενοι τ νταθα κατέλαβον, λλ διδάξοντες μλλον κα πείσοντες κρατεν μς τ δόγμα­τα τούτων· κα τατα μετ’ ξουσίας κα ναισχυντίας περβαλλούσης.
Κύριος φυλάξαι τν μακαριότητά σου ν τν πολλν περιόδοις, εχομένην πρ μν.

ΠΗΓΗ:
ω. Καρμίρη, Τ Δογματικ κα Συμβολικ Μνημεα τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας, τ. Α΄, κδ. β΄, ν θήναις 1960, σ. 339-342.



[1] Α΄ Κορ. 5,6, Γαλ. 5,9.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου