γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Δευτέρα 28 Ιανουαρίου 2013

Οι κατ’ εξοχήν συνέπειες της πτώσεως



Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Η' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ζ΄, τους 2012-2013.

Εσαγωγικά: πώλεια το Παραδείσου (α'), διακοπή τς κοινωνίας μέ τόν Θεό (β'), σκοτασμός το νοός (γ') καί κυριαρχία τν παθν καί τς μαρτίας (δ'), δέν εναι ο μόνες συνέπειες τς πτώσεως. πάρχουν και λλες πιό σοβαρές συνέπειες, πως:

α) δουλεία το διαβόλου: Ατία τς πτώσεως δέν ταν μόνο νθρωπος. Κατά τούς Πατέρες, πρώτη ταν διάβολος, πού ξαπάτησε τούς Πρωτοπλάστους, καί δεύτερη ατία νθρώπινη λευθερία, πού συγκατετέθη στήν πόδειξη το διαβόλου. πειδή νθρωπος μάρτησε κολουθώντας τήν προτροπή το διαβόλου καί χι τήν προτροπή το Θεο, διάβολος τόν θεωροσε πλέον κτμα καί περιουσία του. πτώση πέφερε τήν πλήρη αχμαλωσία το νθρώπου στήν ξουσία το σαταν. κτοτε διάβολος κυριάρχησε στόν κόσμο καί γινε «ρχων το κόσμου τούτου» (ω. 12,31) « κοσμοκράτωρ το αἰῶνος τούτου» (φεσ. 6,12) καί κτοτε « κόσμος λος ν τ πονηρ κεται» (Α' ω. 5,19). κόμη καί ο Δίκαιοι τς Παλαις Διαθήκης κρατοντο σέ μιά κατάσταση αχμαλωσίας το διαβόλου μέχρι τήν νάσταση το Χριστο.
β) θάνατος: Τό πλο μέ τό ποο διάβολος κυριάρχησε στόν κόσμο εναι θάνατος. νθρωπος δημιουργήθηκε γιά νά εναι (χάριτι) θάνατος. θάνατος εναι τό κατ’ ξοχήν ποτέλεσμα τς πτώσεως, γιά τό ποο πρξε σαφής προειδοποίηση το Θεο: « δ᾿ ν μέρ φάγητε π’ ατο, θανάτ ποθανεσθε» (Γεν. 2,17). Ατία το θανάτου δέν εναι Θεός (« Θεός θάνατον οκ ποίησεν», Σ. Σολ. 1,13), λλά « χων τό κράτος το θανάτου» (βρ. 2,14) εναι διάβολος. «Κέντρον» το θανάτου εναι μαρτία («τό δέ κέντρον το θανάτου μαρτία», Α' Κορ. 15,16), δέ θάνατος εναι τό ποτέλεσμα τς μαρτίας («τά γάρ ψώνια τς μαρτίας θάνατος», Ρωμ. 6,23). Μέ τήν μαρτία το νός πέθαναν «ο πολλοί» (=λοι): «Τ το νός παραπτώματι ο πολλοί πέθανον» (Ρωμ. 5,15), «δι᾿ νός νθρώπου μαρτία ες τόν κόσμον εσλθε καί διά τς μαρτίας θάνατος, καί οτως ες πάντας νθρώπους θάνατος διλθεν, φ᾿ πάντες μαρτον» (5,12), «βασίλευσεν θάνατος πό δάμ μέχρι Μωϋσέως καί πί τούς μή μαρτήσαντας πί τ μοιώματι τς παραβάσεως δάμ» (5,14), «τ το νός παραπτώματι θάνατος βασίλευσε διά το νός» (5,17), «βασίλευσεν μαρτία ν τ θανάτ» (5,21). Ο δύο μορφές το θανάτου: «πρτος» καί «δευτέρος» θάνατος ( πνευματικός καί φυσικός). Θάνατος εναι παστασία πό τόν Θεό: «σον γάρ φίστατο ( δάμ) τς ζως, τοσοτον προσήγγιζε τ θανάτ. Ζωή γάρ Θεός. Στέρησις δέ τς ζως θάνατος. στε αυτ τόν θάνατον δάμ διά τς ναχωρήσεως το Θεο κατεσκεύασε» (Μ. Βασίλειος). Μέ τήν πτώση εσέβαλλαν στόν κόσμο καί τά «παρεπόμενα» το θανάτου, πού εναι ο σθένειες.
γ) ποταγή τς κτίσεως στή φθορά: πτώση δέν εχε συνέπειες μόνο γιά τόν διο τόν νθρωπο, λλά καί γιά τόν φυσικό κόσμο. νθρωπος συμπαρέσυρε λόκληρη τήν κτίση στήν πτώση. κτοτε κτίση πετάγη στή φθορά. κόσμος δημιουργήθηκε γιά νά καταστε (χάριτι) φθαρτος, δέ φθορά εναι τό ντίστοιχο το θανάτου στήν περίπτωση τς κτίσεως. Μέ τήν πτώση «τ ματαιότητι κτίσις πετάγη, οχ κοσα, λλά διά τόν ποτάξαντα» (Ρωμ. 8,20). Τώρα «πσα κτίσις συστενάζει καί συνωδίνει» (8,22) καί «ποκαραδοκε» (8,19), ν κάποτε «λευρερωθήσεται πό τς δουλείας τς φθορς ες τήν λευθερίαν τς δόξης τν τέκνων το Θεο (8,21).
Τό ργο το Χριστο καί ο συνέπειες τς πτώσεως: Χριστός λθε στόν κόσμο: α) Γιά νά νοίξει τίς πύλες το Παραδείσου: «Οκέτι φλογίνη ρομφαία φυλλάτει τήν πύλη τς δέμ». β) Γιά νά ποκαταστήσει τήν κοινωνία μέ τόν Θεό: «χθροί ντες κατηλλάγημεν τ Θε διά το θανάτου το υο ατο» (Ρωμ. 5,10). γ) Γιά νά φωτίσει τόν σκοτισμένο νο μας: «γώ εμι τό φς το κόσμου· κολουθν μοί ο μή περιπατήσ ν τ σκοτί, λλ’ ξει τό φς τς ζως» (ω. 8,12). δ) Γιά νά μς παλλάξει πό τήν μαρτία καί τά πάθη: εναι « αρων τήν μαρτίαν το κόσμου» καί λθε «να μς λευθερώσ τν παθν», ε) Γιά νά μς λευθερώσει πό τή δουλεία το διαβόλου: λθε «να λύσ τά ργα το διαβόλου» (Α' ω. 3,8) καί νά λευθερώσει τόν κόσμο «κ τς δουλείας το λλοτρίου». στ) λθε «να διά το θανάτου καταργήσ τόν τό κράτος χοντα το θανάτου, τοτ’ στι τόν διάβολον» (βρ. 2,14), ζ). λθε γιά νά νακαινίσει λόκληρη τήν κτίση: «δού καινά ποι πάντα (ποκ. 21,5).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου