γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου 2015

Η φιλοσοφία ως «μελέτη θανάτου»


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Δ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ι', τους 2015-2016.

ννοια καί οσία τς φιλοσοφίας: φιλοσοφία προκύπτει πό την νάγκη το νθρώπου νά κατανοήσει τόν κόσμο στό σύνολό του. Γνωρίζοντας νθρωπος τά πιμέρους ντα, ναζητε ,τι σχύει γιά λα τά ντα γενικά. τσι, γεννται φιλοσοφία, ς πόπειρα ναγωγς πό τό ν στό εναι (στήν οσία το ντος). φιλοσοφία ναζητ ,τι παραμένει σταθερό καί μετάβλητο στή συνεχ «ροή» (μεταβολή) τν πάντων. ντικείμενό της εναι «τό πάλαι τε καί νν καί εί ζητούμενον καί πορούμενον», δηλαδή τό ρώτημα: «τί τό ν, τοτό στι τίς οσία» (ριστοτέλης). «Φιλοσοφία στί γνσις τν ντων ντα στί, τουτέστι γνσις τς τν ντων φύσεως» (γ. ω. Δαμασκηνός). τρόπος ατός κατανόησης το κόσμου καλεται ντολογία Μεταφυσική (ντολογία καί Μεταφυσική ταυτίζονται ννοιολογικά). Στήν στορία το πολιτισμο πρώτη ντολογία εναι μθος: μθος εναι ντολογική κατανόηση το κόσμου. μθος εναι πρώτη φιλοσοφία μλλον μήτρα τς φιλοσοφίας. στόσο, ν μθος εναι λειτουργία τς φαντασίας, φιλοσοφία εναι λειτουργία το νθρώπινου λόγου. ργανο τς φιλοσοφίας εναι λόγος καί μέθοδός της συλλογισμός.

Τό περί Θεο ρώτημα στή φιλοσοφία: Μεταξύ τν θεμάτων πού πασχόλησαν σοβαρά τή φιλοσοφία ταν: α) τό περί Θεο ρώτημα καί β) θρησκεία, ς στορικο-κοινωνικό φαινόμενο («φιλοσοφία τς θρησκείας»). φιλοσοφία πιχείρησε νά προσεγγίσει τό περί Θεο ρώτημα μέ τή δική μέθοδο, κατασκευάζοντας να σύστημα συλλογισμν περί Θεο κόμη καί λογικν «ποδείξεων περί πάρξεως το Θεο». μως, δια πέδειξε στή συνέχεια τι λοι ο περί Θεο συλλογισμοί της ταν σφαλμένοι καί τι δέν δηγοσαν σέ γνώση κανενός Θεο. «θάνατος το Θεο» εναι, κριβς, κατάρριψη λων τν περί Θεο συλλογισμν τς διας τς φιλοσοφίας, λλά καί τς φιλοσοφούσης Θεολογίας το Δυτικο Χριστιανισμο. στόσο, μέθοδος ατή (τς «διά τς σοφίας» γνώσεως το Θεο) καταδικάζεται δη σαφς στήν Καινή Διαθήκη (Α' Κορ. 1,21). «θεός» τν φιλοσόφων ταν να θνησιγενές εδωλο, τό ποο δέν εχε καμμία σχέση μέ τόν ληθινό Θεό τς ποκαλύψεως καί τς χριστιανικς κκλησίας («τόν Θεόν τν Πατέρων μν»). ρθόδοξη Θεολογία χι μόνο δέν πηρεάζεται ρνητικά πό τήν κριτική στίς παραπάνω περί Θεο ντιλήψεις, λλά φείλει νά συμβάλλει στήν κατάρριψή τους.
Φιλοσοφία καί Μηδενισμός: νάγκη πέρβασης τς γωνίας νώπιον το θανάτου εναι μία πό τίς γενεσιουργές ατίες τς φιλοσοφίας. Τό πρόβλημα το θανάτου πασχολε ντονότατα τή φιλοσοφία, ποία ρίζεται, πίσης, καί ς «μελέτη θανάτου» (Πλάτων, γ. ωάννης Δαμασκηνός). τσι, στά πιμέρους φιλοσοφικά συστήματα συναντμε διάφορες θεωρήσεις το προβλήματος το θανάτου τεχνάσματα γιά τήν πέρβασή του (π.χ. κατά τόν πίκουρο, 341-270 π.Χ., δέν πρέπει νά μέ πασχολε θάνατος, γιατί σο πάρχω γώ, δέν πάρχει θάνατος, ν ταν θά πάρξει θάνατος, δέν θά πάρχω γώ). Στό πλαίσιο ατό, φιλοσοφία πιχειρηματολόγησε κτενς περί θανασίας τς ψυχς (Πλάτων κ..). Οσιαστικά, μως, ναντι τς ρχέγονης μπειρίας το μηδενός, φιλοσοφία πιχείρησε νά ντιτάξει τήν πόπειρα γιά τή σύλληψη το «εναι». ς «εναι», θεωρήθηκε ετε δέα (δεαλισμός), ετε λη (λισμός), ετε κάποιο λλο κέντρο ρμηνείας το κόσμου. στόσο, στή νεότερη ποχή πόπειρα ρμηνείας το κόσμου στό σύνολό του καί πό μιά νιαία ρχή (ντολογία - Μεταφυσική), δηλαδή πηρύνας τς φιλοσοφίας, μφισβητήθηκε ντονα πό τήν δια τή φιλοσοφία, μέ δεδομένες τίς νακαλύψεις στίς θετικές πιστμες. χει πλέον διαμορφωθε κλόνητη πεποίθηση τι τό σταθερό καί μετάβλητο, πού ποτελε θεμέλιο τς Μεταφυσικς, εναι, τελικά, νύπαρκτο, τι ντικειμενική καί διαμφισβήτητη λήθεια, τελικά, δέν πάρχει καί τι προσπάθεια ρμηνείας το κόσμου πό μιά ρχή εναι ντελς αθαίρετη πράξη. Μέ τίς σύγχρονες, τέλος, νακαλύψεις στόν χρο τς φυσικς (εδικότερα, μετά τήν μφάνιση τς Κβαντομηχανικς) κατέρρευσε καί τό τελευταο χυρό τς Μεταφυσικς, τά καθαρά μαθηματικά. δη, μως, ο Πατέρες τς κκλησίας θεωροσαν μάταιη τήν προσπάθεια το νθρώπου νά συλλάβει τό «εναι» τήν «οσία» το κόσμου, μάλιστα δέ μέσω το μεταφυσικο στοχασμο, καί δέν εχαν σέ διαίτερη κτίμηση τή φιλοσοφία. Στήν γ. Γραφή συναντμε ποτιμητικές κφράσεις γι’ ατήν (π.χ. κφραση «κενή πάτη» το π. Παύλου, Κολ. 2,8). Στή σύγχρονη ποχή Martin Heidegger (1889-1976) θεσε τό ρώτημα «γιατί νά γίνεται λόγος γιά τό εναι καί χι γιά τό μηδέν», μέ ποτέλεσμα νά ταυτιστε, τελικά, τό «εναι» μέ τό «μηδέν». κτοτε προέκυψε Μηδενισμός ς σύστημα στή σύγχρονη σκέψη (μέ πρακτικές κδηλώσεις, πως ναρχισμός, τό κίνημα τν hippies κ..). τσι, φιλοσοφία ξεκίνησε πό τήν ρχική συνείδηση το μηδενός καί πό τήν νάγκη πέρβασής του, γιά νά καταλήξει καί πάλι στή συνείδηση το μηδενός, ς οσίας το κόσμου. Σήμερα φιλοσοφία πιβιώνει ς ρευνα τν θεμελίων τν πί μέρους πιστημν (πιστημολογία), ς γνωσιολογία κ.., χι μως ς ντολογία - Μεταφυσική.
λλες πόπειρες πέρβασης το θανάτου: μθος, θρησκεία καί φιλοσοφία δέν εναι ο μόνες μέθοδοι - πόπειρες γιά τήν πέρβαση το φόβου το θανάτου. νίοτε, νθρωπος πιλέγει τή «διέξοδο» τς φυγς (δραπέτευσης) νώπιον τς ριακς ατς κατάστασης (πειλς) τς πάρξεώς του. Σέ ατές τίς μεθόδους φυγς μπορον νά νταχθον: α) διασκέδαση («διασκεδάζω»: «διά» + «σκεδάννυμι» = διασκορπίζω), ς πόπειρα «διασκορπίσεως» το φόβου το θανάτου. β) φόβος νώπιον τς συχίας καί τς μονώσεως. γ) λήθη (πουσία τς συνιστώμενης πό τούς Πατέρες «μνήμης θανάτου» καί συστηματική ποφυγή σων στοιχείων τόν θυμίζουν). δ) ναζήτηση ρεισμάτων σέ φανταστικούς κόσμους, πως τά ναρκωτικά, λκοολισμός κ.. ε) πόπειρα ναπλήρωσης τν παρξιακν κενν μέ τήν ποταγή στά κυρίαρχα νθρώπινα πάθη (στή φιληδονία, στή φιλαργυρία καί στή φιλοδοξία, καθώς καί στά παράγωγά τους). στ) νταξη σέ αρετικές καί παραθρησκευτικές μάδες, ποσχόμενες τήν κάλυψη τν παρξιακν κενν καί τή λύση λων τν νθρώπινων προβλημάτων. ζ) προσκόληση σέ (πολυτοποιημένες) πολιτικοκοινωνικές δεολογίες. η) πλήρης πορρόφηση πό βιοτικές μέριμνες (γιά τή βελτίωση, δθεν, τν συνθηκν τς προσωπικς καί οκογενειακς ζως). θ) κάθε εδους περδραστηριότητα. ι) πηρεσία ποτιθέμενων δανικν καί θυσία γι’ ατά. ια) κόμη καί κάθε εδους μελέτη (πιστημονική, λογοτεχνική, φιλοσοφική), διαίτερα μελέτη πού τρέφει τή φαντασία κ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου