γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 1 Φεβρουαρίου 2014

Η Υπεραγία Θεοτόκος στην Ορθοδοξία και στις αιρέσεις


ΤΕΥΧΟΣ  57                ΤΡΙΠΟΛΙΣ                   ΙΟΥΛΙΟΣ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2008

Η  ΥΠΕΡΑΓΙΑ  ΘΕΟΤΟΚΟΣ
ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΕΣ ΑΙΡΕΣΕΙΣ

Εσαγωγικά

Σέ προηγούμενο τεχος το ντύπου μας (Νο 43) εχαμε ναφερθε στήν γιότητα καί στή διδασκαλία τς κκλησίας μας γιά τήν τιμή τν γίων. Εδαμε κε, τι ρθόδοξη διδασκαλία περί τν γίων διαστρέφεται π’ λες γενικά τίς αρέσεις το ερύτερου προτεσταντικο χώρου, παλαιότερες (Λουθηρανοί, Καλβινιστές κ.) καί σύγχρονες (Πεντηκοστιανοί, Μάρτυρες το εχωβ κ.). Τήν δια σχεδόν ντιμετώπιση χει καί διδασκαλία γιά τό πρόσωπο τς περαγίας Θεοτόκου, τό πρόσωπο πού διακρίνεται καί περέχει σαφς λων τν γίων. Ατή κριβς περέχουσα θέση τς «Μητρός το Κυρίου» μς ποχρεώνει νά σχοληθομε εδικά στό τεχος ατό το ντύπου μας μέ τή διδασκαλία γιά τήν Θεοτόκο καί μέ τίς διαστροφές ατς τς διδασκαλίας, πού κατά καιρούς μφανίζονται.

Γενικά στίς αρέσεις κυριαρχε τάση ποτίμησης τς περαγίας Θεοτόκου. Κατά τήν ντίληψη τς πλειοψηφίας τν χριστιανικν αρέσεων, Μήτηρ το Κυρίου δέν κατέχει κάποια διαίτερη θέση στό σχέδιο το Θεο γιά τή σωτηρία το κόσμου. ποτελε να πλό μέλος τς κκλησίας, σως τό πιό ξεχωριστό, λλά να μέλος, πού δέν διαφέρει πολύ πό τά πόλοιπα. Θεωρεται «γία», μέ τήν δια ννοια, μέ τήν ποία θεωρονται γιοι λοι ο πιστοί (πως εναι γνωστό, Προτεσταντισμός πορρίπτει τήν εδική ννοια τς γιότητας, τήν τιμή τν γίων, τή μεσιτεία τους κ.λ.π.). παρθενία τς Θεοτόκου συνήθως πορρίπτεται (πως καί τό ειπάρθενο), καί ντ’ ατς προβάλλεται πλάνη τι Παναγία εχε καί λλα παιδιά πλήν το ησο Χριστο. Γιά τήν κατοχύρωση τέτοιων σχυρισμν πιστρατεύεται γνωστή μέθοδος τν αρέσεων: παρερμηνεία τς γ. Γραφς. Ο αρετικές ατές ντιλήψεις, προβαλλόμενες κατάλληλα πό τίς μάδες, πού τίς ποδέχονται, διασπείρουν μφιβολίες μεταξύ τν ρθοδόξων πιστν γιά βασικά δόγματα τς πίστης μας καί δημιουργον να κλμα ποτίμησης πρός τό πιό σεβαστό νθρώπινο πρόσωπο.
πό τήν λλη πλευρά παρατηρεται τό φαινόμενο τς περτίμησης το προσώπου τς Θεοτόκου στόν χρο το Παπισμο, φαινόμενο πού εναι γνωστό ς «Μαριολατρία». Ρωμαιοκαθολική ντίληψη εναι, βέβαια, πολύ πιό κοντά στήν ρθόδοξη, διακρίνεται, μως, γιά περβολές, τέτοιες πού τήν κάνουν νά ξέρχεται τν ρίων τς Παράδοσης καί νά μεταβάλλεται σέ πλάνη. Θεοτόκος δ θεοποιεται, ξομοιώνεται σχεδόν μέ τόν Τριαδικό Θεό καί τιμή της μεταβάλλεται σέ πραγματική λατρεία.


Θεοτόκος στήν ρθόδοξη Παράδοση

κορυφαία θέση τς Θεοτόκου στήν ρθόδοξη Παράδοση (περάνω τν γίων καί τν γγέλων), εναι γνωστή καί ατονόητη. Παναγία εναι τό πιό γαπητό νθρώπινο πρόσωπο. Ναοί, ορτές, ερές κολουθίες, τελετές, Παρακλήσεις, προσκυνήματα, θαυματουργές Εκόνες, θαύματα καί σημεα περφυσικά, πλήθη προσκυνητν, κδηλώσεις τιμς καί γάπης, τάματα καί φιερώματα εναι συνηθισμένα φαινόμενα μεταξύ τν ρθοδόξων. Πολλά σως φαίνονται περβολικά. μως, δέν εναι τίποτε λλο πό τήν κφραση τς ζωντανς σχέσης το ρθοδόξου πιστο μέ τό πρόσωπο τς Παναγίας. Στήν πραγματικότητα εναι μλλον λίγα, γιατί μνολογία τς κκλησίας μας πανειλημμένα τονίζει τι κανένας μνος, καμιά κδήλωση τιμς, δέν κφράζει τήν δόξα τς Θεοτόκου, οτε ποδίδει τίς εχαριστίες πού φείλουμε γιά τίς πλούσιες εεργεσίες της.
Ο κδηλώσεις ατές δέν εναι αθαίρετες. χουν τή ρίζα τους στήν γ. Γραφή καί μάλιστα στήν προφητεία τς διας τς Θεοτόκου, τι θά τήν τιμον ο γενιές τν νθρώπων: «δού γάρ πό το νν μακαριοσί με πσαι α γενεαί» (Λουκ. α', 48). Θεοτόκος ταν τό πρόσωπο πού νέμενε πί αἰῶνες Θεός γιά νά σαρκωθε. Δέν εναι μόνο πάνω π’ λους, σους γεννήθηκαν στή γ καί π’ σους θά γεννηθον μέχρι τό τέλος το κόσμου, λλά καί πάνω πό τά γγελικά τάγματα. «Τιμιωτέρα τν Χερουβείμ καί νδοξοτέρα συγκρίτως τν Σεραφείμ» τήν ποκαλομε στή λατρεία μας, ν κάποιοι Πατέρες λένε τι Θεοτόκος «κατέχει τά δευτερεα τς γ. Τριάδος» καί τι εναι «μετά Θεόν, θεός». Τό πρόσωπό της προτυπώνεται στήν Παλαιά Διαθήκη μέ εκόνες καί σύμβολα πως «Ράβδος αρών» βλαστήσασα (ρ. ιζ', 16-23), καταφλεγομένη καί μή καιομένη «Βάτος» πού εδε Μωϋσς (ξ. γ', 2-3), «Στάμνος» πού φυλασσόταν τό μάννα (βρ. θ', 4), τό «λατόμητον ρος» πό τό ποο προλθε λθος (Δαν. β', 34), «Πύλη κελεισμένη» (εζ. μδ', 1-2) πό τήν ποία θά εσέλθη «Κύριος Θεός», «Κλμαξ» το ακώβ (Γεν. κη',12) πού δηγε στόν ορανό κ.. ρθόδοξη Παράδοση μόφωνα δέχεται τι Θεοτόκος εναι «Βασίλισσα», πού εδε προφήτης Δαβίδ (Ψαλμ. μδ', 10) νά παρίσταται «κ δεξιν» το Βασιλέως τς Δόξης, «ν ματισμ διαχρύσ περιβεβλημένη πεποικιλμένη». πό τή θέση ατή πρεσβεύει γιά τή σωτηρία μας. πως κάθε βασιλιάς κανοποιε τά ατήματα τς μητέρας του, τσι καί Βασιλεύς τς Δόξης δέχεται καί κπληρώνει τά ατήματα τς Θεομήτορος. Θεοτόκος χει «μητρική παρησία», δηλαδή ,τι ζητ γίνεται. Ο πρεσβεες της διαφέρουν π’ ατές τν γίων καί εναι σωστικές, γι’ ατό λέμε «περαγία Θεοτόκε, σσον μς» (δέν σώζει, βέβαια, Θεοτόκος φ’ αυτς, πό μόνη της, λλά διά το Υο της, διά το Χριστο).
Πο φείλεται, μως, κορυφαία ατή θέση τς Παναγίας; Δέν φείλεται μόνο στήν προσωπική της γιότητα, λλά καί στόν ρόλο πού διαδραμάτησε στή σωτηρία το κόσμου. Στόν Εαγγελισμό δειξε τήν λεύθερη συγκατάθεσή της στήν Σάρκωση το Λόγου καί γινε Κλίμακα, πό τήν ποία κατέβηκε Θεός. Μέ τήν Γέννηση το Χριστο νεδείχθη ντως Θεοτόκος, φο Υός της δέν εναι μόνο νθρωπος, λλά καί Θεός. Μέ τήν λευσή Του στόν κόσμο Υός καί Λόγος το Θεο πέστη δεύτερη (νθρώπινη) Γέννηση στή γ, διαφορετική πό τήν πρώτη καί αώνια Γέννησή Του πό τόν Πατέρα. Ατό δέν σημαίνει τι τό Δευτέρο πρόσωπο τς γ. Τριάδος ρχισε νά πάρχει ταν Σαρκώθηκε πό τήν Θεοτόκο, λλά σημαίνει τι Θεός Λόγος, λόγ τς στενς («ποστατικς») νωσής Του μέ τήν νθρώπινη φύση Του, οκειοποιεται ποιότητες καί διότητες τς νθρώπινης φύσης Του, πως Γέννηση. Μέ λλα λόγια τό τί εναι Θεοτόκος καί ποιά εναι θέση της ξαρτται πό τό τί κριβς εναι Χριστός. Τό τι Παρθένος Μαρία εναι ντως Θεοτόκος καί ντως Μητέρα το Θεο ξαρτται πό τόν τρόπο, μέ τόν ποο νώθηκαν θεία καί νθρώπινη φύση στό πρόσωπο το Χριστο. Τό τι Παναγία νεδείχθη Θεοτόκος εναι μοναδικό καί νεπανάληπτο φαινόμενο, πού δέν συναντται σέ καμία λλη περίπτωση, καί μέσα στόν ρο «Θεοτόκος» κρύπτεται λόκληρο τό μυστήριο τς Θείας Οκονομίας.
λλά καί νθρώπινη Γέννηση το Υο το Θεο δέν εναι ντελς φυσική, δέν εναι πόλυτα σύμφωνη μέ τούς φυσικούς νόμους: Ο νθρωποι γεννιονται πό τόν πατέρα καί τή μητέρα τους· Χριστός, μως, γεννήθηκε «κ Πνεύματος γίου καί Μαρίας τς Παρθένου». ΓέννησήΤου πό τήν Παρθένο εχε προφητευθε πό τόν σαα (ζ',14) πολλούς αἰῶνες πρίν. παρθενία τς Θεοτόκου ( μλλον τό ειπάρθενο) ποτελε θεμελειδες δόγμα τς πίστης μας. Θεοτόκος ταν Παρθένος πρό το τόκου της καί παρέμεινε Παρθένος μετά τόν τόκο της. Κλασική εναι διατύπωση το ερο Αγουστίνου, κατά τήν ποία Θεοτόκος «Παρθένος συνέλαβε, Παρθένος τεκε, καί μετά τόν τόκο Παρθένος μεινε» (De Symbol, 3,5). Στό πρόσωπο τς Θεοτόκου νικήθηκαν ο νόμοι τς πεπτωκυίας φύσης μας καί ρχισε νά νεργε στόν κόσμο λυτρωτική Χάρη το Θεο.


πόπειρες ποτίμησης τς Θεοτόκου

ποτίμηση τς περαγίας Θεοτόκου δέν εναι φαινόμενο μόνο τν τελευταίων αώνων. Τόν 5ο μ.Χ. α. αρετικός Πατριάρχης Κων/πόλεως Νεστόριος (428 - 431 μ.Χ.), ρνήθηκε τή χρήση το ρου «Θεοτόκος», καί ποκαλοσε τήν Παναγία «Χριστοτόκο» «νθρωποτόκο»! Νεστόριος πίστευε τι Παρθένος Μαρία γέννησε ναν πλό νθρωπο, στόν ποο λθε καί κατοίκησε Λόγος το Θεο. Κατά τή διδασκαλία του, θεία καί νθρώπινη φύση το Χριστο δέν νώθηκαν πραγματικά, λλά συνδέθηκαν μέ μιά ξωτερική καί πιφανειακή «νωση» «συνάφεια». αρεση ατή, πού χει τεράστιες συνέπειες γιά τή σωτηρία το νθρώπου καί ποτιμ βάναυσα τό πρόσωπο τς Παναγίας, καταδικάστηκε πό τήν Γ' Οκουμενική Σύνοδο (431 μ.Χ.). περασπιστής τς πίστεως καί το ρου «Θεοτόκος» νεδείχθη τότε γ. Κύριλλος λεξανδρείας (370 - 444 μ.Χ.), νας πό τούς μεγαλύτερους Πατέρες τς κκλησίας. Τόν ρο «Θεοτόκος» χρησιμοποιοσαν δη ο προηγούμενοι Πατέρες. Μάλιστα γ. Γρηγόριος Θεολόγος λέει χαρακτηριστικά τι «ε τις ο Θεοτόκον τήν γίαν Μαρίαν πολαμβάνει, χωρίς στι τς θεότητος» (MPG, 37, 180).
Βέβαια, ποτίμηση τς Θεοτόκου κορυφώνεται στίς σύγχρονες προτεσταντικές αρέσεις, ο ποες, πως ναφέραμε, ρνονται τήν εδική ννοια τς γιότητας, δηλαδή τήν τιμή τν γίων, τά θαύματα, τή μεσιτεία, τίς πρεσβεες τους κ.τ.λ. γιοι θεωρονται γενικά λοι ο Χριστιανοί. Ατό σημαίνει τι Θεοτόκος εναι γία, σο «γιος» εναι καί κάποιος πού νήκει σ’ ατές τίς αρέσεις! Θεοτόκος δέν μεσιτεύει γιά τή σωτηρία μας, δέν προσεύχεται γιά μς, δέν κάνει θαύματα, ρα δέν τς φείλουμε κάποια διαίτερη τιμή! ντίληψη ατή χει περάσει καί σέ σύγχρονες αρέσεις, πως ο Μάρτυρες το εχωβ καί ο Πεντηκοστιανοί. Ο Μάρτυρες το εχωβ οσιαστικά ρνονται τή συνέχεια τς ζως μετά τόν θάνατο. ρα Θεοτόκος στήν παροσα φάση θεωρεται ντελς νεκρή, βρίσκεται σέ κατάσταση πλήρους νυπαρξίας καί δέν μπορε νά φελήσει κανέναν! Φυσικά, κανένας λόγος δέ γίνεται γιά θαύματα τς Παναγίας, γιά θαυματουργές Εκόνες κ.λ.π. Ο σχετικές μαρτυρίες τς γ. Γραφς, πως «πό το νν μακαριοσί με πσαι α γενεαί» (Λουκ. α', 48), «μακαρία κοιλία βαστάσασά σε καί μαστοί ος θήλασας» (Λουκ. ια',27), «χαρε κεχαριτωμένη» (Λουκ. α', 28), «ελογημένη σύ ν γυναιξί» (Λουκ. α', 28,41), «πολύ σχύει δέησις δικαίου νεργουμένη» (ακ. ε',16) κ.., κφραση «Μήτηρ το Κυρίου μου» (Λουκ. α', 43), καθώς καί ο προφητεες τς Παλαις Διαθήκης ντεχνα παραμερίζονται.
Ο Μάρτυρες το εχωβ καί λλες αρέσεις σχυρίζονται τι Θεοτόκος δέν εναι Παρθένος καί τι εχε ποκτήσει καί λλα παιδιά κτός το ησο. Τίς πλάνες ατές πιχειρον νά τίς θεμελιώσουν στόν ρο «πρωτότοκος», πού χρησιμοποιε γ. Γραφή γιά τόν ησο (Ματθ. α', 25) καί στίς κφράσεις γιά τούς «δελφούς το Κυρίου» (Ματθ. ιβ', 46-50, Μάρκ. γ', 31-35, Λουκ. η', 19-21 κ..). μως, ρος «πρωτότοκος» στήν γ. Γραφή δέν χει τήν δια κριβς ννοια μέ τή σημερινή. Δέ σημαίνει τόν πρτο πό μιά σειρά δελφν, λλά ατόν πού γεννήθηκε πρτος, σχετα ν κολουθον λλοι δελφοί χι (ξ. ιγ', 2,12-13, λδ', 19 ξ.). Τόν «πρωτότοκο» ατόν τόν θεωροσαν γιο καί ελογημένο, χωρίς νά περιμένουν ν θά κολουθήσει λλη γέννηση. Μ’ ατή τήν ννοια Χριστός εναι «πρωτότοκος» υός τς Μαρίας (Ματθ. α', 25), λλά καί «πρωτότοκος» Υός το Θεο (Κολ. α', 15, βρ. α', 6), χωρίς ατό νά σημαίνει τι Θεός χει καί «δευτερότοκον» υό, φο Υός το Θεο εναι μέν «πρωτότοκος», λλά καί «μονογενής» (ω. α', 14,18, γ', 16,18, Α' ω. δ', 9), καί ο δυό ννοιες δέν λληλοαποκλείονται. λλωστε, ν Θεοτόκος εχε καί λλα παιδιά, Κύριος πό τόν Σταυρό δέν θά τήν νέθετε στόν Μαθητή Του ωάννη γιά νά τήν φροντίζει σάν μητέρα του (ω, ιθ', 26-27). Ο παραπάνω αρετικοί παρεμηνεύουν καί τήν κφραση «ως ο» στό χωρίο Ματθ. α', 25: «καί οκ γίνωσκεν ( ωσήφ) ατήν (τήν Θεοτόκο) ως ο τεκε τόν υόν ατς τόν πρωτότοκον». μως, πόθεση τι Θεότόκος καί ωσήφ εχαν σχέσεις μετά τήν Γέννηση το Χριστο μόνο νοσηρς φαντασίας ρμηνεία μπορε νά θεωρηθε.
Παρόμοια σχύουν καί γιά τήν κφραση «δελφοί το Κυρίου». Στήν γ. Γραφή ρος «δελφός» χει πολλαπλή σημασία. Κατά τό Λεξικό Βιβλικς Θεολογίας (κδ. ρτος Ζως, θήνα 1980, στ. 33) σημαίνει «τούς νθρώπους πού γεννήθηκαν πό τήν δια μητέρα», λλά καί «τά μέλη τς διας οκογένειας (Γεν 13,8· Λευ 10,4· βλ Μκ 6,3), τς διας φυλς (2 Βασ 19,13), το διου λαο (Δτ 25,3· 15,2 εξ)». Δέν γνωρίζουμε τί κριβς σημαίνει κφραση «δελφοί το Κυρίου» στήν Καινή Διαθήκη. Πιθανόν νά σημαίνει στενούς συγγενες (π.χ. ξαδέλφια) νά σημαίνει τέκνα το ωσήφ πό προηγούμενο γάμο. Καί ο δύο κδοχές εναι πολύ πιθανές καί ελογες, Πάντως, δέν πάρχει καμία πολύτως νύξη τι πρόκειται γιά τέκνα τς Παναγίας. ντίθετα, μαρτυρεται σαφς παρθενία τς Θεοτόκου (σ. ζ', 14, εζ. μδ', 1-2, Ματθ. α', 18,23,25, Λουκ. α', 35).


λατινική Μαριολατρία

Στόν χρο το Παπισμο συναντμε τό λλο κρο στήν τιμή τς Θεοτόκου, δηλαδή τήν θεοποίηση τήν τιμή πού μεταβάλλεται σέ λατρεία. κκλησία το Χριστο πό τήν ποχή τς Ζ' Οκουμενικς Συνόδου (787 μ.Χ.) χει θέσει σαφες προϋποθέσεις καί ρια στήν τιμή το Θεο, τν γίων, τν ερν Εκόνων κ.λ.π. Ετσι, πραγματική λατρεία ποδίδεται μόνο στόν Τριαδικό Θεό, στόν Πατέρα, τόν Υό καί τό γιο Πνεμα. Στούς γίους ποδίδεται τιμή, χι λατρεία. Στόν Θεό πονέμεται λατρευτική προσκύνηση. Στούς γίους πονέμεται τιμητική προσκύνηση. Τόν Θεό τόν λατρεύουμε, γι’ ατό πού εναι διος. Τούς γίους καί τήν Θεοτόκο τούς τιμμε ξ ατίας το Θεο. Τούς μέν γίους πειδή εναι (γιναν) «φίλοι το Χριστο», τήν δέ Θεοτόκο πειδή εναι (γινε) «Μήτηρ το Θεο». Ατό σημαίνει τι τιμή πρός τούς γίους χει τελικό ποδέκτη τόν διο τόν Θεό. λατρεία ποδίδεται μόνο στήν κτιστη φύση. Στήν κτιστή φύση μπορε νά ποδίδεται μόνο τιμή. πόδοση λατρείας στήν κτιστή φύση ποτελε εδωλολατρία. κτιστη φύση εναι μόνο Τριαδικός Θεός. λα τά λλα, τά κτός το Θεο (γγελοι, νθρωποι, γιοι, κόμη καί Θεοτόκος), ποτελον κτιστές φύσεις. Θεοτόκος καί ο γιοι μετέχουν στήν κτιστη Χάρη το Θεο, χουν θεωθε «κατά Χάριν». Ατό, μως, δέν σημαίνει τι φύση τους μετεβλήθη πό κτιστή σέ κτιστη.
Μ’ ατές τίς προϋποθέσεις μπορομε εκολα νά διακρίνουμε τίς περβολές το Παπισμο στήν τιμή τς Θεοτόκου. Στίς 8/12/1854 Πάπας Πος Θ' σέ Βούλλα του μέ τίτλο «Ineffabilis Deus» νεκήρυξε τό λεγόμενο δόγμα τς «σπίλου Συλλήψεως», κατά τό ποο « Παρθένος Μαρία πό τς πρώτης στιγμς τς συλλήψεώς της διετηρήθη καθαρά παντός κ το προπατορικο μαρτήματος ρύπου». νέα ατή διδασκαλία, πως εναι φυσικό, οτε στήν γ. Γραφή βασίζεται οτε στούς Πατέρες τς κκλησίας. Βασίζεται μόνο στό λάθητο το Πάπα (θεωρεται λήθεια μόνο καί μόνο πειδή τό διεκήρυξε Πάπας), πως συμβαίνει καί μέ λα τά παπικά δόγματα. Πατερική Παράδοση, ντίθετα, δέχεται τι παλλαγμένος πό τό προπατορικό μάρτημα ταν μόνο ησος Χριστός, ποος γεννήθηκε «περφυς», «κ Πνεύματος γίου» καί «πό μητρός Παρθένου». Κατά τούς Πατέρες, Θεοτόκος γεννήθηκε μέ τόν ρύπο το προπατορικο μαρτήματος καί παλλάχθηκε π’ ατόν κατά τόν Εαγγελισμό της.
Σέ κορυφαίους παπικούς θεολόγους συναντμε τίς διδασκαλίες τι Θεοτόκος εναι «Μεσίτρια παρά τ Πατρί» (Mediatrix, πρόκειται γιά ατόνομη μεσιτεία τς Θεοτόκου πρός τόν Πατέρα καί χι πρός τόν Υό της), «Συλλυτρώτρια» (Corredemptrix, ρόλος νάλογος μέ ατόν το Χριστο) καί «Μήτηρ τς κκλησίας» (Mater Ecclesiae, κφραση γνωστη στήν Πατερική Παράδοση). Ο διδασκαλίες ατές νδέχεται νά ναδειχθον σέ πίσημα δόγματα καί κφράζουν μιά ντονη τάση θεοποίησης τς Μητρός το Κυρίου. Τήν τάση ατή εχε διαβλέψει κατ’ ξοχήν περασπιτής τς Θεοτόκου γ. Κύριλλος λεξανδρείας (370 - 444), ποος χαρακτηριστικά γραφε: «τεθεοποιήκαμεν δέ οδένα τν τελούντων ν κτίσμασι ... σμεν δέ νθρωπον οσαν καθ’ μς τήν μακαρίαν Παρθένον» (Κατά Νεστορίου, Ι, 10, MPG, 76, 57Β).


Συμπεράσματα

ρθόδοξη κκλησία τιμ τήν περαγία Μητέρα το Κυρίου. Τήν τιμ πάρα πολύ, κάθε μέρα, σέ κάθε στιγμή, συνεχς καί διαλείπτως. «Τιμν καί μεγαλύνειν μάθομεν πρτον μέν καί κυρίως καί ληθς τήν το Θεο Γεννήτριαν» (Δ' Πρξις τς Ζ' Οκ. Συνόδου). Τήν τιμ μέ μνους, μέ προσευχές, μέ δεήσεις. Τήν τιμ μέ τή συναίσθηση τι καμιά κδήλωση δέν μπορε νά κφράσει τά «πέρ ννοιαν καί περένδοξα τς Θεοτόκου μυστήρια». μως, τιμή ατή δέν κτρέπεται στίς αρετικές περβολές τς Παπικς πλάνης καί, φυσικά, δέν χει καμία σχέση μέ τήν ποτίμηση τς Θεοτόκου πού κυριαρχε στό πλθος τν Προτεσταντικν αρέσεων.

ρθόδοξη κκλησία ζε κυριολεκτικά μέσα στήν μπειρία τν νεργειν, τν θαυμάτων, τν εεργεσιν τς Θεοτόκου. μπειρία ατή εναι ζωντανή, καθημερινή, ντονη. δέ τιμή τς Θεοτόκου δέν ποτελε τυπική ποχρέωση το ρθόδοξου πιστο, λλά κρηξη χαρς, εγνωμοσύνης καί εχαριστίας πρός τό πρόσωπό της.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου