Διάγραμμα – Περίληψη Θέματος Γ' τοῦ Θεολογικοῦ
Προγράμματος «Ὀρθοδοξία καί Ζωή» τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου ΙΕ', ἔτους 2020-2021.
Ἀγαπητοί φίλοι,
Σᾶς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σᾶς εὔχομαι καλή περιήγηση. Σ’ αὐτό θά βρεῖτε κείμενα θεολογικοῦ καί πνευματικοῦ περιεχομένου, ὅπως κείμενα ἀναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τῆς Ἐκκλησίας, ἀντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικῆς οἰκοδομῆς, κείμενα ἀναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ἀναζητήσεις τῆς ἐποχῆς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεῖα ἀπό τήν πίστη καί ζωή τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας.
Εὔχομαι τά κείμενα αὐτά καί κάθε ἀνάρτηση σ’ αὐτό τό ἱστολόγιο νά φανοῦν χρήσιμα σέ ὅσους ἐνδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά ἀφυπνίσουν καί νά οἰκοδομήσουν πνευματικά.
Ἡ εὐλογία καί ἡ Χάρις τοῦ Κυρίου νά εἶναι πάντοτε μαζί σας.
Μετά τιμῆς καί ἀγάπης.
π. Σωτήριος Ἀθανασούλιας
Ἐφημέριος Μητροπολιτικοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Βασιλείου Τριπόλεως.
Διάγραμμα – Περίληψη Θέματος Γ' τοῦ Θεολογικοῦ
Προγράμματος «Ὀρθοδοξία καί Ζωή» τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου ΙΕ', ἔτους 2020-2021.
Διάγραμμα – Περίληψη Θέματος Β' τοῦ Θεολογικοῦ Προγράμματος «Ὀρθοδοξία καί Ζωή» τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας, περιόδου ΙΕ', ἔτους 2020-2021.
Εἰσαγωγικά: Ὁ ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης, θέμα τῆς παρούσης ἑνότητος τοῦ Προγράμματος «Ὀρθοδοξία καί Ζωή». Μιά προσωπικότητα κατανοεῖται πάντοτε στό ἱστορικό της πλαίσιο (ἐντός τῆς ἐποχῆς της). Ἀκόμη καί οἱ Ἅγιοι ζοῦν καί ἐνεργοῦν ἐντός τόπου καί χρόνου. Ἐκτός τόπου καί χρόνου εἶναι μόνο ὁ Θεός. Ἡ ἐποχή τοῦ Ἁγίου ὁ 18ος μ.Χ. αἰ. (1700-1800). Τό εὐρύτερο ἱστορικό πλαίσιο: ἡ κατάσταση τοῦ κόσμου στήν ἐποχή τοῦ Ἁγίου καί ἐνωρύτερα.
ΤΕΥΧΟΣ 112 ΤΡΙΠΟΛΙΣ
ΙΟΥΛΙΟΣ - ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2020
ΚΑΙ ΟΙ «ΘΕΟΙ» ΤΟΥ ΝΕΟΕΙΔΩΛΟΛΑΤΡΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΜΑΣ
Ἡ πανανθρώπινη
ἀναζήτηση τοῦ Θεοῦ
ΤΕΥΧΟΣ 87 ΤΡΙΠΟΛΙΣ ΙΟΥΛΙΟΣ - ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2020
Μιά
χαρακτηριστική παραποίηση τῆς χριστιανικῆς ἀγάπης
Κατά τό τέλος τοῦ 19ου αἰῶνα ὁ βαθυστόχαστος φιλόσοφος - θεολόγος Κωνσταντίν Λεόντιεφ παρατήρησε τήν ἐμφάνιση τοῦ λεγόμενου «ρόζ Χριστιανισμοῦ», τόν ὁποῖο χαρακτήρισε ὡς προεπαναστατική θέση τῆς τότε διανόησης, τῆς ἰντελιγκέντσια, πού ἔθετε τό ἐρώτημα: «Φόβος Θεοῦ; Ποιός φόβος; Γιατί; Ἀφοῦ ὁ Θεός εἶναι “ΑΓΑΠΗ καί μόνο ΑΓΑΠΗ”». Μάλιστα, ἀκόμα καί μερικοί ἀντιπρόσωποι τῆς ἱεροσύνης ἐπιπόλαια παρατήρησαν καί χαρακτήρισαν τόν «φόβο Θεοῦ» ὡς ἡμιμάθεια. Ἀλλά ὁ Κύριος ἔκρινε ἀλλιῶς. Ἔτσι, οἱ Ἱερομόναχοι Ὅσιοι τοῦ σπηλαίου τῆς Ὄπτινα, εὐλόγησαν τόν Κ. Λεόντιεφ νά συνεχίσει τή μελέτη του πάνω στό θέμα τοῦ «ρόζ Χριστιανισμοῦ», πού προβάλλει μόνο τήν ἀγάπη.
Διάγραμμα – ΠερίληψηΘέματος Α' τοῦ Θεολογικοῦ Προγράμματος «Ὀρθοδοξία καί Ζωή»τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,περιόδου ΙΕ', ἔτους 2020-2021.
Εἰσαγωγικά: Τό δέκατο πέμπτο ἔτος λειτουργίας τοῦ Θεολογικοῦ Προγράμματος «Ὀρθοδοξία καί Ζωή». Στό πλαίσιο τοῦ διδακτικοῦ καί ποιμαντικοῦ ἔργου τῆς Ἐκκλησίας. Ἀποστολή τῆς Ἐκκλησίας ἡ σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου. Σώζεται ὁ ἐπικαλούμενος τό ὄνομα τοῦ Χριστοῦ: «Πᾶς γάρ ὅς ἄν ἐπικαλέσηται τό ὄνομα Κυρίου σωθήσεται. Πῶς οὖν ἐπικαλέσωνται εἰς ὅν οὐκ ἐπίστευσαν; Πῶς δέ πιστεύσωσιν οὗ οὐκ ἤκουσαν; Πῶς δέ ἀκούσωσιν χωρίς κηρύσσοντος; Πῶς δέ κηρύξωσιν ἐάν μή ἀποσταλῶσιν;» (Ρωμ. 10, 13-15). Ὁ Κύριος ὡς κατ’ ἐξοχήν Διδάσκαλος καί Καθηγητής. Ἡ ἀποστολή τῶν Ἀποστόλων στόν εὐαγγελισμό τοῦ κόσμου (Ματθ. 28, 19-20). Τό διδακτικό ἔργο τῆς Ἐκκλησίας καί οἱ ἐπί μέρους μορφές του: Κήρυγμα, κατήχηση, κατ’ ἰδίαν νουθεσία κ.ἄ. Μιά ἀδυναμία τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ κηρύγματος: ἡ ἔλλειψη ἀντιλόγου. Ὡστόσο, ὁ ἀντίλογος, ὁ διάλογος, ἡ διευκρινιστική ἐρώτηση δέν εἶναι ἄγνωστα στήν ἐκκλησιαστική Παράδοση. Παραδείγματα ἀντιλόγου ἤ διαλόγου στήν Ἁγία Γραφή: ἡ συζήτηση τοῦ Κυρίου μέ τόν Νικόδημο (Ἰω. 3,1 ἑξ.), οἱ κατ’ ἰδίαν διάλογοι τοῦ Κυρίου μέ τούς Μαθητές Του (Ματθ. 17,10 κ.ἄ.), ὁ Κύριος ἀπαντᾶ σέ ἐρωτήσεις ἀκροατῶν (Ματθ. 22,23 ἑξ. κ.ἄ.), ἀλλά καί θέτει ὁ Ἴδιος ἐρωτήσεις (Ματθ. 22,41), οἱ κατ’ ἰδίαν νουθεσίες τοῦ ἀπ. Παύλου (Πράξ. 20,31) κ.ἄ. Ἡ δυνατότητα ἀντιλόγου - διαλόγου στό Πρόγραμμά μας. Ἔσχατος σκοπός του, ὁ σκοπός τῆς Ἐκκλησίας: ἡ σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου (ἤ μᾶλνον, ἡ συμβολή στή σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου). Ὁ σκοπός τοῦ διαλόγου: α) ἡ «κατανόηση» (συνειδητοποίηση) τῶν λεγομένων, ἡ ἐγκαθίδρυση τῶν «ρημάτων» τῆς πίστεως ἀπό τή νόηση («λόγο») στήν «καρδία», β) ἡ ἀναμέτρηση μέ τά «ἔξω» πιστεύματα, μέ τήν ἑτεροδιδασκαλία ἤ τήν πλάνη: τά «ἔξω» πιστεύματα μᾶς περιβάλλουν καί μᾶς ἐπηρεάζουν ἀπό παντοῦ - τό περιρέον «φρόνημα τοῦ κόσμου» ἀντίκειται σφοδρῶς στό «φρόνημα τοῦ Χριστοῦ». Πρός τήν ἐπίτευξη τοῦ σκοποῦ τοῦ Προγράμματός μας. Οἱ δύο ὄψεις τῆς ὁδοῦ τῆς σωτηρίας: ἡ θετική καί ἡ ἀρνητική, ἡ ὁδός τῶν ἀρετῶν καί ἡ ὁδός τοῦ ἀγῶνος κατά τοῦ κακοῦ, ἡ ὁδός τοῦ θελήματος τοῦ Θεοῦ καί ἡ ὁδός τῶν «μεθοδειῶν» τοῦ διαβόλου, ἡ ὁδός τῆς Ἀληθείας καί ἡ ὁδός τῆς ἀποφυγῆς τῆς πλάνης, ἡ ὁδός τῶν ἐνεργειῶν τοῦ Θεοῦ καί ὁδός τῶν ἐνεργειῶν τοῦ σατανᾶ.