Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος ΣΤ' τοῦ Θεολογικοῦ Προγράμματος «Ὀρθοδοξία καί Ζωή»
τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ζ΄, ἔτους 2012-2013.
Ἡ ψυχή καί τά μέρη της: Ἡ ψυχή εἶναι
τό ἀθάνατο μέρος τοῦ ἀνθρώπου.
Ἡ ἀντιλήψη γιά τήν ἀθανασία τῆς
ψυχῆς εἶναι ἤδη γνωστή ἀπό τήν ἑλληνική
φιλοσοφία, ὅπως καί ἡ διάκριση μεταξύ ψυχῆς
καί σώματος. Οἱ Πατέρες τήν προσλαμβάνουν καί τήν προσαρμόζουν στά Ὀρθόδοξα
δεδομένα ὡς ἑξῆς: α) Ἡ ψυχή δέν εἶναι
αἰώνια, ἀλλά κτιστή. β) Ἡ
ψυχή εἶναι «φύσει» θνητή καί «χάριτι» ἀθάνατη.
γ) Ἡ ψυχή δέν ταυτίζεται μέ τόν ὅλο ἄνθρωπο.
δ) Ἡ ἀθανασία τοῦ ἀνθρώπου
δέν στηρίζεται στήν ἀθανασία τῆς ψυχῆς,
ἀλλά στήν Ἀνάσταση τοῦ
Χριστοῦ. Ἡ ψυχή δέν ταυτίζεται μέ τή θεία πνοή (Γεν. 2,7), ἀλλά
εἶναι ἀποτέλεσμα (ἐνέργημά) της. Κύρια μέρη
ἤ δυνάμεις τῆς ψυχῆς
εἶναι ὁ «νοῦς» καί «λόγος»: ἡ ψυχή διακρίνεται σέ
«νοερά» καί «λογική» ψυχή. «Λόγος» εἶναι ἡ
νόηση, ἡ τυπική λογική καί «νοῦς» εἶναι
μιά ἄλλη δύναμη, πού μόνο στήν κατάσταση τοῦ
πεπτωκότος ἀνθρώπου ταυτίζεται μέ τή νόηση («λόγο»). Στόν μέσο ἄνθρωπο
ὁ νοῦς εἶναι ἀνενεργός («ἐσκοτισμένος»). Ὁ
«νοῦς» εἶναι «μέρος τῆς ψυχῆς
τό καθαρώτατον» καί «ὥσπερ ὀφθαλμός ἐν
σώματι, οὕτως ἐν ψυχῇ ὁ
νοῦς» (ἅγ. Ἰω. Δαμασκηνός). Ὁ «νοῦς»
εἶναι τό γνωστικό ὄργανο, μέ τό ὁποῖο
ὁ ἄνθρωπος βλέπει τόν Θεό καί κοινωνεῖ
μαζί Του. «Νοῦς» καί «λόγος» ὄχι μόνο διαφέρουν
μεταξύ τους, ἀλλά χρησιμοποιοῦν καί διαφορετικά
σωματικά ὄργανα: ὄργανο τοῦ
«λόγου» εἶναι ὁ ἐγκέφαλος, ἐνῶ
ὄργανο τοῦ «νοῦ»
εἶναι ἡ καρδία. Ὅμως, ὁ
«νοῦς» καί ὁ «λόγος» δέν εἶναι
τά μόνα μέρη τῆς ψυχῆς. Οἱ
Πατέρες χρησιμοποιοῦν τή βασική διάκριση τῆς ἑλληνικῆς
φιλοσοφίας, κατά τήν ὁποία ἡ ψυχή διακρίνεται σέ
νόηση, βούληση καί συναίσθημα («λογιστικόν», «θυμοειδές» καί «ἐπιθυμητικόν»).
Κατά τούς Πατέρες, ἡ νόηση («λογιστικόν») ἀποτελεῖ
τό «λογικόν» μέρος («νοῦς» καί «λόγος»), ὁ δέ θυμός καί ἡ
ἐπιθυμία («θυμοειδές» καί «ἐπιθυμητικόν») ἀποτελοῦν
τό «ἄλογον» μέρος τοῦ ἀνθρώπου.
Οἱ Πατέρες θά μποροῦσαν νά χρησιμοποιήσουν
ἄνετα καί σύγχρονες διακρίσεις τοῦ
ἀνθρώπου, κατά τίς ὁποῖες
ἡ «ψυχή» διακρίνεται σέ α) συνειδητό καί β) μή συνείδητο μέρος,
τό συνειδητό διακρίνεται σέ αἴσθηση, νόηση, βούληση,
συναίσθημα, διαίσθηση κ.λ.π. καί τό μή συνειδητό μέρος διακρίνεται σέ ὑποσυνείδητο,
ἀσυνείδητο κ.λπ.