γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου 2012

Οικονομικές δραστηριότητες των αιρέσεων



ΤΕΥΧΟΣ  36    ΤΡΙΠΟΛΙΣ    ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ - ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2005

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ

Ο αρέσεις ς μηχανισμοί οκονομικς κμετάλλευσης

Μιά πό τίς πιό νδιαφέρουσες πλευρές το φαινομένου τν νέων αρέσεων εναι ο οκονομικές δραστηριότητές τους. Ο ργανώσεις πού δρον σήμερα δέν εναι οκονομικς νιδιοτελες. Λειτουργον συνήθως ς καλοστημένες οκονομικές πιχειρήσεις, μέ κύριο σκοπό τήν κμετάλλευση τν παδν τους καί τν νθρώπων γενικότερα. Ο αρέσεις δέν πλησιάζουν τά ποψήφια μέλη τους γιά τά σώσουν, νά τά βοηθήσουν καί νά τούς λύσουν γενικς τά προβλήματα. Τά πλησιάζουν γιά νά τά κμεταλλευθον. οκονομική κμετάλλευση φθάνει τίς περισσότερες φορές μέχρι τήν πλήρη οκονομική ξουθένωση, δηλ. τήν ρπαγή λόκληρης τς περιουσίας τν μελν. Τό μέλος, στερούμενο τότε κάθε οκονομικο μέσου καί κατατραυματισμένο πό τίς μεθόδους τς ργάνωσης, πού μπιστεύθηκε, δυσκολεύεται φάνταστα νά ζήσει στήν κοινωνία. Σάν μόνη διέξοδο πιλέγει τό νά παραμείνει στήν αρετική μάδα, ργαζόμενο γι' ατήν (χωρίς μοιβή φυσικά), συνήθως μέχρι τό τέλος τς ζως του.

Πς γίνεται, μως, οκονομική κμετάλλευση; Πς πλουτίζουν ο αρέσεις; Ποιά μέσα καί ποιές μεθόδους συνήθως χρησιμοποιον; Τά κυριότερα μέσα, πού νδεχομένως ποικίλουν νά ργάνωση, εναι τά ξς: α) Πωλήσεις βιβλίων, ντύπων καί λλων προϊόντων τς αρεσης, τά ποα εναι ποχρεωτικό νά γοράζουν τά μέλη, λλά καί νά διαθέτουν σέ τρίτους. β) Σεμινάρια κμάθησης τς διδασκαλίας τς αρεσης, πού προσφέρονται ναντι δρς μοιβς. Τά σεμινάρια ατά σέ κάποιες αρέσεις εναι τελείωτα. Τό να διαδέχεται τό λλο καί γίνονται συνεχς κριβότερα. γ) μισθη «θελοντική» ργασία μερικς μοιβόμενη ργασία. Στά πρτα στάδια τς μυήσεως τό μέλος καλεται νά θυσιάσει να μέρος το χρόνου του, ργαζόμενο γιά τούς «ψηλούς σκοπούς» τς ργάνωσης. Στά τελευταα στάδια καλεται νά προσφέρει λόκληρο τόν χρόνο του ργαζόμενο, μέ μόνο ντάλλαγμα τή συντήρησή του. δ) Εσφορές - συνδρομές - δωρεές κ μέρους τν μελν. διαδικασία καί δ εναι παρόμοια: στήν ρχή τό μέλος θά προσφέρει λίγα, ργότερα πολλά καί στό τέλος λα. ε) πιχειρηματική δραστηριοποίηση μέσω ταιρειν κμετάλλευσης, πού δρύονται πό αρέσεις. πάρχουν αρέσεις πού πιδιώκουν τήν κατάληψη δη παρχουσν ταιρειν πιχειρήσεων, μέ σκοπό τήν κμετάλλευσή τους. στ) λλες αρέσεις βαρύνονται μέ κατηγορίες γιά παράνομες δραστηριότητες πλουτισμο, πως λαθρεμπόριο, διακίνηση ναρκωτικν, μπόριο πλων κ.., πως πανειλημμένως χουν διαπιστώσει εσαγγελικές καί νακριτικές ρχές στήν λλάδα καί στό ξωτερικό. ζ) Τέλος, πάρχουν αρέσεις πού πλουτίζουν ξαναγκάζοντας τά μέλη τους σέ κτεταμένη παιτεία.
ς δομε, μως, πς μφανίζονται ο παραπάνω μέθοδοι σέ συγκεκριμένες περιπτώσεις, πιλέγοντας νδεικτικά τίς πιό γνωστές αρέσεις, πού δρον στήν χώρα μας.


Ο Μάρτυρες το εχωβ

αρεση τν Μαρτύρων το εχωβ, πιό παλαιά καί πιό γνωστή αρεση στήν λλάδα, ξεκίνησε σάν διωτική πιχείρηση το δρυτ της Κάρολου Ρσσελ (1881). διωτική ατή πιχείρηση μετεβλήθη σύντομα (1884) σέ μετοχική (νώνυμη) ταιρεία, πού ξακολουθοσε νά λειτουργε ς «πιχείρηση» μέ μπορικούς - κερδοσκοπικούς σκοπούς, τούς ποίους, μάλιστα, δέν πέκρυπτε διος Ρσσελ. ταιρεία λειτουργοσε περίπου πως νας σύγχρονος θρησκευτικός κδοτικός οκος. Διαπιστώθηκε, μως, τι, κτός πό τήν διακίνηση περιοδικν καί ντύπων, τούς πιχειρηματικούς σκοπούς τς ταιρείας ξυπηρετοσε περισσότερο διακίνηση συγκεκριμένων θρησκευτικν ντιλήψεων. νέα αρεση, πού προλθε πό τήν λοποίηση ατς τς δέας, ποτέ δέν ρνήθηκε τόν ρχικό της χαρακτρα: μέχρι σήμερα πίσημη νομασία τς ργάνωσης τν Μαρτύρων το εχωβ εναι «Βιβλική καί Φυλλαδική ταιρεία Σκοπιά τς Πενσυλβανίας» καί μέχρι σήμερα, ταν κάνουμε λόγο γιά ργάνωση τν Μαρτύρων το εχωβ, κάνουμε λόγο γιά «ταιρεία» τν Μαρτύρων το εχωβ.
Δέν θά ναφερθομε ναλυτικά στίς οκονομικές δραστηριότητες τς αρεσης, γιατί εναι τόσο χαρακτηριστικές, στε εναι παραίτητο νά φιερώσουμε σ' ατές διαίτερο τεχος το ντύπου μας στό προσεχές μέλλον, που θά κθέσουμε κάθε λεπτομέρεια. Τά σχετικά στοιχεα μπορε νά βρε νδιαφερόμενος στό βιβλίο το π. ντ. λεβιζοπούλου, Μιά δικτατορία στό Μπρούκλιν, θναι 1994 καί στό κεφάλαιο μέ τίτλο Οκονομική ατοκρατορία (σσ. 399-434). νδεικτικά ναφέρουμε μόνο τι τά σοδα τς ταιρείας προέρχονται πό κδοτικές δραστηριότητες, πό μπόριο κασετν, πό γροκτήματα, που ργάζονται μέλη χωρίς μοιβή, πό εσφορές μελν («δεκάτη» κ.), πό συνελεύσεις τς αρεσης, πό «δωρεές πό ρους» (ατόθι, σ. 415), πό διαθκες καί πό πολλές λλες μπορικές δραστηριότητες. κύρια οκονομική δραστηριότητα τς αρεσης εναι, βέβαια, κδοτική. Τά περσύγχρονα περιστροφικά πιεστήρια, πού λειτουργον σήμερα σέ διάφορες χρες, κδίδουν ατόματα τετραχρωμία καί ποδίδουν, σύμφωνα μέ στοιχεα τς διας τς ταιρείας, 1.000 περιοδικά νά λεπτό. Μέ βάση στοιχεα τς ταιρείας γιά τό τος 1986, τά σοδα πό βιβλία γιά τό τος κενο πολογίζονται σέ 13.187.490.900 δρχ. καί πό περιοδικά σέ 19.257.575.925 δρχ., δηλ. σύνολο 32.445.066. 825 δρχ. μέ τίς τότε ξίες! πό τά σοδα ατά τό συνολικό κόστος παραγωγς νέρχεται μόνο στό 10% τν σόδων, λο δέ τό πόλοιπο θεωρεται καθαρό κέρδος! (βλ. λεπτομέρειες ατόθι, σ. 402 - 403). Τά παραπάνω σοδα προέρχονται πό μία μόνο πηγή, πο μία οκονομική δραστηριότητα τς αρεσης.


Σαηεντολογία

Σαηεντολογία εναι μιά σύγχρονη αρεση. Στήν λλάδα ταν γνωστή παλαιότερα ς «Κέντρο φηρμοσμένης Φιλοσοφίας λλάδος» (Κ.Ε.Φ.Ε.). Σήμερα, μετά τήν διάλυση το Κ.Ε.Φ.Ε. πό τά λληνικά δικαστήρια, εναι γνωστή ς «κκλησία τς Σαηεντολογίας», καί θεωρεται πιό πικίνδυνη πό τίς νέες αρέσεις. δρύθηκε γύρω στό 1950 πό τόν Λαφαγιέτ Ρόν Χάμπαρντ, συγγραφέα ργων πιστημονικς φαντασίας. Χάμπαρντ δέν ταν καθόλου εχαριστημένος πό τίς ποδοχές του καί ναζητοσε εκαιρίες πλουτισμο. «Τό νά γράφεις βιβλία πιστημονικς φαντασίας γιά πενταροδεκάρες εναι νοησία», λεγε τό 1949. «ν κάποιος θέλει νά γίνει κατομμυριοχος, πρέπει νά ξεκινήσει τή δική του θρησκεία» (Θεός καί Θρησκεία, τεχ. 12, 2000, σ. 111). Μέ ατό τό σκεπτικό δρύθηκε Σαηεντολογία. Σύνθημα το Χάμπαρντ, πού προσδιορίζει τόν κύριο σκοπό τς αρεσης, πως ναφέρεται σέ κείμενό της (9/3/1972), εναι: «Κάνε χρήματα. Κάνε πιό πολλά χρήματα. Κάνε τούς λλους νά παράγουν, νά κάνουν χρήματα» (ντ. λεβιζοπούλου, Νεοφανες αρέσεις, θήνα 1995, σ. 183). μφανίζεται, λοιπόν, Σαηεντολογία ς κερδοσκοπική πιχείρηση μέ θρησκευτικό προσωπεο. τσι, τό φιέρωμα το περιοδικο «Time» στήν ργάνωση (6/5/1991) εχε τίτλο «Σαηεντολογία. αρεση τς πληστίας καί τς δύναμης», τό φιέρωμα τς φημερίδας «Munchener Merkur» το Μονάχου (14/4/1983) εχε τίτλο «Σαηεντολογία. πέρτατος Θεός τς αρεσης λέγεται χρμα», δέ πόφαση 7380/ 1996 το Μονομελος Πρωτοδικείου θηνν χαρακτηρίζει τή Σαηεντολογία ς «καλυμμένη μπορική πιχείρηση» (Θεός καί Θρησκεία, τεχ. 12, σ. 87).
Μέ ποιόν τρόπο πλουτίζει Σαηεντολογία; Πλουτίζει προσφέροντας μιά σειρά ψυχοθεραπευτικν, δθεν, σεμιναρίων στά μέλη της καί σέ λλους νδιαφερόμενους, π.χ. Σεμινάρια πικοινωνίας καί διαδικασία ποκάθαρσης, Πρόγραμμα (δθεν) πεξάρτησης πό τά ναρκωτικά κ.. Σκοπός τς αρεσης εναι νά δηγήσει στά σεμινάρια. κε γίνεται οκονομική φαίμαξη τν μελν καί κε μπεδώνεται διδασκαλία της. Ο σαηεντολόγοι πρέπει νά ποκτήσουν «νώτερα πίπεδα το εναι γιά τό τομο καί τήν κοινωνία». Ατός σκοπός μπορε νά πιτευχθε μόνο μέ τή διαρκ συμμετοχή σέ σεμινάρια. Γιά νά φθάσει κανείς σέ λο καί «ψηλότερα πίπεδα λευθερίας», συνεχς το προσφέρονται νέα σεμινάρια (ντ. λεβιζοπούλου, νθ. νωτ., σ. 186).
Σύμφωνα μέ τό περιοδικό Θεός καί Θρησκεία (τεχ. 12, σ. 112), τό 1991 να προκαταρκτικό μάθημα στοίχιζε στίς Η.Π.Α. 50 δολάρια. Ο μυστικές διδασκαλίες τς αρεσης γιά τόν σύμπαν καί τήν καταγωγή τν νθρώπινων σθενειν στοίχιζαν 13.000 δολάρια, ν γιά τήν λοκλήρωση λων τν μαθημάτων χρειάζονταν περίπου 400.000 δολάρια! Τό περιοδικό ναφέρει περίπτωση μέλους πού, φο εχε πάρει δάνειο 80.000 δολαρίων γιά νά λοκληρώσει τά σεμινάρια, προσπαθοσε νά σώσει τό ποθηκευμένο σπίτι του. περίπτωση εναι νδεικτική, γιατί κάτι νάλογο συμβαίνει καί στή χώρα μας, που τά περισσότερα μέλη εναι νεαρά καί ξαρτνται πό τούς γονες τους. Τά μέλη ατά, φο ξοδεύουν λα τούς τά χρήματα στά σεμινάρια τς αρεσης, ρχίζουν νά πιέζουν φορτικά τούς γονες γιά χρήματα. Ο γονες δίνουν στήν ρχή, πιστεύοντας τι τσι «κερδίζουν» τό παιδί τους. Βλέποντας, μως, τι κατάσταση δέν καταλήγει πουθενά, σταματον τήν πιχορήγηση. Τότε τό παιδί φεύγει πό τό σπίτι καί δύσκολα νακαλύπτεις πού βρίσκεται. Σέ ρισμένες περιπτώσεις, μάλιστα, ποστέλλεται γιά «νώτερες σπουδές» στά κέντρα τς αρεσης στίς Η.Π.Α. στή Δανία πογράφει συμβόλαιο συνεργασίας μέ τήν ργάνωση διάρκειας νός δισεκατομμυρίου τν! (ατόθι, σ. 89).
Τά σεμινάρια δέν εναι μόνη οκονομική δραστηριότητα τς Σαηεντολογίας. λλη δραστηριότητα εναι διείσδυση σέ πιχειρήσεις, μέ τό πρόσχημα τς προσφορς «τεχνολογίας» ξυγείανσης, δθεν, τς πιχείρησης καί μέ τελικό στόχο τήν κατάληψή της. Μέ πολύ προσεγμένα καί μεθοδικά βήματα αρεση πλησιάζει μιά πιχείρηση σάν σύμβουλος γιά τήν κπαίδευση το προσωπικο μέ σεμινάρια. ταν φέρει τή διεύθυνση στή γραμμή της, ναλαμβάνει τήν πιμόρφωση το προσωπικο στά πλαίσια τς ργασίας του, χωρίς κν νά γίνει ντιληπτή. τσι π.χ. στή «Διοικητική ντολή ED 1040 Int» το γραφείου το Χάμπαρντ περιγράφεται «Σχέδιο γιά τήν ξάπλωση τς σαηεντόλοτζυ στήν οκονομική ζωή». «Σκοπός: πόλυτος λεγχος». Τό σχέδιο προβλέπει 4 βήματα: - «ναζήτησε μιά πιχείρηση πού λειτουργε δη πολύ καλά». - «πευθύνσου στόν νώτατο διευθυντή καί διάδωσε τή σαηεντόλοτζυ». - «Προσδιόρισε  SPs (= κάποιον χθρό τς σαηεντόλοτζυ) στήν ργάνωση καί πέταξέ τον ξω». - «Δσε auditing (διαδικασία ποκάθαρσης) στούς διευθύνοντες παλλήλους ... Ατό θά θέσει τόν κύκλο σέ κίνηση ... Διευθύνοντες πάλληλοι γίνονται ο νεαροί μάνατζερς καί πιέζουν τό πόλοιπο προσωπικό νά πάρει auditing». (ντ. λεβιζοπούλου, νθ. νωτ., σ. 189).


«νωτική κκλησία» το Μούν

Μιά λλη γνωστή αρεση στή χώρα μας εναι «νωτική κκλησία» το κορεάτη Σάν Μυούνκ Μούν, ποος μφανίζεται σάν νέος μεσσίας καί «Κύριος τς Δευτέρας Παρουσίας». Σκοπός τς αρεσης εναι παγκόσμια κυριαρχία, στήν ποία ντάσσονται ντονες πολιτικές καί οκονομικές πιδιώξεις. « μεσσίας πρέπει νά εναι πλουσιότερος. λλά καί τά χρήματα πρέπει νά λυτρωθον, δηλαδή νά πιστρέψουν στόν Πατέρα» (=στόν Μούν) (ντ. λεβιζοπούλου, νθ. νωτ., σ. 179). Καί ατή αρεση χρησιμοποιε σεμινάρια, που γίνεται πλύση γκεφάλου μέ τέλειωτους μονολόγους. Σέ κάποιο πό ατά μαθητής προτρέπεται νά ποδεχθε τήν ξς φιλοσοφία τς αρεσης: «Θέλεις νά κάνεις ετυχισμένα τά πράσινα χαρτονομίσματα (δολάρια); ν βρίσκονται πράσινα χαρτονομίσματα σέ χέρια μαρτωλν νθρώπων (δηλ. στά δικά μας χέρια, ξω πό τήν αρεση), μπορον τότε νά εναι ετυχισμένα; Γιατί δέν τά κάνεις ετυχισμένα; Τόσα πράσινα χαρτονομίσματα κλανε. Τά κουσες νά κλανε; λα προορίζονται νά πνε στόν Πατέρα» (δηλ. στόν Μούν) (ατόθι, σ. 180). Μέ τίς μεθόδους τρομοκρατίας πού φίσταται τό μέλος, παραμένει στήν αρεση καί νταποκρίνεται στό μεγάλο καθκον νά κάνει ετυχισμένα τά πράσινα χαρτονομίσματα καί νά τά δηγήσει στά χέρια το Μούν.
Τό 1959 Μούν δρυσε μιά ταιρεία παραγωγς πλων μέ τό νομα Yehowa Shotgum. ταιρεία ατή γινε πυρήνας τς ατοκρατορίας τν ταιρειν το Μούν, στήν ποία νήκουν πολλές ταιρεες στή Γερμανία καί σέ λλες χρες. αρεση ναπτύσσει οκονομικές δραστηριότητες σέ πολλούς τομες, πως μπόριο εδν ερείας κατανάλωσης, παραγωγή ργαλείων, κόμη καί στήν κατασκευή μεγάλων ργων, πως διώρυγα μεταξύ Κορέας καί απωνίας μήκους 190 χιλομέτρων κ.. πίσης δραστηριοποιεται διαίτερα καί στόν τομέα τν μέσων νημερώσεως. κδίδει 20 βδομαδιαες φημερίδες καί 50 μηνιαα περιοδικά σέ διάφορες γλσσες καί περιοχές το κόσμου. Στήν λλάδα κδίδει τίς φημερίδες Middle East Times καί Greek News (ατόθι, σ. 181).


Ο γκουρού καί ο ργανώσεις τους

Ο γκουρουϊστικές καί λλες ργανώσεις νατολικν θρησκευτικν ντιλήψεων προβάλλουν συνήθως να ντονα σκητικό δεδες. Ατό, μως, φορ στά πλά μέλη τν παραπάνω τν ργανώσεων, δέν φορ στούς γέτες, στούς «δασκάλους». Ατοί μφανίζουν ντελς ντίθετη εκόνα. Πάμπλουτοι γκουρού μετακινονται μέ διωτικά εροπλάνα καί πισκέπτονται ερωπαϊκές πρωτεύουσες καί λλες δυτικές πόλεις, κολουθούμενοι πό πολυάριθμες συνοδεες παδν. ς δομε κάποια παραδείγματα.
κίνηση το γκουρού Μαχαρίσι παραδίδει σεμινάρια στόν «περβατικό Διαλογισμό» καί ργανώνει κδηλώσεις, φεστιβάλ κ.λ.π., πού συνδέονται μέ οκονομικές ποχρεώσεις. νδεικτικά ναφέρουμε τι να σεμινάριο 36 ρν στοίχιζε τήν δεκαετία το 1970 στή Γερμανία 1.600 μάρκα. Τελευταα γκουρού δραστηριοποιεται καί στόν χρο τν πιχειρήσεων, γιά τήν διάβρωση τν ποίων χει φεύρει τήν «Βεδική πιστήμη Μαχαρίσι Διοίκησης πιχειρήσεων, Συμβούλων πιχειρήσεων καί Δασκάλων». γκουρού Σατυανάντα ποχρεώνει κάθε «οκογενειάρχη μαθητή» σέ «ερή προσφορά» καί σέ «νιδιοτελ πηρεσία», ν καί δηλώνει τι δέν δίνει σημασία στά χρήματα. Κι δώ πάρχουν σεμινάρια, λλά κυρίως σκληρή ργασία στά σραμ (κοινόβια) το γκουρού. Τέτοιο σραμ πάρχει καί στήν Παιανία. κε τό 1989 να πό τά σεμινάρια διάρκειας 3 μηνν στοίχιζε 493.000 δρχ. Κι δώ μπαίνουν στό στόχαστρο ο πιχειρήσεις: Λειτουργον σεμινάρια μέ τίτλο «Γιόγκα καί πιχειρηματίες» κ.λ.π.. κίνηση «Χάρε Κρίσνα», μέ πολλές ποοργανώσεις, πιδίδεται σέ λλου εδους κερδοσκοπική δραστηριότητα: ξαναγκάζει τά μέλη της στό λεγόμενο «σανκριτάν», δηλ. στή ζητιανιά στούς δρόμους καί διαίτερα σέ μεγάλα εροδρόμια, σταθμούς τραίνων κ.λ.π. ργάνωση ISCON πελόγισε τά σοδά της κατά τή δεκαετία το 1970 π’ ατή τή δραστηριότητα σέ 75.000.000 δολάρια. κίνηση κάνει λόγο γιά «περβατική πάτη». Σύμφωνα μέ ατή τή θεωρία, ο πιστοί στόν Κρίσνα «ξοδεύουν τά χρήματά τους μόνο καί μόνο γιά τίς χαρές τν ασθήσεων, στήν περίπτωση πού δέν τούς τά πάρει Κρίσνα. Καί φο λα σ’ ατό τόν κόσμο δημιουργήθηκαν πό τόν Κρίσνα, πρέπει νά τά ξαναπάρει Κρίσνα» (ατόθι, σ. 171 –179).


Συμπεράσματα

Εδαμε ρισμένα νδεικτικά παραδείγματα πό τίς οκονομικές δραστηριότητες τν σύγχρονων αρέσεων. περιορισμένος χρος το ντύπου μας δέν πιτρέπει νά πεκταθομε περισσότερο, οτε νά σχοληθομε μέ λλες, ξ σου νδιαφέρουσες πλευρές το θέματος, πως π.χ. τεράστια ποκρυφιστική γορά: τά δρς μοιβόμενα μέντιουμ, ο στρολόγοι, ο χαρτομάντεις κ.λ.π., ο ποκρυφιστικές πιχειρήσεις πό τήν τελεόραση, ο μέσ τηλεφώνου ποκρυφιστικές δραστηριότητες, διακίνηση ποκρυφιστικν ργαλείων, βιβλίων, περιοδικν κ.λ.π.
Συμπερασματικά ναφέρουμε τι στίς περισσότερες πό τίς σύγχρονες αρέσεις, θρησκεία μεταβάλλεται σέ οκονομική πιχείρηση, μέ στόχο τόν πλουτισμό πό τήν κμετάλλευση τν νθρώπων. Εναι ναμφισβήτητο τι κάθε σχέση μέ κάποια πό τίς αρέσεις συνεπάγεται πολλούς κινδύνους. πιό μεσος καί πιό ρατός εναι οκονομική κμετάλλευση, μλλον οκονομική ξουθένωση. Γιά τούς περισσότερους ατός εναι σως μόνος κίνδυνος. Δυστυχς, μως, τά πράγματα δέν εναι τσι: γιά σους χουν μελετήσει καί γνωρίζουν καλά τό φαινόμενο τν αρέσεων πάρχουν καί λλοι πολύ μεγαλύτεροι κίνδυνοι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου