γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 1 Φεβρουαρίου 2014

Η ιστορικότητα του Ιησού και οι αμφισβητήσεις της


ΤΕΥΧΟΣ 59       ΤΡΙΠΟΛΙΣ     ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ - ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2008

Η ΙΣΤΟΡΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΕΙΣ ΤΗΣ

Τό πρόβλημα το «στορικο ησο»

Θεμέλιο τς χριστιανικς κκλησίας πρξε νέκαθεν τό πρόσωπο το ησο Χριστο. πίστη στόν Χριστό, ποτελε παραίτητη προϋπόθεση γιά τήν νταξη καί τήν παραμονή μας στήν κκλησία. πίστη ατή πηγάζει πό τήν βεβαιότητα τι ησος εναι πρωτίστως να στορικό πρόσωπο, κάποιος πού ζησε σέ συγκεκριμένο τόπο καί χρόνο. ντίληψη ατή, συμπληρωμένη μέ τήν πεποίθηση, τι τό στορικό ατό πρόσωπο εναι «Υός το Θεο το ζντος», δηλ. διος Θεός, πού λθε στόν κόσμο γιά τή σωτηρία μας, ποτελε τήν «πέτρα», πάνω στήν ποία χει θεμελιωθε κκλησία το Χριστο, στε «πύλαι δου ο κατισχύσουσιν ατς» (Ματθ. 16, 16-18). ν κλονισθε στορική ατή βάση, λόκληρο τό οκοδόμημα τς κκλησίας καταρρέει καί χριστιανική πίστη μεταβάλλεται σ’ ναν μθο, κόμη χειρότερα, σέ μιά πάτη!

Στά νεότερα χρόνια πολλές αρέσεις (κόμη καί χριστιανικές!) πιχείρησαν νά μφισβητήσουν τήν στορικότητα το ησο Χριστο. Κάποιες σχυρίσθηκαν τι ησος δέν πρξε κν ς στορικό πρόσωπο καί τι ατό πού ποκαλεται στά Εαγγέλια «Χριστός» εναι μόνο μιά «νώτερη» κατάσταση το νθρώπου ( λεγόμενη «χριστική κατάσταση»), τήν ποία μπορε νά φθάσει ( καί νά ξεπεράσει!) καθένας πό μς, φαρμόζοντας κάποιες εδικές τεχνικές. Τέτοιες ντιλήψεις συναντμε συνήθως σέ αρέσεις το κινήματος τς Νέας ποχς. πως εναι φυσικό, κπρόσωποι καί «πιστήμονες» το χώρου τς θεας πιστρατεύουν κατά καιρούς σωρεία «πιχειρημάτων» γιά νά πείσουν τι ησος δέν πρξε τι ταν νας νθρωπος μοιος μέ μς. λλες αρέσεις σχυρίζονται τι πραγματική εκόνα το ησο εναι πολύ διαφορετική π’ ατήν πού παρέχουν τά ερά Εαγγέλια. λλες μάδες, τέλος, νατολικς ποκρυφιστικς προελεύσης, σχυρίζονται τι ησος ταν νας συνήθης νθρωπος, ποος στό διάστημα μεταξύ τν 12 καί 30 τν τς ζως Του κατέφυγε στίς νδίες, μυήθηκε στήν τέχνη τν γκουρού καί πέκτησε δυνάμεις, στε νά πιτελε θαυμαστά σημεα (στό θέμα ατό, δηλ. στά λεγόμενα «κεκρυμμένα χρόνια» το βίου το ησο, θά ναφερθομε σέ διαίτερο τεχος το ντύπου μας).
πό τήν ποχή το Διαφωτισμο (18ος α.) κι πειτα Προτεστάντες κυρίως «θεολόγοι» καί στορικοί πιχείρησαν μιά προσέγγιση το ησο μέ καθαρά στορικά κριτήρια, μέ ποτέλεσμα νά προέλθουν γκώδεις βιογραφίες το ησο, πως ατές τν Reimarus, Strauss, Renan, Schweitzer κ.. Ο παραπάνω πέρριψαν πό τά ερά Εαγγέλια κάθε περφυσικό στοιχεο, κάθε τι συμβίβαστο μέ τήν νθρώπινη λογική, πως τά θαύματα, κόμη καί τήν νάσταση. Κατασκεύασαν, λοιπόν, μιά τραγικά λλοιωμένη εκόνα το Χριστο, τήν ποία νόμασαν «ησο τς στορίας» «στορικό ησο». Τήν εκόνα πού χει χριστιανική κκλησία γιά τόν δρυτή της τήν νόμασαν «Χριστό τς πίστεως» καί σχυρίσθηκαν τι μεταξύ τν δύο ατν «εκόνων» πάρχει μιά συμφωνία, μιά ντίφαση. τσι προέκυψε τό πρόβλημα το «στορικο ησο» στά νεότερα χρόνια. Ποιά εναι, μως, στορική λήθεια γιά τό πρόσωπο το ησο;


Ο ξωβιβλικές μαρτυρίες περί το ησο

στορία καί γενικά πιστήμη δέν λειτουργε μέ συνθήματα, οτε βασίζεται σέ δεολογικές ( κόμη καί σέ θρησκευτικές) προκαταλήψεις. στορία βασίζεται σέ πηγές καί χει σαφ πίγνωση τν ρίων της. ναγνωρίζει τά ριά της καί δέν τά περβαίνει. να πρόσωπο θεωρεται στορικό, ταν μαρτυρεται πό ξιόπιστες πηγές. Ο στορικές πηγές γιά τό πρόσωπο το ησο διακρίνονται σέ βιβλικές (Καινή Διαθήκη) καί ξωβιβλικές (συγγραφείς σχετοι μέ τήν γ. Γραφή καί τόν Χριστιανισμό). Ο ρνητές τς στορικότητας το ησο σχυρίζονται τι ο πηγές γιά τό πρόσωπό Του εναι κυρίως βιβλικές καί τι ο ξωβιβλικές μαρτυρίες εναι λάχιστες.
 μως, λάχιστες λίγες μαρτυρίες δέν σημαίνει νύπαρκτες μαρτυρίες. Τέτοιες μαρτυρίες ντως πάρχουν. Γιά τή σπανιότητά τους ς ληφθε π’ ψιν τι προσοχή τν στορικν κάθε ποχς εναι στραμμένη συνήθως στά πολιτικά καί χι στά θρησκευτικά γεγονότα, τι Χριστιανισμός στά πρτα βήματά του θεωρήθηκε ς θρησκευτική μάδα στούς κόλπους το ουδαϊσμο τό πολύ ς ουδαϊκή αρεση καί τι ησος θεωρήθηκε ς νας πό τούς ουδαίους διδασκάλους, πού θανατώθηκε χωρίς νά χει κν σχηματίσει κάποιο ργανωμένο θρησκευτικό πολιτικό κίνημα.
σημαντικότερη καί κτενέστερη ξωβιβλική μαρτυρία περιέχεται στήν «ουδαϊκή ρχαιολογία» το στορικο ωσήπου, καί ναφέρει χαρακτηριστικά τά ξς (σέ μετάφραση): «κείνη τήν ποχή πρξε ησος, νας σοφός νθρωπος - ν εναι θεμιτό νά ποκαλεται νθρωπος, φο πιτελοσε θαυμαστά ργα - νας διδάσκαλος τν νθρώπων πού δέχονται εχάριστα τήν λήθεια. Προσέλκυσε πολλούς πό τούς ουδαίους καί πολλούς πό τούς θνικούς. Ατός ταν Χριστός. Καί ταν Πιλτος, μετά πό πρόταση τν ξεχόντων πό μς, τόν καταδίκασε στόν σταυρό, κενοι πού πρτα τόν γαποσαν δέν τόν γκατέλειψαν, διότι μφανίστηκε σ’ ατούς καί πάλι τήν τρίτη μέρα ζωντανός, πως εχαν προαναγγείλει ο θεοι προφτες ατά καί πολλά λλα θαυμαστά γι’ ατόν. δέ φυλή τν Χριστιανν, πως νομάστηκε πό ατόν, δέν χει κλείψει μέχρι σήμερα» (XVIII, 3,63). ώσηπος ταν ουδαος. νκε στήν τάξη τν Φαρισαίων καί γεννήθηκε στά εροσόλυμα τό 37 38 μ.Χ. Στό ργο του κθέτει τήν στορία τν βραίων ς τό 66 μ.Χ. παραπάνω μαρτυρία, γνωστή διεθνς ς «φλαβιανή μαρτυρία», πιβεβαιώνει τήν παρξη το ησο, τή διδασκαλία Του, τά θαύματα, τή Σταύρωση πό τόν Πιλτο, τήν νάσταση, τήν μφάνιση στούς Μαθητές, τήν κπλήρωση τν προφητειν στό πρόσωπό Του καί τήν παρξη τν Χριστιανν τήν ποχή πού γράφεται τό ργο («τι τε νν»). Κάποιοι πιχείρησαν νά τήν μφισβητήσουν, ς μεταγενέστερη προσθήκη. Δυστυχς, μως, γι’ ατούς, τό παραπάνω πόσπασμα πάρχει σέ λους τούς κώδικες τς «ουδαϊκς ρχαιολογίας»! λλά, καί σέ λλο σημεο το διου ργου ναφέρεται τι « νανος … συγκροτε συνέδριο δικαστν καί δηγε σ’ ατό τόν δελφό το ησο, το λεγομένου Χριστο, το ποίου τό νομα εναι άκωβος, καί κάποιους λλους» (XΧ, 9,1). δ, κτός πό τήν μμεση ναφορά στόν ησο, μαρτυρεται στορική παρξη το γ. ακώβου το «δελφόθεου».
Μιά λλη ξωβιβλική μαρτυρία προέρχεται πό τόν Ρωμαο στορικό Τάκιτο, πού γεννήθηκε τό 56 μ.Χ. Στό ργο του «Annales» (115 μ.Χ.) γράφει σχετικά μέ τήν πυρπόληση τς Ρώμης πί Νέρωνος: « Νέρων πέδειξε λλους ς νόχους καί πέβαλε σέ διαίτερες τιμωρίες κείνους τούς ποίους λαός, μισώντας τους γιά τίς νομίες τους, νόμαζε Χριστιανούς. κενος πό τόν ποον προλθε τό νομα, εναι Χριστός, ποος θανατώθηκε πί τς βασιλείας το Τιβερίου, ταν πίτροπος ταν Πόντιος Πιλτος. προσωρινς κατασταλεσα λέθρια δεισιδαιμονία μφανίστηκε πάλι χι μόνο στήν ουδαία, τήν στία ατο το κακο, λλά καί στήν πόλη (τή Ρώμη), που πό παντο μαζεύονται καί κούγονται λα τά κακά καί τά ασχρά» (XV, 44).
Ρωμαος νομικός καί ρήτορας Πλίνιος Νεότερος (61-113 μ.Χ.) σέ πιστολή του πρός τόν ατοκράτορα Τραϊανό γράφει γιά τούς Χριστιανούς (111 112 μ.Χ.): «Συνήθιζαν νά συνέρχονται καθωρισμένη μέρα πρίν τήν νατολή το λιου καί νά ναπέμπουν μνο στόν Χριστό, πως σέ Θεό, καί δένοντο μέ μοιβαο ρκο, χι γιά κάποιο γκλημα, λλά γιά τό τι δέν θά διέπρατταν πάτη, ληστεία μοιχεία, δέν θά παρέβαιναν τήν πίστη τους, οτε θά ρνονταν τήν ερή τους παρακαταθήκη, κόμη κι ν τούς δίκαζαν» (Epistularum liber, X,96).
ναφορές στό πρόσωπο το ησο, μεσσες μεσες, πάρχουν καί σέ λλους συγγραφες τν δύο πρώτων αώνων, πως στούς Σουετώνιο (Vitae XII Caesarum, XXV, 4), Κέλσο (ληθής Λόγος, 1,28 καί 2,35), Λουκιανό (Περί τς Περεγρίνου τελευτς) καί στό ουδαϊκό Ταλμούδ. μως, χρος δέν μς πιτρέπει νά τίς παραθέσουμε νά τίς σχολιάσουμε.


στορική ξιοπιστία τν βιβλικν κειμένων

Ο σημαντικότερες στορικές μαρτυρίες περί το ησο εναι, βέβαια, ο βιβλικές, δηλ. τά κείμενα τς Καινς Διαθήκης, στά ποα γίνεται συνεχς λόγος καί παρέχεται πλθος πληροφοριν γιά τό πρόσωπό Του. Πόσο ξιόπιστα εναι, μως, ατά τά κείμενα;
Τά κείμενα ατά δέν ποτελον, βέβαια, βιογραφίες το ησο, οτε χουν σκοπό νά δώσουν πληροφορίες στορικο χαρακτρος γιά τό πρόσωπό Του. Ο στορικές πληροφορίες πού περιέχουν, παρέχονται περιστασιακά, καί δέν χουν συγκροτημένη δομή καί ργάνωση. Κ. Διαθήκη εναι συλλογή ερν κειμένων, πού σκοπό χουν νά διακηρύξουν τι Χριστός εναι Υός το Θεο, ληθινός Θεός, ποος «νέστη κ νεκρν». κτός, μως, πό ερά κκλησιαστικά, τά κείμενα ατά εναι καί στορικά. Γράφηκαν σέ συγκεκριμένο τόπο καί χρόνο καί πό συγκεκριμένα πρόσωπα. πιστήμη τά κρίνει καί τά ξιολογε, τά χρονολογε μέ αστηρά κριτήρια καί χει καταλήξει στό συμπέρασμα τι λα χουν γραφε μεταξύ τν τν 49 καί 95 μ.Χ., δηλ. μέσα στόν α' μ.Χ. α. Ατό ποτελε σχυρό στοιχεο ξιοπιστίας. Εναι κείμενα περίπου σύγχρονα το Κυρίου, νήκουν στήν δια ποχή, γράφηκαν ν σ ζοσε συντριπτική τουλάχιστον πλειοψηφία σων γνώρισαν τόν ησο, καί κάθε νακρίβεια περβολή, θά προκαλοσε τή φυσική ντίδραση ατν τν νθρώπων.
Δέν εναι μόνο σύγχρονα το ησο τά κείμενα τς Κ. Διαθήκης, λλά προέρχονται καί πό ατόπτες καί ατήκοους μάρτυρες. πως εναι φυσικό, σέ κάθε περίπτωση ο πιό ξιόπιστες μαρτυρίες εναι ατές τν ατοπτν καί ατήκοων μαρτύρων, σων εδαν μέ τά μάτια τους να γεγονός καί κουσαν μέ τ’ ατιά τους, χι σων μεταφέρουν πληροφορίες τρίτων. Ατό κριβς τονίζει καί εαγγελιστής ωάννης: «,τι πρξε πό τήν ρχή, ,τι κούσαμε, ,τι εδαμε μέ τά μάτια μας, ,τι παρατηρήσαμε, ,τι ψηλάφησαν τά χέρια μας ... ατό σς ναγγέλομε» (Α' ω. 1, 1-3). πό τούς συγγραφες τς Κ. Διαθήκης Πέτρος, ωάννης, Ματθαος, νκαν στούς στενούς Μαθητές το ησο (στόν κύκλο τν «Δώδεκα») καί μαρτυρία τους χει διαίτερη βαρύτητα. λλοι πάλι πρξαν μαθητές κορυφαίων ποστόλων.
Μήπως, μως, περέβαλλαν ο πόστολοι στίς κτιμήσεις τους; Μήπως ραιοποίησαν τά πράγματα; Μήπως λλοίωσαν πίτηδες τά γεγονότα; Μά ταν δυνατό νά συμβε κάτι τέτοιο; Ο γιοι πόστολοι δέν κήρυτταν δημόσια; Δέν πευθύνονταν σέ νθρώπους πού δη γνώριζαν καλά τά γεγονότα; Δέν χρησιμοποιοσαν κφράσεις το τύπου «πως καί σες καλά γνωρίζετε» κ.λ.π. (Πραξ. 2, 22); Τολμοσαν νά χρησιμοποιήσουν νακρίβειες σέ τέτοια κροατήρια; Μεταξύ τν κροατν τους σαν μόνο φίλοι; Δέν σαν καί ο φανατικοί ντίπαλοι τς νέας θρησκείας, πού ναζητοσαν πιμόνως νακρίβειες στόν λόγο στά γραπτά τν ποστόλων γιά νά τούς «τινάζουν στόν έρα»; ξιδανικεύουν ο γιοι πόστολοι γεγονότα καί καταστάσεις, ταν δέν ποκρύπτουν περιστατικά, πως πόθος κάποιων Μαθητν νά καταλάβουν μεγάλα ξιώματα ρνηση το Πέτρου, τό τι Κύριος τούς νόμασε κάποτε «νοήτους καί βραδες τ καρδί» καί πολλά λλα; Συμπερασματικά, κατά τόν R. Parente, διαπρεπ ρευνητή τς ζως το Κυρίου, «σήμερα κανένας νθρωπος μέ μόρφωση καί σοβαρότητα δέν ρνεται τήν γκυρότητα καί ξιοπιστία τν Εαγγελίων. Τά Εαγγέλια ντεξαν σέ λες τίς μορφές τς πιό παίσιας κριτικς» (βλ. Μητρ. Νικοπόλεως Μελετίου, Τί εναι Χριστός, Πρέβεζα 1989, σ. 48).


Κριτική καί παράδοση τν ερν κειμένων

Κάποιοι πιχείρησαν νά μφισβητήσουν τή γνησιότητα ατν τν διων τν κειμένων τς Κ. Διαθήκης, μέ τό πιχείρημα τι τά χειρόγραφα τν διων τν συγγραφέων της χουν πωλεσθε καί σώζονται μόνο μεταγενέστερα χειρόγραφα. Τό πειστικό κ πρώτης ψεως πιχείρημα, ποβαθμίζεται πλήρως ν ληφθε π’ ψιν τι τό διο κριβς σχύει γιά λα νεξαιρέτως τά ρχαα κείμενα, τν ποίων γνησιότητα δέν μφισβητεται. Γι’ ατό λλωστε πάρχει πιστήμη τς κριτικς τν κειμένων, ποία ρευν τήν γνησιότητα μέ τά ξς κριτήρια: α) πόσοι χειρόγραφοι κώδικες παραδίδουν να κείμενο καί β) πόσο ρχαοι εναι ο σωζόμενοι κώδικες.
Τί σχύει ν προκειμέν γιά τήν γ. Γραφή; Σέ 2.500 κώδικες περιέχεται λόκληρη καί 25.000 κώδικες περιέχουν μεγάλα τμήματά της (συνήθως μόνο τήν Κ. Διαθήκη). ς πρός τούς λλους ρχαίους συγγραφες, πάρχουν μόνο 50 κώδικες το Ασχύλου, το Σοφοκλ 100, το Θουκιδίδη μόνο 8, το Πλινίου 200, το ρατίου 500 (Μητρ. Νικοπόλεως Μελετίου, μνημ. ργ., σ. 31). Κατά συνέπειαν, πό πλευρς ριθμο κωδίκων γ. Γραφή περτερε σέ σύγκριτο βαθμό π’ λα τά ρχαα κείμενα.
λλά καί πό πλευρς ρχαιότητος τν κωδίκων περτερε σέ σύγκριτο βαθμό. Π.χ. στορία το Θουκιδίδη γράφη περί τό 400 π.Χ. Ο κώδικές της χρονολογονται μετά τό 900 μ.Χ., δηλ. εναι τουλάχιστον 1.300 χρόνια μεταγενέστεροι! Ποιητική το ριστοτέλη γράφη τό 343 π.Χ. ρχαιότερος κώδικας εναι το 1.100 μ.Χ. (1.400 χρόνια μεταγενέστερος!). Κ. Διαθήκη γράφη μεταξύ 49-95 μ.Χ. Ο ρχαιότεροι κώδικές της (Σιναϊτικός, λεξανδρινός καί Βατικανός) χρονολογονται περί τό 250 μ.Χ., δηλ. μόνο 150-200 χρόνια μεταγενέστεροι. Μετά τήν γ. Γραφή γνησιότερο κείμενο θεωρεται λιάδα το μήρου. Σώζονται 643 κώδικες, γραμμένοι λοι μετά τό 1.200 μ.Χ., δηλ. τουλάχιστον 1.800 χρόνια μεταγενέστεροι (ατόθι σ. 32-33)! Συμπερασματικά, Κ. Διαθήκη εναι τό γνησιότερο βιβλίο στόν κόσμο. Ατή εναι λήθεια, πως προκύπτει πό διάψευστα πραγματικά δεδομένα.


Παρατηρήσεις καί συμπεράσματα

στορικότητα το ησο Χριστο μφισβητήθηκε τά τελευταα χρόνια πό πολλές πλευρές: πό αρέσεις τς Νέας ποχς πό ποκρυφιστικές καί νατολικές θρησκεες, πό τήν θεη «προοδευτική» διανόηση κ.λ.π. μφισβήτηση ατή σέ καμιά περίπτωση δέν στηρίχθηκε σέ γνήσια πιστημονικά κριτήρια, δηλ. στίς πηγές καί στήν πιστημονική ξιολόγησή τους. ντίθετα, στηρίχθηκε σέ προσωπικές δεολογικές προκαταλήψεις, δηλ. σέ δεολογική χρήση τς πιστήμης, ποία σχεδόν πάντοτε δηγε σέ διαστροφή τς στορικς λήθειας, πού ποτελε τό κάστοτε ζητούμενο. πόρριψη τς στορικότητος το ησο ποτέ δέν γινε κοινός τόπος τς πιστήμης, ποία γενικά ποδέχεται τι ησος ταν να στορικό πρόσωπο, πού ζησε σέ συγκεκριμένο τόπο καί χρόνο καί σταυρώθηκε «πί Ποντίου Πιλάτου». Λίγοι μόνο μφισβητον τά παραπάνω στορικά δεδομένα.
νεότερη προτεσταντική ρευνα διέκρινε νάμεσα στόν «στορικό ησο» (τόν Χριστό, πως τόν δέχεται πιστήμη) καί στόν «Χριστό τς πίστεως» (τόν Χριστό, πως τόν πιστεύει κκλησία), σχυρίσθηκε μάλιστα τι νάμεσα στίς δυό ατές «εκόνες» το ησο πάρχει να χάσμα, μιά ντίθεση. Τά παραπάνω σχύουν καί ληθεύουν, λλά μόνο ν μέρει. ντως πάρχει διάκριση μεταξύ το «στορικο ησο» καί το «Χριστο τς πίστεως», ντως λλη εκόνα χει γιά τόν Χριστό στορική πιστήμη καί λλη χριστιανική κκλησία. μως, πό ρθόδοξη ποψη ο δύο ατές εκόνες δέν εναι ντιτιθέμενες, λλά λληλοσυμπληρούμενες, μία συμπληρώνει τήν λλη, γιά τήν κρίβεια δεύτερη συμπληρώνει τήν πρώτη. Μέ λλα λόγια, διάκριση ατή κφράζει δύο ψεις νός καί το ατο Προσώπου, τό ποο στήν πρώτη περίπτωση θεωρεται μέ τήν ψυχρή ματιά το πιστήμονα καί στή δεύτερη μέ τήν ματιά το γαπντος τόν Θεό καί γωνιντος γιά τή σωτηρία του πιστο.

πιστήμων μόνο μιά πί μέρους ψη, να μικρό μέρος ατο το Προσώπου δύναται νά ντιληφθε. Θά μιλήσει προφανς γιά λήθειες, πως πο γεννήθηκε ησος, πότε γεννήθηκε, πο δρασε, πο καί πότε συνέβη τό τάδε τό τάδε περιστατικό το βίου Του, μέ ποιά λλα πρόσωπα συνδέεται, πότε καί πς σταυρώθηκε, ποιοί σαν ο Μαθητές Του, τί πίστευαν γι’ Ατόν ο νθρωποι τς ποχς Του κ.λ.π. Μόνο γιά τέτοιες λήθειες μπορε νά μιλήσει. Μέχρι ατο το σημείου φθάνουν τά ριά του. Δέν μπορε νά παντήσει σέ ρωτήματα, πως ν Χριστός εναι ντως «Υός το Θεο το ζντος», μέ ποιά δύναμη πιτελοσε τά θαύματα, ν ντως «νέστη κ νεκρν», πς νέστη κ.λ.π. Ατές εναι λλης τάξεως λήθειες. Δέν προσεγγίζονται μέ τήν πιστήμη, λλά μόνο μέ τήν πίστη, φο μέ τήν πιστήμη καί τή «σοφία» του « κόσμος» οτε γνώρισε, οτε πρόκειται ποτέ νά γνωρίσει τόν Θεό (Α' Κορ. 1,21). Διαφορετικά λοι ο πιστήμονες θά σαν πιστοί, Θεολόγοι, γιοι. πό τίς πρτες λήθειες κρίνεται μόνο πιστημονική μας πάρκεια, πό τίς δεύτερες, μως, κρίνεται αώνια σωτηρία μας. Ο δεύτερες λήθειες καθιστον τό πρόσωπο το Χριστο «σημεον ντιλεγόμενον», πού «κεται ες πτσιν καί νάστασιν πολλν» (Λουκ. 2,34), «ες πτσιν» σων ρνονται τή θεότητά Του καί τόν πορρίπτουν καί «ες νάστασιν» σων τό, δέχονται ς Θεό καί Σωτρα τους. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου