γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου 2012

Ποιοί κατέστρεψαν τα αρχαία μνημεία;



ΤΕΥΧΟΣ 37          ΤΡΙΠΟΛΙΣ           ΜΑΡΤΙΟΣ – ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2005

ΠΟΙΟΙ ΚΑΤΕΣΤΡΕΨΑΝ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΜΝΗΜΕΙΑ;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΥΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΑΤΡΩΝ

τοποθέτηση το προβλήματος

Ο περισσότερες πό τίς ρχαιολατρικές μάδες, πού δρον τελευταα στή χώρα μας, προβάλλουν μεταξύ λλων τόν σχυρισμό τι ο Χριστιανοί μέ τήν πικράτησή τους κατέστρεψαν τούς ναούς τς ρχαίας θρησκείας, μερικοί πό τούς ποίους σαν ξαιρετικά μνημεα τέχνης καί πολιτισμο. Ξεκινώντας πό μεμονωμένες στορικές πληροφορίες πό μεμονωμένα περιστατικά, προβαίνουν σέ αθαίρετες γενικεύσεις, διαστρέφοντας πλήρως τήν πραγματικότητα καί προβάλλοντας μιά εκόνα το παρελθόντος, πού δέν χει καμία σχέση μέ τήν στορική λήθεια. Πρόκειται γιά να πό τά πιό ντυπωσιακά θέματα τς ρχαιολατρικς προπαγάνδας τν μερν μας, μέ πώτερο στόχο τήν κατάργηση το Χριστιανισμο καί τήν ναβίωση τς ρχαίας εδωλολατρικς θρησκείας.

Σάν πάντηση στούς παραπάνω σχυρισμούς καί σ' ατές τίς μεθοδεύσεις, παραθέτουμε να σχετικό κείμενο το Μακαριωτάτου ρχιεπισκόπου θηνν καί πάσης λλάδος κ.κ. Χριστοδούλου, ποος μέ τήν γνωστή ερυμάθεια καί πιστημονικότητα πού τόν διακρίνει καί τήν νεση μέ τήν ποία κινεται στίς πηγές, θέτει τά πράγματα στήν ρθή τους βάση. σα κολουθον μεταφέρονται κατά λέξη πό τό βιβλίο του λληνισμός προσήλυτος. μετάβαση το λληνισμο πό τήν ρχαιότητα στό χριστιανισμό, κδ. Media Ecclesiastica, θναι 2004, σ. 109 - 116, στό ποο νδιαφερόμενος μπορε νά δε καί τίς ποσημειώσεις - πραπομπές πού κατοχυρώνουν τίς πόψεις το συγγραφέως, τίς ποες παραλείπουμε λόγ λλείψεως χώρου.


μοίρα τν ναν

Ο δεομανες τς ρχαιότητος χουν δώσει στό ερύ κοινό τήν ντύπωση τι μέσως μόλις χριστιανισμός ναγνωρίστηκε ς πίσημη θρησκεία, μαινόμενα στίφη χριστιανν ρμησαν κατά τν εδωλολατρικν ναν καί τούς κατέστρεψαν. πραγματικότητα μως, μιλώντας τουλάχιστον γιά τήν λλάδα, εναι ντελς διαφορετική.
κατάρευση το παγανισμο καί νοδος το χριστιανισμο εναι μιά διαδικασία πού κράτησε αἰῶνες. Στή διάρκεια ατς τς διαδικασίας, ναπτύχθηκε γενικώτερη θρησκευτική ναταραχή, πού σέ πολλές πόλεις τς νατολς καί τς φρικς κυρίως, βρέθηκε κτός λέγχου. Συνέβησαν, πράγματι, πιθέσεις, μέ στόχο ναούς μέσα στούς ποίους πρχαν γάλματα τά ποα χρησιμοποιοσαν ο μάγοι, βωμοί στούς ποίους γίνονταν μαγικές τελετουργίες κλπ. Ο καταστροφές δέν σαν σπάνιες. Τήν δια περίοδο, μως, ποκινούμενες πό μάγους, γίνονταν καί καταστροφές χριστιανικν ναν.
Ατά συνέβαιναν κυρίως σέ πόλεις μέ πολυφυλετικό πληθυσμό, που διαφοροποίηση ριχνε λάδι στή φωτιά. Σέ πόλεις μως μέ σοβαρο βαθμο θνική μοιογένεια, που ο χριστιανοί μέ τούς εδωλολάτρες εχαν οκογενειακούς δεσμούς οκονομική συνεργασία, ο θρησκευτικές συγκρούσεις δέν φθασαν σέ πίπεδα σκληρς ντιπαράθεσης.
ν τούτοις στήν λλάδα δέν χουμε τέτοια φαινόμενα - τουλάχιστον τσι πως τά φαντάζονται ο δεομανες. πρξε μέν νομοθεσία πού πέβαλε τό κλείσιμο τν εδωλολατρικν ναν κατ' ρχήν στήν Κωνσταντινούπολη καί τή Ρώμη, λλά δέν φαίνεται νά τηρήθηκε, φο στήν Κωνσταντινούπολη δέν προκύπτει τι πρίν τήν παγόρευση λειτουργοσαν εδωλολατρικοί ναοί, ν στή Ρώμη ο ναοί συνέχισαν καί μετά τόν παγορευτικό νόμο νά λειτουργον. ργότερα, Θεοδόσιος Β' πόγραψε νόμο μέ τόν ποο δόθηκε ρητή ντολή καταστροφς τν ναν καί ερν τς ρχαίας θρησκείας. λλά καί ατός νόμος δέν εχε καθολική φαρμογή στήν ατοκρατορία, πως βεβαιώνουν ο στορικές καί ρχαιολογικές μαρτυρίες. Καί πάντως ρχαιολογική ρευνα δέν πιβεβαιώνει τέτοιες καταστροφές στήν θήνα καί τούς λλους μεγάλους ρχαίους λληνικούς χώρους.
«καταστροφή» τν ναν, ξ λλου, δέν σήμαινε τίποτε περισσότερο πό τήν πομάκρυνση τν σκευν λατρείας, πού εχε γίνει πιά κυρίως μαγεία, τν ξοάνων καί γαλμάτων κείνων πού καί πό τούς μάγους καί πό τούς χριστιανούς θεωρονταν κατοικητήρια δαιμόνων, καί τν βωμν πάνω στούς ποίους γίνονταν «ποτρόπαιες θυσίες». ν τούτοις, καί ατό κόμη τό νόμο δέ βιάστηκε κανείς νά τόν φαρμόσει στήν λλάδα.
διαδικασία κχριστιανισμο στήν θήνα κράτησε αἰῶνες, καί σέ λη τή μακρά ατή διαδικασία, δέν χουμε οτε μία περίπτωση βίαιης καταστροφς καί κχριστιάνισης ρχαίου ναο - μέ τήν πιθανή ξαίρεση το ναο το σκληπιο, κέντρου λατρείας λλά καί μαγείας. Μόνον ταν ο ναοί γκαταλείφθηκαν, πέρασαν στά χέρια τν χριστιανν. Ατό δέν σχυσε ποκλειστικά καί μόνο γιά τήν θήνα. Τό διο κριβς διαπιστώνεται καί στήν Κόρινθο.


γκατάλειψη τν ρχαίων ναν

πωσδήποτε, ο καταστροφές τν εδωλολατρικν ναν στήν λλάδα δέν φείλονταν σέ θρησκευτικές συγκρούσεις. λλάδα εχε σέ πολύ μεγάλο βαθμό ρημάξει καί καταστραφε, πρίν τήν ναγνώριση το χριστιανισμο ς θρησκείας, ταν κόμη ο χριστιανοί σαν θύματα μεγάλων διωγμν καί δέν εχαν κάν μφανισθε στήν στορία. δη στήν λληνιστική ποχή, δέν εναι λίγες ο πόλεις πού εχαν μετατραπε σέ μικρή μάδα χαμόσπιτων, μέ σπασμένα γάλματα καί ρειπωμένους ναούς.
Τό μαντεο τς Δωδώνης εχε σταματήσει πρό πολλο νά λειτουργε καί ταν ρείπια, μς πληροφορε Στράβων στά Γεωγραφικά του, τά ποα εχαν δη λοκληρωθε περίπου τό 7 π.Χ. Στράβων, πισημαίνει μάλιστα τι χι μόνο τό μαντεο τς Δωδώνης, λλά καί λα τά λλα μαντεα τς λλάδος εχαν δη οσιαστικά σβύσει στά χρόνια του.
Τό μαντεο τν Δελφν φυτοζωοσε, λλά ταν πιά να ερό πάμπτωχο, περιγράφει Στράβων. Νέρων πγε κε, καί φο σάρωσε τά βραβεα σέ γνες πού ργάνωσαν γιά νά τόν βραβεύσουν, ποσχέθηκε πώς θά φροντίσει νά δώσει στό μαντεο τήν παλιά του δόξα. στόσο, δέν παράλειψε φεύγοντας γιά τή Ρώμη, νά ρπάξει πολλά πό τά ργα τέχνης πού εχαν φήσει στή θέση τους ο πρό ατο Ρωμαοι. Καί βέβαια, πιστρέφοντας στή Ρώμη ξέχασε μέσως τίς ποσχέσεις του καί τό μαντεο. ργότερα, Δομητιανός ποκατάστησε τό ναό το πόλλωνα. λλά Πλούταρχος, σύγχρονος το ποστόλου Παύλου, μιλάει γιά γιά τήν περασμένη πιά δόξα το μαντείου πού χει δη σβύσει. Ασθάνεται μάλιστα τήν νάγκη νά ξηγήσει ατή τή δραματική παρακμή, καί τήν ποδίδει στήν θική παρακμή τς κοινωνίας καί τή συνακόλουθη πτώση το πιπέδου τν ρωτημάτων, φο ρωτοσαν πιά τό θεό χι γιά σοβαρά θέματα λλά γιά γάμους καί κληρονομιές καί τά παρόμοια. Δέν λησμονε μως Πλούταρχος τι νας παράγων τς παρακμς εναι σίγουρα καί πληθυσμιακή ρήμωση τς λλάδας, «λιγανδρία», ξ ατίας τς ποίας τό μαντεο μένει πολύ χρόνο ρημο καί χωρίς προσκυνητές. Ατή ζοφερή πραγματικότητα τόν ποχρεώνει νά πε τόν μεγάλο λόγο, ατός εδωλολάτρης ερέας: «πάγγειλον τι Πάν μέγας τέθνηκε».
Δλος, τό νησί το πόλλωνα καί «ερά καρδία» τν Ἰώνων, εχε μετατραπε πό τόν 2ο α. π.Χ. σέ ερό τόπο αγυπτιακν θεοτήτων (σιδος, Σεράπιδος, νουβι) καί σέ πάνθεον συριακν καί φοινικικν λατρειν. Τό νησί δέν ταν πιά τό βατο το πόλλωνα. λλά πάντως, καί σέ ατό τό κατάντημα, δέν ζησε πολύ: καταστράφηκε πό τόν στρατηγό το Μιθριδάτη ρχέλαο, πού κατέσφαξε 20.000 τομα καί λήστεψε τό θησαυρό το πόλλωνα. Στή συνέχεια, τό νησί γινε ντρο πειρατν, πού ρήμαξαν ,τι εχε πομείνει ρθιο, ργότερα, Ρώμη διωξε τούς πειρατές, καί τό νησί νάσανε, πλήν μως φορτώθηκε χι μέ γάλματα το πόλλωνα, λλά μέ προτομές Ρωμαίων γεμόνων.
κτός πό τούς ερούς χώρους τς εδωλολατρίας, καί ο μεγάλες πόλεις εχαν διαλυθε συρρικνωθε. λλοτε σχυρότατη καί πλούσια Κέρκυρα εχε γίνει χαλάσματα σέ τέτοιο βαθμό, πού γινε παροιμιώδης. Χαλάσματα βλέπει στή θέση τς φημισμένης Σάμου Κικέρων, σύγχρονος το ποστόλου Παύλου, καθώς γράφει στόν δελφό του. Στράβων μιλ γιά τήν «κάποτε» λαμπρή Θήβα, γιά τήν Τανάγρα καί τίς Θεσπιές, λέγοντας τι ατό πού σήμερα σώζεται δέν εναι οτε κάν ξιόλογο χωριό. Τήν Κόρινθο ο Ρωμαοι τήν εχαν ξεκληρίσει, καί ποικίσει μέ ταλούς, πως βεβαιώνει Παυσανίας, καί μέ βραίους πού εχε βίαια πομακρύνει Κλαύδιος πό τή Ρώμη. Στήν λληλογραφία το Κικέρωνα, διαβάζουμε φήγηση ταξιδιο στό Σαρωνικό, τό 45 μ.Χ.: «Μπροστά μου ταν Αγινα, πίσω μου τά Μέγαρα, δεξιά Πειραις, ριστερά Κόρινθος, πόλεις λλοτε ο πιό νθηρές, τώρα πεσμένες καί καταστραμμένες κείτονται μπροστά στά μάτια μου». ρειπωμένη πό πληθυσμό Σπάρτη κατά τόν Στράβωνα, ν Νεμέα ταν χωριουδάκι, κι ναός το Διός μέ γκρεμισμένη ροφή καί χωρίς γαλμα μέσα, περιγράφει Παυσανίας δη τόν 2ο μ.Χ. αἰώνα, σέ μιάν ποχή δηλαδή πού χριστιανισμός ταν στό λίκνο του κόμη.
Ατά τά στοιχεα, λάχιστα πό σα θά μπορούσαμε νά παραθέσουμε, δείχνουν πόσο σφαλμένη καί παραπλανητική εναι ντίληψη τι ο χριστιανοί παραλάβανε μιάν λλάδα πλήρη λαμπρν ναν, τήν ποία τάχα ατοί κατάστρεψαν μέ μίσος...
πό ατή τή μοίρα, πάντως, πάντως, εχε ξεφύγει θήνα, ποία λόγω τς φήμης της ς σχολς το πνεύματος, ντιμετωπιζότανε μέ προσοχή πό τούς γεμόνες τν λληνιστικν χρόνων λλά καί τούς Ρωμαίους. Ο πόλεμοι καί ο εσβολές προκαλούσανε καταστροφές σέ πολλά δημόσια κτίρια, λλά μετά τίς καταστροφές ρχιζε καί πάλι νοικοδόμηση στό στυ. Ναί μέν Σύλλας πέρασε πό στόματος μαχαίρας τήν πόλη, σφάζοντας καί πουλώντας ς δούλους τό μεγαλύτερο μέρος το πληθυσμο της, καταστρέφοντας καί κυρίως λεηλατώντας σέ πίστευτο βαθμό τούς θησαυρούς της, λλά ο Ρωμαοι, διόρθωσαν ρκετά κτίρια καί οκοδόμησαν πολλά καινούργια. Πομπήιος, Κασαρ καί Αγουστος καί βεβαίως δριανός θεωρονται ο νθρωποι πού νοικοδόμησαν τήν θήνα, στέλνοντας μως πολλούς Ρωμαίους νά γκατασταθον καί νά γίνουν πολίτες. στόσο, ρωμαϊκή θήνα δέν ταν πιά πόλη οτε το Σόλωνα οτε το Περικλ: τό στυ χτιζόταν, λλά νδοχώρα του, ο δμοι τς θήνας, καί φυσικά τά κε ερά καί ο ναοί, εχαν φεθε νά ρημάξουν.


Ο καταστροφες τν ναν

Ο δεομανες, κατηγορον τούς χριστιανούς τι σπασαν γάλματα φθάστου τέχνης καί κίονες γιά νά τά χρησιμοποιήσουν ς οκοδομικά λικά φτιάχνοντας τούς δικούς των ναούς.
ρήμωση τν ναν, μως, ταν προϊόν πολλν παραγόντων. νας πό ατούς ταν δημογραφικός, πού ναφέρει Πλούταρχος. λλάδα εχε μπε σέ φάση πληθυσμιακς κατάρρευσης. Στόν παράγοντα ατόν ναφέρθηκα δη. ν σέ ατό προσθέσουμε τήν κατακόρυφη αξηση το ριθμο τν χριστιανν, μπορομε νά καταλάβουμε πόσο μειωνόταν ριθμός τν εδωλολατρν.
Πλούταρχος γράφει τι ν παλιά χρειάζονταν τρες ἱέρειες στούς Δελφούς γιά νά καλύπτουν τίς νάγκες το κοινο, στά χρόνια του περεπαρκοσε μία μόνον. Μέ τήν νάπτυξη το χριστιανισμο, εδωλολατρικός κόσμος μειωνόταν σταθερά. Γιά παράδειγμα, δη στά χρόνια το Μεγάλου Κωνσταντίνου ο λληνες χριστιανοί σαν τόσοι, στε πίσκοποί των μετεχαν στήν Α' Οκουμενική Σύνοδο τς Νίκαιας, τό 325 μ.Χ. Στήν θήνα, ο πρώτοι χριστιανοί συγκεντρώνονταν σέ σπηλιές τς κρόπολης, πολύ σύντομα μως αξήθηκαν τόσο, στε νά οκοδομήσουν μιά μεγάλη βασιλική στίς χθες το λισσο. Ατό συνέβη καί σέ λλες πόλεις τς ατοκρατορίας: στό τέλος το 4ου α. μ.Χ., ντιόχεια εχε περισσότερους πό 200.000 κατοίκους, πό τούς ποίους ο μισοί περίπου σαν χριστιανοί - γιά νά φέρω να παράδειγμα.
νας κόμη παράγοντας ταν ναγνώριση το χριστιανισμο ς πίσημης θρησκείας το κράτους. Ατό, ναμφισβήτητα παιξε τό ρόλο του. πολιτεία δέν ταν πλέον πρόθυμη νά διαθέσει ποσά γιά τή συντήρηση παγανιστικν ναν καί τήν ποκατάσταση τν ζημιν πού φερναν χρόνος ο βαρβαρικές πιδρομές.
λλά δέν πρέπει νά παραληφθε νας τρίτος, χι σέ σημασία, παράγοντας: ο μποροι οκοδομικν λικν χρησιμοποιοσαν τά λικά τν ρειπωμένων κι γκαταλειμμένων ναν, πουλώντας τα σέ σους θελαν νά χτίσουν σπίτι ναό.
παναχρησιμοποίηση οκοδομικν λικν ναν καί δημοσίων κτιρίων, δέν γινόταν κρυφά: ταν πρακτική πολύ γνωστή στήν ρχαιότητα. Πάρα πολλοί τάφοι καί μνημεα το Κεραμεικο νεκροταφείου, πού νκαν σέ οκογένειες χωρίς πογόνους πιά, καταστράφηκαν πό τούς ρχαίους γιά νά νοικοδομήσουν τά Μακρά Τείχη. Σύνηθες ταν στόν ρχαο κόσμο νοικοδόμηση νέου κτίσματος πάνω σέ θεμέλια ρειπωμένου ναο μνημείου.
Πρέπει νά καταλάβουμε δ τι ο νθρωποι ατοί, εδωλολάτρες καί χριστιανοί, δέν σαν κτηνώδεις καταστροφες: πλούστατα, δέν πρχε τήν ποχή κείνη ννοια το διατηρητέου μνημείου. λάχιστες εναι ο περιπτώσεις πού βλέπουμε τάση προστασίας το παλαιο κτίσματος γιά στορικούς ασθητικούς λόγους - καί πάλι, πρόκειται γιά ατοκράτορες γεμόνες πού διατάσσουν τή διατήρηση κτίσματος, χι γιά γενικώτερη τάση. Βλέπουμε χριστιανούς ατοκράτορες πού περισώζουν εδωλολατρικούς ναούς, πικαλούμενοι τήν ασθητική τους ποιότητα. Βέβαιο εναι τι, δέν πρχε κοινωνική συναντίληψη γιά τή διαρτήρηση μνημείου, ρχιτεκτονικο λλου.
ντίληψη το διατηρητέου ρχαίου, φαίνεται νά γεννήθηκε στό Βυζάντιο μόλις στά χρόνια τν Παλαιολόγων, καί στή Δύση μέ τόν Πετράρχη. λληνας λόγιος Μανουήλ Χρυσολωρς, γράφει στενοχωρημένος πό τή Ρώμη στόν βυζαντινό ατοκράτορα: «χει συμβε σ' ατήν [τή Ρώμη] ,τι καί στή δική μας πόλη [Κωνσταντινούπολη]: τι δια εναι γιά τόν αυτό της εδος μεταλλείου καί λατομείου, μέ λίγα λόγια τρέφεται καί ναλώνεται συγχρόνως πό τόν αυτό της. [...] Πολλοί δριάντες χουν γίνει σβέστης καί κονίαμα μέ λλο τρόπο λίθοι οκοδομικοί». Χρυσολωρς εναι νθρωπος πού δίδαξε τό σεβασμό πού πρέπει νά τρέφουμε πρός τό μνημεο, πρός τήν ρχιτεκτονική ρχαία κληρονομιά.


Πς πικράτησε Χριστιανισμός;
ποψη το θνικο μας στορικο Κων/νου Παπαρηγόπουλου

«Ὁ μέν ἀρχαῖος κόσμος κατέπιπτε βαθμηδόν, οἴκοθεν μᾶλλον ἤ δι' ἐξωτερικῆς ἐπιδράσεως· ὁ δέ νέος διεπλάττετο ὁσημέραι» (Κων. Παπαρηγόπουλου, Ἱστορία τοῦ Ἑλληνικοῦ Ἔθνους, ἔκδ. Γαλαξία, Ἀθήνα 2001, τ. 8, σ. 203). «Οἱ ναοί κατέπιπτον καί ἡ πίστις ἐμαραίνετο καί ἐν γένει τό ἀρχαῖον θρήσκευμα ἐφθείρετο, ἀλλ' ἐφθείρετο ἡρέμα ὡς ἐξ ὀργανικοῦ θανατηφόρου νοσήματος μᾶλλον, ἤ διά πληγῶν ἔξωθεν καταφερομένων» (σ. 204) «Τό κύριον τοῦ Ἰουλιανοῦ μέλημα ἦτο ἡ τοῦ ἀρχαίου θρησκεύματος ἀνόρθωσις, πρός πραγμάτωσιν δέ τοῦ μωροῦ τούτου ὀνείρου κατησώρευσεν ἐπί ματαίῳ θησαυρούς πρακτικῆς δραστηριότητος. Ὡς ἐραστής παράφρων ἱστάμενος ἐνώπιον τοῦ πτώματος ἐρωμένης περιποθήτου, ἐφαντάζετο ὁ ταλαίπωρος ὅτι δύναται, διά τῶν ἀσπασμῶν καί αὐτοῦ καί τῶν περιπτύξεων, νά ἐμφυσήσῃ ζωήν εἰς σῶμα σῶζον μέν ἔτι καλλονήν ἀπαράμιλλον, ἀλλ' οὐδέν ἧττον ἄψυχον κατακείμενον. Θέαμα οἰκτρόν» (σ. 222).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου