γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Κυριακή 20 Δεκεμβρίου 2015

Η θνητότητα, ως ιδιότητα του κτίσματος


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Ε' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ι', τους 2015-2016.

Ο προϋποθέσεις τς ρθόδοξης Κοσμολογίας: θεμελιώδης θεολογική διάκριση μεταξύ κτιστο καί κτίστου καί μπειρική θεμελίωσή της: Ο πρτες λήθειες, πού γνωρίζει νθρωπος στήν κατάσταση τς θεώσεως, εναι: α) τι πάρχει σαφής διάκριση μεταξύ κτιστο καί κτίστου καί β) τι μεταξύ κτιστο καί κτίστου δέν πάρχει καμία μοιότητα. τσι, λοι ο γιοι (ο θεούμενοι) γνωρίζουν μπειρικά τό δόγμα τς δημιουργίας. Στά κτιστα νήκει μόνο Θεός, δηλαδή Οσία Του, ο ποστάσεις Του καί νέργειά Του. κτιστη Οσία το Θεο εναι παντελς μέθεκτη, ν νέργειά Του εναι, κτιστη μέν, λλά μεθεκτή. πι πλέον, μία νέργεια το Θεο «πολλαπλασιάζεται πολλαπλασιάστως καί μερίζεται μερίστως ν μεριστος» (στε νά γίνεται λόγος καί γιά πολλές νέργειες το Θεο), παράγουσα πολλαπλά ποτελέσματα (κτιστά «νεργήματα»).
να πό τά ποτελέσματα ατά εναι κόσμος. Τά κτιστά εναι κόσμος: ρατός καί όρατος ( κόσμος τν γγέλων, τν δαιμόνων καί τν νθρώπινων ψυχν). διάκριση μεταξύ κτιστο καί κτίστου ποβαθμίζει ριζικά τήν κυρίαρχη σέ λλους χώρους (ποκρυφισμό, Μανιχαϊσμό κ..) διάκριση μεταξύ «λης» καί «πνεύματος», «νω» καί «κάτω κόσμου» κ.λπ. ρισμένες διευκρινίσεις πί τς ρθοδόξου Κοσμολογίας: α) Γιά τήν κρίβεια, κόσμος δέν εναι «κ το Θεο»· εναι μέν δημιούργημα το Θεο, λλά «κ το μηδενός» «ξ οκ ντων» (τό Σύμβολο τς Πίστεως χρησιμοποιε τόν ρο «ποιητήν», ντί τς προθέσεως «κ» γιά τή σχέση Θεο καί κόσμου). β) κόσμος εναι προϊόν χι τς Οσίας το Θεο, λλά τς νεργείας τς Βουλήσεώς Του. Τό δόγμα τς δημιουργίας, πρώτη λήθεια πού διδάσκει βιβλική Παράδοση, μέ τόν φαινομενικά παράδοξο χαρακτρα του, νέτρεψε τά θεμέλια τς λληνικς Κοσμολογίας. ταν μιά πανάσταση ντός το λληνικο πολιτισμο, πού θεωροσε τόν κόσμο αώνιο («κτιστο») καί τόν Θεό μέρος το αώνιου κόσμου. στόσο, πικράτησε ν καί τελοσε σέ πλήρη ντίθεση μέ τή γνωστή λογική ρχή «ex nihilo nihil fit» («τίποτε δέν προέρχεται πό τό μηδέν»). Τό συμβίβαστο τς ρθόδοξης Κοσμολογίας μέ τίς ντιλήψεις γιά τήν «ατόματη» γένεση το κόσμου (θεωρίες περί big bang κ..). ν νέργεια το Θεο μερίζεται καί πολλαπλασιάζεται, τότε κάθε ν μετέχει: α) Στή δημιουργική νέργεια το Θεο, ποία τό φέρνει πό τήν νυπαρξία στήν παρξη. β) Στή θεία Βούληση, δηλαδή ρχεται στήν παρξη κ μέρους το Θεο λευθέρως, ς προϊόν τς θείας λευθερίας. γ) Στήν προνοητική νέργεια το Θεο, ποία τό διατηρε στήν παρξη (θεία Πρόνοια). δ) σα ντα χουν ζωή (φυτά, ζα), μετέχουν πιπλέον στή ζωοποιό νέργεια το Θεο. ε) σα χουν «λόγον» (λογική), μετέχουν καί στή λογοποιό νέργεια το Θεο. στ) Τέλος, σα πό τά λογικά ντα χουν κληθε καί νταποκρίνονται στήν κλήση το Θεο νά δοξασθον (θεωθον), μετέχουν καί στή θεοποιό νέργεια Δόξα το Θεο. ν Χριστ δοξασμός εναι ψιστος βαθμός μετοχς στόν Θεό κ μέρους τν λογικν ντων (γγέλων καί νθρώπων). Γιά τούς νθρώπους, τς μετοχς στή θεοποιό νέργεια Δόξα το Θεο προηγεται μετοχή στήν καθαρτική καί στή φωτιστική θεία νέργεια. Ο παραπάνω ντιλήψεις ποτελον πάντηση τς ρθόδοξης Θεολογίας στό περίφημο ντολογικό ρώτημα τς φιλοσοφίας (στό ρώτημα «τί τό ν», το ριστοτέλη): ,τι κάνει τά ντα νά εναι (νά πάρχουν), εναι μετοχή τους στή θεία νέργεια (τή δημιουργική καί τήν προνοητική). Στήν ποχή μας τερόδοξοι θεολόγοι τόνισαν ντονα τή διαλεκτική σχέση μεταξύ κτιστο καί κτίστου («διαλεκτική θεολογία»). Karl Barth (1886-1968) μίλησε γιά «πειρη ποιοτική διαφορά» μεταξύ Θεο καί κόσμου. στόσο, κατά τήν ρθόδοξη Παράδοση, τό διαλεκτικό χάσμα μεταξύ Θεο καί κόσμου γεφυρώνεται διά τν κτίστων θείων νεργειν.
θνητότητα, ς διότητα το κτιστο: λήθεια τι κόσμος εναι «κ το μηδενός» χει μεσες συνέπειες γιά τόν διο τόν κόσμο. Τό μηδέν, πό τό ποο προέρχεται κόσμος, περιβάλλει λα τά ντα ξωθεν καί τά διαβρώνει σωθεν. Μέ λλα λόγια, ,τι γεννιέται πεθαίνει καί ,τι χει ρχή χει καί τέλος: «πν γάρ τό ρξάμενον τελευτ κατά φύσιν» (γ. ω. Δαμασκηνός). θνητότητα εναι φυσική διότητα το κτιστο καί θάνατος νήκει στήν δια τή φύση τν ντων. στόσο, ,τι δέν νήκει στό ν «κατά φύσιν» (στήν προκειμένη περίπτωση, θανασία φθαρσία) μπορε νά το δοθε πό τόν Θεό «κατά χάριν» ξωθεν. Τό «κατά χάριν» εναι κάτι, πού χορηγεται ς δρο (χαρίζεται - χάρις) καί προστίθεται στή φύση, χωρίς νά νήκει σ’ ατήν. Τό «κατά χάριν» ποτελε πέρβαση τς διας τς φύσης. τσι, ο γγελοι, ς κτιστά ντα, εναι θνητοί «κατά φύσιν», λλά θάνατοι «κατά χάριν». Κατά τόν διο κριβς τρόπο, ψυχή το νθρώπου, ς κτίσμα, χει, βέβαια, ρχή. πίσης, χει καί τέλος «κατά φύσιν», τό ποο, μως, τέλος χει καταργηθε «κατά χάριν». Στήν προπτωτική κατάσταση το νθρώπου φθορά καί θάνατος, ς φυσικές διότητες το κτιστο, δέν εχαν κδηλωθε κόμη καί δέν θά κδηλώνονταν ποτέ, ν νθρωπος παρέμενε στήν δια κατάσταση (τήν προπτωτική) νεργοποιοσε τό «καθ’ μοίωσιν». Διά το «καθ’ μοίωσιν» εχε ξ ρχς κληθε στήν «κατά χάριν» πέρβαση το θανάτου καί τς φθορς, δηλαδή στήν «κατά χάριν» πέρβαση τς διας τς φύσης του.
νθρωπος, ς «μεθόριος» δύο κόσμων: στόσο, κλήση το «καθ’ μοίωσιν» πευθύνεται μόνο σέ λογικά καί λεύθερα (χοντα λεύθερη βούληση) δημιουργήματα, δηλαδή, στήν προκειμένη περίπτωση, μόνο στόν νθρωπο καί χι στόν πόλοιπο ρατό κόσμο. ρατός κόσμος μετέχει στήν «κατά χάριν» φθαρσία μόνο διά το νθρώπου καί λόγ τς στενς σύνδεσης νθρώπου καί κόσμου. Κατά τήν Πατερική Παράδοση, κόσμος δημιουργήθηκε γιά τόν νθρωπο καί ποτελε τόν, μέ ερύτερη ννοια, «οκο» του. νθρωπος, δημιουργημένος μέ διαίτερη δημιουργική νέργεια (μέ διαφορετικό τρόπο ναντι τν λλων κτισμάτων) περέχει λων ρατν δημιουργημάτων το Θεο, συμπεριλαμβάνοντας στόν αυτό του τήν νόργανη λη, τή ζωή καί τόν λόγο (εναι «μικρός κόσμος», κατά τόν γ. Γρηγόριο Νύσσης). τσι, κοινωνε μέ τά νόργανα στοιχεα το κόσμου, μέ τά φυτά, μέ τά ζα καί μέ κάθε λογικό ν. ν τό πολυτιμότερο στοιχεο το νθρώπου εναι «νος», κατά τήν Πατερική Παράδοση, τότε νθρωπος κοινωνε καί μέ τούς καθαρούς «νόες», δηλαδή μέ τίς γγελικές δυνάμεις. τσι, σταται «μεθόριος» μεταξύ δύο κόσμων, το ρατο (λικο) καί το οράτου (γγελικο) κόσμου. Συμπεριλαμβάνοντας στόν αυτό του τόν ρατό κόσμο, τόν συμπαρασύρει ετε στήν πτώση, ετε στή σωτηρία (φθαρτοποίηση). τσι, πτώση το δάμ συμπαρέσυρε τήν λική κτίση στή φθορά, νανθρώπιση το Νέου δάμ (ησο Χριστο) καί νάστασή Του τήν πελευθέρωσε πό τή φθορά καί Δευτέρα Παρουσία το Κυρίου τς Δόξης θά νεργοποιήσει, θά λοκληρώσει καί θά ριστικοποιήσει τήν παλλαγή τς κτίσεως πό τή φθορά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου