Διάγραμμα – Περίληψη Θέματος ΚΒ' τοῦ Θεολογικοῦ
Προγράμματος «Ὀρθοδοξία καί Ζωή» τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Μαντινείας καί
Κυνουρίας, περιόδου ΙΕ', ἔτους 2020-2021.
Ἕνα κορυφαῖο πνευματικό ἔργο: Ἡ ὁλοκλήρωση τῶν συναντήσεων
τῆς φετεινῆς περιόδου τοῦ Προγράμματος «Ὀρθοδοξία καί Ζωή», μέ θέμα ἕνα
κορυφαῖο πνευματικό ἔργο, τόν Ἀόρατο Πόλεμο τοῦ ἁγίου Νικοδήμου τοῦ Ἁγιορείτου
(1749-1809). Ὁ ἅγιος Νικόδημος ἀνακαλύπτει σέ ἕναν ἄλλο θεολογικό καί
«πνευματικό χῶρο, ἐντός τοῦ σχολαστικοῦ Ρωμαιοκαθολικισμοῦ, ἕνα ἕργο, πολύ
οἰκεῖο στήν Ὀρθόδοξη Ἀσκητική Παράδοση, τό ἔργο τοῦ Μοναχοῦ Lorenzo Scupoli (1530-1610)
μέ τίτλο «Πνευματικός Πόλεμος» («Combattimento Spirituale») καί τολμᾶ νά τό
μεταφράσει, νά τό διορθώσει, νά τό ἀποκαθάρει ἀπό κάθε ξένο στοιχεῖο καί νά τό
προσαρμόσει στά Ὀρθόδοξα δεδομένα, γιά τήν πνευματική ὀφέλεια τῶν ὑπόδουλων Ἑλλήνων
καί γιά τόν φωτισμό τοῦ Γένους. Σ’ αὐτό περιγράφεται ὁ πόλεμος, πού γίνεται γιά
τήν ἐκπλήρωση τοῦ ἀνθρώπινου προορισμοῦ, δηλ. γιά τή σωτηρία μας, ἤ μᾶλλον ἡ
ἴδια ἡ διαδικασία τῆς σωτηρίας περιγράφεται ἀπό τήν ἀρνητική της πλευρά (τῆς
ἐπιγνώσεως τῶν «μεθοδειῶν τοῦ διαβόλου»), ὡς ἕνας πνευματικός πόλεμος. Ἡ
μέθοδος αὐτή εἶναι πολύ γνωστή, τόσο στήν Ἁγία Γραφή, ὅσο καί στήν Ὀρθόδοξη
Πατερική καί Ἀσκητική Παράδοση, ὅπου τό μυστήριο τῆς σωτηρίας περιγράφεται μέ
στρατιωτικούς καί πολεμικούς ὅρους. Ἡ ἐπιτυχία αὐτοῦ τοῦ πολέμου δέν ἐξαρτᾶται
μόνο ἀπό τή διάθεση τοῦ ἀνθρώπου νά ἐμπλακεῖ σ’ αὐτόν καί νά ἀγωνιστεῖ, ἀλλά
καί ἀπό τή γνώση τῶν συνθηκῶν καί τῶν συντελεστῶν τοῦ πολέμου. Προφανῶς, ὁ
πρῶτος συντελεστής εἶναι ὁ ἐχθρός, ὁ ὁποῖος ἐμφανίζεται μέ τήν τριπλή μορφή, α)
τοῦ ἑαυτοῦ μας, τοῦ ἁμαρτωλοῦ ἑαυτοῦ, τοῦ κακοῦ ἑαυτοῦ μας, τῆς ἐν ἡμῖν
οἰκούσης ἁμαρτίας, β) τοῦ «κόσμου», ὁ ὁποῖος μετά τήν ἀνθρώπινη πτώση «ὅλος ἐν
τῷ πονηρῷ κεῖται» (Α' Ἰω. 5,19), δηλ. τοῦ φρονήματος τῆς ἀποστασίας, τοῦ
φρονήματος τῶν πολλῶν, πού ἀντιτίθεται στό φρόνημα τοῦ Χριστοῦ, καί γ) τοῦ «κοσμοκράτορος»,
δηλ. τοῦ διαβόλου, ὁ ὁποῖος μετά τήν πτώση κυριάρχησε στόν κόσμο. Σέ ἔσχατη
ἀνάλυση, ὁ ἀόρατος πόλεμος γίνεται ἐναντίον τοῦ διαβόλου: οἱ τρεῖς «ἐχθροί»
συνοψίζονται σέ ἕναν, στόν κατ’ ἐξοχήν «ἐχθρό», τόν διάβολο καί τά στρατεύματά
του, τούς δαίμονες. Ὁ ἀόρατος πολέμος εἶναι «πρός τάς ἀρχάς, πρός τάς ἐξουσίας,
πρός τούς κοσμοκράτορας τοῦ σκότους τοῦ αἰῶνος τούτου» (Ἐφ. 6, 12).