γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τρίτη 22 Ιανουαρίου 2013

Η Ορθοδοξία και το φρόνημα της Νέας Εποχής



Κείμενο δημοσιευμένο στό περιοδικό
«Ἐφημέριος»,
μηνιαία ἔκδοση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος,
ἔτος 59, τεῦχ. 10, Νοέ. 2010.
  
κκλησία το Χριστο στή μακραίωνη στορία της πολλές φορές κινδύνευσε πό τήν πειλή τν αρέσεων. κκλησία, βέβαια, χι ς Θεανθρώπινος ργανισμός, ς Σμα Χριστο, λλά τά πιμέρους μέλη της, πού κατά καιρούς γίνονται θύματα λύκων, πού μφανίζονται μέ νδυμα προβάτων. Καί σήμερα πειλή ατή εναι παρκτή, φο καί σήμερα δρον κατοντάδες αρέσεις, κάποιες πό τίς ποες εναι ξαιρετικά πικίνδυνες. Πιό πίκνδυνο, μως, φαίνεται νά εναι να λλο φαινόμενο τν μερν μας, πού πιχειρε νά λώσει τήν κκλησία κ τν σω, δηλ. πουλα καί θόρυβα, χωρίς νά γίνεται ντιληπτό. Πρόκειται γιά τό φαινόμενο τς Νέας ποχς.

Τί κριβς εναι Νέα ποχή; Δέν εναι μιά συγκεκριμένη αρεση ργάνωση μέ σαφ διδασκαλία, οτε μιά μάδα αρέσεων μέ κοινές ντιλήψεις. Εναι να μεγάλο κίνημα στόν χρο τν αρέσεων καί τς παραθρησκείας, στό ποο ντάσσονται κατοντάδες μάδες καί χιλιάδες τομα σέ λο τόν κόσμο, μέ μεγάλες διαφορές μεταξύ τους, λλά καί μέ κάποια κοινά χαρακτηριστικά. Νέα ποχή ντλε τίς βασικές της ντιλήψεις πό τούς χώρους το ποκρυφισμο, τς στρολογίας καί τν νατολικν θρησκειν. ς ρος προέρχεται πό τήν στρολογία. Σύμφωνα μέ κάποιους στρολόγους, λόκληρο τό λιακό μας σύστημα κινεται σέ μιά μεγάλη τροχιά, πού διακρίνεται σέ δώδεκα τμήματα («ζώδια») καί κάθε 2.000 χρόνια περίπου περνάει πό τό να ζώδιο στό λλο, δηλαδή λλάζει «ποχή». Στίς μέρες μας, λένε ο στρολόγοι, μεταβαίνουμε πό τή σκοτεινή ποχή τν χθύων στή φωτεινή ποχή το δροχόου. ν σέ κάθε ποχή κυριαρχε νας μεσσίας, ποχή τν χθύων ταν ποχή το Χριστο, ν στή Νέα ποχή νας λλος μεσσίας θά κυριαρχήσει, ποος θά λύσει λα τά προβλήματα το κόσμου καί θά ξασφαλίσει τή χαρά καί τήν ετυχία.
Θεμελιωτές το κινήματος θεωρονται ο γνωστές ποκρυφίστριες τν τελευταίων αώνων λενα Μπλαβάτσκυ (1831-1891) καί λίκη Μπέϊλη (1880-1949), ν μητρική ργάνωση θεωρεται Θεοσοφική ταιρεία, πού δρύθηκε πό τήν Μπλαβάτσκυ τό 1875. μεταφορά το κέντρου τς Θεοσοφικς ταιρείας στήν νδία (1880) εχε ς ποτέλεσμα τήν υοθέτηση βασικν ντιλήψεων τν νατολικν θρησκειν, πως μετενσάρκωση, καί βασικν τεχνικν τους, πως διαλογισμός, πού ντάχθηκαν πλήρως στόν κορμό το κινήματος. Βασικές ντιλήψεις το κινήματος τς Νέας ποχς εναι ο ξς:
1. Θεός δέν εναι συγκεκριμένο πρόσωπο, πως δέχεται Χριστιανισμός καί λλες γνωστές θρησκεες, λλά μιά πρόσωπη νέργεια πού διαχέεται μέσα στό σύμπαν. Ο ργανώσεις τς Νέας ποχς νομάζουν ατή τήν νέργεια μέ διάφορα νόματα, πως, «Συμπαντική νέργεια», «Παγκόσμιο Πνεμα», «περσυνειδητότητα» κ.. πρόσωπη ατή νέργεια προσλαμβάνει διάφορες μορφές, σχηματίζοντας τά πράγματα ατο το κόσμου.
2. κόσμος δέν εναι δημιούργημα το Θεο, λλά κδήλωση ατς τς περσυνειδητότητας, δηλαδή μέρος τς πρόσωπης θεότητας. Σέ τελευταία νάλυση, Θεός καί κόσμος ταυτίζονται, λα εναι να («ν τό Πν»), λα ντα χουν τήν δια θεϊκή οσία (λιστική θεώρηση το κόσμου).
3. Κατά τόν διο τρόπο, μέρος το πρόσωπου Θεο εναι καί νθρωπος. οσία του εναι θεϊκή, πού σημαίνει τι νθρωπος, τελικά, εναι θεός.
4. σωτηρία δέν ξασφαλίζεται πό ναν ξωτερικό λυτρωτή, πως ησος Χριστός, λλά πιτυγχάνεται μέ μεθόδους ατοσωτηρίας καί ατοθέωσης. νθρωπος σώζεται μέ τίς δικές του δυνάμεις καί χι πό τόν Θεό. σωτηρία συνίσταται στό νά ναπτύξει τίς θεϊκές δυνάμεις, πού δθεν βρίσκονται μέσα του, καί νά νέλθει σέ νώτερα πίπεδα παρξης. Γιά νά γίνει ατό, δέν ρκε διάρκεια μις ζως, λλά πρέπει νά πανέλθη στόν κόσμο πολλές φορές μέ λλο σμα (μετενσάρκωση). Στή «σωτηρία» συμβάλλουν τεχνικές τν νατολικν θρησκειν, πως γιόγκα καί διαλογισμός, λλά καί στοιχεα πό λλες θρησκεες, φο κάθε θρησκεία κατέχει να μέρος τς λήθειας καί ποτελε ναν διαφορετικό «δρόμο» πρός τόν διο θεό. «Σωτηρία», τελικά, εναι νωση μέ τόν πρόσωπο Θεό, δηλαδή ξαφάνιση μέσα στή Συμπαντική νέργεια.
5. ησος Χριστός δέν εναι μοναδικός Υός το Θεο, Λυτρωτής το κόσμου, λλά να πρόσωπο πού φτασε σέ κάποιο ψηλό πίπεδο παρξης, πως καί λλα πρόσωπα ατο το κόσμου (Βούδας, Ζαρατούστρα κ..) εναι μιά κατάσταση, στήν ποία μπορε νά φτάσει καί τήν ποία μπορε νά ξεπεράσει καθένας πό μς («χριστική κατάσταση»). Χριστός, κατά τή Νέα ποχή, εναι πλς νας μεγάλος μύστης, πού θά ξεπεραστε ναν λλο ναμενόμενο καί μεγαλύτερο μύστη, τόν μεγαλύτερο λων τν ποχν.
Μέ τήν πρώτη ματιά φαίνεται σαφς τι τό φρόνημα τς Νέας ποχς, δηλαδή τό σύνολο τν ντιλήψεών της, ρχεται σέ πλήρη ντίθεση μέ τή ρθόδοξη Χριστιανική πίστη, ποία δέχεται τήν τριαδικότητα το Θεο (δηλ. τι Θεός εναι τρία πρόσωπα), τή σαφ διάκριση μεταξύ Θεο καί κόσμου, τόν κτιστό χαρακτρα το κόσμου καί το νθρώπου, τήν διά το Χριστο σωτηρία κ.λπ. διαίτερα Νέα ποχή ποσκάπτει τό θεμέλιο τς κκλησίας, πού εναι πίστη τι ησος Χριστός εναι μόνος Κύριος (Θεός), γιά τόν ποο γία Γραφή διαβεβαιώνει τι «οκ στιν ν λλ οδενί σωτηρία· οδέ γάρ νομα στιν τερον πό τόν ορανόν τό δεδομένον ν νθρώποις ν δε σωθναι μς» (Πραξ. 4,12). Κατά συνέπειαν, ποτελε κατ’ ξοχήν πνευματικό κίνδυνο τν μερν μας, δεδομένου μάλιστα τι δέν καταπολεμε σαφς καί εθέως τό κέντρο τς πίστεώς μας, τό πρόσωπο το ησο Χριστο, λλά μέ συγκεκαλυμένο τρόπο πιχειρε τή σχετικοποίησή του.

Πρωτ. Σωτήριος . θανασούλιας
φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου