γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Δευτέρα 21 Ιανουαρίου 2013

Η πτώση ως ανθρωπολογικό γεγονός


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Ζ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ζ΄, τους 2012-2013.

νθρωπος καί πτώση του: Κατά τήν ρθόδοξη Παράδοση, παροσα κατάσταση το νθρώπου δέν εναι φυσική καί αθεντική. νθρωπος, πως τόν γνωρίζουμε σήμερα, δέν εναι ατός πού δημιούργησε Θεός, λλά παραμορφωμένος πό τήν τραγωδία τς πτώσεως νθρωπος. πτώση εναι τό τραγικότερο γεγονός τς νθρώπινης στορίας. Γνωρίζουμε μόνο τήν λλοιωμένη καί λλοτριωμένη εκόνα το νθρώπου. Γιά νά νακαλύψουμε τήν αθεντική, πρέπει νά νατρέξουμε: α) στόν προπτωτικό νθρωπο, πού διασώζει τό «κατ’ εκόνα», καί β) στό ρχέτυπο τς εκόνας, πού εναι Χριστός. διάκριση μεταξύ προπτωτικς καί μεταπτωτικς κατάστασης ποτελε «κλειδί» γιά τήν ρθή κατανόηση το νθρώπου. πιστήμη, φιλοσοφία καί κάθε λλη νθρώπινη νέργεια, πού τήν γνοον, προϋποθέτουν τή συνήθη παραμορφωμένη εκόνα το νθρώπου, τήν ποία κλαμβάνουν ς φυσιολογική, αθεντική καί γειή. ποτέλεσμα: δέν μπορον νά βοηθήσουν τόν νθρωπο οσιαστικά, δέν μπορον νά τόν θεραπεύσουν πραγματικά, δέν μπορον νά πέμβουν πί το νθρώπου σωστικά (μέ τήν ρθόδοξη θεολογική ννοια).

Ο συνέπειες τς πτώσεως Α': μεταπτωτικός νθρωπος διαφέρει πό τόν προπτωτικό στό τι φέρει ντός του τίς συνέπειες τς πτώσεως, ο κυριότερες πό τίς ποες εναι ο ξς:
α) πώλεια το Παραδείσου: πρτος νθρωπος τοποθετήθηκε στόν Παράδεισο, πού ταν: α) τόπος καί β) κατάσταση. «Κατάσταση» Παραδείσου εναι κοινωνία μέ τόν Θεό (θεοπτία). ντως, ο Πρωτόπλαστοι εχαν θεοπτικές μπειρίες, ν καί σέ νηπιακή μορφή. Μέ τίς μπειρίες ατές νθρωπος ζοσε καταστάσεις «νεκφράστου εφροσύνης» καί «περάντου δονς», τίς ποες πώλεσε ντελς μέ τήν πτώση. Πτώση = ξοδος πό τόν Παράδεισο. κτοτε «φλογίνη ρομφαία φυλάττει τήν πύλη τς δέμ». Τότε κριβς (μετά τήν πτώση) δάμ συνειδητοποίησε τίς συνέπειες τς μαρτίας. «δαμιαος θρνος» εναι φυσική ντίδραση στήν ξοδο πό τόν Παράδεισο.
β) διακοπή τς κοινωνίας μέ τόν Θεό: πώλεια το Παραδείσου σημαίνει καί διακοπή τς κοινωνίας μέ τόν Θεό. Διακοπή κοινωνίας σημαίνει παύση κάθε θεοπτικς μπειρίας. κατάσταση ατή δήγησε σύντομα στήν γνοια το Θεο. νθρωπος, λησμονώντας τόν ληθινό Θεό, πιδίδεται πλέον σέ μιά προσπάθεια γωνιώδους ναζήτησης το Θεο, γιατί κτός το Θεο ασθάνεται «νέστιος». Στήν προσπάθειά του ατή «λατρεύει τήν κτίση παρά τόν Κτίσαντα» καί κατασκευάζει θρησκεες πό τή λογική καί τή φαντασία του. Ο θρησκεες εναι ποτελέσματα ατς τς προσπάθειας το νθρώπου νά νακαλύψει τόν Θεό. λες εναι προϊόντα τς λογικς καί τς φαντασίας του καί λες χουν στό βάθος τους εδωλολατρικό χαρακτρα. Μαλίστα, πειδή διάβολος κμεταλλεύεται τίς νθρώπινες ναζητήσεις, λες ο θρησκεες χουν καί δαιμονικό χαρακτρα: «πάντες ο θεοί τν θνν δαιμόνια» (Ψαλμ. 95,5)
γ) σκοτασμός το νοός: διακοπή τς κοινωνίας μέ τόν Θεό γινε πειδή σθένησε τό κατ’ ξοχήν γνωστικό ργανο τς θεοπτίας, πνευματικός φθαλμός μέ τόν ποο νθρωπος βλεπε τόν Θεό, δηλ. «νος». μαρτία (πως καί κάθε μαρτία) ρχισε πό τόν «νο». «νος» εναι τό πρτο μέρος το νθρώπου πού μάρτησε (τό «πτασαν καί πρωτοπαθσαν» το νθρώπου), γι’ ατό εναι καί τό πρτο πού πέστη τίς συνέπειες τς πτώσεως. ντως, μέ τήν πτώση «σκοτίσθη» «νος» το νθρώπου. Σκοτασμός το «νο» εναι πώλεια το οκείου φωτός του, γιατί «νος» πό τή φύση του εναι φς (κτιστό). Ο Πατέρες, συνήθως, ταυτίζουν τό φς ατό μέ τό «κατ’ εκόνα»: μέ τήν πτώση «μαυρώθη» τό «κατ’ εκόνα». «Σκοτασμός το νοός» καί «μαύρωσις το κατ’ εκόνα» σχεδόν ταυτίζονται. Μετά τήν πτώση: α) ντικείμενο το «νο» παψε πλέον νά εναι μνήμη το Θεο, ετε διά τς διαλείπτου νοερς προσευχς, ετε διά τς μέσου θεοπτικς μπειρίας, καί ντικείμενό του γίνεται θεωρία τν κτισμάτων, πως καί τς λογικς (δηλ. ταυτίζεται «νος» μέ τόν «λόγο») καί β) νέργεια το «νο» παύει νά λειτουργε στόν οκεο της χρο, δηλ. στήν καρδία, καί λειτουργε πλέον στόν γκέφαλο.
δ) κυριαρχία τς μαρτίας καί τν παθν: πτώση ταν ποτέλεσμα τς παρακος, δηλ. τς παράβασης τς ντολς το Θεο. Θεός στόν Παράδεισο σεσε μιά πλούστατη ντολή: τήν ποχή τς βρώσεως τν καρπν νός δένδρου. ντολή συνιστ πραγματική γγύηση το ατεξουσίου (τς νθρώπινης λευθερίας). Μετά τήν ντολή πάρχει νόμος Θεο, πάρχει παράβαση (ς δυνατότητα), πάρχει διάκριση καλο καί κακο. παρακοή συνιστ τήν μαρτία. παρακοή εναι ατία τς κυριαρχίας τς μαρτίας στόν κόσμο: «Διά τς παρακος το νός νθρώπου μαρτωλοί κατεστάθησαν ο πολλοί» (Ρωμ. 5,19), «δι’ νός νθρώπου μαρτία ες τόν κόσμον εσλθε» (Ρωμ. 5,12). Μετά τήν πτώση «οκ στιν δίκαιος οδέ ες ... πάντες ξέκλιναν, μα χρειώθησαν» (Ρωμ. 3, 11-12), «πάντες μαρτον καί στερονται τς δόξης το Θεο» (Ρωμ. 3,23). πειδή, συνήθως, ο μαρτίες μεταβάλλονται σέ πάθη, μετά τήν πτώση λλοιώνονται λες ο φυσικές σχέσεις το νθρώπου καί μεταβάλλονται σέ μπαθες καί εσβάλλει στόν κόσμο «σμός» (τό σμνος) τν παθν. κτοτε, τά πάθη παρεμβάλλονται ς «κάλυμμα» καί ψώνονται ς «μεσότοιχον φραγμο» μεταξύ Θεο καί νθρώπου.
Ο κατ’ ξοχήν συνέπειες τς πτώσεως: Ο παραπάνω συνέπειες τς πτώσεως δέν εναι ο μόνες. πάρχουν καί πιό σοβαρές συνέπειες, πως: α) δουλεία στόν διάβολο, β) θάνατος καί γ) ποταγή τς κτίσεως στή φθορά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου