γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Πέμπτη 17 Ιανουαρίου 2013

Η τιμή των αγίων Εικόνων και οι σύγχρονες αιρέσεις



ΤΕΥΧΟΣ 50               ΤΡΙΠΟΛΙΣ            ΜΑΪΟΣ - ΙΟΥΝΙΟΣ 2007

Η ΤΙΜΗ ΤΩΝ ΑΓΙΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΑΙΡΕΣΕΙΣ

Αρέσεις καί εκονοκλαστική πραγματικότητα

Χαρακτηριστικό στοιχεο τς ρθόδοξης πίστης καί ζως εναι τιμή πρός τίς ερές Εκόνες. Πράγματι, κανείς δέν μπορε νά φαντασθε τήν ρθόδοξη κκλησία χωρίς Εκόνες. ν ατές φαιρεθον, τότε κκλησία παύει νά εναι κκλησία, στή συνείδηση τουλάχιστον το πληρώματός της.

πό τήν λλη πλευρά, πως χει πανειλημμένα διαπιστωθε, τ πνεμα τς ποχς μας εναι γενικά εκονοκλαστικό. Δέν ποδέχεται τίς ερές Εκόνες, δέν τίς συμπαθε καί τίς πορρίπτει. σύγχρονος νθρωπος, ν καί τόν περιβάλλει μιά εκονική πραγματικότητα, ν καί ποκτ γνώση τν παγκόσμιων γεγονότων πό να πλθος εκόνων καί πληροφοριν, πού το προσφέρουν τά σύγχρονα λεκτρονικά μέσα, κατά βάθος διαπνέεται μλλον πό εκονοκλαστικό (=εκονομαχικό) πνεμα. πορρίπτει τίς Εκόνες μέ τήν ρθόδοξη ννοια, δηλ. ς σύμβολα τς πραγματικς παρουσίας το Θεο στόν κόσμο. ποστρέφεται τά ερά σύμβολα γενικά, τούς κκλησιαστικούς θεσμούς, τήν δια τήν κκλησία καί λα σα ποτελον Εκόνες το Θεο μέ τήν ερύτερη ννοια. Τέλος, κατακερματίζει τό διο του τό πρόσωπο, πού χει δημιουργηθε «κατ’ εκόνα» Θεο, πως πιστεύουμε.
Σύμπτωμα τς ποχς μας εναι, βέβαια, κα ο σύχρονες αρέσεις. λες σχεδόν ντανακλον τό εκονοκλαστικό της φρόνημα: ετε πλά πορρίπτουν τίς ερές Εκόνες, ετε πολλές φορές τίς καταπολεμον. κτός πό κάποιες παραδοσιακές μολογίες (Ρωμαιοκαθολικισμός κ..) σπάνια συναντ κανείς χριστιανική μάδα (αρεση), πού νά δέχεται καί νά τιμ τίς Εκόνες.
Τό φαινόμενο δέν εναι, βέβαια, σύγχρονο. Γιά σους γνωρίζουν λίγο στορία, Εκονομαχία συνετάραξε τήν κκλησία γιά ξαιρετικά μεγάλο χρονικό διάστημα: πάνω πό ναν αἰῶνα διατηρήθηκε διαμάχη γιά τίς ερές Εκόνες (730-843 μ.Χ.). λα τά πιχειρήματα, πού χρησιμοποιονται σήμερα ναντίον τους εχαν χρησιμοποιηθε καί τότε, καί μάλιστα πολύ περισσότερα καί πολύ πιό οσιαστικά. Ο γέτες τν σύγχρονων αρέσεων δέν καναν τουλάχιστον τόν κόπο νά τά μελετήσουν καί νά προβληματιστον, οτε βέβαια τίς παντήσεις τν γίων Πατέρων καί τν ερν Συνόδων πί το θέματος (νδειξη το πόσο πιφανειακά ντιμετωπίζονται σοβαρά θέματα, πως σχέση το νθρώπου μέ τόν Θεό καί τό πρόβλημα τς σωτηρίας του). πειδή, μως, τό θέμα τίθεται κατά καιρούς πό κάποιες αρέσεις, λλά καί ς πάντηση στό εκονοκλαστικό φρόνημα τς ποχς μας θεωρήσαμε σκόπιμο νά φιερώσουμε τό παρόν τεχος στό θέμα τν γίων Εκόνων.


Εκονομαχία ς σταθμός τς κκλησιαστικς στορίας

Εναι λήθεια τι κκλησία κατά τούς τρες πρώτους αἰῶνες δέν χρησιμοποιοσε Εκόνες. Πρόκειται, μως, γιά τήν ποχή τν μεγάλων διωγμν το Χριστιανισμο, πού κάτι τέτοιο ταν διανόητο. Παρά τατα, ντί Εκόνων χρησιμοποιοσε διάφορα σύμβολα συμβολικές παραστάσεις, μέ τίς ποες εκονιζόταν συνήθως Κύριος, πολλές πό τίς ποες σώζονται μέχρι σήμερα στίς κατακόμβες. Σταυρός, τό μονόγραμμα ΧΡ, ΙΧΘΥΣ, παράσταση το Καλο Ποιμένος («γώ εμι ποιμήν καλός», ω. 10, 11), τς μπέλου («γώ εμι μπελος», ω. 15, 5) κ.. εναι ο πρτες Εκόνες τς κκλησίας. ποιος τίς βλεπε δύσκολα μποροσε νά ντιληφθε τί συμβόλιζαν. Παράλληλα πρχε σχυρή παράδοση τι Εαγγελιστής Λουκς κατασκεύασε τίς πρτες Εκόνες τς Θεοτόκου. Ατές θά κυκλοφοροσαν προφανς μέ κρα μυστικότητα μεταξύ τν πρώτων Χριστιανν. ταν, μως, κκλησία βγκε πό τίς κατακόμβες καί λατρεία της γινε λεύθερη, ρχισε πλέον νά χρησιμοποιε φοβα τίς Εκόνες (δη πό τόν γ' μ.Χ. α.). Τόν δ' μ.Χ. α. χρήση τν Εκόνων εχε δη προσλάβει ερύτατες διαστάσεις χι μόνο στούς Ναούς, λλά καί στά σπίτια τν Χριστιανν, πως μαρτυρε Μέγας Βασιλειος καί λλοι.
Εκοναμαχία ξέσπασε σχεδόν ξαφνικά τό 726 730 μ.Χ. μέ διάταγμα το ατοκράτορος Λέοντος Γ' το σαύρου (717 - 741). Δέν γεννήθηκε ναπτύχθηκε ντός τς κκλησίας, πως λλες αρέσεις παλαιότερα, λλ’ πεβλήθη πό τήν Πολιτεία διά τς βίας (πως φαιρέθηκε τό θρήσκευμα πό τίς ταυτότητες στίς μέρες μας: στορία, καθώς φαίνεται, παναλαμβάνεται!). Ατία της ταν τό ρνητικό κλμα γιά τίς Εκόνες πού καλλιεργοσαν διάφοροι αρετικοί στά νατολικά σύνορα τς ατοκρατορίας, π’ που προερχόταν ατοκράτορας, καθώς πίσης καί κάποιες νεπίτρεπτες περβολές στήν τιμή τν γίων Εκόνων. Λέων, φο προετοίμασε γιά μιά λόκληρη δεκαετία τό δαφος καί φο βρκε τά ρείσματα πού ναζητοσε σέ κάποιους κληρικούς, διακήρυξε τι ο Εκόνες «εδώλων τύπον ναπληροσι καί ο προσκυνοντες ατάς εδωλολάτραι» (ο Εκόνες εναι κάτι νάλογο μέ τά εδωλα καί σοι τίς προσκυνον εναι εδωλολάτρες). τιμή τν Εκόνων δηγε, δθεν, στήν εδωλολατρία, γι’ ατό καταργοσε τήν προσκύνησή τους καί διέτασσε τήν καταστροφή τους. τότε Πατριάρχης γιος Γερμανός (715 - 730) ντέδρασε ντονα, μέ ποτέλεσμα νά καθαιρεθε καί ποστε σκληρούς διωγμούς. διάδοχός του ταν πιλογή το ατοκράτορα καί ταν, βέβαια, εκονομάχος. Κατά τόν ατοκράτορα καί τούς συνεργάτες του (κυρίως στρατιωτικούς), τιμή τν Εκόνων δέν θεμελιώνεται στήν γ. Γραφή, ρχεται σέ ντίθεση μέ τό πνεμα της καί πορρίπτεται (δθεν) πό τήν Παράδοση καί τίς Οκουμενικές Συνόδους, πού δέν τήν ναφέρουν. πίσης, φύση το Θεο εναι όρατη καί δέν εναι δυνατό νά ξεικονισθε.
υός καί διάδοχος το Λέοντος Κωνσταντνος Ε' Κοπρώνυμος (741 - 755) ταν πολύ πιό κραος Εκονομάχος. Κατηγοροσε ς αρετικούς Νεστοριανούς σους τιμοσαν τήν Εκόνα το Χριστο, γιατί, πεικονίζοντας τήν νθρώπινη φύση Του, τήν διαχώριζαν, δθεν, πό τή θεία. ν πάλι σχυρίζονταν τι ξεικονίζουν τό να πρόσωπο το Χριστο, τούς κατηγουροσε ς αρετικούς Μονοφυστες, πού συνέχεαν τίς δύο φύσεις το Κυρίου. πί πλέον εκονομάχος ατοκράτορας πίστευε τι τιμή τν Εκόνων ντιτίθεται στήν πνευματική λατρεία τς κκλησίας. ταν τ ερά πρόσωπα ξεικονίζονται «ν κοιν καί τίμ λ», μειώνεται δόξα τους καί βρίζεται τό μεγαλεο τους, δέ μφάνιση τν Εκόνων φείλεται, δθεν, στήν αθαιρεσία καί τήν ασχροκέρδια τν κατασκευαστν, ο ποοι πιχειρον μέ τά βέβηλα χέρια τους νά ξεικονίσουν σα πιστεύουμε μέσα στήν καρδιά μας.
Σέ κάποια στιγμή ξαρσης το φανατισμο ατοκράτορας παγόρευσε κόμη καί τίς προσευχές στούς γίους, τήν τιμή τν γίων λειψάνων καί τίς προσευχές στή Θεοτόκο. Τό 754 μ.Χ. συνεκάλεσε μιά σύνοδο, στήν ποία πέβαλε μέ τή βία τίς πόψεις του. μέσως κολούθησε σκληρός διωγμός τν ρθοδόξων καί πόπειρα πιβολς τς Εκονομαχίας διά τς βίας καί το στρατο. Ο Εκόνες κατεστρέφοντο, ν ο ρθόδοξοι Πατριάρχες καί πίσκοποι εχαν δη κδιωχθε. Πολλοί ντιδροσαν καί μάλιστα ο Μοναχοί, μέ ποτέλεσμα Εκονομαχία νά ξελιχθε σέ διωγμό ναντίον τν Μοναχν: σοι κατεχαν Εκόνα περιέθαλπαν Μοναχό διώκοντο. Στήν ατοκρατορία προκλήθηκαν κτεταμένες ναταραχές, πού λαβαν τή μορφή μφύλιας σύρραξης.
Τά πράγματα ξομαλύνθηκαν ταν ξουσία λθε στά χέρια τς γίας Ερήνης τς θηναίας (797-802 μ.Χ.). γία Ερήνη συνεκάλεσε τήν Ζ' Οκουμενική Σύνοδο στή Νίκαια τς Βυθινίας τό 787 μ.Χ., προκειμένου νά δοθε λύση στό ζήτημα τν γίων Εκόνων. Σύνοδος καταδίκασε τήν Εκονομαχία καί διετύπωσε τήν ρθόδοξη ποψη γιά τίς Εκόνες, μέ βάση κυρίως τή διδασκαλία το γ. ωάννου το Δαμασκηνο. τσι ληξε πρώτη φάση τς Εκονομαχίας. κολούθησε, μως, καί δεύτερη φάση, ταν νλθαν στόν θρόνο νέοι Εκονομάχοι ατοκράτορες, ο Λέων Ε' ρμένιος (813 – 820), Μιχαήλ Β' Τραυλός (820 – 829) καί Θεόφιλος (829 – 842). φάση ατή ταν πιό πια καί ληξε τό 843 μ.Χ. μέ τήν πίσημη ναστήλωση τν γίων Εκόνων, πί τν εσεβν ατοκρατόρων Μιχαήλ Γ' (842 - 867) καί Θεοδώρας. Τό γεγονός ατό ορτάζει κκλησία μας κάθε χρόνο τήν Κυριακή τς ρθοδοξίας.


Τό εκονομαχικό φρόνημα τν σύγχρονων αρέσεων

Ο πνευματικοί πόγονοι τν τότε Εκονομάχων, ο σύγχρονοι αρετικοί, κινονται στά δια πλαίσια τς πορρίψεως τν γίων Εκόνων. ς δομε κάποια νδεικτικά παραδείγματα πό τόν χρο τους.
πως εναι γνωστό, Προτεσταντικός κόσμος πέρριψε λα σχεδόν τά περί κκλησίας, Μυστηρίων, θείας λατρείας κ.λ.π. Τό πλθος τν Προτεσταντικν αρέσεων, πού προλθε πό ντίδραση στίς μεσαιωνικές περβολές το Παπισμο καί συνεχίζει νά πολλαπλασιάζεται μέχρι σήμερα, πορρίπτει τίς ερές Εκόνες καί τήν τιμή τους. Κάποιοι πλς τίς νέχονται γιά τή διακόσμηση «τν έλων (παραθύρων - τζαμιν) τν ναν» (Χρ. νδρούτσου, Συμβολική, κδ. Ρηγοπούλου, Θεσ/νίκη, σ. 403). Γενικά ο Προτεστάντες χουν μεταβάλλει τούς Ναούς πό χώρους λατρείας σέ αθουσες καί σχολές γιά τή μελέτη τς γ. Γραφς καί τό κήρυγμα. κε λατρεία το Θεο οσιαστικά δέν πάρχει. Οτε, βέβαια, «ντικείμενα λατρείας», πως ο Εκόνες. Κάποιοι λλοι πιστεύουν τι κάθε καθορισμένος τύπος λατρείας (συμπεριλαμβανομένων καί τν Εκόνων) δεσμεύει τό γ. Πνεμα - δέν τό φήνει νά νεργήσει! σως δέν συνάντησαν ποτέ στήν γ. Γραφή, πού τόσο τιμον, τό «πάντα εσχημόνως καί κατά τάξιν γινέσθω» (Α' Κορ. 14, 40) το π. Παύλου.
Ο Πεντηκοστιανοί τν μερν μας, ς ξέλιξη μορφή το Προτεσταντισμο, τηρον τήν δια κριβς στάση. «λευθέρα ποστολική κκλησία τς Πεντηκοστς», πιό γνωστή πεντηκοστιανή αρεση, πορρίπτει τήν τιμή τν γίων Εκόνων, το Σταυρο, τίς πρεσβεες τν γίων, τά Μνημόσυνα, τήν εδική ξομολόγηση κ.. (ντ. λεβιζοπούλου, γχειρίδιο αρέσεων καί παραθρησκευτικν μάδων, θήνα 1994, σ. 214). Τό διο καί ο λλοι Πεντηκοστιανοί. Γι’ ατούς, σωτηρία εναι γεγονός τς στιγμς: ταν πε κάποιος «πιστεύω καί ποδέχομαι τόν Χριστό σάν σωτρα καί λυτρωτή μου» τή στιγμή κριβς κείνη ναγεννται καί χει κατ’ εθείαν πικοινωνία μέ τό «γιο πνεμα». λα τά λλα (Σταυρός, Εκόνες κ.λ.π) εναι μλλον μπόδια στή σωτηρία. Δέν εναι νάγκη νά εσέλθει πό τή «στενή πύλη», οτε νά βαδίσει «τήν τεθλιμμένη δό», πως επε Κύριος (Ματθ. 7, 13-14).
Παρόμοιες εναι καί ο ντιλήψεις τν Μαρτύρων το εχωβ. Πιστεύουν τι ο Εκόνες εναι εδωλα καί διερωτνται: «ν Θεός πιδοκίμαζε τή χρήση τους «δέν θά φηνε ναν πό τούς προφτες του νά τόν δ καί νά κάμη τήν περιγραφή του στή Γραφή;» (Σκοπιά 1974, σ. 587). μως, τόν Θεό τόν εδαν πολλοί Προφτες, καί κάνουν περί Ατο λόγο στήν γ. Γραφή, πως Δανιήλ (7, 9-13) κ.. αρεση σχυρίζεται τι « νόμος το Θεο πηγόρευσε τήν κατασκευή εκόνων ς ντικειμένων λατρείας» (ατόθι) καί τι Θεός δέν πιδοκιμάζει τίς Εκόνες «ς ρατή βοήθεια στή λατρεία μας» (Σκοπιά 1964, σ. 246), δίνει μάλιστα ντολή στούς παδούς της νά κάψουν τίς Εκόνες κόμη κι ν ο οκεοι τους τίς ελαβονται (Ξύπνα 8/5/1992, σ. 29). Κάποτε αρεση ναγκάζεται νά παραδεχθε τι « λαός το Θεο στούς Βιβλικούς χρόνους εχε εκόνες, λλά δέν τίς προσκυνοσαν» καί τι «δέν εναι λες ο εκόνες εδωλα» (Ξύπνα 8/3/1964, σ. 6, Σκοπιά 1/2/1981, σ. 28). λλοτε πάλι ποδέχεται τι παγόρευση το Θεο δέν ταν πόλυτη (Σκοπιά 1966, σ. 190) καί τι προσκύνηση ς πράξη σεβασμο πιτρέπεται, χι μως προσκύνηση ς Θεότητα, ποία πιτρέπεται μόνο στόν Θεό (Σκοπιά 1971, σ. 253, Διάλογος, σ. 86). Τέλος, ναγκάζεται νά μολογήσει τι σέ κατακόμβη το β' αἰῶνος βρέθηκαν Εκόνες (Σκοπιά 1962, σ. 318). Παρά τατα ρνηση τν γίων Εκόνων συνεχίζει νά κυριαρχε στήν αρεση τν Μαρτύρων το εχωβ


ρθόδοξη ντίληψη περί τν γίων  Εκόνων

ρθόδοξη ντίληψη περί τν γίων Εκόνων, πως διατυπώθηκε καί διευκρινίστηκε πό μεγάλους γίους τς ποχς τς Εκονομαχίας (ωάννη Δαμασκηνό, Θεόδωρο Στουδίτη κ..) καί πό τούς Πατέρες τς Ζ΄ Οκουμενικς Συνόδου, μπορε νά συνοψιστε στά ξς:
α) φύση το Θεο εναι, βέβαια, πρόσιτη καί όρατη, γι’ ατό ποτέ δέν εκονίζεται. Μέ τίς ερές Εκόνες δέν πιχειρομε νά περιγράψουμε νά εκονίσουμε τή φύση καί τήν οσία το Θεο. Τό πρόσωπο το ησο Χριστο, μως, εκονίζεται, πειδή Χριστός γινε νθρωπος, ρατός σέ μς. Εκονίζουμε τήν νθρώπινη φύση Του, πειδή τήν εδαμε καί πως τήν εδαμε, χωρίς ατό νά σημαίνει τι τήν ποχωρίζουμε πό τήν θεία. ρνηση τς Εκόνας το Χριστο, σημαίνει ρνηση το τι Χριστός γινε πραγματικά νθρωπος, δηλ. ρνηση το πολυτρωτικο Του ργου. πίσης εκονίζουμε τά γεγονότα τς ζως το Χριστο (Γέννηση, Σταυρώση, νάσταση), λλά καί τν γίων, πειδή κριβς σαν πραγματικά γεγονότα (ντως συνέβησαν), καθώς καί τά πρόσωπα τν γίων καί τς Θεοτόκου, πειδή σαν παρκτά πρόσωπα. Τέλος, εκονίζουμε καί τίς «ράσεις» (ράματα) τν Προφητν καί ποστόλων.
β) Ο ερές Εκόνες εναι ντικείμενο τιμς καί χι λατρείας. Τούς πονέμεται μέν προσκύνηση, λλά «τιμητική». «λατρευτική» προσκύνηση πονέμεται μόνο στόν Τριαδικό Θεό καί στό πρόσωπο το ησο Χριστο (το «νός τς Τριάδος»). «τιμητική» ( «κατά σχέσιν») προσκύνηση πονέμεται στή Θεοτόκο, στούς γίους, στόν Τίμιο Σταυρό, στά για λείψανα καί στίς ερές Εκόνες, καθώς πίσης καί σέ λλα ερά ντικείμενα. Εναι ενόητο τι ο Εκόνες δέν ταυτίζονται μέ τόν Θεό, οτε θεοποιονται, καί ποτέ κκλησία δέν σχυρίστηκε κάτι τέτοιο.
γ) τιμή πρός τήν Εκόνα δέν πευθύνεται στά λικά της στοιχεα, λλά στό εκονιζόμενο πρόσωπο. « τς Εκόνος τιμ πί τό πρωτότυπον διαβαίνει», πως εχε πε χαρακτηριστικά Μέγας Βασίλειος. πό τό ξύλο καί τά χρώματα τιμή μεταβαίνει στό εκονιζόμενο πρόσωπο. τσι, μέσ τς Εκόνας το Χριστο, τιμται διος Χριστός, καί μέσ τν Εκόνων τν γίων τιμνται κατ’ ρχήν τά πρόσωπα τν γίων καί, κατά προέκταση, Θεός.
δ) ξεικόνιση τν ερν προσώπων μέ πλά λικά στοιχεα δέν μειώνει τή δόξα τους, οτε τά ποτιμ. Κάθε ναφορά μας στόν Θεό γίνεται ναγκαστικά μέ μέσα καί στοιχεα προερχόμενα πό τόν κόσμο πού μς περιβάλλει. λλωστε καί στό Μυστήριο τς Θείας Εχαριστίας (στό κορυφαο τν Μυστηρίων) πλά λικά στοιχεα χρησιμοποιομε, πού μεταβάλλονται σέ Σμα καί Αμα το Χριστο!
ε) γία Γραφή δέν παγορεύει τίς ερές Εκόνες, παρά μόνο τά εδωλα. Μεταξύ Εκόνας καί εδώλου πάρχει τεράστια διαφορά. Γιά παράδειγμα, τό εδωλο εναι ναπαράσταση νός νύπαρκτου «θεο», ν Εκόνα νός παρκτο προσώπου γεγονότος. Τό εδωλο εναι ναπαράσταση «λαξευτή» «γλυπτή», εναι δηλ. να περίοπτο κατασκεύασμα, να γαλμα πού τό βλέπουμε π’ λες τίς πλευρές. Εκόνα, ντίθετα, εναι ναπαράσταση «γραπτή», δηλ. ζωγραφισμένη σέ πίπεδη πιφάνεια. ρθόδοξη κκλησία δέν δέχεται στή λατρεία της τά γάλματα το Χριστο τν γίων, πως Ρωμαιοκαθολικισμός, γιατί ατά δέν εναι στήν οσία Εκόνες καί πειδή χουν πάρα πολλές μοιότητες μέ τά εδωλα. Παλαιά Διαθήκη διαίτερα παγορεύει αστηρς τά «εδωλα» καί τά «μοιώματα», δηλ. τίς περίοπτες πεικονίσεις, δέν παγορεύει μως τίς Εκόνες. Σέ κάποια περίπτωση, μάλιστα, διος Θεός δίνει ντολή στόν Μωϋσ νά κατασκευάσει «δύο Χερουβείμ χρυσοτορνευτά» (ξ. 25, 17), δηλ. δύο χρυσές εκόνες γγέλων (κάτι παρόμοιο μέ τά ξαπτέρυγα, πού χρησιμοποιομε στούς Ναούς σήμερα). Τήν ποχή τς Παλαις Διαθήκης Λαός το Θεο δέν χρησιμοποιοσε Εκόνες, πειδή ζοσε ν μέσ εδωλολατρικν λαν, διος ρρεπε πρός τήν εδωλολατρία καί μποροσε εκολα νά συγχέει τίς Εκόνες μέ τά εδωλα. Στήν νέα περίοδο τς κκλησίας ατό παψε νά σχύει, πως πολλά λλαξαν συμπληρώθηκαν, δεδομένου τι περίοδος κείνη (τς Π. Διαθήκης) ταν μόνο «σκιά» καί «τύπος» τς τωρινς πραγματικότητος.
στ) Ο Εκόνες χουν μεσο πρακτικό, παιδαγωγικό καί ποικοδομητικό χαρακτήρα. νακαλον στή μνήμη τά γεγονότα τς ζως το Χριστο καί τν γίων, δημιουργον οκειότητα μέ τά εκονιζόμενα πρόσωπα καί διεγείρουν στόν Πιστό τήν πιθυμία νά μιμηθε τούς θλους, τά κατορθώματα καί τόν ν γένει βίο τν γίων. Γιά σους δέν γνωρίζουν γραφή καί νάγνωση (κι ατοί σαν πάρα πολλοί στό παρελθόν), ο Εκόνες εναι μόνος σως τρόπος γιά νά πληροφορηθον τά κοσμοσωτήρια γεγονότα τς ζως το Χριστο καί νά γνωρίσουν τή ζωή τν γίων. Μέ τήν ννοια ατή ο ερές Εκόνες εναι τά «βιβλία τν γραμμάτων», πως χαρακτηριστικά χει επωθε.
ζ) χι μόνο τιμή τς Εκόνας μεταβαίνει πό μς πρός τό εκονιζόμενο πρόσωπο, λλά καί Χάρις το εκονιζομένου προσώπου μεταδίδεται σέ μς μέσω τν ερν Εκόνων. Γενικά ο Εκόνες εναι φορες καί πηγές τς Χάριτος το Θεο. Γιά λόγους τούς ποίους συνήθως δέν γνωρίζουμε, σέ κάποιες ερές Εκόνες ατή Χάρις κδηλώνεται πιό ντονα καί μέ πιό μφαν τρόπο, μέ ποτέλεσμα νά πιτελον θαυμαστά σημεα (θαύματα). λόκληρος χριστιανικός κόσμος εναι κατάσπαρτος πό τέτοιες Θαυματουργές Εκόνες μέχρι σήμερα. Κάποιες π’ ατές εναι ρχαες καί νάγονται στούς ποστολικούς χρόνους, καί κάποιες λλες διασώθηκαν μέ θαυμαστό τρόπο πό τή λαίλαπα τς Εκονομαχίας. Μέ τά θαύματα τν Εκόνων Θεός κδηλώνει καθημερινά τό θέλημά Του τι ποδέχεται τίς ερές Εκόνες. λλά καί πιστός Λαός, ποος συνεχς πολαμβάνει τίς εεργεσίες τν θαυμάτων τους, γαπ καί σέβεται διαίτερα τίς ερές Εκόνες καί πολλές φορές εναι τοιμος νά γωνισθε καί νά θυσιασθε γι’ ατές, πως στό παρελθόν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου