γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τρίτη 22 Ιανουαρίου 2013

Ο Γιαχβέ της Βίβλου και η σύγχυση των Μαρτύρων του Ιεχωβά



Κείμενο δημοσιευμένο στό περιοδικό
«Ἐφημέριος»,
μηνιαία ἔκδοση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος,
ἔτος 60, τεῦχ. 4, Ἀπρ. 2011.

πως εναι γνωστό, ο παδοί τς αρεσης τν Μαρτύρων το εχωβ, πιστεύουν τι τό θέμα το νόματος το Θεο χει θεμελιώδη σημασία γιά τή σωτηρία μας. Θεωρον βασική ποστολή τους νά «μαρτυρον» τι τό «εχωβ», πως σφαλμένα προφέρουν τό βραϊκό «Γιαχβέ», εναι τό αώνιο καί ναλλοίωτο νόμα το Θεοῦ.

ντως, τό νομα ατό πάρχει στήν Παλαιά Διαθήκη. Σέ ποιόν, μως, ναφέρεται; Ποιός εναι Γιαχβέ τς Βίβλου; Ο παδοί τς αρεσης, φαίνεται νά πιστεύουν τι Ατός εναι Πατήρ το ησο Χριστο, Θεός, στόν ποο κενος ναφερόταν. πως εναι γνωστό, ο Μάρτυρες το εχωβ δέν ποδέχονται μιά θεμελιώδη λήθεια τς κκλησίας, τή διδασκαλία γιά τήν γία Τριάδα. κολουθώντας τούς ρχαίους αρετικούς ρειο καί Μακεδόνιο, πιστεύουν τι Υός το Θεο ( Χριστός) εναι δημιούργημα το Θεο (δηλ. δέν εναι ντως Θεός) καί τι τό γιο Πνεμα εναι μιά πρόσωπη δύναμη νέργεια το Θεο (δηλ. δέν εναι πρόσωπο), παρά τό γεγονός τι Χριστός σαφς ναφέρει τι Ατός καί Πατήρ Του εναι να (ω. 10,30).
Τίς ντιλήψεις τους γιά τό νομα τίς στηρίζουν κυρίως στό χωρίο ξ. 3,13-15, κατά τό ποο «γγελος Κυρίου» μφανίσθηκε στόν Μωϋσ μέσα σέ μία φλεγόμενη βάτο, λέγοντάς του: «γώ εμί Θεός το Πατρός σου, Θεός βραάμ καί σαάκ καί ακώβ ... γώ εμί ν» («Γιαχβέ»). Τό χωρίο φαίνεται κ πρώτης ψεως δυσνόητο καί δημιουργε ρωτήματα: Ποιός μφανίσθηκε στόν Μωϋσ, Θεός νας γγελος το Θεο; Γιατί γγελος ταυτίζει τόν αυτό του μέ τόν Θεό; Γιατί λέει τι εναι «Θεός βραάμ καί σαάκ καί ακώβ»; Γιατί γγελος λέει τι εναι Γιαχβέ;
Ο Πατέρες τς κκλησίας, ρμηνεύοντας μέ τόν φωτισμό το Θεο τή Βίβλο, λένε τι «γγελος Κυρίου», πού μφανίσθηκε στόν Μωϋσ, δέν εναι νας πό τούς γγέλους, λλά «Μεγάλης Βουλς γγελος», δηλ. νας καί μοναδικός Υός το Θεο, τό δεύτερο πρόσωπο τς γίας Τριάδος. Δέν μφανίσθηκε, λοιπόν, Πατήρ στόν Μωϋσ, πως πιστεύουν ο Μάρτυρες το εχωβ καί πολλοί λλοι, λλά Υός το Θεο. Γι’ ατό στό φωτοστέφανο το Χριστο, πως γιογραφεται στίς εκόνες τν κκλησιν μας, ναγράφεται φράση « ν», δηλ. τό νομα, πού ποκαλύφθηκε στή φλεγόμενη βάτο. Ο κφράσεις τς Π. Διαθήκης «γγελος Κυρίου» καί «Μεγάλης Βουλς γγελος» ναφέρονται στόν Υό καί ταυτίζονται μέ τήν κφραση «Λόγος το Θεο» το εαγγελιστ ωάννη (1,1). Ο ροι «γγελος» καί «Λόγος» ννοιολογικά ταυτίζονται: «γγελος» ναγγέλλει - φανερώνει καί «λόγος» λέγει - ποκαλύπτει.
μως, καί σέ λλες περιπτώσεις μφανίζεται «γγελος Κυρίου» στήν Π. Διαθήκη, ταυτίζοντας τόν αυτό του μέ τόν Θεό. Στόν ακώβ, λέει: «γώ εμί Θεός φθείς σοι ν τόπ Θεο» (Γεν. 31, 11-13) καί στήν γαρ, δίνει συγκεκριμένες ποσχέσεις, πού μόνο Θεός μπορε νά δώσει (Γεν. 16, 7-14). πειδή,  κατά τήν γία Γραφή, Υός το Θεο χει τήν δια κριβς φύση μέ τόν Πατέρα (ω. 10,30), γι’ ατό ποκαλεται πίσης «Γιαχβέ». Καί πειδή Ατός μφανίζεται στήν Π. Διαθήκη, Υός το Θεο εναι Γιαχβέ τς Βίβλου. πειδή, τέλος, τό γιο Πνεμα χει τήν δια κριβς φύση μέ τόν Υό καί τόν Πατέρα, γι’ ατό ποκαλεται πίσης «Γιαχβέ» (πρβλ. τά χωρία σ. 48, 12-16, Ζαχ. 2,5-11, βδ. 1 κ.., που γίνεται λόγος γιά περισσότερους το νός «Γιαχβέ»).
λόκληρη Καινή Διαθήκη μαρτυρε γιά τό γεγονός τι Γιαχβέ τς Βίβλου γινε νθρωπος γιά τή σωτηρία μας, σταυρώθηκε, ναστήθηκε καί «συνέτριψε τό κράτος το χθρο». ς νθρωπος, προσέλαβε καί να λλο νομα: «κλήθη» ησος Χριστός. πειδή μέ ατό τό νομα νίκησε τόν θάνατο καί συνέτριψε τό κράτος το διαβόλου, τό νομα το ησο πέκτησε μιά ξαιρετική δύναμη καί γινε «φοβερόν τος πεναντίοις», δηλ. φόβητρο γιά τούς δαίμονες. πό τότε, ποιος τό πικαλεται, κδιώκει τούς οράτους χθρούς του καί λαμβάνει τή Θεία Χάρη. Μέ τό νομα το Χριστο συνέβη ,τι καί μέ τόν Σταυρό: Χριστός προσέλαβε να «ξύλον», τό ποο, χι μόνο δέν εχε καμία δύναμη, λλά καί ποιος καθηλωνόταν σ’ ατο ταν «πικατάρατος». Μέ κενο τό «ξύλον» νίκησε τόν θάνατο. π’ ατό κριβς τό γεγονός τό «ξύλον» το Σταυρο γιάσθηκε καί προσέλαβε τέτοια δύναμη, στε διάβολος «φρίττει καί τρέμει μή φέρων καθορν ατο τήν δύναμιν».
Ατή κριβς τήν λήθεια γιά τό νομα το Χριστο τονίζει χαρακτηριστικά   π. Παλος. Στόν Χριστό δόθηκε «νομα τό πέρ πν νομα, να ν τ νόματι ησο πν γόνυ κάμψ πουρανίων καί πιγείων καί καταχθονίων, καί πσα γλσσα ξομολογήσηται τι Κύριος ᾿Ιησος Χριστός» (Φιλ. 2, 9-11). Στό νομα το ησο θά ποταχθον τελικά τά πάντα, τά πίγεια, τά πουράνια καί τά καταχθόνια, καί λοι θά μολογήσουν τι ησος εναι μόνος Κύριος. Ατός εναι μοναδική πηγή τς σωτηρίας μας: «οκ στιν ν λλ οδενί σωτηρία· οδέ γάρ νομά στιν τερον πό τόν ορανόν τό δεδομένον ν νθρώποις ν δε σωθναι μς» (Πράξ. 4,12). ποιος πικαλεται ατό τό νομα, σώζεται: «πς ς ν πικαλέσηται τό νομα Κυρίου σωθήσεται» (Πράξ. 2,21, Ρωμ. 10,13), γι’ ατό σέ πολλά σημεα τς Κ. Διαθήκης Χριστιανοί νοονται «ο πικαλούμενοι τό νομα Κυρίου» (Πράξ 9,14 κ..). ρθόδοξη Παράδοση διαμόρφωσε μιά σύντομη προσευχή, πού συνίσταται στή συνεχ πίκληση το νόματος το ησο Χριστο, τή γνωστή φράση «Κύριε ησο Χριστέ, λέησόν με», που περικλείεται λόκληρη δύναμη το θείου νόματος. συνεχής πανάληψή της, πού γίνεται συνήθως μέ τή βοήθεια κομποσχοινιο, κδιώκει τούς δαίμονες, καθαρίζει τόν νθρωπο πό τά πάθη του, λκύει τή Θεία Χάρη καί δηγε σέ περφυ νωση μέ τόν Θεό, δηλ. στήν κατάσταση τς γιότητας, πως μαρτυρον πάμπολλα παραδείγματα γίων, πού φθασαν κε μέ ατή τή μέθοδο.

Πρωτ. Σωτήριος θανασούλιας
φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου