γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου 2015

Φρειδερίκος Νίτσε: Γιατί μισούνται οι Έλληνες


Τόν τελευταο καιρό πληθαίνουν ο φωνές στήν Ερώπη καί στόν πόλοιπο «πολιτισμένο» κόσμο, τι «Ο λληνες εναι τεμπέληδες», «φοροφυγάδες», «πατενες» καί πολλά λλα, παρόμοια καί χειρότερα. Πολλοί πορον, γιατί συμβαίνει ατό, γιατί τόσο μένος ναντίον μας καί πο πγαν τά «φιλελληνικά» ασθήματα το «πολιτισμένου» κόσμου; κόμη, γιατί σέ μιά τόσο σοβαρή κρίση (ποιοί τήν προκάλεσαν, ραγε;), πού θά πρεπε νά εχαμε δεδομένη τή στήριξη τν «ταίρων» μας, εσπράττουμε τέτοιες συμπεριφορές;

Φρειδερκος Νίτσε (1844-1900)
Μιά πάντηση δίνει νας πό τούς μεγαλύτερους φιλοσόφους το δυτικο πολιτισμο, Γερμανός μάλιστα, Φρειδερκος Νίτσε (1844-1900). Στό γνωστό ργο του « γέννηση τς τραγωδίας» (κδ. στίας, θήνα 2009) κάνει κάποιες ξυδερκείς παρατηρήσεις, πού ξίζει νά διαβαστον μέ προσοχή. Γράφει στό κεφάλαιο 15 (σελ. 142-143):

«Σχεδόν σέ κάθε ποχή καί στάδιο το πολιτισμο, προσπάθησαν ο πάντες, λο δυσφορία, νά πελευθερωθον πό τήν πίδραση τν λλήνων, γιατί μπροστά τους κάθε προσωπική δημιουρ­γία, πού φαινόταν πό μόνη της πόλυτα πρωτότυπη καί σωστά ξιοθαύμαστη, μοιαζε νά χάνει τό χρμα καί τή ζωή της καί νά ζαρώνει σάν ποτυχημένο ντίγραφο καί καρικατούρα.
»Καί λο καί ξεσπ πό τήν ρχή ργή τς καρδις ναντίον ατο το λαζονικο μικρολαο, πού εχε τήν τόλμη νά χαρακτηρίσει μιά γιά πάντα μέ τό πίθετο «βάρβαρος» κάθε τί πού το ταν ξένο.
»Ποιοί εναι ατοί ο νθρωποι, διερωτται κανείς, πού καίτοι εχαν μιά φήμε­ρη μόνο στορική αγλη, γελοα περιορισμένους θεσμούς, μφίβολα θη, καί μάλιστα κάποια ασχρά λαττώματα, στόσο διεκδικον μέσα στούς λαούς τήν ξεχωριστή θέση καί τήν ξία πού διεκδικε μεγαλοφυής πέναντι στό πλθος;
»Δυστυχς, κανείς δέν πέτυχε νά βρε τό κώνειο πού θά μς γλίτωνε μιά γιά πάντα πό δαύτους· γιατί λο τό δηλητήριο, πού γέννησαν φθόνος, χαλίνωτη συκοφαντία καί ργή, δέν ταν ρκετό γιά νά θίξει τήν ατάρ­κη νωτερότητά τους.
»Κι τσι στέκεται κανείς πέναντι στούς λληνες μέ ασθήματα ντροπς καί δέους· κτός κι ν τύχει νά κτιμ κανείς τήν λήθεια παραπάνω πό κάθε τί λλο, καί τολμάει νά μολογήσει ατή τήν λήθεια, τι ο λληνες εναι ο μαξηλάτες το πολιτισμο μας, καί κάθε λλου, λλά, σχεδόν πάντα, ρμα καί λογα εναι πο­λύ κατώτερης ποιότητας καί νεπαρκ γιά τούς νδοξους δηγούς τους, πού παίζοντας γκρεμοτσακίζουν τό ρμα - ν ο διοι ποφεύγουν τόν γκρεμό μ' να χίλλειο λμα».

Γιά τήν στορία, νά προσθέσουμε τά ξς: ντιμετώπιση ατή τν λλήνων καί το πολιτισμο μας δέν εναι νέα. Εναι ρχαία καί διαχρονική. δη πό τόν 8ο καί 9ο μ.Χ. αἰῶνα ο πρόγονοι τν σημερινν Ερωπαίων καί μερικάνων Φράγκοι ρχισαν νά ποκαλον τούς λληνες τς νατολς χλευαστικά «Γραικούς». χαρακτηρισμός «Γραικός», τελικά, κατέληξε νά σημαίνει «αρετικός, κλέπτης, ψεύστης, γύρτης καί πατεών». Εναι χαρακτηριστικό, τι τά πρτα γραπτά κείμενα το πολιτισμο τν Φράγκων (δηλαδή το σύγχρονου Ερωπαϊκο «Δυτικο» πολιτισμο) πό τόν 9ο μ.Χ. αἰῶνα καί ξς φεραν τόν τίτλο «Contra errores Graecorum» («Κατά τν πλανν τν Γραικν»), ργο δέ μέ ατό τόν τίτλο γραψε καί μέγιστος τν δυτικν θεολόγων Θωμς κινάτης (1225-1274) τόν 13ο μ.Χ. αἰῶνα. Θωμς κινάτης γραψε καί λλο ργο μέ τίτλο «Contra Graecos». Παρόμοια ργα γραψαν ο Ανείας Παρισίων (+870) μέ τίτλο «Liber adversos Graecos», Ράτραμνος (+868) μέ τίτλο «Contra Graecorum opposita», Πέτρος Damiani (+1072) μέ τίτλο «Contra Graeccorum errorem de processione Spiritus sancti» καί νσελμος Καντουαρίας (1033-1109) μέ τίτλο «Contra Graecos», δέ Σύνοδος τν πισκόπων τς Βορματίας τς Γερμανίας το 868 μ.Χ. ξέδωσε πόφαση μέ τίτλο «Contra Graecorum hacresim de fide sanctae trinitatis». Εναι πίσης χαρακτηριστικό, τι μέχρι σήμερα σχύει διπλή νομασία πού πέβαλλε κάποτε Ερωπαϊκή διπλωματία στό νέο λληνικό κράτος, τό ποο στό σωτερικό του νομάζεται «λλάδα» (Hellas) καί στό ξωτερικό νομάζεται παντο «Γκραικία» (Greece), κάτι νάλογο πού μς προτείνουν σήμερα γιά τό κράτος τν Σκοπίων!
ς τά ναλογισθον ατά σοι ξακολουθον νά πιστεύουν τι Ερωπαϊκός πολιτισμός εναι κατά βάθος λληνικός πολιτισμός καί σοι νομίζουν τι χουμε παντο φίλους.

π. Σωτήριος θανασούλιας, Τρίπολη Μάϊος 2012.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου