γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2015

Το Μυστήριο της Ιερωσύνης


ΤΕΥΧΟΣ 67         ΤΡΙΠΟΛΙΣ               ΜΑΡΤΙΟΣ - ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2010

ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΙΕΡΩΣΥΝΗΣ
ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ  ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ  ΣΤΙΣ  ΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΙΚΕΣ ΑΙΡΕΣΕΙΣ

μφισβήτηση κκλησίας καί ερωσύνης

πως εναι γνωστό, Προτεσταντισμός προλθε ς ντίδραση σέ μιά σειρά πό νεπίτρεπτες καί ξω πό τό χριστιανικό πνεμα νέργειες περβολές το Παπισμο τν σκοτεινν χρόνων το Μεσαίωνα. Στήν προσπάθειά του νά νεύρει τή χαμένη «αθεντικότητα», Προτεσταντισμός σάρωσε κυριολεκτικά καίρια καί αθεντικά στοιχεα το ρχικο Χριστιανισμο, μέ ποτέλεσμα νά πομακρυνθε πολύ περισσότερο πό τήν οσία του. τσι προέκυψε γιά μιά κόμη φορά τό φαινόμενο νά ντιμετωπίζεται μιά αρεση μέ μιά λλη, μλλον μέ να πλθος αρέσεων, καί, τελικά, ντί γιά καλό, νά γίνεται περισσότερο κακό.

πό τά πρτα στοιχεα, πού δέχθηκαν ντονη πολεμική, ταν Βιβλική καί Πατερική ντίληψη γιά τήν κκλησία. Ο Προτεστάντες ντικατέστησαν ατή τήν ντίληψη μέ μιά λλη, προσαρμοσμένη στά μέτρα τους. πέρριψαν τόν διπλό χαρακτρα τς κκλησίας, τόν ρατό καί όρατο, μέ ποτέλεσμα λες σχεδόν ο προτεσταντικές μάδες, πό κενες τν γετν το κινήματος μέχρι τίς σύγχρονες μετεξελίξεις του (Πεντηκοστιανοί, Μάρτυρες το εχωβ κ.,) νά δέχονται καί νά διακηρύττουν τι κκλησία εναι κάτι τό «πνευματικό» καί όρατο, τι δέν πρέπει νά συγχέεται μέ θεσμικές μορφές στορικές κφάνσεις, τι μόνο Χριστός γνωρίζει τά μέλη της κ.. Στήν πραγματικότητα, μως, κάθε προτεσταντική μάδα ταυτίζει τήν αθεντική κκλησία μέ τόν αυτό της, πορρίπτοντας, συνήθως, λες τίς λλες.
Τήν δια πολεμική δέχθηκαν καί κάποια θεσμικά στοιχεα τς κκλησίας, πως τά Μυστήρια καί ερωσύνη. Μεταξύ λλων Προτεσταντισμός μφισβήτησε ντονα καί τόν θεσμό τς ερωσύνης. Τόν πογύμνωσε πό τό μυστηριακό του περιεχόμενο (δηλ. δέν τόν δέχεται ς Μυστήριο) καί ρνήθηκε τόν μόνιμο καί νεξάλειπτο χαρακτρά του, δηλ. δέν δέχεται τι διότητα τς ερωσύνης συνδέεται μόνιμα μέ τό πρόσωπο το φορέως της Κληρικο. τσι, ρόλος το ερέως νδέχεται νά ναλλάσσεται σέ κάθε «κκλησιαστική» σύναξη: σήμερα κάνει ατό τό ργο νας καί αριο λλος , πως συνηθέστερα γίνεται, ο «Πάστορες» ο «Ποιμένες» κάθε «κκλησίας» σκον τό ργο τους γιά να διάστημα, κι πειτα ντικαθίστανται. Σέ τελευταία νάλυση, ερωσύνη δέν προέρχεται πό τόν Θεό. ερεύς δέν «λαμβάνει τήν τιμήν ... καλούμενος πό το Θεο» (βρ. 5,4), λλά σκε τήν ερωσύνη ς προσωρινό ρόλο, πού το ναθέτει «κκλησία», πως κριβς μιά ταιρεία ναθέτει μιά συγκεκριμένη ργασία σ’ ναν πό τούς παλλήλους της.
ντί τς γνωστς εδικς ννοιας τς ερωσύνης, πού συνδέεται μέ τήν τέλεση τν ερν Μυστηρίων («μυστηριακή ερωσύνη») ο Προτεστάντες προβάλλουν ντονα τήν ννοια τς λεγόμενης «γενικς ερωσύνης», βασιζόμενοι στό χωρίο Α' Πέτρ. 2,9. Σύμφωνα μέ τήν ντίληψη ατή, ερωσύνη χουν λοι ο Χριστιανοί γενικά, ρα λοι μπορον νά σκον τό ργο το ερέως. ς δομε, μως, κατά πόσο συμβιβάζονται ο ντιλήψεις ατές μέ τό πνεμα καί τό γράμμα τς γίας Γραφς.

Βιβλική Παράδοση γιά τήν ερωσύνη

Ο αρέσεις χουν δίκαιο ταν πικαλονται τήν αθεντία τς γ. Γραφς, ρκε, βέβαια, νά μή διαστέφουν τή μαρτυρία της. Τί λέει γ. Γραφή γιά τήν ερωσύνη; ς ρχίσουμε πό τήν Παλαιά Διαθήκη, φο «σκιά νόμος τν μελλόντων γαθν» (βρ. 5,6). ,τι πάρχει κε ς σκιά, πάρχει στήν Καινή Διαθήκη ς πραγματικότητα. Στήν Π. Διαθήκη ερωσύνη εναι διότητα πού συνδέεται μέ τή λατρεία, τήν προσφορά τν θυσιν. διος Θεός πιλέγει τόν αρών καί τούς γιούς του καί τούς γκαθιστ ερες του («ερατεύειν μοι», ξ. 28,1) καί μάλιστα σόβιους: «ερατεία μοι ες τόν αἰῶνα» (ξ. 29,9). διος δίνει λεπτομερες δηγίες γιά τά μφια, πού θά νδύονται «ες τιμήν καί δόξαν» (ξ. 28,2 ξ.). διος δίνει ντολές γιά τόν τρόπο γκατάστασης τν ερέων (ξ. 29,1-45), γιά τήν προσφορά τς λατρείας (Λευ. 1,1 ξ.), γιά τό Θυσιαστήριο, γιά τά ερά σκεύη (ξ. 30,1 ξ.), γιά τά πάντα.
Χαρακτηριστικό εναι τό ξς περιστατικό: Κάποτε παναστάτησαν ναντίον το Μωϋσ καί το αρών κάποιοι σραηλτες στήν ρημο, μέ ποκίνηση τν Κορέ, Δαθάν καί βειρών. «φο λος λαός εναι γιος», λεγαν, «γιατί νά ερατεύει μόνο αρών καί ο οκεοί του;» (ρ. 16,2 ξ.). «Γιατί νά μήν προσφέρουμε κι μες θυσίες;» (βλ. καί τά παρακάτω ναφερόμενα γιά τό «βασίλειον εράτευμα» καί τή «γενική ερωσύνη»). Μάταια Μωϋσς προσπαθοσε νά τούς μεταπείσει. «Ατούς», παντοσε, «τούς πέλεξε διος Θεός καί τούς κάλεσε κοντά Του»: «ξελέξατο αυτ, προσηγάγετο πρός αυτόν» (ρ. 16,5). Τελικά, συγκεντρώθηκε λος λαός, γιά νά προσφέρουν κι ατοί θυσία. Τότε Θεός δωσε ντολή στόν Μωϋσ νά πομακρυνθε λαός πό τήν μάδα ατή τν παναστατν. ντως, τσι γινε καί μαζί τούς μειναν 250 παδοί. Συνέβη τότε κάτι φοβερό: νοιξε γ καί τούς κατάπιε! «ράγη γ ποκάτω ατν, καί νοίχθη γ καί κατέπιεν ατούς καί τούς οκους ατν καί πάντας τούς νθρώπους τούς ντας μετά Κορέ καί τά κτήνη ατν» (ρ. 16,31-32)! Μετά τό φοβερό ατό σημεο, Θεός ζήτησε νά φέρει ρχηγός κάθε φυλς μιά ράβδο, μέ γραμμένο πάνω της τό νομά του. Ο ράβδοι τοποθετήθηκαν στή Σκηνή το Μαρτυρίου (στόν Ναό τς ποχς) καί, ποιου ράβδος βλάστανε, ατός θά ταν κλεγμένος πό τόν Θεό ρχιερέας. Πράγματι, τήν λλη μέρα πό τίς 12 ράβδους εχε βλαστήσει μόνο το αρών, ρχηγο τς φυλς το Λευ. φο δόθηκαν πάλι ο ράβδοι στούς ρχηγούς, Θεός δωσε ντολή νά τοποθετηθε ράβδος το αρών μονίμως στό ερό, γιά νά θυμονται ο μελλοντικοί μφισβητητές τς ερωσύνης (ρ. 17,16-28).
ς δομε, μως, καί τή μαρτυρία τς Καινς Διαθήκης γιά τήν ερωσύνη. Κατά τόν π. Παλο, ρχιερεύς τν νθρώπων προέρχεται πό τούς διους τούς νθρώπους καί γκαθίσταται σ’ να ργο γιά χάρη τους, δηλ. στό νά προσφέρει θυσίες γιά τίς μαρτίες μας: «πς γάρ ρχιερεύς ες τό προσφέρειν δρά τε καί θυσίας καθίσταται» (βρ. 8,3 καί 5,1). Τήν «τιμήν» τς ρχιερωσύνης δέν τήν λαμβάνει μόνος του ποιος θέλει, λλά ποιος καλεται πό τόν Θεό, πως αρών (βρ. 5,4). νθρωπος ρχιερεύς εναι τελής, σθενής πνευματικά καί μαρτωλός. Γι’ ατό προσφέρει τίς θυσίες πρτα γιά τόν αυτό του (βρ. 5,3), φο χει τίς διες νάγκες μέ τόν Λαό. πάρχει, μως, καί τέλειος, αώνιος ρχιερεύς, δηλ. Χριστός (βρ, 4,14 ξ.), ποος δέν προσφέρει θυσίες γιά τόν αυτό Του, λλά μόνο γιά τούς λλους, οτε προσφέρει θυσίες κάθε μέρα, λλά μία μόνο φορά, ταν νέβηκε στόν Σταυρό (βρ. 7,27). φο νόμος εναι σκιά τν μελλόντων γαθν, τι συμβαίνει στήν Καινή Διαθήκη πρέπει νά εναι φανέρωση ατο, πού δη πάρχει στήν Παλαιά. Στήν Π. Διαθήκη πάρχει σκιά τς τέλειας ερωσύνης: ερωσύνη το Μελχισεδέκ, πού ταν «ερεύς το Θεο το ψίστου» (βρ. 7,1). Χριστός εναι ερεύς «κατά τήν τάξιν Μελχισεδέκ» (βρ. 7,21) καί χι «κατά τήν τάξιν αρών». πάρχει, λοιπόν, ερωσύνη το Μελχισεδέκ στήν Π. Διαθήκη καί ερωσύνη το Χριστο στήν Καινή. πάρχει ερωσύνη το αρών στήν Παλαιά, μέ τούς βαθμούς το ρχιερέως, τν ερέων καί τν Λευϊτν, καί ερωσύνη τς κκλησίας στήν Καινή, μέ τούς βαθμούς το πισκόπου, τν Πρεσβυτέρων καί τν Διακόνων. πάρχουν ο θυσίες στήν Π. Διαθήκη, ς ργο τς ερωσύνης, πάρχει μία καί μοναδική Θυσία ( Θ. Λειτουργία) καί τά Μυστήρια τς κκλησίας στήν Καινή.
Μέ βάση τά παραπάνω ο γιοι πόστολοι σαν ο πρτοι ρχιερες τς κκλησίας, πού λαβαν τήν ερωσύνη πό τόν διο τόν Χριστό. τσι π. Παλος σκε τά ργα τς ερωσύνης: τελε τή Θεία Λειτουργία (Πράξ 20, 11), βαπτίζει (Α' Κορ. 1,14-16), χειροτονε «πρεσβυτέρους» (Πράξ. 14,23). Προφανς, τό διο κάνουν καί ο λλοι πόστολοι. Σέ ερύτερες περιοχές π. Παλος γκαθιστ συνεργάτες του, μέ ντολή νά καταστήσουν «κατά πόλιν πρεσβυτέρους» (Α' Τιμ. 1,5). «Ο καλς προεσττες πρεσβύτεροι» ξίζουν διπλή τιμή (Α' Τιμ. 5,17), δέ κατηγορία «κατά πρεσβυτέρου» δέν πρέπει νά γίνεται εκολα ποδεκτή, παρά μόνο ν στηρίζεται στή μαρτυρία «δύο τριν μαρτύρων» (Α' Τιμ. 5,19). π. Παλος πενθυμίζει στόν Τιμόθεο τό «χάρισμα», τό ποο λαβε «διά τς πιθέσεως τν χειρν» (Α' Τιμ. 4,14, Β' Τιμ. 1,6), δηλ. τήν ερωσύνη, ποία σάν χάρισμα, σάν πνευματική σφραγδα χαρακτηρίζει μόνιμα καί μετάκλητα (« στιν ν σοί», Β' Τιμ. 1,6) τόν φορέα της. Πηγαίνοντας στά εροσόλυμα π. Παλος συγκαλε στή Μίλητο «τούς πρεσβυτέρους τς κκλησίας» τς φέσου καί τούς πευθύνει μιά θαυμάσια μιλία (Πράξ. 20,17-35). Μεταξύ λλων λέει: «προσέχετε ον αυτος καί παντί τ ποιμνί ν μς τό Πνεμα τό γιον θετο πισκόπους, ποιμαίνειν τήν κκλησίαν το Θεο» (20,28).
μετάδοση τς ερωσύνης, πως δη ναφέραμε, γίνεται «διά τς πιθέσεως τν χειρν», δηλαδή μέ τή Χειροτονία. Μόνο μέ τήν πράξη ατή μεταδίδεται τό «χάρισμα» ( Χάρη) τς ερωσύνης. διος π. Παλος χειροτονήθηκε πό τούς Λειτουργούς τς κκλησίας τς ντιόχειας (Πράξ. 13,1-3). διος  στή συνέχεια (Β' Τιμ. 1,6) μαζί μέ τούς πρεσβυτέρους (Α' Τιμ. 4,14) χειροτόνησε τόν Τιμόθεο. Μέ τόν Βαρνάβα χειροτονε («χειροτονήσαντες») «πρεσβυτέρους κατ’ κκλησίαν» (Πράξ. 14,23) στίς περιοχές Δέρβης, Λύστρων καί ντιόχειας τς Πισσιδίας. Γιά νά χει κάποιος ερωσύνη, πρέπει νά τήν χει λάβει πό λλους πού τήν εχαν νωρίτερα, κενοι πό παλαιότερους κοκ. τσι δημιουργεται μιά λυσίδα μετάδοσης τς ερωσύνης μέσω τς Χειροτονίας, πού φθάνει στούς πρώτους πισκόπους, στούς ποστόλους καί στόν διο τόν Χριστό. λυσίδα ατή νομάζεται ποστολική Διαδοχή καί, ν κοπε, δέν πάρχει οτε ερωσύνη, οτε κκλησία. νας λόγος πού πολεμον ο αρέσεις τήν ερωσύνη εναι πειδή δέν χουν ποστολική Διαδοχή, φο πρόκειται γιά νεότερες μάδες, πού εναι δύνατο νά χουν ποιαδήποτε σύνδεση μέ τήν κκλησία τν ποστόλων.

Τό «βασίλειον εράτευμα»

Στό χωρίο Α' Πέτρ. 2,9 πάρχει μοναδική ναφορά τς Καινς Διαθήκης στό «βασίλειον εράτευμα», δηλ. στή λεγόμενη «γενική ερωσύνη». κε π. Πέτρος (πρβλ. ποκ. 1,6, 5,10), ναφέρεται σέ κάποια βασιλική καί ερατική διότητα, πού χουν λα τά μέλη τς κκλησίας. Ταυτίζεται, μως, ατή «γενική ερωσύνη» μέ τήν «εδική ερωσύνη», πού συνδέεται μέ τήν τέλεση τν Μυστηρίων τς κκλησίας; π’ σα ναφέραμε, φαίνεται δη τι δέν ταυτίζεται, λλά πρόκειται γιά δύο διαφορετικές πραγματικότητες, πού πάρχουν παράλληλα στήν κκλησία καί μία δέν ναιρε τήν λλη.
σοι χρησιμοποιον τό παραπάνω χωρίο, παραβλέπουν τό γεγονός τι κε π. Πέτρος χρησιμοποιε λόγους τς Παλαις Διαθήκης καί χι δικούς του. Συγκεκριμένα ναφέρεται στό χωρίο ξ. 19,5-6: «μες δέ σεσθ μοι βασλειον ερτευμα καί θνος γιον», πού σημαίνει τι «γενική ερωσύνη» («βασίλειον εράτευμα») πρχε καί στήν Π. Διαθήκη. Ατή, μως, ερωσύνη δέν ταν γιά τήν προσφορά τν θυσιν, γιά τή λατρεία το Θεο, γι’ ατό πρχε καί λλη ερωσύνη, «εδική», ερωσύνη το αρών. πως, λοιπόν, στήν Π. Διαθήκη πρχε «γενική» καί «εδική» ερωσύνη, τσι καί στήν Καινή (κκλησία) πάρχει «γενική» καί «εδική» ερωσύνη. Εναι χαρακτηριστικό τι λες ο μαρτυρίες τς γ. Γραφς, πού παραθέσαμε, ναφέρονται στήν «εδική» ερωσύνη καί χι στή «γενική».
Ἡ Ἱερωσύνη τοῦ Μελχισεδέκ στήν Παλαιά Διαθήκη εἶναι τῦπος τῆς Ἱερωσύνης τοῦ Χριστοῦ.
Τί κριβς εναι «γενική ερωσύνη»; Ποιά ερατική διότητα χουν λα τά μέλη τς κκλησίας; Γιά νά τό καταλάβουμε ατό, ς θυμηθομε τι βασικό ργο το ερέως εναι νά προσφέρει θυσίες στόν Θεό. Κάθε Χριστιανός, λοιπόν, πού νήκει στό βασιλικό καί ερατικό γένος («βασίλειον εράτευμα»), προσφέρει θυσία στόν Θεό λόκληρο τόν αυτό του, δηλ. τό σμα του, τήν ψυχή του, τά ργα του, τά πάντα. Καί Θεός τά ελογε ατά καί τά γιάζει, στε πιστός νά τά πολαμβάνει ελογημένα καί γιασμένα. Μέ ατήν τήν ννοια κάθε Χριστιανός γίνεται ερέας το αυτο του. Στή Θ. Λειτουργία κομε τήν προτροπή: «αυτούς καί λλήλους καί πσαν τήν ζωήν μν Χριστ τ Θε παραθώμεθα», δηλ. τόν αυτό μας καί τούς λλους (σους ξαρτνται πό μς) καί λόκληρη τή ζωή μας ς τήν ναποθέσουμε στά χέρια το Χριστο. Καί π. Παλος λέει χαρακτηριστικά: «παρακαλ ον μς, δελφοί, ... παραστσαι τά σώματα μν θυσίαν ζσαν, γίαν, εάρεστον τ Θε», δηλ. σς παρακαλ, δελφοί, νά προσφέρετε τούς αυτούς σας θυσία ζωντανή, γία, εάρεστη στόν Θεό (Ρωμ. 12,1). Ατή κριβς εναι ννοια τς «γενικς ερωσύνης». 

Τό πολίτευμα τς πρώτης κκλησίας

Ο Προτεστάντες μφισβητον συνήθως τό πολίτευμα τς ρχέγονης κκλησίας, προβάλλοντας τόν σχυρισμό τι στήν Κ. Διαθήκη, δέν πάρχει τό γνωστό σχμα πίσκοπος, Πρεσβύτεροι, Διάκονοι, τι ο ροι «πρεσβύτεροι» καί «πίσκοποι» ναλλάσσονται στήν Κ. Διαθήκη, τι πικεφαλς τν ποστολικν κκλησιν εναι συνήθως μιά μάδα «πρεσβυτέρων» καί τι οσιαστικά πουσιάζει θεσμός το πισκόπου. Πολλές αρέσεις σχυρίζονται τι τό κκλησιαστικό πολίτευμα μέ τή σημερινή του μορφή εναι ποτέλεσμα τς «ποστασίας τς κκλησίας»! μως, σύμφωνα μέ τίς αρέσεις ατές, κκλησία «ποστάτησε» καί γινε «πόρνη»! (Μάρτυρες το εχωβ κ..) τόν 4ο αἰῶνα πί γ. Κων/νου, γ. θανασίου καί Α' Οκουμενικς Συνόδου, ν τό πολίτευμα τς κκλησίας μέ τή σημερινή του μορφή (πίσκοπος, Πρεσβύτεροι, Διάκονοι) χει δη παγιωθε δύο αἰῶνες νωρίτερα, στίς ρχές το 2ου αἰῶνα, πως μαρτυρε σαφς γ. γνάτιος ντιοχείας (50-113 μ.Χ.). γ. γνάτιος ταν μαθητής το ποστόλου ωάννου το Θεολόγου, δηλ. νήκει σχεδόν στήν ποστολική ποχή.
ντως, στήν Κ. Διαθήκη ο ροι «πρεσβύτεροι» καί «πίσκοποι» ναλλάσσονται (Πράξ. 20,17-28). Ατό δημιουργε πρόβλημα στίς πληροφορίες μας γιά τό πολίτευμα τς πρώτης κκλησίας, μως, τό πρόβλημα ατό εναι μόνο στορικό καί χι θεολογικό. Ατό πού μς νδιαφέρει εναι ν πάρχουν ο θεσμοί το πισκόπου, τν Πρεσβυτέρων καί τν Διακόνων στήν Κ. Διαθήκη καί χι τά νόματα μέ τά ποα ναφέρονται. ντως, ο θεσμοί πάρχουν (βλ. σχετικές μελέτες το Καθηγητο Γερασίμου Κονιδάρη), σο, μως, ζοσαν ο γ. πόστολοι, πισκιάζονται π’ ατούς καί δέν προβάλλονται διαίτερα. που φαίνεται νά γονται τς κκλησίας «πρεσβύτεροι» (Πράξ. 20, 17), συνήθως μεταξύ ατν περέχει νας, ποος στίς πηγές τς ποχς διακρίνεται ετε μέ τό νομά του, ετε μέ τόν χαρακτηρισμό « πρεσβύτερος» (πρβλ. Β' ω. 1,1, Γ' ω. 1). τσι, κάποιος, νομαζόμενος Διοτρεφής, «φιλοπρωτεύων» (νθρωπος μέ ξουσία) σέ μιά τοπική κκλησία, φθάνει σέ σημεο νά μήν «πιδέχεται» τόν εαγγελιστ ωάννη (Γ' ω. 9-10)! Στήν ποκάλυψη πικεφαλς κάθε τοπικς κκλησίας ποκαλεται «γγελος» (1,20, 2,1, 2,8 κ..). Σέ σύντομο χρονικό διάστημα πικράτησε νας «πρεσβύτερος», διακρινόμενος πό τούς λλους, νά νομάζεται «πίσκοπος» καί λοι ο λλοι νά νομάζονται «πρεσβύτεροι». Γιά τόν βαθμό το Διακόνου δέν πάρχουν συνήθως μφισβητήσεις.
«Οἱ εἴκοσι τέσσαρες πρεσβύτεροι» τῆς Ἀποκαλύψεως (4,1-11) ἐνώπιον τοῦ Θρόνου τοῦ Θεοῦ.
Κατά τό γιο γνάτιο, πίσκοπος εκονίζει τόν Χριστό. Προσφέρει τή Θεία Εχαριστία καί προσταται τς τοπικς κκλησίας «ες τπον καί τόπον Χριστο». Ο Πρεσβύτεροι περιστοιχίζουν τόν πίσκοπο «ες τπον συνεδρίου τν ποστόλων». Τίποτε στήν κκλησία δέν πρέπει νά γίνεται χωρίς τή γνώμη το πισκόπου. Ο Διάκονοι, τέλος, εναι πηρέτες Θεο. «Χωρίς τούτων», δηλ. χωρίς πίσκοπο, Πρεσβυτέρους καί Διακόνους, «κκλησία ο καλεται», δηλ. δέν πάρχει κκλησία κατά τόν γ. γνάτιο.

Συμπεράσματα

π’ σα ναφέραμε φαίνεται σαφς τι ερωσύνη εναι κάτι ναγκαο γιά τή σωτηρία μας. διος Θεός τήν δωσε ς δρο γιά νά σωζόμεθα καί τήν συνέδεσε μέ τόν αυτό Του, μέ τήν νσάρκωσή Του καί μέ τή Θυσία Του πάνω στόν Σταυρό. Σκοπός της εναι νά πιτελεται «νάμνηση» τς Θυσίας το Χριστο στή Θ. Λειτουργία, δηλ. νά μεταβάλλονται τά Δρα τς Εχαριστίας σέ Σμα καί Αμα το Χριστο, γιά νά κοινωνον ο βαπτισμένοι «ες φεσιν μαρτιν καί ες ζωήν αώνιον». Χωρίς τήν ερωσύνη δέν θά μποροσαν νά τελεσθον Θ. Λειτουργία καί τά Μυστήρια, ρα κανείς δέν θά μποροσε νά σωθε. ερωσύνη εναι εδικό «χάρισμα» (Α' Τιμ. 4,14, Β' Τιμ. 1,6), πού δίνεται σέ σους πιλέγει Θεός, μέσω τν θεσμν τς κκλησίας Του. Τό χάρισμα ατό εναι τόσο μεγάλο, στε συνδέεται μόνιμα μέ τά πρόσωπα πού τό λαμβάνουν. Κανείς δέν μπορε νά τελέσει τά ργα τς ερωσύνης, ν δέν το χει δοθε ατό τό χάρισμα καί ν δέν χει κληθε πό τόν Θεό. Στήν Π. Διαθήκη Θεός κατέστρεψε, πως εδαμε, σους θέλησαν πό μόνοι τους, αθαίρετα, νά σκήσουν ατό τό ργο. Σκιά τς πραγματικς ερωσύνης εναι ερωσύνη τς Π. Διαθήκης. σκιά ατή «παρλθεν», φο χει λθει δη πραγματικότητα. πειδή μέσω τς ερωσύνης καί τν Μυστηρίων πιτελεται ναγέννηση καί σωτηρία μας, ποκαλομε συνήθως τούς ερες «πατέρες» καί κενοι μς ποκαλον «τέκνα» τους. Ο κφράσεις ατές πρέπει νά νοονται σχετικά καί χι πόλυτα, γιατί κενος, ποος πραγματικά ναγενν καί σώζει μέσω τν ερέων Του εναι διος Θεός (Ματθ. 23,8). Ατή εναι σαφέστατη μαρτυρία τς γ. Γραφς (Παλαις καί Καινς Διαθήκης) γιά τήν ερωσύνη, τήν ποία μόνο κάποιος πνευματικά τυφλός δυνατε νά διακρίνει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου