γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2015

Τόμος της εν Κωνσταντινουπόλει Συνόδου (1347 μ.Χ.)


ΣΥΝΟΔΙΚΟΣ ΤΟΜΟΣ
ΤΗΣ ΕΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΙ ΑΓΙΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ
1347 μ.Χ.

Συνοδικς τόμος, πικυρν τν π’ λέγχ κα καταδίκ τν το Βαρλαμ κα κινδύνου δογμάτων πρότερον τόμον, κα σν κινδύν πάλιν (1347).

ντως οδες οτως ρχιτέκτων οδενς τν ποικίλων ς ποριστς κα προστάτης παντοδαπῆς δυσσεβείας ντικεί­μενος· πάλαι μν γρ οτος, το Θεο διιστς τ νθρώπειον φλον, πληθν θεν φρονεν κα σέβειν νέπειθεν, ς νς Θεο μ δυναμένου σζειν τ οράνιον κα πίγειον κα παντοδαπν ζον τουτί, τν νθρωπον. πε δι’ ξηλέγχθη τ τς πάτης, μόνου πάντων ναπεφηνότος Χριστο, Θεο παντο­δυνάμου κα παντοκράτορος, ς ορανόθεν νδημήσας τ γ, κα καταβς αθις π ταύτης ες δου, κκεθεν παλινδρομήσας κα ες ορανος μετ το νθρωπίνου προσλήμματος ναλύσας, πάντα σα θέλησεν ν πσιν ποίησεν, τέραν καθηγεμν τς πάτης τράπετο, κα πωθεσθαι μν ποκρίνεται τν πολύθεον πλάνην, συνωθεν δ πλάττεται πάντας ες να Θεν τας κάστοτε τν κακοδόξων φωνας, λλ’ ς το νς ντως ποστήσοι Θεο· πείθειν γρ γχειρε τας τν αρετικν σοφιστείαις, μ τρισυπόστατον εναι τοτον κα παντοδύναμον.

Τί δι τούτων κατασκευάζειν θέλων; πολυθεαν μα κα θεαν. Ο γρ Πατρς Υός, οκ ληθς Θεός, τς ρείου μανίας τ κράτιστον, πς Θες ληθς Πατήρ; Πς δ’ κτιστος ληθς γεννήσας κτιστόν; Πς δ’ ες σται Θες κ κτι­στο κα κτίστου, τν πλεστον λλήλων φεστηκότων; Πς δ’ αθις σται Πατρ ατς κάτερος ν; πάλιν πρχε τς Σαβελλίου παραφορς· φ’ κατέρου γρ κάτερον χωρήσει πρς τ μ ν. Οκον ξηλέγχθη κν τούτοις τς πλάνης προστάτης, ν τρισ προσώποις κτίστοις, ποστατικς διαφέρουσιν, να Θεν κηρυξάντων τν γίων Πατέρων κα σοφς ποσκευασαμένων ντεθεν κα τν σύγχυσιν κα τν σύνθεσιν. λλ κν τούτοις οτως ξελεγχθείς, οκ ρεμεν ες τέλος γνωκεν πρς πάτην μηχάνως εμήχανος, οδ’ κστναι τς πρς θεαν μα κα πολυθεαν φερούσης τος ατ πειθομένους πέμεινεν· λλ τς προτέρας κείνης πάτης μέρος μν ποστέρξαι πανούργως, ς λανθάνειν τος πολλος δύναιτο, μέρος δ’ πολαβών, ς δι’ κείνου μηδν ττον πρς τ βάραθρόν στιν, ος πισπτο, πάλιν ποτίθεται λέγειν τος πηρετουμένους τ πλάν, Θεν μν να δθεν κα τοτον τρισυπόστατον σέβειν, ο μν ς μις οσης τν τριν φύσεως, θελήσε­ως, δυνάμεως νεργείας, βασιλείας, σοφίας, γαθότητος, πει­ρίας, πλότητος, κα πάντων ς επεν τν τς θεότητος αχημάτων, λλ’ ς τούτων πασν ν οσν οσίας μόνης, κτιστν δ τν παρ ταύτην πάντων. Ε γρ κτιστός στι, φασί, κα θεία θέλησις κα δύναμις κα νέργεια, οδν τς κτιστου οσίας διενηνόχασιν· ε δ διενηνόχασιν αται κείνης πωσον, μία κτιστος θεότης τούτων ς ατία τούτων περκειμέ­νη οσία το Θεο· α δι’ ξ κείνης αται κκείνης πωσον διαφέρουσαι τος το Θεο κτίσμασίν εσιν ναρίθμιοι. Τατ’ ρα κα τν λαμπρότητα τς θείας φύσεως, τ το μέλλοντος αἰῶνος φς, ο κα τ προοίμιον ν Θαβρ τος φθαλμος ωράκασιν ο μαθηταί, νν μν οσίαν θείαν λέγουσι τ Μασσαλιανν ντικρυς νοσοντες, νν δ ες κτίσμα κατασπσιν, ς οκ οσίαν θείαν, λλ’ νέργειάν τε κα λλαμψιν πάρχον. Τί δι τού­των κατασκευάζοντες κα τος πειθομένους νάγοντες φρονεν; θεαν μα κα πολυθεαν, τ κ διαμέτρου κακά, κα τν κακίαν μότιμα, τν μν κ το κατατέμνειν ες κτιστ κα κτιστα τν μίαν θεότητα, τν δ θεαν οκ ντεθεν μόνον εσάγοντες. ς γρ οσίας δύναμις κα νέργεια κα θέλησις κα λλαμψις κτιστή, πς ατη κτιστος; λλ κα π το τν διαφορν νελεν τς θείας οσίας πρς τν θείαν νέργειαν· κατέρα γρ οτως φ’ κατέρας κατ πσαν νάγκην ξωθουμένη, χωρήσει πρς τ μ ν, κα δι’ λλήλων μφότεραι, κα οτω συμβήσεται μηδεμίαν εναι θεότητα κτιστον.
Τούτου δ το νεήλυδος ρειανισμο τε κα Σαβελλιανισμο κα τς θέου ταύτης κα πολυθέου συστολς τε κα κατατομς τς θεότητος ρχηγς κα προστάτης πρξε πρ­τος Καλαβρς Βαρλαάμ. ποκρινόμενος δ τ νιαί συνηγορεν τς θεότητος, πολλος πηγάγετο κα τν ς ληθς να σεβόντων Θεν ν μι κα ντως κτίστ θεότητι κα γλώττ κα γράμμασι κατατρέχων, ς κτιστον εναι φρονούντων μετ τς πρ πσαν κφανσιν οσίας κα τν τος ξίοις πιφαινομένην θείαν λλαμψιν δύο θεότητας κτίστους πρεσβεύειν, περκειμένην κα φειμένην, δυσσεβς κατηγορε, κτιστν ατς κα ντως φειμένην, ς κτιστν κα ρωμένην τος κεχαριτωμένοις, θείως ποφαινόμενος εναι, τν θείαν κα θεοποιν νέργειαν κα χάριν κα λλαμψιν, μάλιστα πάντων ν τούτοις καταφερόμενος, ς κα τόμος διαλαμβά­νει το τιμιωτάτου ν ερομονάχοις κρ Γρηγορίου το Παλαμ, ς κα λόγοις κα γράμμασι τν ατο τοιαύτην δυσσέβειαν νατρέποντος. Μετακαλεται τοίνυν πόρρωθεν οτος, συγκροτεται σύλλογος ρίστων, χεται πσα πόλις ατεπάγ­γελτος πρς τν κρόασιν. Βασιλέως τοίνυν κείνου το οιδίμου κα μακαρίτου κα το πατριάρχου προκαθημένων, εραρ­χν τε κα τν ν τέλει κα τν καθολικν κριτν, τς τε συ­γκλήτου κα τν το κλήρου λογάδων παρακαθημένων ατος κα τν λλων πάντων περιεστώτων, ξελέγχθη Βαρλαμ παρ το ερήμενου ερομόναχου κρ Γρηγορίου το Παλαμ, παρν παρόντος, τναντία τος ερος τν Πατέρων λόγοις κα τ κοιν τν χριστιανν εσεβεί κα δοξάζων κα λέγων κα συγγραφόμενος, ν ος το τε Παλαμ κα τν σν ατ μοναχν κατηγορε, καθάπερ π λέξεως προβς π τούτοις ερς τόμος διαλαμβάνει. Καταψηφισθες ον Βαρλαμ συνοδικς π τούτοις μετάνοιαν πηγγείλατο· τν δ’ στεραίαν χετο φεύγων δήλως, τν δου κυνν, φασιν, ποδύς. Ο πολ τ ν μέσ, κα βασιλες κενος, παντς μλλον π τς Συνόδου παρρησιασάμενος κα κυρώσας τ εσεβές, πολείπει τν βίον. Κντεθεν ο τς το Βαρλαμ αρέσεως μαθηταί, κα μάλιστα πάντων κατ’ κενον π’ κείνου τν πονηρν πεπλασμένος πλάσιν κίνδυνος, θορυβεν αθις ρ­χονται, κλέπτουσι τος πολλος πάλιν, ς μν τν Βαρλααμίτιδα πλάνην πεκδικοντες, ναθέματι πυκν καθυποβάλλοντες κενον κα μηδενς ναγκάζοντος. Μανθάνει τατα πάλιν ερς Παλαμς, ξελέγχει τν κίνδυνον, οκ λίγων κροωμένων πολλάκις, ς κα μηδν ατν ντιλέγειν χοντα, οκειοχείρ γράμματι μαρτυρσαι τ Παλαμ τν δι πάντων, ν λέγει τε κα γράφει, πρς τος γίους κριβ συμφωνίαν, κα πάρεστι τος βουλομένοις ρν· θετε μετ’ λί­γον κα τν ατόχειρα ταύτην αυτο γραφν κα πογραφήν, κα πάλιν θορυβν περιει· κα πάλιν Σύνοδος ερά, τς προτέρας κείνης κατ’ οδν μείων, το μν μακαρίτου βασιλέως ατς πόντος, πε κα τν νθρώπων πν, ντ’ κείνου δ παρόντος κα προλάμποντος τ Συνόδ, κα γενναίως μα κα θαυμασίως τς κινδύνου παρακεκινδυνευμένας ξελέγχοντος πλάνας, το κα ζντος βασιλέως, κατ τ γεγραμμένον επεν, εσάγοντος κα ξάγοντος τν σραλ κα τ ωμαίων μεγαλοφυς διέποντος πράγματα, νν δ Θεο χάριτι κα τν βασιλικν ξίαν π’ ετυχί ωμαίων περικειμένου κα συμβασιλεύοντος τ υἱῷ το τρισμακαρίστου κα γίου μν αθέντου κα βασιλέως. Πάλιν ον νάρρησις περιφανέστατη κα π’ ατς τς Συνόδου τς το Παλαμ κα τν ατ συνδόντων σφαλος εσεβείας, το πρς ατος ντιλέγοντας κινδύνου τελέως καταδίκ καθυποβληθέντος ς δυσσεβος κα τ Βαρλαμ σαφς μοφρονοντος δειχθέντος, κντεθεν ο παρ τς δευτέρας ταύτης μόνης Συνόδου καταψηφισθέντος, λλ κα παρ τς προτέρας κείνης. Καθάπερ γρ καταψηφισαμένη το ρείου σεπτοτάτη Σύνοδος κα τος στε­ρον ναφανέντας μολόγους κείν συγκαταδικάζει πάντας, οτω κα τν Βαρλαμ καταδικάσασα ψφος τος τ Βαρλαμ τεδήποτε φρονοντάς τε κα φρονήσοντας καταδι­κάζει. Μετ δ κα τν κινδύνου το Βαρλααμίτου πεφηνότος συνοδικν καταδίκην συνοδικς συνεγράφη τε κα πε­γράφη τόμος, συνεπτυγμένως μέν, πάντα δ’ μως διαλαμβά­νων, κα τν το Παλαμ κα τν μοναχν εσέβειαν, ς σφαλ τε κα ντως κοινν τν χριστιανν εσέβειαν νακηρύττων, κα τος κ το Βαρλαμ κα κινδύνου φενακιζομένους παλλάτων τς πλάνης· μεθ’ φρικώδεις ρα κα δεινα ήξεις κα πέραν δεινν ατόν τε τν Βαρλαάμ, ε μ μετάμελον λάβοι, τς ερς κκλησίας ποκηρύττουσαί τε κα πελαύνουσαι κα το Χριστο σώματος ποτέμνουσαι κα διεστσαι παντς το χριστωνύμου πληρώματος, πρς δ κα πάντας τος ποτολμντας τολμήσοντας τς το Παλαμ κα τν ατ συναδόντων μοναχν εσεβείας, ς κα Βαρ­λαάμ, κατατρέχειν.
λλ μετ τν καταγραφν κα πογραφν το πρ τς κοινς εσεβείας ερο τούτου τόμου, ν κα τότε πατριάρ­χης πρ τν λλων χερσν οκείαις ποσημηνάμενος διετέλεσεν, οπω δύο μνες λοι παρλθον, κα στάσις κα σύγχυσις, φε! πασν χαλεπωτάτη καταλαμβάνει τν ωμαίων ρχήν, π βασκάνου κα πονηρς κα φιλάρχου γνώμης τν τς συγκλήτου τινς πιβεβουλευκότων κα δεινς πλασαμένων συκοφαντίας κατ το κοιν πάντων ωμαίων ψήφ κα βα­σιλικ πρ τν λλων γνώμ, κα πρότερον κα μετ τν κεί­νου μετάστασιν τν κοινν τν ωμαϊκν πραγμάτων πιμέλειαν κα προστασίαν, μα δ κα τν φυλακν τν το βασι­λέως παίδων πιτετραμμένου, τε γνησιωτάτου κα μοψύχου κα πιστότατου φίλου δι πλείστων κα καιρν κα πραγμά­των ναφανέντος, ς πάντες σασιν. σόψυχος δελφός τε κα φίλος οτος, ξάρχοντος τς παγγενος ταύτης λύμης κα ταραχς, κα τν τς θεοστεφος βασιλίδος πρς τατα κλέπτοντος κα παρεξάγοντος γνώμην το μάλιστα πάντων τ τοιατα καταστέλλειν φείλοντας πατριάρχου, δυσχεραίνει δι­καίως π τούτοις ερς Παλαμς κα τς κατ το δι πάντων ρίστου παραλογωτάτης οτω συκοφαντίας οκ νασχόμενος, μα δ κα τν κοινν ντεθεν το ωμαίων γέ­νους πανωλεθρίαν συνετς προορώμενος, πδον γεται μή, τό γε ες ατν κον, ση δύναμις, ναχαιτίσαι παρρησιασάμενος τ τοιατα δεινά. Κα παξ τοίνυν κα δς κα πολλάκις κα δί κα πολλν παρόντων κα μόνος κα μετ’ ελαβν τέ­ρων νν μν πρ το παραλογώτατα συκοφαντουμένου, νν δι’ πρ το χριστωνύμου γένους τ εκότα διαλεξάμενος, ς εδε τν πατριάρχην κα κατ’ ατο χωρήσαντα κα πρς ατν γαν πεχθς διακείμενον, μα δ κα πλέον χων νύειν οδέν, ναχωρήσας τς πόλεως π τ πέριξ διέτριβεν. δ πατριάρχης, μηδν τερον χων κατ’ ατο πρξαι, τ κινδύν μαινομέν μηδν ττον πρότερον κατ τς ατο τε το Παλαμ κα τν λλων μοναχν, μλλον δ τς κοινς εσεβείας μιλν ώρατο γνησίως κα παρρησίας ο μετρίας μεταδιδούς, ετα κα συνδιημερεύων κα συνδιανυκτερεύων κα συνηγορν τούτ κα συμπνέων ατ κατ πάντα κα μετ’ ατο κα δι’ ατο κατατρέχων κρατς κα λόγοις κα γράμμασι τν πρ μικρο δικαιωθέντων κείνων, μετ’ ο πολ δ κα διώκτης μν το Παλαμ κα τν σν ατ μοναχν, μλλον δ τς κοινς χριστιανν εσεβείας φανερς γίνεται, βεβαιωτς δ κα προστάτης κινδύνου κα τν κινδύνου σαφής. λάνθανε δ τήν τε θεοσεβεστάτην μν κυρίαν κα δέσποιναν κυρν νναν τν Παλαιολογίναν κα μς ατος π προφάσει τν νωτέρω προειρημένων ποκρινάμενος κατατρέχειν το Παλαμ. Κα τίς τοντεθεν κανς ξαρκέσει παραστσαι λόγος τς π πολλος νιαυτος κατ’ ατο τε κα τν σν ατ μοναχν τυρευθείσας πολυτρόπους πηρεί­ας νταθά τε κα κατ τς πόρρω πόλεις κα μάλιστα τν Θεσσαλονίκην; ν κα πρότερον φθη φωραθέντα τ τς τοιαύτης δυσσεβείας ατν, λάνθανε δ’ μως, ς φημεν, τ τοιατα κατ’ ατν πράττων, μέχρις του, νομίσας δη παντα­χόθεν τ νδόσιμον χειν, πεχείρησεν ερέα, κντεθεν κα πρόεδρον κκλησίας καταστσαι τν το Βαρλαμ μύστην κα διάδοχον κα παδν κίνδυνον. ς ον δη τος ερος διακόνοις γκαταλέγειν τοιμος ν τν κα τ σέβας νίερον, συνεσα κα πρ το γενέσθαι τν θεσμον ταύτην κινδύνου χειροτονίαν προρρηθεσα θεοσεβεστάτη βασιλίς, πέμψασα παραινε τ εράρχ, κα τς νιέρου ταύτης πράξεως πάγειν λόγ κα πρς τ εκς πανάγειν πειρται τν θείων κτρεπόμενον νόμων. ς δ’ κενος τν ξω τς εσεβείας ­κίνδυνον εσω το βήματος τς κκλησίας φέρων θησε βί κα τος ερος διακόνοις τν βέβηλον γκατέμιξε παρ πάντα δεσμόν, κα θόρυβος εθς παρ τν εσεβούντων ρθη πολύς, χρεται κα ατη λυσιτελς κα δικαίως τ ξουσί κα τν ν ερατεί γενόμενον κίνδυνον ξωθε τς ερς κ­κλησίας, κα πολυειδέσιν ατόν τε κα τος ατο σπουδαστς περιβαλοσα τας τιμίαις, εθ’ ς πάντολμον κα λλόκοτον κα κατ τς ερωσύνης μλλον πρς ερωσύνην χωρήσαντα, πληγν κα δεσμν κα καθειργμν δικαιο, κν κενος τηνικατα διέδρα, καθάπερ κα νν, χηραμος πογείους κα σήραγγας ποδύς. δ το τυραννοντος τς εσεβείας ντεθεν μβλναι κα μετασκευάσαι νομίσασα τν ρμν πα­τριάρχου, νασχέσθαι τούτου μακροθύμως διέγνω κα μ περαιτέρω προενεγκεν τηνικαθα τν λεγχον. λλ’ κενος χείρων μλλον αυτο γίνεται, κα γράμμα μλλον δ γράμματα συντίθησι κατ το Παλαμ κα τν μοναχν, μλλον δ τς εσεβείας κα τς κκλησίας ατς κα ες νασκευν το συνοδικο τόμου κα τν πρ εσεβείας συνοδικν διαγνώ­σεών τε κα ποφάσεων. Τος δ κατ τς εσεβείας πάλιν ατο πρς τος ντυγχάνοντας λόγους κα τ δι πράξεως κτελούμενα κατ’ ατήν τε τν μεγαλόπολιν κα τς πόρρω ταύτης πωκισμένας τίς διαλήψεται λόγος; λάνθανε δ κα τούτων τ πλείω μς ατούς τε, καθάπερ ερηται. ....................
ς δ’ κατ Θεσσαλονίκην κκλησία χρείαν εχε προέδρου, δ τν δυσσέβειαν κίνδυνον λλον ποψήφιον ποιήσατο, μαθοσα τοτο πάλιν τς εσεβείας επερ τις προστάτις κα θεοσεβεστάτη βασιλίς, πάλιν νειδίζει τν πατριάρχην, κα παραινε τν τοιούτων ποσχέσθαι τελείως, ς δυσσεβν συνοδικς ναπεφηνότων .................... λλ κα δι τ θετσαι τς πρ εσεβείας συνοδικς δια­γνώσεις κα ποφάσεις κα χωρσαι μν κατ τς εσεβείας τν τότε δικαιωθέντων, ς συνηγόρων τς κατ’ ατν ληθεί­ας, μοφρονσαι δ τος μαθητας κα διαδόχοις τς το Βαρλαμ κείνου κακοδοξίας, κα γυμν τ κεφαλ γράφειν τε κα λέγειν, χειροτονεν τε κα ψηφίζεσθαι κα τν πρς τος φρονοντας τ το Βαρλαμ μοφροσύνην πιδείκνυσθαι φανερς κατάκριτον εναι κα μ χειν ατν μοραν μετ τν εσεβν πεφήναντο.
μέντοι θεοστεφς κα κρατίστη βασιλς μετ τ κα τ τοιατα τν ερωτάτων τούτων ρχιερέων δέξασθαι πολλάκις μς συγκαλέσασα κα μετ τς συγκλήτου κα πολλν λλογίμων τ περ τν θείων συνδιασκεψαμένη δογμάτων κα καταλαβοσα τν τς συνοδικς διαγνώσεις πρ εσεβείας μπεριέχοντα τόμον, γγράφως κα γράφως π το πατριαρχεύοντος νατρεπόμενον, οκέτι καθεκτς εχεν, λλ’ νθέου πλησθεσα ζήλου τν κατ τν θετούντων τν τόμον κδίκησιν πεζητε κα τν ατο τε κα τς κατ’ ατν εσεβείας βεβαίωσιν. Συγκάλει τοίνυν μς ν τ θεοφρουρήτ παλατί, λόκληρον ντας Σύνοδον, πρς δ κα τν το γίου ρους σεβασμιώτατον πρτον μετ τν σν ατ γερόντων κα πολλος τν κατ τν μεγαλόπολιν ταύτην λλογίμους κα ελαβες μοναχούς, κα προκαθίσασα μετ το ρασμιωτάτου υο ατς, το κραταιο κα γίου μν αθέντου κα βασιλέως, κυρο ωάννου το Παλαιολόγου, τι δ μετ κα τς συγκλή­του πάσης κα τν το κλήρου λογάδων, ρχιμανδριτν τε κα γουμένων οκ λίγων, κα τν κκρίτων τς πολιτείας, πρτον μν ες πήκοον πάντων ναγνωσθναι τν συνοδικν τόμον διακελεύεται, ετα προστίθεται τ προρρηθν το πατριάρχου βιβλίον, περ ατός, ς εσεβς χον, δι’ ρχιερέων κα κκλη­σιαστικν αθις προσώπων πρς τν κρατίστην μν κυρίαν κα δέσποιναν πεμψεν, ν βιβλί ν ποκρίσει κα προφάσει το ξηγεσθαι τν τόμον παρεξήγησιν ατο κα νατροπν κα κατάλυσιν παντελ συνεγράψατο, τ μν ατο κα τατα τ καιριώτατα τς ποθέσεως κ το παρήκοντος γεγράφθαι λέγων, τ δ κα τελείως ναίδην νασκευάζων, ν ος κα ες τς ϊδίους κα θείας το Θεο νεργείας δλόν στι βλα­σφημν, χλον θεοτήτων ταύτας ποκαλν κα πολυθέους εναι λέγων τος κτίστους εναι ταύτας διαβεβαιουμένους κα τιμντας στιν ς τούτων τ τς θεότητος προσηγορί, σπερ ν ε τις κα τ πτ πνεύματα, δηλονότι τς πτ το Πνεύ­ματος νεργείας χλον πνευμάτων δυσσεβς προσηγόρευεν. λλ κα κατ τν π’ εσεβεί δεδικαιωμένων κα παρ’ κεί­νου το ερο τόμου νακηρυττομένων τε κα μαρτυρουμένων, το Παλαμ δηλονότι ......μοσύνης καταδικασθναι λέγων τν Βαρλαμ κα κινεν πσι προτρεπόμενος κα κατηγορεν, κκενος κατ τν μοναχν κίνησε, τούτων κατηγορν, μηδ τν τελευταίαν πόφασιν το τόμου δυσωπηθείς, φανερς το τν ρθοδόξων πληρώματος ποτέμνουσαν, ε τίς τε τν π το Βαρλαμ λαληθέντων συγγραφέντων αθις π κατηγο­ρί τούτων λέγει τε κα κινε, λλ’ ποβάλλων φε! αυτν κα τος ατ πειθομένους οτω τος συνοδικος κα οκείοις φορισμος τε κα ναθέμασιν.
ν τούτ τ οκεί ατο βιβλί κα τερα συγγράμματα ερηται, κν τ Συνόδ προτέθειται, συγγραφέντα παρ τν μοφρόνων ατ κα σπουδαστν τς αρέσεως, ος ατς πατέρας πνευματικος κα προστάτας ψυχν κα διδασκάλους προεχειρίσατο το λαο, πάντως ς συμφώνους ατ, δι’ ν συγγραμμάτων πσαν σχεδν εσέβειαν κα πάντας τος π’ αἰῶνος γίους, π προφάσει το γράφειν κατ το Παλαμ κα τν μοφρόνων ατ πάντων, ποκηρύττει κα ναθεμα­τίζει κα ποβάλλεται γράφων π λέξεως οτω «...Τος ποτολμσι κα λέγουσι τν δόξαν τς θεότητος το Χριστο τέραν εναι παρ τν οσίαν το Θεο νάθεμα»· κα πάλιν, «τος ποτολμσι κα λέγουσι φς κτιστον τερον παρ τν οσίαν το Θεο, νάθεμα»· κα πάλιν, «τος λέγουσι τν θείαν χάριν κτιστον μν εναι, τέραν δ παρ τν οσίαν το Θεο, νάθεμα»· κα πάλιν, «τος λέγουσι θεότητα κτιστον σωματικος φθαλμος ληπτήν, νάθεμα»· κα πάλιν, «μωρο κα τυφλο ο δι τν Μεταμόρφωσιν το Κυρίου μν ησο Χριστο ποτολμντες κα λέγοντες κτιστον φς σωματικος φθαλμος ρατόν». ρ’ ον τατα στέργων κα παρ’ αυτ ς εσεβ κατέχων, κα τος τ τοιατα γράφουσι μ κοι­νωνν πλς μόνον, λλ κα συλλειτουργν κα πατέρας πνευματικος κα διδασκάλους τούτους προχειριζόμενος, μό­νον οτος τν Παλαμν ποκηρύττει κα ποβάλλεται τος π’ αἰῶνος γίους; ατούς τε τος π τν ερν κείνων Συνό­δων συνειλεγμένους κα μάλιστα τν συνοδικόν τε κα γιορειτικν τόμον κα ατος τος συμψήφους φανερς ντας τ Παλαμ κατ’ εσέβειαν βασιλέας κα παξαπλς τος ε­σεβες παντας; ν τ τοιούτ τούτου βιβλί κα συγγράμμα­τα το κινδύνου στίν, ν ος κα τν ν Θαβρ ωραμένην τος ποστόλοις θείαν κα πόρρητον φωτοφάνειαν ο μόνον κτιστν εναί φησιν, λλ κα τν γγέλων κατωτέραν, ς κα Βαρλαμ λεγεν, δλον ποίησε, κα δι’ ν πρ αυτο δθεν γραψε πρς τν ερήμενην μν κυρίαν κα δέσποιναν, ς ρατν γενομένην ταύτην τν θεοφάνειαν, τιμοτέραν ποδεικνς σωμάτου πάσης οσίας κα ατν τν νθρωπί­νων ψυχν. δ τς κκλησίας λαχν προστασθαι, φε! ο τ τοιατα μόνον ατο συγράμματά τε κα δόγματα, λλ κα δι’ ατοχείρων ατο το κινδύνου συγγραμμάτων κατέχων παρ’ αυτ τς δυσσεβείας ατο, ες διάκονον τοτον χειροτόνησε, κα τος μ παραδεχομένους ατόν, ς καλς ατ δογματίζοντα, φώρισέ τε κα πεκήρυξε. Τίνα δ τατα; ν’ ξ λίγων κα π τούτων ναφαν τ σεβς κα σύστατον τν κινδύνου κα το συμφωνοντος κείν πατριάρχου δογμάτων. Ο δυνάμεθα, φησί, τν φυσικν το Θεο νέργειαν λλο τι φρονσαι τς οσίας ατο κα τς φύσεως· λλ’ οδ τς θείας οσίας ταύτης διαφέρον πωσον φς κτιστον κα τ Θε συναδιον δόξαν χάριν λλαμψιν κα πάλιν οδέν, περ ες ρασιν ρχεται καθ’ αυτ σωματικν φθαλμν πωσδήποτε, κτιστόν στι, κν Μωσς, κν Παλος, ες τρίτον ορανν νελθών, κν γγελος τς θεω­ρίας πτόμενος· κα πάλιν, πς κτιστ φύσις κτιστον νέργειαν ψεται σωματικος φθαλμος, κν σάγγελος τις, κν γγελος; κα πάλιν, ε τις τ ν Θαβωρί λάμψαν πέρλαμπρον φς δι τ ερσθαι θεότητα παραδεχθεσαν τ Θεολό­γ κα ωάνν τ θεί Δαμασκην κτιστον κα ἀΐδιον, δι τατα Θεν περούσιον ατ καλε, τερον δ τς θείας ο­σίας, οκ σφαλς ατν πολαμβάνω θεολογεν κα γρ φς κτιστον μν κα ἀΐδιον κα προαιώνιον ερηται, τερον δ παρ τν οσίαν το Θεο οκ ερηται· οκον οδ γ τοτο λέγω, λλ’ δι τούτων τ ατ φς κα οσίαν το Θεο κα κτίσμα λέγων εναι, δυσσεβς, μλλον δ σεβς κα θέως· κούσατε, τί φησιν αθις· γ κακίζω κα τ κτιστον κα τ κτιστν τς θεουργο σοφίας κα χάριτος· οτε γρ μν νταθα τν ντίφασιν προσκυνητέον, στ’ ε θάτερον π νάθεμα, κα τ τερον οδν ττον. ν τούτοις τος ατοχείροις ατο γράμμασι κα τ περ τν Θεν οσιωδς θεωρούμενα, τν γαθότητα, τν ζωήν, τν θανασίαν, τν τρεψίαν κα σα παραπλήσια τούτοις, περ θεος Μάξιμος θεολογν φησιν ς οκ ν, τε οκ σαν, ς ναρχα κα ἀΐδια, τατα κίνδυνος κτίσματα εναι διατείνεται. σαύτως κα τ παρ τ σαα πτ πνεύματα, περ ν φησιν Θεόλογος Γρηγόριος, τς νεργείας το Πνεύματος πνεύματα φίλον τ σαα καλεν, κτιστ εναι διισχυρίζεται. Κα σα δ Δαμασκηνς θεος ωάννης τ ν τ Μεταμορφώσει το Σωτρος θειότατον ξυμνν συνεγράψατο φς, ς γκωμιαστν τοτον τατα συγγράψασθαί φησιν, λλ’ ο κατ ληθινν θεολογίαν. Δι δοκιμώτερον φησν εναι τ μολογεν γνοεν τατα κα μ δέχεσθαι, να μ κ τούτων ες διθεαν περιπέσωμεν, ναγκασθέντες δύο πρεσβεύειν θεος κα θεότητας, διθεαν σαφς κατ τν Βαρλαμ ποκαλν τ μ μόνον τν πσι παντάπασιν όρατον οσίαν το Θεο, λλ κα τν πιφαινομένην κα χορηγουμένην τος γίοις θείαν λλαμψιν κα χάριν κα νέργειαν λέγειν θεότητα κτιστον.
Δι τατα τοίνυν τ οτω δυσσεβ κα λλόκοτα το Βαρλααμίτου κινδύνου κα τν οος ατς γράμματά τε κα δόγ­ματα, περ ξηλέγχθη, φρονν κα στέργων, κα πολυτρόπως ργοις τε κα λόγοις κα γράμμασι .................... κα κριβ κα προσήκουσαν τν περ τούτων σκέψιν τε κα ξέτασιν ποιησάμενοι, κα συμψήφους χοντες τν νθεον κα νουνεχ ζλον πρ τς εσεβείας νδειξαμένην θεοστεφ βα­σιλίδα μετ το ρασμιωτάτου υο ατς, το κραταιο κα γίου μν αθέντου κα βασιλέως, κυρο ωάννου το Πα­λαιολόγου, τι τε κα τν σύγκλητον πσαν μετ τν τς πολι­τείας κκρίτων, λλ δ κα τος συνειλεγμένους τέρους πάντας, κκλησιαστικούς τε λογάδας κα τν εσεβέστατων ρχιμανδριτν κα γουμένων κα μοναχν κα λογίων νδρν οκ λίγους .................... κκηρύκτους γγράφως κα ποτετμημένους τς το Θεο καθολικς κα ποστολικς κκλησίας, τε δυσσεβες συνοδικς ναπεφηνότας, κίνδυνον κα τος κατ’ ατν ες κοινωνίαν, ο μεταμελουμένους, μλλον δ κα προστιθέντας τ δυσσεβεί προσέμενον, τος δ’ περαγωνισαμένους τς κατ’ εσέβειαν ληθείας κα συνοδικς π ταύτ δικαιωθέντας, τν ερήμενον δηλονότι κρ Γρηγόριον τν Παλαμν κα τος οος ατς παραλόγως τε κα θέσμως ποβαλλόμενον .................... ε δ μ μεταμεληθείη κα τ πονηρ τατα κα δυσσεβ κα λλόκοτα δόγματα κα τος τούτοις μμένοντας γνησίως ποβάλλοιτο δι’ οκείου λιβέλλου, κατ τν πάλαι πικρατοσαν π τος τοιούτοις κκλησιαστικν παράδοσιν, κα ναθέματι τοτον καθυποβάλλομεν, ς κα πρότερος συνοδι­κς διαλαμβάνει τόμος, ποκόπτων τελέως παντς το χριστια­νικο κα ρθοδόξου πληρώματος ο μόνον τν Βαρλαάμ, λλ κα ε τις τερος φανείη τι τν π’ ατο κατ τν μοναχν ηθέντων τούτων αθις κατηγορν λως ατν ν τος τοιούτοις καθαπτόμενος· ατν γρ κείνην τν το τόμου καταδίκην φ’ αυτν πεσπάσατο. κυρομεν δ κα πρόσδεκτα πσι τελέως ποφαινόμεθα τ παρ’ ατο τε κα παντς τέρου κατ το Παλαμ κα τν μοφρονούντων ατ συντεθέντα οαδήποτε γράμματα, ς πάσης ντα διαβολς κα δυσσεβείας νάμεστα κα κατ τν ερν θεολόγων κα τς εσεβείας κα τς κκλησίας ατς μλλον τούτων κκείμενα. κίνδυνον δέ, ς κατ τς εσεβείας οτω μανέντα, κα τ πρότερον συνοδικς, ς ερηται, καταδικασθέντα, κα ς ρμαιον ρπάσαντα τν μφύλιον στάσιν κα ναίδην τ το καιρο χαλεπωτάτ συγχύσει κα μοχθηρί κα τ το χριστεπωνύμου γένους λύμ καταχρησάμενον, κα μετ τν Βαρλαμ κενον κατ’ κενον προφάσει το κατ το Παλαμ χωρεν κατ τν π’ αἰῶνος γίων κεχωρηκότα, κα τν το Χριστο συνταράξαντα δεινς κκλησίαν, τας ατας φρικώδεσι καταδίκαις πάγομεν κα πάσης ερατικς λειτουργίας πηλλοτριωμένον χομεν, τι τε κα ποκήρυκτον ατν εναι ποφαινόμεθα κα ποτετμημένον τς γίας το Χριστο καθολικς κα ποστολικς κκλησίας, ε μ μεταμεληθείη, κα το ρθοδόξου τν χριστια­νν συστήματος. Τος δ’ π τούτων συναρπαγέντας τε κα παρασυρέντας κα μ τν ξάρχων τς αρέσεως ντας, μεταμελήτους μν μένοντας, τος μοίοις καθυποβάλλομεν· μεταμεληθέντας δ γνησίως κα ναθεματίζοντας τήν τε τοιαύτην κακοδοξίαν κα τος μμένοντας ταύτ, μ μόνον ες κοινωνίαν τν κατ’ εσέβειαν, λλ κα ες ερωσύνην σμενέστατα προσιέμεθα, μηδαμς τούτους ποβιβάζοντες, κατ τν π τος τοιούτοις διάγνωσιν κα πόφασιν τς γίας κα οκουμενικς βδόμης Συνόδου, διοριζόμενης τι «τος μν πρωτάρχους κα προϊ­σταμένους κα τς δυσσεβείας κδικητς οδ μεταμελουμένους λως ες ερωσύνην παραδεχόμεθα, τος δ βιασθέντας συναρπαγέντας τε κα παρασυρέντας, μεταμελουμένους ληθς κα γνησίως, ες ερωσύνην κατ τν οκεον καστον προσδεχόμεθα βαθμόν». λλ κα ε τις τερος τν πάντων τ ατά ποτε φωραθείη φρονν λέγων συγγραφόμενος κατ το ερήμενου τιμιωτάτου ερομόναχου κυρο Γρηγορίου το Πα­λαμ κα τν σν ατ μοναχν, μλλον δ κατ τν ερν θεο­λόγων κα τς κκλησίας ατς, τ ατ κα κατ’ ατο ψηφιζόμεθα κα τ ατ καταδίκ καθυποβάλλομεν, ετε τν ερω­μένων εη τις, ετε τν λαϊκν. Ατν τοτον τν πολλάκις ηθέντα τιμιώτατον ερομόναχον κρ Γρηγόριον τν Παλαμν κα τος ατ συνάδοντας μοναχούς, μηδν πδον τν θείων λο­γίων γράφοντάς τε κα φρονοντας, μετ’ ξετάσεως καταλαβόντας κριβς, μλλον δ τν θείων λογίων κα τς κοινς μν εσεβείας κα παραδόσεως πσι τρόποις, ς προσκεν, περμαχοντας, οκ νωτέρους μόνον παντάπασι τν κατ’ ατν, μλλον δ τν κατ τς το Θεο κκλησίας ρεσχελιν, ς κα πρην τόμος συνοδικός, χομεν, λλ κα σφαλεστάτους τς κκλησίας κα τς εσεβείας προμάχους κα προαγωνιστς κα βοηθος ταύτης ποφαινόμεθα· οτω γρ κα π τας Συνόδοις κείναις προβς τόμος ξει, καθάπερ ον χει, τ σφαλές τε κα βέβαιον. Τατα οτω συνοδικς μν μετ τς κ Θεο βασιλείας ξετασθέντα κα διαγνωσθέντα κα κυρωθέ­ντα, τ σφαλς ν πσι κα βέβαιον ξει, σύμφωνα πάντως ντα τ ληθεί κα τος θείοις Πατράσι πσι κα τας προγεγενημέναις τούτου χάριν ερας κα θείαις Συνόδοις κα τ π’ ατας συνοδικ τόμ, λλ δ κα τας προρρηθείσαις ψήφοις κα ποφάσεσι τν τε τς βασιλίδος ταύτης τν πόλεων ντς πρότερον σχολαζόντων καθ’ αυτος ερωτάτων ρχιερέων κα τν κτός, τ μοια συνοδικς γγράφως ποφηναμένων. Κα νθεσμος δι πάντων κα κανονικ ατη ψφος κα πόφασις κίνητος ες αἰῶνα, Χριστο χάριτι, τν σύμπαντα διατηρηθήσεται, γραφεσα κα πογραφεσα ρτίως, μην Φεβρουαρίου, νδ. ιε΄.

ΠΗΓΗ:
ω. Καρμίρη, Τ Δογματικ κα Συμβολικ Μνημεα τς ρθοδόξου Καθολικς κκλησίας, τ. Α΄, κδ. β΄, ν θήναις 1960, σ. 366-374, ΜΡG, τ. 152, 1274-1284.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου