Διάγραμμα – Περίληψη Θέματος Ζ' τοῦ Θεολογικοῦ
Προγράμματος «Ὀρθοδοξία καί Ζωή» τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου ΙΕ', ἔτους 2020-2021.
Εἰσαγωγικά: Ὁ ἀόρατος πόλεμος, στόν ὁποῖο ἀναφέρεται ὁ ἅγιος
Νικόδημος, εἶναι ὁ πόλεμος ἐναντίον τοῦ διαβόλου. Συνήθως, ὅμως, ὁ διάβολος δέν
μᾶς πολεμᾶ «πρόσωπον πρός πρόσωπον», ἀλλά κυρίως, μέσῳ τῶν ἁμαρτιῶν καί τῶν
παθῶν μας. Ἡ ἁμαρτία ἐπιφέρει τόν θάνατο, ὁ δέ «ἔχων τό κράτος τοῦ θανάτου»
εἶναι ὁ διάβολος (Ἑβρ. 2,14). Διάβολος, ἁμαρτία καί θάνατος εἶναι στοιχεῖα ἄρηκτα
συνδεδεμένα. Ὡστόσο, ὑπάρχει διαφορά μεταξύ «ἁμαρτίας» καί «πάθους». «Ἁμαρτία»
εἶναι, βέβαια, κάθε ἀπόκλιση ἀπό τό θεῖο θέλημα, ἀλλά «πάθος» εἶναι ἡ
ἐπαναλαμβανόμενη ἁμαρτία, ἐκείνη πού ἔχει ρίξει βαθειές ρίζες στήν ἀνθρώπινη
προσωπικότητα. «Πάθος» εἶναι, ἐπίσης, κάθε προσκόληση (ἰσχυρή σύνδεση) μέ
πρόσωπα ἤ πράγματα τοῦ κόσμου τούτου. Κατά συνέπεια, τό πάθος εἶναι ἀσθένεια πολύ
βαρύτερη τῆς ἁμαρτίας, ὁ δέ πνευματικός πόλεμος στρέφεται κυρίως ἐναντίον τῶν
παθῶν. Ὑπάρχουν ἰσχυρότερα καί ἀσθενέστερα πάθη, ὅπως καί πάθη, πού γεννῶνται
ἀπό ἄλλα. καί πάθη. τά ὁποῖα στή συνέχεια γεννοῦν ἄλλα πάθη. Ἡ Πατερική
Παράδοση ὁμόφωνα δέχεται ὅτι ὅλα τά πάθη προέρχονται ἀπό τή Φιλαυτία (τήν «ἄλογο»
ἀγάπη πρός τόν ἑαυτό μας). Κατά τόν ἅγ. Νικόδημο, ἡ Φιλαυτία εἶναι «ἡ
προκαταρκτική αἰτία καί ρίζα, καί ἀρχή ὅλων τῶν ἄλλων παθῶν καί κακῶν». Ἀπό
αὐτήν προέρχονται οἱ τρεῖς «γίναντες τῶν παθῶν»: ἡ Φιλαργυρία, ἡ Φιληδονία καί
ἡ Φιλοδοξία (τά τρία «Φ») καί ἀπό αὐτές ὅλα τά ἄλλα πάθη.