γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τρίτη 7 Ιουλίου 2015

«Χαρισματικό κίνημα» και Ορθόδοξη πίστη


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Θ' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»

τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Θ', τους 2014-2015.
 
Τά ατια το «Χαρισματικο κινήματος»: δυτικός Χριστιανισμός ς κατάσταση πουσίας τς Χάριτος το Θεο - κπτωσης πό τή θεία Χάρη. κφιλοσόφηση (δεολογικοποίηση) το παπικο Χριστιανισμο καί θικοποίηση το προτεσταντικο. πό τήν πουσία στήν ναζήτηση το πνευματικο περιεχομένου τς πίστεως. μαρτυρία τς Βίβλου τι τό γιο Πνεμα νεργε καί μφανίζεται μέ ασθητό (καί ταυτόχρονα, βέβαια, μέ περαισθητό καί περλογικό) τρόπο. Πρός ναζήτησιν τν χαμένων χαρισμάτων τς Καινς Διαθήκης καί, διαίτερα, το χαρίσματος τς γλωσσολαλίας. Πρός μιά πανερμηνεία το γεγονότος τς Πεντηκοστς.   

μφάνιση καί ξέλιξη το «Χαρισματικο κινήματος»: νταξη το λεγομένου «Χαρισματικο κινήματος» στόν ερύτερο προτεσταντικό χρο. μφάνισή του σέ προτεσταντικές μάδες τς μερικς στίς ρχές το 20ο α. Ο «χαρισματοχοι» προτεστάντες εροκήρυκες John Alexander Dowie (1847-1910), Maria Woodworth Etter (1844-1924), Charles F. Parham (1875-1929) κ.. «Σημεα» μφανίσεως το «χαρίσματος» τς γλωσσολαλίας: α) παράδοξοι χοι κραυγές πό τόν πιστό, πέφτοντας πολλές φορές στό δαφος, β) μιλία «γλωσσν», τίς ποες οτε μιλν γνωρίζει, οτε ο παριστάμενοι κατανοον κ.. «πατέρας τς Πεντηκοστς» Charles Parham, 1/1/1901 ς γενέθλια μέρα το «Χαρισματικο κινήματος» καί τό «περο» τς δο Azousa το Λός ντζελες τν Η.Π.Α. ς φετηρία το σύγχρονου «Κινήματος τς γιότητας» τς «Δεύτερης Πεντηκοστς». ξάπλωση το κινήματος στήν μερική καί μετέπειτα σέ λο τόν κόσμο. ντιδράσεις καί μφισβητήσεις ντός το διου το κινήματος. Τό «Χαρισματικό κίνημα» στήν λλάδα πό λληνες μετανάστες στίς ρχές τς δεκαετίας το 1920 καί ο λληνες Πεντηκοστιανοί. «λευθέρα ποστολική κκλησία τς Πεντηκοστς» καί δράση της στήν λλάδα. φημερίδα καί ραδιοφωνικός σταθμός «Χριστιανισμός».
Ο γενικές ρχές το «Χαρισματικο κινήματος»: Ο σχυρισμοί γιά τήν «πανάληψη» το γεγονότος τς Πεντηκοστς καί τό λεγόμενο «βάπτισμα το γίου Πνεύματος». ποτιθέμενη πανεμφάνιση το «χαρίσματος τς γλωσσολαλίας» καί νάδειξή του σέ κατ’ ξοχήν «σημεο» τς παρουσίας το γίου Πνεύματος. στιγμιαία ναγέννηση καί σωτηρία διά τς πίστεως καί τς μολογίας το Χριστο ς προσωπικο σωτρα καί λυτρωτ. ποτίμηση το μηστηρίου το Βαπτίσματος. ποτίμηση τς σημασίας τς ρθς πίστεως καί ν πολλος διομολογιακός χαρακτρας το «Χαρισματικο κινήματος». ντίληψη γιά τήν «πνευματική» καί «όρατη κκλησία». ντονος σχατολογικός προσανατολισμός, σέ συνδυασμό πολλές φορές μέ προϋπάρχουσες χιλιαστικές ντιλήψεις. διδασκαλία γιά τήν «ρπαγή τς κκλησίας». δεσπόζουσα θέση τν προσωπικν μπειριν ντός το «Χαρισματικο κινήματος». Ο Προτεστάντες «θεραπευτές», μιά κόμη μορφή το «Χαρισματικο κινήματος».
Τά πνευματικά χαρίσματα στήν ρθόδοξη Παράδοση: Τό «καλόν σπέρμα» καί τά ζιζάνια (Ματθ. 14, 23-30). μαρτυρία τς Καινς Διαθήκης γιά τά πνευματικά χαρίσματα: χαρισματοχοι καί «διται». Τά χαρίσματα γενικς ς προϊόντα το γίου Πνεύματος. διάκριση μεταξύ «φυσικν» καί «πνευματικν» χαρισμάτων. εράρχηση τν πνευματικν χαρισμάτων πό τόν π. Παλο: «Ος θετο Θεός ν τ κκλησί πρτον ποστόλους, δεύτερον προφήτας, τρίτον διδασκάλους, πειτα δυνάμεις, ετα χαρίσματα αμάτων, ντιλήψεις, κυβερνήσεις, γένη γλωσσν» (Α' Κορ. 12,28). «Κρείττονα» καί «λάσσονα» χαρίσματα. γλωσσολαλία ς τό σχατο τν «λασσόνων» χαρισμάτων. Τί ταν, τελικά, γλωσσολαλία: ρμηνευτικά προβλήματα γιά τήν κατανόηση το χαρίσματος. ποψη το γ. Χρυσοστόμου: μιλία «ξένων γλωσσν» καί χάρισμα γιά τήν ξάπλωση τς χριστιανικς πίστης, τό ποο στή συνέχεια ξέλιπε. ποψη λλων ρμηνευτν (ριγένη, 185-254, γ. Νικήτα Στηθάτου, 1014-1090 κ..): νας εδος σωτερικς (φώνου) νοερς προσευχς, τό ποο δέν ξέλιπε, λλά πάρχει στήν κκλησία μέ διάφορες μορφές. γλωσσολαλία τς Πεντηκοστς καί γλωσσολαλία τς κκλησίας τς Κορίνθου. Πρός τήν πέβαση το χαρίσματος τς γλωσσολαλίας: «Ζηλοτε τά χαρίσματα τά κρείττονα» (Α' Κορ. 12, 31). «Θλω δέ πντας μς λαλεν γλσσαις, μλλον δέ να προφητεητε· μεζων γάρ προφητεων λαλν γλσσαις» (Α' Κορ. 14,5). συνεχής καί διάλειπτη παρουσία τν πνευματικν χαρισμάτων στήν ρθόδοξη κκλησία. (κατά κανόνα) σύνδεση τν πνευματικν χαρισμάτων μέ τά στάδια τς πνευματικς ζως (το «φωτισμο» καί τς «θεώσεως»). Τό στάδιο τς «καθάρσεως» καί ντιστοιχία του μέ τούς «διώτας» το π. Παύλου (Α' Κορ. 14,16). κκλησιολογικός χαρακτρας τν πνευματικν χαρισμάτων: «να κκλησία οκοδομήν λάβ» (Α' Κορ. 14,5). Τά κτός κκλησίας «πνευματικά χαρίσματα». «γλωσσολαλία» καί τά «πνευματικά χαρίσματα» τν Πεντηκοστιανν, ς «ζιζάνια» - πομιμήσεις τν γνήσιων πνευματικν χαρισμάτων. Δύο λανθασμένες κτιμήσεις τς πεντηκοστιανς «γλωσσολαλίας» καί τν λλων ξωεκκλησιαστικν «χαρισμάτων»: α) κτίμηση τι πρόκειται περί πάτης καί β) κτίμηση τι πρόκειται περί φαινομένων αθυποβολς (, γενικά, περί ψυχοπαθολογικν φαινομένων). δαιμονική προέλευση τς σύγχρονης πεντηκοστιανς «γλωσσολαλίας»: «Ο θαμα, ατός γάρ Σατανς μετασχηματίζεται ες γγελον φωτός» (Β' Κορ. 11,14). σύγκρισή της μέ τό γνήσιο πνευματικό χάρισμα τς Καινς Διαθήκης, ποκαλύπτει τόν πραγματικό χαρακτρα της. Τό «δοκιμάζειν τά πνεύματα» το εαγγελιστ ωάννη, ς προϋπόθεση ποφυγς τς πλάνης (Α' ω. 4,1). Κριτήρια αθεντικότητας τν πνευματικν φαινομένων (ντός καί κτός τς κκλησίας): α) μαρτυρία τς γίας Γραφς. β) μαρτυρία τν Πατέρων τς κκλησίας καί, γενικά, τς ρθόδοξης Παράδοσης (σκητικς, λειτουργικς κ.λπ). γ) μαρτυρία τν ζώντων φορέων τν γνησίων πνευματικν χαρισμάτων (Θεοπτν, γίων καί χόντων τό χάρισμα τς διακρίσεως).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου