γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Πέμπτη 17 Ιανουαρίου 2013

Ο Πανάγιος Τάφος και το αναστάσιμο φως στην Ορθόδοξη Παράδοση



ΤΕΥΧΟΣ 49           ΤΡΙΠΟΛΙΣ             ΜΑΡΤΙΟΣ - ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2007

Ο ΠΑΝΑΓΙΟΣ ΤΑΦΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΟ ΦΩΣ
ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ

 «Νν πάντα πεπλήρωται φωτός,
ορανός τε κα γ, κα τ καταχθόνια»

Κάθε ληθινός Χριστιανς ζε πανειλημμένα τν μπειρία το ναστασίμου Φωτός. Τί εναι, μως, τό Φς γιά τήν ρθόδοξη Παράδοση; διος Κύριος μς διαβεβαιώνει: «γώ εμι τ φς το κόσμου» (ω. 8, 12). Κα ωάννης, στίς πρτες σειρς, μάλιστα, το Εαγγελίου του, γράφει: «ν ρχ ν Λόγος, κα Λόγος ν πρς τν Θεόν, κα Θες ν Λόγος ... ν ατ ζω ν, κα ζω ν τ φς τν νθρώπων. Κα τ φς ν τ σκοτίᾳ φαίνει, κα σκοτία ατ ο κατέλαβεν. ν τ φς τ ληθινόν, φωτίζει πάντα νθρωπον, ρχόμενον ες τν κόσμον. ν τ κόσμ ν, κα κόσμος δι' ατο γένετο, κα κόσμος ατν οκ γνω» (1, 1-10).

Εδικ τ τελευταο («κα κόσμος ατν οκ γνω») γίνεται ασθητ πίκαιρο κάθε φορά που ο Χριστιανο τοιμάζονται νά ορτάσουν τ κοσμοσωτήρια γεγονότα τν Παθν κα τς ναστάσεως το Κυρίου. πίκεντρο γίνεται κα πάλι εκαίρως - καίρως τ γιο Φς, τ πηγάζον κ το ζωοδόχου Τάφου το ησο Χριστο. μφισβητεται προέλευσή του, παραχαράσσεται στορία του κα καταβάλλονται προσπάθειες «πιστημονικς» ξήγησης το φαινομένου, π νθρώπους, μάλιστα, πού κ προοιμίου δηλώνουν τι δεν πιστεύουν στν νάσταση το Χριστο. Κάποιες αρέσεις τ μφισβητον, πως ο προτεσταντικές. Κάποιοι τ διαστρέφουν, πως ο ρχαιολάτρες, συγκρίνοντάς το μ τ «πολλώνειο» φς. Κάποιοι πού παρουσιάζονται μ τν τίτλο το θέου πιστήμονα, τ χαρακτηρίζουν ς πάτη. Κάποιοι χολιγουντιανο σκηνοθέτες, ν τέλει, μφισβητον κόμη κα τν δια τήν πηγ του, τν Πανάγιο Τάφο: τν τοποθεσία του λλ κα τ περιεχόμενό του.


Αρετικς προσβολς το Παναγίου Τάφου

Πρόσφατα σκηνοθέτης James Cameron κατασκεύασε μιά στορία, βασισμένος σ κάποια «ρχαιολογικ» ερήματα, σύμφωνα μ τν ποία βρέθηκε τάφος πού περιεχε μάλιστα τ στ το ησο, τς Μαρίας Μαγδαληνς, μις λλης Μαρίας, καί τν ωσήφ, ακώβου κα ούδα. τσι ποστηρίζει τι, λόγ τν νομάτων ατν, πρόκειται περ τς οκογενείας το ησο Χριστο. λοι, μως, ο παραπάνω σχυρισμο μόνο γελοοι μπορε να χαρακτηριστον.
Στήν οσία πρόκειται γιά τάφο πού χει νακαλυφθε πό τό 1980! διος σραηλινς ρχαιολόγος που κανε τότε τν νασκαφ, Amos Kloner, χει δηλώσει τι ταινία το Cameron «δεν εναι σοβαρή». Στό National Geographic News (28/2/2007) – τ ποο πέρυσι τέτοια ποχ εχε προκαλέσει νάλογο θέμα μ τ Εαγγέλιο το ούδα – δηλώνει: «δέν χουν νακαλύψει τίποτα… λα χουν δη δημοσιευθε πιστημονικς ργασίες) δ κα πολλ χρόνια». λλωστε, χουν βρεθε στήν περιοχ περ τος 900 παρομοίους τάφους. Τ δ ναγραφόμενα νόματα ταν τόσο κοιν κείνη τν ποχή, στε δέν μπορον νά χρησιμοποιηθον ς τεκμήριο. ν, μάλιστα, πολογίσουμε τι εμαστε 27 χρόνια μετ τν νασκαφ κα στίς παραμονς τς ορτς το Πάσχα, πού προβάλλονται λες ατς ο δθεν μεγάλες νακαλύψεις, ντιλαμβάνεται κανες τή σκοπιμότητα το γχειρήματος. διος ρχαιολόγος, λλ κα λλοι διαπρεπες μ Χριστιανο στ θρήσκευμα πιστήμονες, θεωρον γελοία λη τν στορία το Cameron. αθαιρεσία, προπαγάνδα κα σκοπιμότητα πιβεβαιώνονται κα πό τος σχυρισμούς τι Μαρία Μαγδαλην (Mariamene) ταν σύζυγος σ ατ τν οκογένεια, χωρς ατ νά προκύπτει π κάποιο ερημα. σο γιά τ στά, μ τί ραγε συνέκριναν τ DNA, πο σχυρίζονται τι εναι το ησο; Κα ν ναφέρουμε καί τίς πι σχολαστικς ντιρρήσεις, πς ποδίδεται στή Μαγδαλην Μαρία τ ναγραφόμενο νομα Mariamene; Ξένη δημοσίευση π το θέματος τελείωνε ς ξς: «ν ποδειχτε τι νάστασ το Χριστο εναι μυθολογία, θ εναι Σαηεντολογία πομένη θρησκεία πού θά ντικαταστήσει τν Χριστιανισμό;». Κα πι φελς ντιλαμβάνεται τν προέλευση τέτοιων σχυρισμν.


Πανάγιος Τάφος στήν ρθόδοξη Παράδοση

Γιά λόκληρο σχεδόν τόν Χριστιανικό κόσμο (κα πρός ατή τήν κατεύθυνση συνηγορον λες ο στορικές μαρτυρίες) αθεντικός Τάφος το ησο εναι γνωστός Πανάγιος Τάφος, ποος νακαλύφθηκε τόν δ' μ.Χ. αἰῶνα πό τήν γία λένη καί πό τόν ποο πηγάζει κάθε Μεγάλο Σάββατο μέ τρόπο θαυμαστό καί περφυσικό τό ναστάσιμο Φς. Μάλιστα, τό Φς ατό νάβει τίς δάδες μόνο το ρθοδόξου Πατριάρχου εροσολύμων, πό τόν ποο τό παραλαμβάνουν ο κπρόσωποι λλων χριστιανικν δογμάτων. Στά βάθη τν αώνων χάνονται ο πληροφορίες, γιά τ κριβς τος πού γιά πρώτη φορ μφανίσθηκε τ γιο Φς, στο Να τς ναστάσεως τν εροσολύμων. Τ γκαίνια το πρώτου Ναο γιναν στίς 13 Σεπτεμβρίου το 330 μ.Χ., π βασιλείας Κωνσταντίνου το Μεγάλου, που παρίστατο, σφαλς, κα γία λένη. Πρώτη ναφορ, καθ’ σον μπορέσαμε να ντοπίσουμε, γιά τ γιο Φς το Παναγίου Τάφου γίνεται π τν Πατριάρχη κα στορικ Δοσίθεο εροσολύμων στήν κκλησιαστικ του στορία («Δωδεκάβιβλος», βιβ. β', κεφ. α'), που σχετικ ναφέρει: « δ βασίλισσα μετ χαρς μεγάλης κα φόβου νελομένη τν ζωοποιν Σταυρν, κα σπασαμένη προσεκύνησε, κα ξ κείνου ρξατο ορτ τς ψώσεως ες τ εροσόλυμα μετ τ ετρεπισθναι δηλαδ τν περιβόητον Ναόν τς το Χριστο ναστάσεως … ε κα στερον, δι τ οράνιον Φς το γίου Τάφου, μετετέθη ες τν Μεγάλην Τεσσαρακοστήν» (δηλ. τν Κυριακ τς Σταυροπροσκυνήσεως). 
Εναι γνωστό, τι π ρχαιοτάτων χρόνων χει καθιερωθε εδική τελετ το γίου Φωτς κατ τν σπεριν το Μ. Σαββάτου π το Ζωοδόχου Τάφου το Σωτρος Χριστο. Παραπέμπουμε νδεικτικ τόσο στό «εροσολυμίτικον Κανονάριον» (Τυπικ τς κκλησίας τν εροσολύμων, ναγόμενο στό β' μισυ το ζ' μ.Χ. α.), σο κα στ «Τυπικν» το Ναο τς ναστάσεως, τ ποο γράφη μέν τ 1122 μ.Χ., λλ’ ποδίδει τά δη κρατοντα πό τν θ' κα ι' μ.Χ. α. (ρχ. Καλλίστου Μηλιαρ, Τό γιον Φς, Νέα Σιών, 1993, σ. 242 – 243) Πολλς εναι κα ο στορικς μαρτυρίες. νδεικτικ ναφέρουμε μία π τν Βίο το σίου Θεοδώρου το γιοσαββαΐτου (περιστατικ Βασιλείου πισκ. μέσης), α' μισυ θ' μ.Χ. α.: «Τ γιον Σάββατον κα μετ τν τν κανδήλων τς γίας ναστάσεως ορανί φωτ δαδουχίαν…» (ατόθι, σ. 244-247). λλη ξιοσημείωτη μαρτυρία εναι ατή το «Νικήτα, Βασιλικο Κληρικο» τς κκλησίας Κων/πόλεως (πίσκεψη στήν ερουσαλμ τ 947 μ.Χ. π Πατριάρχου Χριστοδούλου Α'): «Τν ν τ φωσφόρ τς ναστασίμου μέρας (ρ), κατ τήν το Κυρίου σίαν Ταφήν, τελείαν κα παράδοξον (λέγω δ τς κεσε φωτοφανείας) λλαμψιν, θεί πιπνοί γινομένην … ξαπίνης ν δεν πσαν τήν το Θεο κκλησίαν νεπάφου κα θείου Φωτς πληρωθεσαν» (ατόθι).
Πολλ θαύματα χουν καταγραφε στήν πορεία το χρόνου. νδεικτικ ναφέρουμε «περίεργόν τι πεισόδιον, περ συνετάραξε τος Λατίνους», πως γραφε τ 1910 τότε ρχιμανδρίτης Χρυσόστομος Παπαδόπουλος, τ ποο συνέβη τ 1101, κατ τή σχετική τελετή το Μ. Σαββάτου. κείνη τή χρονιά δέν μφανιζόταν τ Φς κατ τή λιτανεία. λοι εχαν λυπηθε κα τ φς δέν εχε φανε μέχρι τ πρωΐ το Πάσχα, πότε κα ο Λατνοι πεχώρησαν π τ Ναό, ν παρέμειναν ο λληνες. Τότε μετ π θερμ προσευχ μφανίστηκε τ Φς. ξ ατίας το θαύματος, ο λληνες ξυψώθηκαν, «κτοτε δ τελετ το γίου Φωτς κα π τν Σταυροφόρων τι παρέμεινεν ς καθαρς λληνικ τελετή». Τ θαμα διηγεται Λατνος ατόπτης μάρτυρας, Πουλχέριος, κα ατ δίνει ξεχωριστ γκυρότητα στή διήγηση (ρχ. Χρυσοστόμου Παπαδοπούλου, στορία κκλησίας εροσολύμων, ν εροσολύμοις καί λαξανδρεί 1910, σ. 390). τσι καταρρίπτονται πόψεις τι ρχικ ταν πινόημα τν Λατίνων, πο κληρονόμησαν ο λληνες.  


Τ θεο Φς στήν ρθόδοξη Παράδοση

Στήν Παλαι κα τν Καιν Διαθήκη συναντομε πολλς μφανίσεις θείου Φωτός, πού συνδέεται μ νέργειες το Θεο, πως «φλεγομένη κα μ κατακαιομένη βάτος» το Μωυσ, Στήλη Πυρός, πού δηγοσε τν λα το σραήλ τή νύχτα κατά τήν πορεία στήν ρημο, τ Θαβώριο Φς, λλ κα ο Πύρινες Γλσσες τς Πεντηκοστς. Τί εναι, μως, ατό τ Φς;
νατολικ ρθόδοξη κκλησία χει σαφέστατη διδασκαλία κα ντίληψη π το ν λόγ θέματος. Στά ρια δ τς νηπτικς κα συχαστικς παραδόσεως μπορε κανες νά βρε τν θεωρία λλ κα τν πράξ ποία δηγε στή βίωση το «φωτισμο», πως λέγεται τ δεύτερο στάδιο στήν πρόοδο το γωνιζόμενου Χριστιανο π τν καταστάσ τς «καθάρσεως» στόν «φωτισμ» κα τή «θέωση».  ρα, ταν μιλμε γιά Φς, πρέπει νά γνωρίζουμε τι μιλμε γιά τόν διο τόν  Θεό. Ατό βέβαια εναι τό κτιστο Φς, πού δέν χει καμία σχέση μέ τό ασθητό φς πού συνήθως γνωρίζουμε. Τό ασθητό φς χρησιμοποιεται πολλές φορές σάν σύμβολο το κτίστου Φωτός. Πάντως, σέ κάθε περίπτωση τό φς εναι κενο πού χει πραγματική πόσταση. Τ σκότος δεν εναι τίποτε λλο παρ πουσία φωτός. Δεν εναι τ ντίθετο το φωτός, λλ λλειψή του. Στόχος κάθε Χριστιανο εναι νά ζήσει μέσα στό κτιστο Φς το Θεο κα νά ργάζεται τ ργα το φωτός. γ. Συμεν Νέος Θεολόγος γράφει τι «κάθε σκηση πνευματικ λλ κα λες μας ο πράξεις πιτελονται π τος πιστος γιά νά μετάσχουμε λοι στό θεο κα γιο τοτο φς».
Τ Φς γενικά πολαμβάνει διαίτερης τιμς στην ρθόδοξη κκλησία. κόμη κα τ κερί, πού νάβουμε μπαίνοντας στόν Να, ατ τ νόημα χει. Προσφέρουμε τ κτιστ φς κα παρακαλομε γιά τ κτιστο. Τ γιο Φς, τ πηγάζον κ το Παναγίου Τάφου, ς παναλαμβανόμενο σημεο, παρέχει τν γγυήση τς ναστάσεως κα τή βεβαιότητα τς παρξης το κτίστου, γιά τ ποο πρέπει νά παρακαλομε τν ναστάντα Κύριο νά μς κάνει μετόχους. 
ρχαιότητα κα παναληψιμότητα το θαυμαστο ατο σημείου καταρρίπτει μέσως πολλος σχυρισμος περ μπλοκς τς τεχνολογίας σ πιθαν πάτη. ναρίθμητες εναι ο μαρτυρίες κα ο ν τος αἰῶνας καταγεγραμμένες μπειρίες προσκυνητν, λλά κα τν δίων τν γιοταφιτν, πού στηρίζουν τν αθεντικότητα το σημείου. λλ κα πιμον λλων δογμάτων νά κυριαρχήσουν στόν χρο το Παναγίου Τάφου χει ντιμετωπιστε χάρη στό σημεο ατό, πού παναλαμβάνεται κάθε χρόνο κα μόνο δι το ρθοδόξου Πατριάρχου. στορία χει διαμφισβήτητες ναφορς σ γεγονότα κατ τν μφάνιση το γίου Φωτός, πού δραίωσαν τν ρθοδοξία στα προσκυνήματα κα φανέρωσαν τν ρθότητα τν δογμάτων της.
Τ γιο Φς χει πικριθε κα ς πρς τν σκοπ τς μφανίσεώς του. Κάποιοι λένε τι κάθε θεο σημεο δέν ποτελε ατοσκοπ, λλά γίνεται γιά συγκεκριμένο λόγο, ρα στήν προκειμένη περίπτωση κάποιος νθρώπινος παράγοντας πεισέρχεται στή δημιουργία του. πάντηση εναι προφανής στούς Χριστιανούς: τ σημεο το θείου Φωτός ρχεται ες πιστοποίησιν το κορυφαίου γεγονότος τς ναστάσεως το Κυρίου. Τν πάντηση τή δίνει διος Χριστς, στήν περίπτωση πού ο ουδαοι τν νακρίνουν γιά τ σημεο τς άσεως το Παραλύτου. Δέν μφισβήτησαν τ σημεο, γιατ τ εδαν νά συμβαίνει, λλ προκάλεσαν τή σκοπιμότητά του. Κα Κύριος πάντησε μ τν ρώτηση ν εναι εκολώτερο νά θεραπεύσει τν Παράλυτο νά το συγχωρέσει τις μαρτίες. Γιά κάτι πού δ βλέπουμε μς δίνει πιστοποίηση, γγύηση μ κάτι πού βλέπουμε. Μήπως σραηλινή στυνομία πού λέγχει σχολαστικά τόν διον τόν Πατριάρχη καί τό κουβούκλιο το Παναγίου Τάφου, πρίν ατός εσέλθει γιά νά παραλάβει τό γιο Φς, ξεγιελιέται κάθε χρόνο πό πίθανα πιστημονικά τεχνάσματα; Εναι τέλειωτες ο παιδαριωδίες πού τέτοιες μέρες κάθε χρόνο κατακλύζουν τήν γορά, μως μπορικότητά τους χει σύντομη μερομηνία λήξης.
Φυσικ, νθρώπινη μφισβήτηση τν θείων νεργειν χει γνωστς ίζες κα γνωστ ποτελέσματα. χει τήν ρχή της στήν μφισβήτηση τς ντολς το Θεο π τος Πρωτοπλάστους στόν Παράδεισο. Τ γιο Φς, μως, χει κα στορία κα μαρτυρίες κα διότητες κα παναληψιμότητα, πού τ καθιστον τρωτο στήν μφισβήτηση. Ο Δυτικο οτε κν τ ναφέρουν στούς πιστος τους, μως Ρωμαιοκαθολικς γιοταφίτης ντιπρόσωπος περιμένει μαζ μ τν λαό νά παραλάβει τ Φς π τν ρθόδοξο προκαθήμενο. Τ λλα δόγματα μοίως: δέν τ μφισβητον, ν κα θ εχαν κάθε συμφέρον, φο θ βρισκαν κα πιχείρημα νά νισχύει τίς διεκδικήσεις τους. μφισβήτηση τς γνησιότητας το σημείου ρχίζει π τος Προτεστάντες, ο ποοι κ προοιμίου χουν πορρίψει τν Παράδοση μ λα τ σύμβολα κα τή Θεία Χάρη πού ατ μεταδίδουν, ρχίζοντας π τν Τίμιο Σταυρό. ρκονται σ φιλοσοφίες θεωρίες κα σ καμία περίπτωση δέν ντιμετωπίζουν τν νάσταση σν κέντρο το μυστηρίου τς Θείας Οκονομίας, λλ τν ποβαθμίζουν στό περιθώριο τς ζως το Χριστο. Μ παξιωτικ σχόλια δημοσιεύουν κείμενα στον κυβερνοχρο κα λλο, προσπαθώντας να μειώσουν τ γεγονς τς μετάδοσης το γίου Φωτός. ν, μως, δν δέχονται τ σύμβολα, πς θ δεχθον τή Χάρη τους; ν Σταυρς εναι γιά μς τ πλο στόν πόλεμο κατ το διαβόλου κα το θανάτου, τ γιο Φς, τό κ το Ζωοδόχου Τάφου, εναι κορύφωση τς νίκης νάντια στό σκότος καί τίς δυνάμεις του.
Στή συνέχεια κάποιοι ρχαιολάτρες ταυτίζουν τ γιο Φς μ τ λεγόμενο «πολλώνειο» φς. Στή χειρότερη περίπτωση ποστηρίζουν τι ρθόδοξη κκλησία μπνεύστηκε π’ ατ κα τ ντέγραψε. δ φή του συγχέεται ντέχνως μ ατ τς «λυμπιακς Φλόγας», μις κα κατ’ ατν συνηθίζουν νά ψάλλουν κα τν πιλύχνιο μνο τς κκλησίας μας, τό «Φς λαρόν», πρς περαιτέρω σύγχυση τν πλοϊκν Χριστιανν. μως, διαφορ το γίου Φωτς π’ λα ατ τ φτα εναι ση τς μέρας πό τή νύχτα. τρόπος μφανίσεώς του, ο διότητές του κα Θεολογία του εναι ντελς διαφορετικ π’ ατς τν εδωλολατρικν παραδόσεων, πού μερικς συντηρονται μέχρι τίς μέρες μας γιά λόγους κοινωνικν κα διεθνν σχέσεων. ς μν ξεχνομε τι κα διάβολος μπορε νά πάρει μορφ «γγέλου φωτς», λλά σίγουρα δν θ τ κανε γιά νά ποδεικνύει κάθε χρόνο τ γεγονς τς ναστάσεως.
Τέλος, ο νομαζόμενοι σκεπτικιστές, λλ κα πολλοί θεοι μιλον γιά διαχρονικ πάτη, πού μπορε πολ εκολα νά ποδειχθε πιστημονικά. Διατυπώνουν τούς σχυρισμούς τους ατούς μ φος παξιωτικ γιά λους ατούς πού βρίσκονται στόν Πανάγιο Τάφο κα γενικ γιά σους πιστεύουν στό γιο Φς ς σημεο το Θεο. μως, θεϊσμς ξ ρισμο δέν εναι θέση λλά ντίθεση. πάρχει μόνο κα μόνο σν ντίδραση σ’ ατούς πού πιστεύουν. Πρτα π’ λα εναι φανερ τι τέτοιοι νθρωποι κάθε λλο παρ τ καλ κα τν προστασία τν Χριστιανν πιθυμον. Τος θεωρον μάλιστα χλο σ θρησκευτικ παράκρουση. εκολη δημοσιότητα κα προβολ εναι τ λάχιστο πού λαμβάνουν ς μοιβ τους. πίσης ξεχνον τι μεταξύ τν Χριστιανν πάρχουν πολλο πιστήμονες, πού κατ κανόνα δέν προβάλλονται ς ντίλογος στίς συζητήσεις στά μέσα νημερώσεως. Παρά τίς προσπάθειες να ξηγήσουν μ φυσικ πειράματα πιπέδου δημοτικο σχολείου τν μφάνιση το γίου Φωτός, κάθε φορ ξηγον μόνο τν μφάνιση φωτις σ ρισμένες συνθκες περιβάλλοντος. Τ γιο Φς χει πολλς διότητες, πού δεν ξηγονται μέ κανένα πείραμα, λλ, κα τ χειρότερο γιά τος μφισβητίες, παναλαμβάνεται κάθε χρόνο πρς πιβεβαίωση τς ναστάσεως το Κυρίου κα πρός ελογίαν το σύμπαντος κόσμου. «Ο φέρει τ μυστήριον ρευναν», ναφέρει νας κκλησιαστικός μνος. Δέν λέει νά μν τ ρευνομε, λλ τι δέν μπορομε να τ ρευνήσουμε. λλο καλοπροαίρετη ρευνα γιά ναζήτηση τς λήθειας κα λλο εναι κακοπροαίρετη προπαγάνδα μ προσωπεο πιστήμης, λές κα πιστήμη εναι προνόμιο κα πίτευγμα μόνο τν θέων.
«Κν πάντες σιγήσονται, ο λίθοι κεκράξονται», μάλιστα δέ «ποκυλισθείς». Ατ διακηρύττει φωτοδόχος Τάφος το ναστάντος Χριστο δι μέσου τν αώνων. Μ πλανσθε, «Ατς γάρ στιν ν θαλάσσ σώσας, κα ν ρήμ θρέψας, Ατός στιν Ζω κα τ Φς, κα Ερήνη το κόσμου».
Τ γιο Φς, λοιπν, ρχεται ες νταπόκριση τς προσδοκίας τν συγχρόνων θνν. Δείχνει τν λήθεια κα τοποθετε τν νθρωπο πρ τν εθυνν του. Το δείχνει τν δ γιά νά βρε τ κτιστο Φς τς Τριαδικς θεότητος κα νά νωθε μ ατό. Πιστοποιε τν νάσταση δι μέσου τν αώνων. Εναι βροντερ παντήση στό  Χριστς νέστη. Εναι τ ληθς νέστη!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου