γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2013

Ιουλιανός ο Παραβάτης



ΤΕΥΧΟΣ 51         ΤΡΙΠΟΛΙΣ            ΙΟΥΛΙΟΣ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2007

ΙΟΥΛΙΑΝΟΣ Ο ΠΑΡΑΒΑΤΗΣ
ΟΙ ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ 
ΕΝΟΣ ΔΙΩΚΤΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ

Προϊόν νός ταραγμένου βίου

ατοκράτωρ ουλιανός (361-363) πρξε μιά κκεντρική προσωπικότητα, πού πασχόλησε προγενέστερους καί σύγχρονους μελετητές. Στήν στορία εναι γνωστός ς «Παραβάτης» «ποστάτης», πειδή ρνήθηκε τό χριστιανικό Βάπτισμα καί τή χριστιανική του διότητα καί πολέμησε τήν κκλησία το Χριστο. Πηγή μπνευσης γιά κάποιους, παρουσιάστηκε κατά καιρούς ς νδρας εφυής καί κπρόσωπος το γνήσιου ρχαιοελληνικο πνεύματος. Τό πρόσωπό του προσέλκυσε, πως εναι φυσικό, τό νδιαφέρον τν σύγχρονων ρχαιολατρικν – νεοπαγανιστικν μάδων στή χώρα μας, πού βρκαν ναν (καί μοναδικό σως) μόφρονά τους στήν στορία, μέ ποτέλεσμα νά τόν κθειάζουν ς μέγα φιλόσοφο, καλλιτέχνη, νθρωπο τν γραμμάτων, φωτεινή προσωπικότητα κ.τ.λ. Κάποιοι σχυρίστηκαν τι στό πρόσωπό του κπληρώθηκε πί τέλους τό πλατωνικό ατημα νά κυβερνήσουν ο φιλόσοφοι καί τόν χαρακτήρισαν ς «στεμμένο φιλόσοφο». σχύουν, μως, λα ατά πρόκειται γιά ναν φρονα λλαζόνα, πού παραποίησε τόν ρχαιοελληνικό πολιτισμό καί κινήθηκε στά πλαίσια τς δεισιδαιμονίας, τς μαγείας καί το μυστικισμο; Ατό θά φανε πό τά πραγματικά δεδομένα, δηλ. πό τά ργα καί τίς πράξεις το ν λόγ ατοκράτορος.

ουλιανός γεννήθηκε τό 331 μ.Χ. στήν Κων/πολη καί ταν νεψιός το πρώτου Χριστιανο ατοκράτορος γίου Κων/νου το Μεγάλου. Μετά τόν θάνατο το Μ. Κων/νου (337 μ.Χ.) κολούθησε μιά ταραγμένη περίοδος γιά τήν ατοκρατορική οκογένεια. να στρατιωτικό κίνημα νέλαβε νά ποκαταστήσει τήν διαδοχή στήν ξουσία, νεβάζοντας στόν θρόνο τόν γυό το Μ. Κων/νου Κωνστάντιο καί φονεύοντας λα τά λλα μέλη τς ατοκρατορικς οκογένειας. ουλιανός ξαιρέθηκε καί παρέμεινε στή ζωή λόγ το νεαρο τς λικίας του, τέθηκε δέ πό τήν κηδεμονία το θείου του πισκόπου Εσεβίου καί λαβε χριστιανική μόρφωση. Μεγαλώνοντας ποτέλεσε στόχο το νέου ατοκράτορα Κωνσταντίου καί πέστη πανειλημμένες ξορίες, κτοπίσεις, γκλεισμούς, περιπλανήσεις κ.λ.π. ν μέσ τν δυσκολιν ατν γκατέλειψε τή χριστιανική πίστη, ναζητώντας τή λύτρωση στήν «πατρώα θρησκεία». ρες λόκληρες κάθε μέρα παρακαλοσε τούς «θεούς» της νά τιμωρήσουν μέ θάνατο τόν ξάδελφό του ατοκράτορα Κωνστάντιο, τόν ποο μισοσε θανάσιμα (Λ. Σκόντζου, ψυχοπαθολογία το ουλιανο το Παραβάτη, Διάλογος, τ. 22, 2000, σ. 34). ταν, μως, τόν ναγόρευσε Καίσαρα τό 335, ξέχασε τό μσος καί ρχισε νά τόν παινε. γραψε μάλιστα καί ργο μέ τίτλο «γκώμιον ες τόν ατοκράτορα Κωνστάντιον»! Μέ τήν διότητα ατή ουλιανός δήγησε, μεταξύ τν τν 355-358 μ.Χ., τή ρωμαϊκή δυτική στρατιά σέ μεγάλη νίκη κατά τν Φράγκων καί λαμανν. Κατόπιν τούτου νακηρύχθηκε πό τούς στρατιτες του νέος ατοκράτορας, χωρίς νά εναι βέβαιο ν διος ποκίνησε τίς καταστάσεις. Μία μφύλια διαμάχη μεταξύ νατολικο καί δυτικο τμήματος τς ατοκρατορία ταν πικείμενη, μως, πρόωρος θάνατος το Κωνσταντίου πέτρεψε τήν ρχή το πολέμου καί ουλιανός, πίσημα πλέον, νακηρύχθηκε ατοκράτορας.


Ο πνευματικές του καταβολές καί «λληνική» του παιδεία

ναμφισβήτητα νέος ατοκράτορας ταν νθρωπος μέ μεγάλη παιδεία γιά τήν ποχή του. νατράφηκε σέ χριστιανικό περιβάλλον, ς πρίγκιπας. μως, τό περιβάλλον ατό δέν ταν ρθόδοξο. χει δαίτερη σημασία γιά τήν κατανόηση το προσώπου το ουλιανο τό ποιός ταν θεος καί κηδεμόνας του πίσκοπος Εσέβιος. Πρόκειται γιά τόν γνωστό Εσέβιο Νικομηδείας (μετέπειτα Κων/πολεως), φίλο καί συμμαθητή το ρείου, γέτη τς σκληροπηρυνικς μάδος τν ρειανοφρόνων στήν Α' Οκουμενική Σύνοδο καί διώκτη το γίου θανασίου το Μεγάλου. Μετά τήν Α' Οκουμενική Σύνοδο Εσέβιος ταν πικεφαλς το γνα γιά τήν πικράτηση το ρειανισμο καί τήν ξόντωση τν ρθοδόξων. τσι ουλιανός μεγάλωσε σέ να περιβάλλον, που ντί τς χριστιανικς λήθειας κυριαρχοσε αρεση καί πλάνη, καί ντί τς χριστιανικς γάπης κυριαρχοσε τό μσος καί σπουδή γιά τήν ξόντωση τν ντιφρονούντων. Στήν Καππαδοκία εχε πίσης πρόσβαση στήν πλούσια βιβλιοθήκη το ρειανόφρονος Γεωργίου. σως ν εχε γνωρίσει ρθοδόξους διδασκάλους νά εχε σχηματίσει ντελς διαφορετική ντίληψη γιά τόν Χριστιανισμό.
ς πρτο παιδαγωγό εχε τόν «Σκύθη» ενοχο Μαδρόνιο, θερμό λάτρη το ρχαίου λληνικο πολιτισμο, π’ που διδάχθηκε μηρο καί σίοδο. Σπούδασε στήν Κων/πολη καί στήν θήνα, μέ συμμαθητές τόν Μ. Βασίλειο καί τόν γ. Γρηγόριο τόν Θεολόγο. θήνα ποτέλεσε σταθμό στή ζωή του. νας λόγος ταν, πειδή κε ντρύφησε στά λευσίνια μυστήρια.
μως, ποις κριβς φιλοσοφίας λάτρης ταν ουλιανός; ταν λάτρης τς φιλοσοφίας το λόγου, το συλλογισμο καί το πιχειρήματος μις μυστικιστικς καί πόκρυφης κοσμοθεωρίας, τήν ποία πρέσβευε Παγανισμός τς στερης ρχαιότητας; Ενάπιος, μνητής το ουλιανο, μς πληροφορε στό «Βίοι φιλοσόφων καί σοφιστν» τι ταν λάτρης τς δεύτερης. Στήν Πέργαμο γνώρισε τν φημισμένο διδάσκαλο Αδέσιο καί τούς μαθητές του. μως, τούς γκατέλειψε γιά νά προσκοληθε σέ κάποιον θεατρίνο καί θαυματοποιό Μάξιμο, πού σκοσε τή μαγεία καί τή μαγκανεία καί τόν ποο μέ ξαιρετικές τιμές χρισε σύμβουλο πί παντός πιστητο, ταν νέβηκε στόν θρόνο. πό τόν Μάξιμο μυήθηκε στόν Παρσισμό, δηλ. στή λατρεία το λιακο δίσκου. σχυρίστηκε μάλιστα τι κατά τή μύησή του (σέ να σπήλαιο τό 352) βλεπε φωτοχυσίες, κουγε κρότους κεραυνν καί πικαλέστηκε πνεύματα νεκρν μέ τά ποα συνομιλοσε! (Λ. Σκόντζου, νθ. νωτ., σ. 35). Τό πραγματικό πρότυπο το ουλιανο ταν Σρος «φιλόσοφος» άμβλιχος, θεωρητικός τς Θεουργίας (ταν κατά βάση μιά μαγική τελετή, μέ στόχο τήν νωση το νθρώπου μέ τούς «θεούς»). σον φορ στούς μεγάλους φιλοσόφους τς λληνικς ρχαιότητος, παραφράζονται τόσο πολύ στό «Ες μητέρα θεν» ργο του, πού οδεμία σχέση χουν μέ ατούς πού τιμμε σήμερα. Φαίνεται τι πό τήν ρχαία λληνική παράδοση εχε ποδεχθε μόνο τό πρακτικό καί τελετουργικό μέρος. Το ρεσε διαίτερα (κόμη καί ς ατοκράτορας) νά συχνάζει στούς βωμούς τν «θεν», νά νάβει διος τή φωτιά, νά σφάζει μέ τά χέρια του τά θύματα τν θυσιν (μέγα πλθος ζώων - ξόντωση τν ζώων στήν ποχή του εναι παροιμιώδης), νά σκε οωνοσκοπία κ.λ.π., παρά τά ερωνικά σχόλια το Λαο.
 Μέ ατές τίς καταβολές, θεωροσε τή χριστιανική πίστη σάν βδέλυγμα, σάν μιά σφαλμένη καί νατρεπτική διδασκαλία, ποία πομάκρυνε τήν ενοια καί τήν προστασία τν «θεν», πάνω στήν ποία εχε θεμελιωθε, δθεν, εημερία το Ρωμαϊκο κράτους. ρχαία θρησκεία, μως, εχε δη κφυλιστε: δέν τελονταν πιά τελετές. ο ρχαοι ναοί εχαν νατραπε, ο θυσίες εχαν καταργηθε καί ο ερες της εχαν κδιωχθε. ουλιανός, ν καί στό παρελθόν, γιά νά διαφύγει κινδύνους, δήλωνε Χριστιανός, τώρα κδήλωνε σαφς τήν ρνησή του πρός τόν Χριστιανισμό. πως φημίζεται μάλιστα, μέ εδικές θυσίες καί πικλήσεις ξόρκισε τό Βάπτισμα πού εχε λάβει. ταν δ κατέλαβε τήν ξουσία, πεχείρησε νά τόν ξαλείψει μέ συγκεκριμένα μέτρα.


Τό ραμα γιά τήν ποκατάσταση τς «πάτριας θρησκείας» καί ο διωγμοί τν Χριστιανν

Μέ τήν νοδο το ουλιανο στόν θρόνο, κκλησία, πως γράφει Σωζομενός, θορυβήθηκε γιά τήν ναρξη νός νέου διωγμο. Ξύπνησαν μνμες διωγμν κ μέρους τν εδωλολατρν ατοκρατόρων καί γεμόνων, διάρκειας δύο καί πλέον αώνων, μέ κατομμύρια Μάρτυρες καί ποταμούς αμάτων. ντίθετα, μως, ουλιανός κινήθηκε πολύ πιό πουλα καί παρασκηνιακά. Μέ πρόσχημα τήν ξυγίανση το δημόσιου βίου, τή δικαιοσύνη, τήν νεξιθρησκεία καί τόν περιορισμό τς πολυτέλειας, βρκε λλους τρόπους νά φαρμόσει τά σχέδιά του. ποπτευόμενος τι νας κατ’ νώπιον διωγμός σως πέφερε, τελικά, φέλη στήν κκλησία, σκλήρυνε τή συμπεριφορά του πρός τούς Χριστιανούς σταδιακά, ρχίζοντας πρτα νά ταπεινώνει καί νά περιφρονε τούς «Γαλλιλαίους», πως τούς νόμαζε, ς νόητους καί φελες.
Πρτο μέτρο τς πολιτικς του ταν κατασκευή εκόνων, τοποθετημένων σέ λα τά δημόσια κτήρια, στίς ποες παριστάνονταν ατοκράτορας ν μέσ το Δία, το ρμ καί το ρη. τσι ο Χριστιανοί θά εχαν νά ντιμετωπίσουν τό δίλημμα τι, προσκυνώντας τήν εκόνα, θά προσκυνοσαν καί τίς τρες θεότητες. ν μως δέν τό πρατταν, θά κατηγοροντο γιά μή πόδοση τιμς στόν ατοκράτορα.
Στή συνέχεια, γιά νά προκαλέσει σύγχυση καί σωτερικές ριδες στήν κκλησία, πανέφερε μέ διάταγμά του λους τούς ξόριστους πισκόπους. Ατό θά προκαλοσε πρόβλημα νομιμότητας μέ τούς νέους πισκόπους στίς παρχίες, καί πολιτική ατή το «διαίρει καί βασίλευε» θά δηγοσε τήν κκλησία σέ μφύλιο πόλεμο, δεδομένου τι πολλοί ξόριστοι πίσκοποι σαν φορες αρετικν ντιλήψεων καί ποτελοσαν δη πηγή κινδύνου γιά τήν κκλησία.
Στήν πρώτη περίοδο τς βασιλείας του, ς μέτρο «νεξιθρησκείας», διέταξε νά ξανανοίξουν λα τά εδωλολατρικά ερά καί ποχρέωσε τήν κκλησία νά οκοδομήσει δια πολλά π’ ατά, καταβάλλοντας κόμη καί τό κόστος νοικοδόμησης· διαφορετικά θά προέβαινε σέ δημεύσεις περιουσιν, συλλήψεις, φυλακίσεις καί βασανιστήρια.
Γιά νά κδιώξει τούς Χριστιανούς πό τά νώτερα ξιώματα, προφασίστηκε τι θέση το πάρχου ταν συμβίβαστη μέ τή χριστιανική διότητα, μις καί, ν πρεπε κάποιος νά πιβάλλει τή θανατική ποινή, ο θρησκευτικές του πεποιθήσεις δέν θά το τό πέτρεπαν. Τό διο σχυσε καί γιά τόν στρατό, που τό «ο φονεύσεις» θά ποτελοσε μπόδιο γιά τήν φαίρεση ζως στό πεδίο τς μάχης. πιστοποίηση τήρησης ατο το μέτρου θά ταν προσφορά θυσίας τν στρατιωτν στούς «θεούς» καί μή προσφορά θυσίας θά τιμωρούνταν μέ πρόστιμο. Μέ τέτοια μέτρα ουλιανός νθάρρυνε κάθε κατάχρηση ξουσίας.
ουλιανός συνέθεσε καί θεωρητική νασκευή το Χριστιανισμο (τό «Κατά Γαλλιλαίων» ργο του) καί σύναψε συμμαχία μέ τούς ουδαίους, ο ποοι σαν σπονδοι χθροί το λληνισμο, νθαρρύνοντάς τους νά σκον τήν πατρογονική τους θυσία καί δίνοντάς τους χρήματα γιά τήν νοικοδόμηση το Ναο το Σολομντος! π’ ατό προσδοκοσε νίκη πί το δίου το ησο Χριστο, πού εχε προφητεύσει τι δέν θά μενε «λίθος πί λίθου» στόν Ναό. κίνηση δινε θάρρος καί ξεσήκωνε τούς ουδαίους κατά τν Χριστιανν. Ναός πάντως, ξ ατίας κάποιων παράδοξων γεγονότων, δέν μπόρεσε ποτέ νά νεγερθ.
λ’ ατά, πως ναφέρει Θεοδώρητος, νθάρρυναν τούς εδωλολάτρες, ο ποοι, φο δέν λαμβανόταν κανένα μέτρο ναντίον τους, διέπρατταν κάθε λογς βιαιότητες πρός τούς Χριστιανούς. Ατή τήν περίοδο παρατηρεται μαζική γκατάλειψη πόλεων πό Χριστιανούς καί, πως παρατηρε Σωζομενός, ουλιανός πρξε μέν μετριοπαθέστατος στούς φόνους καί τά βασανιστήρια, λλά πό κάθε λλη ποψη φοβερώτατος. πιφανες Χριστιανοί, πως Μ. θανάσιος, κδιώχθηκαν πως - πως καί δέν λειψαν ο Μάρτυρες, πως γιος ρτέμιος, Θεοδώρητος, Δομέτιος κ..
πράξη, μως, το ουλιανο, πού «φείλει νά ταφε σέ αώνια σιωπή», κατά τόν ποστηρικτή του μιανό, καί πού ποτελε τό «μεγαλύτερο τόπημά του» κατά τόν γιο Γρηγόριο τόν Θεολόγο, ταν παγόρευση τς λληνικς παιδείας στούς Χριστιανούς! Σέ διάταγμά του τό 362 γιά τήν κπαίδευση ναφέρεται στή μόρφωση καί τήν θική τν διδασκάλων, καί σέ γγραφό του, πού σώζεται, ναφέρει τι ποιος ντιφάσκει σέ ατά πού λέει μέ ατά πού πιστεύει εναι χι μόνος κακός νθρωπος, λλά καί κακός παιδαγωγός. Ατό φοροσε λους, κόμη καί τούς ρμηνευτές τν ρχαίων ργων, ο ποοι δέ θά πρεπε νά περιφρονον τήν τιμή στούς «θεούς», φο πάνω π’ λα σ’ ατά τά ργα εναι τιμή στούς «θεούς». Συνεπς, σοι θά θελαν νά διδάξουν, θά πρεπε νά σπαστον πρτα σα γράφονται στά βιβλία, διαφορετικά θά δίδασκαν μέ μόνο σκοπό τήν ασχροκέρδια. Κατέληξε, λοιπόν, στούς Χριστιανούς, ο ποοι θά πρεπε νά μιμηθον τήν εσέβεια πρός τούς «θεούς» «νά πνε στίς κκλησίες τν Γαλλιλαίων νά ρμηνεύσουν τόν Ματθαο καί τόν Λουκ». ελογοφανής ατός σχυρισμός καταργοσε τήν νθρώπινη κρίση καί λευθερία καί δέν ξηγοσε πς εναι δυνατόν νας διδάσκαλος νά ποδέχεται λες τίς λληλοσυγκρουόμενες καί λληλοαναιρούμενες πόψεις τς ρχαίας θρησκείας καί φιλοσοφίας. ουλιανός πίστευε τι παιδεία καί τά ερά τν «θεν» ταν ρρηκτα συνδεδεμένα καί τι μέσα π’ ατήν θά μποροσε νά ποκαταστήσει τόν ρχαο Παγανισμό. Εχε ντιληφθε τή δύναμη το Χριστιανισμο σέ συνδυασμό μέ τήν λληνική παιδεία καί πίστευε τι, ποκόπτοντας τόν δεσμό ατό, θά ταν πολύ εκολο νά τόν νικήσει. παίδευτοι καί μόρφωτοι Χριστιανοί δέ θά μποροσαν νά περασπισθον τήν λήθεια τν δικν τους ρχν, οτε νά ξεσκεπάσουν τίς νοησίες μις πεπαιδευμένης λλά παγανιστικς λίτ τς ατοκρατορίας.
ντίδραση, μως, τν Χριστιανν ξεπέρασε τίς προσδοκίες του καί νέτρεψε τά σχέδιά του. Παραδόξως, ο πολλινάριοι (πατέρας καί γυός) ντιστάθηκαν σθεναρά. Συνέγραψαν μιά γραμματική χριστιανικο τύπου καί διασκεύασαν χριστιανικά βιβλία, προσαρμόζοντάς τα στήν ρχαία λληνική γραμματεία, πρός χρσιν τν Χριστιανν. Ατά, μως, παυσαν νά χρησιμοποιονται στή συνέχεια καί χάθηκαν στή διάρκεια τν αώνων. σως πειδή σαν κάπως πιφανειακά, σέ ντίθεση μέ τά πατερικά κείμενα, πού προχώρησαν σέ ναν οσιαστικό διάλογο μέ τόν λληνικό πολιτισμό, λοκληρώνοντάς τον ντός το Χριστιανισμο. Ο Πατέρες εχαν π’ ψη τους τόν λαμπρό λληνισμό τς κλασσικς παιδείας, στόν ποο ναγνωρίζει τά φέλη της νθρωπότητα, ν ουλιανός ντιλαμβανόταν ς τέτοιον τούς «θεούς», τά εδωλα, τίς θυσίες, τίς μαγι κές τελετές, τόν ποκρυφισμό.


τραγική πογοήτευση

Καίριο πλγμα, μως, δέχθηκε ουλιανός στήν ντιόχεια, που λθε γιά πρώτη φορά σέ νοικτή σύγκρουση μέ τούς Χριστιανούς καί που δειξε γιά πρώτη φορά σημάδια κάποιας ψυχικς διαταραχς. Πίστευε τι ντιόχεια ταν παραδοσιακή πόλη, πιστή στήν «πάτρια θρησκεία». Φάνταζε δανική στό νο του, μις καί κε βρισκόταν να πό τά σημαντικότερα ρχαα ερά, Δάφνη. ουλιανός μετέφερε κε τήν ατοκρατορική αλή, γιά νά σχεδιάσει κστρατεία κατά τν Περσν καί σκόπευε νά τήν καταστήσει πρωτεύουσα τς παγανιστικς του ατοκρατορίας. Λίγες μέρες μετά τήν φιξή του πγε γεμτος νθουσιασμό νά τιμήσει τήν μέρα το θεο πόλλωνα. Προσδοκοσε νά συναντήσει μεγαλειδεις πομπές, πλήθη πιστν, χορούς νέων, μεγάλες θυσίες καί πλούσιες προσφορές. Πρός μεγάλη του πογοήτευση μως, βρκε ναν καί μοναδικό ερέα, ποος εχε φέρει μόνο μιά χήνα πό τό σπίτι του γιά τή θυσία! ουλιανός φιλοδόξησε τότε νά δώσει στόν ναό τήν παλιά του αγλη. ναζητώντας ναν χρησμό, διέταξε νά ξεθάψουν τά στά το γίου Μάρτυρος Βαβύλα, πού ταν θαμμένα κε κοντά, λλά, ταν ρθε ρα το χρησμο το παραδόξου θαύματος»!) νας κεραυνός κατέκαψε τόν ναό καί τό γαλμα το πόλλωνα. ουλιανός κατηγόρησε τούς Χριστιανούς, πού ξέλαβαν τό σημεο ς θαμα καί ς τιμωρία γιά τήν πομάκρυνση τν λειψάνων το γίου Βαβύλα, γιά μπρησμό. Προέβη σέ μέτρα ναντίον τους, τά ποα καί ποστηρικτής του μμιανός χαρακτηρίζει ς πιπόλαια, καιρα καί καταστροφικά. Ο ντιοχες νοικτά μέσα πό να κρυπτογραφημένο σύνθημα καί μέ διάφορα κοροϊδευτικά σχόλια ποδοκίμασαν τόν ατοκράτορα, ποος πάντησε σαρκαστικά μέ να λογοτεχνικό ργο, τό «ντιοχικός Μισοπώγων», στό ποο διαφαίνεται καί διαταραγμένος ψυχικός του κόσμος.
Τό πιό τραγικό εναι πς σως ντιλήφθηκε τι ποκατάσταση το Παγανισμο ταν δύνατη. Καί χι μόνο ατό, λλά τι φάνταζε στούς πηκόους του ς νας γελοος καί μισητός τύραννος. τσι γκαταλείπει τήν ντιόχεια, χοντας γκαταλείψει, μως, καί τήν πίστη στόν αυτό του, βαδίζοντας τό 363 ναντίον τν Περσν. Ατή κστρατεία ταν μιά βαθύτατη ψυχολογική νάγκη γι’ ατόν· πίστευε τι μέ τήν ενοια τν «θεν» θά βγαινε νικητής καί τι, μέ τόν τίτλο το νικητ τν Περσν πλέον, θά πέστρεφε δικαιωμένος, χωρίς κανείς νά μπορε νά μφισβητήσει τούς «θεούς», πού θά δηγοσαν τόν ατοκράτορα στόν θρίαμβο. στερα, μως, πό μιά νικηφόρα πορεία, λλά χωρίς κάποια μεγάλη νίκη ναντίον τν Περσν, μέ τά πολλά λάθη το ουλιανο, πού φθασε σέ παράνοια νομίζοντας τι εναι μετενσάρκωση το Μεγάλου λεξάνδρου, ατοκρατορικός στρατός ττήθηκε καί ουλιανός βρκε τόν θάνατο ν μέσ τς Περσικς στρατις.
Τήν πόμενη μέρα στρατός συνλθε καί νέδειξε νέο ατοκράτορα τόν οβιανό, τόν ρχαιότερο ξιωματικό τς ατοκρατορικς φρουρς. οβιανός κατ’ ρχήν ρνήθηκε τήν κλογή, πειδή ταν Χριστιανός! ταν, μως, γινε γνωστός λόγος τς ρνησής του, λος στρατός φώναξε μέ μιά φωνή: «Κι μες Χριστιανοί εμαστε»! (Γ. Τσέντου, ουλιανός Παραβάτης, θήνα 2004, σ. 307).
Ατή ταν τελική κατάληξη το «εγενος» ράματος το ουλιανο γιά τήν ποκατάσταση τς «πατρώας θρησκείας», το ατοκράτορος πού δίωξε τόν Χριστιανισμό, λλά καί παραποίησε τόν λληνισμό, φο ς λληνισμό κλάμβανε να συνοθύλευμα δεισιδαιμονίας, σκοταδισμο καί ποκρυφισμο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου