γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Δευτέρα 28 Δεκεμβρίου 2015

Γρηγορίου του Παλαμά, Ομολογία Πίστεως (1351 μ.Χ.)


ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΠΙΣΤΕΩΣ
ΕΚΤΕΘΕΙΣΑ ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΙΕΡΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ
ΚΥΡΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΠΑΛΑΜΑ
(1351 μ.Χ.)

Ες Θες πρ πάντων κα π πάντων κα ν πσι κα πρ τ πν, ν Πατρ κα Υἱῷ κα γί Πνεύματι παρ’ μν προσκυνούμενός τε κα πιστευόμενος· μονς ν Τριάδι κα Τρις ν μονάδι συγχύτως νουμένη κα μερίστως διαιρουμένη, μονς ατ κα Τρις παντοδύναμος.
Πατρ ναρχος, ο μόνον ς χρονος, λλ κα ς κατ πάντα τρόπον ναίτιος· μόνος ατία κα ίζα κα πηγ τς ν Υἱῷ κα γί Πνεύματι θεωρουμένης θεότητος, μόνος ατία προκαταρκτικ τν γεγονότων, ο μό­νος δημιουργός, λλ μόνος νς Υο Πατρ κα Πνεύματος νς γίου προβολεύς· ε ν, κα ε ν Πατήρ, κα ε ν μόνος Πατήρ τε κα προβολεύς· μείζων Υο κα Πνεύματος, τοτο μόνον ς ατιος, τλλα δ πάντα ατς ατος κα μότιμος.

Ο Υἱὸς ες, ναρχος μν ς χρονος, οκ ναρχος δ ς ρχν κα ίζαν κα πηγν χων τν Πατέρα, ξ ο μόνου πρ πάντων τν αώνων σωμάτως, ρρεύστως, παθς, γεννητς προλθεν, λλ’ ο διρέθη, Θες ν κ Θεο· οκ λλος μν καθ’ Θεός, λλος δ καθ’ Υός· ε ν, κα ε ν Υἱὸς κα μόνον Υός, κα ε πρς τν Θεν συγχύτως ν· οκ ατία κα ρχ τς ν Τριάδι νοουμένης θεότητος, ς ξ ατίας κα ρχς πάρχων το Πατρός, λλ’ ατία κα ρχ τν γεγονότων πάντων, ς δι’ ατο πάντων γεγονότων.
«Ος ν μορφ Θεο πάρχων οχ ρπαγμν γήσατο τ εναι σα Θε, λλ’» π συντελεί τν αώνων «αυτν κένωσε, μορφν» τν καθ’ μς δι’ μς λαβών, κα κ τς ειπαρθένου Μαρίας, εδοκί το Πατρς κα συνεργεί το γίου Πνεύματος, κυηθείς τε νόμ φύσεως κα γεννηθείς, Θες μο κα νθρωπος, κα ς ληθς νανθρω­πήσας γέγονεν μοιος μν κατ πάντα πλν μαρτίας· μείνας περ ν, Θες ληθινός, νώσας συγχύτως κα τρέπτως τς δύο φύσεις κα θελή­σεις κα νεργείας, κα μείνας ες Υἱὸς ν μι ποστάσει κα μετ τν νανθρώπησιν, νεργν τ θεα πάντα ς Θες κα τ νθρώπινα πάντα ς νθρωπος κα τος διαβλήτοις νθρωπίνοις ποκείμενος πάθεσιν.
παθς μν κα θάνατος ν κα διαμένων ς Θεός, κν δ σαρκ παθν ς νθρωπος· κα σταυρωθες κα θανν κα ταφες κα τ τρίτ μέρ ναστάς, ς κα τος μαθητας μετ τν νάστασιν πιφανείς, κα τν ξ ψους δύναμιν παγγειλάμενος, κα παραγγείλας μαθητεύειν πάντα τ θνη κα βαπτίζειν «ες τ νομα το Πατρς κα το Υο κα το γίου Πνεύματος» κα τηρεν κα διδάσκειν σα νετείλατο· ατς νελή­φθη ες τν ορανν κα κάθισεν κ δεξιν το Πατρός, μότιμον κα μό­θρονον ς μόθεον ποιήσας τ μέτερον φύραμα, μεθ’ ο πάλιν φυράματος ξειν μέλλει μετ δόξης, κρναι ζντας κα νεκρος κα ποδοναι κάστ κατ τ ργα ατο.
Τότε δ πρς τν Πατέρα νελθν πεμψεν π τος γίους ατο μαθητς κα ποστόλους τ Πνεμα τ γιον, « παρ το Πατρς κπορεύεται»· συνάναρχον μν ν τ Πατρ κα τ Υἱῷ ς χρονον, οκ ναρχον δ ς κα ατ ίζαν κα πηγν κα ατίαν χον τν Πατέρα, οχ ς γεννητν λλ’ ς κπορευτόν· κ Πατρς γρ κα ατ πρ πάντων τν αώνων ρρεύστως κα παθς, ο γεννητς λλ’ κπορευτς προλθεν, διαίρετον ν το Πατρς κα το Υο, ς κ το Πατρς προερχόμενον κα ν Υἱῷ ναπαυόμενον, σύγχυτον κα τν νωσιν χον κα μέριστον τν διαίρεσιν.
Θες ν κα ατ κ το Θεο, οκ λλος μν καθ’ Θεός, λλος δ καθ’ Παράκλητος, Πνεμα αθυπόστατον, κ Πατρς κπορευό­μενον κα δι’ Υο πεμπόμενον, τουτέστι φανερούμενον· ατιον κα ατ τν γεγονότων πάντων, ς ν ατ τελεσιουργημένων, τ ατ κα μότιμον Πατρί τε κα Υἱῷ, χωρς τς γεννησίας κα τς γεννήσεως. πέμφθη δ παρ το Υο πρς τος οκείους μαθητάς, τουτέστι πεφανέρωται· πς γρ ν λλως παρ’ ατο πεμφθείη τ μ χωριζόμενον ατο; πς δ’ ν λλως λθοι μοι τ πάρχον πανταχο; Δι’ μ μόνον παρ το Υο, λλ κα παρ το Πατρς κα δι το Υο πέμπεται, κα παρ’ αυτο ρχεται φανερούμενον· κοινν γρ ργον ποστολή, δηλονότι φανέρω­σις, το Πνεύματος.
Φανεροται δ ο κατ τν οσίαν· οδες γάρ ποτε Θεο φύσιν ε­δεν ξηγόρευσεν, λλ κατ τν χάριν κα τν δύναμιν κα τν νέρ­γει­αν, τις κοινή στι Πατρς κα Υο κα Πνεύματος. διον μν γρ κάστ τούτων κάστου πόστασις κα σα τείνει πρς ατήν, κοιν δ οχ περούσιος οσία μόνον, παντάπασιν νώνυμος κα νέκφαντος κα μέ­θεκτος, ς πρ πσαν πωνυμίαν οσα κα κφανσιν κα μετοχήν, λλ κα χάρις κα δύναμις κα νέργεια κα λαμπρότης κα βασιλεία κα φθαρσία κα πάνθ’ πλς καθ’ κοινωνε κα κατ χάριν νοται τος γίοις γγέλοις τε κα νθρώποις Θεός· μήτε δι τ μεριστν κα διάφορον τν ποστάσεων μήτε δι τ μεριστν κα ποικίλον τν δυνάμεών τε κα νεργειν τς πλότητος κπίπτων. Οτως μν ες στι παντοδύναμος Θες ν μι θεότητι· οτε γρ ξ ποστάσεων τελείων γένοιτ’ ν ποτε σύνθεσις, οτε τ δυνάμενον, τι δύναμιν δυνάμεις χει, δι’ ατ τ δύνασθαι σύνθετον ληθς ποτε λεχθείη ν.
Πρς τούτοις προσκυνομεν σχετικς τν γίαν εκόνα το περιγραφέντος, ς δι’ μς νανθρωπήσαντος, Υο το Θεο, πρς τ πρωτότυπον ναφέροντες εσεβς τν προσκύνησιν, κα τ τίμιον το σταυρο ξύλον κα τ σύμβολα πάντα τν ατο παθημάτων ς ντα τρόπαια θεα κατ το κοινο πολεμίου το γένους μν· πρς δ κα τν τύπον το τιμίου σταυρο ς πλον σωτήριον, κα τος θείους ναος κα τόπους κα τ ερ σκεύη κα θεοπαράδοτ λόγια, δι τν <ν> ατος νοικοντα Θεόν. σαύτως προσκυνομεν κα τς τν γίων πάντων εκόνας, δι τν πρς ατος γάπην κα τν Θεν ν οτοι ληθς γάπησάν τε κα θεράπευσαν, ν τ προσκυνήσει πρς τς κείνων μορφς ναφέροντες τν διάνοι­αν. Προσκυνομεν κα ατς τς τν γίων σορούς, ς τς γιαστικς χάριτος τν ατν οκ ποπτάσης ερωτάτων στν, σπερ οδ το δεσποτικο σώματος ν τ τριημέρ θεότης διρέθη θανάτ.
Κακν κατ’ οσίαν σμεν οδέν, οδ’ εναι το κακο ρχν τέραν τν κτροπν τν λογικν, κεχρημένων τ παρ το Θεο δεδομέν ατεξουσιότητι κακς.
Στέργομεν πάσας τς κκλησιαστικς παραδόσεις γγράφους τε κα γράφους, κα πρ πάντων τν μυστικωτάτην τε κα πανίερον τελετν κα κοινωνίαν κα σύναξιν, παρ’ ς κα τας λλαις τελετας τελείωσις, καθ’ ν ες νάμνησιν το κενώσαντος αυτν κενώτως κα σάρκα λαβόντος κα παθόντος πρ μν, κατ τν θεσπεσίαν κείνου παραγγελίαν κα ατουργίαν, τ θειότατα ερουργεται κα θεουργεται, ρτος κα τ ποτήριον, κα ατ τ ζωαρχικν κενο τελεται σμα κα αμα, κα τν πόρρητον ατν μετουσίαν κα κοινωνίαν τος εαγς προσιοσι χαρίζε­ται.
Πάντας δ τος μ μολογοντας κα πιστεύοντας ς τ Πνεμα τ γιον προεμήνυσε δι τν προφητν, ς Κύριος θέσπισε δι σαρκς μν πιφανείς, ς ο πόστολοι κήρυξαν πεμφθέντες π’ ατο, ς ο Πατέρες μν κα διάδοχοι κείνων δίδαξαν μς, λλ’ αρέσεως οκείας ρξαντας τος κακν ρξασιν ες τέλος πηκολουθηκότας, ποβαλλό­μεθα κα ναθέματι καθυποβάλλομεν.
Δεχόμεθα δ κα σπαζόμεθα τς γίας κα οκουμενικς Συνόδους. τν ν Νικαί τν τριακοσίων δέκα κα κτ θεοφόρων Πατέρων κατ το θεομάχου ρείου, κατασπντος σεβς ες κτίσμα τν Υἱὸν το Θεο κα κατατέμνοντος ες κτιστ κα κτιστα τν ν Πατρ κα Υἱῷ κα γί Πνεύματι προσκυνουμένην <μίαν> θεότητα. Τν μετ’ ατν ν Κωνσταντινουπόλει τν κατν πεντήκοντα Πατέρων κατ Μακεδονίου Κωνσταντι­νουπόλεως, σεβς ες κτίσμα κατασπντος τ Πνεμα τ γιον κα κατατέμνοντος μηδν ττον κα τούτου ες κτιστ κα κτιστα τν μίαν θεότητα. Τν μετ ταύτην ν φέσ τν διακοσίων Πατέρων κατ Νεστορίου πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, τν καθ’ πόστασιν νωσιν θετοντος π Χριστο τς ατο θεότητος κα νθρωπότητος, κα τν ς ληθς τεκοσαν τν Θεν παρθένον, Θεοτόκον καλεν μηδαμς βουλομένου. Κα τν τετάρτην τν ν Χαλκηδόνι τν ξακοσίων τριάκοντα Πατέ­ρων κατ Ετυχος κα Διοσκόρου, μίαν φύσιν π Χριστο δογματιζόντων κακς. Κα τν μετ’ ατν ν Κωνσταντινουπόλει τν κατν ξήκοντα πέντε Πατέρων κατ Θεοδώρου κα Διοδώρου τ ατ τ Νεστορί φρο­νούντων κα δι συγγραμμάτων τ κείνου συνιστώντων, ριγένους τε κα Διδύμου κα Εαγρίου τινός, τν παλαιν μν ντων, μυθώδη δέ τινα ν τ το Θεο κκλησί παρεισάγειν πιχειρούντων. Κα τν μετ ταύτην ν τ ατ πόλει τν κατν βδομήκοντα Πατέρων κατ Σεργίου, Πύρρου, Παύλου, Κωνσταντινουπόλεως ρξάντων, θετούντων π Χριστο τς καταλλήλους τας δύο φύσεσι δύο νεργείας κα δύο θελήματα. Κα τν ν Νικαί πάλιν τν πτ κα ξήκοντα κα τριακοσίων Πατέρων κατ τν εκονομάχων.
σπαζόμεθα κα πάσας τς κατ Θεο χάριν κατ καιρν τόπον πρς βεβαίωσιν εσεβείας κα εαγγελικς πολιτείας συναθροισθείσας γί­ας Συνόδους, ν εσι κα α συγκροτηθεσαι κατ τν μεγαλόπολιν ταύτην ν τ περιβοήτ να τς γίας το Θεο Σοφίας κατ το Καλαβρο Βαρλαμ κα το μετ’ κενον τ κείνου φρονοντος κα δόλ σπεύδοντος πεκδικεν κινδύνου· ο τν κοινν χάριν Πατρς Υο κα Πνεύματος, κα τ φς το μέλλοντος αἰῶνος καθ’ κα ο δίκαιοι λάμψουσιν ς λιος, ς κα Χριστς προϋπέδειξεν π’ ρους λάμψας, κα πλς πσαν δύ­ναμίν τε κα νέργειαν τς τρισυποστάτου θεότητος, κα πν τ διαφέρον πωσον τς θείας φύσεως κτιστν εναι δογματίζουσι, κα κατατέμνουσι κα οτοι δυσσεβς ες κτιστ κα κτιστα τν μίαν θεότητα, κα τος εσεβς κτιστον τ θειότατον κενο φς κα πσαν δύναμιν κα νέρ­γειαν πρεσβεύοντας θείαν –ς μηδενς ντος προσφάτου τν τ Θε προσόντων φυσικς– διθεΐτας νομάζουσι κα πολυθέους, ς κα ουδαοι σαβελλιανοί τε κα ρειανο νομάζουσιν μς. λλ’ μες τούτους τε κ­κείνους ς ντως θέους τε κα πολυθεος ποβαλλόμεθα κα το πληρώματος τν εσεβούντων, ς κα γία το Χριστο καθολικ κα ποστολικ κκλησία δι το Συνοδικο Τόμου κα γιορειτικο, τελείως κκόπτομεν, πιστεύοντες ες μίαν θεότητα τρισυπόστατον κα παντοδύ­ναμον, οδαμς το νιαίου κα τς πλότητος κπίπτουσαν δι τς δυνάμεις τς ποστάσεις.
π τούτοις πσι προσδοκμεν νάστασιν νεκρν κα ζων ληκτον το μέλλοντος αἰῶνος. μήν.

ΠΗΓΗ:
ω. Καρμίρη, Τ Δογματικ κα Συμβολικ Μνημεα τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας, τ. Α΄, κδ. β΄, ν θήναις 1960, σ. 407-410.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου