γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Δευτέρα 18 Απριλίου 2016

Η εν Χριστώ υπέρβαση του θανάτου


Διάγραμμα – Περίληψη
Θέματος Ι' το Θεολογικο Προγράμματος «ρθοδοξία καί Ζωή»
τς ερς Μητροπόλεως Μαντινείας καί Κυνουρίας,
περιόδου Ι', τους 2015-2016.

σκοπός τς νανθρωπήσεως: ν θάνατος εναι «σχατος χθρός» καί τό κατ’ ξοχήν παρξιακό πρόβλημα το νθρώπου, τότε τό γωνιδες νθρώπινο ρώτημα εναι, ν μπορε νά νικηθε θάνατος. ρθόδοξη Παράδοση παντ τι ατό μπορε νά γίνει μόνο ν Χριστ, λη δέ Θεολογία τς κκλησίας γιά τό ργο το Χριστο ποτελε πάντηση σ’ ατό τό ρώτημα. Κέντρο το ργου το Χριστο εναι τό Πάθος καί νάσταση. Χριστός δέν λθε στόν κόσμο μόνο γιά νά διδάξει, γιά νά θαυματουργήσει γιά νά καταστήσει τόν αυτό Του παράδειγμα πρός μίμησιν. λθε «πέρ τς το κόσμου ζως καί σωτηρίας» καί «να ρ τάς μαρτίας το κόσμου». στόσο, ατά συνοψίζονται στίς Βιβλικές διατυπώσεις τι Χριστός λθε «να διά το θανάτου καταργήσ τόν τό κράτος χοντα το θανάτου, τοτ’ στι τόν διάβολον» (βρ. 2,14) καί «να λύσ τά ργα το διαβόλου» (Α' ω. 3,8). ντως, «σωτηρία» σημαίνει πελευθέρωση «κ τν πυλν το θανάτου» (Παρακλητική, πλ. α' χος) καί ποκατάσταση το νθρώπου στήν λοκληρία του, «λύτρωση» σημαίνει πελευθέρωση κ τν χειρν το διαβόλου καί κ τν δεσμν το θανάτου καί το δου, «ρσις τς μαρτίας» σημαίνει κατάργησις το «κέντρου» το θανάτου («τό δέ κέντρον το θανάτου μαρτία», Α' Κορ. 15,16) κ.λπ. Ατά δέν συντελονται οτε μέ τό κήρυγμα, οτε μέ τά θαύματα το Χριστο (σοι νέστησε Χριστός, πέθαναν πάλι!), λλά μέ τό Πάθος καί τήν νάστασή Του.

Τό Πάθος καί νάσταση: Χριστός ν τ παντοδυναμί Του μποροσε καί μέ λλους τρόπους νά σώσει τόν νθρωπο. μως, «ηδόκησε» (θεώρησε σωστότερο) νά τόν σώσει τσι, πειδή: α) κάθε λλος τρόπος θά ταν «βί καί δυναστεί» σωτηρία καί β) θά δικοσε κατάφορα τόν διάβολο ( διάβολος ξαπάτησε καί θανάτωσε νθρωπο, ν λυτρωτής θά ταν Θεός). λύτρωτης δέν μποροσε νά εναι οτε Θεός, οτε νθρωπος. Γι’ ατό Θεός ν Χριστ ποφάσισε νά γίνει διος μφότερα (καί Θεός καί νθρωπος), διατηρώντας κέραια τή θεία Του φύση καί προσλαμβάνοντας στό πρόσωπό Του καί λόκληρη τήν νθρώπινη, να «θεοσόφ δελεάσματι» θανατώσει τόν θάνατο. διάβολος δέν ντελήφθη οτε τό μυστήριο τς Σαρκώσεως, οτε τό μυστήριο το Σταυρο: «λαθεν τόν ρχοντα το αἰῶνος τούτου παρθενία τς Μαρίας καί τοκετός ατς, μοίως καί θάνατος το Κυρίου· τρία μυστήρια κραυγς, τινα ν συχί Θεο πράχθη» (γ. γνάτιος). Σταύρωση το «Κυρίου τς Δόξης» κατέστη πανωλεθρία γιά τό κράτος το θανάτου καί το διαβόλου, πειδή κριβς κολούθησε νάσταση. Μέ τήν νάσταση, Χριστός στρέφει ναντίον το διαβόλου τά κατ’ ξοχήν πλα το διαβόλου, τόν σταυρό καί τόν θάνατο. τσι, Θάνατος το Χριστο γίνεται πηγή ζως (διά το θανάτου καταργεται θάνατος: «θανάτ θάνατον πατήσας») καί «θανασίας πρόξενος», δέ Σταυρός γίνεται τό σχυρότερο «πλον κατά το διαβόλου». Θάνατος το Χριστο ταν μόνο φυσικός (χωρισμός Ψυχς καί Σώματος). Δέν ταν ποτέλεσμα πνευματικο θανάτου, φο Χριστός ταν πλήρως ναμάρτητος, λλά οκειοποίηση τν ποτελεσμάτων το δικο μας πνευματικο θανάτου. Χριστός οκειοποιεται τόν θάνατο (καί τά λοιπά διάβλητα πάθη - ποτελέσματα τς πτώσεως) χι γιά νά τά καθαγιάσει, λλά γιά νά τά καταργήσει. Μέ τόν Θάνατο το Χριστο τό Σμα παρέμεινε στόν Τάφο, νωμένο μέ λόκληρη τή θεότητα, γι’ ατό «οτε σάρξ ατο εδεν διαφθοράν» (Πράξ. 2,31) καί Ψυχή κατλθε στόν δη, νωμένη πάλι μέ λόκληρη τήν θεότητα («οτε γκατελείφθη ες δην» Πράξ. 2,31). μως, «οκ ν δυνατόν κρατεσθαι πό τς φθορς τόν ρχηγόν τς ζως» (Λειτ. Μ. Βασιλείου). Κύριος, κατερχόμενος στόν δη, χι μόνο «τος ν φυλακ πνεύμασι πορευθείς κήρυξεν» (Α' Πέτρ. 3,19), λλά α) «δησε τόν σχυρόν» (Ματθ. 12,29), β) θραυσε «τάς πύλας» καί συνέτριψε «τά κλεθρα» το δου καί γ) «ρπασε τά σκεύη» το σχυρο (Ματθ. 12, 29), δηλαδή νέστησε τόν «δάμ παγγεν».

Ο συνέπειες τς ναστάσεως: ρθόδοξη Παράδοση μαρτυρε μόφωνα τι νάσταση το Χριστο δέν ταν γεγονός, το ποίου σημασία περιοριζόταν μόνο στό πρόσωπο το Χριστο, λλά ταν γεγονός μέ συνέπειες γιά λόκληρο τό νθρώπινο γένος καί γιά λο τόν κόσμο. Χριστός ναστήθηκε, ς «παρχή τν κεκοιμημένων» («Χριστός γήγερται κ νεκρν, παρχή τν κεκοιμημένων», Α' Κορ. 15,20), δηλαδή ς πρτος, γιά νά ναστηθον στή συνέχεια λοι ο νεκροί. Πς, μως, «θάνατος τεθανάτωται» (ρθρος Κυριακς), φο κόμη καί ο δίκαιοι συνεχίζουν νά πεθαίνουν; νάσταση το νθρώπου μλλον οκειοποίηση τν ποτελεσμάτων τς ναστάσεως το Χριστο, κολουθε τήν πορεία τς κυριαρχίας το θανάτου πί το νθρώπου: πως στήν περίπτωση το θανάτου πρξε «πρτος θάνατος» (πνευματικός) καί «δεύτερος θάνατος» (φυσικός) καί πως «πρτος θάνατος» προηγήθηκε το «δευτέρου», τσι καί στήν περίπτωση τς ναστάσεως πάρχει «πρώτη νάστασις» (πνευματική) καί «δευτέρα νάστασις» (σωματική), δέ «πρώτη νάστασις» προηγεται τς «δευτέρας». «Πρώτη νάστασις» εναι ποκατάσταση τν σχέσεων το νθρώπου (νωση) μέ τόν Θεό. σοι κολουθον τόν Χριστό, μετέχουν δη στήν «πρώτη νάσταση». Δέν μετέχουν λοι, λλά μόνο σοι θέλουν, γιατί Χριστός δέν ξαναγκάζει κανέναν. Μέ τήν νάστασή Του θραυσε «τάς πύλας το δου» καί τίς φησε νοικτές, στε μόνο ποιος θέλει νά Τόν κολουθε στήν κατάσταση τς λευθερίας. ποιος δέν θέλει, παραμένει ντός το δου καί στήν κατάσταση τς δουλείας. Στήν «πρώτη νάσταση» μετέχουμε διά τν Μυστηρίων τς κκλησίας καί, δίως, διά το ναστημένου Σώματος το Χριστο, δηλ. διά τς Θείας Εχαριστίας. Θ. Εχαριστία εναι «φάρμακον θανασίας, ντίδοτος το μή ποθανεν, λλά ζν ν Χριστ διά παντός» (γ. γνάτιος). «δευτέρα νάστασις», νάσταση τν σωμάτων, θά κολουθήσει ργότερα, λίγο πρίν τή Δευτέρα Παρουσία το Κυρίου, καί θά εναι «κοινή», δηλαδή θά μετέχουν σ’ ατήν λοι, δίκαιοι καί μαρτωλοί. πως σωματικός θάνατος πικράτησε, κατά κάποιον τρόπο, ναγκαστικά, ς ποτέλεσμα το πνευματικο θανάτου, καί χωρίς νά τόν πιλέξει νθρωπος, τσι καί νάσταση τν σωμάτων θά εναι κοινή γιά λους. Μέ τήν νάσταση τν σωμάτων ποκαθίσταται νθρωπος στήν λοκληρία του, γιατί νθρωπος δέν εναι οτε ψυχή μόνο, οτε τό σμα, λλά τό «συναμφότερον», δηλ. νωση ψυχς καί σώματος. πίστη στήν νάσταση τν σωμάτων εναι δόγμα τς κκλησίας καί παραίτητη προϋπόθεση το γίου Βαπτίσματος: «προσδοκ νάστασιν νεκρν» (Σύμβολο Πίστεως). Ο νεκροί στήν ρθόδοξη Παράδοση νομάζονται «κεκοιμημένοι» καί τόπος ταφς τους νομάζεται «Κοιμητήριον», ροι πού κφράζουν κριβς τήν προσωρινή κυριαρχία το θανάτου καί τήν πραγματικότητα τς κατάργησής του ν Χριστ. νάσταση το σώματος θά συνοδευτε μέ τήν μεταβολή - νακαίνισή του, δηλαδή μέ τήν παλλαγή του πό τή φθορά: «πάντες λλαγησόμεθα ... καί ο νεκροί γερθήσονται φθαρτοι» (Α' Κορ. 15, 52-53). Τά σώματα τν δικαίων θά μετέχουν στή Δόξα το Χριστο, «ς μετασχηματίσει τό σμα τς ταπεινώσεως μν ες τό γενέσθαι ατό σύμμορφον τ σώματι τς δόξης ατο» (Φιλ. 3,21). Χαρακτηριστικοί μάρτυρες τς ναστάσεως καί τς μελλοντικς Δόξης τν σωμάτων εναι τά Λείψανα τν γίων, τά ποα διατηρονται σέ μιά κατάσταση μεταξύ φθορς καί φθαρσίας (μετέχουν δη μερικς τς μελλοντικς φθαρσίας) καί πί πλέον εωδιάζουν, θαυματουργον, θεραπεύουν, κδιώκουν δαιμόνια κ.λπ. νάσταση το Χριστο δέν χει μόνο νθρωπολογικές, λλά καί κοσμολογικές συνέπειες. Χριστός δέν λθε μόνο γιά τή σωτηρία το νθρώπου, λλά καί γιά τή σωτηρία το κόσμου. Ο συνέπειες ατές εναι λευθερία τς κτίσεως πό τή δουλεία τς φθορς καί νακαίνιση το σύμπαντος κόσμου: « γάρ ποκαραδοκία τς κτίσεως τήν ποκάλυψιν τν υἱῶν το Θεο πεκδέχεται ... Καί ατή κτίσις λευθερωθήσεται πό τς δουλείας τς φθορς ες τήν λευθερίαν τς δόξης τν τέκνων το Θεο» (Ρωμ. 8, 19-22). «Καινούς δέ ορανούς καί γν καινήν κατά τό πάγγελμα ατο προσδοκμεν» (Β' Πετρ. 3,13). «Καί εδον ορανόν καινόν καί γν καινήν· γάρ πρτος ορανός καί πρώτη γ πλθον» (ποκ. 21,1). «δού καινά ποι πάντα» (ποκ. 21,5). 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου