γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Κυριακή 20 Ιανουαρίου 2013

Αγια Γραφή και Ιερά Παράδοση



ΤΕΥΧΟΣ 52    ΤΡΙΠΟΛΙΣ      ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ - ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2007

ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ  ΚΑΙ  ΙΕΡΑ  ΠΑΡΑΔΟΣΗ
ΣΤΙΣ  ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΕΣ ΑΙΡΕΣΕΙΣ  ΚΑΙ  ΣΤΗΝ  ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ

Εσαγωγή. περβάλλων ζλος γιά τήν γία Γραφή

ταν συζητ κάποιος μέ παδούς χριστιανικν αρέσεων, τό πρτο πού συνήθως παρατηρε εναι περβολικός «σεβασμός» τους πρός τήν γία Γραφή. Τά ερά κείμενα τς Παλαις καί τς Καινς Διαθήκης φαίνεται τι γίνονται πολύτως καί νεπιφύλακτα ποδεκτά π’ λες γενικά τίς χριστιανικές αρέσεις. Κάθε μία π’ ατές σχυρίζεται τι διδασκαλία της, ο ντιλήψεις της, ο διδαχές της ταυτίζονται μέ ατές τς γ. Γραφς τουλάχιστον θεμελιώνονται στό κλόνητο κρος καί στήν αθεντία της. κφράσεις πως γ. Γραφή εναι «θεόπνευστη», εναι « Λόγος το Θεο», εναι « ποκάλυψη το Θεο», παναλαμβάνονται συχνά. Πλθος χωρίων πιστρατεύονται γιά νά κατοχυρώσουν θέσεις καί ντιλήψεις. Μεταξύ τν παδν τν αρέσεων ατν παρατηρεται συνήθως «βαθειά γνώση» τς γ. Γραφς. μέσος ρθόδοξος, πού ρχεται σέ παφή μέ τέτοιους αρετικούς (μή χοντας, βέβαια, στοιχειώδη γνώση οτε τς γ. Γραφς οτε το χώρου τν ν λόγ αρέσεων) πολλές φορές διερωτται: Μήπως μες (ο ρθόδοξοι!) χουμε πομακρυνθε πό τό πνεμα τς Γραφς; Μήπως ο λλοι (ο αρετικοί!) χουν περισσότερο δίκαιο;

πό τήν λλη πλευρά, μιά πλή παρατήρηση στόν χρο τν χριστιανικν αρέσεων προκαλε τό ξς ελογο ρώτημα: φο λο ατό τό πλθος τν αρέσεων (καί πρόκειται γιά κατοντάδες αρέσεις) ποδέχεται καί πικαλεται τήν δια γ. Γραφή, γιατί δέν καταλήγει καί σέ κοινά συμπεράσματα; Γιατί κάθε μάδα χει διαφορετική διδασκαλία; Πς εναι δυνατό τόσο ντιφατικές ντιλήψεις νά βασίζονται στήν δια γ. Γραφή; Πς συμβαίνει μιά αρεση νά μάχεται τήν λλη μέ πλα ελημμένα πό τήν γ. Γραφή; Στό παρόν τεχος θά πιχειρήσουμε νά παντήσουμε σέ ρωτήματα πως: Τί εναι γ. Γραφή; Ποιά ρθόδοξη θεώρησή της; Πς ρμηνεύεται γ. Γραφή; Ποιά εναι ρθόδοξη ρμηνεία της; Πρίν παντήσουμε, μως, ς δομε σχετικές ντιλήψεις κάποιων γνωστν αρέσεων.
Ο Μάρτυρες το εχωβ διακηρύσσουν πρός κάθε κατεύθυνση τι διδασκαλία τους βασίζεται ποκλειστικά στήν γ. Γραφή. μφανίζονται ς μελετητές «Σπουδαστές τς Γραφς»· στίς πισκέψεις τους χουν πάντοτε μαζί τους τή Βίβλο καί πιχειρον νά πείσουν τόν προσηλιτιζόμενο μέ μαρτυρίες πό ατήν. Βασικό κείμενο τς αρεσης εναι ο «Γραφικές Μελέτες» (μελέτες, ποτίθεται, πάνω στήν γ. Γραφή). λευθέρα ποστολική κκλησία τς Πεντηκοστς (Πεντηκοστιανοί) χαρακτηρίζει τή Γραφή «καταστατικό χάρτη» της καί πορρίπτει ,τι δέν συμφωνε «μέ τό εαγγέλιο». γέτης τς αρεσης δέχεται τήν κατά γράμμα ρμηνεία τς Γραφς: ποστηρίζει π.χ. τι Θρόνος το Θεο μπορε νά προσδιορισθε τοπικά, δέχεται τι Θεός χει πράγματι χέρια καί πόδια, φο τσι ναφέρει Γραφή κ.λ.π. (κατά τούς Πατέρες τς κκλησίας μας, «χέρια» το Θεο εναι ο δημιουργικές Του νέργειες κ.ο.κ.). Γιά κάποια λλη αρεση (Παγκόσμια κκλησία το Θεο) Γραφή εναι τό πόλυτο μέτρο γιά λους τούς τομες τς νθρώπινης ζως. Δέν περιέχει μόνο θρησκευτικές, λλά καί στορικές, παιδαγωγικές, ψυχολογικές, οκονομικές λήθειες, πως καί κανόνες γιεινς, μπορίου, φυσικν πιστημν, πολιτικς. (π. ντ. λεβιζοπούλου, γχειρίδιο αρέσεων, θήνα 1994, σ. 214, 490).
λες σχεδόν ο χριστιανικές αρέσεις κατηγορον τήν ρθόδοξη κκλησία τι διδασκαλία της σέ πολλά σημεα ρχεται σέ ντίθεση μέ τήν γ. Γραφή τουλάχιστον δέ βασίζεται σ’ ατήν! Εναι χαρακτηριστικό τι κάτι τέτοιο σχυρίζοντο καί ο ρχαοι αρετικοί. Ο ρειανόφρονες π.χ. το δ' μ.Χ. α. κατηγοροσαν τόν Μέγα θανάσιο τι εσάγει ρους «καινούς» καί «γράφους» (δηλ. νέους ρους, πού δέν περιέχονται στήν γ. Γραφή). Τό διο καναν καί ο αρετικοί τς ποχς το γ. γνατίου το Θεοφόρου (β' μ.Χ. α.), το γ. Γρηγορίου το Παλαμ (ιδ' μ.Χ. α.) κ.. Ο γιοι Πατέρες παντοσαν τι Θεός δέν μς ποκαλύπτει λέξεις, οτε ννοιες, λλά λήθειες καί πραγματικότητες γιά τή σωτηρία μας. Στήν γ. Γραφή ναζητομε τήν λήθεια, ποία παραμένει μία καί ναλλοίωτη, λλά μπορε νά κφράζεται μέ διαφορετικές λέξεις καί ννοιες, νάλογα μέ τίς νάγκες καί τίς συνθκες κάθε ποχς.


Τί εναι γία Γραφή

Τί εναι, μως, γία Γραφή; Εναι τά ερά κείμενα, πού γραψαν ο Προφτες τς Παλαις Διαθήκης καί ο πόστολοι τς Καινς. Ο γιοι ατοί νθρωποι, φο κάθαραν τόν αυτό τους πό τά πάθη καί τά μαρτήματα μέ πίπονη προσπάθεια καί σκηση καί φο φωτίστηκαν πό τό γιο Πνεμα, εδαν καί γνώρισαν τόν Θεό μέ τρόπο νεξιχνίαστο καί κατάληπτο. Καί ο μέν Προφτες τς Π. Διαθήκης εδαν τόν Θεό πρίν κόμη σαρκωθε (πρίν γίνει νθρωπος), ο δέ ποστολοι Τόν εδαν, ταν σαρκώθηκε στό πρόσωπο το ησο Χριστοναι ο «ατόπτες» καί «ατήκοοι» το Λόγου). Ο συγγραφες τς γ. Γραφς μαρτυρον γιά ,τι εδαν καί γνώρισαν, γι’ ατό μαρτυρία τους εναι γνήσια καί αθεντική. Καί πειδή πρίν γράψουν φωτίστηκαν πό τό γ. Πνεμα, τά κείμενά τους εναι θεόπνευστα. «Πσα γραφή θεόπνευστος», λέγει π. Παλος (Β' Τιμ. 3,16). γ. Γραφή εναι προϊόν το φωτισμο το γ. Πνεύματος στούς Προφτες καί ποστόλους. Γι’ ατό, σα περιέχει, τά σεβόμεθα πόλυτα καί τά ποδεχόμεθα ς προερχόμενα πό τό γ. Πνεμα. Προσπαθομε νά τά οκειοποιηθομε σωστά, ποφεύγοντας ντελς δικές μας αθαίρετες ρμηνεες, καί προσέχοντας μήπως λλοιώσουμε μεταβάλλουμε κάτι.
Ατό, βέβαια, δέν σημαίνει τι θεωρομε θεόπνευστες καί τίς πιστημονικές μαρτυρίες τς γ. Γραφς ποιεσδήποτε λλες νθρώπινες πληροφορίες περιέχει. Δέν διαβάζουμε τήν γ. Γραφή γιά νά διδαχθομε στορία γεωγραφία φυσικές πιστμες λλες τέτοιες γνώσεις, ο ποες λλωστε δέν δηγον στή σωτηρία. Στή σωτηρία δηγε λήθεια γιά τόν Θεό καί τίς σχέσεις Του μέ τόν νθρωπο καί τόν κόσμο, ποία περιέχεται στήν γ. Γραφή. Σ’ ατή τήν λήθεια γκειται θεοπνευστία. δια γ. Γραφή δέν σώζει. Σώζει, μως, Χριστός, ποος διδάσκεται π’ ατήν. γ. Γραφή χει ξία πειδή κριβς διδάσκει τόν Χριστό καί πειδή δηγε στόν Χριστό.
Παρόμοιες ντιλήψεις, μως, χουν καί ο αρέσεις πού προαναφέραμε καί μέχρι ατο το σημείου χουν δίκαιο. Πο πάρχει, λοιπόν, διαφορά; Θά τό κατανοήσουμε, ν θέσουμε τό ρώτημα: Περιέχει γ. Γραφή λόκληρη τήν λήθεια γιά τόν Θεό; Εναι μοναδική πηγή, πό τήν ποία ντλομε τήν λήθεια; Ο χριστιανικές αρέσεις παντον συνήθως θετικά: γ. Γραφή περιέχει λόκληρη τήν λήθεια καί εναι μοναδική πηγή πό τήν ποία ντλομε τήν λήθεια. παναλαμβάνουν, πως προαναφέραμε, τι γ. Γραφή εναι Λόγος το Θεο ποκάλυψη το Θεο. Γιά τούς Πατέρες τς κκλησίας μας, μως, Λόγος το Θεο εναι ησος Χριστός (βλ. καί ω. 1, 1), ν γ. Γραφή εναι λόγος περί το Θεο λόγος περί το Λόγου το Θεο λόγος περί ποκαλύψεως. γ. Γραφή δέν περιλαμβάνει λόκληρη τήν λήθεια, πλούστατα διότι λήθεια δέν περιορίζεται σέ κάποιο κείμενο, στω κι ν ατό εναι ερό. λήθεια δέν εναι να κείμενο, λλά να πρόσωπο καί τό πρόσωπο ατό εναι ησος Χριστός. «γώ εμί δός καί λήθεια καί ζωή» εχε πε διος (ω. 14, 6).
Στήν δια τήν γ. Γραφή πάρχουν σαφες νδείξεις τι κε δέν περιέχεται λόκληρη λήθεια γιά τόν ησο Χριστό. ναφέρει χαρακτηριστικά εαγγελιστής ωάννης: «Εναι τόσα πολλά, σα πραξε ησος, πού, ν γραφον  να - να, νομίζω τι οτε λος κόσμος δέ θά χωροσε τά γραμμένα βιβλία» (ω. 21, 25). γ. Γραφή καταγράφει μόνο να μέρος σων δίδαξε καί πραξε Χριστός. λλωστε, πάρχουν λήθειες παραίτητες γιά τή σωτηρία μας, πού Κύριος δέν τίς φανέρωσε τότε στούς ποστόλους, λλά ργότερα, μέσ το γ. Πνεύματος, πού λαβαν κατά τήν Πεντηκοστή. διος επε κάποτε στούς Μαθητές Του: «χω πολλά κόμη νά σς π, τά ποα δέν μπορετε νά βαστάσετε τώρα. ταν, μως, λθει κενος, τό Πνεμα τς ληθείας, θά σς δηγήσει σέ λόκληρη τήν λήθεια» (ω. 16, 12-13). Καί σέ λλη περίπτωση: «μως Παράκλητος, τό Πνεμα τό γιο, πού θά στείλει Πατήρ στό νομά μου, κενος θά σς τά διδάξει λα καί θά σς πενθυμίσει λα, σα γώ σς επα» (ω. 14, 25). Τό γ. Πνεμα μετά τήν Πεντηκοστή παραμένει στήν κκλησία καί α) φανερώνει λήθειες πού δέν φανέρωσε Κύριος, β) δηγε «ες πσαν τήν λήθειαν», γ) διδάσκει γιά δεύτερη φορά καί πενθυμίζει σα δίδαξε Χριστός. Ατό, βέβαια, δέν γίνεται μόνο πό τήν γ. Γραφή, πάρχουν δηλ. καί λλα θεόπνευστα κείμενα κτός τς Γραφς. Ποιά εναι τά κείμενα ατά; Εναι σα συνιστον τήν ερά Παράδοση.


ερά Παράδοση καί πόρριψή της πό τίς σύγχρονες αρέσεις

ερά Παράδοση εναι λα, σα δίδαξε καί παρέδωσε ησος Χριστός, τά ποα δέν χουν καταγραφε στήν γ. Γραφή καί τά ποα εναι ξ σου παραίτητα γιά τή σωτηρία μας. Ατά διεσώζοντο ρχικά προφορικς ντός τς κκλησίας, στή συνέχεια, μως, καταγράφηκαν στά συγγράμματα τν Πατέρων καί τν γίων καί στίς ποφάσεις τν Οκουμενικν Συνόδων τς κκλησίας. . Παράδοση εναι προϊόν φωτισμο το γ. Πνεύματος, πως καί γ. Γραφή. Ο γιοι τς κκλησίας γράφουν καί ατοί μέ τόν φωτισμό το γ. Πνεύματος, πως κριβς ο Προφτες καί ο πόστολοι στήν γ. Γραφή. «πό Πνεύματος γίου φερόμενοι λάλησαν γιοι Θεο νθρωποι» (Β' Πέτρ. 1, 21). Τό Πνεμα τό γιο δέν παψε νά νεργε μετά τήν συγγραφή τς γ. Γραφς. Εναι παράλογο νά δεχόμεθα τι τό γ. Πνεμα νεργοσε στήν μεγάλη περίοδο τς Παλαις Διαθήκης (πρίν τήν Πεντηκοστή) καί παψε νά νεργε μετά τήν ποχή τν γίων ποστόλων καί μετά τήν Πεντηκοστή.
ξία τς . Παραδόσεως πισημαίνεται πό τόν π. Παλο, ποος παραγγέλει: «Στήκετε καί κρατετε τάς παραδόσεις ς διδάχθητε ετε διά λόγου, ετε δι’ πιστολς μν» (νά εσθε σταθεροί καί νά τηρετε τίς Παραδόσεις πού διδαχθήκατε, ετε προφορικά, ετε μέ πιστολή, Β' Θεσ. 2, 15). παιτε νά γίνεται ποδεκτή χι μόνο γραπτή διδασκαλία, λλά καί προφορική. λλο λέγει: «Στέλλεσθαι μς πό παντός δελφο τάκτως περιπατοντος καί μή κατά τήν παράδοσιν ν παρέλαβον παρ' μν» (νά ποφεύγετε κάθε δελφό πού ζε τακτα καί χι σύμφωνα μέ τήν Παράδοση, πού παρέλαβε πό μς, Β' Θεσ. 3, 6). Χαρακτηριστική, τέλος, εναι ναφορά το Μ. Βασιλείου: «πό τά δόγματα καί τίς διδασκαλίες πού τηρε κκλησία, λλα τά χουμε πό τή γραπτή διδασκαλία, καί λλα προέρχονται πό τήν Παράδοση τν ποστόλων καί τά δεχόμεθα μέ μυστηριώδη τρόπο. Καί τά δύο ατά χουν τήν δια δύναμη πρός τήν εσέβεια» (Πηδάλιον, καν. 91).
κκλησία το Χριστο, λοιπόν, ντλε πό δύο πηγές. Στηρίζεται σέ δυό βάσεις καί χει δυό θεμέλια. πως νθρωπος, πού το λείπει να πόδι, δέν μπορε νά στηριχθε καί πέφτει, τσι καί κκλησία χωρίς Παράδοση καταλύεται καί σωτηρία το νθρώπου ποτυγχάνει. Ατό ς νά τό γνωρίζουμε καλά ταν συζητομε μέ αρετικούς: κενοι ντλον τίς πόψεις τους (ποτίθεται) πό μία πηγή, τήν γ. Γραφή· μες ντλομε τήν πίστη μας πό δυό πηγές, τήν γ. Γραφή καί τήν . Παράδοση. ς μήν ποδεχόμεθα τήν αρετική προϋπόθεση τι τό μόνο θεόπνευστο κείμενο εναι γ. Γραφή!
Γιατί, μως, ο παραπάνω αρετικοί πέρριψαν τήν . Παράδοση; Γιατί κατέλυσαν τό να θεμέλιο, μέ ποτέλεσμα νά κατεδαφισθε (σ’ ατούς) λόκληρο τό οκοδόμημα τς σωτηρίας; Γιά στορικούς προφανς λόγους. λες σχεδόν ο σύγχρονες αρέσεις εναι προϊόντα τς Θρησκευτικς Μεταρρύθμισης (Προτεσταντισμο) το 16ου α. Ατή προλθε ς ντίδραση στίς μεσαιωνικές περβολές το Παπισμο, πού «θεμελίωνε» κάθε αθαιρεσία του στήν «παράδοση». δη, μως, Παπισμός εχε ντικαταστήσει τήν ερά Παράδοση τς κκλησίας μέ «παραδόσεις νθρώπων», ο ποες, βέβαια, καταδικάζονται πό τήν γ. Γραφή (Μαρκ. 7,8, Κολ. 2,8). Προτεσταντισμός διεκήρυξε τότε ς βασικό δόγμα του τό «sola scriptura» («μόνο Γραφή»). Ατή ρμηνευόταν προϋπόθετα καί κατά τήν κρίση το καθενός, μέ ποτέλεσμα τό προτεσταντικό κίνημα νά διασπασθε σέ κατοντάδες μάδες καί ργανώσεις, νάλογα μέ τήν κάστοτε αθαίρετη ρμηνεία, καί κατακερματισμός ατός συνεχίζεται μέχρι σήμερα.


Σχέσεις γίας Γραφς καί ερς Παραδόσεως

πειδή τό διο γ. Πνεμα φωτίζει τούς συγγραφες τόσο τς γ. Γραφς σο καί τς . Παραδόσεως, μεταξύ Γραφς καί Παραδόσεως πάρχει πόλυτη συμφωνία. Δέν πάρχουν διαφορές, οτε διαφωνίες. Διαφορές καί διαφωνίες βλέπουν συνήθως σοι παρερμηνεύουν τή Γραφή, σοι τήν κατανοον σύμφωνα μέ τίς δικές τους αθαίρετες προϋποθέσεις. Τό γ. Πνεμα δέν ποκαλύπτει λλα στή μία περίπτωση καί λλα στήν λλη, ποκαλύπτει τά δια κριβς πράγματα. Ο γιοι τς κκλησίας δέν διαφωνον οτε μεταξύ τους, οτε μέ τήν γ. Γραφή. Μπορε νά πάρχουν διαφορές σέ δευτερεύοντα θέματα, πού εναι σχετα μέ τή σωτηρία μας, Θεολογία, μως, τν γίων εναι μία καί κοινή. Θεολογία τς γ. Γραφς, Θεολογία τν Πατέρων, Θεολογία τν γίων, Θεολογία τν Οκουμενικν Συνόδων καί Θεολογία τς κκλησίας εναι ννοιες πού ταυτίζονται πολύτως. κόμη καί πιστημονική ρευνα μπορε πολλές φορές νά διαπιστώσει τήν βαθειά νότητα συμφωνία πού πάρχει μεταξύ τν γίων. Ατή κριβς « συμφωνία τν Πατέρων» εναι καί δύναμη τς Παραδόσεως. Σύμφωνα μέ μιά χαρακτηριστική ρήση το Βικεντίου κ Λειρήνης . Παράδοση εναι «,τι πανταχο, πάντοτε, καί πό πάντων πιστεύθη».
πό ποψη κύρους μεταξύ γ. Γραφς καί . Παραδόσεως δέν πάρχει διαφορά. φο τό διο γ. Πνεμα νεργε καί στίς δύο περιπτώσεις, . Παράδοση χει τό διο κρος μέ τήν γ. Γραφή. πό ποψη ερύτητας, μως, Παράδοση περέχει, εναι κάτι ερύτερο τς Γραφς. γ. Γραφή μπορε νά θεωρηθε, ς τμμα (ς τό πρτο καί βασικό τμμα) τς . Παραδόσεως. κόμη καί «κανόνας» τς γ. Γραφς χει ρισθε πό τήν . Παράδοση, δηλ. πό . Παράδοση γνωρίζουμε ποιά εναι τά γνήσια βιβλία τς γ. Γραφς (ο αρετικοί, πού πορρίπτουν τήν Παράδοση, πό πο, ραγε, γνωρίζουν ποιά εναι τά γνήσια βιβλία τς Γραφς;).
. Παράδοση εναι τό κλειδί γιά τήν ρθή ρμηνεία τς γ. Γραφς. ταν ατό λείπει, νοίγουν ο δρόμοι γιά παρερμηνεες καί πλάνες (πως συμβαίνει στόν χρο τν αρέσεων), ν τό οσιαστικό περιεχόμενο τς Γραφς παραμένει ντελς σφραγισμένο. ς θυμηθομε τήν χαρακτηριστική εκόνα, κατά τήν ποία Κύριος κάθεται «πί θρόνου» καί κρατάει βιβλίο σφραγισμένο μέ πτά σφραγδες (ποκ. 5,1). γ. Γραφή κατανοεται καί ρμηνεύεται σωστά μόνο πό σους χουν κοινές μπειρίες μέ τούς συγγραφες της, πως κριβς να βιβλίο ατρικς κατανοεται μόνο πό σους χουν ατρικές γνώσεις νάλογες μέ ατές το συγγραφέα του. Ο γιοι, χοντας τήν δια μπειρία το γ. Πνεύματος κατανοον καί ρμηνεύουν ρθά τήν γ. Γραφή. μες πλά κολουθομε τήν ρμηνεία τν γίων (δηλ. τς Παραδόσεως), διαφορετικά τό γ. Πνεμα φυγαδεύεται πό τήν ρμηνεία καί τή θέση του καταλαμβάνει πλάνη.


Συμπέρασμα. γία Γραφή καί ο αρέσεις

Ποιά εναι, λοιπόν, σχέση τν αρέσεων μέ τήν γ. Γραφή; Εναι προφανές τι οσιαστική σχέση δέν πάρχει. Μόνο ξωτερική καί πιφανειακή σχέση πάρχει. Τό οσιαστικό περιεχόμενο τς Γραφς εναι σφραγισμένο γιά τίς αρέσεις. ποκαλύπτεται μόνο ντός τς κκλησίας (τς ρθόδοξης κκλησίας) καί γίνεται προσιτό μέσ τς . Παραδόσεως. Στίς αρέσεις κυριαρχον μόνο νθρώπινες ( μλλον δαιμονικές) ρμηνεες καί πλάνες. γνώση τς Γραφς πό κάποιους αρετικούς δέν εναι γγύηση γιά τή σωστή ρμηνεία της. λλωστε καί διάβολος γνωρίζει πολύ καλά τήν γ. Γραφή καί τή χρησιμοποιε (βλ. Ματθ. 4,6).
προσήλωση τν αρέσεων στήν γ. Γραφή εναι μόνο προσχηματική. Στήν οσία πάρχει πότιμηση τς Γραφς. Ο γέτες τν αρέσεων θεωρον τίς δικές τους «ρμηνεες» νώτερες πό τήν δια τήν Γραφή. Πολλές φορές μάλιστα δέ διστάζουν νά λλοιώσουν καί τό κείμενό της, γιά νά συμφωνε μέ τίς ντιλήψεις τους (βλ. Ν. Ματθαίου, Κ. Διαθήκη λλοιωμένη πό τούς «Μάρτυρες το εχωβ», κδ. Λυδία). Ρσσελ, δρυτής τν Μαρτύρων το εχωβ, θεωροσε τίς Γραφικές Μελέτες του πολύ πιό βασικές γιά τούς πιστούς πό τή Γραφή. αρεση προειδοποιε: «Φυλαχθτε πό τήν νεξάρτητη μελέτη τς γ. Γραφς». μελέτη γίνεται πάντοτε «μέ τή βοήθεια τν γραφικν βοηθημάτων» τς αρεσης (ντ. λεβιζοπούλου, λατρεία τς Σκοπις, τ. Β', θήνα 1994, σ. 125-126). μοίως καί γέτης γνωστς μάδος Πεντηκοστιανν Λ. Φέγγος λέει τι γ. ωάννης Χρυσόστομος ταν νθρωπος καί ταν ρμήνευε τή Γραφή κανε λάθη. Γιά τόν αυτό του, μως, σχυρίζεται τι, ταν ποιμένας νεβαίνει στό βμα νά μιλήσει, «λέγει ,τι το πε τό Πνεμα τό γιο» (ντ. λεβιζοπούλου, γχειρίδιο αρέσεων, θήνα 1994, σ. 222). Τά παραδείγματα ρκον γιά νά φανε πόσο πέχουν ο αρέσεις πό τό πνεμα τς γ. Γραφς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου