γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2016

Εισηγητικό κείμενο: «Το μυστήριον του γάμου και τα κωλύματα αυτού»


ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟΝ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ ΚΑΙ ΤΑ ΚΩΛΥΜΑΤΑ
ΑΥΤΟΥ

[Τό κείμενον χει συμφωνηθ πό τν μετασχόντων τς Συνάξεως τν Προκαθημένων τν ρθοδόξων κκλησιν, Σαμπεζύ-Γενεύη, 21-28 ανουαρίου 2016 (πλήν τν ντιπροσώπων τν ρθοδόξων κκλησιν τς ντιοχείας καί τς Γεωργίας). Δημοσιεύεται συμφώνως πρός τήν πόφασιν τς Συνάξεως τν Προκαθημένων].

Ι. ρθόδοξος Γάμος

θεσμός τς οκογενείας ερίσκεται σήμερον πό τήν πειλήν τς κκοσμικεύσεως, ς πίσης καί το θικο σχετικισμο. ρθόδοξος κκλησία διδάσκει τήν ερότητα το γάμου ς μίαν θεμελιώδη καί διαμφισβήτητον διδασκαλίαν τς κκλησίας. λευθέρα νωσις μεταξύ νδρός καί γυναικός εναι μία παραίτητος προϋπόθεσις.

γάμος θεωρεται ες τήν ρθόδοξον κκλησίαν ς ρχαιότερος θεσμός θείου δικαίου, διότι εσήχθη συγχρόνως πρός τήν δημιουργίαν τν πρώτων νθρώπων, το δάμ καί τς Εας (Γεν. 2, 23). νωσις ατη συνεδέθη π ρχς χι μόνον πρός τήν πνευματικήν κοινωνίαν το ζεύγους, το νδρός καί τς γυναικός, λλά καί πρός τήν δυνατότητα ξασφαλίσεως τς συνεχείας τς ζως το νθρωπίνου γένους. Οτως, γάμος νδρός καί γυναικός ελογηθες ν τ παραδείσ κατέστη ν ερόν μυστήριον, τό ποον ναφέρεται ες τήν Καινήν Διαθήκην, τε Χριστός τέλεσε τό «πρτον σημεον» διά τς μεταβολς το δατος ες ονον ες τόν ν Καν τς Γαλιλαίας γάμον, ποκαλύπτων οτω τήν δόξαν ατο (ω. 2, 11). Τό μυστήριον το καταλύτου δεσμο μεταξύ νδρός καί γυναικός εναι εκών τς νώσεως Χριστο καί κκλησίας (φ. 5, 32).
χριστοκεντρική λοιπόν τυπολογία το μυστηρίου το γάμου ξηγε τήν πό το πισκόπου πρεσβυτέρου ελογίαν το ερο δεσμο δι’ εδικς εχς (ερολογίας), διό καί γιος γνάτιος Θεοφόρος ες τήν πρός τόν Πολύκαρπον Σμύρνης πιστολήν ατο τόνιζεν, τι ο προσερχόμενοι ες γάμου κοινωνίαν πρέπει «μετά γνώμης το πισκόπου τήν νωσιν ποιεσθαι, να γάμος κατά Κύριον καί μή κατ’ πιθυμίαν (=νθρωπίνην). Πάντα ες τιμήν Θεο γινέσθω» (V, 2). Οτω, τόσον ερότης το θεοσυστάτου δεσμο, σον καί τό ψηλόν πνευματικόν περιεχόμενον τς γγάμου συζυγίας ξηγον τήν ξίωσιν, στε νά ναδειχθ «τίμιος γάμος καί κοίτη μίαντος» (βρ. 13, 4), διό καί πεδοκιμάζετο οαδήτις προσβολή τς καθαρότητος ατο (φεσ. 5, 2-5. Α’ Θεσσ. 4, 4. βρ. 13, 4 κ..).
ν Χριστ νωσις νδρός καί γυναικός συνιστ μίαν μικράν κκλησίαν μίαν εκόνα τς κκλησίας. πό τήν ννοιαν ατήν, Κλήμης λεξανδρεύς διακηρύσσει: «Τίνες δέ ο τρες πάρχουσιν, ν νόματι Χριστο συναγόμενοι, παρ ος μέσος στίν Κύριος. οχί νδρα καί γυναίκα καί τέκνον τούς τρες λέγει; τι νδρί γυνή διά Θεο ρμόζεται» (Στρωματες, 3, 10. PG 8, 1169 B). νωσις νδρός καί γυναικός διά τς ελογίας το Θεο ψοται ες ψηλότερον βαθμόν, διότι κοινωνία εναι περοχωτέρα τς τομικς πάρξεως, φο τούς εσάγει ες τήν τάξιν τς Βασιλείας τς παναγίας Τριάδος. παραίτητος προϋπόθεσις διά τόν γάμον εναι πίστις ες τόν ησον Χριστόν, μία πίστις, τήν ποίαν φείλουν νά ποδέχωνται νυμφίος καί νύμφη, νήρ καί γυνή. λλωστε, τό θεμέλιον τς νότητος το γάμου εναι ν Χριστ νότης, να, διά τς πό το γίου Πνεύματος ελογίας τς συζυγικς γάπης, δυνηθ τό ζεγος νά ντανακλ τήν γάπην Χριστο καί κκλησίας ς μυστηρίου τς Βασιλείας το Θεο, τς αωνίου ζως το νθρώπου ν τ γάπ το Θεο.
προστασία τς ερότητος το μυστηρίου το γάμου πρξε πάντοτε διαζόντως σημαντική διά τήν προστασίαν τς Οκογενείας, ποία κτινοβολε τήν κοινωνίαν τν συζευγνυμένων προσώπων τόσον ες τήν κκλησίαν, σον καί ες τήν λην Κοινωνίαν. Οτως, διά το μυστηρίου το γάμου πιτυγχανομένη κοινωνία προσώπων λειτουργε χι πλς ς μία συμβατική φυσική σχέσις, λλά καί ς μία οσιαστική καί δημιουργική πνευματική δύναμις διά το ερο θεσμο τς Οκογενείας. Aτη βεβαιώνει τήν προστασίαν καί τήν παιδείαν τν τέκνων τόσον ες τήν πνευματικήν ποστολήν τς κκλησίας, σον καί ες τήν λειτουργίαν τς κοινωνίας.
κκλησία ντιμετώπιζε πάντοτε μετά τς ναγκαίας αστηρότητος καί τς δεούσης ποιμαντικς εαισθησίας, κατά τό πόδειγμα τς πιεικείας το ποστόλου τν θνν Παύλου (Ρωμ. 7, 2-3. Α’ Κορ. 7, 12-15, 39 κ..), τόσον τάς θετικάς προϋποθέσεις (διαφορά φύλου, νόμιμος λικία κ..), σον καί τάς ρνητικάς προϋποθέσεις (συγγένεια ξ αματος καί ξ γχιστείας, πνευματική συγγένεια, πάρχων γάμος, τεροθρησκεία κ..) διά τήν σύναψιν γάμου. ποιμαντική εαισθησία το ναγκαία χι μόνον διότι βιβλική παράδοσις καθορίζει τήν σχέσιν το φυσικο δεσμο το γάμου μετά το μυστηρίου τς κκλησίας, λλά καί διότι κκλησιαστική πρξις δέν ποκλείει τήν πρόσληψιν ρισμένων περί γάμου ρχν το λληνορωμαϊκο φυσικο Δικαίου, α ποαι προβάλλουν τόν δεσμόν το γάμου νδρός καί γυναικός ς «θείου τε καί νθρωπίνου δικαίου κοινωνίαν» (Μοδεστίνος) καί εναι συμβαταί πρός τήν ποδιδομένην πό τς κκλησίας ερότητα το μυστηρίου το γάμου.
πό τάς τοσοτον δυσχερες συγχρόνους συνθήκας διά τό μυστήριον το γάμου καί διά τόν ερόν θεσμόν τς Οκογενείας, ο πίσκοποι καί ο ποιμένες φείλουν νά ναπτύξουν σύντονον ργασίαν ες τόν ποιμαντικόν τομέα διά νά προστατεύσουν τούς πιστούς πατρικς, συμπαριστάμενοι ες ατούς, διά νά νισχύσουν τήν κλονισθεσαν λπίδα ατν κ τν ποικίλων δυσχερειν, θεμελιοντες τόν θεσμόν τς Οκογενείας πί κλονήτων θεμελίων, τά ποα οτε βροχή, οτε ο ποταμοί, οτε ο νεμοι δύνανται νά καταστρέψουν, φο τά θεμέλια τατα εναι πέτρα, δέ πέτρα εναι Χριστός (Ματθ. 7, 25).
Τό τιθέμενον σήμερον ν τ κοινωνί ζήτημα εναι γάμος, ποος εναι τό κέντρον τς Οκογενείας καί Οκογένεια δικαιώνει τόν γάμον. σκουμένη ες τόν σύγχρονον κόσμον πίεσις δι τήν ναγνώρισιν νέων μορφν συμβιώσεως ποτελε μίαν πραγματικήν πειλήν διά τούς ρθοδόξους χριστιανούς. κρίσις το γάμου καί τς οκογενείας ες διαφόρους μορφάς νησυχε βαθέως τήν ρθόδοξον κκλησίαν χι μόνον νεκα τν ρνητικν συνεπειν ες τήν δομήν τς κοινωνίας, λλά καί νεκα τς πειλς διά τάς εδικωτέρας σχέσεις ες τούς κόλπους τς παραδοσιακς οκογενείας. Κύρια θύματα τν τάσεων ατν εναι τό ζεγος καί διαιτέρως τά τέκνα, διότι δυστυχς ατά φίστανται συνήθως κ τς παιδικς δη λικίας ατν τό μαρτύριον, καίτοι οδεμίαν χουν εθύνην δι ατό.
νομίμως καταγεγραμμένος πολιτικός γάμος μεταξύ νδρός καί γυναικός δέν χει μυστηριακόν χαρακτρα, ποτελε πρξιν συμβιώσεως κυρωθεσαν πό το κράτους, διάφορον πρός τόν ελογούμενον πό το Θεο καί τς κκλησίας γάμον. Τά συνάπτοντα πολιτικόν γάμον μέλη τς κκλησίας πρέπει νά ντιμετωπίζωνται μετά ποιμαντικς εθύνης, ποία πιβάλλεται διά νά κατανοήσουν τήν ξίαν το μυστηρίου το γάμου καί τν ξ ατν πορρεουσν ελογιν δι ατούς.
κκλησία δέν ποδέχεται διά τά μέλη ατς σύμφωνα συμβιώσεως το ατο φύλου καί πσαν λλην μορφήν συμβιώσεως διά τά μέλη ατς, διαφόρους το γάμου. κκλησία πρέπει νά καταβάλλ πάσας τάς δυνατάς ποιμαντικάς προσπαθείας, στε τά παρεκκλίνοντα μέλη ατς ες τοιαύτας μορφάς συμβιώσεως νά δυνηθον νά κατανοήσουν τήν πραγματικήν ννοιαν τς μετανοίας καί τς ηλογημένης πό τς κκλησίας γάπης.
Α βαρύταται συνέπειαι τς κρίσεως ταύτης κφράζονται διά τς πικινδύνου αξήσεως το ριθμο τν διαζυγίων, τν μβλώσεων καί πολλν λλων σωτερικν προβλημάτων ες τήν οκογενειακήν ζωήν. Α συνέπειαι αται εναι μία μεγάλη πρόκλησις διά τήν ποστολήν τς κκλησίας ες τόν σύγχρονον κόσμον, διό καί ο ποιμένες τς κκλησίας φείλουν νά καταβάλλουν πσαν δυνατήν προσπάθειαν διά τήν ντιμετώπισιν τν προβλημάτων ατν. ρθόδοξος κκλησία καλε ν γάπ τά τέκνα ατς καί λους τούς νθρώπους καλς θελήσεως νά περασπισθον τήν πιστότητα ες τήν ερότητα τς οκογενείας.

ΙΙ. Κωλύματα Γάμου

Σχετικς μέ τά κωλύματα γάμου λόγ ξ αματος, ξ γχιστείας, ξ υοθεσίας καί πνευματικς συγγενείας σχύει ,τι προβλέπεται πό τν ερν κανόνων (53 καί 54 τς Πενθέκτης Οκουμενικς συνόδου) καί τς συνδά τούτοις κκλησιαστικς πράξεως, ς ατη φαρμόζεται σήμερον ες τάς κατά τόπους ατοκεφάλους ρθοδόξους κκλησίας, καθορίζεται δέ καί περιγράφεται ν τος Καταστατικος Χάρταις ατν καί τας σχετικας συνοδικας ποφάσεσιν ατν.
Περί το μή μετακλήτως λυθέντος κυρωθέντος γάμου καί το προϋπάρξαντος τρίτου, σχύει τι συνιστον πόλυτα κωλύματα πρός σύναψιν γάμου, συμφώνως πρός τήν κατηγορηματικς καταδικάζουσαν τήν διγαμίαν καί τόν τέταρτον γάμον ρθοδόξον κανονικήν παράδοσιν.
Συμφώνως πρός τούς ερούς κανόνας κωλύεται κατ’ κρίβειαν ερολόγησις γάμου μετά τήν μοναχικήν κουράν (καν. 16 τς Δ Οκουμενικς συνόδου καί 44 τς Πενθέκτης ν Τρούλλ συνόδου).
ερωσύνη ποτελε, συμφώνως πρός τήν σχύουσαν κανονικήν παράδοσιν (κανών 3 τς Πενθέκτης ν Τρούλλ συνόδου) κώλυμα πρός σύναψιν γάμου.
Περί τν μικτν γάμων ρθοδόξων μεθ’ τεροδόξων καί μή Χριστιανν χθη ες τήν πόφασιν, πως
i. γάμος ρθοδόξων μεθ᾿ τεροδόξων κωλύεται κατά κανονικήν κρίβειαν, μή δυνάμενος νά ελογηθ (κανών 72 τς Πενθέκτης ν Τρούλλ συνόδου) δυνάμενος μως νά ελογηθ κατά συγκατάβασιν καί διά φιλανθρωπίαν, πό τόν ρητόν ρον τι τά κ το γάμου τούτου τέκνα θέλουν βαπτισθ καί ναπτυχθ ν τ ρθοδόξ κκλησί.
ii. γάμος ρθοδόξων μετά μή χριστιανν κωλύεται πολύτως κατά κανονικήν κρίβειαν.
κατά τήν φαρμογήν τς περί κωλυμάτων γάμου κκλησιαστικς παραδόσεως πρξις δέον νά λαμβάν π’ ψιν καί τάς διατάξεις τς κασταχο σχετικς κρατικς νομοθεσίας, νευ περβάσεως τν ρίων τς κκλησιαστικς οκονομίας.
φαρμογή τς κκλησιαστικς οκονομίας σχετικς φείλει νά ντιμετωπίζηται πό τς ερς Συνόδου κάστης ατοκεφάλου ρθοδόξου κκλησίας, συμφώνως πρός τάς ρχάς τν ερν κανόνων, ν τ πνεύματι τς ποιμαντικς διακρίσεως, πί τ σκοπ τς σωτηρίας το νθρώπου.

Σαμπεζύ, 27 ανουαρίου 2016

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου