γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τρίτη 17 Φεβρουαρίου 2015

Τό μυθιστόρημα της Υπατίας


ΤΕΥΧΟΣ 66    ΤΡΙΠΟΛΙΣ     ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ - ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2010

ΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΤΗΣ ΥΠΑΤΙΑΣ

Ποιά ταν στορικ πατία

λεξανδριν νεοπλατωνικ φιλόσοφος πατία πρξε πρώτη γυναίκα πο διακρίθηκε στ μαθηματικά. Μολονότι θεωρεται τι βίος της πλώνεται στν λεξάνδρεια, περίπου π τ 370 ς τ 415 μ.Χ., μαρτυρία το χρονογράφου ωάννη Μαλάλα κα λλες σοβαρς νδείξεις συγκλίνουν στ τι γεννήθηκε γύρω στ 355 κα πομένως πέθανε περίπου 60 τν (M. Dzielska, πατία λεξανδρινή, θήνα 1997, σ. 188). Κόρη του Θέωνος, πίσης μαθηματικο κα φιλοσόφου, ναδείχθηκε στν ναγνωρισμένη γέτιδα τς Νεοπλατωνικς Σχολς στν λεξάνδρεια. Σύμφωνα μ τ βυζαντιν λεξικ Σούδα το 10ου α., πατία συνέταξε σχόλια στν ριθμητικ το Διοφάντη το λεξανδρέως, στ Κωνικ το πολλώνιου π τν Πέργη κα στν στρονομικ κανόνα το Πτολεμαίου. Ατ τ ργα μπορε ν χάθηκαν, λλ ο τίτλοι τους, σ συνδυασμ μ τς πιστολς το Συνεσίου πισκόπου Κυρήνης, ποος τν συμβουλευόταν γι θέματα πως κατασκευ νς στρολάβου, δείχνουν τι πατία εχε φοσιωθε διαίτερα στν στρονομία κα τ μαθηματικά, ν παρξη κάποιων αστηρ φιλοσοφικν ργων της εναι γνωστη. Γι’ ατ κα φιλοσοφία της, περισσότερο λόγια κα πιστημονικ ς πρς τ φύσης της κα λιγότερο πόκρυφη, ποτέλεσε τν πεμπτουσία το λεξανδρινο νεοπλατωνισμο. εγλωττία της, σπάνια μετριοφροσύνη της κα μορφιά της σ συνδυασμ μ τ ξιοσημείωτα πνευματικ χαρίσματά της προσείλκυσαν μεγάλο ριθμ μαθητν. Τ κατ πσα πιθανότητα διωτικ μαθήματα πο παρέδιδε γι θέματα φιλοσοφίας, συμπεριλαμβανομένων τν μαθηματικν, κρίνονταν πολ πιτυχημένα. Μολονότι τ διδασκαλία της ποτελοσαν τ συνήθη πομνήματα στ ργα το Πλάτωνος, το ριστοτέλους κα τν λλων φιλοσόφων, στν ποχή της ξεσήκωσε μεγάλο θόρυβο πειδ τν σκοσε μία γυναίκα.

πατία θαυμαζόταν ξίσου κα γι τν θική της αστηρότητα. Ζοσε λιτά, σχεδν σκητικά. «Πάντες γάρ, δι’ περβάλλουσαν σωφροσύνην, πλέον ατήν δοντο, κα κατεπλήττοντο» (Σωκράτους, κκλ. στ., 7,15). Στς πηγς ναφέρεται χαρακτηριστικ περιστατικ Κυνικς συπεριφορς της σ μαθητή, πο ταν ρωτευμένος μαζί της (Σούδα Ι.4, 664-646)· ατ μως μπορε ν θεωρηθε δεγμα πλωτινισμο. νδεχομένως στ νεοπλατωνικ διανόησή της ν εχε πηρεαστε, πως λλωστε κα μαθητής της Συνέσιος, περισσότερο π τν Πλωτίνο κα τν Πορφύριο, παρ π τν άμβλιχο. Μεταξ τν μαθητν της ταν κα Συνέσιος, μετέπειτα πίσκοπος Πτολεμαδος (περ. 410), το ποίου σώζονται πτ πιστολς πευθυνόμενες πρς ατήν, που τν ποκαλοσε μητέρα του, δελφή του, διδάσκαλο κα εεργέτιδά του.
πατία ποτελοσε σύμβολο μάθησης κα πιστήμης. Λόγ τν συνθηκν τς ποχς, κατέστη πίκεντρο τς ντασης κα τς ναταραχς μεταξ Χριστιανν κα μ-Χριστιανν, πο ταλαιπώρησαν τν λεξάνδρεια περισσότερες π μία φορές. Μετ τν νοδο το γίου Κυρίλλου στν πατριαρχικ θρόνο τς λεξάνδρειας τ 412, πατία δολοφονήθηκε μ χαρακτηριστικ γριότητα π μι φανατικ μάδα Χριστιανν κα μοναχν, ποτίθεται ξαιτίας τς σχέσης της μ τν ρέστη, τν εδωλολάτρη παρχο τς πόλης (Σωκράτους, κκλ. στ., 7, 13-15). χριστιανικς πληθυσμς τς πόλης τν θεώρησε ς πεύθυνη γι τ διατήρηση τς διαλλαξίας το πάρχου ναντι το γίου Κυρίλλου. λας πιθυμοσε τν πέρβαση τς διαμάχης μεταξύ πάρχου καί πισκόπου, μως ο φανατικο τς ποχς, ο χοντες ζλον «ο κατ’ πίγνωσιν» (Ρωμ. 10,2), κατέληξαν στό γκλημα. Σημειωτέον πς βασικ στορικ πηγ γι τ ζω κα τ τέλος τς πατίας εναι στορικς Σωκράτης Σχολαστικός, σύγχρονος καί ντίπαλος το γίου Κυρίλλου λεξανδρείας. Σωκράτης νκε στν αρεση τν Νοβατιανν, τος ποίους καταπολέμησε γιος Κύριλλος μαζ μ τος βραίους κατοίκους τς πόλης.
  
π τν φανατισμ μις ποχς στν σκοταδισμτς λογοτεχνίας

Στ νεώτερη βιβλιογραφία περίσχυσε ναφορ στ «μαρτύριο» τς πατίας παρ στν πνευματικ δραστηριότητά της. Λόγ τν δραματικν περιστάσεων το βίου της στ μεταίχμιο μις ριακς σύγκρουσης νέου κα παλαιο στορικο κόσμου, χριστιανισμο κα παγανισμο, πίδρασή της στν στερη ρχαιότητα πρξε μεγάλη, λλ περίπου λλη τόση φήμη πέκτησε φειλόμενη ν μέρει στν ντιθρησκευτικ προπαγάνδα το κινήματος το Διαφωτισμο.
Τ 1720 νεαρς νθερμος προτεστάντης John Toland δημοσίευσε να κτενς στορικ δοκίμιο μ θέμα «πατία, στορία τς  πι μορφης, τς πι νάρετης, τς πι μορφωμένης κα χαρισματικς π κάθε ποψη γυναίκας, ποία κατακρεουργήθηκε π τν κλρο τς λεξάνδρειας γι ν κανοποηθε περοψία, ζήλεια κα σκληρότητα το ρχιεπισκόπου ποος, κοινς λλ ναξίως, νομάζεται γιος Κύριλλος».
Βολταρος πίσης κμεταλλεύθηκε τ πρόσωπο τς πατίας, γι ν κφράσει τ ντιεκκλησιαστικ μένος του πρς τς κκλησιαστικς ρχές. Στ δοκίμιό του «Σημαντικ ξέταση το Μυλόρδου Μπολινγκμπρόκ Τ μνημεο το φανατισμο» (1736) σ φος παρόμοιο μ το Toland γράφει γι «τν κτηνώδη δολοφονία πο διεπράχθη π τ κουρεμένα σκυλι το Κυρίλλου μ μι φανατισμένη συμμορία ν τρέχει ξοπίσω τους», διαβεβαιώνοντας τος ναγνστες του τι πατία δολοφονήθηκε πειδ πίστευε στος λληνες θεος, στος νόμους τς λογικς φύσης κα στς κανότητες το νθρωπίνου πνεύματος.
Τ μυθιστόρημα «πατία» (Λονδίνο 1853) το γγλου Charles Kingsley (1819-1876) τν κανε ερέως γνωστή, καθς συγκινητικ παρουσίαση τς «τελευταίας λληνίδας» διαβάστηκε π πολλος Γερμανος στορικος κα βάσει ατο γράφτηκαν πολλς διατριβς στηριγμένες στ βιβλίο το Kingsley.
πηρεασμένος π τν διο στικ θρύλο το Διαφωτισμο κα ντικληρικαλισμο γγλος στορικς Eduard Gibbon στ κλασικ ργο του « παρακμ κα πτώση τς Ρωμαϊκς Ατοκρατορίας» (1898) πεξεργάστηκε τν θρύλο τς πατίας κα παρουσίασε τν Κύριλλο σν πεύθυνο γι λες τς συγκρούσεις στν λεξάνδρεια τν ρχν το 5ου α., στς ποες συμπεριλαμβανόταν κα δολοφονία τς πατίας.
Στ μέσα το 19ου α. θρύλος τς πατίας φτασε στ ποκορύφωμά του μ τ ποιήματα το Λεκόντ ντ Λίλ, πο δημοσίευσε δύο παραλλαγς νς ποιήματος τ 1847 κα τ 1874. Στν πρώτη πατία πεφτε θύμα τν νόμων τς στορίας, ν κατ τ δεύτερη εθύνονταν ο Χριστιανοί. Τ πολυδιαβασμένα ποιήματα το Λεκόντ ντ Λλ γι τ γυναίκα μ τ πνεμα το Πλάτωνα κα τ κορμ τς φροδίτης στοίχειωσαν τ νεώτερη λογοτεχνία κα φαντασία. Τ 1986 δρύθηκε να περιοδικ φεμινιστικς φιλοσοφίας μ τ νομά της.
Τ 2004 σπανς μυθιστοριογράφος Πέδρο Γκάλβεθ κυκλοφόρησε τ μυθιστορηματικ βιογραφία της, κθειάζοντάς την κα μυκτηρίζοντας τος φανατικος Χριστιανος πο νεργώντας π τς διαταγς το πατριάρχη τς πόλης τν βίασαν λλεπάλληλα, τν βασάνισαν κα τν διαμέλισαν.
π τν Τόλαντ κα τν Βολταρο μέχρι τς νεώτερες φεμινίστριες πατία κατέστη σύμβολο σεξουαλικς πελευθέρωσης σο κα παρακμς το παγανισμο. ργότερα κάποιοι τν ταύτισαν μ τν πι γνωστ μάρτυρα τς λεξανδρείας, τν γία Ακατερίνη. σως τ δεύτερο νομα τς πατίας ν ταν Ακατερίνη. Τν διότυπο λογοτεχνικ μύθο πραγματεύτηκε πιτυχς μία Πολων ρευνήτρια, πότροφος το Χάρβαρντ π τ 1990, Maria Dzielska σ μονογραφία της πο κυκλοφόρησε τ 1995. εδικς κατέληγε στ συμπέρασμα τι τ προσωπικ κίνητρα κα ο πολιτικο λόγοι νέχονται στ δολοφονία της: φθόνος γι τν πιτυχία κα τ γόητρό της στος κύκλους τς ρχουσας τάξης.

κινηματογράφος

Τν ανουάριο το τ.. ρχισε προβολ κα στς λληνικς κινηματογραφικς αθουσες τς ταινίας «Agora» πο πραγματεύεται τ ζω τς πατίας. σκηνοθέτης λεχάντρο μεναμπάρ, κατ δική του μολογία μεγάλωσε σ χριστιανικ οκογένεια, λλ ργότερα γινε γνωστικιστς κα πλέον εναι θεος. ξίζει ν σταθομε στς στορικς νακρίβειες κα στ σκηνοθετικ μυθεύματα τς ταινίας, που παρουσιάζονται ο Χριστιανο σν φονταμενταλιστές, σκοταδιστές, δαες, φανατικο κα γιος Κύριλλος σν νας φανατικς κληρικς κα θικς ατουργς τς δολοφονίας τς πατίας.
Ἡ κινηματογραφικ πατία παρουσιάζεται ς νέα κα λκυστική, σ ντίθεση μ τν στορική πατία, πο ταν μι λικιωμένη γυναίκα 60 τν περίπου.
Στν ρχ τς ταινίας ο εδωλολάτρες προκαλον μ λόγια τος Χριστιανος κα κενοι τος πιτίθενται. Σύμφωνα μ τν στορικ Σωκράτη, πατριάρχης λεξανδρείας Θεόφιλος (385-412 μ.Χ.), θεος το γίου Κυρίλλου, λαβε αστηρ μέτρα κατ τν εδωλολατρν κα κατέστρεψε τ ερά τους Σεράπειον κα Μίθρειον μ τ συνδρομ το ατοκράτορα. Ατία ταν τι μετ π πιθέσεις τν χυρωμένων στ ερ εδωλολατρν κατ τν Χριστιανν, ο πρτοι φοβονταν τν ργ το ατοκράτορα Θεοδοσίου το Β΄ (Σωκράτους, κκλ. στ. 5, 16-17). Μολονότι στν ταινία πατέρας της Θέων τραυματίζεται κατ τν καταστροφ το Σεραπείου ερο κα πεθαίνει ργότερα ξαιτίας το τραυματισμο του, στν πραγματικότητα δν ναφέρεται π καμμία πηγ ατία το θανάτου του (πο πιθανολογεται γύρω στ 405 π.Χ.). Κατ τν ταινία, τεγκτη στάση το πατριάρχη Θεοφίλου εθυνόταν γι τν προσηλυτισμ πολλν εδωλολατρν στος κόλπους το Χριστιανισμο, ν στν πραγματικότητα ναφερόταν τι στ Σεράπειον βρισκόταν γαλμα πο στ βάση του διακρινόταν σταυρς κα ατ κανε πολλος εδωλολάτρες ν μεταστραφον στν Χριστιανισμ.
ναντίστοιχη πρς τν λήθεια εναι κα σκην που γιος Κύριλλος ατοχρίεται διάδοχος το θείου του μετ τν θάνατό του φορώντας δαχτυλίδι (!). Ο πατριάρχες δν φόρεσαν ποτ δαχτυλίδια κα γιος Κύριλλος ναδείχθηκε μετ π ναμέτρησή του μ τν ρχιδιάκονο Τιμόθεο. Κύριλλος ναμφιβόλως τήρησε σκληρ στάση κατ τν θνικν θεωρώντας τους πεύθυνους γι τ ροπ μερικν Χριστιανν στ μαγεία, τν στρολογία - στρονομία κα τς πόκρυφες πιστμες, πο συγχέονταν μ τ φιλοσοφικ γεωμετρία, κα γι τ τι παρέμεναν δέσμιοι τν προκαταλήψεων κα τν δεισιδαιμονιν. διος εχε μελετήσει τος μεγάλους φιλοσόφους Πλάτωνα κα Πλωτίνο, πως φαίνεται π τ ργο του Κατ ουλιανο (PG 76, 504A-1064B).
μμώνιος στν ταινία παρουσιάζεται σν φανατικς «παραβολανες» πο χάριν ντυπωσιασμο τν εδωλολατρν περπατοσε ξυπόλητος πάνω στ φωτιά. Ο παραβολανες παραβολάνοι σαν διαίτερη παρεκκλησιαστικ ργάνωση, μ φιλανθρωπικς ρμοδιότητες, λλ διαίτερα πιρρεπες σ κοινωνικς ναταραχές, κατ τν Σωκράτη. Πολλς φορς μάλιστα λειτουργοσαν ν γνοί το πατριάρχη, γι’ ατ κα μ νόμο πο κδόθηκε π τν ατοκράτορα Θεοδόσιο τν Β΄ τν Σεπτέμβριο το 416 πήχθησαν στ δικαιοδοσία το πάρχου. Τ στορικ πρόσωπο μμώνιος ταν μοναχς π τ Νιτρία, πο ξαιτίας φραστικς πίθεσής του στν παρχο ρέστη κα ρίψης πέτρας στ κεφάλι το πάρχου συνελήφθη, βασανίστηκε κα θανατώθηκε. Κύριλλος, πο μόνασε ρκετ χρόνια κοντ στος μοναχος τς Νιτρίας, τν ποκάλεσε μάρτυρα κα τν θαψε μ τιμές, δν τν γιοποίησε μως πως παρουσιάζεται στν ταινία, καθς δν γιοποιον ο νθρωποι.
Στ κινηματογραφικ ργο παρχος ρέστης παρουσιάζεται σν Χριστιανς πο προσπαθοσε ν τηρε τς λεπτς σορροπίες μεταξ ουδαίων, θνικν κα Χριστιανν κατοίκων τς πόλης τς λεξάνδρειας. πραγματικς ρέστης μλλον εχε σπαστε τν Χριστιανισμ π πολιτικ συμφέρον, κάτι πο ποκαλύπτεται κα στν ταινία π τν ρώτηση πο το κανε Συνέσιος Κυρήνης· τν ρώτησε ν πραγματικ πίστευε στν Θε τν Χριστιανν ν γινε Χριστιανς π συμφέρον. Σωκράτης μάλιστα ναφέρει τι πολλο Χριστιανο κάτοικοι τν ποκαλοσαν «θτην κα λληνα», δηλ. εδωλολάτρη, λόγ τς δικης συμπεριφορς του πρς τος Χριστιανούς. διος στορικς μνημονεύει μάλιστα κα τ μίσος πο νιωθε παρχος γι τος Χριστιανος πισκόπους (κκλ. στ. 7,7). Οτε γίνεται λόγος στν ταινία γι τ βασανιστήρια στ ποα πέβαλε ρέστης τν έρακα, νθρωπο τς μπιστοσύνης το Κυρίλλου.
σον φορ στ παρουσιαζόμενο πεισόδιο μ τος ουδαίους στ θέατρο, σύμφωνα μ τς στορικς πηγς δν τος λιθοβόλησαν ο Χριστιανοί, λλ τος κατηγόρησαν τι ντ ν κον τν λόγο το Θεο στς Συναγωγές τους, πως ριζε θρησκεία τους, σύχναζαν τ Σάββατα στ θέατρο.
κινηματογραφικ πατία παρουσιάζεται νέα κα λκυστικ (πρωταγωνιστε γνωστ π τ «Μούμια» θοποις Ρέϊτσελ Βάϊς), λλ σημειώσαμε παραπάνω πς τ πιθανώτερο εναι ν βρισκόταν σ λικία 60 τν, λικία πολ μεγάλη κα γι γυναίκα κα γι νδρα τν ποχ κείνη. ξάλλου, πουθεν δν ναφέρεται στορικ τι Κύριλλος θεωροσε τς γυνακες κατώτερες, ποος κατ’ ξοχν τόνιζε στ συγγράμματά του τι γυναίκα ξυψώθηκε στ πρόσωπο τς Θεοτόκου, τς νέας Εας. Κατ τν ναφορ το Σωκράτους, Κύριλλος κρινε τν ρέστη γι τ τοπήματα πο εχε ποπέσει σ σχέση μ τν γία Γραφή. πίσης, καμμία π τς πηγς δν ναφέρει τι θεωροσε τν πατία μάγισσα. ντιθέτως, μλλον σεβόταν, πως κα ο προηγούμενοι Πατέρες, τν πιστημονικ γνώση.
ς γνωστόν, μαθητς τς πατίας πρξαν πολλο Χριστιανοί, κόμη καί πίσκοποι κληρικοί τς κκλησίας, πως Συνέσιος Κυρήνης, δελφός του Επόπτιος Πτολεμαδος, σίδωρος Πηλουσιώτης, κ.. στόσο, στν ταινία ο Χριστιανο παρουσιάζονται ξοργιστικ φελες κα σ μία συζήτηση κούγεται ν ποστηρίζουν τι γ κα ορανς μοιάζουν μ κιβώτιο κα πορρίπτουν συλλήβδην τν στρονομία, ν κάτι τέτοιο εναι νακριβς καθς πολλο σπούδαζαν στρονομία κα μαθηματικά, πως Μέγας Βασίλειος.
Στν στορία τς πατίας διακρίνουμε κα τν δεύτερο στόχο τν νεωτέρων θιασωτν τς ναβίωσης τς εδωλολατρίας, τν προσωπικότητα το γίου Κυρίλλου πατριάρχου λεξανδρείας (412-444). Ο χθροί του προσπάθησαν ν κμεταλλευτον τν ρμητικότητα το χαρακτήρα του, τ μαχητικ φρόνημά του κατ τν αρετικν, τν σχισματικν, τν ουδαίων κα τν θνικν. Ατς πολυγραφότατος κκλησιαστικς συγγραφέας, νυποχώρητος σ δογματικ ζητήματα, μ τν κράδαντη πίστη του στν λήθεια τς κκλησίας, ντιμετώπισε μ σθένος –κτς τν λλων– τς αρετικς θέσεις το ρχιεπισκόπου Κων/πόλεως Νεστορίου πο πέρριπτε τν πραγματικ νωση τν δύο φύσεων το Χριστο. Μία τόσο χαρισματικ προσωπικότητα δν εχε προφανς νάγκη π χλαγωγίες κα ξεγέρσεις, γι ν ποστηρίζει τς θέσεις του. ντιθέτως, ο ντίπαλοί του, παλαιότεροι κα σύγχρονοι, καταφεύγουν στν εκολη «λύση» τς μυθοπλασίας, προκειμένου ν πλήξουν τν ξωθεν μαρτυρία τν Πατέρων τς κκλησίας. Βεβαίως, πιλέγουν πρς τοτο κα μι ταραγμένη ποχ μ ντονα θρησκευτικ πάθη κα μισαλλοδοξία μεταξ θνικν κα Χριστιανν: ο πρτοι διεκδικοσαν τν προηγούμενη κατάσταση κα προκαλοσαν εκαίρως-καίρως, ν ο δεύτεροι προσπαθοσαν ν συγκρατηθον π τ ν παντήσουν ξίσου δυναμικά.
Τέλος, κατ τν ταινία, γιος Κύριλλος θεωρεται θικς ατουργς τς δολοφονίας. ν μως πρχε μεταξ τν συγχρόνων του, στω μία μυδρ ποψία, ντίπαλός του αρετικς Νεστόριος δν θ τν κμεταλλευόταν στ θεολογικ διαμάχη τους; Εναι χαρακτηριστικ τι στορικός Σωκράτης, ποος εχε σοβαρούς λόγους ν ντιπαθε τν γιο Κύριλλο, δν ποδίδει σ’ ατν τν εθύνη, λλ ναφέρει σαφς τι τν πατία δολοφόνησαν «νδρες τ φρόνημα νθερμοι», τν ποίων γετο κάποιος ναγνώστης, νομαζόμενος Πέτρος (7,15). Γενικ παρουσία το γίου Κυρίλλου στήν πόλη τς λεξανδρείας θεωρετο γκύηση νότητας κα ερήνης κόμη κα π τος ντιπάλους του. Σωκράτης μμέσως ποδίδει τ γεγονότα στ ροπ το λαο τς λεξανδρείας στς ριδες κα στς διαμάχες»: « τν λεξανδρέων δμος, πλέον τν λλων δήμων, χαίρει τας στάσεσιν· ε δέ ποτε κα προφάσεως πιλάβηται, ες φόρητα καταστρέφει κακά. Δίχα γρ αματος, ο παύεται τς ρμς» (κκλ. στ. 7,13).

Τ συμπέρασμα

Στν ναθέρμανση το νεοπαγανιστικο κινήματος, στοιχείου παρακμς μις δθεν πιθηκίζουσας ερωπαϊκς κοινωνίας, στορικ παραχάραξη κα κατασκευ τηλεοπτικν μύθων μαζικς κουλτούρας χει τν ρόλο της. νέκαθεν φανατισμς νεχόταν στν πρόκληση γκλημάτων. μως ο εκολες κατηγορίες, ψευδοεπιστημονικ γνώση, προβολ «ντιπροτύπων γίων» κα λλες φευρέσεις φαντάζουν ποτελεσματικ κόλπα, προκειμένου ν πληγε συνείδηση τν λιγότερο γγραμμάτων κα ν χρησιμοποιηθε στν πουλον ατν γώνα κόμη κα μία χαρισματικ προσωπικότητα, πως πατία. ντ δηλαδ ν σπουδάζουμε τν πνευματικ κληρονομιά της, πλουτίζουμε μ τν νέξοδη προβολ το «μαρτυρίου» μις ραίας, μορφωμένης κα λκυστικς γυναίκας πο «πεσε θύμα τς κκλησίας»! Δυστυχς, κόμη κα γι γι πολλος π μς, ταν χριστιανικ ζω εναι προκάλυμμα κα εκαιριακ πιλογή, τότε νασχόληση μ τ θρησκευτικ θέματα, δίως ταν πλεονάζουν τ προσωπικ διέξοδα, συνήθως ποτελε φορμ τραγωδίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου