γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Πέμπτη 24 Ιανουαρίου 2013

Θεία Ευχαριστία και αιρετικές απομιμήσεις της



ΤΕΥΧΟΣ 55              ΤΡΙΠΟΛΙΣ          ΜΑΡΤΙΟΣ - ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2008

ΘΕΙΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑ
ΚΑΙ ΚΑΚΟΤΡΟΠΕΣ ΑΙΡΕΤΙΚΕΣ ΑΠΟΜΙΜΗΣΕΙΣ ΤΗΣ

Θεία Εχαριστία καί κκλησία.

Κατά τήν ρθόδοξη Παράδοση, Χριστός λθε στόν κόσμο καί θυσιάστηκε γιά τή σωτηρία μας. Μέ τήν νάστασή Του νίκησε τόν θάνατο καί συνέτριψε τήν ξουσία το διαβόλου. Χάρισε τή ζωή καί τήν νάσταση, πρτα στίς ψυχές σων Τόν κολουθον καί ργότερα στά σώματα λων τν νθρώπων γενικά, τά ποα θά ναστήσει κατά τή Δευτέρα Παρουσία Του. σους πίστεψαν σ’ Ατόν καί δέχονται τή σωτηρία πού πηγάζει πό τόν Σταυρό Του, δέν τούς γκατέλειψε μόνους, λλά τούς συγκεντρώνει γύρω πό τόν αυτό Του, σέ να σμα, τό ποο νομάζεται κκλησία. ποσχέθηκε, μάλιστα, τι θά εναι πάντοτε μαζί τους, «ως τς συντελείας το αἰῶνος» (Ματθ. 28,20).

δρυσε, λοιπόν, Κύριος τήν κκλησία Του, μέσα στήν ποία καί μόνο πραγματοποιεται σωτηρία μας. π. Παλος μς διαβεβαιώνει τι « Χριστός γάπησε τήν κκλησίαν» (φ. 5,25), τόσο πολύ μάλιστα, στε «περιεποιήσατο διά το δίου αματος» (Πραξ. 20,28), δωσε γι’ ατήν τό Αμά του. κκλησία εναι τό Σμα το Χριστο (Κολ. 1,24), μλλον διος Χριστός, παρατεινόμενος στούς αἰῶνες. Κάθε βαπτισμένος Χριστιανός γίνεται μέλος ατο το Σώματος, δηλ. μέλος Χριστο (Α' Κορ. 6,15, φ. 5,30). πλήρης νταξη, μως, γίνεται μέ να Μυστήριο, τό ποο διος δρυσε καί παρέδωσε, καί μέ τό ποο τό Σμα καί τό Αμά Του (δηλ. διος Χριστός) εναι συνεχς νάμεσά μας. Πρόκειται γιά τή Θεία Εχαριστία, τό Μυστήριο, στό ποο θεμελιώνεται κκλησία το Χριστο. Στή Θ. Εχαριστία προσφέρουμε ρτο καί ονο, ψωμί καί κρασί, τά ποα, μέ τίς εχές το ερέως καί μέ τήν πίκληση το γ. Πνεύματος, μεταβάλλονται σέ πραγματικό Σμα καί Αμα το Χριστο. Τό Σμα καί τό Αμα τς Θ. Εχαριστίας καί τό στορικό Σμα καί Αμα το Χριστο ταυτίζονται πλήρως. Θ. Εχαριστία δέν συμβολίζει, λλά εναι τό διο τό Σμα καί τό Αμα το Χριστο, κενο πού νέβηκε στόν Σταυρό, κενο πού τάφη, κενο πού ναστήθηκε, κενο πού σταται δοξασμένο «κ δεξιν το Πατρός». κκλησία καί Θ. Εχαριστία συνδέονται στενά, μλλον ταυτίζονται κατά βάθος: κκλησία εναι τό Σμα το Χριστο (Κολ. 1,24) καί τό Σμα το Χριστο εναι ασθητά παρόν στή Θ. Εχαριστία. «Σημαίνεται κκλησία ν τος Μυστηρίοις» λέγει γ. Νικόλαος Καβάσιλας (Ες τήν Θ. Λειτουργίαν, ΛΘ΄, 1), ννοντας μέ τόν ρο «Μυστήρια» τή Θ. Εχαριστία. κκλησία φανερώνεται, ποκαλύπτεται, κφράζεται στή Θ. Εχαριστία. που Εχαριστία, κε καί κκλησία. Θ. Λειτουργία, μέσα στήν ποία τελεται Θ. Εχαριστία, εναι τό κατ’ ξοχήν Μυστήριο τς κκλησίας.
Στή Θ. Λειτουργία κοινωνον ο Πιστοί, δηλ. δέχονται τό Σμα καί τό Αμα το Χριστο, νώνονται μαζί Του καί σώζονται. Θεός ρχεται καί κατοικε μέσα τους καί νθρωπος γίνεται ργανικό μέλος το Χριστο κάθε φορά πού κοινωνε. Εναι σαφής διδασκαλία τν Πατέρων τς κκλησίας πς ,τι νώνεται μέ τόν Θεό κενο μόνο σώζεται. Στή Θ. Εχαριστία πραγματοποιεται νωσή μας μέ τόν Χριστό, δηλ. σωτηρία. Χωρίς Εχαριστία δέν πάρχει σωτηρία. Τή σωτηρία μας, μως, τή φθονε διάβολος, ποος πιχειρε νά διαστρέψει τήν δό πού δηγε σ’ ατήν, μέ πολλούς καί διάφορους τρόπους, συνήθως μως μέσω τν διαφόρων αρέσεων.


Θεία Εχαριστία στίς αρέσεις

Ο αρέσεις εναι «σπορά» καί «βοτάνη» το διαβόλου, κατά τούς Πατέρες τς κκλησίας. Σ’ ατές τό Μυστήριο τς Εχαριστίας ποτιμται, συνήθως, παρακάμπεται, καί περί ατο διδασκαλία διαστρέφεται. Σέ λες σχεδόν τίς αρέσεις συναντμε διεστραμμένες ντιλήψεις καί πλάνες γιά τή Θ. Εχαριστία. Συνήθως χουν τήν πηγή τους στό Προτεσταντικό κίνημα, τό ποο ρνήθηκε γενικά τήν κκλησία, τά Μυστήρια καί τήν ερωσύνη καί στή θέση τους γκατέστησε μιά χρωμη θρησκευτικότητα, θεμελιωμένη, δθεν, στήν γ. Γραφή. Κατά τίς προτεσταντικές αρέσεις (πρόκειται γιά μέτρητο πλθος αρετικν μάδων), Θ. Εχαριστία δέν εναι Μυστήριο. Εναι μιά πλή τελετή, καλή καί φέλιμη, φο τή δίδαξε Χριστός, λλά χι Μυστήριο, πό τό ποο ξαρτται σωτηρία μας. φέλειά της γκειται στό τι ποτελε πλή νάμνηση το Πάθους καί τς Θυσίας το Χριστο καί δηγε σέ μιά συναισθηματική συμμετοχή στά γεγονότα. ρτος καί ονος δέν θεωρονται πραγματικό Σμα καί Αμα, λλά μόνο σύμβολα το Σώματος καί το Αματος το Χριστο (δέν εναι, λλά μόνο συμβολίζουν τό Σμα καί τό Αμα το Χριστο). τσι καταλύεται τό θεμέλιο τς κκλησίας, Θ. Εχαριστία, πού εναι καί θεμέλιο τς σωτηρίας μας. Σωτηρία, πλέον, δέν πάρχει, φο δέν πάρχει πραγματική νωση μέ τόν Θεό καί φο στή Θ. Εχαριστία λαμβάνουμε μόνο ξωτερικά σύμβολα το Θεο. σωτηρία ντικαθίσταται μέ μιά πιφανειακή συναισθηματική σχέση, ποία, βέβαια, δέν σώζει. Προτεσταντισμός, πως εναι γνωστό, ρνεται καί τήν ερωσύνη. Δέν τήν θεωρε Μυστήριο, λλά πηρεσία, πού μπορε νά σκεται περιστασιακά πό κάποιον καί νά ναλλάσσεται. τσι, στίς περισσότερες προτεσταντικές αρέσεις τελε τή Θ. Εχαριστία ποιοσδήποτε πιστός, ατός πού σκε προσωρινά τό ργο το «πρεσβυτέρου». Δέν πάρχει καμία οσιαστική σύνδεση τς Θ. Εχαριστίας μέ τό Μυστήριο τς ερωσύνης.
ς δομε πς συναντται γενική ατή αρετική ντίληψη σέ πιμέρους μάδες το ερύτερου προτεσταντικο χώρου. αρεση τν Μαρτύρων το εχωβ τελε να εδος «εχαριστίας», να «Δεπνο», τό ποο νομάζει «νάμνηση» καί στό ποο ρτος καί ονος ποκαλονται ερά «μβλήματα» (δηλ. σύμβολα) το Σώματος καί το Αματος το Χριστο. αρεση δέ διστάζει νά προσαρμόζει τά κείμενα τς γ. Γραφς σύμφωνα μέ τίς ντιλήψεις της. τσι, τό «στί» (εναι) στό Μάρκ. 14,22 μεταφράζεται ς «συμβολίζει» καί ξάγεται τό συμπέρασμα τι στόν Μυστικό Δεπνο « ρτος συμβόλιζε τό ναμάρτητο σαρκικό του σμα» (π. ντ. λεβιζοπούλου, «Μάρτυρες το εχωβ» καί ρθοδοξία, θναι 1995, σ. 84). Μεγαλύτερη ξία πό τήν «νάμνηση» χει «ερή πηρεσία»: ποιος σκε «ερή πηρεσία» πό σπίτι σέ σπίτι, διαδίδοντας τά ντυπα τς αρεσης, καί ποστηρίζει πρόθυμα τά οκοδομικά της προγράμματα «τρώγει τήν σάρκα το Υο το νθρώπου καί πίνει τό Αμα του»! (ατόθι, σ. 84-85). Τό παράδοξο εναι τι αρεση δέν πιτρέπει σέ λα τά μέλη της νά κοινωνον πό τά «μβλήματα» τς «νάμνησης», λλά μόνο στούς 144.000 σεσωσμένους, στήν «μάδα κείνη τήν ποία παίρνει Θεός στή νέα διαθήκη, πού γινε μέ τή θυσία το ησο». Ο πόλοιποι, «πολύς χλος», δέν χουν δικαίωμα κοινωνίας: Τούς πιτρέπεται μόνο νά παρευρίσκονται ς «παρατηρητές». μως, ριθμός τν 144.000 σέ λο τόν κόσμο χει σχεδόν συμπληρωθε, μέ ποτέλεσμα νά τελονται «ναμνήσεις», στίς ποες δέν κοινωνε κανείς, οτε κν ο ποκαλούμενοι «χειροτονημένοι διάκονοι», πού τελον τό «Δεπνο»! (ατόθι, σ. 85-87). Σύμφωνα μέ μαρτυρίες, περιφέρεται ποτήριο ονου πό χέρι σέ χέρι, πό τό ποο δέν πίνει κανείς! Χαρακτηριστική εναι περίπτωση «κκλησίας» Μαρτύρων το εχωβ, στήν ποία ναφέρεται μιά «κθεση νάμνησης» ς ξς: - Σύνολο παρόντων στήν «νάμνηση»: 143 – Σύνολο λαβόντων τά «μβλήματα»: κανείς!
Ο Πεντηκοστιανοί (λευθέρα ποστολική κκλησία τς Πεντηκοστς) τελον πίσης να εδος «εχαριστίας», πού δέν θεωρεται, βέβαια, Μυστήριο παραίτητο γιά τή σωτηρία. « ρτος καί ονος τς εχαριστίας εναι μόνο ψωμί καί κρασί καί, συνεπς, δέν χρειάζεται προσοχή, μήπως πέσουν στό δαφος ψίχουλα» (π. ντ. λεβιζοπούλου, γχειρίδιο αρέσεων καί παραχριστιανικν μάδων, θήνα 1994, σ. 214). Σέ μεταγενέστερο δημοσίευμά τους ναφέρουν τι δέν εναι πλά σύμβολα, λλά «διά πίστεως εναι τό σμα καί τό αμα το Χριστο καί γι’ ατό ποιος τό παίρνει ναξίως κατακρίνεται» (ατόθι).
Ρωμαιοκαθολική ντίληψη γιά τή Θ. Εχαριστία εναι, βέβαια, πολύ πιό κοντά στήν ρθόδοξη, δέν ταυτίζεται, μως, μ’ ατή. Ο Παπικοί δέχονται τι Θ. Εχαριστία εναι Μυστήριο καί τι σ’ ατήν εναι ντως παρόντα τό Σμα καί Αμα το Χριστο. Χρησιμοποιον, μως, τόν ρο «μετουσίωση» γιά νά περιγράψουν τόν τρόπο, μέ τόν ποο γίνεται μεταβολή το ρτου καί το ονου σέ Σμα καί Αμα το Χριστο. ρος «μετουσίωση» χει φιλοσοφική προέλευση, καί κφράζει μιά διάθεση «ποταγς» το Μυστηρίου στά δεδομένα τς νθρώπινης λογικς. πίσης πάρχουν μεγάλες διαφορές στόν τρόπο μέ τόν ποο τελεται Θ. Εχαριστία. μως, μέ τίς παπικές πλάνες γιά τό Μυστήριο θά σχοληθομε ναλυτικά σέ λλο τεχος το ντύπου μας καί δώ θά περιορισθομε στίς προτεσταντικές πομιμήσεις του.


μαρτυρία τς γίας Γραφς

λες σχεδόν ο αρετικές ντιλήψεις γιά τή Θ. Εχαριστία καταρρίπτονται πό τήν δια τήν γ. Γραφή, πού τόσο «κτιμται» στόν προτεσταντικό χρο καί ποία μέ σαφήνεια διδάσκει τί κριβς εναι Εχαριστία καί ποιά σημασία της. διος Κύριος, πρίν κόμη σταυρωθε, εχε μιλήσει γιά τό Σμα καί τό Αμα Του. κανε λόγο γιά τόν «ρτο τς ζως» (ω. 6,35), ποος κατεβαίνει πό τόν ορανό (6,34). ποιος φάει π’ ατό τόν ρτο, θά ζήσει «ες τόν αἰῶνα» (6,54), δέ ρτος « σάρξ μού στιν», διαβεβαιώνει χαρακτηριστικά (6,54). Ο ουδαοι ταράχθηκαν, ταν κουσαν κάτι τέτοιο: «Πς δύναται οτος μν δοναι τήν σάρκα φαγεν» (6,52); Πς εναι δυνατό νά μς λέει νά φμε τή Σάρκα; μως, Κύριος ννοοσε τό Σμα τς Θ. Εχαριστίας, κάτι γνωστο κόμη στούς κροατές του. Καί συνεχίζει μέ μφαση: «Σς διαβεβαιώνω τι, ν δέ φτε τή Σάρκα το Υο το νθρώπου καί δέν πιετε τό Αμά Του, δέν θά χετε ζωή μέσα σας. ποιος τρώει τή Σάρκα μου καί πίνει τό Αμα μου χει ζωή αώνιο» (6,53-55). «ποιος τρώει τή Σάρκα μου καί πίνει τό Αμά μου, μένει ντός μου, μέσα μου, κι γώ μένω μέσα σ’ ατόν» (6,56). Πολλοί, κόμη καί πό τούς μαθητές Του, ταν τά κουσαν ατά, επαν: «Σκληρός στιν οτος λόγος· τίς δύναται ατο κούειν» (6,60); Φοβερά λόγια λέει, ποιός μπορε νά τόν κούει; Χρειάζονται περισσότερες ποδείξεις πό τά λόγια ατά το Κυρίου, γιά τό τι Θ. Εχαριστία εναι ντως Μυστήριο, μέ τό ποο σωζόμεθα, καί χι μιά πλή πράξη, πού θά μποροσε σως νά γνοηθε;
πως εναι γνωστό, Θ. Εχαριστία παρεδόθη πό τόν ησο Χριστό στόν Μυστικό Δεπνο, λίγο πρίν τή Θυσία Του στόν Γολγοθ. κε Κύριος τέλεσε διος τήν πρώτη Θ. Λειτουργία πάνω στή γ: λαβε πρτα τόν ρτο, τόν ελόγησε (Ματθ. 26,26), επε «λάβετε φάγετε, τοτό στι τό σμά μου» (26,26), τόν τεμάχισε καί τόν δωσε στούς γίους ποστόλους νά κοινωνήσουν. Τό διο κανε καί μέ τό Ποτήριο το ονου, λέγοντας «πίετε ξ ατο πάντες, τοτό στι τό αμά μου» (26,27-28). Εναι χαρακτηριστικό, τι σέ λες τίς περιπτώσεις καί π’ λους τούς Εαγγελιστές (Μαρκ. 14,23-24, Λουκ. 22,19, Α' Κορ. 11,24-25) χρησιμοποιεται τό ρμα «στί», πού σημαίνει «εναι» καί χι «συμβολίζει». ν ρτος καί Ονος σαν πλά σύμβολα, Κύριος θά λεγε «τοτο συμβολίζει τό σμά μου» καί «τοτο συμβολίζει τό αμά μου» καί χι «τοτό στι». Στή συνέχεια δωσε ντολή νά παναλαμβάνεται ατή πράξη, πρός νάμνησίν Του καί πρός νάμνησιν τς Θυσίας Του: «τοτο ποιετε ες τήν μήν νάμνησιν» (Λουκ. 22, 20), «σάκις γάρ ν σθίητε τόν ρτον τοτον καί τό ποτήριον τοτο πίνητε, τόν θάνατον το Κυρίου καταγγέλλετε, χρις ο ν λθ» (Α' Κορ. 11,25-26).
Μέ βάση ατή τήν ντολή, ο πρτοι Χριστιανοί τελοσαν τή Θ. Λειτουργία («κλάσιν το ρτου») καθημερινά. Ο Πράξεις τν ποστόλων μς πληροφορον τι «σαν προσκαρτεροντες τ διδαχ τν ποστόλων καί τ κοινωνίᾳ καί τ κλάσει το ρτου καί τας προσευχας» (2,42) καί τι «πάντες σαν πί τό ατό ... καθ᾿ μέραν τε προσκαρτεροντες μοθυμαδόν ν τ ερ, κλντές τε κατ᾿ οκον ρτον» (2,44-46). Τή Θ. Λειτουργία τελοσαν ο διοι ο γιοι πόστολοι, ταν σαν παρόντες (Πρ. 7,11). Θ. Εχαριστία ταν τό κέντρο το κηρύγματος τν ποστόλων (Α' Κορ. 11,23 ξ.). π. Παλος φιστ τήν προσοχή σέ σους κοινωνον ναξίως. ποιος κοινωνε τσι, εναι «νοχος το σώματος καί το αματος το Κυρίου» (Α' Κορ. 11,28). Γι’ ατό, ς δοκιμάζει πρτα νθρωπος τόν αυτό του, κι πειτα ς κοινωνε. ποιος κοινωνε ναξίως, κοινωνε τήν καταδίκη το αυτο του, γιατί δέν χει συναίσθηση τι κοινωνε τό Σμα το Κυρίου («μή διακρίνων τό σμα το Κυρίου» 11,28-29). Γι’ ατό, πισημαίνει πόστολος στούς Κορινθίους, πάρχουν ναμεσά σας πολλοί σθενες καί ρρωστοι καί ρκετοί χουν πεθάνει, πειδή κριβς κοινωνοσαν κοινωνον ναξίως! (11,30-31).


ρθόδοξη ντίληψη περί Θ. Εχαριστίας

ρθόδοξη ντίληψη γιά τή Θ. Εχαριστία ταυτίζεται μέ ατήν τς γ. Γραφς. κκλησία μας δέν δέχεται τίποτε περισσότερο καί τίποτε λιγότερο π’ ,τι λέει γ. Γραφή γιά τή Θ. Εχαριστία. κολουθντας τήν ντολή το Κυρίου (Λουκ. 22, 20), τελε συνεχς τή Θ. Λειτουργία καί θά τήν τελε μέχρι τό τέλος το κόσμου. μορφή τς Λειτουργίας, βέβαια, ξελίχθηκε στή διάρκεια τν αώνων: προστέθηκαν εχές καί μνοι, χρησιμοποιονται μφια, εδικά λειτουργικά σκεύη κ.λ.π.. οσία της, μως, παραμένει δια καί μετάβλητη πό τήν ποστολική ποχή μέχρι σήμερα. Καί οσία εναι πίκληση το ερέως, μέ τήν ποα κατέρχεται τό Πνεμα τό γιο καί μεταβάλλει τά προσφερόμενα δρα σέ Σμα καί Αμα το Χριστο. λα τά λλα εναι περίβλημα καί πένδυση τς οσίας, πού σκοπό χουν χι νά τήν συγκαλύψουν, λλά νά τήν διαφυλάξουν καί νά τήν ναδείξουν. Πολλά π’ ατά τά στοιχεα μέ τή μακραίωνη χρήση τους καθαγιάστηκαν, γιναν προέκταση τς οσίας καί κκλησία τά διατηρε μέ ελάβεια. Πολλοί σχυρίζονται τι ρθόδοξη Λειτουργία δέν μοιάζει καθόλου μέ τήν ποστολική, διότι μέν εναι μεγάλη καί πολύπλοκη, δέ ταν δθεν, πλή καί σύντομη. Λένε τι λίγα λόγια χρησιμοποίησε Κύριος στόν Μυστικό Δεπνο, καί παραθεωρον τό «μνήσαντες», τό ποο προσθέτουν ο εροί Εαγγελιστές στίς σχετικές διηγήσεις (Ματθ. 26,30, Λουκ. 14, 26). Βέβαια, δέν γνωρίζουμε πόσο διήρκεσε μνολογία το Κυρίου καί τν ποστόλων στήν πρώτη ατή Θ. Λειτουργία, γνωρίζουμε, μως, τι στήν Κ. Διαθήκη πάρχουν ναφορές γιά κτενες προσευχές σέ νάλογες περιπτώσεις. Στίς Πράξεις π.χ. (20,7-11) ναφέρεται περιστατικό Θ. Λειτουργίας μέ κήρυγμα, πού τέλεσε π. Παλος κάποια Κυριακή καί διήρκεσε λόκληρη τή νύκτα!
Γιά τήν κκλησία μας Θ. Εχαριστία εναι τό κέντρο τς ζως τν νθρώπων. Εναι ρχή καί τό τέλος. Εναι τό διο τό Σμα καί τό Αμα το Χριστο, πό τά ποα, ποιος μεταλαμβάνει, βέβαια κατάλληλα προετοιμασμένος, σώζεται. ποιος, μως, δέν μεταλαμβάνει, δέν χει δυνατότητα σωτηρίας, σύμφωνα μέ τή διαβεβαίωση το Κυρίου (ω. 6,53). Γι’ ατό κκλησία μς καλε σέ συνεχ Θ. Κοινωνία, μς καλε νά κοινωνομε τακτικά, συχνά, πολλές φορές, γιατί διαφορετικά μένουμε μακριά πό τόν Θεό καί κτός το Χριστο. Σέ κάθε Θ. Λειτοργία ρχεται διος Χριστός λόκληρος καί ζν νάμεσά μας, νώνεται μέ τούς Πιστούς Του καί τούς συνάπτει λους μέ τόν αυτό Του καί μετ’ λλήλων σέ μιά πέρτατη μυστική κοινωνία καί νωση.
Γιά νά γίνει ατό, μως, παιτονται καί κάποιες προϋποθέσεις. Δέν ρκε πλς νά πάρχει καί νά τελεται Θ. Εχαριστία, λλά πρέπει νά εναι καί γκυρη. γκυρη εναι Εχαριστία πού τελοσαν ο γιοι πόστολοι μέ ντολή το Χριστο, καθώς καί κείνη πού τελον ο γνήσιοι διάδοχοι τν ποστόλων, δηλ. ο πίσκοποι τς κκλησίας καί ο χειροτονημένοι π’ ατούς ερες. Ατοί μέ τή Χειροτονία τους λαμβάνουν τό «χάρισμα» (Α΄ Τιμ. 4,14) νά τελον τή Θ. Λειτουργία καί τό «χάρισμα» ατό μεταδίδεται μέ μιά διάσπαστη λυσίδα Χειροτονιν, ποία χει τήν ρχή της στούς γίους ποστόλους («ποστολική διαδοχή»). Κάθε λλη «εχαριστία», πού τελεται πό ποιονδήποτε λλον, σέ ποιονδήποτε χρο καί μέ ποιονδήποτε τρόπο, πλς δέν εναι γνήσια, δέν εναι Εχαριστία, τά δρα της δέ μεταβάλλονται σέ Σμα καί Αμα το Χριστο, εναι κοινός ρτος καί ονος. Εχαριστία καί ερωσύνη συνδέονται διάσπαστα μεταξύ τους, μία προϋποθέτει τήν λλη. «σφαλής καί βεβαία» Εχαριστία, λέει γ. γνάτιος Θεοφόρος, νας πό τούς ρχαιότερους Πατέρες τς κκλησίας, εναι « πό τόν πίσκοπον οσα», δηλ. ατή πού τελε πίσκοπος ο ερες του (Σμυρναίοις VIII, ΒΕΠΕΣ, τ. 2, σ. 281). Μέ ατό τό πρσμα γίνεται κατανοητή προβληματική θέση τν αρέσεων ς πρός τήν κκλησία το Χριστο: ο αρέσεις δέν τελον γνήσια Εχαριστία καί γι’ ατό δέν σώζουν. Εναι νεκρές νθρώπινες ργανώσεις, κατά τόν πιεικέστερο χαρακτηρισμό. κκλησία το Χριστο ( ρθόδοξη κκλησία) εναι ζσα, πειδή κριβς τελε τήν μόνη γνήσια «σφαλ καί βεβαία» Θεία Εχαριστία καί δι’ ατς σώζει τόν κόσμο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου