γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2015

Πως επικράτησε ο Χριστιανισμός


ΤΕΥΧΟΣ 68              ΤΡΙΠΟΛΙΣ                  ΜΑΪΟΣ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2010

ΟΙ ΔΙΩΚΤΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΔΙΩΚΟΜΕΝΟΙ
ΠΩΣ ΕΠΕΚΡΑΤΗΣΕ Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ;

Κατευθυνόμενη προπαγάνδα καί σύγχυση

προπαγάνδα, πού συστηματικά σκεται στίς μέρες μας πό διάφορες πλευρές, δημιουργε συνήθως τέτοια σύγχυση, στε πολλοί πό μς κινδυνεύουμε νά ξεχάσουμε κόμη καί τά ατονόητα. Σέ πολλές περιπτώσεις τό ποτέλεσμά της εναι πλήρης διαστροφή τς στορικς λήθειας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιας ντεχνα κατευθυνόμενης καί μεθοδευμένης προπαγάνδας εναι ο σχυρισμοί τν γνωστν ρχαιολατρν τς ποχς μας (παδν τς ρχαίας εδωλολατρίας καί τς ναβίωσής της), τι Χριστιανισμός πικράτησε μέ τή βία!, τι πεβλήθη μέ ατοκρατορικά διατάγματα!, τι ξεδίωξε τήν ρχαία λληνική θρησκεία!, τι ο Χριστιανοί κατέστρεψαν τά ρχαα μνημεα (βλ. τεχ. 37 το ντύπου μας)!, τι διέπραξαν φοβερά γκλήματα (προβάλλεται κατά κόρον μοναδική σως περίπτωση τς δολοφονίας τς φιλοσόφου πατίας στήν λεξάνδρεια. ν πρχε καί λλο τέτοιο γεγονός, θά ταν προφανς πασίγνωστο μέσω τς σύγχρονης προπαγάνδας: βλ. καί τεχ. 66 το ντύπου μας)! καί πολλά λλα. ρχαία εδωλολατρία προβάλλεται συνήθως ς «μορφος κόσμος, θικός, γγελικά πλασμένος», δέ Χριστιανισμός ς σκοταδισμός, φανατισμός, μισαλλοδοξία καί σπισθοδρόμηση. πιχειρούμενη διαστροφή περιβάλλεται κόμη καί πιστημονικό μανδύα: γίνεται πιλεκτική χρήση τν πηγν κάποιων μεμονωμένων μαρτυριν γιά ,τι συμφέρει τήν προπαγάνδα, ν γνοεται ντελς κύριος γκος τν πηγν, ποος συνήθως μαρτυρε γιά τό ντίθετο.
πειδή ναζήτηση καί προβολή τς λήθειας εναι χρέος λων μας, θά πενθυμίσουμε στό τεχος ατό κάποια στοιχεα πολύ γνωστά πό τήν στορία τν πρώτων αώνων το Χριστιανισμο, τά ποα κινδυνεύουν νά ξεχαστον, παντώντας παράλληλα σέ ρωτήματα, πως: Ποιοί εναι ο δικτες καί ποιοί ο διωκόμενοι στή συνάντηση το Χριστιανισμο μέ τόν ρχαο εδωλολατρικό κόσμο; Ποιοί πέβαλαν μέ τή βία θρησκευτικές ντιλήψεις καί πρακτικές; Ποιοί προέβησαν σέ συστηματικούς διωγμούς ναντίον συνανθρώπων τους μέ λλη πίστη; Ποιοί διέπραξαν φοβερά γκλήματα, χύνοντας τό αμα κατομμυρίων Μαρτύρων; Πς καί γιατί πεκράτησε, τελικά, Χριστιανισμός;


πραγματικότητα τν Διωγμν

πως εναι γνωστό, Χριστιανισμός γεννήθηκε στούς κόλπους το μονοθεϊστικο ουδαϊσμο, λλ’ ναπτύχθηκε καί διαδόθηκε στό εδωλωλατρικό περιβάλλον το λληνορωμαϊκο κόσμου, που κυριαρχοσε λατρεία το Δωδεκάθεου καί κάποιων νεότερων θεοτήτων, πού προστέθηκαν σ’ ατό. Κατά τή γέννησή του ντιμετωπίστηκε ς ουδαϊκή αρεση. Ο ουδαοι προφανς δέν ντελήφθησαν ποιός κριβς ταν ησος Χριστός, γι’ ατό σταύρωσαν τόν «Κύριον τς Δόξης» (Α' Κορ. 2,8). Θυσία καί τό Μαρτύριο ταν ξ ρχς χαρακτηριστικά τς Χριστιανικς κκλησίας. ησος Χριστός, Κεφαλή τς κκλησίας, εναι ταυτόχρονα πρτος Μάρτυρας το Χριστιανισμο. πως μς πληροφορον ο Πράξεις τν ποστόλων καί ο πιστολές το π. Παύλου, ουδαϊσμός ταν πρτος θεσμός, πού δίωξε τήν κκλησία, θεωρώντας την ς πειλητική αρεση.
Παρόμοια ταν καί στάση το θνικοδωλολατρικο) κόσμου. Ο θνικοί κατηγοροσαν τούς Χριστιανούς γιά «θυέστεια δεπνα» (δθεν μετάληψη αματος στή Θεία Εχαριστία) καί «οδιπόδειες μίξεις» (γάμους μεταξύ «δελφν», πως ποκαλοντο ο Χριστιανοί μεταξύ τους). σύγκρουση μέ τή ρωμαϊκή πολιτεία ταν ναπόφευκτη πό τή στιγμή πού ο Χριστιανοί ρνοντο πεισματικά νά προσφέρουν θυσίες καί θυμίαμα (ναγνωρίζοντας θεες διότητες) στόν ατοκράτορα καί στούς θεούς, πού κενος ναγνώριζε. Μή λησμονομε τι τήν ποχή κείνη κάστοτε Ρωμαος ατοκράτορας, πέραν το τι διεκδικοσε γιά τόν αυτό του θεες διότητες, ταν κατ’ ξοχήν κφραστής καί κπρόσωπος τς ρχαίας λληνικς θρησκείας, κατεχε δέ καί τό ξίωμα το «Μέγιστου ρχιερέα» («Pontifex Maximus») τν εδώλων καί μετεχε νεργά στίς λατρευτικές κδηλώσεις. (ς θυμηθομε καί τό μετέπειτα γχείρημα το ουλιανο, 361-363 μ.Χ., ποος τόσο παινεται πό τούς σύγχρονους ρχαιολάτρες καί ποος προσπάθησε κριβς νά μιμηθε τό παράδειγμα τν προκατόχων του ατοκρατόρων διωκτν το Χριστιανισμο). τσι Χριστιανισμός πολύ νωρίς πέρασε στήν παρανομία: ο Χριστιανοί διώκοντο μόνο γιά τό νομά τους (nomen ipsum)! μόνο πειδή δήλωναν τι εναι Χριστιανοί!
φορμή γιά τήν ναρξη τν μεγάλων Διωγμν, πού συγκλόνησαν τήν κκλησία γιά δυόμισι περίπου αἰῶνες (64-313 μ.Χ.), δόθηκε ταν παράφρων ατοκράτορας Νέρων (54-68 μ.Χ.) κατηγόρησε τούς Χριστιανούς γιά τή μεγάλη πυρκαγιά στή Ρώμη τό 64 μ.Χ. Πλθος Χριστιανν δηγήθηκε τότε στό μαρτύριο, μεταξύ τν ποίων καί ο Πρωτοκορυφαοι πόστολοι Πέτρος καί Παλος. Τό παράδειγμα το Νέρωνα μιμήθηκαν ο ατοκράτορες Δομιτιανός (81-96), Τραϊανός (98-117), νδριανός (117-138), ντωννος (138-161), Μρκος Αρήλιος (161-180) καί Μαξιμίνος (235-238). Ο Χριστιανοί φίσταντο φρικτά βασανιστήρια καί θανατώνοντο μέ τή ρίψη τους στήν πυρά στά θηρία μέ πωνείδιστο σταυρικό θάνατο. Μόνο σοι σαν ρωμαοι πολτες εχαν τήν «τύχη» νά θανατώνονται μέ ξίφος. Τότε μαρτύρησαν ο γιοι γνάτιος ντιοχείας (107), Πολύκαρπος Σμύρνης (156) κ... Τήν περίοδο ατή ο Χριστιανοί διώκοντο μέ βάση τή νομοθεσία περί μυστικν ταιρειν: Χριστιανισμός θεωρετο «collegium illicitum» («παγορευμένη ταιρεία»).
Νέρων (54-68 μ.Χ.): Ὁ πρῶτος διώκτης τῶν Χριστιανῶν. Δυστυχῶς, πολλοί μιμήθηκαν τό παράδειγμά του. 
Κάποιοι ατοκράτορες πέδειξαν νεκτικότερη στάση, μως κατά τόν γ' καί δ' μ.Χ. αἰῶνα ο διωγμοί γενικεύτηκαν μέ μεγαλύτερη νταση σέ λόκληρη τήν ατοκρατορία. Ο ατοκράτορες ατς τς περιόδου θεωροσαν τήν πίσημη θρησκεία ς παράγοντα νότητας τς ατοκρατορίας. θνική θρησκεία (εδωλολατρία) προβαλλόταν ς οσιώδες στοιχεο το μεγαλείου της. τσι Δέκιος (249-253), νας πό τούς μεγαλύτερους δικτες το Χριστιανισμο, πέβαλλε μέ διάταγμά του (249) τή συμμετοχή λων τν πηκόων σέ γενική θυσία. Χριστιανισμός καταδικάστηκε πλέον ς «religio illicita» («παγορευμένη θρησκεία») καί νέοι πηνείς διωγμοί ρχισαν. Γνωστοί πίσκοποι, συνοδευόμενοι πό κληρικούς τους καί πολυάριθμους πιστούς, ναγκάστηκαν νά γκαταλείψουν τίς πόλεις τους γιά νά ποφύγουν τίς διώξεις τν ρχν, πως ο γιοι Κυπριανός Καρθαγένης (200-258) καί Διονύσιος λεξανδρείας (248-264). Τά βασανιστήρια ταν τόσο φρικτά, στε λίγοι κατόρθωναν νά ντέξουν. διωγμός νέδειξε πλθος Μαρτύρων, λλά δημιούργησε καί πλθος «πεπωκότων» (lapsi), δηλ. ρνητν το Χριστο. Κάποιοι σπευδαν νά προμηθευθον νά ξαγοράσουν ψευδείς βεβαιώσεις (libeli) τι θυσίασαν στά εδωλα, γιά νά ποφύγουν τό μαρτύριο («λιβελλοφόροι» «δηλωσεες»), κκλησία, μως, τούς ντιμετώπισε κι ατούς ς «πεπτωκότες». Τήν δια περίπου τακτική φάρμοσε διάδοχος το Δεκίου Βαλεριανός (253-260). κολούθησε περίοδος ερήνης πί Γαλλιηνο (260-268) καί Διοκλητιανο (284-305), μως Διοκλητιανός, 19 λόκληρα χρόνια μετά τήν νοδό του στόν θρόνο, ποφάσισε νά ξαπολύσει τόν τελευταο καί σκληρότερο διωγμό ναντίον τν Χριστιανν (303), κδίδοντας τέσσερα σχετικά διατάγματα. Μέ τό πρτο διέτασσε α) τήν κατεδάφιση λων τν χριστιανικν Ναν, πού εχαν ν τ μεταξύ οκοδομηθε, β) τήν καύση λων τν χριστιανικν βιβλίων, γ) τήν καθαίρεση πό κάθε τιμή καί διάκριση σων Χριστιανν κατεχαν τιμητικές θέσεις καί δ) τή στέρηση τς λευθερίας (φυλάκιση) λων τν Χριστιανν διοικητικν παλλήλων. Τό δεύτερο διάταγμα ριζε τή φυλάκιση λων τν γετν (κληρικν) τς κκλησίας καί τό τρίτο ποχρέωνε τούς φυλακισμένους πλέον Χριστιανούς νά προσφέρουν θυσίες στά εδωλα. Τό τέταρτο διάταγμα, τέλος, γενίκευε τήν παίτηση πό λους νά προσφέρουν θυσίες παντο, σέ κάθε πόλη καί χωριό τς ατοκρατορίας. κκλησία ρχισε καί πάλι νά καταγράφει χιλιάδες Μαρτύρων, λλά καί πεπτωκότων. ριθμός τν Χριστιανν Μαρτύρων εναι νυπολόγιστος. Κάποιοι μιλον γιά πολλά κατομύρια. δη πρός βραίους πιστολή, κείμενο τς πρώϊμης χριστιανικς περιόδου (65-70 μ.Χ., πρίν τή γενίκευση τν Διωγμν), κάνει λόγο γιά «νέφος μαρτύρων» (βρ. 12,1).
δη, μως, τό κλμα εχε ρχίσει νά μεταβάλλεται ασθητά πέρ το Χριστιανισμο. λαός τς ατοκρατορίας παρακολουθοσε στήν ρχή μέ διαφορία καί ργότερα μέ συμπάθεια πρός τούς Χριστιανούς τήν φρονα πολιτική τν ρωμαϊκν ρχν. Ο Διωγμοί ληξαν πίσημα μέ τό περίφημο Διάταγμα τς νεξιθρησκείας, πού συνυπέγραψαν στά Μεδιόλανα (Μιλνο) τό 313 μ.Χ. ο ατοκράτορες Μέγας Κων/νος (306-337) καί Λικίνιος (308-323). Στήν κκλησία πνευσε πί τέλους νεμος λευθερίας. Τό 324 Μέγας Κων/νος γινε μονοκράτορας. Μολονότι ενόησε φανερά τόν Χριστιανισμό, δέν λαβε κανένα πολύτως μέτρο ναντίον τς ρχαίας θρησκείας, μάλιστα διατήρησε τόν τίτλο το «Μέγιστου ρχιερέα» ς τό τέλος τς ζως του. Ρωμαϊκή ατοκρατορία εσέρχεται πλέον δυναμικά στή χριστιανική της φάση. ρχαία εδωλολατρία, ν καί διατηρεται στούς πόμενους αἰῶνες, σταδιακά παρακμάζει καί τελικά ξαφανίζεται, χωρίς νά παιτηθε κάποια νωθεν πρός τοτο πιβολή.
Ατή εναι στορική πραγματικότητα γιά τούς πρώτους αἰῶνες το Χριστιανισμο, πό τήν ποία, μπορομε εκολα νά ντιληφθομε ποιοί εναι ο δικτες καί ποιοί ο διωκόμενοι, ποιοί διέπραξαν γκλήματα, ποιοί χρησιμοποίησαν βία καί ποιοί διαστρέφουν σήμερα τήν λήθεια (Γιά τούς Διωγμούς βλ. Κ. Παπαρηγόπουλου, στορία λληνικο θνους, βιβλ. 8, κδ. Γαλαξία, 2001, σ. 126-132, Βλ. Φειδ, κκλ. στορία, τ. Α', θναι 19942, σ. 114-139, στορία τς ρθοδοξίας, τ. 1, σ. 526-579 κ.)

Ἡ μαρτυρία τῶν Συναξαρίων τῆς Ἐκκλησίας

Χαρακτηριστική μαρτυρία γιά τήν κταση τν Διωγμν καί τν γκλημάτων ες βάρος τν πρώτων Χριστιανν παρέχουν τά ερά Συναξάρια, που καθημερινά ναφέρονται περιπτώσεις Μαρτύρων πού τιμ κκλησία. κτός πό τούς γνωστούς μεγάλους Μάρτυρες, καταγράφεται να πλθος μικρότερων Μαρτύρων, λλά καί μαρτύρια οκογενειν, παιδιν, νηπίων, γερόντων κ.. Πιό ντυπωσιακές εναι ο περιπτώσεις μεγάλων μάδων Χριστιανν Μαρτύρων. Τά Συναξάρια δέν ποτελον, βέβαια, στορικές πηγές. σοι θεωρον περβολικούς τούς ριθμούς πού παρέχουν σέ κάποιες περιπτώσεις, ς τά κλάβουν τουλάχιστον ς πλές νδείξεις γιά τήν κταση τν γεγονότων τς ποχς. Παραθέτουμε τίς πιό χαρακτηριστικές περιπτώσεις μαδικν μαρτυρίων, πως κριβς καταγράφονται στά ερά Συναξάρια.
7 Φεβρουαρίου: «Μνμη τν γων χιλων Μαρτρων καί τριν (1.003), οκετν τν τεσσρων Προτικτρων, τν ν Νικομηδείᾳ μαρτυρησντων».
20 Φεβρουαρίου: «Μνμη το γου Μρτυρος Σαδκ πισκπου, καί τν σύν ατ τελειωθντων τόν ριθμν κατόν εκοσιοκτ (128)».
5 Μαρτίου: « γιος Μρτυς ρχλαος καί ο σύν ατ κατόν τεσσαρκοντα δο (142) Μρτυρες ξφει τελειονται».
9 Μαρτίου: «Μνμη τν γων μεγλων Τεσσαρκοντα (40) Μαρτρων, τν ν Σεβαστείᾳ τ πλει μαρτυρησντων».
18 Μαρτίου: «Ο γιοι μριοι (10.000) Μρτυρες, τούς αχνας τμηθντες, τελειονται» (μαρτήρησαν στήν Νικομήδεια).
23 Μαρτίου: «Μνμη το γου Μρτυρος Νκωνος καί τν ατο μαθητν, κατόν νενηκονταεννα (199) Μαρτρων».
24 Μαου: «Μνμη τν γων μαρτρων Μελετου το στρατηλτου καί τν σύν ατ, ωννου, Στεφνου, Σεραπωνος το Αγυπτου, Καλλινκου το μγου, κομτων καί Τριβονων δδεκα (12), γυναικν τριν (3), Μαρκιανς, Παλλαδας καί Σωσννης, νηπων δο (2), Κυριακο καί Χριστιανο, καί τν σύν ατος μαρτυρησντων χιλιδων νδεκα καί διακοσων κτ (11.208). Τελεται δέ σναξις πντων τοτων, ες τόν ναόν το γου μρτυρος Πλτωνος τόν ερισκμενον ες τά προαλια τά νομαζμενα το Δομνου».
2 ουνίου: «Ο γιοι τρικοντα κτώ (38) Μρτυρες, ν λουτρ βληθντες, τς θρας μφραγεσης τελειονται».
1 ουλίου: «Ο γιοι δισχλιοι (2.000) Μρτυρες ξφει τελειονται».
10 ουλίου: «Μνμη τν γων τεσσαρκοντα πντε (45) Μαρτρων τν ν Νικοπλει τς ρμενας μαρτυρησντων».
27 ουλίου: «Ο γιοι πεντκοντα τρες (53) Μρτυρες, ο κ τς Θρκης, ν τ θαλσσ τελειονται».
19 Αγούστου: «Μνμη το γου Μεγαλομρτυρος νδρου το Στρατηλτου, κα τν σύν ατ τελειωθντων δισχιλων πεντακοσων νενκοντα τριν (2.593)».
4 Σεπτεμβρίου: « γιος Βαβλας, ν ντιοχείᾳ διδσκαλος, σύν τος π᾿ ατόν γδοκοντα τσσαρσι (84) παισ, ξφει τελειοται».
6 Σεπτεμβρίου: «Ο γιοι κατόν τσσαρες καί χλιοι (1.104) στρατιται, καί γα Καλοδτη, ξφει τελειονται».
29 Σεπτεμβρίου: «Μνήμη τν γίων κατν πεντήκοντα (150) Μαρτύρων τν ν Παλαιστίν, καί τν γίων Μαρτύρων Τρύφωνος, Τροφίμου καί Δορυμέδοντος, καί τς γίας Μάρτυρος Πετρωνίας».
30 Σεπτεμβρίου: «Ο γιοι χίλιοι (1.000) Μάρτυρες, ξίφει τελειονται».
10 κτωβρίου: «Μνμη τν γων διακοσων (200) Μαρτρων, τν συναναιρεθντων τ γίῳ Ελαμπίῳ».
12 κτωβρίου: «Ο γιοι βδομήκοντα (70) Μάρτυρες, ξίφει τελεονται».
14 κτωβρίου: «Ο γιοι τεσσαρκοντα (40) Μρτυρες ο ξ Αγπτου καί Παλαιστνης ξφει τελειονται».
«Οἱ Χριστιανοί στά λιοντάρια»: Τό μαρτύριο τοῦ ἁγίου Ἰγνατίου τοῦ Θεοφόρου, ἐπισκόπου Ἀντιοχείας (περ. 110 μ.Χ.).

Πς πικράτησε Χριστιανισμός

Χριστιανισμός εναι στήν οσία του κλήση σέ λευθερία: «π’ λευθερία κλήθητε» (Γαλ. 5,13) καί «τ λευθερί ον, Χριστός μς λευθέρωσε, στήκετε, καί μή πάλιν ζυγ δουλείας νέχεσθε» (Γαλ. 1,1). Στό κλίμα ατό τς «λευθερίας τς δόξης τν τέκνων το Θεο» (Ρωμ. 8,21) δέν χει θέση οτε βία, οτε καταπίεση, οτε ξαναγκασμός. Ὁ ἴδιος ὁ Ἰησοῦς εἶπε, «ὅστις θέλει ὀπίσω μου ἀκολουθεῖν» (Μαρκ. 8,34) καί «ἰδού ἕστηκα ἐπί τήν θύραν καί κρούω· ἐάν τις ἀκούσῃ τῆς φωνῆς μου καί ἀνοίξῃ τήν θύραν, εἰσελεύσομαι πρός αὐτόν» (Ἀποκ. 3,20). Γι’ αὐτό καί ἡ Χριστιανική Ἐκκλησία, σέ ἀντίθεση μέ θρησκεῖες ὅπως ἡ ἀρχαία εἰδωλολατρία (Διωγμοί) καί τό Ἰσλάμ (ἐπιβολή τῆς πίστεως «διά πυρός καί σιδήρου»), οὐδέποτε χρησιμοποίησε βία γιά νά ἐπιβάλλει τή διδασκαλία της ἤ νά προσηλυτίσει μέλη, ἀφοῦ κάθε ἄσκηση βίας καταργεῖ τήν «ἐν Χριστῷ» ἐλευθερία. Βία ἀσκήθηκε μόνο σέ περιπτώσεις ἔκπτωσης τοῦ Χριστιανισμοῦ ἀπό τήν αὐθεντικότητά του, δηλ. ἐκτός Ὀρθοδοξίας (Μεσαίωνας, Ἱερά Ἐξέταση, Σταυροφορίες, σύγχρονες «χριστιανικές» αἱρέσεις).
Στό πλαίσιο αὐτό τίθεται τό ἐρώτημα: Πῶς καί γιατί ἐπεκράτησε, τελικά, ὁ Χριστιανισμός; Στό καίριο αὐτό γιά τήν ἱστορία τῶν πολιτισμῶν ἐρώτημα πολλοί ἐπιχείρησαν νά ἀπαντήσουν. Διατυπώθηκαν ἀπόψεις γιά ὑπεροχή τῆς διδασκαλίας τοῦ Χριστιανισμοῦ, ὑπεροχή τῆς χριστιανικῆς «ἠθικῆς», παροχή ἱκανοποιητικῶν ἀπαντήσεων σέ ἀγωνιώδη ἐρωτήματα καί ἀναζητήσεις τῆς ἐποχῆς, διαμόρφωση κατάλληλου «πνευματικοῦ» κλίματος, συγγένεια μέ πολιτιστικά καί θρησκευτικά ρεύματα τῆς ἐποχῆς κ.λ.π. Προφανῶς ὅλ’ αὐτά ἰσχύουν, ἀλλά δέν ἀποτελοῦν τούς κυριώτερους λόγους ἐπικράτησης τοῦ Χριστιανισμοῦ. Π.χ. ἡ ὑπερέχουσα καί συγροτημένη διδασκαλία συγκινοῦσε μόνο ἕναν περιορισμένο ἀριθμό λογίων τῆς ἐποχῆς καί «ἠθικά» ὑποδείγματα ὑπῆρχαν πάμπολλα ἐκτός τοῦ Χριστιανισμοῦ. Φρονοῦμε ὅτι ὁ Χριστιανισμός ἐπικράτησε γιά πιό πρακτικούς λόγους:
- Ἐπικράτησε ἐπειδή οἱ ἅγιοι Μάρτυρες σταύρωναν τά εἴδωλα, τά ὁποῖα κατακρημνίζονταν μπροστά στά ἔκπληκτα μάτια τῶν παρευρισκομένων, δηλ. ἐπικράτησε ἐπειδή ἡ δύναμη τοῦ Χριστοῦ κατατρόπωνε τή δύναμη τοῦ διαβόλου.
- Ἐπικράτησε ἐπειδή τά λείψανα τῶν ἁγίων Μαρτύρων θαυματουργοῦσαν, εὐωδίαζαν καί παρέμεναν ἄφθαρτα, ὡς σύμβολα αἰωνιότητας καί σημεῖα τῆς «ἐν Χριστῷ» κατάργησης τοῦ θανάτου.
- Ἐπικράτησε ἐπειδή ἡ Ἐκκλησία περιεβλήθη «ὡς πορφύραν καί βύσσον» τά αἵματα τῶν Μαρτύρων της, ὅπως τονίζει χαρακτηριστικά ἡ ἐκκλησιαστική ὑμνολογία.
- Ἐπικράτησε ἐπειδή οἱ Χριστιανοί στήν προσωπική τους ζωή εἶχαν νικήσει διά τοῦ Χριστοῦ τόν κατ’ ἐξοχήν ἐχθρό τοῦ ἀνθρώπου, τόν θάνατο, μέ ἀποτέλεσμα νά ἐπιδεικνύουν ἀξιοθαύμαστη τόλμη μπροστά στό μαρτύριο καί νά ἔχουν ὑπερβεῖ τόν φόβο τοῦ θανάτου (πρβλ. Ἑβρ. 2,15).
- Ἐπικράτησε ἐπειδή οἱ Διδάσκαλοι τοῦ Χριστιανισμοῦ (Ἀπόστολοι, Μάρτυρες, Πατέρες) ἐπικύρωναν τή διδασκαλία τους μέ θαυμαστά σημεῖα πού ἐνεργοῦσε μέσῳ αὐτῶν ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ, ὅπως ἀκριβῶς ἀναφέρεται στό Εὐαγγέλιο (Μάρκ. 16,20).
- Ἐπικράτησε ἐπειδή ὁ ζωντανός λόγος τοῦ Θεοῦ μέ τήν ἀνακαινιστική του δύναμη μετέβαλλε ριζικά τίς ψυχές καί τίς συνειδήσεις τῶν ἀνθρώπων (Χριστιανῶν), ἀναδεικύοντάς τους «φῶτα» τοῦ κόσμου καί μέτοχους «ἄλλης βιοτῆς, τῆς αἰωνίου ἀπαρχῆς».
- Ἐπικράτησε σέ τελευταία ἀνάλυση ἐπειδή ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ δέν ἀποτελεῖ φαινόμενο τοῦ κόσμου τούτου, ἀλλά παρουσία τῆς «Βασιλείας τοῦ Θεοῦ» ἐντός τοῦ παρόντος κόσμου.

Μέ βάση τά παραπάνω γίνεται κατανοητό ὅτι οἱ Χριστιανοί δέν ἦσαν κάποιοι ἔξωθεν ἐπιβουλεῖς ἤ «ἐχθροί» (ποιοῖ ἄραγε;), πού κατέκτησαν μέ τή βία τούς ἀρχαίους Ἕλληνες προγόνους μας, ὅπως ἀφήνει νά ἐννοηθεῖ ἡ σύγχρονη νεοειδωλολατρική προπαγάνδα, ἀλλά οἱ ἴδιοι οἱ πρόγονοί μας, οἱ ὁποῖοι, ἀναγνωρίζοντας τήν ὑπεροχή τῆς «νέας θρησκείας», ἐγκατέλειψαν αὐθόρμητα τήν πλάνη τῶν εἰδώλων, μετέτρεψαν τούς ναούς τους σέ χριστιανικούς καί ἄρχισαν νά λατρεύουν τόν Ἰησοῦ Χριστό ὡς μόνο ἀληθινό Θεό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου