γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Παρασκευή 6 Φεβρουαρίου 2015

Οι απαρχές της διαφοροποίησης της Δύσης


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Ε' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Θ', τους 2014-2015.

ρειανισμός καί ο συνέπειές του: ρειος (260-336) καί μφάνιση το ρειανισμο στήν λεξάνδρεια. καταδίκη του στήν Α' Οκουμενική Σύνοδο (325) καί τό ργο το Μ. θανασίου (295-373). ναζωπύρωση το ρειανισμο μετά τήν Α' Οκουμενική Σύνοδο: Ενόμιος Κυζίκου (320-390) καί Εσέβιος Νικομηδείας (+342). Ο δρντες στά νατολικά σύνορα τς Ατοκρατορίας βάρβαροι Βησιγότθοι καί κχριστιανισμός (ξαρειανισμός) τους. χειροτονία το πρώτου πισκόπου τους Ολφίλα (+383) πό τόν Εσέβιο Νικομηδείας (341). μετακίνηση τν Βησιγότθων στήν σπανία (ρχές ε' μ.Χ. α.). μετάδοση το ρειανισμο σέ λλα γερμανικά φύλα. Ο μιαρειανοί Πνευματομάχοι καί ντιμετώπισή τους πό τόν Μ. Βασίλειο (330-378) καί τόν γ. Γρηγόριο τόν Θεολόγο (328-390). Β' Οκουμενική Σύνοδος (381) καί ριστική διατύπωση τς λήθειας περί το γίου Πνεύματος.

κχριστιανισμός τν Φράγκων: «κατάλυση» το Δυτικο Ρωμαϊκο Κράτους (476): κθρόνιση το ατοκράτορος Ρωμύλου Αγουστύλου (475-476) πό τόν Γότθο δόακρο (476-493). Ο Φράγκοι, να πό τά βάρβαρα γερμανικά φύλα στή Δύση, κατακτον τή Γαλλία - Γαλατία (τέλη ε' μ.Χ. α.). κχριστιανισμός (κπολιτισμός) τν Φράγκων: Τό Βάπτισμα το Κλόβη (481-511) στό Παρίσι (496). Ο Φράγκοι γίνονται τό μόνο «ρθόδοξο» γερμανικό φύλο. Μαζί μέ τόν Χριστιανισμό, δέχονται τή λατινική γλώσσα. κοινωνική πολιτική τν Φράγκων: α) Τό φεουδαρχικό σύστημα, β) ντίληψη γιά τή φυσική νισότητα τν νθρώπων. κκλησιαστική πολιτική τν Φράγκων: α) ρνησικυρία στίς κλογές τν πισκόπων, β) μφάνιση πισκόπων μέ «ρηγικό» διορισμό (τέλη στ' μ.Χ. α.), γ) ντικαταστάση λων τν Ρωμαίων πισκόπων μέ Φράγκους, δ) ρπαγή τς κκλησιαστικς περιουσίας καί ποταγή τς κκλησίας στό φεουδαρχικό σύστημα, ε) εσαγωγή τς διάκρισης μεταξύ «νώτερου» καί «κατώτερου» κλήρου. σταδιακή κατάκτηση το Δυτικο Ρωμαϊκο Κράτους. βύθιση τν κατακτημένων περιοχν στό πνευματικό σκοτάδι καί πικράτηση το Μεσαίωνα («σκοτεινν χρόνων») στή Δύση (στ'- ιε' α., 476 565 - 1453 μ.Χ.).
Τό filioque, ς αρεση τν Φράγκων: Ο θεολόγοι τν Φράγκων πινοον τό filioque, ς πάντηση στούς ρειανόφρονες Βησιγότθους τς σπανίας: ντιμετώπιση αρεσης μέ μιά λλη αρεση. Filioque: διδασκαλία τι τό γιο Πνεμα «κπορεύεται» (χει τήν παρξή Του) «καί κ το Υο». πρώτη μφάνιση το filioque: Σύνοδοι Τολέδο 547 καί 589. Τό filioque γίνεται διδασκαλία τν Φράγκων: Σύνοδοι Φρανγκφούρτης 796 καί γκυϊσγράνου 809. ντίδραση το Πάπα Λέοντος Γ' (795-816). πίδραση το πρώτου θεολόγου τν Φράγκων λκουνου (735-804). διττή ντιμετώπιση το filioque: α) ς διδασκαλίας καί β) ς προσθήκης στό Σύμβολο τς Πίστεως. Τό filioque καταλύει τήν περί «κοινν» καί «κοινωνήτων» διωμάτων τς γίας Τριάδος Πατερική διδασκαλία. Μέχρι σήμερα ο Φράγκοι θεολόγοι σχυρίζονται τι τό filioque ποτελε πρόοδο στήν κατανόηση τς διδασκαλίας γιά τήν γία Τριάδα.
ερός Αγουστνος, ς διδάσκαλος τν Φράγκων: Ο Φράγκοι λαβαν τό filioque πό τόν γιο Αγουστνο (354-430), πίσκοπο ππνος καί μαθητή το γίου μβροσίου Μεδιολάνων (339-397). Ο Φράγκοι νακάλυψαν τόν Αγουστνο στίς ρχές στ' α. μ.Χ. καί ντυπωσιάστηκαν πό τή διδασκαλία του. Αγουστνος γνοοσε τήν λληνική γλώσσα καί, κατά συνέπειαν, εχε δυναμία πρόσβασης στό πρωτότυπο τς γ. Γραφς καί στά ργα τν μεγάλων Πατέρων. Τό filioque πάρχει ς ρολογία στούς γίους μβρόσιο Μεδιολάνων καί ερώνυμο (345-420), ς διδασκαλία, μως, μόνο στόν Αγουστνο. διδασκαλία το Αγουστίνου μφανίζει σαφείς παρεκκλίσεις σέ θέματα μαρτίας, χάριτος, λευθερίας, κπορεύσεως κ.. Ο σημαντικότερες παρεκκλίσεις του: α) συγκεχυμένη Τριαδολογία (filioque). β) πόλυτος προορισμός καί ντίληψη περί «καταγωνστου» («irresistibilis») Χάριτος. γ) σφαλμένη ρμηνεία τν Θεοφανειν τς Παλαις καί Καινς Διαθήκης. δ) χρήση το συλλογισμο ς θεολογικς μεθόδου: τό αγουστίνειο ξίωμα «credo ut intelligam» («πιστεύω γιά νά κατανοήσω») γίνεται θεολογική μέθοδος τν Φράγκων, σέ ντίθεση μέ τό πατερικό ξίωμα «Θεόν φράσαι δύνατον, νοσαι δυνατότερον». θέση το Αγουστίνου στήν κκλησία: α) γιος τς κκλησίας καί πό τούς Πατέρες, τούς ποίους «κολουθομεν ν πασι» καί «δεχόμεθα πάντα τά παρ’ ατν ... κτεθέντα» (Ε' Οκουμενική Σύνοδος), β) Ο Πατέρες ναγνωρίζουν τι σφαλε στήν πίστη, λλά οδείς τόν ποκαλε αρετικό, γ) διος ναίρεσε σφάλματά του καί ζητ πό τούς ναγνστες του νά μήν τόν μιμηθον σέ τυχόν λλα σφάλματα, δ) εκόνα πού χουμε γιά τό ργο του νδέχεται νά εναι λλοιωμένη, ε) Αγουστνος ρμηνεύεται μέ βάση τό «consensus Patrum» («συμφωνία τν Πατέρων»), στ) ντιμετωπίζεται πως ο γιοι πού σφαλαν: ποδοχή το προσώπου - πόρριψη τν κακοδοξιν. Αγουστνος ποτάσσεται στίς ρμηνευτικές κατηγορίες τν Φράγκων: α) Θεωρεται συμπερίληψη λων τν Πατέρων, β) διδασκαλία του θεωρεται πρόοδος στήν κατανόηση τν δογμάτων.
δρυση το Παπικο κράτους: Ο πιδρομές τν Λογγοβάρδων στήν ταλία: Ραβέννα (751) καί Ρώμη (752). Πάπας Στέφανος Β' (752-757) ζητ τήν βοήθεια τν Φράγκων. βασιλεύς τν Φράγκων Πιπνος Βραχύς (751-768) συντρίβει τούς Λογκοβάρδους σέ δύο κστρατεες (754 καί 756) καί δωρίζει τίς κατακτημένες περιοχές στόν Παπικό θρόνο: δρυση το Παπικο κράτους (756). κτοτε δημιουρεται ξάρτηση το Παπικο θρόνου πό τούς Φράγκους βασιλες. πί Καρλομάγνου (768-814) τό Φραγκικό κράτος εχε φθάσει στήν ποκορύφωσή του καί περιελάμβανε τή σημερινή Γαλλία, Γερμανία, Βέλγιο, λανδία, λβετία, Αστρία καί τήν μισή ταλία. Τά Χριστούγεννα το 800 Πάπας Λέων Γ' (795-816) στέφει τόν Καρλομάγνο «ατοκράτορα» στή Ρώμη. τσι, δημιουργεται μιά δεύτερη «ατοκρατορία» στή Δύση (ργότερα νομάστηκε «γία Ρωμαϊκή Ατοκρατορία το Γερμανικο θνους») καί νας δεύτερος «ατοκράτωρ» (ο διάδοχοι το Καρλομάγνου ατοαποκαλοντο «ατοκράτωρ τν Ρωμαίων»), τά ποα γιά νά χουν κάποια νομιμοποίηση, πρεπε νά συκοφαντηθον Ατοκράτωρ καί Ατοκρατορία τς νατολς. κτοτε, ο Φράγκοι μφανίζουν αυτούς ς συνεχιστές τς νδοξης Ρωμαϊκς Ατοκρατορίας καί παύουν νά ποκαλον «Ρωμαίους» τούς νήκοντες στήν Ατοκρατορία τς νατολς, ποκαλώντας τους χλευαστικς «Γραικούς». ρος «Γραικός» τελικς κατέληξε νά σημαίνει «αρετικός, κλέπτης, ψεύστης, γύρτης καί πατεών» (π. ω. Ρωμανίδης). «Αρετικός» δ σημαίνει μή ποδεχόμενος τό filioque - φαιρέσας τό filioque πό τό Σύμβολο τς Πίστεως. πολιτισμός τν Φράγκων θεμελιώθηκε ξ ρχς σέ ντορθόδοξες (αρετικές) καί νθελληνικές βάσεις. Τά πρτα γραπτά κείμενα το πολιτισμο τους πό τόν θ' μ.Χ. α. καί ξς φεραν τόν τίτλο «Contra errores Graecorum» («Κατά τν πλανν τν Γραικν»), ργο δέ μέ ατό τόν τίτλο γραψε καί μέγιστος τν δυτικν θεολόγων Θωμς κινάτης (1225-1274) τόν ιγ' μ.Χ. α.

Ρώμη ποδέχεται τό filioque: Παπικός θρόνος ντέδρασε σθεναρά κατά το filioque, πως εχε ντιδράσει παλαιότερα ναντίον λλων αρέσεων (ρειανισμο, Μονοφυσιτισμο Μονοθελητισμο, Μονοενεργητισμο). στόσο, δέν πρχαν ο προϋποθέσεις γιά νά συνεχιστε ντίδρασή του γιά πάντα, φο κλειός τν Φράγκων γινόταν σφυκτικός γύρω πό τόν Παπικό θρόνο. ποδοχή το filioque πό τή Ρώμη γινε μέ τήν πιβολή στόν Παπικό θρόνο πρτα φραγκόφιλων καί τελικά Φράγκων Παπν. Πρτος φραγκόφιλος Πάπας θεωρεται Νικόλαος Α' (858-867) καί πρτοι Φράγκοι Πάπες εναι ο ταλοφράγκοι Σέργιος Δ' (1009-1012) καί Βενέδικτος Η' (1012-1024). Σέργιος χρησιμοποίησε πρτος τό filioque στήν ’Ενθρονιστήρια πιστολή του πρός τούς Πατριάρχες τς νατολς, δέ Βενέδικτος τό προσέθεσε ριστικά στό Σύμβολο τς Πίστεως τό 1014 μ.Χ. Μετά τόν θάνατο το Λέοντος Θ' (1049-1054) πικράτησαν μονίμως πλέον Φράγκοι καί νθέλληνες Πάπες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου