Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Ζ' τοῦ Θεολογικοῦ Προγράμματος «Ὀρθοδοξία καί Ζωή»
τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ι', ἔτους 2015-2016.
Ἡ οὐσία τοῦ θανάτου: Θάνατος οὐσιαστικά εἶναι
ὁ ἀποχωρισμός ἀπό τόν Θεό. Ὁ
Θεός εἶναι Ζωή. Ὅ,τι εἶναι
ἑνωμένο μέ τόν Θεό, ζεῖ, καί ὅ,τι
ἀποχωρίζεται ἀπό τόν Θεό, ἀποθνήσκει.
Ὁ θάνατος εἶναι ἀπουσία
καί στέρησις Θεοῦ: «Ὅσον ἀφίστατο ὁ Ἀδάμ
τῆς ζωῆς, τοσοῦτον προσήγγιζε τῷ
θανάτῳ. Ζωή γάρ ὁ Θεός. Στέρησις δέ τῆς
ζωῆς θάνατος» (Μ. Βασίλειος). Ὁ θάνατος ἐμφανίζεται
μέ δύο μορφές: α) πνευματικός θάνατος ἤ «θάνατος πρῶτος»
εἶναι ὁ διά τῆς ἁμαρτίας
ἀποχωρισμός ἀπό τόν Θεό (ὁ
κατ’ ἐξοχήν θάνατος) καί β) φυσικός θάνατος ἤ
«θάνατος δεύτερος» εἶναι ὁ χωρισμός τῆς ψυχῆς
ἀπό τό σῶμα. Ὁ
φυσικός θάνατος εἶναι τό ἀναγκαῖο
ἀποτέλεσμα τοῦ πνευματικοῦ.
Κατά τήν Ὀρθόδοξη Παράδοση, ὁ θάνατος, παρά τήν
μεγάλη καί πραγματική του δύναμη, δέν εἶναι «οὐσία»,
ἀλλά στέρηση καί ἀπουσία: «κακία οὐκ
οὐσία τίς ἐστιν, οὐδέ
οὐσίας ἰδίωμα, ἀλλά
συμβεβηκός, ἤτοι ἐκ τοῦ κατά φύσιν εἰς τό παρά φύσιν ἑκούσιος
παρεκτροπή» (Ἰω. Δαμασκηνός). Ὁ θάνατος ὡς
«μέγιστο κακό», συνδέεται στενά με τό «πρόβλημα τῆς θεοδικίας»: Γιατί τό
κακό στόν κόσμο; Γιατί οἱ πόλεμοι καί οἱ ἀναταραχές;
Γιατί οἱ σεισμοί, οἱ θεομηνίες, οἱ
φυσικές καταστροφές; Γιατί εὐημερεῖ
ὁ ἀσεβής καί δυστυχεῖ ὁ
δίκαιος; «Τί ὅτι ὁδός ἀσεβῶν εὐοδοῦται;» (Ἱερ. 12,1). Τό κακό,
γενικά, εἶναι «μή ὄν», «ἀπουσία»,
«στέρησις» καί «παρυπόστασις», ὅπως τό σκότος εἶναι
ἀπουσία φωτός. Ὅλες οἱ
μορφές τοῦ κακοῦ εἶναι
«συμβεβηκότα», «ἐπισυμβάντα», «ἐπεισελθόντα τῇ
φύσει» καί «παρά φύσιν προσθήκη» σ’ αὐτήν (ἅγ.
Ἰουστῖνος Πόποβιτς). Ἡ δημιουργία τοῦ
Θεοῦ εἶναι «καλή λίαν», τό δέ κακό καί ὁ
θάνατος, εἶναι μία «παράσιτος δύναμις» στήν «καλήν λίαν» δημιουργία
τοῦ Θεοῦ. Τό κακό ἔγκειται ὄχι
στή φύση, ἀλλά στήν προαίρεση τῶν πραγμάτων. Προαίρεση,
ὅμως, ἔχουν μόνο τά λογικά ὄντα.